GOGL - 80% OPPSIDE!

Slettet bruker
GOGL 18.08.2020 kl 18:02 237159

Analytiker ser 80 prosent oppside i Fredriksen-selskap
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.


SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet

Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
phantom1
05.10.2020 kl 11:51 7386

Professor RAA

10.50 gjort c5 til Rio -

cape
oct 28600 28900
nov 23000 23250
dec 18500 19000

index nok 10-12 prosent. mulig de splitter laster til kmx/pmx nå
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
05.10.2020 kl 11:21 7493

FFAene har tatt seg opp igjen nå så det blir nok en OK indeks i dag også.

Oct 28525 +400
Q4 23550 +333
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
05.10.2020 kl 11:16 7523

Ja, det er helt sikkert gevinstsikring. Ellers følger egentlig aksjen den normale kurven iløpet av dagen. Gjerne ganske høyt ved start, for så å falle tilbake litt. Så får vi se hvordan amerikanerne reagerer...

Tenker kursen egentlig burde ha vært høyere med disse ratene. Jeg får håpe at kursen ikke imploderer for en liten nedgang...
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
citius
05.10.2020 kl 10:42 7663


Mye tyder på noe gevinstsikring etter en oppgang på 25% + på et par uker

Rateutviklingen denne uken vil avgjøre om det flyr videre,
sammen med presidentens krumspring :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
05.10.2020 kl 09:44 7781

FFA oppdatering per 09:44

Oct 27900 -225
Q4 22950 -267
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
05.10.2020 kl 00:07 3392

En sjelden spennende uke man går inn i. Ratene har steget betydelig forrige uke, og det skal være lite tonnasje på vei til sør amerika de neste 20+ dagene. I tillegg sitter en gjøk av en overvektig eldre president smittet med en potensielt dødelig sykdom...neste uke blir spennende!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
laser
04.10.2020 kl 22:20 3492

Masse gode tanker i løpet av helgen.
Gogl eller ikke Gogl eller 2020 Bulkers eller Star....
Jeg registrerer at Gogl i år ved første rate-eksplosjon i juni inngikk kontrakter både på sine Caper og Panamax. Det ble kritisert....de vil miste den eventyrlige rateoppgangen som kommer - ble det hevdet. Nå sitter vi med fasit og både for Capene og Panamaxene, og dette var virkelig god timing.
Så sier flere at det solide med 2020 Bulkers er at de vil være kontraktsdekket inn i Q1 2021 - med sine Newcastlemaxer.
Hvem sier at ikke Gogl vil gjøre det samme - sikre Q1&2???
Ved inngangen til 2020 hadde de lederskifte, og en kabal med mange scrubbers installasjoner, noe som sikkert forkludret en del ting.
Hvem sier at dette skjer Q1 2021??
Jeg tror der er et enormt forventningspress til resultatsiden. Resultatene må opp for å få opp aksjekursen. Uten disse faktorene, kan de glemme videre ekspansjon - hva enten det er økt flåte eller transformasjon til annen fremdriftsenergi(hydrogen, LNG, vind, batterimix).
Ledelse forutsetter finansiell frihet. Finansiell frihet får de ikke med dagens resultater. Det vet de.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
04.10.2020 kl 21:50 3537

Et interessant tankeeksperiment som viser hvorfor man bør trade GOGL heller enn å "investere" og håpe på at Hannisdahl får rett:

Om man startet med 100 kr i slutten av mars, og deretter mekanisk dekket inn short + kjøpte på 32 kr og solgte + gikk short på 39 kr så hadde man på fredag hatt 350 kr...

Om man var et orakel og traff planken på topp og bunn med samme strategi hadde man sitte igjen med 730kr.

Alle shippingaksjer, men GOGL i 2020 spesielt, egner seg best for trading. De har negativ avkasting på lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
investorAR
04.10.2020 kl 17:16 3730

Man må slutte å høre på alle disse «bedreviterne» som bombarderer forumet her med alt mulig fjas. Samme person som omtales her, har ett utallige poster hvor han slenger drit om ADSC om bla hvor inlikvid aksjen er. Mens her så roser han 2020 som må være kongen av de mest inlikvide aksjene på den nordlige halvkule.
Dann dere en egen mening om investeringene deres, å trenger dere råd, så finnes det utallige meglerhus som har en eller annen profesjonell formening.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.10.2020 kl 16:51 3758

Tror folk fort kan bli litt forvirret Longs. Du skrev jo bare for et par uker siden dette:

"Longsitinbulk
14.09.2020 kl 08:40
1605
KJEPET skrev
Det handler om å være realist i bulk markedet. Ting skjer ikke plutselig her. FFA Q1 ligger fortsatt..
Helt enig med Kjepet at realisme i bulk er en fordel, De siste årene har vært svake greier.
men Kina nå skal offentliggjøre en 5 års plan neste måned, jeg tipper dette vil føre til et forventnings rally i bulk aksjene i forkant og inn mot neste måned.
Jeg tror også dette vil bli reflektert i forward kurven.

Mitt førstevalg i bulk vil alltid være Gogl og Star, 2020 er nok en god 3 er.
Golden Ocean er fortsatt priset som de er i store finansielle problemer, så ille stelt er det ikke.
Redigert 14.09.2020 kl 08:45"
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
MorganKane
04.10.2020 kl 09:59 4062

Jo,

De neste par månedene, de månene som er avgjørende for de hinsidige ratene som er nå, er golden helt klart best posisjonert. Som nevnt Golden har kun 38% bundet opp i faste rater, men Bulkers har hele 75% bundet opp. Dessuten er Golden sin 'frie' flåte stor nok til å vite at det sluttes båter omtrent hver dag. Da vet vi hva vi får. Med Bulkers 2 'frie' båter blir det mye mer tilfeldig. Markedet liker ikke tilfeldigheter.

Men det geniale er at Golden har ca 30 panamax, hvor godt over 50% er satt på faste rater til 14-15000 usd/d ut 2020. Og i motsetning til Cape så er disse faste panamax ratene høyere enn spot (de tjener på spot også, men ikke så mye). Vet ikke om det er flaks eller dyktighet, men samme det. Penga fosser inn.

Og hva som skjedde i H1 2020 er av liten interesse. Markedet ser som kjent fremover, ikke bakover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
04.10.2020 kl 08:28 4137

Jeg er enig, ingen grunn til å bidra til dårlig stemning. Jeg skal holde meg til 2020 Bulkers trådene.
Prøvde ikke å lure noen til noe, var bare et innspill om at hvis man har 20-30% gevinst i Gogl kan det være lurt å flytte de over til et tryggere selskap for 1H 2021 som fortsatt har 20% ++ oppside men også beskytter nedside gjennom TC og månedlige utbytter.
Man får velge selv og begge selskap nyter veldig godt av høye rater, la oss håpe det fortsetter helt inn i desember!

Lykke til videre alle sammen :) Håper alle tjener godt på sine valg og investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2020 kl 01:44 4268

En tælp med slik eplekjekk fremtoning er det vel få som bryr seg så mye om, du vil nok se 2020bulkers stige endel fremover, men det er et fritt valg å bli med på oppturen eller ikke.
Jeg snakker ikke om cash flow nå, men den som kommer om markedet holder seg.
Gogl er ikke possisjonert bedre en Bulker, De tapte stort første 1/2 del og har låst skip som nå ikke nyter av spot.
Du kan ikke sammenligne prisingen på selskapene, splitter nye Newcastlemax mot et marked som renner over av cape, hvor tror du verdiene ligger?

Bulkers med 35 prosent premium rate og er et asset play, selskapet sier selv de er til salgs hvis det gagner aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
MorganKane
04.10.2020 kl 00:45 4309

Longstiniræva,

Jeg er ikke enig i at man skal eie begge hvis man har tro på tørrlast. Det er Golden Ocean som gjelder. Verdien er 1,3 milliarder for Bulkers og 5,3 milliarder for Golden Ocean. Begge har break even på rundt 14 000 (langt lavere for ca 30 panamax). Golden har altså kun 4 ganger så høy verdi selv om de har 6 ganger så mange Cape. I tillegg til 30 panamax. Og Golden er i betydelig bedre posisjon for å nyte oppgangen som har hvert i september og den som kommer i oktober. Hvis du synes Bulkers har bra cashflow nå så kan jeg love deg at du kommer til å pisse på deg når du finner ut hva Golden sin cashflow er med 30 000 pluss i rater.

Så kan man revurdere i november/desember. Hvis Golden har gått så det suser frem til da, bulkers ligget stille og ratene fortsatt er skyhøye så kanskje det er på tide å bytte...
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2020 kl 23:19 4396

Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...

Men greit, ikke noe poeng å diskutere dette videre. Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 22:29 4469

Ingen kan svare deg på det, det skal reforhandles og ingen vet hva ratenivået er da.

Men gidder du se Bulkers presentasjonen, og ser hva de sier om cash flow Ved de forskjellige rate nivåer, kan en lett bli svimmel hvis de skulle klare slutte ut flåten tilsvarende eller rundt dagens nivåer.
Mye skal selvsagt klaffe, men bulkers har bevist flere ganger at de klarer å oppnå avtaler andre bare kan drømme om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
03.10.2020 kl 22:17 4494

Nok til at utbyttet veier opp for verdistigningen fra feks 32kr til hvor en gogl går før jeg selger. (For min del). Jeg klarer sannsynligvis/forhåpentligvis 25% fortjeneste på relativ kort tid.

Jeg anser 2020 mer for en langsiktig bulk investor, det er vel mer korrekt å si.

Hvor mange % av innsatsen blir utbyttet pr år?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 21:38 4550

Liten grunn til å eggle om dette, gogl er blue chipen, det er Gogl som går når raten går, og den vil falle som en sekk når det snur.
Det du ikke får av aksje umiddelbar stigning fra bulkers får du via dividende. de har 35 prosent premium på cape, dette blir bra.

Q4 kan bli veldig bra i Gogl om markedet holder, da blir det også meget godt for Bulkers enkelt å greit.
Tror en på markedet bør en eie begge.


Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
03.10.2020 kl 21:28 4559

Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt er 31.900$ ca..

Tror du gjennom året 2020 at Golden har høyere snitt rate? Våren var heeelt forferdelig. Hvor mye minus ble det i boka for Gogl i Q2? Seilte på lave rater da, mens 2020 Bulkers seilte inne pluss på bunnlinjen :)

Men riktig det, beklager. 5/8 skip har gode forhandlingskort. Rett skal være rett :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2020 kl 20:26 4625

Ikke helt riktig, den ene forlenges fra og med i morgen, faktisk. 18000 usd/dag.

https://news.cision.com/2020-bulkers-limited/r/2020-bulkers-ltd---2020----extended-time-charter-for-bulk-shanghai,c3196255

Uansett, 2-3 måneder nedi gata er laaaaaaangt ned i gata. Ratene kan være greie de da, men sannsynligvis ikke i nærheten av hva de kommer til å være den neste måneden. Golden har vært geniale. Med 'rater på opp mot ca 40 000 usd/dag de neste par månedene drar Golden forbi Bulkers når det gjelder snittrater i 2020. Med god margin. Har ikke giddi å regna på hva det betyr for %-messig utbytte fremover, men at Golden er best er hevet over enhver tvil.

Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Mollen
03.10.2020 kl 19:53 4660

si meg.... det ble jo varslet i primo september at CFO Per Heiberg skal slutte. Vartdal sluttet vel i feb/mars i år. Fikk de sparken eller er de leie og ønsker nye utfordringer ? Noen som har hørt noe ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
03.10.2020 kl 19:00 4736

Hvor mange aksjer burde man eie for at de månedlige utbyttene monner da? :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
03.10.2020 kl 18:59 4738

De 6/8 skipene (75%) av flåten går over til å følge capesize index. Kalt index linked + scrubber benefit. Fra desember.

For å unngå lave capesize rater i 1H 2021 sitter vel 2020 Bulkers med veldig gode kort på hånden til å låse inn faste gode rater nå med 35% premium på toppen av ratene. Greit å misse 100% flåte i spot nå da. Man kan ikke få pose & sekk!
Det skipet på nyeste TC nå var kun 6mnd - derfor den «lave» raten til 18’000$ m/scrubber benefit.
18’000$ i Q1 er ikke så ille - FFA viser vel 10’’600$. for Q1.
Det er mange måneder i året - kan ikke sitte i et selskap kun for oktober måned :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
petrol
03.10.2020 kl 18:22 4793

Enig i at GOGL er selskapet nå fremover. For øvrig en opplysende og optimistisk artikkel om tørrlast i FA i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.10.2020 kl 18:09 4817

Bulker er et godt selskap det, men det er relativt lett å forstå at gogl fosser ifra nå. Bulkers har bundet 6 av 8 båter (75%) på faste rater. Tilsvarende tall for Golden er 3 av 8 båter (jeg tror til og med at Golden har bundet det til høyere rater en Bulkers). Golden har altså dobbelt så høy eksponering mot Spot. Dvs at Bulkers får nesten ingenting igjen for den sinnsyke rateoppgangen vi nå ser. Golden soper inn. Det forklarer alt. La penga bli værende i golden sier nå jeg...

Videre, med to båter på Spot er det umulig å vite om Bulkers treffer toppen eller bunden. Hvis de er uheldige misser de hele morra. Sitter igjen med smuler. Litt som risikoen som joakim har påpekt ved å invistere i ADSC. Golden kjører nye avtaler daglig...
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
03.10.2020 kl 16:02 4958

Ja - og for at utbyttet monner bør man være en større aksjonær enn det jeg ville blitt. Det er flere dager det nesten ikke er omsetning. Fredag var avviket. MEN for enkelte er 2020 tingen
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
JahMason
03.10.2020 kl 13:14 5086

Omsatte 62’000 aksjer for 3.6mill på fredag og steg
1.72%.

Man må forstå caset. 2020 Bulkers er ikke en trading favoritt. Det er en dividend case (long) og et asset play. Kan selvfølgelig trades, men med litt tålmodighet :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 12:07 5156

Likviditet og trading, Gogl og Star er der pengene vil gå inn og ut , og det vil det fortsatt gjøre til evig tid.

Men omsetning sier likevel lite om ting er bra eller dårlig.
2020 er bunnsolid, de tjente penger det 1/2 året pengene rant ut i Gogl og som ødela hele året for selskapet.
Men det er fra nyåret det virkelige potensialet i 2020 ligger, treffer de på raten blir dette utrolig bra det er lite å diskutere.
Vi får håpe de kan slutte de 2 spott skipene langt allerede nå.

Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 11:49 5189

Ja, hva er greia bak den lave omsetningen? Er jo helt latterlig lite omsetning i forhold til GOGL f.eks.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
03.10.2020 kl 11:31 5225

Tanken bak og måten ting gjøres på i 2020 er spennende, men synd det er så lite omsetning i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 10:07 5337

Bare å gratulere Goglere som fortsatt holder aksjen.
Ser 2020 disses over, har sittet pal i 2020 bulkers siden i sommer, et kjedelig case så langt definitivt,men her skal det holdes.

Med de mulighetene selskapet har for dividendene fremover vil reprisingen komme , omsetningen er nå også på veg opp.

Skulle dagens bulk rater gjenspeiles i 2021 vil 2020 bulkers bli en utbyttegris på linje med tank H1-20

Se hva selskapet selv sier.
https://www.youtube.com/watch?v=gi9P2aNBhRE&feature=youtu.be

Noen mener også at 2020 bulkers er et toppvalg i sektoren.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/08/13/7555567/arctic-tror-2020-bulkers-nesten-kan-doble-seg-etter-kvartalstall
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Pilteri
03.10.2020 kl 09:45 5369

Jeg fastholder mitt høyst ukvalifiserte og glasskulemetodiske ønskekursmål fra 23 juli då. på kr 48,- innen november er over. Vi nærmer oss jo..👌
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 00:46 5628

Takk i like måte!

Klarer ikke å være utenfor GOGL. Det er den morsomste aksjen.

SER VI 100-lappen før jul?!! (En gammel klassiker!!!)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2020 kl 23:23 5703

Hyggelig opptur også i USA i kveld, ha en riktig god helg alle sammen!😀
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.10.2020 kl 23:16 5713

Med ratene som er nå, stiger vi fra den mørkeste steinalder til det ypperste av hva bulk kan prestere. Snitt Q4 so far $ 31.199 :) Måtte dette fortsette :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2020 kl 22:57 5706

Hadde vært ålreit, det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.10.2020 kl 21:49 5772

Skal vi se 70-tallet allerede i høst?
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.10.2020 kl 21:47 5780

Ny ratefest i tørrlast
Tørrlastmarkedet har styrket seg kraftig den siste tiden. Capesize-skip leies nå ut til 33.000 dollar dagen, og ratene kan gå enda høyere.


STOR FLÅTE: Både børsnoterte Golden Ocean Group og John Fredriksen privat eier en rekke malmskip på mellom 180.000 og 210.000 dødvekttonn. På bildet «Golden Kathrine», en capesize-carrier bygget på Japan Marine United i 2015.
Shipping
Bjørn Segrov
20:31 - 2. okt.
Økt aktivitet med jernmalmskipninger fra Brasil til Kina oppgis som hovedårsaken til at lønnsomheten capesize-markedet stiger. Fredag økte dagratene med nesten 13 prosent.
John Fredriksens Golden Ocean Group er en av vinnerne med sine 46 malmskip i denne klassen.
I tillegg eier Fredriksen flere slike fartøyer privat etter å ha fått levert en serie på 10 malmskip på rundt 210.000 døvekttonn fra to verft i Kina.
Dessuten eier og driver Tor Olav Trøims 2020 Bulkers store malmskip.

