GOGL - 80% OPPSIDE!
Analytiker ser 80 prosent oppside i Fredriksen-selskap
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.10.2020 kl 11:38
4465
Caperatene har siden 30. sept steget med 27,4%, og Gogl har steget 3,7%.
Gogl har 14 cape`s med cape index + premium i flåten. 2020 Bulkers sier de har $ 45k pr dag på enkelte seilinger. Så her fosser det nok inn penger på kontoen til Gogl også. Synd de ikke vil kommunisere dette, som Kjepet stadig er inne på. Men Tause Birgitte kan jo overraske med en saftig Casino-gevinst :)
Gogl har 14 cape`s med cape index + premium i flåten. 2020 Bulkers sier de har $ 45k pr dag på enkelte seilinger. Så her fosser det nok inn penger på kontoen til Gogl også. Synd de ikke vil kommunisere dette, som Kjepet stadig er inne på. Men Tause Birgitte kan jo overraske med en saftig Casino-gevinst :)
KJEPET
09.10.2020 kl 11:39
4464
Ja, er klar over det. Kan ha (store) avvik fra dag til dag. Tipper ikke indexen blir positiv i dag ut ifra derivathandelen.
Jasså, så USA er åpent
Kbkristi
09.10.2020 kl 11:49
4441
Det var vel åpent 18.8.2020 kl 18:40. Nå må du finne brillene dine long :)
KJEPET
09.10.2020 kl 11:50
4445
He,he. Begynt tidlig på helgas festligheter Longs? (Innlegget hans var vel fra 18. august?).
Det var jo litt nedtur ja:
...
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,4% TIL USD 29.479/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,4 prosent til 29.479 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
...
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,4% TIL USD 29.479/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,4 prosent til 29.479 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
Hva med å følge pengene, Store ulv kjøper Avance, aksjen stiger.
Jeg skal feire i kveld, men ikke pga drybulk.
Gogl har litt støtte på 34 kr
Jeg skal feire i kveld, men ikke pga drybulk.
Gogl har litt støtte på 34 kr
Redigert 09.10.2020 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
KJEPET
09.10.2020 kl 12:29
4281
FFA peker på elendige rater i hele H1 2021. Ca. $10.000/d i snitt for begge kvartalene. Da kan de nok en gang seile med tap i måned etter måned, og bygge opp en kjempeunderskudd som de kanskje kan klare å hente igjen i H2 :-)
Tror du på ny ATL i h1-21 Kjepet?
ShippingProf
09.10.2020 kl 13:00
4240
Beste gjetning er nok at 2021 kommer til å ligne litt på 2020 hva gjelder sesongvariasjoner. Minst en fantastisk kjøpsmulighet i løpet av H1 med priser på midten av 20-tallet. Da er det bare å gå all inn, med belåning. Redere skylder på COVID, men i realiteten har det vært liten innvirkning på verdenshandelen i tørrlast så det er bare en unnskyldning.
Hvorvidt det kommer et siste sprell oppover i 2020 er jeg usikker på, men tipper det. Tror imidlertid at 40+ blir vanskelig - til det er det alt for kort tid igjen til desember når sesongmessig svakhet starter. Og aksjemarkedet skal i teorien se fremover.
Hvorvidt det kommer et siste sprell oppover i 2020 er jeg usikker på, men tipper det. Tror imidlertid at 40+ blir vanskelig - til det er det alt for kort tid igjen til desember når sesongmessig svakhet starter. Og aksjemarkedet skal i teorien se fremover.
bankersen
09.10.2020 kl 13:04
4232
Hva sa FFA i mars/april i år om Q4? Å gjøre investeringer basert på FFA halvt år frem i tid er ikke veldig smart.
bankersen
09.10.2020 kl 13:57
4122
I løpet av de 10 siste årene har Baltic Dry indeksen kun vært høyere i 2012, 2014 og 2019, mens den kun har var lavere en gang og det var i 2016. I 2016 måtte GOGL inn med ny egenkapital som følge av nybygg program og store tap. Nå har GOGL bra med cash og få planlagte investeringer. Om en unngår en liknende kollaps første halvår (noe som er svær sannsynlig) kan en få en bra stigning for GOGL fra desember til april på forventninger om høyere utbytter 2 halvår 2021. Kunngjøring om refinansiering av låneforfallet i mars 2021 er og en kurstrigger. Frem til jul tror jeg ikke vi får noe nevneverdig høyere kurs enn i dag, men heller ikke så mye lavere.
