SHELF er en doblingskandidat

citius
SHLF 14.08.2020 kl 09:41 382369

Etter resultat og konferanse, hva ser vi??

Første halvår 2020:

Inntekter = 2,86 MRD NOK
EBITDA = 1,08 MRD NOK (38% margin !!)

2. kvartal (korona-kvartalet) kom med et meget pent overskudd !


Tilgjengelig kapital, der melder selskapet etter børs slutt torsdag

"Total likviditet for selskapet, inkludert den rullerende kredittfasiliteten, var på om lag 247,5 millioner dollar pr 30. juni 2020"


De har kontrakter for 1,6 Milliarder USD for riggene sine (ca 13,5 milliarder kroner)


De 3 store eierne eier nær 50% av aksjene i selskapet:

Total shares outstanding of 136.2 million as of June 30, 2020

- Primary insiders : 65.7 million or 48.3%

o China Merchants: 26.8 million (19.7%)
o Castle Harlan: 19.7 million (14.5%)
o Lime Rock: 17.2 million (12.6%)


De har i dag 36 rigger (Jack Ups)

HVORDAN kan et slikt selskap verdsettes til KUN ca 450 millioner kroner på Oslo børs ??

At de kom fra 60 kroner til lavt på 3-tallet nå, er helt uforståelig
MEN, det er fremtiden som gjelder, den er humpete dette året, men ser mye bedre ut i 2021
Etterspørselen etter olje har hentet seg bra inn i det siste, etter et fall på 30 millioner fat/dag i april
IEA ser for seg at i 2021 så er 25 av de 30 mill/fat/dag tilbake i forbruksmønsteret

INGEN olseselskap kan leve uten å borre, Borrre MYE
Leste at Equinor f.eks skal borre 3 000 brønner, bare for å opprettholde sin produksjon
det er nok det samme for alle andre

Borre Borre Borre

Det er det som er SHELF sin oppgave. Borre

SHELF er råbillig og har ingeting på dette kursnivået å gjøre

Redigert 26.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
cold
06.06.2021 kl 02:38 6926

Jo mer jeg leser, dess mer forstår jeg at vi har fått en enorm gavepakke fra Joe Biden og administrasjonen, WH. Alt ligger til rette for en oljebonanza uten sidestykke. Shelf er definitivt riktig sted å være posisjonert. Sitter med en feeling om at kursen kommer til å stige betydelig mer enn mange kanskje hadde sett for seg? Verden trenger veldig mye olje - ikke minst gass de neste 50 - 100 årene.

Klimaet; det vel ingen som fornekter at klimaet forandrer seg. Det forandrer seg fra dag til dag, år for år osv. For 1000 år siden og et lite stykke inn i middelalderen dyrket de bygg og havre på Grønland. Det er ikke mulig i dag med med samme type korn de brukte den gang. I tiden mellom 500 BC til rundt år 0 var en periode preget av ekstrem-vær. Arkeologer har nesten ikke funnet spor etter menneskelig aktivitet i Norge i denne tiden, bortsett fra på Sørlandet. Samtidig ligger det millionvis av gamle trær fra samme periode skjult i myrene. Alle har en ting til felles; de ble felt av ekstrem vestavind. For 8000 år siden var temperaturen rundt 6 grader varmere enn i dag, havnivået 70 meter høyere. At klimaet forandrer seg hele tiden er det vel neppe noen som kan bestride. Ferdig programmerte klima-fanatikere vil nok dreie tankene i den retningen om de som ikke deler nøyaktig de samme persepsjonene som meningene til sekten de tilhører.

Til slutt. Vi må vi ikke glemme at vi lever i en interglasial periode, altså en periode mellom to istider (mellomistid). De siste 2,6 millioner år har vi vært rammet av over 40 istider. En av disse varte i over 150.000 år. Når neste istid kommer er det ingen som vet. Det eneste som er sikkert er at den vil komme og, den vil ligge helt utenfor menneskelig kontroll. Her vil det være solens varmestråling og variasjoner i denne som vil gjelde, enten det er snakk om global nedising eller global oppvarming.
Redigert 06.06.2021 kl 03:15 Du må logge inn for å svare
RussianOil
08.06.2021 kl 01:19 6459

Jeg tar ingen stå sted på hva som er reelt innenfor faktiske klima endringer. Saken er slik at uavhengig av hva som er reelt eller ikke, energi skiftet har kommet for å bli. Politisk, industrielt, og ikke minst psykologisk. Problemet ligger i optimismen. D jeg ser, er at d finnes ekstreme subjektive forhåpninger relatert til grønn industri, spesielt deres timeframe i.h.t substitutt av olje.

Risikoen med å forhaste et energi skifte er på tilbuds siden. Verden er langt, og da understreker jeg langt, fra å omstille seg vekk fra olje. Vestlig entities, som Shell, blir tvunget til å ta drastiske grep, og i lignende scenarioer kan dette resultere i minsket supply. D kan forekomme tomrom, og i noen tilfeller muligheter for markedsandeler. Dette er nettopp hvorfor Saudi og Russland gnir seg i hendene. OPEC står fult klare til å kapitalisere. D er ingen som kan motsi kontrollen OPEC har, og nå ser d ut for de vil kunne kapre mer avhengig av sanksjoner og grønn politikk. Vi kan tenke grønt så mye vi bare kan, "dessverre" så må noen stå for olje, til verden er klar. Et alt for ambisiøst skifte med sanksjoner og innstramming vil forårsake et ubalansert marked, som katastrofale priser, noe også Russland påpekte relatert til IEA sin rapport.
UAE påpekte d samme; "The euphoria around the transition to clean energy is dangerous".


Samtidig som Saudi gikk ut forrige uke med at “Saudi Arabia is no longer an oil country, it’s an energy-producing country,” siden de også går inn for fornybar energi, er de også klare for å øke den totale produksjons kapasiteten innenfor olje. Saudi står fortsatt på at olje vil være dominerende i flere ti-år.

--

Litt annet ekstra;

https://www.investing.com/analysis/the-energy-report-oil-hits-70-again-200584617

The Energy Report has argued that President Joseph Biden’s climate agenda would ultimately make us more dependent on foreign oil and make “OPEC GREAT AGAIN.” Now the world’s largest oil trader agrees. Bloomberg News reports that OPEC+ appears in control of crude prices as U.S. production is lagging pre-pandemic levels, according to a senior executive at the world’s biggest independent oil trader, Vitol Group.
The decline in U.S. drilling and output leaves little competition to efforts by the producers’ group to manage markets, Mike Muller, Vitol’s head of Asia, said during an online conference on Sunday.
Brent crude closed above $70 a barrel last week for the first time in two years, as buyers demand more oil than producers are pumping. U.S. oil producers are still employing only half the rigs they used before the coronavirus struck.
Meanwhile OPEC+, as the group led by Saudi Arabia and Russia is known, is easing barrels back on to the market as demand recovers.
“There’s a perception in the market that control is with OPEC+,” Muller said at the event hosted by the consultancy Gulf Intelligence. “It will take a long time for U.S. oil to come back” to production levels seen before the coronavirus outbreak, he said.
danmark1
08.06.2021 kl 10:06 6299

Der er flere årsager til, at olieprisen formodentlig vil stige og blive på er højt niveau. For det første kommer USA ikke tilbage, som en stor spiller med Biden ved roret. Decline på land i USA vil overstige ny produktion. Efterslæb på udvikling og efterforskning af nye produktionssteder i hele verden vil give for lidt merproduktion og genåbning af verden vil betyde større efterspørgsel. Seneste prognose jeg har set, siger underskud af olje allerede i 2022, selvom OPEC+ og Iran kører på fuld damp.
danmark1
08.06.2021 kl 11:47 6296

Optimismen bliver vel større, efterhånden som der åbnes mere op. Norge har været meget restriktive og bliver vel de sidste, der åbner helt op. I Danmark taler man nu om at fjerne alle restriktioner, så sommerferien kan blive helt normal. Jeg håber optimisterne snart får overtaget i olieaktier.
https://www.dn.no/makrookonomi/regionalt-nettverk/norges-bank/norske-bedrifter-venter-at-gjenapning-vil-gi-betydelig-vekst-fremover/2-1-1021721
Mikkol
08.06.2021 kl 22:50 6092

Mye snakk om miljø her. For min del er det ikke med tanke på miljøet at jeg sitter i shelf. Jeg er her for å tjene penger, så får jeg heller putte de skitne pengene mine i noe grønt på sikt!

Jeg er ikke veldig sprek på teknisk analyse, men ser man tegn til en hode skulder formasjon her nå? Og skal ikke det være et teknisk positivt tegn? Kom gjerne med noen tanker de som har peil på slikt😁
Simsalami
09.06.2021 kl 07:35 5934

Ser ut til at vi har en rektangel formasjon. Foreløbig dobbel bunn formasjon (positivt). Vi må bryte opp gjennom 5,5 (5,8) evt. bryte ned igjennom 4,6. hode skulder formasjon er negativt for kursøkning. Omvendt hodeskulder er positivt for kursøkning. Jeg ser også flaggformasjon. Men man må også se på volum som på nedgangsdager har vært lavt. Noe jeg teller positivt og gjør at en hode skulder formasjon kan være falsk. Ingen klare tegn nå. Man bør vente på bekreftelse. Fundamentalt er ingenting endret. Jeg er selvlært så gjør opp fin egen mening. Jeg mener aksjen snart vil bryte opp.
Redigert 09.06.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2021 kl 08:32 5891

Hode , skulder, kne og tå. Håper vi slipper å komme i tåpositur, da aksjen ikke fortjener det, men ganske lange pust i bakken nå ser det ut til.
Bakken ble altfor bratt nå :) Kun oljen som stiger. Vi kan vel sitte her i gjørmesumpen en stund til!

Mens favoritten i rigg til Pirato er en restrukturert Valaris.
Redigert 09.06.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
danmark1
09.06.2021 kl 10:43 5821

Det er kun et spørgsmål om tid, før olieprisen sætter sit præg på olieservice. Der er så meget gang i verden efterhånden, at selv den mest evnesvage kan se, hvor det bærer hen. Vi ser, det er begyndt i enkelte aktier og der vil sprede sig. Olieservice-aktier er generelt så undervurderet, at der i mange tilfælde bliver tale om mange dobling over tid.
danmark1
09.06.2021 kl 11:02 5895

Væksten i USA ventes at lande på 6,8 pct. i år mod tidligere estimeret 3,5 pct. I euroområdet ses væksten lande på 4,2 pct. mod tidligere 3,7 pct. Og den kinesiske økonomi ses vokse med 8,5 pct. mod tidligere 7,9 pct.
Simsalami
10.06.2021 kl 11:44 5585

Gjeeeeeesp.....
Slettet bruker
10.06.2021 kl 13:35 5520

Fin dag åljå opp shelf ned!
danmark1
10.06.2021 kl 13:43 5524

Simsalami skrev Gjeeeeeesp.....
Tålmodighed. Med den økonomiske udvikling i verden, kan det kun gå en vej med olieforbruget - OP. Lægger man oven i det, den aktivitet omstillingen kommer til at kræve, vil olieforbruget stige mindst 20 år endnu. Udbygning og efterforskning har ligget underdrejet i næsten et årti, så der bliver noget at indhente.
danmark1
11.06.2021 kl 10:16 5230

SHLF ligger støt og så længe vi kan se meldinger som denne stort set hver eneste dag, er der ingen grund til bekymring.
https://www.di.se/live/tysk-ekonomi-star-infor-starkt-uppsving-enligt-bundesbank/
Mikkol
11.06.2021 kl 13:25 5174

Nå er olja utrolig nok oppe å lukter på 73$. Ekstremt bra! Vi kommer noen solide kvartaler i møte for Shelf. Og enda så får vi Shelf aksjer til en 5-kroning! DET fatter jeg ikke. Penger på gata, rett og slett!

Legger ved en artikkel hvor IEA sier at OPEC+ må åpne kranene for å dekke etterspørselen! Lover godt for oss!
https://aksjelive.e24.no/article/Ga4x8l
Redigert 11.06.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
danmark1
11.06.2021 kl 14:34 5135

Jeg tror mange investorer stadig er ramt mentalt af Corona, specielt i Norge, måske på grund af de strenge restriktioner. Der bliver helt sikkert en bedre stemning hen over sommeren, når det hele åbner mere op. Fremtidsudsigterne fejler i hvert fald ikke noget.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 15:42 5092

Er det noe som holdes hemmelig i selskapet ? En negativ atombombe. Virker merkelig at den nekter å gå opp. På solide fremtidsutsikter.
Slettet bruker
13.06.2021 kl 13:13 4667

Fant svaret på en investorchat. Folket er ikke fornøyd FØR oljå står i 80, da skal de starte å kjøpe :)

SHLF satte 38 millioner inn på konto etter 1.kvartal. Med stigende kontrakter/oljepris blir dette beløpet økende.
Hvor mye over 50 millioner overskudd kommer inn på 2 kvartal ? Oljeprisen var på omlag 50 dollar ioverskuddskvartalet.
I 2 kvartal er oljeprisen på over 60 dollar i snitt. Hva har denne økningen og si for overskuddet og hvor mye mer blir det ?
Jeg tror dette blir bedre enn folk har forestilt seg.
Redigert 14.06.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
danmark1
13.06.2021 kl 16:13 4570

Om prisen ligger i 70erne eller 80erne tror jeg er ligegyldigt. Stemningsskiftet kommer med genåbning og mere aktivitet.
Odium
14.06.2021 kl 13:09 4289

Borring av brønner kommer ikke som følge av gjenåpning. Det kommer når folk slutter å tjene penger på grønne aksjer.
cold
14.06.2021 kl 13:27 4273

Jeg kan dessverre ikke gi deg klart svar på hvor mye dagratene/kontrakter pr. rig stiger med oljeprisen. Men jeg vet at kontraktene er utformet slik at ratene øker når oljeprisen øker og vice versa. Kanskje RussianOil sitter på detaljkunnskaper om dette?
Uansett, oljeprisen er stigende og har nå bikket $73 fatet. Jeg tror brent oljen kommer til å nå 75 USD/fat før den går setter kursen mot 80 +.
Her er det bare å sitte i ro for Shelf Drilling kommer til å bli en vinner allerede i 2021.
Redigert 14.06.2021 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
danmark1
14.06.2021 kl 13:29 4276

Genåbning giver mere aktivitet og dermed større olieforbrug. Mange af de grønne aktier mangler stadig at bevise, at de kan tjene penge. Den udvikling vi ser i industriproduktionen over hele verden kan fortsætte i lang tid, når der både sendes penge fra krisepakker og man planlægger infrastrukturudbygning i fremtiden. Der er så mange ting igang, at man nærmest ikke kan se nogen ende på det. At miljøfolket forestiller sig en omstilling i løbet af et eller to årtier, kan man kun ryste på hovedet af. Der skal bores mange brønde i de kommende år.

https://aksjelive.e24.no/article/KydWbE
Odium
14.06.2021 kl 14:15 4356

Du har et naivt syn på hvordan dette fungerer. aksjeprisen stiger når folk kjøper aksjer, ikke når oljeforbruket går opp.
Akkurat som med kull så er det fullt mulig at en bransje forblir på kne selv om forbruket er der.
Hvis du ikke tror meg så kan du jo forsøke å finne kullaksjer som folk tjener godt på i dag selv om millioner av tonn blir brent hver eneste dag
danmark1
14.06.2021 kl 15:17 4308

Du kan ikke sammenligne kul og olie på den måde. Vi så kulindustrien i USA lukke og slukke selv om Trump ville noget andet. Kul kan erstattes fra den ene dag til den anden, det kan du ikke med olie. Det er netop det, der gør hele forskellen. Olieindustrien er i en hel anden skala og forbruget stiger stadig, selv om miljøfolket gør alt for at bremse det. På et tidspunkt kommer efterspørgslen på service til at overstige udbuddet og vi bevæger os meget hurtigt derhen imod lige nu.
Mikkol
14.06.2021 kl 16:02 4322

Olja opp, og shelf NED. Alt er altså akkurat som det pleier... Jeg skjønner ingenting lenger jeg. Bra med omsetning hvertfal, det er nå en ting å ta med seg😆
danmark1
14.06.2021 kl 16:15 4313

Der er ingen grund til vrede. Omsætningen er meget lav, så det er ikke de store omkostninger, at holde den nede. Den skal nok komme på et tidspunkt.
https://aksjelive.e24.no/article/6nR0nr
Odium
14.06.2021 kl 16:32 4291

Hva er det du snakker om? Kull kan ikke erstattes fra en dag til en annen nei. Vi bruker enorme mengder kull hver dag og vi vil gjøre det i mange år enda og kull står for nesten like mye av energiproduksjonen i verden i dag som olje.

Det er fullt mulig for en industri å leve i beste velgående uten at det er mulig å tjene penger på de på børsen. Kull er upopulært og er derfor dødt på børsen. Olje vil innen få år gå gjennom det samme.
Shelf har høy risiko som er reflektert i kursen
Redigert 14.06.2021 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
14.06.2021 kl 16:48 4289

1. Hvis det vi ser på grafen nå er den dobbel bunn, skal da aksjen opp til 5,8 den kommende tiden (hvis teknisk analyse er fasit) eller er det til skulderen på 5,19?

2. https://www.google.com/amp/s/simplywall.st/stocks/no/energy/ob-shlf/shelf-drilling-shares/news/shelf-drilling-obshlf-has-a-somewhat-strained-balance-sheet/amp

Hvordan forholder dere dere til gjelden på 900mill dollar?
Gjør den slik at kursen egentlig er rettferdig satt per i dag, tross god lønnsomhet i dagens marked?
Mikkol
14.06.2021 kl 17:17 4310

Når vi snakker om gjeld og inntjening så virker det som at dette er fraværende å ta hensyn til på Oslo Børs om dagen. Ser man til NAS og NEL er i hvertfall dette fraværende. Handler nok mye om å bli oppdaget av mengden for at kursen skal gå nordover....

Men simplywall er skeptisk til Shelfs gjeldssituasjon. Hvorfor mener de da at selskapet prises til 89% under fear value?
Redigert 14.06.2021 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
cold
14.06.2021 kl 17:42 4272

Nå er det vel ikke dette Danmark1 mener - at prisen på aksjen stiger i takt med økte oljepriser. Prisen på SHLF aksjen er seff. utelukkende basert på tilbud og etterspørsel, på lik linje med alt annet i en markedsøkonomi. Danmark har påpekt flere ganger at gradvis gjenåpning av økonomien (jmf. pandemien) og en naturlige konsekvensen av dette fører til økonomiske vekst - som igjen driver opp etterspørselen etter olje og gass.
Odium
14.06.2021 kl 19:08 4253

Jeg skjønner hva han sier, men han presenterer det på en måte som at dette er den eneste måten ting kan gå og at denne investeringen er sikker som banken, noe det selvfølgelig ikke er. Shelf har høy risiko selv om jeg er usikker på hvor risikoen ligger. Det er ikke bare vi som er beviste på selskapet, alle bankene og alle investorfondene er fullstendig klar over Shelf og de velger å ikke løfte frem aksjen. Vi kan spekulere til vi spyr alle sammen, men det er en grunn til at shlf blir handlet for fem kr.
Slettet bruker
14.06.2021 kl 20:07 4199

