SHELF er en doblingskandidat

citius
SHLF 14.08.2020 kl 09:41 382430

Etter resultat og konferanse, hva ser vi??

Første halvår 2020:

Inntekter = 2,86 MRD NOK
EBITDA = 1,08 MRD NOK (38% margin !!)

2. kvartal (korona-kvartalet) kom med et meget pent overskudd !


Tilgjengelig kapital, der melder selskapet etter børs slutt torsdag

"Total likviditet for selskapet, inkludert den rullerende kredittfasiliteten, var på om lag 247,5 millioner dollar pr 30. juni 2020"


De har kontrakter for 1,6 Milliarder USD for riggene sine (ca 13,5 milliarder kroner)


De 3 store eierne eier nær 50% av aksjene i selskapet:

Total shares outstanding of 136.2 million as of June 30, 2020

- Primary insiders : 65.7 million or 48.3%

o China Merchants: 26.8 million (19.7%)
o Castle Harlan: 19.7 million (14.5%)
o Lime Rock: 17.2 million (12.6%)


De har i dag 36 rigger (Jack Ups)

HVORDAN kan et slikt selskap verdsettes til KUN ca 450 millioner kroner på Oslo børs ??

At de kom fra 60 kroner til lavt på 3-tallet nå, er helt uforståelig
MEN, det er fremtiden som gjelder, den er humpete dette året, men ser mye bedre ut i 2021
Etterspørselen etter olje har hentet seg bra inn i det siste, etter et fall på 30 millioner fat/dag i april
IEA ser for seg at i 2021 så er 25 av de 30 mill/fat/dag tilbake i forbruksmønsteret

INGEN olseselskap kan leve uten å borre, Borrre MYE
Leste at Equinor f.eks skal borre 3 000 brønner, bare for å opprettholde sin produksjon
det er nok det samme for alle andre

Borre Borre Borre

Det er det som er SHELF sin oppgave. Borre

SHELF er råbillig og har ingeting på dette kursnivået å gjøre

Redigert 26.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
cold
29.04.2021 kl 13:53 6498

Takk for det.
Fallet i oljeprisene startet egentlig i tredje kvartal 2014. Dette var bare begynnelsen på en langvarig nedtur. Etter min mening skjedde det noe ekstraordinært i mai 2018. Riggene brukes vel kanskje vel så mye innenfor produksjon av gass. Etter 6 år med elendig oljepris ser det ut til å begynne å stramme seg til.
Mange mener vi står i startgropen på en ny supersyklus.
Redigert 29.04.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
danmark1
29.04.2021 kl 14:56 6555

Coronaen vil vise sig at være startskuddet til en ny optur i verdensøkonomien. Der opstår som regel mange nye ideer i kølvandet af kriser, denne bliver ingen undtagelse. Befolkningen i et land som USA, har virkelig fået øjnene op for behovet for solidaritet og sammenhold, det er et andet udslag af krisen.
Mikkol
30.04.2021 kl 08:30 6249

Kommer med noen spørsmål til de noe mer lærde enn meg! Hva kan man forvente av Q1 rapporten? Også er jeg og sikkert flere meget spent på hva dette obligasjonslånet skal brukes på/har blitt brukt til! Er dette noe de kan informere om på Q1 eller kommer dette for seg selv igjen?

Også et siste spørsmål. Hvorfor viser nordnet en annen oljepris enn alle andre? Dette har jeg stusset på en stund🤔 14 dager til Q1, og har trua!!
Redigert 30.04.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Simsalami
30.04.2021 kl 09:59 6185

«I did not make you rich (Holland)! You did not sell!»
- warren Buffet.
Stokk Dum
30.04.2021 kl 10:22 6143

"Man selger da ikke shlf nå!"
- Stokk Dum

mvh
Redigert 30.04.2021 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Simsalami
30.04.2021 kl 10:43 6122

🤣🤣😁
Slettet bruker
30.04.2021 kl 11:20 6094

Skulle satset på Northern drilling. Men gjort er gjort, kanskje shelf klarer noe lignende.
retur
30.04.2021 kl 17:37 5914

Har fulgt litt m på denne. Synes volum er lavt og mener at det kan være lurt å se mot Borr også nå. De har etter min mening attraktive rigger og ikke minst nye rigger klare i 2023.kamskje man skulle ha litt i begge. Go helj
Simsalami
30.04.2021 kl 20:09 5830

https://e24.no/boers-og-finans/i/LnR8gq/privatinvestor-har-doblet-pengene-i-skadeskutt-fredriksen-aksje

Er det virkelig slik at det er i NODL folk ønsker å legge pengene sine? Ingen, null, nada aktivitet? Jeg ville ikke lagt pengene mine der men jeg ser jo at den stiger voldsomt. Kun pga. hypen? Dette er en shlf tråd men det må jo være noe fundamentalt galt med hele aksjemarkedet når slike aksjer skyter fart og shlf går nedover hver eneste dag i 30 dager snart. Den vil jo snu men blir overraska over at dette skjer. Borr også forsåvidt men den har også begynt å ta seg opp litt..
Odium
01.05.2021 kl 07:55 5637

Hva er forskjellen på å legge pengene i nodl fremfor feks Aker carbon capture?
Slettet bruker
01.05.2021 kl 08:32 5662

Den kommer nok nå frmover, skulle Goldman få 30% rett i sitt anslag vil rigg bli betydelig bedre en i dag, og det vil også dra opp verdiene på stålet på litt sikt
Redigert 01.05.2021 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
danmark1
01.05.2021 kl 10:14 5574

Jeg har selv undret mig over stigningen i NODL. Nu er det sådan, at sidder der en eller flere personer med bare nogle få mio. de vil bruge på at hæve kursen på en aktie som NODL, er det ikke vanskeligt med den meget lille omsætning, der har været i NODL, da denne jo ikke har rigge i arbejde og måske aldrig får det. Stigende omsætning kan sagtens genereres af en, eller nogle få personer, der så får det til at se ud som om, der er interesse for aktien. SHLF har bevist evnen til at holde rigge i arbejde også i svære tider. Der er ingen tvivl om, at kursen i SHLF kommer tilbage til en mere retvisende værdi. Vi må bare have lidt tålmodighed, og når jeg skriver lidt, tror jeg vi taler uger, eller få måneder, inden markedet er tilbage til normale tilstande. Der bliver trods alt vaccineret et stigende antal personer hver dag.
danmark1
01.05.2021 kl 10:34 5567

Pfizer vil starte eksport af vacciner fra USA. Det betyder flere til resten af verden.

https://direkte.dn.no/koronaviruset#82417
danmark1
02.05.2021 kl 13:46 5171

Jeg mener man bør se helt bort fra, at en aktie som NODL bliver hypet op. Vi har set talrige eksempler på aktier, der pludselig bliver kørt op, men også lige så hurtigt kommer ned igen. SHLF er, set i rig sammenhæng, et bundsolidt selskab og kursen skal nok komme til at reflektere værdierne på et tidspunkt inden for overskuelig fremtid. Der bliver sendt tusindvis af mia. ud i økonomien, samtidig med, at verden åbner op. Det vil sætte skub i en optur i økonomien, som kommer til at strække sig over flere år. Der bliver sendt enorme summer ud i direkte og indirekte hjælp. Der bliver givet tilskud til energiforbedringer og nye grønne løsninger i EU, samtidig bliver der sat gang i infrastruktur. Det samme sker i USA og her ventes der tillige en 3. pakke, der skal sætte skub i beskæftigelsen. Der kommer et enormt behov for energi og det bliver langt hen ad vejen olie.
Mikkol
03.05.2021 kl 00:25 4960

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/05/02/7665388/dovre-forvalter-stig-myrseth-lys-i-enden-av-en-lang-tunnel

Noen som har tilgang og kan dele denne? Syntes å virke interessant for rigg eiere generelt! På forhånd, takk🙏
Frodemann71
03.05.2021 kl 08:15 4851

Lys i enden av en lang tunnel
Etter et syv år langt mareritt kan bunnpunktet for riggsektoren endelig skimtes. Når fjorårets oljekrise også fremprovoserte gjeldssanering og konsolidering, er det igjen mulig å ta på seg investeringsbrillene.


LYSERE UTSIKTER: «Dagens oljepris medfører rekordhøy fortjenestemargin for oljeselskapene, og den gjenværende riggetterspørselen bør derfor være robust,» skriver Dovre-forvalter Stig Myrseth.
Industri
Stig Myrseth
18:59 - 2. mai
Til tross for flere kortsiktige soloppganger siden 2014, har riggsektoren stort sett vært et blylodd på grunn av en for høy gjeldsmengde og skuffende etterspørselsbedring.
Ved inngangen til fjoråret så imidlertid utsiktene lysere ut. Selv med et stadig tøffere klimafokus virket det som riggmarkedet hadde startet på en moderat opptur.
Slik gikk det imidlertid ikke. Coronapandemien, med det påfølgende oljeprissjokket, gjorde at oljeselskapene igjen skalket lukene og kuttet investeringsbudsjettene. Som et resultat er riggaktiviteten nå på et lavnivå ikke sett siden årtusenskiftet.
Produktivitet til besvær
Sektoren ble nødt til å ta et oppgjør med seg selv og igangsette en hestekur. De fleste riggselskapene hadde allerede vært gjennom minst én restrukturering før fjoråret, men til tross for det var gjeldsmengden stort sett fortsatt ubehagelig høy.
Selv om markedet viste tegn til bedring, var etterspørselsøkningen i særlig flytermarkedet marginalt opp fra bunnen. Strategier basert på håp om en sterk syklisk aktivitetsbedring har vist seg utdaterte.

I tillegg til substitusjonseffekten fra skiferolje skyldes den jevnt labre etterspørselen blant annet et kraftig hopp i boreproduktivitet. Ytterpunktet er Brasil hvor tiden pr. brønn har falt med rundt 70 prosent relativt til 2013, noe som reduserer riggbehovet i antall.
Akselerert konsolidering
Opprydningen legger også basisen for hvorfor riggsektoren igjen er blitt spennende. Prosessen knyttet til tilbudssidejustering og gjeldsreduksjon, som tidligere ville tatt mange år, ble isteden til en hurtigslankekur.
Eksempelvis Noble, Valaris og Diamond Offshore er alle gjennom eller nærme ferdigstillelse av gjeldssaneringer, der mengden er kuttet til et minimumsnivå og hvor tidligere kreditorer overtar som hovedeiere. Seadrill er nok heller ikke langt bak i løypa.
I tillegg har skraping av selv moderne rigger blitt inkludert i de fremlagte planene. Allerede i 2020 begynte skrapingen å akselerere hvor riggene hadde en snittalder rundt 35 prosent lavere enn ved starten av nedturen.


De nye hovedeierne er typisk også store fond som gjør fusjonsforhandlinger enklere. Noble har allerede annonsert et oppkjøp av Pacific Drilling, og flere lignende transaksjoner kommer nok de neste årene. Konsolidering og tilbudsreduksjon er medisinen sektoren trenger.
Asiatisk etterspørsel
Aktiviteten nærmer seg samtidig et vendepunkt. Dagens oljepris medfører rekordhøy fortjenestemargin for oljeselskapene, og den gjenværende riggetterspørselen bør derfor være robust.
Selv om oljealderen på sikt vil ta slutt, må likevel investeringene øke fra dagens nivå for å erstatte naturlig produksjonsfall.
Forventning om en moderat økning i riggaktiviteten kommende år understøttes av at offshore nå er minst like kostnadsdyktig som skiferolje.
Det er samtidig forskjeller mellom segmentene. Tyngdepunktet i oljemarkedet beveger seg østover hvor de nasjonale oljeselskapene i Asia og Midtøsten, med fokus på energisikkerhet, fortsetter å satse på produksjonsvekst.

Brorparten av etterspørselen etter jackup-rigger kommer fra disse aktørene. Her kan det nevnes at den kinesiske giganten CNOOC har varslet rundt 20 prosent økning i investeringene for inneværende år.
Aksjeplukking
Relativt sett lysere utsikter for moderne jackup-rigger gjør Borr Drilling spennende, men den fortsatt høye gjeldsgraden medfører samtidig stor risiko.
Når aksjekursen ikke er langt unna forrige emisjon, som sikret løpebane til tidlig i 2023, mens markedsutsiktene har bedret seg betydelig, gir det aksjen en plass i Dovre-porteføljen denne uken.
Av de restrukturerte selskapene er Noble min foreløpige favoritt. Aksjen handles i det amerikanske gråmarkedet på kurser som tilsvarer litt over 100 millioner dollar pr. moderne flyterekvivalent, noe som kan regnes hjem selv på dagrater fra nyere tid.
Noble har de fleste av sine flytere på attraktive kontrakter mot Exxon i Guyana og Shell i Mexicogulfen, samt jackup-rigger i det solide nordsjømarkedet og på kontrakt mot Saudi Aramco. Reintroduksjon på børs er en klar aksjetrigger.
Simsalami
03.05.2021 kl 08:25 4894

Da er det bare å glede seg til en ny nedgang🙌
Stokk Dum
03.05.2021 kl 08:27 4910

Har ikke de helt store forventningene selv til Q1-tallene, annet enn at de bekrefter de vi allerede vet om en solid drift.
Noen rigger av rate, noen på.
Håper at det er slutt på nedskrivinger av riggverdier.

God børsuke!
mvh


Mikkol
03.05.2021 kl 08:43 4988

Takk for deling! Helt ufattelig at en artikkel som kun dreier seg om rigg ikke klarer å trekke frem shelf. Når skal vi da få spalteplass?? Nesten så jeg vurderer å ta meg en tur ut på sidelinjen frem til vi når en bunn, men da skyter vi garantert fart så må vel bare sitte rolig....

Når det kommer til Q1 så har jeg noen små forventninger. Salget av riggen Journey er gjennomført og tallene her kommer på Q1. Samtidig forventer jeg snart noen nyheter om hva dette obligasjonslånet skal brukes til. Og eller fine tall på sunn drift i forhold til mange andre rigg selskaper. At folk tør ta borti selskaper som Borr og Seadrill nå det skjønner jeg ikke. Men nå er det mye i aksjemarkedet som ikke stemmer i mitt hodet for tiden også da....
Redigert 03.05.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Jguiden
03.05.2021 kl 08:47 4980

Det mest positive siste uken er at de største oljeselskapene tjener veldig gode penger og vil investere mer. Med vedvarende høy oljepris (over 60$) vil også ratene bevege seg oppover, noe som kan til slutt resultere i oppskrivninger. Skal ikke se bort ifra at når ting virkelig tar seg opp i midten av 2021 og utover, at SHLF gjør oppskrivninger. Da vil vi virkelig få fart på kursen :) Man må nok bare være tålmodig her, for utsiktene til SHLF er betydelig bedre nå enn for ett halvt år siden. Er helt usansynelig at prisen er under 5kr om et halvt år. Og helt utrolig at de har klart å lande så lange kontrakter på 2 av riggene som har gått av kontrakt siste månedene. Og det er garantert forhandlinger om de neste riggene som går av kontrakt i Q2. Ledelsen i SHLF er vanvittig dyktige.
Slettet bruker
03.05.2021 kl 12:14 4779

Teknisk ser jeg motstand på 15-18 kroner,
Finner ikke noen andre tekniske motstands nivåer, stemmer det eller?
Kan bli gøy her da, når Dnb begynner å hausse igjen, har vært stille fra den kanten etter at aksjen krakket, sånn går det gjerne når analysene var fullstendig skivebom, helt meningsløse og ubrukelige.

Skulle selskapet se verdi i egen aksje kan jeg ikke se noe grunn til å ikke handle egne aksjer fremfor å vokse mer å grave seg ytterlig ned i søla, for penger til rådighet har jo Shelf, det er jo nå de bør komme med et nytt tilbakekjøps program.
Redigert 03.05.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
danmark1
03.05.2021 kl 13:24 4716

Lad nu verden åbne op, så skal kursen nok komme til at afspejle værdierne. SHLF er et af de mest solide i rig, men efterslæbet i kursen er selskabet ikke alene om. Der skal nok komme overensstemmelse mellem værdier og kurs, når investorerne ser indtjeningen i den kommende kvartaler i olieindustrien.
Gullhaugen
03.05.2021 kl 14:10 4635

Hva er dette for noe??????????? Hvorfor er denne under 10 KR????? Er et fordi aksjonære skyter seg selv i foten???? Dumping gjengen???

For noen idioter...
danmark1
03.05.2021 kl 15:09 4562

FA fremhæver Borr, NODL og PRS, som aktier, der stiger meget på grund af bedring i rig markedet. SHLF burde stige lige så meget som de 3 tilsammen, hvis tingene skulle være fair.
danmark1
03.05.2021 kl 16:10 4490

Ja, der sker noget i rig for øjeblikket. Der er mange opkøbskandidater.
Simsalami
03.05.2021 kl 17:48 4397

Ja, de er vannvittig heldige de som fortsatt kan plukke under 5 kr daglig...det hadde jeg ikke trodd. Men det er mange uforståelige ting på børsen. (NAS bare ned 1,2% idag f.eks.)
Gullhaugen
03.05.2021 kl 18:02 4406

Denne aksjen er jo gratis. SELSKAPET TJENER GODT MED PENGER. Mcap er latterlig lav. Aksjen burde stått i 25 kr. nå.
Allikevel dumper folk ned og gir bort aksjene. Slik blir det ikke noe økning av. Nå kommer olja tilbake etter en korrigering.....prøv å hold på aksjene resten av uken så starter vi turen mot 25. Om man sammenligner med borr og Northern så er shelf det beste caser akkurat nå men da må det holdes på aksjene.
cold
03.05.2021 kl 18:43 4367

Du har tydeligvis skjønt dette her. Merkelig at folk selger 5 kr for 1....
Gullhaugen
03.05.2021 kl 19:14 4463

Dette er.uten tvil det beste oljecaset på Oslo børs akkurat nå. Her kan man ta 5 gangen uten problemer. Tipper at noen hus/tradere tar tak i denne allerede i morgen.
Noe annet ville overraske stort
Redigert 03.05.2021 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Mikkol
03.05.2021 kl 19:28 4431

Hva får deg til å tror at det kan skje noe her i morgen når det har vært helt dødt fra meglehusene i over 1 år? Men håper for all del du har rett. Og er helt enig i at Shelf er den peneste jenta på hele utestedet Oslo børs akkurat nå!
Odium
03.05.2021 kl 19:35 4437

Hvorfor sier du i morgen?

Personlig tror jeg shlf har 20x i seg og det sier jeg uten å legge vekt på DnB sin analyse.
Jeg sier det fordi de en gang ble verdsatt til 60 kr i et dårlig marked og de i bunn og grunn er det samme selskapet i dag på veg inn i et bedre marked. Det vil ta flere år, men jeg tror det kan skje
Slettet bruker
03.05.2021 kl 19:36 4436

Ler meg ihjel av denne duste aksjen, er derfor jeg har aksjer her, er en stor dustemikkel, kjøpte mer i dag
Redigert 03.05.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
03.05.2021 kl 19:36 4451

Det leites etter sånne caser og pluttselig skjer det...da er det lurt å være inne 💣🚀
Slettet bruker
03.05.2021 kl 19:39 4478

Dnb hausser bare aksjer som er dyre, når de er billige holder de kjeft.
Hausset aksjen fra de gikk på børs til aksjen krakket og påførte investorene store tap, så ble det stille som i graven:-))
Gullhaugen
03.05.2021 kl 19:39 4472

Det leites etter sånne caser og pluttselig skjer det...da er det lurt å være inne 💣🚀
Gullhaugen
03.05.2021 kl 20:32 4401

Kan noen lage en ny å spenstig tråd?? Denne er gått ut på dato.
RussianOil
04.05.2021 kl 00:12 4195

Stemmer d Long. Kan bli meget morsomt.

Hadde vi vært i 2018, hadde jeg vært enig i at vekst hadde vært å skyte seg selv i foten. Bordet er snudd.

DNB hadde ikke bare en skivebom angående SHLF, men angående mye relatert til olje. Siden 2017 har jeg ventet på bumpen som måtte komme. Ironien er at den ble påtvunget av COVID. Noe som er bra.
Nevnte i slutten av 2020, dette var akkurat hva industrien i sin helhet trengte. Synd for de som går duken.

Enig angående tilbakekjøp av aksjer. Noe jeg også tror vi får se.
Opp mot 100mUSD cash 2020 EOY, samt Security Notes Offering på 300mUSD. Mer en nok til å diversifisere, hva enn ledelsen har tenkt. Uavhenging av hvor de skal bli plassert, er timingen uten like.

Morsomt også å se deg her, Gullhaugen. Velkommen til begge.