Freight futures am update
Capesize down ~4%
Panamax flat
Capesize down ~4%
Panamax flat
KJEPET
09.10.2020 kl 15:29
3977
Hvilke parametere er det smart å følge med på da Bankersen, om man skal investere i Gogl?
Også morsomt å lese om at management ikke har noe å si, da tidevannet løfter alle båter. Sikkert derfor Star Bulk er opp 17% siste tre måneder og Gogl er NED i samme periode.
Også morsomt å lese om at management ikke har noe å si, da tidevannet løfter alle båter. Sikkert derfor Star Bulk er opp 17% siste tre måneder og Gogl er NED i samme periode.
Redigert 09.10.2020 kl 15:34
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.10.2020 kl 15:45
3954
Jeg tror vi skal ta det knusende med ro. Gogl har tross alt $ 104,1 mill i cash eq. ved end Q2, og kassa er fylt godt opp etter den tid. Får vi rater på snitt $ 18k, så bør de fint klare å gi oss $ 0,15 i utbytte pr kvartal. De har masse lange kontrakter og framtiden ser lysere ut nå enn på begynnelsen av året.
Bennyfyfasan
09.10.2020 kl 17:15
3857
Jeg tror heller ikke det blir katastrofe, men gogl overreagerer på rateendringer akkurat som fro gjorde i vår. Det er nok for at enkelte lever av kursendringene...
Jeg tror det snur i neste uke. Om ikke starten av uka - så mot midten. Helligdagene i asia måtte jo før eller senere få en konsekvens. Det er logisk at det ikke skjedde de første dagene siden lastingen ikke blir påvirket, men lossingen og forbruk
NB: Ser GOGL er i pluss nå i US. Jeg halverte beholdningen på 37,4kr denne uka....håper det ikke var en tabbe. For når den snur tipper jeg det kan bli ganske betydelig, siden det er kommet tilbake ganske ok volum i aksjen
Jeg tror det snur i neste uke. Om ikke starten av uka - så mot midten. Helligdagene i asia måtte jo før eller senere få en konsekvens. Det er logisk at det ikke skjedde de første dagene siden lastingen ikke blir påvirket, men lossingen og forbruk
NB: Ser GOGL er i pluss nå i US. Jeg halverte beholdningen på 37,4kr denne uka....håper det ikke var en tabbe. For når den snur tipper jeg det kan bli ganske betydelig, siden det er kommet tilbake ganske ok volum i aksjen
Redigert 09.10.2020 kl 17:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
12.10.2020 kl 08:02
3222
Jeg har et enkelt parameter. Etter regn kommer sol. Slik er det med syklisk aksjer. Vi ser en aksjeboble i teknologi og grønne aksjer. Historisk har det gitt bra avkastning i råvare og sykliske aksjer når børsbobler sprekker.
ShippingProf
12.10.2020 kl 10:06
7300
Nå er vi så langt inn i oktober at det er november FFA prisen som gjelder for å følge med på sentimentet i tørrlastmarkedet. Her bærer det fremdeles nedover i morgentimene, per Braemarscreen kl 10:
Cape Nov 18875 -625
Likviditeten er riktignok fryktelig dårlig, selv for en mandag å være. FFA markedet har alltid i praksis hatt 3-dagers uke...
Cape Nov 18875 -625
Likviditeten er riktignok fryktelig dårlig, selv for en mandag å være. FFA markedet har alltid i praksis hatt 3-dagers uke...
boupa
12.10.2020 kl 10:26
7269
Passer seg å minne om Hannisdahl sine vurderinger rundt Gogl kontra Lpg-aksjene. Snakk om skivebom.
bankersen
12.10.2020 kl 10:33
7295
Kina nylig tilbake, mens Korea gikk på ferie. Blir nok volum når alle er tilbake neste uke.
Kbkristi
12.10.2020 kl 10:58
7213
Nå har Longsit solgt seg ut av 2020 Bulkers, og jakter inngang i Gogl ved å prate negativt om aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
12.10.2020 kl 11:10
7167
hahaha.. han vil gjerne inn på 34... foreløpig holder 36...
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.10.2020 kl 11:14
7140
At han fortsatt skriver "Currently ranked #1 Shipping Equity Analyst globally by Bloomberg" er et hån mot resten av analytikerne innen shipping. Nå må han snart komme med nedgradering av GOGL og oppgradering av AVANCE for ikke å tape ansikt helt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Det er en fordel å bruke hue sjøl, spiser ikke info topp ranked analytiker, trist at mange gjør det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks skrev Fin støtte på 36 også...
Du sier det ja:-))
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.10.2020 kl 08:30
6642
Enorm økning i transportvolumet y-o-y til China. Heldigvis har rederne tatt høyde for den uventede økningen, og sørget for at nok skip på vannet blir belønnet med at hele H1 2021 går med tap. Gratulerer :-)
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1315835596166828032
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1315835596166828032
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Da var jeg i Styggen igjen på 35kr, kanskje ei krone for tidlig, men endog langt bedre en 39
Så ikke vær så negativ nå Kjepet, drybulk er kjempe bull altså:-))
Så ikke vær så negativ nå Kjepet, drybulk er kjempe bull altså:-))
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
bankersen
13.10.2020 kl 09:27
6556
Resten av verden er ned 50 - 60% y-o-y. Sett veldig mørkt ut uten Kina. Kommer resten av markedet etter og Kina opprettholder aktiviteten så får vi se hva som skjer.
Kanskje derfor tørrbulk skipene stiger i verdi? En ser bedre marked fremover.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-october-07-2020/
Kanskje derfor tørrbulk skipene stiger i verdi? En ser bedre marked fremover.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-october-07-2020/
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Ling
13.10.2020 kl 10:11
6456
Jeg er enig med kjepet. Bønder og skipsredere overproduserer for å holde prisene nede.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Hvor mye kommer Gogl til å skrive opp flåteverdien i q3? og q4?
Er vel her Hannis ser kursmål potensiale
Er vel her Hannis ser kursmål potensiale
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.10.2020 kl 10:18
6431
Skipsverdiene har vel steget 2-3% i løpet av Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
laser
13.10.2020 kl 10:35
6387
Tror oppskrivning blir vanskelig fordi dette handler om omklassifisering av leasing. Har ikke tro på at de reklassifiseres på nytt.
Men, det er tatt et tap - altså ført en fremtidig kostnad - som fremover jevnlig for de aktuelle Pmax’ene vil lede til lavere bokført kost per skip per måned. Derved vil resultatet bedres for disse skipene hver måned. Og det er betydelige verdier - tror ikke leieperioden var så lang - mao er gevinstpotensialet stort fremover. Kan ikke helt huske eksakt hvor mye de skrev ned, men si at det var 90 mill - og gitt at disse skipene årlig i snitt klarer å dekke alle kostnader på lik linje/ nivå med de øvrige Pmax i flåten, så vil disse skipene ha en regnskapsmessig mer fortjeneste lik 90 mill fordelt på resterende leietid. Tenker resterende leietid er mellom 3 og 5 år. Blir litt penger av det hver måned.
Men, det er tatt et tap - altså ført en fremtidig kostnad - som fremover jevnlig for de aktuelle Pmax’ene vil lede til lavere bokført kost per skip per måned. Derved vil resultatet bedres for disse skipene hver måned. Og det er betydelige verdier - tror ikke leieperioden var så lang - mao er gevinstpotensialet stort fremover. Kan ikke helt huske eksakt hvor mye de skrev ned, men si at det var 90 mill - og gitt at disse skipene årlig i snitt klarer å dekke alle kostnader på lik linje/ nivå med de øvrige Pmax i flåten, så vil disse skipene ha en regnskapsmessig mer fortjeneste lik 90 mill fordelt på resterende leietid. Tenker resterende leietid er mellom 3 og 5 år. Blir litt penger av det hver måned.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
13.10.2020 kl 10:50
6346
Om man er optimistisk av natur så kan det se ut til at FFAene bunner ut litt her. Det er selvsagt siden kurven er så bratt fra spot og ned til Q1 nå, så da skal det ikke mye til. Per kl 10:50:
Cape
Oct 25750 +250
Q4 20766 +92
Snitter selv inn her med en liten post på 34.76 i håp om at Cape indeksen snur positivt i morgen. Tar jeg feil her så skal aksjen under 32 igjen.
Cape
Oct 25750 +250
Q4 20766 +92
Snitter selv inn her med en liten post på 34.76 i håp om at Cape indeksen snur positivt i morgen. Tar jeg feil her så skal aksjen under 32 igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.10.2020 kl 11:11
6275
Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra: - 3,2 / + 0,3 / - 0,0 %
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Vale would need to export at least 107 million mt in Q4 to meet its 2020 target. As such, market participants expect the current Brazil market to be busier in the last quarter than it was in the third
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Cape kan fort nå rater opp mot 40.000 i nov og des
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Mollen
13.10.2020 kl 13:27
5971
Ser at congestion er tilbake på normalen nå så da er vel det en faktor som nå ikke skal trekke ratene så mye mer ned...
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.10.2020 kl 13:32
5960
Er vel fordel for ratene med congestion (kø) for ratene sin del.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Mollen
13.10.2020 kl 14:02
5890
Jepp, det er en fordel og nå er nedbyggingen av congestion ferdig og det negative presset denne nedbyggingen har lagt på ratene er borte.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
bankersen
13.10.2020 kl 14:05
5883
Tenker vel da at det er et element som ikke skulle dra ratene ytterligere ned. Skulle det hope seg opp i havnene igjen bidrar til økt rater. Det er vel produksjonen som er begrensingen for tiden. Prisen på jernmalm tilsier at markedet ønsker seg større volum. Kanskje ser en høyere en normal etterspørsel/frakt Q1/Q2 2021 som følge av det?
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
bankersen
13.10.2020 kl 14:29
5821
Capes on paper are up ~3% today.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.10.2020 kl 09:56
5450
Komedien fortsetter. Kanskje det kan bli en liten opptur høsten 2028 :-)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1316044036239773699
Og selvtilliten det ikke noe galt med heller.
"We are still ranked #1 globally within #shipping" (hvordan der resten av analytikerkorpeset da? Det har jo "missed big" i LPG og Drybulk).
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1315982825112383495
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1316044036239773699
Og selvtilliten det ikke noe galt med heller.
"We are still ranked #1 globally within #shipping" (hvordan der resten av analytikerkorpeset da? Det har jo "missed big" i LPG og Drybulk).
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1315982825112383495
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Ser Hannis unnskylder seg med LPG, og at markedet er mye sterkere en de forutså, men han legger til, lpg aksjekursene er fortsatt depressive.
Jeg vet ikke helt jeg, har nå 40 prosent avkastning i avance på noen uker, men Gogl er ned i samme periode.
Uansett, styggen skal nok opp nå.
Jeg vet ikke helt jeg, har nå 40 prosent avkastning i avance på noen uker, men Gogl er ned i samme periode.
Uansett, styggen skal nok opp nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare