Derfor bør PGS-aksjonærene håpe på nye forhandlinger

Ingvester
PGS 17.08.2020 kl 20:37 15376

BØRSKOMMENTAR
Derfor bør PGS-aksjonærene håpe på nye forhandlinger med konkurrenten
Det er kanskje ikke først og fremst prisen som gjorde TGS sitt bud på multiklient-porteføljen uspiselig for PGS.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert: 17. august 2020 13:00
Fra utsiden er det uklart om det i det hele tatt har foregått reelle forhandlinger mellom seismikkselskapene PGS og TGS etter at TGS tidlig i august tilbød 600 millioner dollar for multiklient-porteføljen til PGS. Men det at PGS har avvist budet, behøver ikke nødvendigvis bety at en eventuell transaksjon er utelukket.

PGS begrunnet avslaget hovedsakelig med at prisen var for lav. Nettopp det er jo ikke overraskende at de mener. Og hvis TGS har et reellt strategisk ønske om å bidra til konsolidering av bransjen, noe selskapet hevder i sine børsmeldinger, bør det heller ikke være grensesprengende overraskende over at det første budet blir avvist. Var budet seriøst i utgangspunktet, burde begge parter være innstilt på prisforhandlinger.

LES OGSÅ
PGS-styret sier nei til milliardbud fra TGS
Men det er kanskje et annet punkt som kan være avgjørende for om PGS vil være villig til å forfølge en eventuell fortsatt kjøpsinteresse fra TGS. For å forstå det, må vi først se litt på den viktigste forskjellene mellom de to seismikkselskapene.

PGS eier en flåte med seismikkskip, inkludert noen som er leiet inn på lengre kontrakter. Det gir en påhvilende gjeldsbyrde som har vært, og fortsatt er, en stor utfordring for selskapet. I dagens marked er det rett og slett ikke arbeid nok for alle skipene i PGS sin flåte. TGS, derimot, leier inn skipene de trenger for å skyte seismikk nærmest fra oppdrag til oppdrag. Følgelig er kapitalbindingen liten, og gjelden ikke spesielt tung.


I lys av dette er det et ikke tallfestet punkt i budet fra TGS som kanskje er vel så viktig som selve prisen. For budet innebærer også en samarbeidsavtale, hvor PGS skal få fortrinnsrett til å tilby sine skip til fremtidige oppdrag fra TGS. Spørsmålet er hvor forpliktende dette punktet eventuelt kunne ha blitt for TGS etter en runde med forhandlinger.

Med TGS sin relative størrelse, er det mulig å tenke seg et scenario som kan vise seg å være ganske attraktivt for aksjonærene i PGS: Tenk om man etter forhandlinger om dette punktet, kan gi PGS en sikring av oppdrag, og ikke minst inntekter, som i seg selv vil kunne betjene en god slump av dagens netto rentebærende gjeld.


Blir en slik samarbeidsavtale tilstrekkelig omfattende, kan det oppstå et scenario som bør virke forlokkende for PGS-aksjonærene som har slitt tungt de siste årene. Et slikt scenario gjør det faktisk tenkbart at PGS kan velge å få deler av kjøpesummen betalt i form av TGS-aksjer, som igjen kan deles ut i utbytte til PGS-aksjonærene, i tillegg til å få en langt mer levelig gjeldssituasjon. Men alt avhenger av TGS sin vilje til å inngå forpliktende avtaler om bruk av PGS-skip.

Aksjonærene i både PGS og TGS bør altså håpe at styrene i de respektive selskapene viser vilje til å sette seg ned og forhandle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
20.08.2020 kl 07:47 5948

# Davinci

Føler denne er usikker nå. Selv "bommet jeg", solgt ut all Archer etter q2 for å snitte ned . Skal være glad om denne passerer 3.70 kr igjen snart. At man aldri lærer.
Kjøper mer evt på 3 blank eller lavere.

Pgs burde hatt finansieringen løsning/utsettelse på plass for lengst. Fatter ikke at det aldri går ann og få til noe før absolutt deadline. Imens sitter shorterene på info og kjører aksjen i null.

Pgs skal være sjeleglad for at de hentet en milliard i januar/februar (selv om de da i november mente de greide seg uten emisjon). Uten emisjonen i januar/februar hadde det sett enda styggere ut enn nå.

PGS har ca 235 musd i kontanter (q2), så en løsning er fullt mulig å få til.

(At PGS overhodet ikke snakket med TGS etter mottatt bud virker idotisk) Så jeg gir de 6 børsdager til å komme med finansierings løsning. Den burde allerede vært presentert etter kald skulder mot TGS.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Obxserver
20.08.2020 kl 08:12 5898

https://e24.no/olje-og-energi/i/vQvlOL/oljebransjen-varsler-oekte-investeringer-etter-statens-krisepakke

Tror nok stemningen snur brått når refinansieringen kommer på plass.
Redigert 21.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 08:28 6287

Legger du ut baisselinker? Du må lese artikkelen etter at den ble oppdatert, godt tips helt gratis fra meg

« Kutter i leting neste år
Selskapene har imidlertid kuttet i anslagene for leting neste år, hvilket demper investeringene.

«En mulig forklaring på nedjusteringen i leteanslaget for 2021 kan være at skattetiltakspakken for oljenæringen som ble vedtatt i Stortinget i juni i mindre grad har bedret rammevilkårene for letesegmentet enn for annen type investeringsaktivitet», skriver SSB.»
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 08:39 6193

Nå må du ikke alltid trekke frem bare det negative. Leser denne arkikkelen som hovedsaklig positiv.

«Anslagene øker for alle investeringsområder, men det er særlig anslagene for leting og felt i drift som bidrar til økningen», skriver SSB om justeringen av årets anslag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 08:50 6141

Matsern positiv? hva skjer?

Viktig å få med seg at av alle i denne verden har konkurrenten til PGS synlig gjort verdier som PGS sitter på.
dette endrer totalt bildet opp mot refinansiering.
skjønner ikke hvordan noen kan finne negativitet rundt dette slik dette er nå.
når PGS sier nei til 600MUSD sier det seg selv at her kommer ei løsning veldig snart.
men for all del, det er deres aksjer og jeg ligger som kjent på kjøp. det er helt utrolig at jeg får tak i aksjer til dagens kurs.
men intet forundrer meg lenger.

men nå håper jeg på lav kurs ei uke fremover, selger meg ut av andre og bruker de her, storsalg for meg i en aksje, tar ei uke, men da er jeg lastet til gunsvinjedekk og litt til.
så vær snill å holde kursen nede i ei uke til.;O)))
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 08:50 6142

Hallo, alle som følger med litt, de vet at det er snakk om leting nære produserende felt. Trenden der er nettopp at noder benyttes, ikke streamer fra PGS
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 08:53 6104

vil nok ha meget stor effekt for PGS dette.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
protagoras
20.08.2020 kl 09:20 5998

Nesten ikke omsetning nå --> bunnen er nådd.
Når finansiering er på plass er det 1 kr opp, minst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 09:48 5906

er ikke snakk om 1 kr, her er det heller snakk om 10-15 kr opp.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
po59
20.08.2020 kl 11:12 5733

Vart litt mere fart her nå, virker som kjøperne er på offensiven
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 11:15 5716

kursen er jo helt noldus.
er ikke priset til mere enn vinsjene på Thetys.
makan til røverferde finne man ikke.

burde ligge på 17,5 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
dno corelli
20.08.2020 kl 12:34 5549

Ikke per dags dato, men med oppblomstring av olje ja
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 13:15 5414

Hvorfor skulle den ikke ligge på 17,5 kr?
prising av eiendeler og Bibliotek som ikke ligner grisen.
dette er og blir grisete.
Nå må verdier prises inn og olja går opp kommer det i tillegg. fair pris på PGS når olja er tilbake for fullt er 35-45 kr nivået.
så kan man bare begynne å regne.
men det er viktigere å hoppe av og på på 10 øringen....hjelpes...
og man kaller seg trader , investor og det som verre er....spådame.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
protagoras
20.08.2020 kl 13:19 5387

Flere kan være enig i at 17,5 er realistisk på lengre sikt.
Når du sier at kursen burde vært der nå insinuerer du samtidig at resten av verden består av idioter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 13:27 5344

Du kan kalle det så mangt, men å prise PGS til dagens pris er direkte latterlig.
men slik er det og går det når man har mulighet å sette short, OSE er så liten børs at det er lett å manipulere kurser og lett å få de dit man vil, bare man har penger nok.
det triste er at disse spådamene som kommer med kurs mål som ligger langt under beltestedet, som ikke en gang priser et sett vinsjer en av de mange båtene PGS har, da må det være lov å kalle de for..ja IDIOTER!.
bør komme seg ut av slipset og gostolen på Aker brygge å se hva de sitter å spår og anbefaler.
slik jeg ser det fremstår de nettopp som idioter.
spådamer er slikt som hører andre folkegrupper til...
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 13:32 5321

Men.... Det er også disse "såkalte idiotene" som gir oss med litt risikovilje muligheten til å gjøre "de helt store kuppene".. Om ting går rette veien da. PGS har "stort sett" kommet ned på beina gjennom flere kriser opp gjennom årene. Satser på at de klarer det denne gangen og..
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 14:07 5226

Ja du har for så vidt rett i det men slik PGS er priset i dag må vi jo være enige i at henger ikke på greip.
det har litt med seriøsitet å gjør samt at det er ødeleggende for selskapene du og jeg ønsker å tjene penger på.
det hjelper lite å prise de ned i avgrunnen slik at de får problemer med finasielle institusjoner.
en aksje skal gå opp og ned med resultater og tilgang på arbeid og fremtids utsikter, men dumpe bare for å dumpe er lite lurt og svært ødeleggende.
når eierne av PGS ledelse og styret ble enige om en EMI på 17,5 kr i Jan/ Feb i år så er det nok en sterkt rabattert aksje allerede på 17,5 kr.
og hva som skulle tilsi at PGS skal prises til 3-4 kr nivået må noen forklare. Bilblioteket er av tilbud priset til kr 16+ bare det, da er det skambudet som ligger til grunn.
Hva med alle eiendelene uten om biblioteket?
De nye båtene har en kost pris på 4-5 milliarder pr stk, rett skammelig.
jeg laster opp hver eneste dag med billige aksjer. holder på å ordne meg mere fri kapital, og det kjøpes kun i PGS slik den er priset nå.
og ja, jeg blir rikere om litt;O)
Jeg selger ikke før 17,5 kr. kanskje 20-25 kr ...

Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Dado83
20.08.2020 kl 14:38 5133

De fleste aksjene som har noe med olje å gjøre er nede 70-80% siden Covid-19 starta. Helt til Covid-19 er borte og oljeprisen er 60-70 dollar, kommer du ikke til å se PGS i 16-17 kr. Jeg blir fornøyd om den kommer seg opp til 10 kr i løpet av året.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 14:46 5104

Nå har det seg slik at oljeprisen har doblet seg og forbruket øker i takt med Covid nedgang. reiser en del i Kina, Syd Kina er tilbake til normalen, resten vil også gå seg til etter hvert.
nå vil man se oppgang av covid noen plasser mye av oppgangen kommer av at man tester flere personer. hadde man testet alle i verden hadde man nok fått sjokk over hvor mange som har eller har hatt Covid.
jeg tror vi er tilbake på normalen ganske fort. stigende olje pris og stort forbruk vil få oljenæringen på beina igjen.
ja om ikke disse anal lytikerene har ødelagt selskapene slik at de går konkurs da. skremselpropaganda og fandens oldemor sammen med short er en dårlig vits.
shorting burde faktisk ikkevert lov. shorting vil være en nøkkel for at flere selskap går av børs. hva skal man da tjene penger på disse anal lytikerene?
noe som heter å grave sin egen grav., mulig 10 kr i løpet av året, jeg tror vi kjappt skal tilbake på 17,5 kr,.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 15:03 5048

