Aker Carbon og Vind

Kommer Aker Carbon og Aker Vind over til Oslo børs eller vil de bli holdt på Merkur i en lengre periode? Noen som kjenner til planen videre for de eller har synspunkter?
Jeg handler i dag kun gjennom ASK og Nordea Investor og klarer meg egentlig godt med det inntil videre men der vil jeg ikke ha mulighet til å håndtere disse.

Har tenkt å sitte på Aker aksjene en stund så det er jo ikke noe hastverk, men hva er anbefalingen fra Dere videre dersom jeg ønsker å trade de litt?
Nordnet?
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare

ER det noen som har erfaring (ikke bare mener) om muligheten om en slags erstatning for alt rotet i går rundt Wind og Carbon i DNB. Kan selv dokumentere at jeg etter hvert fikk en inngang som var 42% høyere. (170.000) DE har nok garantert seg mot dataproblemer/rot men..........
Redigert 21.01.2021 kl 01:55 Du må logge inn for å svare

Dette kommer til å bli 2 fantastiske selskaper for Røkke og Aker. Og ikke minst aksjonærer og investorer. Ser ikke bort fra disse står i 10kr iløpet av høsten.

Litt spent på å høre litt mere om produksjon av blå hydrogen , man antar at dette vil være drivstoff for alle kjøretøy og båter om 10 år, carbonfangs anlegget må derfor også fungere godt.
Kanskje de venter med fusjonen for de kommer med informasjon.

Da nyheten kom om at Wind og Carbon skulle skilles ut som egne selskap, tippet jeg en samla kurs på 10 om det ble gjort en bookbuilding før introduksjonen på børs. Etter to dagers handel er vi rundt 9,50.

Det blir mer og mer åpenbart hvorfor Aker ASA ikke ville ha en bookbuilding i forkant da de ønsket å øke sitt eierskap med 16 prosent for skillemynt. Ser at folk her på forumet synes det er greit uten å forstå at dette får andre større investorer til å bli skeptisk da bordet bare var dekket for en. Vi kan jo håpe at grådigheten tar overhånd på sikt og at nye investorgrupper tilgir Røkke for dette ranet av sine medaksjonærer.

I første omgang rammer det nå Aker Solution og Kvaerner der tyngre investorer er fraværende og shorterne kan styre kursen ned uten nevneverdig motstand.

Det som har skjedd forklarer også hvorfor topp 20 fra å ha 75 prosent av aksjene i AKSO nå er nede i 63. Det må ha lekket noe ut om prosessene i forkant.

Ser det jubles over Goldmans analyse. De har også solgt seg ut av topp 20 i AKSO.

Vær kritisk og sjekk om analyser og kursmål stemmer med det som faktisk skjer.

Etter mitt syn er det viktigste nå å følge Folketrygdfondets eierandel for å se om shorterne begynner å levere tilbake frem mot fusjonen.
Møre75
27.08.2020 kl 15:18 4518

Hvilken dato blir fusjonen på

Jeg sitter godt/ lenge med mine aksjer i AKSO, dog har fremdeles penger å kjøpe aksjer for. Vurderer å legge noen kr i Subsea7 utfra tesen om at de vil kopiere AKSO sitt grep å skille ut vind divisjonen sin i eget selskap. Noen som har noen tilsvarende tanker/refleksjoner om dette er en god eller dårlig ide?

Ser ikke for meg at SUBC vinner noe på å splitte selskapet. Det er de samme båtene som opererer i begge segment.
På den annen side er Subsea 7 trolig et av selskapene som står sterkest når krisa er over. Shorterne har herjet brutalt i SUBC uten å få den i kne..

For Aker Solution ble dette riktig fordi havvind og karbonfangst druknet i olja som gir selskapet inntekter. Det ville også være nær umulig for AKSO å hente kapital gjennom emisjoner for å bygge videre i den grønne retningen uten å havarere kursen i selskapet.

Takk for godt resonnert svar upsidedown👍

Det ligger en del på nettet som gir ulike tilnærminger til fenomenet shorthandel og sirkuset rund. PUT-handel er ofte knyttet til shortposisjoner.

Men regel nummer 1 er å analysere handelen i et selskap før du kjøper, samtidig som du holder er våkent øye med reduksjoner og økninger hos de større langsiktige eierne. Dette fordi du som aksjonær kan ha vært eksponert for short i månedsvis før det dukker opp synlige poster i shortregisteret. Disse postene sier heller ingenting om hvor mange aksjer en shorter har i besittelse bare hvor mange som er netto solgt på registreringsdagen.
Bobby
28.08.2020 kl 08:21 3531

Takk for svar. Jeg prøver alltid å lese meg opp på de ulike selskapene før jeg kjøper. Jeg har ikke fulgt opp eierposisjoner, noe jeg leser på forumet at mange gjør. Jeg var klar over at Akso var shortet før jeg kjøpte. Jeg ønsket utbytteaksjer og tok sjansen. I ettertid ser det ut til å være greit nok. Jeg kunne som en del andre solgt meg ut på 19 - 20 kr, men da misset ut på utbytte.
Jeg har wind og carbon for å sitte lenge. Akso kan sånn jeg ser det også være lønnsom etter sammenslåingen, og da forhåpentligvis mindre short. Blir det også et par nyheter fremover, tror jeg det kan være utrygt å sitte short i Akso. Vi får se.

Der tok jeg feil. Gevinstsikring og stoplos som fyker av gårde. Idag er det kjøpsmuligheter folkens.

Så sant fikk kjøpt meg litt mer Aker Offshore Wind til det jeg anser som rabattpris i dag😊

Benyttet denne til inngang. Fin rabatt i dag.
tod-l
28.08.2020 kl 16:06 2971

ut på sluttaksjon på aow og acc igår og all inn igjen nå....

Lønner det seg når du regner inn skatten som ble utløst på transaksjonene?
tod-l
28.08.2020 kl 18:14 2765

ask no problem.. kan hende jeg bommer litt der. haha

Skal ha tunga rett i munnen her nå. Gikk litt inn og ut med de tildelte som jo automatisk ble lagt inn i ASK-kontoen. DE kjøpte-som jo ligger i VPS-kontoen, blir det jo for kostbart å kunne "leke" litt med.
tod-l
28.08.2020 kl 18:20 2741

må jo betale engang eller trekke fra på skatt hvis man taper
Veim
28.08.2020 kl 19:40 2612

Har du link til en god side som tar for seg hvordan skatt på aksjer virker ? Jeg har prøvd å lete men finner mest fra 2019 og noen tips i forhold til overføring til ask konto. Må en skatte ved ethvert salg en gjør i løpet av et år, eller er det alt på slutten av året som teller? Vanskelig å forstå hva jeg mener kanskje, ganske fersk så beklager dummer spørsmål.

Det utløses skatt ved salg fra ASK på over 30 prosent av utbytteaksjene.

For 2020 så kommer skatt på netto gevinst/tap på skattemeldingen du mottar i 2021. Er vel 22% skatt på gevinster og ditto fratrekk på tap. Så er det skjermingsfradrag også. Bare småpenger for meg, så det forsvinner i resten av elendigheten.

https://www.smartepenger.no/skatt/601-aksjebeskatning

Så lenge du kjøper og selger innenfor ASK utløses ikke skatt før du passerer det totale innskuddet.
Har du satt inn 100 000, begynner du ikke å skatte før 100 001 osv. NB! Når du tar ut pengene.

Utbytteaksjene som er havnet på ASK utløser imidlertid noe over 30 prosent, som kommer på selvangivelsen ved årets slutt om de selges. Det er den forklaringen jeg fikk fra min bank.

Skatteprosenten fastsettes eksakt ved neste Statsbudsjett.

Men du må da kunne trade med utbytte aksjene på ASK (i åres vis?) uten at noe forfall av skatt. !!. (Forutsatt selvfølgelig at de _kun_ ligger på Ask-kontoen hele tiden.)
HAS
28.08.2020 kl 21:38 2357

Har Akso aksjer på ASK konto hos Nordnet. Fikk utbytteaksjer til samme konto, men fikk beskjed om at de måtte flyttes til AF kontoen. Begrunnelsen var at det ikke er lov å handle på Merkur fra ASK konto. Jeg sendte da melding om at det ikke var aktuelt å handle med aksjene, og at jeg ønsket å beholde dem på ASK kontoen. Jeg fikk da beskjed om at de ikke kunne oppbevares på ASK kontoen uansett. Det var lagt ved en veiledning fra Skatteetaten der det sto at utbytteaksjer fra selskap registrert utenfor EØS måtte flytte ut fra ASK konto. Akso er jo ikke registrert utenfor EØS, så jeg tok på nytt kontakt med Nordnett. Jeg fikk da beskjed om at utbytteaksjer uansett måtte flyttes, ettersom de var registrert på Merkur. Andre som har erfaring/kunnskaper om dette?

Nei, ikke utbytteaksjene. Ved første salg utløser de skatt og kan ikke kjøpes tilbake på ASK. Det er den forklaringen jeg har fått.

Personlig lar jeg utbytteaksjene stå inntil videre. I den grad jeg skal trade blir det med de jeg handler over Merkur.

Når Wind og Carbon flyttes over på hovedbørsen kan de handles på ASK som normalt. Regner med at det har skjedd i løpet av fem år om Aker ASA har ambisjoner på vegne av de nyfødte.

Jeg har Nordea og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke solgte kunne de stå på ASK og der blir de stående til jeg får ny beskjed.

Hvis jeg ikke husker feil fikk jeg utbytte fra Lerøy inn på ASK kontoen i SBM i juni, men er usikker på om det vil utløse skatt når året er omme.
HAS
28.08.2020 kl 21:55 2285

Jeg ble fortalt at Nordnett hadde sjekket med Skatteetaten, der de fikk streng beskjed om at utbytteaksjer umiddelbart måtte flyttes ut av ASK konto uansett, så mine ble flyttet mot min vilje. Dette vil utløse skatt, og de kan ikke flyttes tilbake selv om de blir registrert på Oslo børs. De må i så fall selges og kjøpes på nytt til ASK kontoen. Hvis dette praktiseres så ulikt, er det kanskje eneste utvei å kontakte en skattejurist.
HAS
28.08.2020 kl 21:57 2277

Ja, men ikke fra en ASK konto.

Tror dette blir ekspertmat. Det blir jo noe uforutsigbart. Er det inngangsverdien som skal legges til grunn ved skatt eller er det profitten? I utgangspunktet kan man bare skattelegge utbytteverdien før de er solgt, men ved tvangsflytting ut av ASK tvinges folk til å realisere profitten noe som for meg høres besynderlig ut.

Det med kontoer utenfor EU/EØS var tatt med i meldingen fra AKSO. Der ble det sagt at skatt ville bli utregnet og trukket fra før aksjene ble overført til kontoene. Så antall aksjer ble redusert tilsvarende skatten.

Merkelig at Nordnet blander dette sammen☹️