GOGL - 80% OPPSIDE!

Sector
GOGL 18.08.2020 kl 18:02 123247

Analytiker ser 80 prosent oppside i Fredriksen-selskap
Joakim Hannisdahl, analytiker i Cleaves Securities, synes John Fredriksen-dominerte Golden Ocean leverte godt i andre kvartal.


SER OPPSIDE: Analytiker Joakim Hannisdahl.
Shipping
Herman Tinius Folvik
17:26 - 18. aug. | Oppdatert 17:38
Tørrlastrederiet hadde driftsinntekter på 116,2 millioner dollar i andre kvartal, 0,4 millioner mer enn fjoråret. Resultat etter skatt kom inn på minus 41,2 millioner dollar, litt verre enn i fjor da underskuddet var på 33,1 millioner dollar.
«Golden Ocean leverte et veldig sterkt resultat i andre kvartal og bekreftet våre positive forventninger til tredje kvartal i 2020 gjennom guidingen. Aksjen er veldig gunstig priset på fremtidige inntjeningsmultipler. Vi er veldig optimistiske for et av de mest likvide selskapene i Dry Bulk-sektoren, som for tiden er vårt favorittsegment innen frakt», skriver analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.
Arntzen de Besche: - Hold fingrene av Tangen-fatet

Kursmålet heves fra 7,2 dollar til 7,8 dollar. Meglerhuset ser en oppside på rundt 80 prosent. Aksjen er ned 0,94 prosent til 4,21 dollar på New York-børsen tirsdag.
Cleaves ser en EBITDA i tredje kvartal på 70 millioner dollar, mot konsensus som estimerer 52 millioner dollar.
KJEPET
17.10.2020 kl 08:04 3076

Akkurat den samme røverhistorien som ble servert i 2019. Og fasit ble tidenes bom. https://www.nordnet.no/blogg/borsxtra-torsdag-staltro-pa-tankselskap-oker-i-gsf-oppgraderer-yara/

Men «tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme«.

God helg til «currently #1» og alle andre shippingentusiaster:-)

Siste sjanse for softice i dag:-)


Om den ikke kommer ned på 20 talle før jul, så gjør den nok det over nyåret.

Skips priser kan stige opptil 40 prosent over det neste året


Røver historie :-))
Redigert 17.10.2020 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.10.2020 kl 09:20 2998

Du skrev tidligere at det var bestilt 70 capes for levering i 2021 Kjepet.

Jeg finner at H-line har 2 i bestilling, men dette er for levering i 2022.

Cosco har 16 i bestilling. Skipene skal frakte bauksitt fra Guineas Boffa bauksitt-prosjekt i henhold til en avtale med Aluminium Corporation of China (Chalco).
Der var det snakk om 25-30 skip totalt, uten at jeg kan se at det er gjort.

Så har vi Polaris shipping som har 14 skip for levering i 2021. Disse skal erstatte de gamle VLOC bygget i 1993-1995, inkludert Stellar Daisy som sank.

Totalt gir dette 30 "bekreftede" leveringer for 2021.
Har du flere opplysninger som du kan dele med oss? De bestillingene ovenfor vil ikke legge bulk i ruin for 2021.
Så skal jeg se om det kan bli en softice idag :)
Fljo
17.10.2020 kl 09:26 2991

Jeg deler den spådommen. Jeg ville som så mange andre her holdt meg unna denne. Mye annet spennende på børsen!
Kbkristi
17.10.2020 kl 10:39 2908

Utrolig mye stål som skal fraktes i 2021. Regner med at Cleaves Securities har masse parametere de beregner sine analyser på, og at de overgår våre ekselente analytikere her inne :) Det er nok tid for å akkumulere hva man kan på dagens nivå.

Det er selvfølgelig mulig at den går noe videre ned på kort sikt, men ikke tvil om at aksjekursen vil være over 40 lenge før jul. Det er kull og kina/Australia som er hovedproblemet akkurat nå. Men det er nødt til å løse seg relativt raskt. Enten 1) ved at Kina åpner opp igjen for import fra Australia, eventuelt 2) at importen øker fra USA, sør Afrika og Indonesia. Totalt sett gir alt. 2 mer tonnniles. Vale er også litt berg og dalbane fra dag til dag, men trender er klar. Eksporten øker. Nå er det i snitt 5-6 Cape som forlater vale fulllastet daglig. Og midlertidige overheng av Cape nå og da utenfor den brasilianske kysten blir raskt spist opp.

Ett annet faktum er at ordreboken er rekordlav for 2021 og 2022. Samtidig som prognosene for veksten i forbruk av stål de neste årene er betydelig høyere. Samarbeidet mellom Brasil og Kina øker også raskt, svært raskt, enten for å ta brorparten av veksten, eventuelt for å bli mindre avhengig av Australia. På toppen av dette mener jeg at akkurat veksten i demand vil være robust nesten uavhengig av coronasituasjonen. Ved vedvarende coronaproblemer vil vektsten komme igjennom større infrastrukturprosjekter, for eksempel utbygging av jernbane i Kina og kanskje økt produksjon av biler (pga at man vil uansett ikke få en lockdown igjen, men fly og cruisebransjen vil være nede og folk vil øke bilbruken) og kanskje større grønne utbygginger som også trenger mye stål, eventuelt at verden starter opp igjen og den økonomiske veksten i seg selv fører til behov for mer stål. Uansett så vil demand (forbruk av stål) være større enn suply (capesize ordreboken) de neste par årene.
Redigert 17.10.2020 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.10.2020 kl 12:49 2795

Jeg bruker denne rapporten som viser hva som skal leveres frem i tid. Der står det nå 76 skip over 100k dwt. https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf

Om andre har noen bedre kilder tar jeg gjerne i mot det. Peter Sand pleier også å komme med noen oppdateringer innimellom. Han har god oversikt.

Totalt forventer man ca 50 mill dwt med nybygg i tørrlast neste år, ca 15 av dem i Cape. Også har du en del skraping. Veksten er mindre enn på lang lang tid!
Redigert 17.10.2020 kl 14:25 Du må logge inn for å svare

Lav tonnasje vekst, stor skraping, det samme vi har lest i en årrekke uten effekt så langt.

Det er ikke greit å bli bull på bulk, da går det gjerne slik fra 39kr og ned

MorganKane
03.10.2020 kl 23:19

Golden har ikke rater «ca opp mot 40’000$» med standar capesize. Snitt for capesize så langt i Okt e..
Jeg mente opp mot 40 000 de neste to månedene. Altså i tiden fremover. Det er selvfølgelig ikke 100% sikkert, men jeg tror markedet er såpass stramt nå at den kommer opp dit i løpet av en ukes tid. Og blir værende høyt en stund, ihvertfall godt over 30 000...
Redigert 17.10.2020 kl 15:07 Du må logge inn for å svare

Jepp, mener det fortsatt. Opp mot 40 000 de neste to månedene. Dvs oktober og november. Akkurat nå så er jo ratene relativt lave, men tror det bare er svært midlertidig. Vi får se. Hvis ikke en kraftig opptur i løpet av siste halvdel av oktober og/eller november skal jeg holde kjeft fremover👍

Edit; men du har rett i at jeg ikke så den nedturen vi har hatt den siste uken, først og fremst pga australia/Kina bråket. Men man lærer...
Redigert 17.10.2020 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.10.2020 kl 19:17 2489

Her bør det lastes nå, så man slipper løpe etter om noen dager.
Q3 raporteringene i alle bulk aksjer vil føre til et positivt drag over sektoren,dette er definitivt ikke tiden for å selge.

Longsit er heller ikke så god til å spå. Dette er for 1 1/2 børsdag siden. Hva skjedde Longsit? Har du solgt?

Har ikke solgt aksje, men kjøper ikke mer for 32kr, eg eller Morgan kan ikke påvirke aksjekursen i Gogl,
Vi skiver bare hva vi tror.
Det er bedritent Sånn er det bare
Redigert 17.10.2020 kl 21:25 Du må logge inn for å svare

Vent med kjøp om du kan, selg mens du kan. her skal det ned. Oktober den bedritne måned.

Nedjusterer estimatene
Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities nedjusterte denne uken meglerhusets anslag for capesizeinntjeningen for fjerde kvartal fra 36.707 til 23.623 dollar pr. dag

Hva tror du om støtten på 34 longs?

Holdt vel ikke den, 32 next
KJEPET
18.10.2020 kl 22:48 1818

Da ble en ny uke på det jevne for Golden Ocean.
Uken begynte med en enda en oppgradering fra Cleaves nå til $8.1 (ja, du leste riktig, dollar og ikke kroner). Kursen svarte med å synke hver eneste dag, og endte uken ned hele 7.8% (36,08.- til 33,25.-(US close)).
Ikke nok med det så senket samme Cleaves estimatet for Q4 snitt caperater med 36% til $23.623 https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/16/7577895/capesizeratene-stuper. Men skal man tro markedet (FFA) vil ratene havne på rundt $19.000 for Q4. FFA for november sluttet fredag helt nede på $16.500. Med de ratene tjener rederiet knapt penger på cape, og det i selve indrefileten av det som vanligvis er i årets beste periode. Q1 ser bekmørkt ut med $8.900 for øyeblikket (men fortsatt opp ca. $5.000 fra det som ble fasit Q1 i år.)
Men som vi vet kan ratene variere helt enormt i cape. China kan ikke slutte å bruke kull, så her kan det plutselig stige brått igjen.

Kinas vekst er tilbake til 4.9% samme som før pandemien brøt ut, de har brukt riktig medisin... infrastruktur, vil tro at at andre følger etter da dette åpenbart fungerer godt for økonomien.

Tipper Google rett opp i dag og cape ratevekst i dagene som kommer.

Time will show 😉

Faller Gogl i dag kjøper jeg. Har bare en pitteliten slump etter å å solgt meg ned fra over 38kr ned til 36,8kr. Klar til å benytte muligheten til ny inngang.

Kommer til å kjøpe 20% pr dag av det jeg har planlagt å gå inn med.

https://www.tradingview.com/x/ZzLwRlZJ/ Indtil videre har denne trend passet meget fint. Så vil den passe fremover, vil man kunne få en go indgang omkring 31-32 NOK. Men nu må vi se.

FFAene fortsetter ned i morges. Per kl 09:10

Cape
Oct 23250 -250
Nov 16000 -750
Q4 18208 -458

Det er november kontrakten som gjelder nå da oktober/Q4 slutter å handle nå i praksis.

Er det ikke meget normalt vi fortsætter nedover, til vi er på den anden side af det Kinesiske Nytår ?

Snudde i så fall litt tidlig da i forhold til normale sesongmessige svingninger... Og om så er tilfelle så skal man ikke holde aksjen her men fra lave 20-tall for da blir det svarte natta med tanke på inntjening frem til Q2.

Til tross for bratt fall er det kun i korte perioder i løpet av de sist 10 årene Cape ratene har vært høyere enn i dag. Kommer Q1 2021 inn i nærheten av 10K for Cape skal en være svært fornøyd. Kommer en inn på 20K Q4 er også det bra om en ser tilbake på de 10 siste årene. GOGL var kloke nok til å sikre neste 70% av Panamaxen 30% høyere en dagens spot rater ut 2021, mens. ca 40% av capene ble sikret på neste 19 000 som heller ikke blir helt galt når en ser fasiten. Det sikrere likvider inn mot Q1 2021.
KJEPET
19.10.2020 kl 10:05 1446

Gogl ned 10% siste 3 mnd, 2020 Bulkers opp 6% i samme periode. Blir spennende å se om det kommer en ny oppgradering av Gogl kursen fra Joakim denne uken også :-)

Gjør nok det, før kursmålet plutselig halveres, slik de lurte alle løkene i tank i vinter.
KJEPET
19.10.2020 kl 10:14 1418

En halvering vil jo være totalt useriøst, men selv med en halvering vil det være pen oppside i Golden :-)

Lave 20 tallet? Da kan jo bare noen kjøpe selskapet og selge skipene så har de 150% avkastning. Får jo en dobling om en gjør det på dagens kurs.

I dag er det jo osatt hele 754 aksjer i 2020. Kurs og kursmål er en relativ sak....
phantom1
19.10.2020 kl 11:39 1234

Hadde dekket cape i forrige uke ut q221isteden for ut året fra i sommer hadde de gjort rett - men da hadde de jo panikk.
Vampyren
19.10.2020 kl 12:14 1126

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 7,8 prosent til 18.402 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.


Er der om 10 - 15 dager....

BDI er snart nede på støtte igjen. Hva er mulighetene for at den snur opp igjen utover oktober/november?
KJEPET
19.10.2020 kl 13:34 915

Kapteinkjeks - Støttenes konge :-)

kapteinkjeks
20.07.2020 kl 14:26
Skal vel ned på 35 for å teste støtte i den oppadgående trendkanalen..

kapteinkjeks
28.08.2020 kl 17:16
Da er vi endelig nede på trygg og fast grunn. Støtten holdt og vi skal opp og teste 40 igjen. Sånn går no dagan!

kapteinkjeks
12.10.2020 kl 10:29
Fin støtte på 36 også...

Haha Så lenge det er støtte er det håp!

støttes

Lavere topper , ryker 32? blir det 28 next der Kjepet solgte sist:-))

Synd ikke opsjonene til Ulrik er trykket på papir, da kunne han i såfall brukt de som opptenning til peiskosen i vinter.
Redigert 19.10.2020 kl 14:36 Du må logge inn for å svare