Dagens pris reflekterer det faktum at de ikke har plan for hvordan de skal betjene gjelden sin. Flertallet søker trygge havner i slike tider som vi opplever nå. PGS er ikke en et trygt valg, men kan potensielt være en meget lønnsom investering for de som velger å ta den ekstra risikoen.
I går fikk vi en bekreftelse på at det er ingen avtale pr. dags dato, og at de fortsatt er i dialog med bankene. Det er ingen selvfølge at de finner en løsning som enkelte hevder her. Døren til TGS var allerede lukket, men i går ble den også låst av PGS.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Stones
20.08.2020 kl 15:08 5014

Nå er det vel sjeldent et selskap går konkurs ene og alene pga kursen på børsen. Det er jo mye oss spekulanter som prøver å spekulere som igjen er med på å over/underprise et selskap. For å ta deg selv feks. Du syns selskapet er lavt priset, men prøver å få tak i så billige aksje som mulig. Altså er du aktivt med på å senke kursen på ditt eget selskapt pr idag.. ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 15:17 4977

svar nok at PGS låste døren.
kommer kjempe løsning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
20.08.2020 kl 15:19 4966

nå er de vel ikke jeg som gjør at prisen er så lav.
ville jo være totalt tørka i hodet om man ikke kjøper på dagens kurs uansett hvilket syn man må ha.
tror noe det er større aktører enn meg som kjører denne til havbunnen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Stones
20.08.2020 kl 15:33 4930

Det er ikke bare deg nei. Det er alle de andre som er som deg, som ønsker å kjøpe npr det er så rimelig. Å i tillegg til at selger har lav pris, så prøver dere som kjøper å gjøre en enda bedre handel ved å komme med et lavere bud enn "prisforlangende" Uten nyheter så får det stort sett sideveis og nedover. Men, det er dette som er det åpne markedet. De største styrer skuta, vi andre prøver å henge på , eller ta sjansen på at markedet tar feil og gå motstrøms;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
20.08.2020 kl 17:00 4794

TGS er sultne på data og vet at det er i bunnen av syklusen de skal handle.
5 mrd er mye også for TGS, men viser at det er gyldne tider for de som har tilgang til cash. Ikke tilfeldig at de prøvde seg på PGS; biblioteket er verdt gull da verden er LANGT unna å stanse etterspørselen etter olje og gass.

Det kommer snart en forløsende melding på PGS, så i dag ble tiden for å hoppe på igjen 👌
Hadde PGS vært så desperate at dette var eneste løsning for å overleve så hadde de takket ja. Det er styrets ansvar.

Styret ser åpenbart bedre løsninger enn å måtte takke ja til 5 milliarder for å slukke en kortsiktig brann. Markedet handlet aksjen på 5,5 kroner etter det første fremstøtet fra TGS. Hva skjer når selskapet melder om en bedre løsning?

Risk / reward i PGS er nå skikkelig bull, det kommer ikke en emisjon på 1 krone når TGS-alternativet var langt bedre enn det. (Man sier ikke nei til en halvgod løsning hvis ideen til styret er lande på en som er langt verre...)
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Ingvester
20.08.2020 kl 19:19 4577

God oppsummering! Kunne ikke vært mer enig!
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 19:52 4483

Hvis PGS hadde hatt en bedre løsning, ville den vært på plass før sommeren.
Det er bare dager til forfall. En konkursbegjæring kan komme når som helst, hvis ikke kriseløsning meldes straks
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 20:57 4323

Sikke nogle vrøvl! Haters gonna hate
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 22:17 4133

Det hjelper ikke om PGS mener at tapekassettene deres er mer verdt enn det TGS vil betale. Kursen er på 3-tallet, oljeprisutsiktene er dårlige, spotten er på lave 40-tallet og kassa til PGS er slank. Spørsmålet blir hem som kommer til å tape pengene sine i en ny emisjon på 1kr eller 50 øre. De kan ikke komme til banken i dagens oljemarked uten ny egenkapital.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
20.08.2020 kl 22:33 4064

Når måtte PGS sist gang sette en emisjon med mer enn 2 % disount to close?
Vi snakker ikke om et odd node-selskap her som ingen ønsker å eie, men et bluechip selskap som har leverage på 10 i oppgangtider og som bestandig skyter fart etter emisjoner. Vi vet hvilke aksjer som handles mellom 50 øre og 1,50 krone , men det verken er eller kommer til å bli PGS.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
20.08.2020 kl 22:41 4025

"En konkursbegjæring kan komme når som helst, hvis ikke kriseløsning meldes straks"

All ære for baissingen din, Matsern, men det der tror du vel ikke en gang på selv :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Blackwhite
20.08.2020 kl 22:47 3996

Det må være åpenbart som enkelte påpeker at styret og den administrative ledelse, ved å avvise TGS sitt tilbud har intensjoner om å få en mer fordelaktig løsning på plass. Intensjonene kan gjerne bygge på forhåpninger, men jeg håper da virkelig det er berettigede forventninger. Kursen er selvsagt kjørt i bånn fordi det er forbundet med stor risiko å få en løsning på plass. Derfor er prisen på aksjen lav, og ja, det er det MARKEDET er villig å betale nå. Om jeg i ettertid kan hevde å ha vært på billigsalg, det er sannelig ikke lett å si. DNBs kursmål på 3 kroner kan jo bety svidde fingre.....
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 23:09 3930

PGS hadde ca 15 skip i aktivitet i 2014, i dag sliter de med å finne arbeid til 5. Butikken krymper år for år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
20.08.2020 kl 23:18 3886

Basert på dine innlegg så burde vi alle plassere penger i MSEIS og heller tape penger der.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2020 kl 23:35 3819

Ikke basert på hva jeg skriver, men hva som er konsensus i bransjen. TGS har til og med innrømmet flere ganger at bildekvaliteten må opp, derfor har de begynt å kjøpe nodeseismikk.

https://www.offshore-mag.com/geosciences/article/14040688/ocean-bottom-node-seismic-market-gains-momentum

« Ocean bottom node seismic market gains momentum
While the industry gradually recovers, one area that is showing continued growth is the ocean bottom node seismic market. Demand is largely driven by oil and gas companies’ focus on increased oil and recovery and near-field exploration.»

Vi vet jo hva som har skjedd i etterkant av den artikkelen, covid-19 dukket opp og fokuset på IOR og near-field har økt, samt at streamermarkedet er ytterligere svekket.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
20.08.2020 kl 23:56 3760

Det er vel en selvfølge at markedet er krympet, krymper - når de snakker om å konsolidere?

Den nye teknologien du snakker om vokser ja, slik jeg forstår. Men langt i fra det eneste som blir brukt. Ellers gir budet til TGS ingen mening. Tullete å bruke 5.4 milliarder på søppel. dvs. søppel slik du skal ha det til. Tenker det er fornuftig å ikke være så svart hvit. er en glidende overgang mellom gammelt og nytt.

Uansett. på Kort sikt har vi mye å hente på en løsning her. På kort sikt menes uker. Om du ikke ønsker å hente en liten rask gevinst er det helt ok for meg. Men veldig slitsom å lese mye irrelevant fra deg i forhold til tidsrommet mellom nå og slutten av september-ish.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2020 kl 04:52 3611

Det har jeg forklart i flere poster. TGS vil kjøpe eierskapet til gamle data som allerede er solgt! Det betyr at ved konsollidering og omrokkeringer blant oljeselskapene, så vil gamle datasett bytte hender og da får TGS automatisk betalt. I tillegg blir det enklere å selge game data fra biblioteket for TGS, siden kunden kan fylle på med kompletterende data fra PGS-biblioteket.

Med andre ord, en stor bidragsyter til at PGS har omsetning, er på grunn av konsolidering blant oljeselskapene!
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
21.08.2020 kl 10:05 3251

Yes, de gamle dataene har fortsatt sitt bruksområde inntil videre. Vi er jo enige?
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Biggi77
21.08.2020 kl 12:28 3026

Coronasmittet aksje/ ledelse!! Denne er dødsdømt...
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare