PoLight is going to change the world of smartphones and cameras

Tobias
PLT 11.08.2020 kl 18:13 4251

https://businesstampere.com/business-environment/business-ecosystems/imaging/polight/

Fortjener egen tråd dette intervjuet.
Nytt norsk industrieventyr på gang.
Dette er nok bare starten på oppgangen vi har sett den siste tiden.
"PoLight is going to change the world of smartphones and cameras."



Tampere Imaging Ecosystem
POLIGHT
Toni Kovaniemi, Managing Director and Head of System Design at poLight Finland

Updated on 06.08.2020
Toni Kovaniemi, Managing Director and Head of System Design at poLight Finland introduces his team and tells how poLight is going to change the world of smartphones and cameras.

What does poLight do?

PoLight logo

– poLight ASA is a Norwegian technology company, and our product is an autofocus actuator for use in e.g. smartphone cameras. The patented TLens is fast, small, energy efficient and provides a stable field of view – a totally new way of providing autofocus for a camera.
For further details on how TLens works, please see our website.

– At the moment we are concentrating on making our first breaktrough in the mobile phones, but we are also exploring other opportunities TLens enables. Potential areas of use range from AR/VR and barcode readers to medical and automotive industries, and more.

Tampere Imaging Ecosystem: What poLight offers
Copyright: PoLight

What is the role of the poLight Tampere site?

– The Tampere team consists of former Nokia and Microsoft people who’ve got sound understanding of camera phones and the global mobile phone industry. It is because of these experts poLight made the decision, in summer 2016, to move quickly and establish a competence centre in Tampere.

– We are a small but efficient team, six people at the moment in a company that has around 35 people altogether. The Tampere team is developing TLens system solutions, mechanical design and supplier management.

Originally poLight came to Tampere for talent – what else did it get?

– Tampere offers plenty of opportunities for cooperation, from partners to suppliers and also possible customers. There are useful networks and services that poLight is using, if not daily, then at least every week to achieve its goals. It is unique to have such a large variety of expert services, like design, simulations etc, in one region – and often they are available in this very neighbourhood.

– The universities in Tampere are a source of new talent, but I think at a later stage poLight might also be interested in joint research projects.

– poLight is Scandinavian in many ways but also truly international. Tampere Region can easily offer a matching atmosphere with talent from all over the world.

How did you join poLight?

– After many years in Nokia a small and agile company seemed very interesting, not to mention the fact that it was an imaging related one and the team consisted of people I had already worked with.

– My educational background is M.Sc, Computer Science at the University of Tampere and I started at Nokia in 2008 as an Imaging Algorithms Team Leader. I left Nokia in 2016 and worked elsewhere for a while until the poLight opportunity came up.

What is the fondest memory in your career so far?

– At a certain period I was involved in developing the Nokia S40 low cost phones for emerging markets. Those devices were sold in unbelievable volumes, in tens of millions. They were often very important to their owners and provided them the means of communication they hadn’t had before. And think of the amount of photos that has been taken with these devices! Having been able to help create something that big and life-changing makes me humble – and proud.

How do you see the future?

– I think at poLight we have the opportunity to make another world-scale change happen. Our component might be in millions of smartphones – we are looking into that right now.

Author: Päivi Stenroos

Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
edvi
11.08.2020 kl 18:21 4215

La oss håpe det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
11.08.2020 kl 21:27 3985

Oppfordrer alle til å lese siste setning i teksten en gang til.

"– I think at poLight we have the opportunity to make another world-scale change happen. Our component might be in millions of smartphones – we are looking into that right now."

Hvis dette inntreffer ,hva blir aksjekursen da?
Kjøpsanledning dette - "sky is the limit"

Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
perspektiv
11.08.2020 kl 22:50 3844

VELDIG spennende lesning og tusen takk for at du delte. Det er jo intressangt at de plukker opp en del som har vært med å utvikle smarttelefoner tidligere, dette er nok noe som lyder godt for mange - det flertallet venter på er et gjennombrudd innen smartphone markedet for det er da det virkelig vil smelle. Jeg tror ikke det kommer med det første, har større tro på et par klokker og barcode nå til å begynne med. Føler det er tidlig å bli inkludert i en smartphone, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Ser vi bygger oss opp mot 100 og er ingen grunn til å se et plutselig fall så fremst vi unngår en større smittebølge, det kan nok påvirke kursen noe. For min del kan den gjerne falle så jeg får kjøpt litt mer, sitter på litt cash i tilfelle. Men 30-tallet ser vi aldri igjen, det har jeg dessverre ingen tro på.

Hvis det er kursmål du tenker på, altså at vi deltar på en smartphone release vil jeg tenke meg at vi passerer 120, om ikke 140. Husk at vi lå på 92 før covid. Dette er et beskjedent kursmål. I fjor ble det regnet på, hvis vi kommer inn på 20% av smartphone markedet ble det nevnt en kurs omkring 1000. Gjerne korriger meg, dette var i fjor høst. Men kursmål på 500-800 kr er realistisk for de som har ståltro på at vi kommer inn på en større andel av mobilmarkedet. Dette har blitt diskutert mange ganger og da er det tatt utgangspunkt i nettopp dette.

Føler det blir hensiktsløst å regne eller synse på dette nå, mener vi vil få en langt bedre utvikling og kurshopp om barcode m.m kommer i forkant av smartphone, det vil øke interessen, optimismen over tid og trekke kjøpere. Jeg ønsker ikke et kortsiktig hopp for så å falle igjen, er veldig langsiktig så jeg håper på en utvikling som kan holde oss oppe og gi en bedre økning over tid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
inadmah
11.08.2020 kl 22:56 3809

Passerer vi 140-150 så er det vel naturlig at de snart begynner å tenke på en splitt også ? I alle fall hvis det er resultat av bare èn smartphone. Eller må vi enda lenger opp før noe slikt er nødvendig?
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
perspektiv
11.08.2020 kl 23:11 3744

Aksjesplitt avhenger også av lønnsomhet så det tror jeg ikke skjer med det første, hvor inviduelt dette er vet jeg ikke. Foreløpig er vi langt fra lønnsomme, men flere smartphones vil nok bidra sjansen for en splitt på et senere tidspunkt. Splitten øker omsetningen så trenger ikke å være bare negativt. Har hendt at splitt har økt markedsverdien pga tilgjengeligheten for tradere. Så kan være inviduelt for hva det har å si for kursen
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.08.2020 kl 23:18 3709

Ikke for å ødelegge idyllen, men er det ikke PLT som omsetter for rundt 4 mill pr år - og som har MASSIVE tap?
Husker jeg skrev et innlegg om selskapet da de kom på børs; Noe a la; "Omsetning som en middels pølsebu på Karl Johan".

Hvordan tror dere et slikt selskap skal klare å erobre verden?
Senere har jeg ikke fulgt med.

Hilsen Hammers.......som opp gjennom årene har hørt om flere selskaper som SELV mener at de skal erobre verden.
Slikt som f.eks fingeravtrykkselskapene for å låse opp telefoner. Bare tull - alt sammen!
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
11.08.2020 kl 23:23 3670

Får Polight innpass i smartphones og barcode denne høsten så vil inntjeningen fyke til himmels..
Året 2020 blir en game changer for selskapet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
11.08.2020 kl 23:36 3623

Hehe Hammers...

Pølseboden kommer til å bli et av de mest lønnsomme selskaper på Oslo Børs,
Kjøp deg noen pølser da Hammers....
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
12.08.2020 kl 08:10 3357

Om en god uke (21.08) kommer halvårsrapporten til Polight.
Da får vi indikasjoner på veien videre for selskapet.
Spennende tider dette.

Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
12.08.2020 kl 10:23 3156

Får vi designwin før halvårsrapporten kommer dette til å sende aksjen over 100 kr..
Kjøpsanledning dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Leifjuster
12.08.2020 kl 11:43 3034

Elsker innleggene dine Hammers!! Hahah🤩 Nå er sirkuset i gang 🤹‍♂️🎭🎪
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Tobias
18.08.2020 kl 08:41 2600

Ser ut som markedet våkner nå. Tipper kurser over 100 kr innen kort tid.
Får vi designwin innen smartphones så vil aksjekursen eksplodere.

Spennende tider dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare