Partier mister troen på hydrogenbiler

tomjohns
NEL 15.09.2018 kl 10:00 12160

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/Liten-tro-paa-hydrogenbiler

Hva vet politikerne om dette?
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Lollo
15.09.2018 kl 13:54 8230

Hvilket drivstoff personbiler går på i framtiden kan sikkert diskuteres, men at tungtransport og skipsfart vil gå over til hydrogen er jeg overbevist om. Skit i personbilen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Tradinator
15.09.2018 kl 13:50 8271

Tenk å ha så uvitende politikere... helt uvesentlig hva vi i Norge driver med uansett. Påvirker ikke NEL i det hele tatt. Markedet her er en kinaputt. Vi får stå i kø å lade isteden vi da. https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/Liten-tro-paa-hydrogenbilerthttps://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/Liten-tro-paa-hydrogenbiler
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 13:35 8329

Jag tror ikke det här påvirker kursen till nel på måndag. Vi inom automobil og förnybar vet sedan lång tid att personbilar er tapet till batteri, åtminstone fram till 2025. Man ligger tio eller femton år efter batteri. Se var elbilar var för 10 år sen. Då fanns Tesla roadster. Strax efte visades s, Nissan leaf med flera. Är hydrogenbil där idag tio år senare?

Nej, det tycker jag inte.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Ranudo
15.09.2018 kl 13:14 8414

Tragisk at der findes så visionsløse politikere i Norge! Men det er der jo en løsning på ved næste Stortingsvalg!
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Framtia
15.09.2018 kl 12:37 8544

Har feriert i syd europa de siste årene og har fremdeles til gode å se ' en batteribil...Selv super Tesla'er sliter vel med rekkevidde langs autobahn, når hastigheten overstiger 90km/h...Batteribiker er greit til sitt bruk, men er fremdeles et elendig alternativ pga lite utbygd lade infrastruktur. Hydrogen sliter også med infrastruktur, men vil ha mange fordeler i tillegg til elektrisk drift...om litt...
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:59 8683

Olje er enkelt å transportere? Lettere enn LH2?

Så kan det nevnes at jorda ikke ble skapt med inntak til alle hus.
Å etablere et dekkende nettverk av hydrogenstasjoner er langt mindre omfattende.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
15.09.2018 kl 11:44 8800

NEL er veldig spennende,men jeg har en hake. Den samme haken som gjelder gass.
Olje er veldig enkelt å transportere og logistikk for påfyll er bygd opp gjennom hundre år over hele kloden.

Elektrisk energi finnes i alle hus.
Hydrogen finnes på en håndfull stasjoner..

Hva vil det koste å bygge ut infrastruktur på hydrogen og hvor lang tid vil det ta??

Hint.. sjekk status på antall stasjoner med naturgass i US. De skulle satse "ALT" på egen shalegass for 10 år siden.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:42 8841

Hvem bryr seg om norske personbiler går på hydrogen eller ikke. Det er ikke det som blir Nel's største inntektskilde uansett. Pengene ligger i tungtransport og energilagring. Hva om Statoil skulle overlevd på salg av bensin.. attpåtil kun til norske biler. Og ja, hydrogenbiler MÅ til i land som ikke har like godt utbygget elektrisk infrastruktur som Norge. Vi kan jo ha gjettekonkurranse for å tippe hvor mange andre land som har det.. Få vil jeg si. Og selv Norge merker elbilens inntog på nettet.

Selv om Norge ender opp med å importere NULL elbiler, noe som er lite sannsynlig, så vil dette representere kun en promille av det fremtidige markedet. Husk at Norge kun er en liten fis av et land som ligger oppe i nord-europa et sted.

God helg videre
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:39 8892

Hvem vet hvordan det vil utvikle seg, har lest at strømprisene i Norge vil gå til himmels til vinteren.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
ytrfsa
15.09.2018 kl 11:39 8916

Har liten tro på at kursen på Nel vil synke noe særlig selv om satsingen på hydrogen uteblir i Norge. Alle ser jo at Nel satser stort i utlandet, kor det blir satset på hydrogen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:36 8990

Har da ingen verdens ting å si hva vi i miniputtmarkedet Norge gjør for noe.

Bare glem alt du hører om hydrogen her til lands, like raskt som du glemmer alt du hører om EV. Ingenting med det som omtales stemmer overens med situasjonen i resten av verden. Vil du vite om hydrogen blir en suksess så må du se til de store markedene, Tyskland, USA, Kina, India og Brasil. I Brasil har forøvrig hydrogen kjøretøy vært en ting veldig lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:32 9020

Det blir spennende å se om dette får innvirkning på kursen på mandag. Hvis det får det så betyr det at hydrogenpersonbiler har en viktig signaleffekt. Hvis ikke så betyr det at markedet skjønner hva hydrogen egentlig dreier seg om. Så en neutral kursutvikling på mandag vil være en fin bekreftelse, mens en nedgang vil være en gylden anledning til å kjøpe mer, siden personbiler bare gir småbølger på toppen av havet, mens det ustoppelige tidevannet som er på vei inn er hydrogenmarkedet for tungtransport.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 11:01 9173

Ser nå at det er kommet svar på det jeg etterlyste, om minus ved hydrogenbiler.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 10:59 9193

Hvis staten ville sponse hydrogenbiler like meget som el.biler, ville det vel kanskje bli like mange som kjøpte hydrogen etter en innkjøringsperiode. Jeg vet ikke hvordan hydrogen virker, om det er noen minus med den?
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
barts
15.09.2018 kl 10:43 9264

Læg dertil at I i Norge har meget meget billig el! Så dels bliver bilmarkedet ikke det drivende for H2 generelt, og særligt ikke i lande som Norge hvor el alternativet er så meget billigere.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 10:26 9366

En sak som fått folk att köpa elbil är att man kan spara pengar. Bussfelt, fri parkering osv skulle nog bli samma för batteri bil och hydrogenbil.

Så vi får se på driftkostnader. Vad kostar en elbil per mil, tror jag läst ca 3 kr.

En hydrogenbil kostar idag det dubbla mot bensin enligt den här artikeln.

https://cafcp.org/content/cost-refill

Det kan falla mot att kosta lika mycket som bensin om några år. Men el är alltså väldigt mycket billigare nu.

Det finns alltså inget ekonomiskt intresse att byta från bensin till hydrogenbil. Då ska man göra det av miljömässiga skäl. Hur många röstar på Miljöpartiet i Norge? Och hur många av de väljer sen hellre en batteri bil som är billigare?

Marknaden för hydrogenbil blir väldigt liten.

Sen tror jag service och reparationer på hydrogenbil blir väldigt dyrt, i nivå med eller över bensinbilar, medan batteri har lägre kostnader.

Hade inte batteri funnits hade man kanske haft Enn chans men nu är det nog för sent, speciellt i Norge där man är inkörd på batterier och det fungerar bra.

Vi får se hur det går med lastbilar och båtar här har kanske hydrogen bättre chanser.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Skella
15.09.2018 kl 10:18 9421

Dette er samme gjengen som hadde dieselbilen som løsning på alt. Det seier litt om innsikten?
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 10:16 9457

Vet ikke, met er jo ikke rart at folk foretrekker el-biler, når de blir sponset så mye som de blir. Hvis sponsingen hadde vært likt, hadde sikkert folk valgt begge typer biler.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare