Hvordan vurderer focuss status i PHO?

rockpus
PHO 19.08.2020 kl 14:29 6856

For ikke å provosere de som har startet andre tråder om Photocure, oppretter jeg en egen tråd for å få frem synspunkter mht dagens status fra en av de som har vært mest positiv til dette selskapet gjennom flere år.
Jeg har oppfattet at du har skiftet syn på selskapet, og er nå mer på linje med slik jeg selv i senere tid har vurdert det.
Du har mange ganger utvist en god teft når det gjelder denne bransjen. Mange, meg selv inkludert, kunne med fordel ha lyttet mer til deg gjennom årene.

Nå ser det dog ut for at du og pafo har byttet roller?

Kan du si noe om hvordan du i dag vurderer PHO? På tross av dårlig utvikling i USA ser det ut for at markedet løfter kursen basert på selskapets egen guiding. Personlig kan jeg ikke skjønne at denne guiding er realistisk når jeg ser den svake utviklingen i deres hovedmarked. Når det gjelder fremtiden i Europa, må de jo nå bygge opp en egen salgsorganisasjon. Det vil koste mye penger og det vil gå lang tid før vi ser overskudd.

Er det Cevira som holder kursen oppe nå? Hvordan vurderer du cevira?
I
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
vikingofnorway
19.08.2020 kl 14:45 3719

Hvis du hadde fulgt litt med så hadde du nok oppdaget at de overtar de fleste selgerne fra Ipsen i Europa. Det har allerede kommet opplysninger om at flere pasienter har blitt behandlet i UK. Et marked Ipsen har ignorert, selv om urologer har vist stor interesse. I Europa finnes allerede over 500 scoop som kan brukes med BLC, så her vil det bli mer salg av produktet og opplæring som skal prioriteres i første omgang. Hovedkontor i Tyskland er etablert og Europa ansvarlig er ansatt. Så Europa vil bli full fres fra dag 1 etter overtakelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
19.08.2020 kl 15:02 4065

Ser man hvor tregt det går i USA, er det vanskelig å skjønner hvorfor PHO på egen hånd skal klare så mye bedre det Ipsen ikke klarte i Europa.
Slettet bruker
19.08.2020 kl 15:17 4011

Full fres for Photocure sin del betyr - maks sneglehastighet. :)
focuss
19.08.2020 kl 15:20 3986

Rockpus
Takk som spør. Jeg ser på PHO som et annet selskap i dag enn hva det var for få måneder siden . Ett annet selskap med en annen type investorer. Tidligere så ble selskapet fulgt med lupe og det som skulle bli company makeren var blcc markedet og blfc markedet i usa. Vi fulgte veksten i usa nøye og så stort sett vekst på 50-60% yoy. Denne positive utviklen så vi begynnelsen på slutten av i 4Q-19 og siden har det bare blitt verre.

Kursen har jo gått veldig bra etter de la frem de siste tallene og det forklarer jeg med at vi nå har en ny type investorer i selskapet. De ser en svulmende kassebeholdning på ca en halv milliard som har kommet på plass med emisjoner og lån. Hva var tapet i Q2? Det var vel betydelig. Ser vi fremover så vil inntektene naturlig stige når de overtar tyskland etter ipsen, men kostnadene vil øke mye mer. 170 millioner skal avskrives og de skal i Europa selge Hexvix for halve prisen av i USA. Det kan ikke gå bra. DS har nok penger på konto til han går av pensjon. Ikke så rart å tenke slik. Aksjekursen fremover skal jeg ikke mene noe om. Vi har nye aksjonærer som ikke analyserer så mye men med 500 mill på bok så går de i det minste ikke konk med det første. En annen ting er at jeg mener at AI basert cystoscopy er noe som kan seile opp som en utfordrer. I tiden jeg var større aksjonær så var det skyfri himmel med tanke på konkurrenter. Jeg har fortsatt noen aksjer men ca bare 2 % av det jeg hadde. Så lurer jeg virkelig på DS og guidingen han gir. Det virker jo som han tror han presenterer til en gjeng med tullinger. Kan ikke skjønne at han tror på den guidingen selv. Det finnes jo ikke et tegn i verden på at de vil ende opp i nærheten.
Slettet bruker
19.08.2020 kl 15:28 3932

Du sier implisitt at dagens investorer er en gjeng med tullinger.

Disse 20 og ca. 6-7000 andre kaller du rett ut investorer uten mål/mening og peiling.
Mulig du ikke selv ser hvor latterlig svar du gir.
Svaret ditt er et direkte svada svar og forteller vel at du selv sitter med svettetokter nå.

https://photocure.com/investor/largest-shareholders/
Redigert 19.08.2020 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2020 kl 15:35 3908

rockpus
Ser du også spør hvordan jeg vurderer Cevira. Cevira har foreløpig ikke startet på sitt fase 3 studie men planen er å starte i September. Hestdal prøvde i lang tid å få med partner på en fase tre studie men lykkes ikke få med noen. Grunnen var slik jeg forsto det at selskapene synes at fase 2 studiet ikke var sterkt nok til å starte fase 3 studie. Synes egentlig det virker spennende at det til slutt ble et kinesisk selskap som plukket det opp. Analytikere har vel sålangt verdsatt Cevira til 11 kroner per aksje. Så har de vel ca 20 kr per aksje i cash tilsammen så med cevira kommer vi til 31 kroner per aksje. Det betyr at man betaler 50 kroner per aksje for blcc som de i USA selv etter 10 år taper penger på og som de skal tape enda mer penger på i Europa.
HrDuck
19.08.2020 kl 15:36 3873

Nesten litt trist å se forsøket til makkerparet Focus og rockpus. Hva som skjer med omsetning i Usa får hver enkelt gjøre seg opp en mening om. Focuss sier han har endret mening, men ikke hvorfor. Påstanden om at det tar lang tid før Europa gir resultat begrunnes selvsagt heller ikke. Kanskje er det posisjonen i aksjen som gir forklaringen eller kanskje er det bare en manglende forståelse.

I tillegg så vil vel få være uenig i at PHO i dag har langt flere profesjonelle investorer enn tidligere.
HrDuck
19.08.2020 kl 15:48 3822

Noe annet som er veldig spesielt er hvordan analysen fra Norne blir forkastet som ubrukelig for så ukritisk å bruke 11 kr (fra samme analytiker) som fasit for Cevira.
Folk som bruker analyser som en buffet der man avviser det man ikke liker og ukritisk aksepterer det som passer mister mye kred hos meg.
Slettet bruker
19.08.2020 kl 15:50 3806

Haha, totalt avkledd.
Spot on!
focuss
19.08.2020 kl 16:21 3753

Hvis du mener jeg ikke sier hvorfor så tror jeg du får lese en gang til. Veksten i USA stoppet, utplassering av flexiscope går ikke grunnet pris. Det som skulle gi den sterke veksten funker ikke slik det ser ut per i dag og annen teknologi kan ta markedet. Investeringer i eu kan ikke funke med halve prisen av usa etc
Redigert 19.08.2020 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
rockpus
19.08.2020 kl 16:23 3734

Svaret fra focuss er saklig og relevant.
Kan du heller forklare meg hvorfor PHO skulle klare salg så mye bedre i Europa enn det Ipsen har klart? Synes du f.eks. at de har klart det bra i USA?

Det virker som om dagens aksjonærer er fornøyd med den lille andelen selskapet har oppnådd i USA, bare DS kompenserer med enda bedre guiding enn før.
Jeg kan ikke fatte hvordan PHO skal kunne oppnå det som DS guider.

Denne tråden var uansett åpnet for ikke å ødelegge deres andre tråder om selskapet. Jeg har tidlige vært aksjonær og tjent en del på aksjen. Det var focuss som den gangen fikk meg inn. Derfor er det interessant for meg å få vite hvorfor han skifter mening.
HrDuck
19.08.2020 kl 16:28 3716

Synes fortsatt du bare bruker markedet som buffet focuss, du velger noen argument og overser andre.

At veksten i usa har stoppet er relatert til Covid19, det tror det du også må innrømme er en sannsynlig forklaring. Det med annen teknologi er en merkelig grunn til å endre syn, AI er ikke en oppdagelse som er gjort siste par måneder. I siste setning så antar jeg du mener Europa og ikke USA. Men du kjenner selskapet godt nok til å vite at marginene er skyhøye i hele bransjen. Dette uansett om man ser på pris i usa eller Europa. I tillegg er deler av Europa et mer modent marked som gjør entry betydelig lettere. Klarer de positiv utvikling i andre deler av Europa? Det blir som usa, hver enkelt må gjøre seg opp sin egen mening..
peaf
19.08.2020 kl 16:31 3695

Ja veksten i USA har vart dårlig i alle år om man ser på kostnader, og det tog focuss 2 år att innse det. Men erkjenner han att
han har tatt feil hele tiden, Nei han har aldri stått før noen av sine påstand. Her er det bortførklaringer som gjeller.. Men det som
skjer i dag med 50 % vekst i Ipsenområdet mitt i verste Corona tid, og uten investeringer eller PHO innblanding. Førstår han inget
av. Men det har skjedd mye på studie siden siste tid som førklarer det økte intresset.

Vi ser ut som vi er på vei til den gamle gode tiden, når scopeprodusenten solgte scope selv. Då er den ende personalen de behøver
som følger opp leveranser av hexvix vid behov. Og når det nyligen er bevist att hevxvix har en terapeutisk effekt på 33 %
tumørreduksjon. Så kommer han med AI har de terapeutisk effekt, trur du mangler lite førståelse hvordan saker og ting fungerer.
Og når det gjeller Cevira så er han så utenfør det går att bli.

Det er rett att det var to fase 2 studier, da de ikke var helt førnøyd med hvor første var oppbyggd. Men den andre feide all tvivel
om hvor effektiv Cevira var. Men just på den tiden var det snakk om att vaksinere hele verden før att utrota HPV viruset.
Og hvem vil satse på en medisin som bare fungerer på noe som skall førsvinne inom kort. Men det koster 4.500 att bli fullvaksinert
og nu vaksinerer de bare de under 18 år Og det er dessuten brist på vaksinen.

Og viser det seg att den terapeutiske effekten er stor nok att konkurrere med BCG. Så behøver PHO aldri selge ett scope mer, de
kommer att ringe og bestille hos levrandøren. Men Schneider skulle passe godt inn i COV gjengen, der gjeller det att love og påstå
mest muligt.
focuss
19.08.2020 kl 16:48 3650

peaf
Ja det gikk an å tro på vekst når man så fase 3 studiet og andre studier som viste hvor bra BLFC var. Når DS rett ut sier at prisen er høy for klinikkene og de utplasserer fire flexcope i løpet av 1 H så burde selv du forstå at man kan miste entusiasmen.. Men det er ikke min mening å drive noen polemikk med dere , da dere selvfølgelig gjør deres egne vurderinger. Når Rockpus åpner egen tråd for å spørre meg så synes jeg det ville vært veldig arrogant å ikke svare. Synes jeg skylder en slik forklaring.
oivindl
19.08.2020 kl 17:30 3536

Det kan jo være interessant å se på focuss sine egne analyser, dengang han selv var aksjonær:
Mars:
"Er jeg bekymret for PHO? Ikke det aller minste..."
" PHO har vært en vinneraksje i 3 år og det tyder på at det skal fortsette i mange år til."
April:
"Fremtiden til PHO har aldri sett lysere ut. ... Rett og slett fordi vi har alt det gode investorer ser etter. Ett vekstpotensiale langt utover hva som er vanlig."
Mai:
"PHO har unike muligheter og det ville være en sensasjonell forsømmelse og ikke gripe dem."
Om oppkjøp og emisjon:
"Å være negativ til et grep som øker EBITDA med 9 gangeren fra Q4-20 er vel noe som er forbeholdt de med begrensede perspektiver for fremtiden til Photocure."
"Dette er Business Development. Dette er hva hva DS kan. Dette er det som skal skape The Bladder Cancer Company."

Men så solgte han, og kom på at han hadde glemt å nevne dette:
"Jeg tror det viktigste nå er at Q4-19 ga ingen bekreftelse, Q1-20 ga slett ingen bekreftelse og Q2-20 skal det godt gjøres å ha forventninger til"

Edit:
Får vel også ta med den nye analysen av oppkjøp og emisjon, det som ble kalt buissines development:
"Det startet med et dårlig Q4-19 fortsatte med et enda dårligere Q1-20. Så ble det fulgt opp av en idiotisk handel med tilhørende emisjon av DS"
Redigert 19.08.2020 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
bravi
19.08.2020 kl 17:42 3507

Synes focuss bør kjøpe seg inn i Pho igjen, det basert på de lyspunktene som er, oppløftende økning i salget i Eu (hva tyder det på?) og det som Cevira kan forventes å gi. Dette caset kan bli veldig bra hvis de får bort de unødvendige utgiftene, slike ting har selskapet kontroll på og kan gjøre noe med selv. Det er tross alt grenser for hvor lenge de kan tape penger i Us uten at det blir tatt noen grep.
focuss
19.08.2020 kl 18:30 3428

oivindl
For balansen sin skyld så kan du jo finne frem der jeg informerte at jeg hadde fått en annen favoritt allerede før jeg solgte meg ut
focuss
19.08.2020 kl 18:37 3415

Da når PHO kjøpte ut Ipsen så var jeg veldig tydelig på at jeg antok at de ville øke prisen. Det ble avkreftet av DS på Radforsk podcast. Så kunne man tenke at DS vil sørge for å lisensiere ut til nøkkelselskap i UK,Italia , spania etc etc. . Det skulle de altså ikke, men de kjørte ny emisjon fordi de skulle investere selv. Så oivindl du fortsetter slik du har holdt på lenge. Konkluderer uten å ha det minste grunnlag for det. Du er en slik type som tror du vet alt når du har lest en setning. Så enkel er ikke verden. Det burde du ha i mente når du bruker timevis på sette folk i et dårlig lys.
Redigert 19.08.2020 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2020 kl 18:43 3376

oivindl
Det viktigste for deg må da være hva du mener om PHO, ikke hva jeg mener om PHO. Er du ikke i stand til å gjøre egne vurderinger så er ikke investering i enkeltaksjer noe for deg å drive med. Sånn er det for de fleste på forumet, de gjør seg sine meninger og handler deretter.
HrDuck
19.08.2020 kl 18:47 3355

Uansett, dette forandrer ikke på det merkelige faktum at iflg focuss har norne ikke peiling når de kommer med en analyse for så å bruke norne som fasit i diskusjon om cevira. Derav min kommentar om at argumentene baseres på posisjonen.
focuss
19.08.2020 kl 18:47 3352

bravi
I forhold til å være et administrasjons styrt selskap så gikk det fra vondt til verre når HS solgte seg ut. Kjenner jeg deg rett så er du ikke særlig komfortabel med ett administrasjons styrt selskap med 500 mill i kassa. Ikke er du særlig fornøyd med hvordan DS bruker penger heller.
HrDuck
19.08.2020 kl 18:49 3335

Og trådstarter tok utgangspunkt i focuss sitt syn så oivind er vel på ballen når han tar utgangspunkt i nettopp det.
focuss
19.08.2020 kl 18:57 3313

Verdien av Cevira har vel Edison og Norne ca samme nivå husker jeg rett. Norne ja. Alt så flott ut og kursen var i fint driv mot 150. Når den kom til 120 så rykket Norne offentlig ut med salgsanbefaling i avisen og hadde kursmål på 70 og kursen stupte igjen. Norne trodde på peak sale i 2024 og analyserte basert på det. Eneste basis de hadde for det var at Edison gjorde det. Så informerte DS om at peak sale i 2024 var bare sprøyt og lå selvfølgelig ikke til grunn for mine vurderinger. Vel kursen stupte etter Norne helt ned i 50 vel? og ting skjedde som gjorde at jeg så skyer på himmelen. Da kom norne med analyse med kursmål 150. Norne er rett og slett helt ubrukelige nå det gjelder PHO ananalyse.
Redigert 19.08.2020 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2020 kl 19:04 3295

HrDuck
Du har jo brukt mye tid på PHO tall. Stoler du ikke på dem?
HrDuck
19.08.2020 kl 19:11 3268

Av respekt for trådstarter tok jeg utgangspunkt i det som var tema. Og jeg er så trygg på mitt syn at jeg fortsatt hevder at du argumenterer basert på posisjon og ikke fundamentale endringer. Det er helt ok for min del, i det lange løp er det ikke forumet som påvirker kursen. Når vi passerer 200 så tenker jeg at mine gevinster er dine tapte gevinster 😎
oivindl
19.08.2020 kl 19:12 3267

Det er egentlig helt uproblematisk, focuss. Å finne aksjer en har mer tro på er det ingenting å si på.
Når du ble invitert til å skrive her, tenkte jeg at du i alle fall skulle få muligheten til å gi en mer nyansert og nøktern vurdering av det du tidligere har ment.
Ikke minst siden du har fått presentert alle disse sitatene ganske nylig på en annen tråd.
Du hadde mulighet til å starte med blanke ark og kanskje nettopp forklare med egne ord, hvorfor du skrev som du skrev.
Hadde du vært litt mer reflektert, tror jeg jeg hadde droppet å kommentere her.
Men nettopp for balansens skyld, la jeg det inn.
Det er jo ganske klare utsagn, som vanskelig kan misforstås.
oivindl
19.08.2020 kl 19:16 3258

Hvis jeg kun var opptatt av hva jeg selv mente om ulike aksjer, var det liten vits i å lese her inne.
Det er vel nettopp fordi jeg er i stand til å tenke selv jeg kommenterer dine uttalelser. Hvis ikke hadde jeg kanskje fulgt deg uten å stille spørsmål, det er nok av dem og.
focuss
19.08.2020 kl 19:19 3258

oivindl
Det må være deilig å være en slik enkel sjel som deg. Tenk å trekke konklusjoner uten å ha hele bilde. Ikke engang halve bildet. Faktisk ikke engang 10% av bildet . Som jeg har forklart deg før. Om jeg skal bruke tid og krefter på å sette alle sitatene du kommer med inn i en sammenheng så blir dette forumet totalt ødelagt

Oivindl. Jeg har fortsatt til gode å se du mener noe om en aksje, men har massevis av eksempler på hva du mener om folk. Dette forumet er for å diskutere aksjer. Regner med at det ikke nytter å minne deg om det nok en gang.
HrDuck
19.08.2020 kl 19:24 3216

Som du sier selv focuss "når rockpus åpner en slik tråd er det arrogant å ikke svare". Spørsmålet var hvorfor du endrer syn. At han siterer hva du har sagt tidligere er relevant og det er nesten trist å se deg bable om enkel sjel osv. Du har alle sjanser å svare på det han skriver, men tyr til personangrep i stedet. Det tyder bare på at du ikke har relevante argumenter.

Du ser kanskje selv også at du kom dårlig ut her og jeg håper du har anstendighet nok til å beklage oppførselen.
Redigert 19.08.2020 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2020 kl 19:30 3203

Hrduck
Jeg har da svart på det Rocpus lurer på. Det er da ikke rockpus som kommer med sitatene. Det er oivindl som gjør og det har han drevet med i mange dager nå.
HrDuck
19.08.2020 kl 19:35 3173

Du bommer på poenget. Om spørsmålet er hvorfor du har endret syn så er det relevant å se hva du mente tidligere. Spesielt når du hevder å ha endret syn basert på informasjon som var tilstede godt i forkant av en tid der du fortsatt var særdeles optimistisk. Det er nærmest urovekkende at du ikke forstår dette.
focuss
19.08.2020 kl 19:42 3154

Jeg kan gi et eksempel. PHO kjører emisjon for å ta over Ipsens rettigheter. Hva er min reaksjon på det? Jo fine greier det har aldri sett lysere ut. Resultatet vil bli dårligere men EBITDA vil bli bedre skriver jeg.Hvorfor tenker jeg at det ikke har sett lysere ut før? Jo fordi nå kan PHO jobbe for økt pris i EU, de kan få seg partner i rekke land, både i EU, Asia Sør Amerika etc.

Hva skjer? Det kommer ny emisjon og hvorfor det? Jo fordi de skal gjøre alt som ikke er bra. De skal ikke jobbe for å øke prisen men de skal investere selv i EU. Da faller naturlig nok entusiasmen betydelig. Når man ser hvordan DS investerer i USA uten å oppnå nødvendige resultater så blir det å gjøre det samme i EU med halv pris på produktet noe som for meg fremstår som håpløst. Hr Duck og andre kan da selvfølgelig gjerne mene det er genialt de, men jeg må da få mene det jeg mener om saken.

Dette er et eksempel på hvor skjev sitatlinjen til oivindl blir når han skal sette seg til dommer over ting han ikke har greie på.
HrDuck
19.08.2020 kl 19:48 3119

Men focuss,

Er det virkelig din påstand at du i en lenger periode etter tilbakekjøp av retter fra Ipsen ikke var klar over at pho ville investere i en salgsorganisasjon?
focuss
19.08.2020 kl 19:55 3102

For meg er det å gå fra å være entusiastisk til å miste entusiasme ikke noe som skjer over natta. Det er en prosess som tar tid og skyldes ikke en men en serie hendelser. For meg startet det med skuffende Q4-19 og når jeg leste hva AI forsterket WLC kunne gjøre så ble det som fikk begeret til å flyte over. Godt forsterket med at DS fortalte at poliklinikkene ikke hadde økonomi til å kjøpe KS utstyret. Utpassering av kun 1 flexiscope i Q1-20 hjalp selvfølgelig ikke.

At folk går fra å være positiv til negativ til en aksje skjer da hele tiden. Tror neppe noen før har forklart det så omstendelig som dette.
focuss
19.08.2020 kl 20:02 3073

Jeg synes det var veldig bra at de skulle få overta Ipsens folk for det ville gi en flying start for Ipsen område. Når det gjaldt resten av Europa så regnet jeg med at de ville finne mange nye Ipsen look alike for resten av Europa. Det ville vært mulig for PHO selv om det ikke var det for Ipsen da de måtte i tillegg betale royalty på 35% til PHO og da var det ikke økonomi igjen for dem å gjøre det som PHO burde gjøre. Å Bruke USA modellen med halvparten av prisen på produktet hadde jeg trodd de var smarte nok til å la være.
HrDuck
19.08.2020 kl 20:02 3056

Da kan man gjerne forsøke å rasjonalisere dette i etterkant med å vise til nyheter som du først var svært entusiastisk over. Men da kan det jo like gjerne være noe sånt som: markedet falt pga Cov19, du ble skremt og solgte. Jeg vet ikke, men det gjør sikkert ikke du heller.
focuss
19.08.2020 kl 20:11 3031

Uansett, om dere er sure på meg fordi jeg har solgt så har dere hatt gode muligheter til å selge på gode priser senest i dag. Tviler på at mange har tapt penger på mine skriverier. Se på norwegian seadrill rec idex dof++++. . Å ha vært positiv til pho fra lavt 20 tall og COV fra mid 70 er ingenting å skamme seg over. Heller ikke å ha vært negativ til Nano fra 80 er det grunn til å beklage, men nå kan Nano komme sterkt tilbake. Det er rett og slett mange gode alternativer på OSE for tiden.
Redigert 19.08.2020 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
focuss
19.08.2020 kl 20:15 3014

HrDuck
Det er klart at Covid har påvirket også Pho negativt, men det begynte allerede Q4-19 og utplassering av ett flex i Q1.
HrDuck
19.08.2020 kl 20:17 2990

Kan bare svare for egen del her og jeg gjør aldri noe basert på hva andre mener. Men sett i lys av at du har vært negativ siste månedene så ville man solgt og ikke hatt aksjer som har gått opp. Er jo en måte å tape på det.

Bare av nysgjerrighet, hva solgte du på focuss?