GOGL - 80% OPPSIDE!
Analytiker ser 80 prosent oppside i Fredriksen-selskap
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.
SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet
Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 01:40
4379
Ifg mine beregninger, så seiler de inn ett overskudd på $ 38,7 mill etter fradrag av faste utgifter om hele flåten er i betalt arbeid. Det gir et overskudd på $ 0,27 pr aksje. Derfor bør de betale oss eiere ihvertfall $ 0,15 i utbytte for Q3. Etter Q2 satt de igjen med $ 104,10 mill i cash eqv, som er $ 0,73 pr aksje. De trenger ikke selge skip, men heller ikke kjøpe nye. Nå er det investorene som trenger en påskjønnelse!
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 02:17
4361
Shipping er ikke for pingler. Her går det fort både opp og ned. I årene rundt 2008 fikk vi $ 0,50 i utbytte pr Q. Men det var så bra, at rederne bestilte 3.000 nye skip. Da måtte det gå på ræva.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 08:17
4251
Fint med litt mimring, med det engangstilfellet som skjedde for snart 13 år siden hjelper dessverre lite på fremtidige investeringer. Nå er verden mye mer transparent, og rederne kan sørge for at det hele tiden er overkapasitet av skip.
Men i dag er dollaren styrket, oppgang i US i går i forhold til OSE close, sterk guiding fra World Steel Association angående både resten av året og neste år, pluss at FFA for oktober er Q4 er opp på morgenkvisten. Mulig alt dette kan føre til en mer dempet nedgang i kursen i dag :-)
Men i dag er dollaren styrket, oppgang i US i går i forhold til OSE close, sterk guiding fra World Steel Association angående både resten av året og neste år, pluss at FFA for oktober er Q4 er opp på morgenkvisten. Mulig alt dette kan føre til en mer dempet nedgang i kursen i dag :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
etter å ha tapt 0,55 H1 kan ikke 0,27 forsvare et dividende i q3
Dessuten ser jeg snitt US forventning ligger på 0,17 endel under ditt 0,27 Kbkristi
Kanskje et symbolsk 0,05 blir en realitet, det trigger ingen ting hos investorene tipper jeg.
Dessuten ser jeg snitt US forventning ligger på 0,17 endel under ditt 0,27 Kbkristi
Kanskje et symbolsk 0,05 blir en realitet, det trigger ingen ting hos investorene tipper jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 09:02
4138
Foretrekker at de holder igjen på utbyttet til balansen er styrket ytterligere og det store låneforfallet neste år refinansiert. Jeg tror på Longest. Blir det utbytte så blir det symbolsk. Bedre å selge skip mot slutten av oppgangssyklusen og betale ut utbytte en nå som en høyst sannsynlig står foran en økning i skipsverdiene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 09:03
4259
RIO TINTO: OPPRETTHOLDER PRODUKSJONSGUIDING FOR 2020
Oslo (TDN Direkt): Rio Tinto opprettholder guidingen for alle deres produksjonssegmenter, med unntak av raffinert kobber som ble annonsert 19 august, og titan dioksid slagg som justeres ned til 1,2 millioner tonn fra tidligere 1,2-1,4 millioner tonn.
Det går det frem av deres produksjonsrapport for tredje kvartal fredag.
Guidingen på raffinert kobber ble endret til 135-175 tusen tonn for 2020 på grunn av forsinkelser med oppstart av smelteren ved Kenencott. Selskapet skriver at smelteren ved Kennecott har startet opp igjen og vil være i full drift i løpet av oktober 2020.
I tredje kvartal produserte Rio Tinto 14,5 millioner tonn bauxit, en økning på 5 prosent fra samme periode 2019. Aluminiumproduksjonen var på 797.000 tonn, en økning på 1 prosent fra samme periode året før. Skipinger av jernmalm ble 82,1 millioner tonn i tredje kvartal, noe som tilsvarer en nedgang på 5 prosent fra samme periode 2019.
Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Oslo (TDN Direkt): Rio Tinto opprettholder guidingen for alle deres produksjonssegmenter, med unntak av raffinert kobber som ble annonsert 19 august, og titan dioksid slagg som justeres ned til 1,2 millioner tonn fra tidligere 1,2-1,4 millioner tonn.
Det går det frem av deres produksjonsrapport for tredje kvartal fredag.
Guidingen på raffinert kobber ble endret til 135-175 tusen tonn for 2020 på grunn av forsinkelser med oppstart av smelteren ved Kenencott. Selskapet skriver at smelteren ved Kennecott har startet opp igjen og vil være i full drift i løpet av oktober 2020.
I tredje kvartal produserte Rio Tinto 14,5 millioner tonn bauxit, en økning på 5 prosent fra samme periode 2019. Aluminiumproduksjonen var på 797.000 tonn, en økning på 1 prosent fra samme periode året før. Skipinger av jernmalm ble 82,1 millioner tonn i tredje kvartal, noe som tilsvarer en nedgang på 5 prosent fra samme periode 2019.
Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 09:04
4274
STÅL: GLOBAL ETTERSPØRSEL VENTES STIGE MED 4,1% I 2021 –WORLDSTEEL
Oslo (TDN Direkt): Den globale ståletterspørselen ventes stige til 1.795 millioner tonn i 2021, tilsvarende en vekst på 4,1 prosent fra 2020-nivået. I 2020 ventes det at etterspørselen faller med 2,4 prosent til 1.725 millioner tonn.
Det fremkommer av World Steel Associations Short Range Outlook-rapport (SRO) for oktober torsdag ettermiddag.
Denne utgaven viser mye mer optimistiske utsikter enn rapporten i juni, heter det fra World Steel Association.
Sterk innhenting i Kina vil minske reduksjonen i etterspørselsnedgangen i 2020. Innhentingen i stål i resten av verden har vært sterkere enn forventet, men den markerer fortsatt en dyp innstramming i 2020 både for utviklingsland og utviklede land, med kun delvis innhenting i 2021, heter det i meldingen.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Den globale ståletterspørselen ventes stige til 1.795 millioner tonn i 2021, tilsvarende en vekst på 4,1 prosent fra 2020-nivået. I 2020 ventes det at etterspørselen faller med 2,4 prosent til 1.725 millioner tonn.
Det fremkommer av World Steel Associations Short Range Outlook-rapport (SRO) for oktober torsdag ettermiddag.
Denne utgaven viser mye mer optimistiske utsikter enn rapporten i juni, heter det fra World Steel Association.
Sterk innhenting i Kina vil minske reduksjonen i etterspørselsnedgangen i 2020. Innhentingen i stål i resten av verden har vært sterkere enn forventet, men den markerer fortsatt en dyp innstramming i 2020 både for utviklingsland og utviklede land, med kun delvis innhenting i 2021, heter det i meldingen.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
De kunne godt solgt noen skip nå, så hadde de både stått sterkere finansielt og fått frem verdiene i selskapet noe bedre, helt tullete å trade på dene ekstreme rabatten uten at selskapet prøver å få frem verdiene bedre.
scorpio bulkers selger skip og aksjen går rett opp.
Nå tredes Gogl som vanlig 1 krone under usa, alle bulk aksjene var opp i går usa, bortsett fra en stygg en.
Børs kraftig opp, grønne us futures, ffa opp......
Rene Scatec Solar denne her
scorpio bulkers selger skip og aksjen går rett opp.
Nå tredes Gogl som vanlig 1 krone under usa, alle bulk aksjene var opp i går usa, bortsett fra en stygg en.
Børs kraftig opp, grønne us futures, ffa opp......
Rene Scatec Solar denne her
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 09:40
4226
Nå er du negativ Longs. Kursen er jo opp hele 0,24% på denne fantastiske børsdagen. Bør unne deg champis og hummer i kveld :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 09:53
4198
Rart den stiger på all disse gode nyhetene. Lukter kursmanipulasjon her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Algoritmene som handler i GOGL er "limt" til FFA..
Cape
Oct 23925 +225
Q4 18991 +250
Q1 8975 -25
Cal21 13175 +75
Cape
Oct 23925 +225
Q4 18991 +250
Q1 8975 -25
Cal21 13175 +75
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Er Wilson en skulle satset på, opp 130% siste 3 år- Fredriksen ned -48 %
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 11:01
4124
Jeg hadde 130% avkastning i GOGL sist jeg var inne i den på en periode på ca. 1 år 2016/2017. Så det finnes muligheter i GOGL, men timing is everything. Gjorde samme feilen den gang som sist. Gikk inn for tidlig og må vente på oppgangen (om den kommer). Lærer aldri :-))
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 11:03
4135
Depressivt i Kina i dag også :(
Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra: - 7,0 / - 0,9 / - 0,4 %
Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra: - 7,0 / - 0,9 / - 0,4 %
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 11:17
4148
Det skal jo være en bratt nedgang nå frem til Q1 som nå ligger på under $9000/d nå. Så her er det forventet utforbakke de neste 10 ukene. Overkontrahering og Vale som leverer dårligere og dårligere år for år (siden 2012), sørger for at Caperederne taper penger i årevis.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Er dette verdens mest bedritne bulk aksje?
Få søppla under 30 og ATL
Få søppla under 30 og ATL
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2020 kl 11:48
4097
Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:02
4134
fattigstakkar skrev Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Han undervurdere grønsken i markedet og det fakta at GOGL falt ut av hovedindeksen til fordel for grønne aksjer. Mye dumme penger i markedet for tiden. Politikerne gjør alt for å allokere pengene inn i såkalte grønne aksjer. Mange av disse selskapene har selvfølgelig ikke livets rett. Det som er interessant er hva som skjer det neste året. Hver gang slike bobler sprekker (som ESG/Tech) har verdiaksjer hatt gode tider. Derfor tror jeg ikke JH er så borte vekke denne gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:04
4130
Slettet brukerskrev Ratene vender opp tirsdag neste uke
Det forventes i hvert fall økt aktivitet når Korea er tilbake i markedet så får vi om det hjelper ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 12:16
4095
fattigstakkar skrev Hva konkret mener du JH overvurderer siden han er så superbull på GOGL?
Caperederne totalt sett bestiller altfor mange skip som gir tap i mange år fremover. Dette fordi fragmenteringen i bransjen fortsatt er stor, og alle er like optimistiske på vegne av seg selv (strutsemetoden) . Levetiden på slik skip er 20 år +. De senere årene tar også større skip over trafikken fra Brazil (VLOC/Valemax/Chinese skip etc, kjært barn mange navn) til China, og dermed blir volumet for spot kraftig redusert. I tillegg viser også Vale at de ALDRI leverer og stadig er det noe surr rundt selskapet. Å stole på deres guiding er nesten som å stole på at Bolsonaros har kontroll på COVID situasjonen i Brazil. Sjekk produksjonsfallet fra 2012 og frem til i dag. Det er formidabelt. Bare i år har de levert kun 69% av guidingen (Q3), dårligst av alle iron ore produsenter.
Så har man den stadig mer bruken av skrapmetall i China. Og til slutt har kull nå begynt og fases ut i verden (selv om China/India henger etter). Dette vil også føre til lavere etterspørsel, selv om det vil gå noe tregere, men sakte med sikkert minske trafikken på verdenshavene.
Summen av dette gir et bilde av at drømmene om en gjentagelse av slutten av 2000-tallet fortsatt forblir en våt drøm.
Så har man den stadig mer bruken av skrapmetall i China. Og til slutt har kull nå begynt og fases ut i verden (selv om China/India henger etter). Dette vil også føre til lavere etterspørsel, selv om det vil gå noe tregere, men sakte med sikkert minske trafikken på verdenshavene.
Summen av dette gir et bilde av at drømmene om en gjentagelse av slutten av 2000-tallet fortsatt forblir en våt drøm.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
CAPESIZE-INDEKS -8,2% TIL USD 19.952
Bull, ser nok 10k rater lenge før q1
Bull, ser nok 10k rater lenge før q1
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
16.10.2020 kl 12:48
4031
Blir definitivt ikke noe nytt slutten på 2000 tallet. Det er bare å glemme. Men ratene i år har ikke vært ille tatt i betraktning pandemien. Hadde vi fått et normalår og ikke bare Kina skulle hatt stål så hadde det blitt veldig bra. Ikke glem at det grønne skiftete krevere enorm mengde metaller. Et vindkraftverk krever 16 ganger og et solkraftverk 30 ganger så mye materiale pr. megawatt som et gasskraftverk. Er du klar over hvor mye solkraft det bygges i Kina for tiden og skal bygges fremover? Ikke rart jernmalm importen er høy fra den kanten. Det som blir interessant å se er når resten av verden normaliserer seg. Selv om det bygges enorm mengde fornybart så klarer en ikke redusere bruken av kull nevneverdig. En må ha stabil kraft også i tillegg til ustabil fornybart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Shippingballs
16.10.2020 kl 13:09
3983
Takk skal du ha bankersen, det er viktig med godt reflekterte 'contrarian views' iblant så ikke alt blir helsvart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 13:32
3935
Nybilsalget i Tyskland og Italia steg ca 9% i sept. Så da vil de vel trenge mer stål der også etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 14:37
3842
For en overraskelse :-)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1317079101191184386
Og kollaps i novemberratene.
https://twitter.com/freightinvestor/status/1317081315586564097
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1317079101191184386
Og kollaps i novemberratene.
https://twitter.com/freightinvestor/status/1317081315586564097
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
16.10.2020 kl 15:13
3776
Stemmer det at Hannisdahl jekket opp kursforventningene på GOGL for bare noen dager siden?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
16.10.2020 kl 16:00
3712
Stalltips: Ikke lurt å høre på analytikerne, eller Vale guiding. Følg FFA og signaler fra det helt kortsiktige spotmarkedet. Det er det som gjelder for GOGL p.t. og ikke noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
laser
16.10.2020 kl 18:47
3570
Det ryddes.......
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
ShippingProf
16.10.2020 kl 18:52
3580
Startet ikke han for....noen måneder siden?
Verdt å lukte på BDRY på under $7. Enten så kollapser Cape til OPEX nå eller så holder det rundt her i neste uke. Laveste siden 22. juli på BDRY.
Verdt å lukte på BDRY på under $7. Enten så kollapser Cape til OPEX nå eller så holder det rundt her i neste uke. Laveste siden 22. juli på BDRY.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Mollen
16.10.2020 kl 18:54
3581
laser skrev Det ryddes.......
Ja, det er det jeg har lurt på en stund... Ryddes det eller er d rottene som forlater skipet ? Tredje sjefen som går på under ett år nå. Vartdal og Heiberg forlot jo skuta tidligere i år... Det er vel sånt som vi vanlig dødlige aldri får vite, men jeg tenker jo kanskje at det er JF som rydder. Det ble jo svidd ca 1 mrd i første halvår 2020. Det må vel få konsekvenser ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Den medie skye direktør Ulrik Andersen takker takker for arbeidet Semino har utført.
Gjesp, den eneste medie uttalelser en får fra dette selskapet er når medarbeidere slutter.
for et møkka case
33,4 usa nå , Se til svarte f å få solgt noe tonnasje eller se ny ATL i H1
Gjesp, den eneste medie uttalelser en får fra dette selskapet er når medarbeidere slutter.
for et møkka case
33,4 usa nå , Se til svarte f å få solgt noe tonnasje eller se ny ATL i H1
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2020 kl 22:08
3412
Scorpio selger unna skip, og aksjen stuper. Gogl er solid, og har råd til å sitte på verdiene.
Hva er et bulkselskap uten skip?
Hva er et bulkselskap uten skip?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 22:20
3420
Planen til Scorpio er å gå over til vindkraft. Tjener ikke penger i drybulk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Klokkeklar kjøp
Cleaves Securities har likevel kjøp på det som kan krype og gå av tørrlastaksjer. John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean , som har falt med 33,5 prosent til 33,50 kroner siden årsskiftet, får en klokkeklar kjøpsanbefaling med et kursmål på rett i underkant av 80 kroner.
– Vårt kursmål er matematisk utledet fra en vektet matrise av flere verdivurderinger. Vi tror at skipsverdier kan komme til å stige opptil 40 prosent over det neste året, noe som vil kunne øke NAV-en i Golden Ocean fra 40 til 82 kroner pr. aksje. Selskapet har også en lav kostnadsstruktur, noe som gjør at inntjenings- og kontantstrøms-multipler kan forsvare en aksjekurs på mellom 79 og 130 kroner pr. aksje på våre 2021-estimater
Cleaves Securities har likevel kjøp på det som kan krype og gå av tørrlastaksjer. John Fredriksen-kontrollerte Golden Ocean , som har falt med 33,5 prosent til 33,50 kroner siden årsskiftet, får en klokkeklar kjøpsanbefaling med et kursmål på rett i underkant av 80 kroner.
– Vårt kursmål er matematisk utledet fra en vektet matrise av flere verdivurderinger. Vi tror at skipsverdier kan komme til å stige opptil 40 prosent over det neste året, noe som vil kunne øke NAV-en i Golden Ocean fra 40 til 82 kroner pr. aksje. Selskapet har også en lav kostnadsstruktur, noe som gjør at inntjenings- og kontantstrøms-multipler kan forsvare en aksjekurs på mellom 79 og 130 kroner pr. aksje på våre 2021-estimater
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
Gogl ned 3,8% i USA i kveld. Fortsetter ratene ned til uka får vi kanskje kjøpt GOGL på 20 tallet igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:17
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.10.2020 kl 08:04
5306
Akkurat den samme røverhistorien som ble servert i 2019. Og fasit ble tidenes bom. https://www.nordnet.no/blogg/borsxtra-torsdag-staltro-pa-tankselskap-oker-i-gsf-oppgraderer-yara/
Men «tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme«.
God helg til «currently #1» og alle andre shippingentusiaster:-)
Siste sjanse for softice i dag:-)
Men «tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme«.
God helg til «currently #1» og alle andre shippingentusiaster:-)
Siste sjanse for softice i dag:-)
investorAR
17.10.2020 kl 08:21
5282
Om den ikke kommer ned på 20 talle før jul, så gjør den nok det over nyåret.
Skips priser kan stige opptil 40 prosent over det neste året
Røver historie :-))
Røver historie :-))
Redigert 17.10.2020 kl 09:02
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.10.2020 kl 09:20
5225
Du skrev tidligere at det var bestilt 70 capes for levering i 2021 Kjepet.
Jeg finner at H-line har 2 i bestilling, men dette er for levering i 2022.
Cosco har 16 i bestilling. Skipene skal frakte bauksitt fra Guineas Boffa bauksitt-prosjekt i henhold til en avtale med Aluminium Corporation of China (Chalco).
Der var det snakk om 25-30 skip totalt, uten at jeg kan se at det er gjort.
Så har vi Polaris shipping som har 14 skip for levering i 2021. Disse skal erstatte de gamle VLOC bygget i 1993-1995, inkludert Stellar Daisy som sank.
Totalt gir dette 30 "bekreftede" leveringer for 2021.
Har du flere opplysninger som du kan dele med oss? De bestillingene ovenfor vil ikke legge bulk i ruin for 2021.
Så skal jeg se om det kan bli en softice idag :)
Jeg finner at H-line har 2 i bestilling, men dette er for levering i 2022.
Cosco har 16 i bestilling. Skipene skal frakte bauksitt fra Guineas Boffa bauksitt-prosjekt i henhold til en avtale med Aluminium Corporation of China (Chalco).
Der var det snakk om 25-30 skip totalt, uten at jeg kan se at det er gjort.
Så har vi Polaris shipping som har 14 skip for levering i 2021. Disse skal erstatte de gamle VLOC bygget i 1993-1995, inkludert Stellar Daisy som sank.
Totalt gir dette 30 "bekreftede" leveringer for 2021.
Har du flere opplysninger som du kan dele med oss? De bestillingene ovenfor vil ikke legge bulk i ruin for 2021.
Så skal jeg se om det kan bli en softice idag :)
Fljo
17.10.2020 kl 09:26
5238
Jeg deler den spådommen. Jeg ville som så mange andre her holdt meg unna denne. Mye annet spennende på børsen!
Kbkristi
17.10.2020 kl 10:39
5135
Utrolig mye stål som skal fraktes i 2021. Regner med at Cleaves Securities har masse parametere de beregner sine analyser på, og at de overgår våre ekselente analytikere her inne :) Det er nok tid for å akkumulere hva man kan på dagens nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2020 kl 11:36
5083
Det er selvfølgelig mulig at den går noe videre ned på kort sikt, men ikke tvil om at aksjekursen vil være over 40 lenge før jul. Det er kull og kina/Australia som er hovedproblemet akkurat nå. Men det er nødt til å løse seg relativt raskt. Enten 1) ved at Kina åpner opp igjen for import fra Australia, eventuelt 2) at importen øker fra USA, sør Afrika og Indonesia. Totalt sett gir alt. 2 mer tonnniles. Vale er også litt berg og dalbane fra dag til dag, men trender er klar. Eksporten øker. Nå er det i snitt 5-6 Cape som forlater vale fulllastet daglig. Og midlertidige overheng av Cape nå og da utenfor den brasilianske kysten blir raskt spist opp.
Ett annet faktum er at ordreboken er rekordlav for 2021 og 2022. Samtidig som prognosene for veksten i forbruk av stål de neste årene er betydelig høyere. Samarbeidet mellom Brasil og Kina øker også raskt, svært raskt, enten for å ta brorparten av veksten, eventuelt for å bli mindre avhengig av Australia. På toppen av dette mener jeg at akkurat veksten i demand vil være robust nesten uavhengig av coronasituasjonen. Ved vedvarende coronaproblemer vil vektsten komme igjennom større infrastrukturprosjekter, for eksempel utbygging av jernbane i Kina og kanskje økt produksjon av biler (pga at man vil uansett ikke få en lockdown igjen, men fly og cruisebransjen vil være nede og folk vil øke bilbruken) og kanskje større grønne utbygginger som også trenger mye stål, eventuelt at verden starter opp igjen og den økonomiske veksten i seg selv fører til behov for mer stål. Uansett så vil demand (forbruk av stål) være større enn suply (capesize ordreboken) de neste par årene.
Ett annet faktum er at ordreboken er rekordlav for 2021 og 2022. Samtidig som prognosene for veksten i forbruk av stål de neste årene er betydelig høyere. Samarbeidet mellom Brasil og Kina øker også raskt, svært raskt, enten for å ta brorparten av veksten, eventuelt for å bli mindre avhengig av Australia. På toppen av dette mener jeg at akkurat veksten i demand vil være robust nesten uavhengig av coronasituasjonen. Ved vedvarende coronaproblemer vil vektsten komme igjennom større infrastrukturprosjekter, for eksempel utbygging av jernbane i Kina og kanskje økt produksjon av biler (pga at man vil uansett ikke få en lockdown igjen, men fly og cruisebransjen vil være nede og folk vil øke bilbruken) og kanskje større grønne utbygginger som også trenger mye stål, eventuelt at verden starter opp igjen og den økonomiske veksten i seg selv fører til behov for mer stål. Uansett så vil demand (forbruk av stål) være større enn suply (capesize ordreboken) de neste par årene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.10.2020 kl 12:49
5018
Jeg bruker denne rapporten som viser hva som skal leveres frem i tid. Der står det nå 76 skip over 100k dwt. https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Om andre har noen bedre kilder tar jeg gjerne i mot det. Peter Sand pleier også å komme med noen oppdateringer innimellom. Han har god oversikt.
Om andre har noen bedre kilder tar jeg gjerne i mot det. Peter Sand pleier også å komme med noen oppdateringer innimellom. Han har god oversikt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2020 kl 14:23
4937
Totalt forventer man ca 50 mill dwt med nybygg i tørrlast neste år, ca 15 av dem i Cape. Også har du en del skraping. Veksten er mindre enn på lang lang tid!
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare
Lav tonnasje vekst, stor skraping, det samme vi har lest i en årrekke uten effekt så langt.
Det er ikke greit å bli bull på bulk, da går det gjerne slik fra 39kr og ned
MorganKane
03.10.2020 kl 23:19
Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt e..
Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...
Det er ikke greit å bli bull på bulk, da går det gjerne slik fra 39kr og ned
MorganKane
03.10.2020 kl 23:19
Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt e..
Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...
Redigert 21.01.2021 kl 05:43
Du må logge inn for å svare