NEL OG EVERFUEL NYE PARTNERE til GIGA-PROSJEKTET I DANMARK!

2030kommer
NEL 19.08.2020 kl 10:39 2487

EVERFUEL OG NEL NYE PARTNER

https://www.berlingske.dk/business/gigantisk-brintfabrik-i-koebenhavn-rykker-taettere-paa-foerste-spadestik

Gigantisk brintfabrik i København rykker tættere på første spadestik: Søger kæmpe beløb hos statsfond
Planerne om at bygge en gigantisk brintfabrik i København begynder at tage form. Partnerskabet bag fabrikken er klar til at investere et trecifret millionbeløb og har søgt et stort tocifret millionbeløb i støtte fra Innovationsfonden.

Nu udvides partnerskabet med tre yderligere virksomheder samt Region Hovedstaden.

De nye partnere er norske Nel Hydrogen, som fremstiller brinttankstationer, og Everfuel, som er et spinout fra Nel, der med base syd for Herning har kastet sig over at opbygge og drive et netværk af brintstationer til lastbiler, busser og taxaer i Europa.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.08.2020 kl 12:26 2320

Nel 28,4 milliarder i verdi, begynner kanskje/ forhåpentligvis å tjene penger 3-5 år frem?

Dette er inntresant å følge med på , håper det ender godt :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Seriøs
19.08.2020 kl 15:59 2101

Det kan gå raskere her og plutselig settes det inn støtet på hydrogen og da er vi godt i gang. Tipper vi ser 25kr innen august er over
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
lyn1
19.08.2020 kl 16:27 2040

Vi tager næste skridt på vores bæredygtige brændstof-projekt i København

19 August 2020

​Ansøgning om et stort tocifret millionbeløb til projektets første fase er indsendt til Innovationsfonden. Samtidig udvides partnerkredsen på projektets første faser med Nel, Everfuel samt Haldor Topsøe.


Sammen med vores partnere Københavns Lufthavne, A.P. Møller – Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS tager vi nu det næste vigtige skridt på det potentielt 1,3 GW store projekt til produktion af bæredygtige brændstoffer ved København, som vi lancerede i slutningen af maj.

Partnerskabet bag projektet har indsendt en ansøgning til Innovationsfonden om et stort tocifret millionbeløb og har samtidig udvidet partnerkredsen på projektets første faser med brintselskaberne Nel og Everfuel, samt med teknologivirksomheden Haldor Topsøe. COWI og Boston Consulting Group fungerer som videnspartnere for projektet, der støttes af Region Hovedstaden og Københavns Kommune i tråd med kommunens ambitiøse politik for reduktion af CO2-udledning.

Trecifret millioninvestering
Hvis ansøgningen til Innovationsfonden munder ud i et tilsagn om støtte, skal midlerne – sammen med en trecifret millioninvestering fordelt mellem vores partnere og Ørsted – bruges til at udvikle og opføre projektets første fase på 10 MW elektrolysekapacitet og brintdistribution til tung vejtransport samt gennemføre projektudviklingen af projektets anden fase, hvor det er målet at skalere anlægget til industriel størrelse på 250 MW. Det er partnerskabets vision, at de to sidste faser på 250 MW og 1,3 GW skal drives af havvind fra en ny havvindmøllepark ved Bornholm, og at de skal stå klar i henholdsvis 2027 og 2030. Den endelige timing af de to sidste faser er afhængig af, hvornår strømmen kan leveres fra Bornholm.

Henrik Poulsen siger: "Udvikling og storskalaproduktion af bæredygtige brændstoffer er helt afgørende, hvis vi skal lykkes med en grøn omstilling af den tunge transport. De private virksomheder bag projektet er parate til at investere store millionbeløb i at realisere projektet, men i den tidlige udviklingsfase har vi også brug for støtte, hvis vi skal kunne realisere projektet. Et tilsagn fra Innovationsfonden til projektet vil kunne blive et afgørende skridt fremad for produktionen af brint og bæredygtige brændstoffer i Danmark."

Nel, Everfuel og Haldor Topsøe er som nye medlemmer af projektets partnerkreds blandt de førende inden for produktion og distribution af bæredygtige brændstoffer. Alle tre virksomheder bliver partnere i projektets første fase på 10 MW og i udviklingen af projektets anden fase. Projektet dækker dermed hele værdikæden for produktion og distribution af brint og bæredygtige brændstoffer, og understreger dermed den styrkeposition, som Danmark har inden for grøn teknologi.

Udvikles frem mod 2030
Vores bæredygtige brændstofprojekt hviler på en overordnet vision om at opføre projektet i tre faser frem mod 2030, med forbehold for at der træffes investeringsbeslutning for hver enkelt fase. Første fase på 10 MW elektrolysekapacitet kan stå klar i 2023 og levere vedvarende brint til tunge lastbiler og potentielt også til busser.

Projektets anden fase, der omfatter et elektrolyseanlæg på 250 MW, kan stå klar i 2027. Anlægget kan kombinere produktion af vedvarende brint med opsamling af bæredygtig CO2, der kan bruges til at fremstille bæredygtige brændstoffer til skibstransport samt til luftfarten.

I projektets tredje fase, som kan stå klar i 2030, kan elektrolysekapaciteten potentielt udvides til 1,3 GW og levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer til brug i busser, lastbiler, skibe og fly. Projektet vil potentielt kunne erstatte 5 % af de fossile brændstoffer, der bruges i Københavns Lufthavn, i 2027 – og 30 % i 2030.

Vi forventer at få tilsagn om støtte fra Innovationsfonden i slutningen af året.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
omans
19.08.2020 kl 17:14 1950

Er artig å drive butikk, når investeringer baserer seg på støtte fra spesialfond, investorer/aksjonærer og evt statlige tilskudd.
(slik at en slipper å låne så mye)
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2020 kl 17:17 1936

Og ++++ angående den planlagte brintfabrikken i Fredericia """ Fra 20.6.20 " ”Det går stærkt lige nu, men vi er der, hvor vi skal være, så vi forventer ganske snart at kunne komme til at bidrage til den grønne omstilling,” lyder det fra Jacob Krogsgaard.
Produktionen af brint forventes at gå i gang allerede i 2022, og da Shell allerede bruger brint i sin eksisterende produktion vil brintfabrikken blive nyttig fra allerførste dag, og indgå som et grønt tiltag i transporten.""
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Hemsen
19.08.2020 kl 17:29 1893

Gi det tid, dette kommer til å bli stort.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
2030kommer
19.08.2020 kl 17:53 1829

Nel bekrefter selv på Twitter nå

Nel Hydrogen

@nelhydrogen
2h
We’re very excited to join this #dreamteam consortium which seeks to realize a truly ambitious and ground-breaking PtX-project

Quote Tweet

Ørsted Danmark

@OrstedDK
· 5h
I dag rykker ambitionen om en fabrik til bæredygtige brændstoffer i København et skridt nærmere

. Kredsen er udviddet med @nelhydrogen, @EverfuelEU og @HaldorTopsoe. Ansøgning indsendt til @Innofond, og vi melder klar til at investere i første fase!

https://orsted.com/da/media/newsroom/news/2020/08/771688610350719
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Seriøs
19.08.2020 kl 19:17 1701

Rått
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
omans
19.08.2020 kl 19:41 1627

Hvorfor sier ingen hva dette innebærer tallmessig ?
Først betyr det kostnader, om noen år kanskje inntekter er større enn driftskostnader..den som lever får se.

Artig at noen får noe å gjøre, sysselsetting er bra.
Redigert 20.01.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare