Quantafuel, tyske Tradegate og...hva så Clearstream?

Nanoq
QFUEL 17.08.2020 kl 22:07 37848

I dag ble det handlet ca. 4 X så mange QFUEL-aksjer på Oslo Merkur-markedet som på tyske Tradegate. 760.000 aksjer mot ca. 190.000 aksjer i Tyskland, hvor QFUEL-aksjen på Tradegate i dag lukket i kurs ca. 33,70 kr (3,21 euro) kl. 22. (i Norge, lukk 33,00 kr.)

Interessant at det nokså lille norske QFUEL-selskapet omsettes såpass mye på tyske Tradegate, som forøvrig eies 60% av Deutsche Börse AG.

NEL ASA er jo blitt handlet ekstremt mye nettopp på Tradegate de siste par årene, og hvor Clearstream - et "clearing house" bank-selskap i samme Deutsche Börse AG-familien - i dag er den største aksjonæren i NEL, med ca. 44% av aksjene.

Tyske investorer - inkl. tyske BASF som forøvrig også produserer plastikken som brukes i danske LEGO og hvor begge er storaksjonærer i QFUEL - er åpenbart glade for norske selskaper, ikke minst de med en grønn profil...

Connect the dots...interesting QFUEL-times ahead.


PS.: Dessverre har jeg ikke tilgang til Clearstreams beholdning av QFUEL-aksjer, men det kan kanskje finnes på QFUEL's hjemmeside når selskapet overflyttes til hovedindeksen på OSE om noen måneder.

Hvis noen her kan bidra med info om Clearstreams beholdning av QFUEL-aksjer, så sier jeg "på forhånd takk".
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Nanoq
25.05.2021 kl 18:11 2980

Meget flott kursutvikling i QFUEL-aksjen siden 11.-12. mai. Opp ca. 17 kr siden da = +60% på bare 7 handelsdager (skyldes pinsen og Kr. Himmelfart) - og på høyt volum.

Ikke mange aksjer som har prestert bedre i denne perioden.

Dette lover godt framover.

PS.: Lukk i dag: 44,58 kr, +4,88 kr, +12,29%
Redigert 25.05.2021 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.05.2021 kl 20:13 2828

Gitt at det ikke kommer store nyheter de neste par ukene, hvor vil kursen møte sterk motstand...?
Nanoq
25.05.2021 kl 21:30 2704

Sterk motstand? Det tror jeg ikke det er noen som kan si nå med 100% sikkerhet...

Etter i siste uke å ha steget +20% på få dager til kurs ca. 34 kr - som jeg selv betraktet som en motstand - så var jeg da sikker på at den ville holde noen dagers pause og falle noen prosenter tilbake...men det skjedde jo ikke, tvert imot.

Hva som skjer de kommende dagene har jeg ingen mening om, fundamentale forhold og forventninger om selskapets forventa positive utmeldinger i nær fremtid omkring Skive ("proof of concept") og Esbjerg-fabrikken, er nok det som har størst betydning i denne tid.

Ellers driver jeg selv slett ikke med trading, så hva kursen er om kort tid er jeg stort sett likeglad med etter å ha vært med på den vanvittige voldsomme gyngeturen opp og ned og opp og ned siden ult. juli 2020. For meg handler dette mest om det lange, seige trekk og gjerne over flere år hvor tålmodighet og selskapsspesifikke kunnskaper og forståelse er avgjørende faktorer for et godt investeringsresultat.

Og jeg forventer mange positive nyheter resten av dette året. Håper og tror jeg får rett. Time will tell...
tommbakk
25.05.2021 kl 22:02 2652

Helt enig med deg, Nanoq. Jeg har også på langsiktige briller i dette caset, som jeg også håper og ikke minst TROR blir en suksess. Alt av magefølelsen, instinkt, og ikke minst de fundamentale forhold i selskapet sier meg at det ligger til rette for at Quantafuel lykkes.

Men at det kan bli en bumpy ride dit? Helt klart. Det har vært bumpy allerede.

Jeg har aldri opplevd i noen aksje så svingende opp-og nedturer på et drøyt års tid, som jeg har i Qfuel.

På én måte angrer jeg litt på at jeg ikke sikret gevinst i september ifjor idet jeg hadde over 200% avkastning dagen intradag ATH inntraff på 84 kroner. Jeg BURDE nok det, rent isolert og fornuftig sett. Men, jeg har brent meg på å time inn-og utganger før i andre aksjer, og er lei den dansen. Jeg kjøpte ikke aksjer i tidlig mars for å selge i september. Ikke når troen på et potensielt nytt industrieventyr ved langsiktighet er tilstede. Da får det bare svinge litt underveis og så prøver jeg å kjøpe mer på duppene.

For å illustrere svingning: for ca 10 dager siden satt jeg med 60k i tap Qfuel. Idag, idet børsdagen var over, hadde jeg 60k i avkastning.

Volatilt? Litt. ;D

Lykke til alle som sitter langsiktig her.
Nanoq
26.05.2021 kl 19:57 2359

Jeg er faktisk MEGET overrasket over at QFUEL-kursen også i dag kunne gå i pluss...med +1.4%.

Utrolig etter å ha gått opp med mer enn +12% i går. Og begge dagene på høyt volum.

Hadde faktisk forventa en nedgang i dag.

Her er det noe seriøst på gang, det er ikke lenger kortsikta tradere og spekulanter som nå dominerer handelen i QFUEL.
Redigert 26.05.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
vintage1
26.05.2021 kl 20:05 2330

Snedig mønster på en del handler idag. Noen kjøpte rubbel og bit i intervall på opptil krona.
Småplukker
26.05.2021 kl 23:07 2120

Jeg skrev jo nettopp i innlegget mitt at oljefondet ALENE ikke spiller noen stor rolle, men at tidsånden gjør at selskaper og fond presses til å å grønne, bærekraftige valg? At du tjener store beløp på å surfe på dette er jo fint for deg. Og at folk tjener penger på utviklingen er bra for miljøet. Vinn-vinn.
Så hva er det egentlig vi krangler om? Smil hele veien til banken (men prøv å tenke litt grønt når du bruker disse millionene dine også, er du snill).
Rule
27.05.2021 kl 01:55 1997

vi havde stor top på 64 i september. en ny på 76 i Januar. Næste 85 ? ILA sommer/efterår...?
Nanoq
27.05.2021 kl 16:48 1706

Det ser ut som om ca. 3,13 mill. stk. aksjer ble omsatt i sluttauksjonen i dag til kurs 43,30,

interessant å se hvem som er hovedaktører her.

Meget sjelden at denslags megavolumomsettning skjer i denne aksjen når det ikke er i forbindelse med emisjon el. lign.
Redigert 27.05.2021 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2021 kl 20:37 1592

 
Publisert: 27.05.21 — 20.12
Ingen god dag for Big Oil
https://www.dn.no/kommentar/olje-og-gass/klima/parisavtalen/ingen-god-dag-for-big-oil/2-1-1016507
(KREVER DN ABONNEMENT)

Et av flere punkter i artikkelen handler om gårsdagens ordinære generalforsamling i oljegiganten Exxon Mobil. Det knøttlille hedgefondet Engine no. 1, som eier 0,02% av Exxon Mobil aksjene, har i månedsvis presset Exxon Mobil til å legge kursen bort fra fossil energi og forberede seg på en fornybar fremtid. Exxon Mobil ledelsen og styret har brukt 33 millioner dollar (NOK 280 millioner) på å forsøke å få de øvrige aksjonærene til å stemme ned forslagene fra Engine no. 1. Mens Blackrock stort sett stemte med hedgefondet Engine no. 1, stemte det norske oljefondet konsekvent med Exxon Mobil ledelsen og styret!

Så mye for den norske illusjonen om at oljefondet går foran i klimakampen.

