COV - Q2

kreinh
COV 13.08.2020 kl 08:40 2569

ContextVision: Flere produktlanseringer i andre kvartal inkludert første innen digital patologi
STOCKHOLM - 13. august 2020 - ContextVision, et medisinsk
teknologiprogramvarefirma som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig
intelligens, rapporterer i dag om et progressivt andre kvartal. INIFY® Prostata Screening - selskapets første beslutningsstøtteverktøy i en planlagt portefølje
innen digital patologi - fikk status som CE-merke, som banet vei for en sterk
inntreden i det raskt voksende markedet for digital patologi. I tillegg
fortsetter selskapet å lede an i markedet for forbedring av bilder, med det nye
nestegenerasjons ultralydproduktet, Rivent®.

«Det har vært et veldig progressivt kvartal med flere produktutgivelser. Vår
inntredelse i markedet for digital patologi med INIFY prostatascreening, var en
milepæl. Nå fokuserer vi på å få installert INIFY ved viktige referansesentre,
for å utvide bruken av produktet i den kliniske arbeidsflyten, mens vi
fortsetter FoU-arbeidet med en portefølje rettet mot de kreftformene som
forårsaker den tyngste belastningen på patologilaboratorier verden rundt. I
tillegg styrker vi organisasjonen med nøkkelpersoner som vil være med på å
videreutvikle selskapet», sier administrerende direktør Fredrik Palm i
ContextVision.

En av disse nøkkelpersonene er Magnus Aurell, som i mai tiltrådte stillingen som
direktør med ansvar for digital patologi.

«Magnus Aurell har over 25 års ledererfaring fra medtech-selskaper. Han vil
spille en viktig rolle i utviklingen av vår forretningsenhet for patologi, og
vil også være et sentralt medlem av ledergruppen», sier Palm.

ContextVision styrket også sitt styre i andre kvartal. Martin Ingvar, professor
i integrativ medisin ved Karolinska Institutet og grunnleggende medlem av ICHOM,
ble valgt til styremedlem på den ordinære generalforsamlingen i mai.

«Dr. Ingvar bringer en unik blanding av klinisk erfaring og en sterk visjon om
hvordan helsetjenester kan tilbys i fremtiden, i en stadig mer digital klinisk
setting», sier styreleder Erik Danielsen i ContextVision.

Digital patologi
ContextVision lanserte sitt første digitale patologiprodukt, INIFY Prostate
Screening. Selve motoren i produktet, er bygget på dyp læringsalgoritmer og
tilbyr topp nøyaktighet helt nede på et pikselnivå. Den er trent på data
generert av vår patenterte MasterAnnotation ™ -metode, samt også verifisert av
topp patologer. Produktet lar patologene fokusere tiden sin på prøver med
mistenkelig kreft og minimerer tiden brukt på godartete vev.

INIFY vil lette prosessen med konverteringen av klinisk patologi til den digital
hverdagen, og til slutt tilby forbedret arbeidsflyt med mye høyere kvalitet og
standardisering. Tilbakemeldingene fra BETA-testene har vært veldig positive med
tanke på brukervennlighet, arbeidsflyt og ytelse. Kontrakter med flere
laboratorier i forkant av digitaliseringen er allerede på plass, og vi er i gode
dialoger med flere potensielle kunder.

Medisinsk bildebehandling
Salget i andre kvartal endte på 20,1 MSEK, som er 13 prosent lavere sammenlignet
med andre kvartal 2019. EBITDA var 3,7 MSEK og driftsresultatet endte på 1,6
MSEK. COVID-19 påvirket salget hovedsakelig på grunn av lavere etterspørsel
etter ultralydsystemer, ettersom sykehus og klinikker har blitt tvunget til å
gjøre andre prioriteringer. Røntgenomsetningen fortsatte den positive trenden,
og vokste 78 prosent sammenlignet med andre kvartal 2019. Salget for de første
seks månedene av regnskapsåret steg med 11,3 prosent sammenlignet med samme
periode i 2019 og endte på 49,3 MSEK, med en EBITDA på 17,6 MSEK.

Rivent®, et nytt produkt for 2D-ultralyd, som ble lansert for salg i mai,
muliggjør en ekstraordinær skarp bildekvalitet, som i økende grad har blitt
etterspurt av ledende ultralydprodusenter over hele verden.

Om ContextVision
ContextVision er et selskap innen medisinsk teknologiprogramvare som
spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. Som global
markedsleder innen bildeforbedring er selskapet en pålitelig partner til ledende
produsenter av ultralyd-, røntgen- og MR-utstyr over hele verden.

Selskapets ekspertise er å utvikle kraftige programvareprodukter, basert på
proprietær teknologi og kunstig intelligens for bildebaserte applikasjoner.
ContextVisions avanserte teknologi hjelper klinikere nøyaktig å tolke medisinske
bilder, et avgjørende grunnlag for bedre diagnose og behandling.

ContextVision går nå inn i det raskt voksende markedet for digital patologi.
Selskapet investerer betydelig igjen i sin produktportefølje av
beslutningsstøtteverktøy, og selskapet er opptatt av å bli en ledende ressurs
for patologer for å radikalt utvikle kreftdiagnose og forbedre
pasientbehandlingen.

Selskapet ble etablert i 1983 og har base i Sverige med lokal representasjon i
USA, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker
COV.

For ytterligere informasjon, kontakt Fredrik Palm på mobil: +46 76 870 25 43, E-
post: fredrik.palm@contextvision.se eller besøk gjerne også:
www.contextvision.com.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12
Redigert 20.01.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
kreinh
13.08.2020 kl 08:59 2465

Finansavisen skriver:

ContextVision har hatt et godt år på børs, men leverte et svakere resultat
Aksjen er i år opp 158 prosent, men tallene for andre kvartal var ikke like positive.

ContextVision, det medisinske teknologiprogramvarefirmaet, leverte torsdag tallene for andre kvartal som viste en nedgang fra fjorårets andre kvartal.

Selskapet oppnådde et driftsresultat på 1,6 millioner svenske kroner, ned fra 5,41 millioner svenske kroner fra tilsvarende periode i fjor.

Resultat før skatt ble også redusert, her fra 5,32 millioner svenske kroner til 1,53 millioner svenske kroner.

«Det har vært et veldig progressivt kvartal med flere produktutgivelser», sier administrerende direktør Fredrik Palm.

Det heter videre i rapporten at selskapet har blitt negativ påvirket av reiserestriksjoner som følge av den pågående pandemien, hvilket har sinket nye prosjekter.
Computum
13.08.2020 kl 09:17 2363

2Q figures from ContextVision came in weaker due to COVID-19. Still, long-term prospects are highly interesting, but share remains rather fairly priced. We will revise our estimates, TP and recommendation following the report, but unless there is a more significant correction in the stock price, our Hold recommendation is likely to stay.
(Norne)
Slettet bruker
13.08.2020 kl 09:20 2337

Ja, dette var vel heller ganske svakt.
Men vil jo tro at den skal til 400 i løpet av august likevel, haha.
bulleye
13.08.2020 kl 09:22 2307

Det er to årsaker til svakere resultat enn Q2 i 2019:
Omsetningen redusert med MSEK 3,0 og at andelen av utviklingskostnader aktivert i balansen angående nye prosjekter innen digital patologi og medisinsk bildebehandling redusert fra MSEK 7,1 til MSEK 4,0. Dette har resultert i at kostnader vedrørende digital patologi har økt fra MSEK 2,4 til MSEK 6,0.
Medisinsk bildebehandling har klart å oppnå et noenlunde samme resultat som i Q2 2019 selv om omsetningen er redusert med MSEK 3,0 ( MSEK 7,6 sammenlignet med MSEK 7,8 i Q2 2019). Samlet sett vil jeg si at dette var litt svakt på omsetningssiden, men betryggende at medisinsk bildebehandling klarer å oppnå noenlunde samme resultat som i fjor.
Nugatti
13.08.2020 kl 09:26 2272

Det kommer sterk vekst i DP. Blir company makeren fremover :)

"Kontrakter med flere
laboratorier i forkant av digitaliseringen er allerede på plass, og vi er i gode
dialoger med flere potensielle kunder."


Kanskje det blir innsidekjøp av direktør for DP, Magnus Aurell ?
Redigert 13.08.2020 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2020 kl 09:46 2177

Ikke så mye å legge til..
Finansresultatet var svakt, men guidingen god.
Jeg blir sittende med hele posten min til.potensialet materialiserer seg for fullt, eller til selskapet blir oppkjøpt.
Jeg får trøste meg med min nest største investerng Napatech i dag.
Slettet bruker
13.08.2020 kl 09:49 2162

Jeg hadde forventet noe høyere salg i Q2 - og en ser at selskapet, særlig i Asia, har vært påvirket av Covid 19 og opplevd et midlertidig salgsnedgang. Det er positivt å lese at selskapet allerede har inngått flere kontrakter ift DP - og at en også er i sluttforhandlingene med flere andre kunder - og at det arbeides med å utvikle løsninger (DP) mot flere kreftformer. Potensialet til COV er, slik jeg oppfatter det, ikke blitt noe mindre.
peaf
13.08.2020 kl 09:55 2121

Ja skall man finne noen superlativer her så må man nok bruke fantasien. Før noen reelle saker eller inntekter eksisterer ikke.
Så er det bare att begynne bygge opp forventninger i gjen, ikke ens det gamle gode fungerte ikke. Det dekker såvidt lønnen
til de ansatte, men det forneker seg aldri med de der bobble selskapen.Låter mye men det skjer aldri noe.
Slettet bruker
13.08.2020 kl 10:02 2090

Det blir dessverre ofte slik med denne type firma. Briljant teknologi, men hva hjelper det om ikke markedet tar det i bruk. Markedsføring føler jeg mangler hos endelig norske firma.
Nugatti
13.08.2020 kl 10:14 2034

Spørsmålet fremover er hva DP-delen er verdt. Hvilken omsetning og resultater kan de oppnå?
De er "first mover" med sitt INIFY-produkt.
SB1 har i sin analyse sagt at den kan være verdt 300 kr alene. Mens MI har en verdi på minst 200 kr aksjen.

Kommer det fortløpende børsmeldinger om nye kontrakter på DP?
Når kommer aksjesplitten 1:10?




Slettet bruker
13.08.2020 kl 10:26 1991

De har meldt at de forventer flere installeringer i løpet av høsten.
peaf
13.08.2020 kl 10:34 1952

Ja de var jo ledende i de segmenten de reden opererer i og om de med ledende mener det de har prestert . Så aner vi vad
som kommer fremover. Det blir vel med håpet, even om det er vanskeligt att leve på.
bulleye
13.08.2020 kl 10:37 1939

Veim, her var det mye tull du klarte å skrive på to linjer. COV har foretatt 300.000 installasjoner av ulike produkter innen medisinsk bildebehandling i løpet av de siste 30 årene. Hva du mener med siste linje er for meg en gåte, COV er et medisinsk programvareselskap registrert i Sverige og ikke et norsk selskap, selv om selskapet er notert på OSE og har desidert flest norske aksjonærer.
Ta en titt på hjemmesiden og lær deg litt om selskapet, så vil de også se at de er ekstremt flinke på å delta på ulike internasjonale kongresser for å markedsføre selskapet og knytte kontakter/inngå avtaler.
Slettet bruker
13.08.2020 kl 11:30 1824

Omsetningen i aksjen har stoppet opp.
Det kan bety i at kortsiktige og skuffede har solgt det de skal.idag.
Lodge
13.08.2020 kl 11:53 1770

Ja, ca 9 mill i omsetning nå, er jo ca tre vanlige dager. Men stoppa litt nå, er jo egentlig få aksjer som omsettes. Var voldsomt ned i morges, skjønte det ville komme etter børsmeldingen, nedgang er naturlig nok alltid et negativt ord og det blir jo brukt i presseoppslagene.. velger og å sitte videre, time will show om det var smart...
utepils
13.08.2020 kl 13:40 1642

Q2 er vel ganske i samsvar med det som selskapet meldte i rapporten for Q1. Det skrev det veldig spesifikt at omsetningen kom til å være noe lavere videre i året pga COVID-19. Om resultatet er 1 eller 10 millioner er ikke det viktigste, det er om de lykkes med å ta et stort grep innen DP. Ut fra haussingen i disse trådene skjønte jeg at forventningene var helt annet enn det som selskapet selv har meldt, så jeg solgte mine aksjer i starten av denne uken. Kommer til å se an om jeg går inn igjen på et senere tidspunkt, eller om det fantastiske eventyret var over for min del.

COV blir bra, men omsetningen i 2020 blir ikke triggeren
rockpus
13.08.2020 kl 13:46 1625

Bare å gratulere dem som har vært med på denne ferden fra rundt 60.
Fra dagens nivå er dog ikke denne aksjen den hotteste lenger.
Slettet bruker
13.08.2020 kl 14:03 1590

Utepils - det er helt fair, og dagens kursutvikling tyder nok på at det var flere (av de som er kortsiktig) som hadde forventet bedre tall for Q2. Jeg er av en helt annen oppfatning - og har ikke investert i COV pga Q2 - og desto flere ganger jeg leser rapporten, blir jeg overbevist om at COV faktisk kun er i startgropa og ligger langt fremme i den teknologiske utviklingen og har veldig gode muligheter til å mangedoble omsetningen/bunnlinjen... Det er godt å få bekreftet, som allerede nevnt, at de allerede har landet flere avtaler (DP) og er i gang med å se hen til andre kreftformer (DP). Jeg gratulerer derimot alle dem som har vært med på ferden og velger å ta gevinst i dag - det et aldri dumt (å ta gevinst).