SHELF er en doblingskandidat

citius
SHLF 14.08.2020 kl 09:41 382173

Etter resultat og konferanse, hva ser vi??

Første halvår 2020:

Inntekter = 2,86 MRD NOK
EBITDA = 1,08 MRD NOK (38% margin !!)

2. kvartal (korona-kvartalet) kom med et meget pent overskudd !


Tilgjengelig kapital, der melder selskapet etter børs slutt torsdag

"Total likviditet for selskapet, inkludert den rullerende kredittfasiliteten, var på om lag 247,5 millioner dollar pr 30. juni 2020"


De har kontrakter for 1,6 Milliarder USD for riggene sine (ca 13,5 milliarder kroner)


De 3 store eierne eier nær 50% av aksjene i selskapet:

Total shares outstanding of 136.2 million as of June 30, 2020

- Primary insiders : 65.7 million or 48.3%

o China Merchants: 26.8 million (19.7%)
o Castle Harlan: 19.7 million (14.5%)
o Lime Rock: 17.2 million (12.6%)


De har i dag 36 rigger (Jack Ups)

HVORDAN kan et slikt selskap verdsettes til KUN ca 450 millioner kroner på Oslo børs ??

At de kom fra 60 kroner til lavt på 3-tallet nå, er helt uforståelig
MEN, det er fremtiden som gjelder, den er humpete dette året, men ser mye bedre ut i 2021
Etterspørselen etter olje har hentet seg bra inn i det siste, etter et fall på 30 millioner fat/dag i april
IEA ser for seg at i 2021 så er 25 av de 30 mill/fat/dag tilbake i forbruksmønsteret

INGEN olseselskap kan leve uten å borre, Borrre MYE
Leste at Equinor f.eks skal borre 3 000 brønner, bare for å opprettholde sin produksjon
det er nok det samme for alle andre

Borre Borre Borre

Det er det som er SHELF sin oppgave. Borre

SHELF er råbillig og har ingeting på dette kursnivået å gjøre

Redigert 26.07.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Mikkol
10.05.2021 kl 16:18 3904

Takker👍 Utrolig at Shelf blir oversett i en slik artikkel!
cold
10.05.2021 kl 16:12 3901

Forventer mye av den samme "linjen" de er på, med maksimale skattemessige avskrivninger.
Obligasjonslån blir gjerne tatt opp i forbindelse med finansiering av investeringer. Men kan like gjerne være at de ønsker å øke den tilgjengelige kapitalen. Kanskje er det "føre var" prinsippet som gjelder, altså om det skulle dukke opp et fantastisk tilbud de ikke har råd til å si nei så har de finansielle muskler til å gjøre nettopp det. Aldri dumt å sitte med ledig kapital i dagens marked!

Når man ser på EBITDA for 2020, da vet man at Shelf er på riktig vei. Etter min mening, et av verdens beste oljerigg-selskap velsignet med et topp kvalifisert ledelse.

Frodemann71
10.05.2021 kl 16:10 3872

Ser mer enn dobling i riggaksje
Pareto Securities ser stor oppside i flere av riggselskapene som er ferdig restrukturert. Én av dem kan gå mer enn 100 prosent, tror meglerhuset.


TROR PÅ RESTRUKTURERINGSKANDIDATENE: Pareto-analytikerne Christopher Mo Dege (t.v.) og Bård Rosef.
Oljeservice
Frank Helge Njøsen
14:43 - 10. mai
Én etter én kommer riggselskapene ut av omfattende restruktureringsprosesser med langt mindre gjeld på balansen og en slankere flåte enn de hadde.
Pareto Securities tror noen av disse vil gjøre det langt bedre på børs enn de som ikke har vært gjennom det samme.
En av dem som meglerhuset ser størst oppside i er britiske Valaris.
Nylig ble selskapet tatt opp til handel på New York-børsen, og aksjen handles til 22 dollar.
Pareto-analytikerne Christopher Mo Dege og Bård Rosef har tatt opp igjen dekning av Valaris-aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på hele 50 dollar.
Det betyr at meglerhuset ser en oppside på 127 prosent.

STOR FLÅTE: Valaris opererer en flåte på rundt 70 boreskip og -rigger. Rundt 20 ligger i opplag.
– Valaris er et mer risikabelt alternativ fordi selskapet har høyere operasjonell giring og kommer til å brenne cash i årene fremover, men selv om man justerer for dette er det stor oppside, sier Mo Dege.
Salgspress
Valaris kom ut av konkursbeskyttelse (Chapter 11) i forrige måned med 60 milliarder kroner mindre i gjeld på balansen og er nå i en netto kontantposisjon.
Selskapet har foreløpig ikke den sterkeste ordreboken, og vil ha kostnader knyttet til rigger i opplag og reaktivering en stund fremover.
Det som trolig holder aksjen nede nå er at det var sikrede långivere, i hovedsak bankene, som fikk konvertert gjeld til egenkapital. Bankene ønsker nå å selge seg ut.
– Når vi får rullet gjennom den unaturlige aksjonærbasen så mener vi aksjen kommer til å stige, sier Mo Drege.
Kvittet seg med gamle rigger
Også Noble har kommet seg gjennom en restrukturering med langt mindre gjeld på balansen nå enn tidligere.
Noble har også kvittet seg med mesteparten av sine eldre rigger og benyttet anledningen til å skaffe seg moderne boreskip gjennom oppkjøpet av Pacific Drilling.
Noble-aksjen er foreløpig ikke tatt opp til ordinær handel, og omsettes enn så lenge på OTC (Over the counter), men Pareto Securities har tatt opp dekning av aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 30 dollar.
Tar ned Maersk-anbefaling
Pareto Securities mener at også Maersk Drilling er attraktiv på absolutte nivåer, men mener det er vanskelig å argumentere for en kjøpsanbefaling sammenlignet med den rabatten man får i Valaris og Noble.
En relativ verdivurdering av aksjen gjør dermed at Pareto tar Maersk ned til en hold-anbefaling, med et kursmål på 270 kroner. Aksjen handles på Københavnbørsen (DRLCO) til 273 kroner.
Justerer opp verdiene
Etter at flåteutnyttelsen og ratene har tatt seg noe opp i ultradypvannsmarkedet, gjør Pareto Securities mindre positive justeringer i sine estimater for verdien på denne typen rigger.
Når det gjelder moderne flytere som opererer i grunnere farvann, samt jack-up-riggene, justerer meglerhuset opp sine verdiestimtaer med rundt 15 prosent.
danmark1
10.05.2021 kl 10:31 4052

Vi har jo set, hvordan de har modtaget nye kontrakter på det sidste og det ser stabilt ud i de områder, de betjener. Lange solide kontrakter kendetegner SHLF.
danmark1
10.05.2021 kl 09:48 4073

Jeg tænker generelt, er vi på vej mod åbning af verden, det får betydning for olieprisen og dermed udsigterne for hele industrien. Manden bag Pfeizer vaccinen, Ugur Sahin, udtalte i går, at han regner med, at EU opnår flokimmunitet i juli/august, men allerede kan åbne op i maj/juni. Spanien åbnede op i Week-enden efter lang tids nedlukning. Jeg forventer bedre tider fremover.
Mikkol
10.05.2021 kl 09:41 4036

Ny uke, nye muligheter! Hva forventer vi av Q1 i morgen? Jeg forventer utredelse av hvilke planer selskapet har med det inngåtte obligasjonslånet.
Forventer uttalelser rundt fremtidsutsikter og fremtidsplaner.
Forventer positive utsikter for fremtiden med nye inngåtte kontrakter!
Noen andre tanker eller innspill?
Redigert 10.05.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
RussianOil
07.05.2021 kl 21:53 4870

Sier noe der, bare å nyte helgen.

Og d stemmer, flåten er mer enn god nok.;-)
cold
07.05.2021 kl 21:38 4876

Ja, Q1-2021 rapporten blir spennende å høre hva som kommer fram der. Det viktigste nå er at Shelf sørger for å ha tilstrekkelig med arbeidskapital, og det har de, for emisjon vil vi ikke ha.

Ellers er jeg enig med Longsit. Det er ikke tid for å kjøpe inn flere Jack-Ups nå. Først når alle riggene er på lange kontrakter kan det kanskje vurderes om noen år. Pr. i dag er det kun 4 rigger ledige, hvor 1 gikk ut for noen dager siden. Videre er det 2 rigger som går av kontrakt i slutten av mai. 2 andre i slutten av juni - og enda 2 i slutten av august. Disse må tilbake på kontrakt og Shelf har vist at de leverer. De har vel nok rigger nå?

Add:
RussianOil skrev. "Kan skrive litt angående dette i helgen, Cold. :-) Litt snau tid i kveld".
Kjempefin, men husk at nå er det helg. Ikke noe å stresse med. ;)

God helg til alle sammen!
Redigert 08.05.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
RussianOil
07.05.2021 kl 21:34 4872

Kan skrive litt angående dette i helgen, Cold. :-)
Litt snau tid i kveld.
Helt enig med deg Jguiden. Hvis d er noe jeg ville sett prioritert først i d større omfang så er d nedbetaling.
Bolstre den økonomiske helsen før d strammer seg til hadde vært superb. De har muligheten, noe som mange ikke har.
En ting skal være sikkert, jeg har fått meget stor tillit til denne ledelsen. De har fler muligheter, både nå og fremover. Spennende uten tvil.

God helg!
Jguiden
07.05.2021 kl 20:19 4944

De har jo også solgt en av de nyeste riggene sine. Fikk riktignok veldig god pris, og penger som de trengte på bok for å i verste fall unngå emisjon. Regner med de skal bruke de pengene de har fått inn nå på å nedbetaling av lån. Men dette finner vi ut på Q1. Under forrige kvartalsrapport så sa de at de ikke visste helt sikkert hva de skulle gjøre med all cash de hadde fått inn. Blir spennende å høre. Tror det blir positivt :)
cold
07.05.2021 kl 20:11 4941

Hvordan er status for de riggene som er til salgs og hvorfor ønsker de å selge dem? Er de gamle og utslitte og er ikke lenger innafor standarden?
En Jack Up er jo allerede solgt og det bidro til å fylle opp kassa med gode penger.
Stokk Dum: Jeg vet ikke dette sikkert men kan bare spekulere i at selskapet ønsker å selge dem, rett og slett fordi de er rimelig utslitte og synger på siste verset? Å selge rigger "for fremtiden" er vel ikke det smarte trekket nå vel?

Kanskje RussianOil vet noe om dette. I så fall hadde det vært knall og fått en god forklaring.


Stokk Dum
07.05.2021 kl 20:00 4935

Tålmodighet - bare det som skal til? Penger på gaten.

Angående det du tenker om kjøp av flere rigger, hva med de som ligger i opplag for salg, hva skal til for å mobilisere de?
Galveston Key og Key Hawaii ligger i Midtøsten og hadde sist oppdrag henholdsvis for Shell i India i 2018 og Schlumberger i 2017.

mvh
RussianOil
07.05.2021 kl 19:57 4923

Tick tock, gamblers continue to shop

Tick tock, we are reaching the top

Tick tock, it is soon ready to pop
cold
07.05.2021 kl 19:56 4893

De vet seff. at Shlf er en vinner men det er viktig nå at dette blir dysset ned, for her er det mange store som skal inn først! Når kursen står i 12 - 15 kroner, da kommer overskriftene og anbefalingene på løpende bånd. Shelf kan fyke opp noe alvorlig når den først begynner å røre på seg for alvor. Tålmodighet er et must!
cold
07.05.2021 kl 18:26 4941

Ordrereserven utgjorde 4. mars hele 1.4 mrd dollar fordelt på 29 rigger... (tok en titt på mld. av 4. mars 2020, fra Q4 regnskapet)
Det er bare så himla bra! I mellomtiden har vi fått enda flere rigger på lange kontrakter.
Hva er ordrereserven kommet opp i pr. i dag, for denne må vel ha steget betydelig med 3-års kontrakten for "Trident XII" og 10-års kontrakten for "High Island IX" . Er redd vi snart er tom for Jack up. Er det ikke bedre å se om vi kan skaffe noen flere Jack-Ups for en billig penge hos de som ikke overlever da? Ordrene bare renner inn. Kontantstrømmen kan lett forsvare en rigg eller 2?? Any thoughts?
Redigert 07.05.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
danmark1
07.05.2021 kl 17:29 4972

Og hvad køber folket? NEL og NAS. Kæmpe omsætning og stigning i selskaber, som ikke er i nærheden af, at være de penge værd. Jeg forstår ingen ting.
Mikkol
07.05.2021 kl 13:47 5101

https://se.tradingview.com/symbols/OSL-SHLF/technicals/

Rent reknisk så peker pilene oppover igjen! Kan se ut som en moment endring er i gjerde!☝ Er det nå kursen stikker da??🤞
danmark1
07.05.2021 kl 12:35 5154

Uanset er der sikkert et godt stykke op til de kursmål, der kommer på et eller andet tidspunkt, men det gælder ikke kun SHLF. De fleste olieaktier ligger langt under kursmål også nye kursmål.
Jguiden
07.05.2021 kl 12:35 5145

Høyere kursmål kommer, men olja er ut. Ingen som vil ut å anbefale riggaksjer enda. Men de har såvidt begynt.. Borr har fått anbefalninger, samme med mærsk og Noble. Vi må nok bare smøre oss med tåmlodighet ( enda litt mer ).
Slettet bruker
07.05.2021 kl 12:31 5149

Dnb anbefaler bare kjøp av dyre aksjer på topp, når det er billig holder de kjeft.
Slettet bruker
07.05.2021 kl 12:21 5081

Å joda, de følger nok med, og enkelte kjøper nok nedfall også, men de kommer ikke på banen før aksje ER dyr, da kommer oppgraderingene

Aksjen har beveget seg 5 øre etter 10 års kontrakter
kokko
Redigert 07.05.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Mikkol
07.05.2021 kl 12:15 5044

Sikkert dumt spørsmål, men kan det være sånn at ingen meglerhus i det heletatt har fått med seg casene shelf? At den har gått i glemmeboken blant alle fiskene i havet? Kan det være vits å rett å slett tipse meglerhusene, eller er det bortkastet tid?
Slettet bruker
06.05.2021 kl 20:44 5406

Se hva som ble skrevet i 2019
Hehe

Gjør årets hittil beste riggdeal
Kinesere blir storeier i Shelf Drilling gjennom riggsalg, men betaler blodpris for nytrykte aksjer. Analytikerne ser kjempeoppside

Som betaling utsteder Shelf aksjer for hele kjøpsprisen på totalt 174 millioner dollar til kurs 6,50 dollar, tilsvarende 56,2 kroner, pr. aksje.Prisen China Merchants betaler tilsvarer dermed en premie på mer enn 50 prosent, noe 56,2 kroner, pr. aksje

Og hvor er nissene nå? Nå som aksjen ER billig ?

Clarksons Platou Securities og DNB Markets mener Shelf Drilling-aksjen er billig.Sistnevnte meglerhus har et kursmål på 75 kroner, og tror med det at aksjen skal doble seg fra dagens nivåClarksons Platou Securities er enda mer bull med sitt kursmål på 12 dollar. Det tilsvarer drøyt 103 kroner med torsdagens vekslingskurs.Både DNB Markets og Clarksons Platou var med på å legge til rette for emisjonen i fjor sommer.




Redigert 06.05.2021 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
cold
06.05.2021 kl 20:42 5407

Du har helt rett, det har såvidt begynt. Shelf er trolig det mest undervurderte rig-selskapet som finnes i hele verden, er min påstand. Jeg er langsiktig og ingen skal være i tvil om det. Har media skrevet om kontraktene Shelf har fått tildelt de siste 2 ukene? Jeg har ikke lest noen ting. Det er helt fantastiske nyheter men det blir bare stille.
Borr klarerer å få overskrifter, og hadde de fått tildelt slike kontrakter så hadde dette blitt blåst opp og kursen hadde gått gjennom taket. Nå var det Shelf som fikk disse kontraktene men det blir ikke belyst, og jeg lurer bare på hva som er årsaken til det. Er det så enkelt at Shelf, i motsetning til Borr er litt "unorsk"?
Skal vi hyle opp om diskriminering? ;)))
Redigert 06.05.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2021 kl 20:39 3481

Nei, de bør definitivt ikke sikre seg flere rigger, selv om jeg er redd det er nettopp det de har i tankene.
Nå er det fa.n meg på tide investorene får noe igjen etter meget magre år, og det klarer de fint med den rigg parken de allerede har.
Hvis rabatten er så stor som mange mener i denne aksjen finnes det ikke bedre invest muligheter en å kjøpe egne aksjer, du betaler mer for en brukt rigg fra et skakk kjørt selskap en du gjør ved å kjøpe rabat aksjer i eget selskap, tenker Kinamann mener det samme, hva var prisen de betalte i bytte? Å du hellige det er høyt
Jguiden
06.05.2021 kl 20:28 3518

Dekning fra media og meglerhus kommer. De har såvidt begynt. Dovre tok inn borr drilling, og flere meglerhus har begynt å skrive om lysere fremtidsutsikter for rigg. Når de høye kursmålene kommer, da kommer sauene. Det er altfor mange nye investorer på oslo børs, og 90% av de følger kursmål. Jeg er 100% komfortabel med å eie aksjer på disse nivåene. Jeg er long, og jeg vet jeg kommer til å gjøre gode penger på denne. Gleder meg til Q1 for å høre ledelsens sine fremtidsutsikter. Hadde også vært spennende om de så på mulighetene for å sikre seg nye rigger fra andre selskaper som sliter. For SHLF har et vanvittig godt rykte blant oljeselskapene, så de kommer til å klare å få riggene på kontrakt. Tenk å ha så mange rigger i arbeid under denne pandemien i 2020 og ha 99,6% oppetid tilsammen på alle riggene. Det er helt vanvittig.
Slettet bruker
06.05.2021 kl 20:26 3506

Dette er så enkelt som du tidliger beskriver, få eller ingen kjøper slike case, du har ingen haussende analytikere som kommer med høye kursmål.
Det eneste rigg selskap de er i nærheten av å hausse er Odl, resten går under kammen dritt og hold deg unna kategori.
Men de som kan tenke litt selv vet at så enkelt er det ikke, selv blant rotter finner man gull.

At Esg bølgen har herjet Oslo børs er det liten tvil om, men du begynner å se resultatene nå, de krakker en etter en, når amatør investorene går lei av å tape penger i grønt er det få alternativer, olje er det åpenbare som flere vil søke til etter som markedet bedres etter en lang underinvest periode.
En så det samme mønsteret i shipping i mangfoldige år, ingen ville investere i aksjene, ikke så rart da alt var bare sorgen, men det siste året- 1/2 året har vi sett en annen tendens, investorer har igjen startet å kjøpe shipping, og når aksjene stiger endel kommer etterpåkloke analytikere etter å setter opp kursmålene.

Vi vil se det samme i service casene fremover, olje har allerede repriset seg endel, servise må nødvendigvis komme etter når olje selskapene tjener penger,
de som ikke er fullstendig skakk kjørt og forgjeldet til knærne.
Redigert 06.05.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
cold
06.05.2021 kl 20:16 3509

Det jeg frykter er at de store majoritets-eierne ser at Oslo børs ikke klarerer å gjenspeile de faktiske verdiene i selskapet og vil avliste. Da risikere vi en repetisjon av den stygge saken med Høgh LNG Holding. Det er klart ledelsen i Shelf ristet på hodet i dag når de så at kursen falt.
Er det slik at mange investorer på OB er blitt så politisk korrekte at de ikke vil kjøpe rig-selskap? Håper jeg tar feil!
Redigert 06.05.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
cold
06.05.2021 kl 19:51 3525

Det er ESG bobla du beskriver der. I Norge har en stor del av befolkningen mistet kontakt med realitetene. Mange kjører el bil og tenker at verden har sluttet å konsumere olje. På nyhetene får de den daglige dose propaganda om det grønne skiftet og "oljen som forsvant". Om temperaturer som stiger konstant og nye varmerekorder. Det blir nevnt kun i en bisetning at 70 % av årets vinproduksjonen i Frankrike er ødelagt av kulde. Det passer ikke inn i insentivene.
Det finnes mange voksne folk, tilsynelatende oppegående som faktisk tror at verden klarer seg uten olje nå. De er som hypnotiserte og dette mener jeg delvis har spredd seg inn i Oslo børs.

Den kolossale ESG boblen kommer til å sprekke før eller senere. Det er helt sykt hvordan folk kjøper et vekst-selskap som ikke vil tjene ei krone de neste 20 årene, astronomisk prising, men som i realiteten vil gå dukken om noen år.
Jeg tror det beste vil være å få selskapet avlistet her og børsnotert i USA! Jeg selv er svært positiv til USA børsene først og fremst fordi amerikanerne har en individuell mentalitet og de avslører øyeblikkelig bløff og propaganda og forkaster det, mens det her blir omkranset.
Redigert 06.05.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
cold
06.05.2021 kl 19:31 3385

Kursen toppet ut på 5.61 i dag og der burde den vært. Men det som skjer (alltid) er at roboten begynner å kjøre den rett ned igjen.
På slutten av dagen står roboten og venter på 5 blank med kjøpsordre på 85.000. Da visste jeg at 5 blank kom til å bli sluttkursen.

Tilbakekjøpsprogram er absolutt en issue her, men det er noe fundamentalt galt med Oslo børs. Kanskje problemet er at det ikke er nok likviditet i Norge til å kjøre denne dit den fortjener å være. Det er vanskelig uten store overskrifter og massive hausse artikler. Media skriver heller ikke noe om Shelf og da kommer ikke saueflokken heller.
I USA har befolkningen en helt annen mentalitet fordi de er individualister. Det er ikke nødvendig å fortelle dem hvor skattene ligger, for de finner dem selv, vurderer og analyserer selv og bryr seg ikke en dritt om hva andre mener.
Til sammenligning kan vi si at her er det i hovedsak saueflokk-mentalitet som gjelder. Når en premiesau kjøper seg inn følger flokken automatisk etter.
Redigert 06.05.2021 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2021 kl 19:03 3419

I gamle dager var Oslo Børs stedet å være for olje case, så er ikke tilfelle lengre, det er rett å slett ikke investor vilje der ute, noe daglig omsetning tydelig indikerer.
Tenker ledelsen slå gluggene opp i dag når de tittet å aksje kursen etter å ha meldt disse fantastiske kontraktene, de ristet nok godt på hodet.

Men for å si det slik, det kunne jo gjordt seg med noen saftige innsidekjøp også da, så de viste at de mener alvor, fremfor å kun mota bonus aksjer, men det kommer kanskje etter q1, nå kan de jo ikke handle.
Redigert 06.05.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Mikkol
06.05.2021 kl 17:37 3511

Idag holdes vi knall hardt nede, mye pga en sur Oslo Børs. Men må si jeg undrer meg over hvordan småsparerne tenker. Jeg ser til et selskap jeg selv var inne i når erfaringen var litt mer skrall. AOW som er et grønt havvindselskapet som omtrent ikke tjener ei krone, har en markedcap på 3,9 miliarder!!! Omsetningen er 4-5 ganger så høy som hos oss. Jeg fatter ikke....
Likevell, synes vi ser tegn på at sektorrotasjonen er i gang, og vår tid vil komme. Og når kursen først løper, så er det mange som vil få det travelt med å løpe etter!!
Skeptisk100
06.05.2021 kl 17:33 3518

Helt enig, få den vekk fra OB så kjapt som mulig, bare BS dette ! Håper at ledelsen ser dette snarest mulig, enn så lenge så kan de få leke seg med denne og andre aksjer.
Slettet bruker
06.05.2021 kl 17:29 3504

Vi får se hvordan det går når selskapet forhåpentlig vis starter nytt tilbakekjøps program, ser Shelf verdi i eget selskap, slik de gjorde på dobbel kurs bør de jaggu kjøpe nå, og det tror jeg også kommer.