LAV ORDREBOK PÅ VERFTENE: Nybyggingsordreboken er ifølge Nicolai Hansteen på et historisk lavt nivå, rundt 7 prosent av den seilende tørrlastfåten. Dermed burde det ikke være noen fare for at tørrlastmarkedet blir bygget ihjel denne gangen, mener analysesjefen i Lorentzen & Stemoco.
Opp over 10.000 dollar
– Cape-indeksen steg med 450 poeng fredag, tilsvarende 3.734 dollar. Dermed ligger Baltic Cape Index på 33.066 dollar dagen, sier Henrik Sollie Klokk, som arbeider i tørrlastavdelingen i skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco i Oslo.
Det er et hopp på vel 10.000 dollar dagen siden forrige ukeslutt - og cirka 20.000 dollar høyere enn gjennomsnittsraten for slutninger i spotmarkedet etter de ni første månedene av året.
Lorentzen & Stemocos analysesjef Nicolai Hansteen er ikke i tvil om hva som er årsaken til rateoppgangen for de store bulkcarrierne:
– Det er Kina som har dratt dette. Stålproduksjonen så langt i år har vært helt fantastisk og overgått tallene for samme periode året før hver eneste måned. Takten tilsier en årsproduksjon på over en milliard tonn.
– Det gir økt behov for importert jernmalm, og vi har sett at brasilianske Vale sikrer seg flere skip og øker utskipningene fra sine anlegg. Selskapet har nærmest støvsugd markedet for capesize-carriere, sier Hansteen.
Lengre distanser
Denne utviklingen betyr lengre transportdistanser og binder opp mer av flåten.
– Behovet for stål er stort i Kina og stålmøllene må produsere mer. For første gang på 11 år er landet netto importør av stålprodukter, og prisene er høye, sier Hansteen.
Han viser til at lagrene av importert jernmalm ikke er spesielt store:
– De ligger rundt 115 millioner tonn på lager i Kina, noe som tilsvarer cirka en måneds forbruk. Det er et stramt og sunt marked med fortsatt behov for betydelige mengder med malmtilførsler både fra Vest-Australia og Brasil.
Hansteen utelukker ikke at capesize-ratene kan stramme seg ytterligere til i det korte bildet:
– Sånn som balansen i markedet er nå skal det lite til før dette dras ytterligere opp.
– Har pushet volum
– Det er betydelig økning i spot malm-aktiviteten utfra både Brasil og Australia denne uken, sier skipsmeglerhuset Clarksons Platous senioranalytiker Bjørn Bodding.
Han viser til at alle de store gruveselskapene har vært i markedet med nye ordre for lasting i annen halvdel av oktober.
– Dette drives av en sterk økning i kinesisk ståletterspørsel som en følge av økonomiske stimulansetiltak, særlig innenfor bygg- og anleggssektoren, sier Bodding.
Shippinganalytiker Espen Landmark Fjermestad i meglerhuset Fearnley Securities supplerer:
– Produsentene har pushet volum ut i markedet for å kapitalisere på høye råvarepriser.
– Strekningen fra Brasil til Kina er en av de lengste tørrlastrutene, og mer trafikk der tar flere skip ut av markedet og gjør at vi får en strammere balanse, sier Fearnleys-analytikeren.
Svakere mot nyttår
Forwardmarkedet indikerer imidlertid forventninger om en gradvis nedgang i capesizeratene frem mot første kvartal. Ifølge Klokk er snittet for kontrakter i fjerde kvartal nå 23.425 dollar, mens oktober isolert ligger på 28.375 dollar.
– Dette reflekterer de sesongmessige variasjonene, der første kvartal er svakere enn perioden oktober-desember, og der man får noen rolige uker i forbindelse med den kinesiske nyttårsfeiringen, sier han.
Nødvendighetsraten for å drive en capesize-carrier i kontantmessig balanse ligger normalt mellom 13.000 og 16.000 dollar dagen, avhengig av finansieringen.
Ved 15-tiden fredag var Golden Ocean-aksjen opp 5,3 prosent til 37,74 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.10.2020 kl 20:43 5872

Nå må du slutte å lure Gogl-aksjonærer.
Gogl er en vinner og har steget siste uke med 9,62% og 2020 Bulkers har stått i ro med 0,34%.
I tillegg er man totalt stuck i 2020. Du kan sitte helt fram til lunch og se at det kun er omsatt kun 3 aksjer. Hvem f***n i h**vete vil være i en slik aksje.
Lyg på deres egen tråd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:51 Du må logge inn for å svare