APCL. Ang. de nye reglene i Senegal

Fluefiskeren
APCL 18.12.2017 kl 18:29 13278

Den nye petroleums og energiminister Kane ang. de nye reglene. Oversatt fra fransk

After the revision of the oil code that is underway, Senegal will no longer sign oil contracts with small companies. According to the Minister of Petroleum and Energy who defended the draft budget of his department before the deputies, from 2018, Senegal will sign oil contracts with the majors.

The budget of the Ministry of Oil and Energy was voted by a majority by the deputies Saturday. Minister Mansour Elimane Kane took advantage of his visit to the National Assembly to discuss with MPs the ongoing procedures for greater transparency in the management of oil and gas resources. According to him, the head of state is the first to demand transparency in the management of natural resources.

This justifies, in his opinion, the accession, as early as 2013, of Senegal to the Extractive Industries Transparency Initiative (ITI), which has 52 countries, of which 19 are African.

In 2016, Senegal had again made a constitutional revision to allow all citizens to have access to information related to natural resources. Senegal's petroleum code is also under revision. This code, recalled the minister, dates from 1998 and was based on the attractiveness of Senegal. With his review, he said, he will be "much more profitable to the people". This new code will also allow the government to work directly with the majors who will do exploration, development and production instead of giving its deposits to juniors who, after exploration, will sell their shares. "We have no more time to lose with the small companies that will find, then seek to resell. From 2018, any contract that will be signed will be made with the majors, "said Mansour Elimane Kane.

In addition, the minister informed members that the government is working on a bill for the distribution of oil and gas revenues. This law, once adopted by the National Assembly, he said, will "know what to keep for future generations and what will it take to put in a sovereign fund so that all Senegalese can benefit ". "Transparency, it is total. People who want information can have it, "added the minister. Indeed, with oil and gas, Senegal has set itself the goal of achieving universal access to electricity in 2025. According to Mr. Kane, the government's option is to make Senegal a energy services hub. With oil and gas, he added, Senegal no longer needs to subsidize its agriculture because it will have a cheaper fertilizer.

"This oil and gas ecosystem must benefit Senegalese and new industries and small and medium-sized enterprises can benefit from these resources," the minister said.

http://www.lesoleil.sn/2016-03-22-23-17-43/item/73333-mansour-elimane-kane-ministre-du-petrole-a-partir-de-2018-tout-contrat-signe-sera-fait-avec-les-majors.html

Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2017 kl 21:54 10924

Hvorfor er kursen over 10øre?
Mrhifi
18.12.2017 kl 20:58 10994

Jeg bemærker at Gambia vil have kontrakter som har international standards....

Jeg bemærker også at Senegal har planer om at ændre deres fremtidige måde at indgå licens aftaler..
Nu kun med Majors og tiltag som kommer befolkningen til gode i generationer...he he
Transparency$$$$$$$ visse eksperter i apcl casen husker vil hvorfor energiministeren blev fyret i Senegal...franske total oil Company kom kun med det 4 eller 5 bedste bud på rop licensen og energi ministeren ville ikke underskrive med TOTAL fordi de ikke kom med det bedste bud på rop ....Transparency
My Arse....

Konklusion.....Apcl står over for 2 lande som radikalt vil ændre den måde de historisk har indgået olie kontrakter på med apcl.....det skal være mere lukrative kontrakter for Senegal og Gambias befolkninger....

Stadig ingen terminering af A1-A4-rop-sosp licenser..
Husker denne statement fra Mr.Pace:
Lot of Legal advice on this Matter...(Gambia)

Fluefiskeren
18.12.2017 kl 20:33 11048

Yzf R1

Kan ikke si at jeg ikke har tapt penger, men det er egentlig en bagatell. Heldigvis fikk jeg solgt meg ut slik at jeg slapp den verste skrellen. Det viktigste er imidlertid det alle vet, men så mange glemmer. Nemlig at man ikke går inn i slike selskaper med altfor mye penger. Lett å bli for grådig når ting går opp.
Yzf R1
18.12.2017 kl 20:13 11063

Takker flua og solux,vurderte å gå inn i ettermiddag men hadde for lite informasjon om denne så ville avente til i morra ,men ser d er best å holde seg borte,ble faktisk litt små sjokka når jeg leste her nå hvor dårlig d står til med dem værtfall om de blir skvisa som d beklaglig ser ut for skjer har skjedd.
Håper dere bare har følgt den å ikke var inne ,slike ras unnes ingen.
Håper de er stolte meglerhusa som ringte meg når de sko på bør ,sjekka litt opp der å da med ledelse å takket nei.

Y
Solux
18.12.2017 kl 19:55 11102

FF,

flott du deler, som kan gi aksjonærene i dag en utvidet og bedre forståelse av hvor dyp krise APCL befinner seg i.

Husker godt første gang jeg investerte i APCL, hvor den eneste tydelige svakheten og truslen til APCL var nettopp risiko for udlandske myndigheter. Dette ser også ut til å ha vært det som nå feller dem, og det en gang for alle.

Jeg har faktisk ikke mer å si, enn at det er leit å ha vært med på noe som kunne vært så bra og blitt så stort. Men der føler jeg selv å ha blitt ført bak lyset av Pace. Nå er det nok ikke flere igjen som betviler hvor dårlig ledelsen har vært, og hvor uredelig de faktisk driver for sin egen overlevelse. Emisjonen på 7.75kr er jo bare et rent mesterverk å få til, og at Gambia og Senegal, to ulike land skal ha endret mening samtidig og i den grad Pace sine PM'er har lagt til grunn blir bare feil. Han er og forblir den som har skylden.

Min tanke om APCL har ikke endret seg siden sist. APCL eier kun lisenser i Sierra Leone den 31.12.17, og de er ikke verdt noe, derrimot en kost de medfører.
De er I voldgift. Mulig det kan bli en til på SOSP.

De har $15 mill i gjeld, og de har ca $10 mill i cash, hvorav mye av dette kommer til å forsvinne til å betale for Sierra Leone, lønn, drift og advokater. Dette er ikke assets som noen vil påstå, det er rett å slett en "goddiebag" med raske karbohydrater som ikke gir næring nok for å drive dette selskapet.

APCL er over og ut.