Ja du kunne kjøpe American shipping for 1 krone før de andre oppdaget juvelen. Neste kvartal vil oljeprisen være 10 dollar høyere enn i 1 kvartal. Skulle gjerne hatt kalkylene klare om jeg hadde fått lest kontraktene som gir adgang til å høyne inntekten på bakgrunn av oljeprisen. Det kan ikke være småpenger.
Seadrill og Borr har da himmelhøy mer gjeld enn SHLF.
Redigert 14.06.2021 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
Simsalami
14.06.2021 kl 21:07 4119

Det er som tidligere nevnt lite korrelasjon mellom oljepris og hvordan investorer investerer. Markedet ser ut til å følge strømmen blindt. Alle løper etter hverandre og kommer desverre for sent til festen. Shelf er billig priset pga. markedssituasjonen og interessen blandt investorer. Det betyr at de som kjøper nå kjøper en feilpriset aksje og får den billig. Dess flere som kjøper aksjen (løper etter) jo mer riktig priset blir aksjen (dyrere og mindre gevinst og høyere risiko). Det er ikke tilfeldig at aksjen ligger å vaker på 5.20 da det er motstanden (linjen) i rektangelformasjonen nå. Ett varig brudd opp over 5.25 vil være ett kjøpssignal og videre oppgang.
Odium
15.06.2021 kl 07:41 3948

Folk sa det samme om NOL før de mistet kontrakten sin og gikk fra 15 til 6 kr.
De store fondene er klar over Shelf, det er bankene også.
Hvis dette virkelig var en aksje som garantere megaavkastning så hadde de kjøpt. Det er noe vi ikke ser her.
Simsalami
15.06.2021 kl 08:06 3997

Det er ingen garantier i aksjemarkedet og fond har aksjer som også ikke har gitt vesentlig avkastning eller negativ. Derfor er det fond med samlet avkastning som da gir mindre risiko. Ingen kan lese fremtiden heller. De fleste (grønne og konkursrammet) aksjene nå til dags er verdt milliarder men tjener ikke en krone og har lite verdier...bare mye gjeld.
Odium
15.06.2021 kl 10:12 3918

Men folk har tjent uhorvelig mye penger på de og det er det eneste som betyr noe.
Slettet bruker
15.06.2021 kl 10:42 3874

Der fikk dere et ærlig og rederlig svar. Så leenge folk tjener penger på noe er det ok.
Det er akkurat det som er problemet, meglerhus og banker/fond mæler sin egen kake og du får ikke vite om slike fremtidige juveler før det er for sent og de har ristet av seg mange nok, slik at de store gutta kan komme til dekket bord. Og de driter i om selskap erbærekraftig bare de tjener penger på det. Nei, med stigende oljepris og økte inntekter en stor backlog og utsikter til mer (meget positiv til india) så vil det fundamentale slå inn til slutt. Men det kan ta tid å sitte gjennom all støy før belønningen kommer. Er det noen som kan vise meg kontraktene som SHLF har ? Kan de justere med % ut fra oljeoppgangen ? Er et meget vesentlig punkt dette, men vi får et bra svar i August for da er oljen 10 dollar over forrige rapport som ble fremlagt. Da snakker jeg om 2 kvartals rapport som skal offentliggjøres. Og jeg har sett på prisene gjennom hele periodene og de ligger 10 dollar over i hele perioden. (Nå i juni er det mye mer men jeg tar snitt og er konservativ).
Redigert 15.06.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2021 kl 11:25 3859

Helt utrolig, NOL hadde elendig drift av rigg som kostet selskapet kontrakten. Shlf har godt omdømme og får kontrakter på løpende bånd.
Odium
15.06.2021 kl 12:35 3795

Jeg sammenligner ikke shlf og nol, jeg sammenligner de som ukritisk hauset nol med dere som like ukritisk hauser shelf.
Du tror helt genuint at du ikke kan tape på denne investeringen. Det er så naivt at jeg får fnatt.