Den helsides artikkelen står på trykk på side 8 i morgendagens DN 28.05.2021.

Redigert 27.05.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
tommbakk
27.05.2021 kl 20:57 1551

Jeg tenkte det samme. Hele dagen var jo ganske rolig under ett. Og idet jeg sjekket status etter sluttauksjonen, så var plutselig omsetting for dagen oppe på 3,66 millioner aksjer.

Så, tydelig at det gikk unna under sluttauksjonen.

Blir spennende å se de nærmeste dagene om det var rent tilfeldig, eller om det er nyheter på vei.

Tenker du emisjon nå? Med rundt 550 millioner i kontantbeholdning, og hvor kostnadene ved bygging av nytt anlegg i Esbjerg skal deles med samarbeidspartnere, så burde ikke behovet for å hente kapital komme allerede nå...

Men, det kan jo være at selskapet ser det formålstjenlig å hente kapitalen nettopp nå, etter kursnedgang i 4 måneder, og at interessen for investorer å gå inn nå er høy (god kjøpsmulighet)
Nanoq
27.05.2021 kl 21:10 1524

Nei. jeg tenker slett ikke emisjon, Det blir først aktuelt en gang til neste år hvis/når ekspansjonen for alvor tar fart. Men ellers vil mye av ekspansjonen skje via langsikta obligasjonsgjeld og sammen med partnere, så jeg tror ikke på noen stor emisjon i overskuelig framtid. QFUEL vil jo også begynne å få store inntekter om 1½-2 års tid fra Esbjerg-fabrikken, mer enn nok inntekter til å servisere obligasjonsgjelda. Også Skivefabrikken vil jo bidra med årlige inntekter på 60-80 mill. NOK til neste år når den er oppe i full drift om noen måneder. Og selskapet har altså p.t. nesten 600 mill. NOK i kassa, bare det er nok til å klare seg i meget lang tid.
Redigert 27.05.2021 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Småplukker
27.05.2021 kl 21:21 1499

Dette er om noe, et bevis på det jeg sa, at tidsånden presser frem grønn tankegang. At oljefondet ikke er best i klassen er skuffende men ingen overraskelse,
oljebasert som dets rikdom jo er. Men gårsdagen var historisk med en nesestyver for Chevron og for Exxon i valg av styre, og for Shell som er dømt i rettsak til å redusere Co2 utslippene sine.
Nanoq
27.05.2021 kl 22:06 1418

Ellers lukket QFUEL på tyske Tradegate i kveld i 44,70 NOK (4,398 EUR) , 1,4 NOK høyere enn på OSE i dag.

Tyskerne er åpenbart optimistiske når det gjelder QFUEL på OSE i morgen.
Slettet bruker
27.05.2021 kl 22:08 1408

Fulgte sluttauksjonen live. Trodde først det var en feil hos Nordnet, sjekket 2 andre meglere, og innså at det måtte være riktig. Var spent på om kjøper eller selger ville trekke volumet i siste sekund.

Lurer på om noen med aksjene i sluttauksjonen i dag har kjøpt seg opp til rett under 5% (6 936 480 aksjer), og overskrider 5% iløpet av morgendagen eller de neste dagene. Drømmescenariet er at det er VITOL, og at de flagger over 5%. Det bør gi kursen vinger.
Nanoq
27.05.2021 kl 22:44 1326

Interessant hypotese, VITOL er absolutt en mulighet her.
Det begynner jo å nærme seg "ready-go" for bl.a. VITOL-fabrikker i Holland (minst 2 stk. i første omgang).

Hvis VITOL er kjøper av denne store aksjeposten i dag og snart flagger over 5%, så betyr det at "proof of concept" er et faktum i meget nær framtid og er sikkert som Amen i kirka.

Det blir interessant å følge topp 20-aksjonærlista i tiden framover.
Slettet bruker
27.05.2021 kl 22:52 1302

Vil ikke spekulere i navn, men kanskje noen i QFUEL ledelsen har visket litt i øret til VITOL CEO Russell Hardy?