VOW - KJØP langsiktig. ENORM vekst ventes mot 2030!

Hammers
VOW 19.08.2020 kl 21:28 34120

ETIA's CEO har i dag sendt DENNE noe kryptisk meldingen:

"Greetings from ETIA - Ecotechnologies team - getting ready for the next media event!
Stay tuned for the next updates to come".

Dette under et bilde av en smilende grunnlegger (Olivier Lepez) + 4 like smilende medarbeidere.
Slik JEG tolker teksten KAN det se ut som om det kommer store nyheter fra selskapet ila relativt kort tid?

Hilsen Hammers
Redigert 24.01.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.10.2020 kl 00:31 14530

For første gang i mitt liv har jeg fått et LITE SNEV av sympati for Frp!
Partiet som sier blankt NEI til Regjeringens forslag om å pumpe Co2 ned i bakken!
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/nAgdWa/frp-sier-nei-til-regjeringens-co2-plan

Ikke at jeg tror Frp skjønner hvorfor de sier NEI - bortsett fra det å være i opposisjon, men Regjeringens forslag virker TULLETE for enhver som har lest litt om VOW's teknologi og som kjenner til prosessen med å gjøre Co2 om til et VERDIFULLT stoff for bl.a jordbruk og industri.
En SIKKER prosess som bl.a. skaffer VERDIER i form av økte avlinger - mot den usikre prosessen det er å pumpe dødt Co2 inn i et hull i bakken!
Langt dyrere er det også!

Et eksempel kan man i dag finne i dette innslaget i NRK Vestfold - der matproduksjon skjer via matavfall - i en sirkulær økonomi;
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tomater-_a-la-mars_-testes-pa-jorden-1.15170892

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.10.2020 kl 00:05 14107

Det skjer ikke så mye nytt rundt VOW for tiden. Derfor har jeg heller ikke skrevet om selskapet de siste dagene.
Dette kan likevel raskt endre seg! Ja, for historisk sett har det blitt børsmeldt en ny kontrakt pr i underkant av hver mnd!

Det er etter de 9 første kommet 11 kontrakter - den siste den 7. sept. Mao, nå kan man vente seg en "ny godbit" hvilken dag som helst!
Det tror i hvert fall jeg! Personlig håper jeg at det kommer noe vedrørende aktiviteten på land. Jeg HÅPER og jeg TROR!

Hvis man vil slå ihjel ventetiden med litt matnyttig fakta har jeg satt Biogreen's hjemmeside (ETIA) på "oversetter".
Da er det enkelt for enhver å stotre seg gjennom teksten; http://www.biogreen-energy.com/pyrolysis-applications/tire-pyrolysis/
Jeg får håpe at oversettelsen "blir med" når jeg nå limer inn linken i dette innlegget.

(NB, NB; Jeg ser at den norske oversettelsen ikke ble overført i lenken og at det er den engelske teksten som fortsatt ligger der.
Da foreslår jeg at de interesserte heller googler; "Biogreen Energy" og trykker "oversetter" opp til høyre før man går inn på siden).

Her kan man bla gjennom de ulike fanekortene - og se hva ETIA leverer av varer - og hvilke forskjellige muligheter disse gir.
Dette på temperaturer på sin patentbeskyttede pyrolyseteknologi (den som VIRKER....🤭🤭🤭) fra alt mellom 100 og 1000 grader C.

Temperaturen varieres ut fra hvilket PRODUKT kundene ønsker å få ut i sluttprosessen. Hovedbolken ligger mellom 350 - 800 grader.
Selskapet som OVERTAR de vanskelige stoffene der de fleste andre "kaster hansken"!

Det er et utall av muligheter for å gjøre business - noe som også gjenspeiles i de ulike kontraktene man har meldt om hittil i år.
Bl.a. plast til olje i Tsjekkia, kakaoskall og trevirke til biokull og selvsagt flere ulike kontrakter til nybygg på skip.
Det pågående samarbeidet m/England's største mottaker av brukte bildekk er det forsatt ikke meldt noe om. Trolig et tidsspørsmål?

Hilsen Hammers.........som ABSOLUTT ikke blir forundret hvis det kommer "noe" om "et eller annet" ila en uke eller to!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.10.2020 kl 10:05 13571

Ikke akkurat en kontrakt, men i dag en hyggelig melding ang NY TEKNOLOGI fra Henrik Badin på sosialt medium;

"En ny milepæl fra VOW ASA denne uken med oppstart av vår nye energieffektive tørketrommelløsning ved testanlegget vårt i Norge.
Dette finansiert av European Commission Horizon 2020-programmet.
Etter å ha utstyrt cruiseskip og oppdrettsfiskeparker i årevis med våre slamtørkersystemer, er vi stolte av å kunngjøre oppstarten av vår siste tørketrommelteknologiutvikling som øker energieffektiviteten på opptil 70%. Et stort skritt fremover for å redusere våre kunders karbonavtrykk".
__________________________
Ellers kan man i dag lese den 7. oktober på kalenderen.
Statistisk sett kan man da FORVENTE en ny ordre når som helst. Kanskje denne uka - eller kanskje neste? Uansett; NÅR SOM HELST!
Etter 9 mnd hittill i år har det strømmet inn 10 stk til en verdi av MINST 250 mill.
Altså rundt 1 fysisk ordre pr mnd - i snitt. Den forrige kom for nøyaktig 1 mnd siden - den 7. september.

Ordreresesven begynner forresten å nærme seg NOK 2 MRD - inkl options! Dette fordi;
Halvårspresentasjonen viste at den pr den 30. juni var på hele 989 mill.
I TILLEGG registrert nye på 157 mill pr den 25 aug + retrofit kontrakt til et cruiseskip i sept. Kanskje på ca 20 mill?
På TOPPEN av dette "options" på hele 621 mill. Summerer jeg alt er tallet 1,787 MRD.

TIL SLUTT gjør jeg som gateselgeren som henvender seg til sine kvinnelige tilskuerne og OVERVELDENDE sier;
Og om ikke DETTE var nok, kjære husmor - så legger jeg på 10% ekstra i forbindelse med kronekursens fall mot € og $.
Man er da oppe i MRD 1,965 - altså ca 2 MRD! Noe er selvsagt effektuert i mellomtiden, men rundt 2 MRD ligger uansett totalen!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.10.2020 kl 23:10 13316

Det virker som om det begynner å "dra seg til" innen landbasert virksomhet. Bl.a. innen karbonfangst via biokull.
Det siste jeg har lest er at man i Østerrike nå legger "Grønn asfalt" - der nettopp biokull er en viktig bestanddel for å fange karbon.
I stedet for å skape en ny industri ved å pumpe "dødt karbon" i bakken, bindes det heller i biokull og benyttes i forbindelse med veibygging.
Smart og billig karbonfangst - til nytte for samfunnet! http://www.biochar-industry.com/news/

Ellers har Norskbulls.com i dag observert et teknisk KJØPSSIGNAL via Candlesticks.
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=VOW.OL

Bullish harami - er en av 12 HOVEDVENDEFORMASJONER etter forutgående fall. Det INDIKERER at salgsperioden er over.
Sterkest er signalet nå det inntreffer ved hovedstøtte i chartet (se mitt chart i underkant).

Det man kan merke seg med Norskbulls signaler er følgende;
Hittil i år er det gitt 16 kjøpssignaler! Kun 3 har vært falske (19%) - og gitt etterfølgende kursfall.
Av de 16 er 4 (25%) etterfulgt av "tommel opp"! Da har kursen i ettertid steget > 25% (eller er det 20?).
De øvrige 9 (56%) har gitt OK stigning. Mellom 0-25 (20?) %. ALTSÅ; 81% sjanse for GOD stigning framover!
Gode vinnerodds - spør man en som jevnlig spiller smått på hest.

HVIS bildet nå endrer seg til det positive mot de kommende Investordagene (13. okt), er det i dag er ca 28% til gml topp.
Personlig benytter jeg ikke candlesticks aktivt, men pleier jevnlig å følge med på det. Har lært meg div formasjoner.

Jeg foretrekker heller mine linjediagram - som jeg behersker fullt ut.
Etter dagens stenging ser bildet slik ut (trykk på det etter åpning - og det forstørres);
https://www.tradingview.com/x/cJDahUtg/

- Vi ser at vendingen skjedde v/horisontal støtte og SAMTIDIG ved fall til det stigende 50 dg snitt! STERK STØTTE!
- Altså som det sies ang candlesticks. Signalet er sterkest hvis det kommer i forbindelse med sterk støtte i chartet.
- Jeg gir sjeldent eller aldri konkrete råd her inne, men følg i hvert fall godt med på utviklingen!
- Alle tekniske parametre ligger uansett på forhånd til rette for ny stigning.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.10.2020 kl 10:15 12695

HERLIG børsmelding som kom i dag.
Startskuddet har gått for Henrik Badin's Kongstanke om å få utplassert containerbaserte pyrolyseanlegg.

Anlegg som plasseres der problemene er størst, og der lokalbefolkningen kan skape sine egne arbeidsplasser ved aktivt å sanke plast som omgjøres til energi. Man har alle sett de plastbergene som finnes rundt om. Dette er vel det FØRTSTE AKTIVE TILTAKET for å få bukt med problemet!

Børsmeldingen antyder at dette er oppstarten for MANGE kontrakter innen segmentet. Akkurat slik VOW's policy er.
Man satser på områder der seriekontrakter i ettertid kommer.

Utrolig spennende - og en melding som ble annonsert på den SISTE handelsdagen før WWF's TV-aksjon (fk søndag).
Aksjonen som nettopp er dedikert til plastbekjempelse i dette området av Asia. Neppe en tilfeldighet!!!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.10.2020 kl 22:08 12408

Dagens melding tror jeg kan være startskuddet for en større ekspansjon mot plastbekjempelsen.

Tinfos har allerede vært etablert i Indonesia i mer enn 10 år.
Der har man registrert hvordan landet i økende grad "renner over" av plastforsøpling - uten å ha et effektivt mottakerapparat i bakhånden.
Det er DETTE VOW har en glimrende løsning på. Dritt inn i den ene enden - og REN ENERGI i form av elektrisitet ut av den andre.
Kan det gjøres enklere - eller bedre ???

Om Tinfos har kontaktet VOW for å få bukt med problemene kan ikke jeg vite, men uansett er dette et kjempetiltak for Verdenssamfunnet.
Dette er OGSÅ et kjempetiltak for beboerne i disse områdene.
De får på en effektiv måte levert og betalt for plastavfall til samlestasjoner som sender det videre til enda litt større aktører.
Til slutt ender man opp med penger i hånda, lys i pæra og renere omgivelser! Ikke rart at VOW stadig snakker om et Kinderegg!

På NRK 2 har serien "Vi drukner i plast" vært vist den siste uken. I dag fikk jeg sett slutten av episode 2 (av 2).
Den omhandlet probleme i nettopp området Indonesia. Spennende å se - så kan man trekke sine egne konklusjoner i ettertid.
https://tv.nrk.no/serie/vi-drukner-i-plast/sesong/1/episode/2

Hilsen Hammers.......som håper at VOW blir en av deltakerne under søndagens TV-aksjon.
At de der kanskje får vist fram sitt enklere containerkonsept! Det som lett kan manøvreres i lokalmiljøer der behovet er størst!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.10.2020 kl 19:53 12126

Nyheten om VOW's satsing på konvertering av plastavfall til energi begynner å spre seg rundt om i verden!

Siste ut er det store tidsskriftet "HUFFINGTON POST" som i dag publiserte et innlegget om ETIA's satsing på plast til energi.
For de som ikke har hørt om HuffPost skriver Wikipedia bl.a. følgende;
"The Huffington Post er et av de mest leste engelskspråklige nettstedene for nyheter og politiske kommentarer".
https://no.wikipedia.org/wiki/The_Huffington_Post

Innlegget om Etia er skrevet på fransk - her kjørt gjennom Translater:
__________________________
Det franske selskapet ETIA (Evaluation, Technological, Engineering and Applications), grunnlagt for 30 år siden,
tilbyr nøkkelferdige løsninger for material- og energigjenvinning av ikke-resirkulerbart plast- og komposittavfall.

I samarbeid med "Race For Water" stiftelsen for å utvikle løsninger for å beskytte havene mot plastforurensning, blir "Biogreen" løsningen født.
Dette prosjektet gjør plastavfall til energi.

Dette innovative konseptet er spesielt godt egnet for behandling av forekomster av plastavfall på lokalt nivå (forgassingsprosess for produksjon av elektrisitet, metan og hydrogen). Oppvarmet til 800 ° C avgir plast en gass som driver motorer for å generere elektrisitet.

Takket være denne innovasjonen gir en kilo materiale samme brennverdi som en kilo fyringsolje.
Prototypen behandler rundt 200 kg avfall i timen. Takket være det blir avfall dermed en drivstoffvektor.
_____________________________

Hilsen Hammers.......fornøyd med at BUDSKAPET begynner å spre seg i de ulike verdenshjørner!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.10.2020 kl 22:25 11733

Søndag formiddag er en herlig tid for en rusletur med bikkja. Gjerne langs sykkelstien ved elvebredden.
Da er det ro i sjelen og mange hyggelige mennesker og andre bikkjer å hilse på.

Man kan tenke på likt og ulikt - både Sporty og jeg.
Han snuser ivrig rundt. Stanser, og løfter bakfoten for å besvare de hemmelige meldingene i grastustene.
De som KUN er forbeholdt likesinnede.

Jeg tenkte heller litt på dagens bortekamp mot Spurs (som ble en ELLEVILL affære), men mest på VOW - og deres engasjement i Indonesia.
Etter å ha lest et par nye artikler i TU og sett et par filmer fra området, slet jeg fortsatt med å se sammenhengene i begivenhetene i Asia.
Det varte ikke lenge, og etter hvert gled bare brikkene på plass av seg selv. Brikkene der Tinfos og VOW var involvert.

Det vi vet:
- Tinfos har vært etablert i Indonesia i 8-10 års tid. Har bygget flere kraftverk i elvesystemene der.
- Med det har de et stort kontaktnett rundt om. Myndighetspersoner + personer/organisasjoner med tilknytning til elektrisitet/bistandsordninger.
- Selskapet har den siste tiden sett sterkt økte forurensing. Det har også myndighetene gjort.
- Tinfos kjenner til ETIA's systemer for rensing og konvertering av søppel (her PLAST) til ren energi.
- Tinfos kontaktet VOW for ca 1 års tid siden med forespørsel om å etablere seg med sitt mobile system i regionen.
- FREDAG ble den endelige avtalen undertegnet.

Turen fortsatte. Den siste biten med litt bris i RYGGEN og herlig sol i FRONTEN.
Altså perfekte forhold for klare tanker i topplokket! Det jeg til slutt konkluderte med, før jeg var hjemme, er følgende;

ETIA "forbrenner" plast til Syngass via sin høytemperatur pyrolyse. Denne gassen er REN - og slipper IKKE ut giftstoffer til omgivelsene.
Reststoffene fra pyrolyseprosessen selges til rafinerier som et verdifullt "avfall" for annen produksjon.
Den produserte syngassen benyttes til å drive mindre kraftverk for stømproduksjon i lokalmiljøene rundt om.

Man er mao tilknyttet et el-nett i disse områdene, men kan bytte ut dieselaggregater med slike som går på ren gass.
Ved konvertering til Syngass er det selvsagt litt elektrisitet i bildet for å holde "hjulene i gang". Denne hentes fra selve anlegget.
Det produseres LANGT MER enn det man selv forbruker (har ikke tallene i hodet - akkurat nå) - og gir et stort overskudd av elektrisitet.

Markedet er ENORMT - og til det beste for alle involverte parter.
Det beste av ALT; VOW har nøkkelferdige løsninger! Ikke slikt som "kanskje" står ferdig om 4-5 år!

Med sitt etablerte kontaktnett i Indonesia kan man GODT tenke seg at Tinfos vil virke som en portåpner for VOW.
De vet hvem man skal snakke med og hvilke støtteordninger/bistandsmidler som finnes for utbygging i regionen.
Husk; det var Tinfos som anbefalte VOW å komme til landet.

Her snakker man UANSETT om en VINN-VINN situasjon for alle parter.
Slik det er med ALT VOW leverer - både til vanns og til lands! Kundene gjør selv BUTIKK på å kjøpe deres anlegg.
De får over tid langt større verdier tilbake enn det utsyret koster i anskaffelse. I Indonesia får man i tillegg langt renere natur rundt seg!
Denne ekstrabonusen tjener både landet og verdenssamfunnet på!

Det hører forresten med at området for tiden ikke har noe effektivt system for å fjerne de sterkt voksende plastbergene.
Da er det forbrenning UTEN pyrolyse som gjelder. Man brenner plast og slipper giftstoffene rett ut i omgivelsene.
Dette kan det raskt bli slutt på etter hvert som myndighetene ser hvilken ressurs plastforsøplingen egentlig representerer.
Bare man behandler råmaterialet på riktig måte.

Turen var med det over. Sporty fant raskt senga - og der lå han rett ut for å sorterte dagens inntrykk - med små rykninger i beina.
Kanskje han kjempet en indre kamp med den svarte og skumle hunden han møtte på turen? Hva vet jeg?
For MIN del passet det bedre med litt varm kakao + et par skiver med brunost - før oppladningen til Spurs v West Ham.

Forresten en spinnvill kamp der Spurs ledet 3-0 etter 17. minutter. Det gjorde de også etter 82.
Etter 90+3 sto det 3-2, men det var før DENNE KNALLPERLA kom - 20 sekunder før slutt;
https://www.whufc.com/news/articles/2020/october/19-october/all-angles-manuel-lanzinis-stunner-tottenham

30 sek DERETTER beordret naboene sine lekende barn INN - etter å ha hørt det levenet som kom fra huset mitt......🤭🤭🤭!
Snakker man om ÅRETS MÅL? Uansett et historisk mål i ligasammenheng.
For første gang i prem lgs's historie har et lag skaffet seg poeng etter å ha ligget 3 mål under i det 82. minutt.

Hilsen Hammers.........som heldigvis slapp å høre noen sirener pga "husbråk"!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.10.2020 kl 10:30 11410

I dag en interessant oppdatering av Top 20.

Samtidig som VOW etablerer seg i Indonesia har hele 8 av de 20 på topp ØKT sitt aksjeinnehav ila siste uke (økt med 436.000 aksjer).
De 20 hendene eier hele 79% av selskapet. De resterende 12 ligger uendret. Dette er et bilde jeg faktisk aldri har tidligere har sett i VOW.
Normalt er det slik at aktørene justerer sitt aksjeinnehav begge veier. NÅ har man hamstret kollektivt!

Kanskje ikke så rart når man ser dette utdraget fra Teknisk Ukeblad i slutten av siste uke.
"Norge har øremerket 1,6 milliarder kroner til kampen mot plast.
Ser man til EU, Utviklingsbanken og flere, finnes det YTTERLIGERE €15 MRD (NOK 160 MRD) til slike formål.
Det er mye penger tilgjengelig, men det er løsningene som har manglet".

Fakta er; VOW HAR løsningen.
Med sitt engasjement i Indonesia posisjonerer selskapet seg rundt grøtfatet med sine nøkkelferdige containere.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.10.2020 kl 21:04 10951

Jeg har ikke giddet å skrive om VOW på en ukes tid. Kursen går som den går og i morgen er det oppdatering om Q3.
Det store spørsmålet er; Kommer det nå en SMELL - eller HVA SKJER?

Personlig tror jeg man leverer nok et GODT Q.
Innen cruise leverer man som tidligere - og de ordrene man nå jobber med er for skip som skal på vannet ila 21/22.
Ingen kanselleringer er meldt og ila 2020 skal hele 8 store prosjekter leveres innen cruise. Da bør det "dryppe" i Q3?
Hvis det drypper SKIKKELIG kan resultatet bli KNALL!

Aftersales til allerede leverte anlegg trekker selvsagt fortsatt ned pga dokkingen av cruiseflåten (akkurat som i q2).

På LAND fortsetter veksten - og flere ulike kontrakter jobbes det med (I MOTSETNING til i fjor).
Vi snakker om anlegg til NSR i Sverige, levering til Nestle, til Unipetrol i Tsjekkia og et anlegg i Tyskland. Slikt drar opp.

Det spørs bare hvor LANGT i prosessen man har kommet - for VOW leverer etter "cost-to-cost" prinsippet.
Man får delbetalinger ettersom utstyr leveres og arbeidet utføres.

På toppen av det hele kommer en ekstra bonus (8-10%) ved at den norske krona har svekket seg markant ila kvartalet.
Man kan kanskje også forvente seg at mesteparten av engangskostnadene ifm ETIA og organisasjonsoppbygging på land nå er tatt.
Ikke sikkert at oppdateringen tar for seg dette siden Update ikke inneholder et komplett regnskap.
Slik bør det i all hovedsak være mtp engangskostnader.

Som sagt; Av LOGISKE FORHOLD tror jeg resultatet blir GODT, så får man bare se HVOR godt det (evt) blir.
Spennende blir det uansett!

Hilsen Hammers.......med et "drømmescenario"; GODT resultat - etterfulgt av en ny ordrebekreftelse senere på dagen/uka.
Dere vet; Samarbeidet m/Tinfos (i Indonesia) har vært planlagt i flere mnd - før meldingen tidligere i okt.
Kan godt hende det kommer noe håndfast ang dette ila kort tid?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.10.2020 kl 20:35 10579

Tja, hva skal man si etter dagens Update? I all hovedsak gikk det som jeg antydet i går.

- Cruise går glimrende - og trekker mesteparten av lasset.
- Land jobber med de prosjektene jeg nevnte (+ et par til).
- Her er det fortsatt omorganiseringer/omstruktureringer - og MYE å gå på i tiden framover.
- After sales er akkurat nå en verkebyll. Bemanningen er opprettholdt, men behovet for tjenestene er fraværende.
- Dette medfører tap innen segmentet. Minimalt salg, men utgifter til fortsatt bemanning for RASKT å komme i gang når det snur.
- Et segment som normalt tjener SOLID med sin margin nær 20%. Dette er et midlertidig bortfall av inntekter, men man merker lyspunkter!

Alt i alt et solide tall - sett opp mot at 1/3 av selskapet ligger i en møllpose.
Dessuten utvikles Land (ETIA) til å komme inn i samme spor som det SSHIP er på innen cruise (standardiserte komponenter/systemer).
Man investerer i framtidig fortjenestemarginer ved å strømlinjeforme driften! Delen er fortsatt ikke 100% "matchfit"!

Under Q&A fikk Badin det interessante spørsmålet; Kommer "land" på sikt til å bli større enn Cruise.
Svaret kom KONTANT; DEFINITIVT!

Jeg har tidligere skrevet om analytiker Lian i DNB som antyder at dagens STORE Cruise kun vil være 1/3 av VOW om kun 3-4 år.
Slår dette til kommer det en STRØM av kontrakter innen segmentet. Dette antydet også Badin (indirekte).

EU har bl.a. som målsetting å gjøre Europa CO2-nøytralt.
Her så Badin MANGE muligheter, og man merket allerede stor interesse for flere av selskapets ulike systemer.
Etter hvert som ordrene begynner å tikke inn - og når aftersales etter hvert tar seg opp - kommer VOW til å ha en lysende framtid.
Dette etter det "hvile- og omstruktureringsåret" man nå er inne i.

Hilsen Hammers......som oppfordrer alle interesserte å se Q&A (etter 12;40).
Mye spennende å høre - inkl flere positive signaler.
"Programleder" Geir Arne Drangeid gjør som vanlig en helt suveren jobb - og er behagelig å lytte til👍!
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-watch-the-full-q3-trading-update-online-presentation-with-q-and-a
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.10.2020 kl 01:45 10240

Jeg har kjempetro på VOW i tiden framover!
VOW er det beste selskapet jeg noen gang har hatt aksjer i - etter at Hermanrud indirekte satte meg på sporet da kursen fortsatt sto i 7 (ref min 1. tråd)! Likevel, børs er børs - og det er ikke ALT man kan ha kontroll over! F.eks hva ens medaksjonærer foretar seg.

Husker hva som skjedde i feb/mars! Solgte alt like etter at "dritten startet" (salg ut fra TA).
Småtradet litt under fallet - med vekslende hell. Uansett - var stort sett helt ute - og fornøyd med det.

Nå er vi på sett og vis tilbake til feb/mars. Ikke at Covid har noen stor innvirkning på VOW, men folk handler som de gjør.
Kjøperne trekker seg unna - og det er stadig selgere som ønsker seg ut. Kursen har falt JEVNT fra toppen ved 41.
__________________________
Her er dagens chart; https://www.tradingview.com/x/x1YpDqqa/
__________________________
- De 3 boblene: Den ved kr 20 = KJØPSSIGNALET jeg skrev om på egen tråd.
- Den midterste representerer en fin antydning om toppen.
- Den øverste viser potensialet i formasjonen under. Da vi kom dit begynte jeg å selge litt. Solgte noe FØR toppen ved rundt 41.
- Under nedturen har jeg tradet litt - med fokus på reduksjon av totalen ved salgene.
- Burde selvsagt ha solgt alt med en gang, men så var det dette med den STERKE TROEN

- Uansett er jeg nå i prinsippet ute - akkurat som jeg var det i feb/mars da Covid 19 var et brennhett tema.
- Orker bare ikke å være prisgitt folk som knytter tette bånd mellom Covid - Cruise og VOW - og sender kursen ned pga dette.

Da er man heller tilbake med småtrader igjen - når man føler for det - og signalene antyder at dette kan være lurt.
Kanskje det blir nok til en pose med "kavring og melk" hvis man lykkes. Hvis ikke blir det vel kavring uten melk - eller omvendt 🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers........som ikke må glemme å nevne den røde PILA i chartet;

Pratet med et nært familiemedlem om VOW over en Taco en fredags ettermiddag i august.
Snakket om at hun burde vurdere å kjøpe - noe som fristet den yngre.

Det ble med det siden hun ikke hadde egen VPS-konto og alt egentlig ble litt innviklet. Kursen var den gang 23/24.
I ettertid kan man kanskje si at DET var like greit - siden man nå snart er tilbake til en fredag over en TACO igjen - i august!
Verre er det faktisk ikke. Snart tilbake til august igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
30.10.2020 kl 23:56 9833

Jeg skulle egentlig ha skrevet om REPSOL/VOW i kveld, men er ikke i riktig skrivemodus - akkurat nå.

En STOR melding med et samarbeid med en stor GLOBAL aktør er det. En melding som markedet fortsatt ikke helt har klart å ta innover seg.
Dette VIL BLI enormt stort på sikt - med et UTALL av leveranser til denne ENE aktøren som har som mål å bli klimanøytral innen 2050.
REPSOL kunne gått til ulike aktører i hele verden, men de gikk til ekspertisen i VOW. Selvsagt valgte de fra øverste hylle!

Først var det meldingen om Indonesia (plast til elektrisitet). Nå meldingen som i prinsippet omhandler kloden.
Dagens melding faller inn som en brikke i et STORT puslespill. Et med MANGE brikker.

Puslespillet der VOW KUN samarbeider med de større/største aktørene.
De som senere gir SERIEKONTRAKTER med høye marginer!
Slik det er innen cruise der man har de 4 største!

Dette er en sikker BANKER - på sikt.
En som markedet nå overser!
En som gir gode odd's!

Hilsen Hammers

PS; Cruiseaksjene steg pent i USA i kveld etter at det gis åpning for cruisetrafikk fra den 1. nov.
De starter nok ikke SÅ raskt, men åpningen er gitt og da kan tørken raskt være over for VOW's eneste problemområde.
"Aftersale" for vedlikehold av allerede leverte anlegg innen cruiseflåten. Vi snakker om slike leveringer til over 120 skip rundt om.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
31.10.2020 kl 23:03 9440

2019 var et finansielt godt år for VEKSTAKSEN VOW. Et selskap som tidligere har vært BØRSVINNER i et par år i form av SSHIP.
Utbytte tilsv hele den opprinnelige aksjekapitalen ble delt ut i Q1 dette året selv om denne typer aksjer programmessig "skal" gå på store tap i oppstartsfasen på børs. Det samme "programmet" gjelder bare ikke for VOW!

Q2 gikk også godt, men det nye utbyttet som da var planlagt ble omfordelt til oppkjøpet av ETIA.
Et KLOKT valg av styret. Et som aksjonærene bifalt!

2020 er et omstillingsår.
Såkornet er handlet inn og plantet, man inngår nye kontrakter som aldri før og strategiske partnerskap knyttes i ett sett!
Man rigges for STERK VEKST fra 2021! Dette blir året der innhøstingen BEGYNNER!

EU og større enkeltbedrifter varsler at man ønsker omstilling til NULLUTSLIPP. VOW har løsningene til deler av dette problemet.

Bare siste mnd har man varslet et samarbeide med FLERE aktører;
- Tinfos i Indonesia/Malaysia. Her VIL det uansett komme leveranser for å fjerne plastberg i området. Potensialet er enormt!
- Spanske REPSOL er en STOR global aktør, men trolig mest i Europa? Også HER er markedet enormt! Selskapet følger EU's mål.
- Tor Holm (solid fyr innen tekn løsninger innen cruise) fikk i høst ny jobb for å ta seg av USA-kontoret til VOW. Mange GIGANTER der.

Sett i sammenheng; Her snakker vi om ASIA - EUROPA og USA.
Sistnevnte der man kan vente seg nyheter rundt en eller flere av de STORE aktørene i landet.
Man posisjonerer seg over hele verden - og man befinner seg midt i grøtfatet med de tekniske løsningene man har for å få til nettopp 0-utslipp.

Når Corona etter hvert gir seg (og aftersales tar seg opp), når vaksine kommer og verden på nytt normaliserer - ja så blir dette KNALL fra 2021 og utover! Normalisering - inkl presidentvalget i USA - må først finne sted for å få FULL effekt!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.11.2020 kl 22:36 8911

Dette er mitt første innlegg om VOW i november.

Kursen har gått fint siden månedsskiftet, og store ting KAN være på gang om kort tid.
Skriver kanskje mer om det i morgen - inklusivt de spennende signalene som chartet HAR gitt.

Selskapets supereffektive utstyr for KARBONFANGST via biokull har jeg flere ganger tidligere skrevet om.
Det er nå lagd en dokumentar som beskriver biokullets virkninger på jordsmonnet; "Kiss the Ground".
Den skal nå finnes på Netflix, for de som har dette.

Jeg skal selv se den så snart som mulig. Traileren på et par minutter er lovende - og den får en til å reflektere over framtiden.
https://www.youtube.com/watch?v=K3-V1j-zMZw

Ikke en reklamefilm som er lagd av VOW, men en generell en som forteller om BIOKULL og hvordan man får til effektiv fangst.
MEN, tenker man videre forteller den også mye om VOW's gedigne framtidsutsikter.
Ja, for VOW kontrollerer noen av verdens mest effektive systemer for å skape et maksimalt effektivt biokull.

Som jeg har antydet utallige ganger her inne; Potensialet må være ENORMT - bare gjennom deres "pyrolyseavdeling"!
VOW sitter midt i smørøyet med effektive og patentbeskyttede løsninger - og snøballen har SÅ VIDT satt seg i bevegelse.

Ja, så vidt - for bare ila de siste 2 ukene av okt kom det 2 kjempespennende strategiske samarbeidskontrakter.
16. okt; Etableringen i Indonesia der Tinfos er døråpner mot myndighetene. Plast omgjøres til el i en av verdens største land innen plastsøppel.
30. okt; Strategisk partnerskap med spanske (globale) Repsol for reduksjon av selskapets Co2-utslipp på ulike fabrikker/installasjoner.

Jeg tipper at konkrete kontrakter KJAPT kan dukke opp fra begge fronter - for det aktørene higer etter er å komme i gang.
Tidligere har de savnet relevant og effektivt utstyr for dette, men slikt finnes nå.
Ikke slikt som "kanskje kommer om 5 år", men vel utprøvd og effektivt utstyr som VOW RASKT leverer via Etia.

Hilsen Hammers

PS; Når dere evt har sett selve filmen på Netflix kan dere vurdere å sende link til Statsministerens kontor.
Til en kunnskapsfattig Statsminister som ønsker å sende karbonet ned i et "hull i bakken" i stedet for å utnytte det for videre vekst og NY karbonfangst. Utrolig hva lobbyistene til Røkke har klart å få henne til å foreslå for Stortinget. Selvsagt med skattebetalernes penger.....!
"Langskip = Månelanding 2".
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.11.2020 kl 23:54 8574

Dagens viktigste nyhet er selvsagt at miljøforkjemperen Joe Biden VIL overta taktpinnen fra klimafornekteren Donald!
Fyren som sørget for at USA trakk seg ut av Paris-avtalen, og han som fornektet Covid-19! Nå ser vi hvordan ståa har blitt i landet!

TENK hvis en slik person hadde ledet det norske samfunnet?
Nei, tør ikke tenke på det!

VOW rustet opp satsingen i USA i begynnelsen av august. Man ønsker nå å posisjonere seg i dette enorme markedet!
Dette er et land som BARE MÅ begynne å ta klimaet på alvor - som resten av verden.
Det kan man lett tenke seg den nye presidenten VIL gjøre! KLIMAFORKJEMPEREN Biden!

Jeg har sett halve filmen "Kiss the Ground" på Netflix! Resten tar jeg ila helga. Like greit å la inntrykkene få synke litt før fortsettelsen.
Utrolig mye jeg ikke var klar over - og jeg føler at jeg er relativt godt opplyst innen ulike saker som interesserer meg. Bør sees av ALLE!

Her får man saklig sett sammenhengen mellom det jordbruket som i dag drives - og karbonets "livssyklus" i denne viktige prosessen!
Hvordan jordsmonnet stadig utarmes med dagens jordbruk - og hvordan stadig større mengder med giftstoffer må til for å opprettholde driften.

Den hittil MEST oppsiktsvekkende påstanden er at det anslås at USA's jordbruk KUN har ca 60 årsavlinger igjen før landjorda er utarmet - og DØD! Kanskje er det 50 - kanskje 70? Uansett tikker minuttviseren i en farlig fart - og om en times tid er det STORE problemer for klodens matproduksjon. I så fall dårlig nytt for dagens ungdom. Også dårlig nytt for Yara, men det på LANG sikt!

Trolig ikke stort bedre i andre tilsvarende jordbruksland - for alle driver i all hovedsak på samme måte.
Man pløyer, utarmer og man slipper karbon ut av jordsmonnet. Naturlig karbon som senere erstattes med kunstgjødsel for å få til vekst.

Naturlige alternativene finnes for å endre dette. Man BARE MÅ begynne å bruke disse før alt er dødt!
Karbonet bindes f.eks i biokull som skapes via pyrolyse. Det pløyes ned i bakken og det erstatter kunstgjødsel på en naturlig måte!

Dette fører i ettertid til NY sterk plantevekst - som binder nytt karbon fra luften rundt oss.
En syklus som fører til at tidligere tiders utslipp blir gradvis redusert. Man skaper et naturlig og vekstframkallende KARBONFANGSTSLUK!

Da utrolig å høre en Statsminister i Norge som ønsker å fange karbonet på annen (kunstig og uprøvd) måte.
Sende det inn i et hull i fjellet for å skjule det. Som å feie støvet under golvteppet - HVIS man får til prosessen! Stoltenberg gjorde det ikke!
Alt liv er avhengig av karbon - inkl mennesker. Karbonet må utnyttes og kontrolleres. Ikke feies under teppet!

Håper at Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, har andre tanker enn bymennesket Erna Solberg!
Han er selv bonde - og han vet hva dette dreier seg om! Det gjør neppe Erna!

Nok om det! Jeg konkluderer; Filmen bør sees av alle interesserte! Tankevekkende!
_________________________________

Teknisk går VOW utmerket, selv om volumet har vært svakt og at noen stadig prøver å dytte kursen ned på små volum.
Når volumet kommer gjør kursen det samme.

De siste dagene har jeg tegnet 4 ulike charts. Alle er like oppmuntrende.
Jeg tenker at jeg legger det MEST spennende ut ila søndag. Det er det langsiktige. Det som viser utviklingen fra bunnen på kr 12 i mars!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.11.2020 kl 13:14 8056

Hvis dagens vaksinenyhet medfører riktighet er dette en KJEMPENYHET for VOW!
Selskapets eneste lille problemområde er ettersalg av utstyr/tjenester til cruiseindustrien.

Selvsagt til skip som allerede har montert deres utstyr for avfallshåndtering, men som i stor grad ikke har benyttet dette det siste halve året.
Vaksine kan fort bety at man ser slutten på skipenes dokking - og at aktiviteten etter hvert tar seg opp igjen.
Det lover i så fall godt på sikt innen segmentet. Resten av selskapet går nå på skinner!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
20.11.2020 kl 01:06 7648

VOW melder i KVELD at man har startet et samarbeide med "Blu Hope" i Malaysia. Saken gjelder plast til energi!
Ikke fra hvor som helst, men fra det som kan kalles for PLASTENS MEKKA! Det verste av alt; dette befinner seg i koralltriangelet!
https://bluhope.org/wp-content/uploads/2020/06/200602_Infographic_Coral-Triangle_Website1x1_1.jpg

"We at Vow ASA are proud to work with Blu Hope https://bluhope.org/ in Malaysia to recycle plastic waste to protect the oceans.
Today, Blu Hope is celebrating World Children Day 2020 #cleaneroceans.

Ellers er det registrert at 2 ulike vaksiner trolig blir godkjent før nyttår.
Ser at Hermanrud + Deutche Bank i dagens FA snakker om å posisjonere seg i selskaper som er berørte!
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/11/19/7590149/deutsche-bank-og-peter-hermanrud-tror-pa-raskere-normalitet-etter-corona

VOW er STERKT berørt pga at det profitable aftersale-segmentet for tiden går med underskudd pga cruiseskipenes landligge.
Segmentet utgjør tradisjonelt ca 1/3 av VOW's inntjening! I tillegg har situasjonen rundt korona medført generell skepsis til VOW!

Videre nærmer UNNTAKSÅRET 2020 seg slutten!
Året da Covid-19 herjet, landbaserte ETIA ble implementert i VOW's drift og såkornet ble fordelt!

Engangsutgifter + ny organisasjonsoppbygging har belastet regnskapet. Nå er det innhøstingen som står for tur.
Blu Hope er ett av disse - og andre vil i tiden framover poppe opp i rikt monn!

Jeg konkluderer med at man nå har 2 STERKE DRIVERE (aftersales/ETIA) som pr dd ser ut til å materialisere seg i 2021.
Spennende - i unntaksåret! Året da VOW stort sett hele tiden har oppholdt seg UNDER kursavslutning ved årsskiftet.

Et av de FÅ grønne selskapene som av naturlige grunner hittil i år har opplevd FALL - samtidig som andre har steget inn i HIMMELEN.
Det etter å ha levert gode tall i fjor - og fordelte UTBYTTE! Noe de fleste øvrige grønne er MILEVIS fra å gjøre! Selv i et "normalår"!

Etter alle solemerker ligger det an til at 2021 fort blir et NYTT normalår for VOW!
Bare husk; I 2 av de siste 4 årene var forgjengeren SSHIP en BØRSVINNER på Oslo Børs!
Nå er alt IGJEN rigget for SPENNENDE tider forut!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.11.2020 kl 20:40 7011

I DAG STOR NYHET fra Badin - Ref dagens konferanse i regi Fearnley!

Generelt en svak børsdag for VOW på en veldig grønn børs. For meg uvisst hva som presset ned kursen.
Akkurat som om en eller annen absolutt ville ut. Treg handel var det - og liten kjøpsinteresse.
Kl 15,30 hadde Henrik Badin sitt innlegg om VOW.

En offensiv Badin! Jeg lurte straks; hadde han vært i Indonesia (plast til elektrisitet) eller i Spania og besøkt Repsol de siste dagene?
Ikke vet jeg, men solbrun virket han - trolig fra opphold i varmere strøk!

Innlegget var a la det han holdt under Investordagene i regi Finansavisen.
Etter hvert begynte Badin å vugge faretruende fra side til side mens han pratet. Sto han på et skipsdekk i liten kuling?

Noe forstyrrende kunne jeg føle at det var - og etter hvert vugget jeg med for å døyve den tiltagende sjøsjuken!
PLUTSELIG fikk jeg annet å tenke på, for hva var det han SA - og deretter gjentok?
Vi vurderer DEMERGER av enkelte deler av selskapet? Noe i den retningen.
For de som ikke er så stiv i engelsk sa han det samme som jeg nevnte i et innlegg på en åpen tråd søndag kl 21.26.

"Hvis f.eks steriliseringssegmentet etter hvert tar av hadde det vært hyggelig hvis VOW vurderte en spin off" - sa jeg!
Skille ut deler av selskapet og da trolig børsnotere det. Ja, for man skiller ikke ut og har det liggende i en skuff.
Aksjonærene eier VOW - og skilles en eller flere deler ut får man like stor forholdsmessig eierskap i de nye delene.

Dette minner meg i så fall om "gamle dagers" Tandberg.
Gamle Tandberg ble splittet i 3 deler - og gamle aksjonærer fikk sin rettmessige del i alle 3.
Etter KORT tid hadde de 3 deler (Tandberg Data, Tandberg Storage og Tandberg?) like høy verdi som gamle Tandberg hadde samlet.
Man hadde fått fram verdiene og aksjonærene hadde sett verdiene 3 doble seg på svært kort tid (husker ikke alle detaljene).

Jeg regner med at sceansen etter hvert legges ut på VOW's hjemmeside.
Da må jeg ta en ny titt for å se hva som EGENTLIG ble sagt (jeg var litt for opptatt m/gynging - og slikt da nyheten plutselig kom).

DEMERGER ble også nevnt i ettertid. På meg virket det som om dette var et hett tema i VOW.
I så fall svært spennende - uten at markedet reagerte på dette i de minuttene som fortsatt gjensto av børsdagen.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.11.2020 kl 13:21 6671

Den 30. okt inngikk VOW en samarbeidsavtale med spanske REPSOL (Europas 7. største oljeselskap).
Denne ble selvsagt børsmeldt. Oppgave; Levere løsninger/renseteknologi for å redusere selskapets CO2-utslipp.

I dag, den 26.november la REPSOL fram sin strategiplan for 2021-2025. Her oversatt;

"Vi investerer €18,3 MRD for å AKSELERERE energiovergangen.
Vi er forpliktet til å transformere industrien ved å utnytte energieffektivitet, sirkulær økonomi, fornybar hydrogen, CO2-fangst og -bruk,
fornybar produksjon og digitale løsninger når folk former fremtidens energi".

https://www.repsol.com/en/press-room/press-releases/2020/repsols-new-strategic-plan-accelerates-the-energy-transition.cshtml
______________________________

I løpet av de kommende 5 år skal altså REPSOL investere totalt ca 180 MILLIARDER på sitt grønne skifte!
" .......of which €5.5 billion – 30% - will be spent on low-carbon businesses".

Ca NOK 58 MRD - snakker man om ila 5 år - og VOW er utvalgt som leverandør til REPSOL!
Ja, for UNDER 1 mnd siden ble VOW håndplukket til å være selskapets samarbeidspartner for å få til dette!
Ikke rart at VOW nå jobber på spreng med å forsterke sin egen landbaserte organisasjon!

Man kan også begynne å ane konturene av den nyheten om oppsplitting (demerger) Badin serverte u/Fearnley's konferanse her om dagen!
Blir det en børsnotert skipsdel og en tilsvarende landdel - slik at verdiene kommer fram i lyset!
Kanskje landdelen splittes ytterligere, inkl et VOW Carbon Capture (VCC)?

ALT som blir fisjonert ut av dagens VOW blir selvsagt omgjort til egne børsnoterte selskaper.
Aksjene blir fordelt til eierne i forhold til eget eierskap i VOW etter børsslutt dagen før fisjon.

Det skulle virkelig ikke forundre meg om det er DETTE som ligger og skinner som årets store julegave!
Det etter at kursen i hele år har vært hemmet av cruisenæringens koblinger mot Covid!

Ha i bakhodet at hele 53% av aksjekapitalen ligger hos de 4 største aksjonærer. Selskapets egen ledelse.
De vil gjøre ALT til aksjonærenes beste. Altså også for sitt eget "ve og vel"!
Her er det bare å glede seg!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.11.2020 kl 18:36 6512

For 2 dager siden skrev jeg noe slik som; "Badin virket solbrun og frisk" under opptredenen på Fearnleykonferansen 2020.
Hadde han vært i Indonesia - eller var det i Spania - lurte jeg på!

Etter alle solemerker var det Spania han kom fra - HVIS han i det hele tatt hadde vært på reisefot.
Fordi jeg tipper at det har vært en viss forutgående aktivitet før REPSOL i dag presenterte sin strategiplan for de neste 5 år.
I dag ble ETIA's unike kompetanse innen området karbonfangst nevnt spesielt av Repsoldirektøren Jaime Martin Juez;
_________________________________
Repsol ‘s Executive Director Jaime Martin Juez views using the strategic partnership agreement with ETIA - Ecotechnologies as an example, is fully supported by the entire Vow ASA team. Together, we will make a powerful change.

via "oversetter";
Repsol – Administrerende direktør Jaime Martin Juez ser at bruk av den strategiske ETIA - Ecotechnologies partnerskapsavtalen som eksempel støttes fullt ut av hele Vow ASA teamet. Sammen vil vi gjøre en kraftig endring.
_________________________________

Joda, VOW er absolutt med på den satsingen REPSOL har satt seg som mål!
Selskapet skal benytte ulike typer med karbonfangst - inkl ETIAs.
Sistnevnte fører ikke bare til nullutslipp, men kan også gi et NEGATIVT karbonavtrykk.

Egentlig håper jeg at VOW etter hvert kommer med noe offisielt om saken.
Enten som børsmelding eller som et oppklarende innlegg på deres hjemmeside.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.12.2020 kl 21:09 6032

Adventstid - det er ventetiden før Jul!
Ventetiden før den store høytiden feires, før de fleste av oss er glade og før gavene deles ut!

Det samme løpet ser ut til å finne sted i VOW!
Trøsten er; Bare vent LITT til, så kan gavene pakkes opp!
Da får vi belønning for den tiden vi nå er inne i. Slik MÅ det bare bli etter alle høstens nyheter!
___________________________
Biogreen (ETIA-delen av VOW) sendte i dag ut noen beroligende ord til dem som abonnerer på deres nyhetsbrev!
Headingen var SVÆRT oppmuntrende. Vi anmodes om å ta det rolig og vente litt til (mine uthevninger nedenfor);

"There has NEVER been more exciting time for industry decarbonization. As usual, we've quite a lot to tell you about. Various sectors are moving fast towards reducing carbon emissions and our team have HANDS FULL of work to help this challenge. Here's the recent round of events that we are proud of to brighten up the winter days. HAPPY READING"!
https://mailchi.mp/c5329c16b313/spring-greetings-from-biogreen-4883966?e=f8af2992c5

Selvsagt ingen NYE nyheter her. Slikt børsmeldes først. Men en oppsummering av kontrakter og avtaler som er inngått for ETIA siden sommeren.
Som man ser; Positiv utvikling innen flere ULIKE sektorer (vertikaler). Mellom linjene leser man at det er STORE ting på gang over hele fjøla!

Personlig er jeg mest spent på hva Repsol medfører.
Selskapet som har besluttet å bruke ca NOK 58 MRD ila de kommende 5 år for å starte avkarbonisere av egen virksomhet.
Dvs ca 11,5 MRD pr år fra 2021 til 2026.

Som før nevnt; VOW børsmeldte i slutten av oktober at man inngikk en samarbeidsavtale med Repsol innen nettopp avkarbonisering!
Utrolig spennende - samtidig som ETIA sier at man har "hendene fulle" med oppdrag!

At kursen siger langsomt ned på tynt volum skal man ikke legge for mye vekt på.
Trolig aktører som benytter tiden uten meldinger og lavt volum til å manipulere kursen ned for lavere inngang.
Det finnes et mønster i den daglige handelen!

Selvsagt kan man redusere eget innehav i slike perioder for å trygge egne midler (ved følt uro).
Kanskje heller satse pengene på aksjer som stiger daglig uten noe som helst bakenforliggende.

Selskaper som ikke har noe operativ drift (QFUEL), som ikke vil ha det på mange år (AOW) - eller med drift man taper skjorta på (NEL)!
Felles for ALLE er at de er MILEVIS fra å oppnå fortjeneste på driften!

Man bør uansett ha en pen porsjon i VOW, for når det først løsner kommer kursen GARANTERT raskt tilbake!
Dette er et selskap med ordrebøkene fulle og som opererer i høymarginmarkedet mtp driften!
Det er noe helt annet enn de 3 selskapene jeg nevner over.

Som Trygve Hegnar stadig gjentar; Vannet har en tendens til alltid å renne nedover!
Med det mener han noe a la; Til slutt er det de solide selskapene som stikker av med seieren!

Hilsen Hammers.........som ikke har nevnt noe om cruisedelen.
Den som går for fullt mtp nybygg og ca 1,5 MRD i backlog. Ordre i pipeline til langt ute i 2027!

En vaksine er som kjent på trappene. Dvs si at tilnærmet normal cruisedrift kan komme i gang ila 2021.
Da vil VOW få i underkant av 1/3 av selskapet på fote igjen (Aftersales til skipene).

Etter mitt syn; 2021 ser ut til å bli et NYTT knall år for VOW! Det fordi BÅDE ETIA og SSHIP ligger an til å tjene store penger!
Dra lasset SAMMEN - og det i sterkt voksende markeder! Dette i motsetning til i dag da hele virksomheten har vært redusert.
ETIA har vært under oppbygging (organisasjonsmessig + ca 35 nytilsatte) og Aftersales har for SSHIP's del vært berørt av Covid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.12.2020 kl 22:21 5656

En litt merkelig dag det her - og en dag med store kontraster!

Den startet med VOW's melding om et samarbeide med Bellona - som skal være brobygger og tilby eget nettverk mot de rette instanser.
I hvert fall slik jeg tolker meldingen - for ellers var vel alt godt kjent?
Altså en indirekte målrettet strategi mot myndigheter og selskaper for å få fortgang i avkarboniseringsprosessen som man selv behersker til fulle.

Akkurat som man i november gjorde det samme i Indonesia. Blu Hope jobber der a la det Bellona gjør her hjemme.
En tilsvarende organisasjon i et ENORMT landområde der man konsentrerer seg om det havet man er omgitt av.
Et felles mål har alle; rydde opp i all den dritten som forgjengere har forpestet kloden med.
Det gjelder seg i luften, i vannet og på bakken.

Kl 20.00 så jeg NRK Brennpunkt. Episoden handlet om Equinor's frackingvirksomhet i USA.
En virksomhet man ved siste Q tapte over 100 MRD av fellesskapets skattekroner på.
Det på dyre oppkjøp, dyr drift, dyre vaner og kostbare bonuser til toppene. Topper som bare fortsatte sløseriene til de til slutt forlot manesjen!
Om det da ble etterbetalt bonuser for "godt utført arbeid" husker jeg ikke i farta, men det skulle ikke forundre meg!

Brennpunkt forteller om en FIASKO, om ukjente giftutslipp, og om ukjent død, fordervelse og plager i nærområdene.
Slikt man knapt har hørt om i Norge - for VÅR virksomhet skal etter sigende være den reneste på kloden! Dritten er det få som snakker om.

At episoden ble avsluttet med uberørt natur i Argentina - der EQUINOR har funnet nye fattige som vil selge sitt arvegods er tankevekkende.
Da blir det nye oppbygginger, nye 100-vis av MRD, nye "tilfeldige ulykker" og nye utslipp/forurensinger. Nå på en nytt stort rent område!
___________________________
Personlig synes jeg det er svært tankevekkende at noen for enhver pris skal gjøre alt de kan for å forurense absolutt hele kloden.
Uforutsett - eller ei. Vi har nylig opplevd "uhell" med Norsk Hydro i Brasil - og nå er det Equinor i USA.
Risikere at både overflatevann og grunnvann forpestes. Det vannet som uansett stadig avtar i mengde - og som alt levende er avhengig av.
Alle interesserte bør se episoden om Equinor i dagens Brennpunkt.
__________________________
Kontrasten er selvsagt den virksomheten VOW bedriver. Her går ALL virksomhet på de MOTSATTE verdiene enn den forurensing står for.
Her dreier ALT seg om å ivareta de verdiene som søppelet representerer.
Skaper verdier for kundene og rydde opp i avfallet. Gjøre kloden til et LANGT bedre sted å oppholde seg på.

Når DET er sagt; Jeg begynner etter hvert å lure på hvor lenge Champagneflaska skal ristes før boblene endelig kan få fosse ut!
Nå har vi hørt om det ene strategiske samarbeidet etter det andre i et par mnd, men lite KONKRET skjer.

Fra sept har det vært en retrofit kontrakt innen cruise + en liten kontrakt ang sterilisering av teblader.
Likevel ingen grunn til uro; for selskapet har hendene fulle av øvrig virksomhet.
Det markedet reagerer på er konkrete kontrakter som monner. Ikke daglig drift!

Med den forhåpningsoppbyggingen som nå har vært kan ikke skjønne annet at enn at champiskorka vil sprettes rundt årsskiftet.
At 2021 bli nok et nytt KNALL år. Akkurat som 2019 var det - og før der var det vel i 2017? Uansett før min tid.

Ja, ja........man skal ikke være misfornøyd med 2020 heller - men KUN hvis man unngikk fallet i feb/mars (koronafrykten).
I ettertid har kursen nesten 3-doblet seg fra kr 12. Likevel viser 2020 så langt en helt flat utvikling. 32 tallet inn i 2020 - og 32 tallet i dag.
Egentlig helt utrolig etter alt som har skjedd innen totale nye kontrakter og den organisasjonsoppbyggingen som har funnet sted ila året.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.12.2020 kl 08:55 5210

Litt av en børsmelding i dag! https://newsweb.oslobors.no/message/520641

En melding som bl.a. inneholder flere av de momenter jeg tidligere har skrevet om. F.eks;
- Etablering av nytt selskap (men dette er større enn noen kunne ane).
- Storprodusent av klimanøytralt kull til metallindustrien - som erstatning for dagens fossile.

Denne satsingen er langt større enn noen kunne tenke seg.
En satsing som kommer pga det ENORME markedet ledelsen i VOW ser komme i tiden framover!
ALT er selvsagt helgrønt i en tid da avkarbonisering av egen virksomhet for tiden behandles i de fleste industribedrifters styrerom.

Her snakker man mellom linjene om å etablere en ny norsk industrikjempe på sikt.
En som baserer seg på VOW's egne avanserte løsninger innen det feltet vi her snakker om.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.12.2020 kl 02:00 4955

Litt mer om dagens meldingen fra VOW - ang den planlagte etableringen på Follum.

Neida, fortsatt "kun" 99% sikkert at den kommer, men det ser ut som om alle involverte har vært med i loopen.
At alle planer er klare. Til og med tidsaksen. Det som gjenstår er kun den formelle godkjenningen fra ENOVA.
En børsmld som dagens hadde ALDRI blitt sendt uten en muntlig forhåndsgodkjenning.
Det etter tett dialog (som de selv skriver) med de finansielle bidragsyterne i ENOVA.
CASE CLOSED!

Fra i dag å være en ren utstyrsleverandør tar VOW et STORT steg videre.
Nå skal man i tillegg bygge opp og selv drifte egen fabrikk. Slike deres kunder drifter sine fabrikker rundt om og sitter igjen med den store fortjenesten.
Med dette tar ikke VOW et stort kakestykke! Nei, man stikker av med HELE KAKA - og får også Baker'n med seg på gildet!

De leverer selv utstyret, de driver selv fabrikken og de har selv den komplette ekspertisen hvis noe skulle gå galt på veien.
At man har valgt Follum er bare vakkert. Da ligger man midt i smørøyet når det gjeldet store skogsområder og mengder av kortreist biomasse!
Til og med togforbindelse (forhåpentligvis grønn) direkte inn i anleggsområdet - og direkte til utskipningshavn i Drammen!

Felles for VOW's anlegg (til andre) er at de betaler seg selv etter relativt få års drift.
Det at VOW selv står for alle ledd i utviklingen og driften vil ikke gjøre dette prosjektet mindre lønnsomt!

Selve driften virker å være nøye planlagt!
- Viken Skog leverer innsatsfaktorene i form av biomasse.
- Klimanøytral gass leveres fra VOW til Vardar Varme.
- Biofuel leveres fra VOW til den petrokjemiske industrien.
- Hovedproduktet, karbonnøytralt BIOKULL, leveres fra VOW til metallindustrien over hele landet. Det til erstatning for fossilt kull.

- Produksjon 10.000 tonn i fase 1. Senere KRAFTIG eskalering av driften - med leveringer til Norge og Europa forøvrig!
- Vi snakker nå om STORE forhold - og man kan se for seg at VOW blir en betydelig europeisk leverandør.
- At det i tillegg planlegges en "industripark" basert på VOW's ulike teknologier inne på området er liksom kronen på verket!
- En lokal videreutvikling av alle de duppedittene man har hørt om (sterilisering av matvarer, sortering av metall og søppel, osv, osv)!

Alt dette kommer i tillegg til den tradisjonelle virksomheten.
Renseanlegg til skip og salg av diverse utstyr og ingeniørtjenester til ulike industrier rundt om.

Man bør samtidig ha i bakhodet at det nok relativt raskt kommer nyheter om:
- GRAFEN/GRAFITT til batteriproduksjon (ref samarbeidet med Elkem som skal satse STORT på dette)?
- Indonesia (plast til el). Ikke noe konkret har kommet, men VOW ble nylig anmodet om å etablere seg der - i plastsøppelets Mekka.
- Hydrogenproduksjon. Man er nå i stand til å lage hydrogen - ref Frankrike, der man deltar med "prøver og forsøk". Hva kommer herfra?
- Hva med USA der et nytt kontor ble etablert i høst? Kanskje rettet mot store private aktører innen matvaresektoren? Spennende.
- Sikkert mye mer jeg kunne nevnt, men klokka er nå 0200 - den siste taxi-turen er over - og hodet begynner å bli slitent!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.12.2020 kl 08:54 4628

Utrolig spennende melding om biogassanlegg til en dedikert verdensledende aktør.
Spekulasjonene har begynt å gå, og jeg kaster meg gjerne på!

Ja, for dere vet; jeg liker å avslutte uka med en liten "travbong" og litt godis på lur. Popcorn - og slikt.
Skal jeg sette en 50-lapp "vinner" på hvem den aktøren er blir det nok spanske REPSOL.

Repsol galopperte før bilen slapp feltet. Det ER et annet selskap.....👍......
......fordi etter å ha lest nøyere snakkes det om en "verdensledende aktør innen metallurgisk industri".
Kanskje en av de tyske stålgigantene? Da har vi denne nye aktøren på banen + REPSOL senere utover i 2021.

Repsol som har programerklært at det skal satses 50-60 MILLIARDER på klimatiltak ila de kommende 5 år.
Selskapet som i oktober inngikk et strategisk partnerskap med VOW for reduserte Co2-utslipp fra egen virksomhet.

Hilsen Hammers.......... som trolig skriver mer senere i dag!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.12.2020 kl 00:13 4370

I flere uker har de trofaste VOW-aksjonærene sittet og sett på at malingen tørker! Gudsjammerlig kjedelig har det vært.
En aksje som EGENTLIG er den snilleste og peneste gutten i klasse, men som ingen i hele verden bryr seg om. Huff så trist!

Nesten like trist som HC Andersens melankolske fortelling om "Den stygge andungen"!
Den som ikke var noen andunge i det hele tatt men en skinnende hvit og vakker SVANE.
Den peneste av ALLE i det andekullet den var i - etter å ha kommet bort fra sine foreldre!

Follum kom for 3 dager siden. Store forhåpninger, men de peneste jentene bare snudde ryggen til. Ingen interesse og laber handel.
Hva skal dette bety? Har man selv bommet SÅ KATASTROFALT med den mest fornuftige aksjen man vet om?

Jeg sjekken pc'en i dag tidlig. I nyhetene startet det med; "Nedgang i vente på Oslo Børs"!
Jeg huffet meg og fant den største kaffekoppen jeg kunne oppdrive. En som kunne kurere "gruff"?
Jeg gruet meg til de neste timene og var lettere irritabel over at ikke noe som helst positivt skjedde!
Jeg VISSTE jo at det etter hvert skulle komme noe, men absolutt ikke HVA - og NÅR dette ville inntreffe!
Jeg hørte også på dette uendelige regnet som plasket i takvinduet og som lagde leven i takrenna. Psykisk terror!

Så sjekket jeg børsmeldingene. KJEMPEKONTRAKT! En som skal lanseres ved en egen seremoni i januar.
Så kom en melding til like før børsen åpnet. Den ang QFUEL - den som jeg kjøpte i går pga et utrolig spennende chart.
Så leste jeg om Hermanruds børsraketter. Så at ACC var nevnt. Kjøpte straks noen aksjer. Chartet så spennende ut og kjøpssignal nærmet seg.

Resten er historie: De 3 steg hhv ca 20 (QF), 17 (VOW) og 10% på ACC.
Det som i utgangspunktet var en dødsdømt dag ble i stedet en av mine aller morsomste!
Jeg skjønner ikke folk som tar livet sitt. Alt kan se bekmørkt ut, men på et øyeblikk snur det hele! Helt ut av det blå!
__________________________________
At kona til Badin i dag økte sin beholdning var hyggelig å se. Kanskje hun hadde fått tips om penger på gata?
Det kan virke som om VOW er nettopp det - for plutselig ble det et utrolig trykk i selskapet!

2 nye fabrikker ila 3 dager - og det UTENOM nyheter fra de kjerneområdene jeg selv har ventet på.
Plast til elektrisitet i Indonesia + Repsols kjempesatsing på å fjerne karbon fra egen virksomhet.

10 MRD pr år de neste 5 år fra 2021. VOW er børsmeldt som samarbeidspartner med Repsol!
Her VIL det komme nyheter inn i 2021 - og i årene framover!

I dag nevnes det av Badin at også EQUINOR KAN ligge i vannskorpa med å avkarbonisere egen drift.
Hvor mange slike selskaper finnes det ikke rundt om på kloden? Her vil det strømme på utover!
2 kjempeordre ila 1 uke er bevis nok for min del! Champiskorka er sprettet - og nå strømmer det på.

Man lurer kanskje på om VOW har bemanning til å betjene alle disse oppdragene, men det er ikke noe problem.
VOW outsourch'er selve produksjonen med installeringer og annet, mens selskapet selv gjør ingeniørarbeidet i bakgrunnen.
Arbeidere fra f.eks Polen og Litauen gjør grovjobbene med skruing og slikt, mens VOW legger grunnlaget for hva som skal gjøres.

Noen "elsker" å skape skår i gleden med å komme med "truende innlegg om emisjon". Huff så fælt det skal bli for oss (dette er IKKE NAS)!
Som jeg alltid svarer; Når ledelsen selv (de 4 på topp + flere under der) sitter med nesten 54% av aksjene er emisjon UTELUKKET!
Da måtte de selv ha bladd opp en tilsvarende andel av den for å beholde sine posisjoner. Altså en DØD sak når de misunnelige starter opp!

Som aksjonær fra ca april (?) i fjor har jeg ALDRI vært med på noen emi, men har mottatt utbytte.
At vi i sin tid ble vannet ut med ca 2-3% pga oppkjøpet av ETIA var helt innafor for alle aksjonærene!
Når ledelsen er hovedaksjonærer gjøres ALLE handlinger til aksjonærenes beste - selvsagt også dem selv.
Det vi den siste uka har sett mtp intensjonsavtaler og kontrakter som blir bekreftet ila januar er et bevis på dette.

Ja, for hvem tenker NÅ på cruisedriften? Kjerneområdet til gamle SSHIP?
Området med en ordrereserve på i underkant av ca 1,8 MRD (inkl ca 600 mill i options)?
Ikke jeg, for NÅ dreier alt seg om den landbaserte biten. Den ETIA bragte med seg! Det nye VEKSTOMRÅDET!

Hilsen Hammers............. som avslutter med at en elendig start på dagen endte med tidenes beste børsdag.
I hvert fall når man tenker på de 3 nevnte under ett. Så lev - og tenk positivt. Det snur til noe positivt før du aner ordet av det!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.12.2020 kl 02:18 3782

Hvilke indikasjoner har ikke VOW's aksjonærer fått ila en ukes tid;
- Follum børsmeldes som iverksettingsklar. Fabrikken skal levere varme, biogass + biokull til norsk matallurgist industri!
- Det som gjenstår er den formelle godkjenningen mtp statlig finansiering. Trolig etter allerede ha fått denne muntlig!
- Ref at man børsmelder!

- VOW oppretter et nytt datterselskap, VOW Industrials - som omfatter den landlige delen. En som etter hvert blir børsnotert ?

- VOW melder om inngått samarbeid med en av VERDENS ledende innen metallurgi. Avtalen skal avdukes v/egen seremoni i jan 21.
- Avtalen er SÅ STOR at denne ene produsenten krever en egen fabrikk for eget behov for biokull! Slikt har ALDRI tidligere skjedd!
- Her snakker man om karbonfangst i verdensklasse. Nei, man sender ikke karbonet ned i bakken, men man utnytter verdiene!

- Kona til Badin (CEO) ble så begeistret av nyheten at hun økte eget eierskap i VOW med ca 10%!
- Kan man få et klarere kjøpssignal uten at en analytiker kommer med spenstige anslag ut fra hans excel-ark??

- De 2 fabrikkene skal driftes av VOW.
- Med det går VOW fra å være en ren utstyrsleverandør til OGSÅ å bli en produsent. En som blir børsnotert?
- Dette kreves trolig reprising - slik alle andre produsenter er priset! F.eks QFUEL har ca dobbel verdsetting av VOW.

- Jørgen Lian i DNB anslo i starten av året at den landlige delen til VOW om et par-tre år ville stå for ca 4x det cruise i dag står for.
- Cruise som alene har inne en ordrereserve på mellom 1-2 MILLIARDER og som i hele år har gått så det suser!

JEG tror 2021 vil markere STARTSKUDDET for det nye VOW - der den landlige biten endelig er etablert!
Hva den STORE aktøren egentlig står for vet vi fortsatt ikke, men de største har gjerne 10-20 ulike fabrikker som krever avkarbonisering over hele verden.

Hvis du tenker litt langsiktig er det bare å glemme midlertidige regnværsdager!
Det er på slike dager man KJØPER HØNE!
Spesielt når STORE nyheter som allerede er meldt ligger rett rundt hjørnet!
____________________________
- Skal man ha en aksje for framtiden bør VOW være en brennhet kandidat!
- VOW er en "first mover" innen tekniske løsningene på menneskehetens største hodepine.
- Den som inneholder karbonfangst og løsninger innen omgjøring av plastsøppel til ren energi!
- Kursen har ca stått på stedet hvil i hele år pga en ubegrunnet koronafrykt. Korona der man nå ruller ut vaksiner over hele verden!
- NÅ kommer kontraktene fra de frøene ETIA spredte i vår!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.12.2020 kl 22:48 3501

De siste dagene har jeg kommet over 2 ulike og svært interessante nyheter som berører VOW på sikt!

1. https://e24.no/olje-og-energi/i/0nP936/skal-bli-karbonnoeytrale-i-2050-hydrogen-kan-spille-en-stor-rolle?referer=https://www.aftenbladet.no#xtor=RSS-3
1a. Klikk på "Vis mer" under søylene - så får dere en forklaring.
1b. VOW produserer grønn + blå hydrogen (ikke 100% sikker på riktigheten, men minst en av dem) via sin patenterte high-temp pyrolyse.

2. https://e24.no/naeringsliv/i/gWva4a/har-valgt-sted-for-gjelstens-giga-batterifabrikk?referer=https://www.aftenposten.no
a. VOW børsmeldte nylig en samarbeidsavtale med Frederic Hauge (som eier 4% av selskapet til Gjelsten).
b. VOW meldte v/H1 sitt hydrogenprosjekt i Frankrike der man via high-temp pyrolyse produkserte grafen/grafitt til bruk i batterier.
c. MAO; det KAN etter hvert komme STORE TING også på dette området. Så langt litt spekulativt fra meg, men signalene er der!

Litt morsomt å tenke på at man NÅ snakker om helt andre retninger enn det man tidligere gjorde.
Tidligere var det skipsfart (som selvsagt er en solid grunnpillar i bunnen) og diverse enklere lav-temp pyrolyser.
Sterilisering av "teblader" (som enkelte lo av) og annet småpjusk.

NÅ dreier alt seg om store industrielle saker med egne fabrikker og enorme kunder som ønsker deres kompetanser!
"VOW"........sier nå jeg! Selskapet er fortsatt verdsatt til KUN 4,2 MRD - i motsetning til en rekke andre med verdi 2-3 høyere.

Dette som DOKUMENTERT verdensleder innen sine områder. En dag skjønner nok folk flest det hele, men da er høna tørr....🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.01.2021 kl 20:44 2949

Bare å "bøye seg i hatten" for dagens utvikling - etter at Hermanrud kom på banen og tok VOW inn i sin portefølje.
Flink gutt, han der Hermanrud!

Har kikket litt på den meldingsstrømmen som har vært fra oktober i år.
Fortsatt ikke mye konkret, men noen UTROLIG spennende meldinger som er sendt ut. En kort oppsummering:

- 16.okt; Melding om etablering i Indonesia sammen med Tinfos. Plast til elektrisitet i verdens 6. største plast-MEKKA.
- 30.okt; REPSOL (europas 9 største oljeselskap) inngår strategisk avtale m/VOW. VOW skal stå for reduserte CO2-utslipp for dem.
- 20.nov; Steriliseringskontrakt fra DILMAH. Verdens 3.største eksportør av teblader. Trolig prøveleveranse til 3,2 mill. Repeat ventes.
- 20. nov; REPSOL melder om et budsjett på 50-60 MRD til miljøtiltak ila neste 5.års periode. VOW er altså en av hoffleverandørene.
- 20. nov; VOW innleder samarbeid med Blu Hope i Indonesia. En brekkstang mot myndighetene - som jobber med BH?
- 09.des; VOW melder om samarbeid med Bellona. En brekkstang mot norske myndigheter og bedrifter?
- 15.des; VOW melder om intensjon om fabrikk på Follum. Biokull til norsk metallurgisk industri. Venter på endelig JA fra ENOVA.
- 15.des; VOW melder at man skiller ut VOW Industries som egen underavdeling.
- 15.des; MIN KOMMENTAR; Trolig utskillelse for å børsnotere VOW Industries. Får fram verdiene. Aksjonærene deler kaka!
- 17.des; VOW med tilsv fabrikk som Follum. Til verdensledende aktør. Fabrikken skal KUN levere til kunden. Melding ila januar! STORE SAKER!
- 24.des; Julenissen kom til alle snille barn......🤭🤭🤭!
- 06. jan; Hermanrud kom til alle snille VOW-aksjonærer.....🤭🤭🤭!

Som man skjønner; Et voldsomt trøkk innen de områder VOW er engasjert!
I tiden framover kan det forventes KONKRETE meldinger innen disse (og trolig flere andre) prosjekter - og det på løpende bånd!

Trolig starter nyhetsstrømmen med denne store aktøren innen metallurgi.
Kanskje oppstart Follum og evt børsnotering av Industries i samme slengen/like etter?

Det kan også poppe opp annet (innen sterilisering, sortering av metalldeler eller helt andre typer ordre).
Når det gjelder VOW er det ikke noe som helst av det positive slaget som lengre forundrer meg.

Slik har det vært siden Hermanrud indirekte satte meg på sporet av dette ukjente selskapet for snaut 1 år siden.
Lukket øynene og kjøpte........og har senere aldri angret på det. Eventyrlig har det vært fra første dag!

Det "verste av ALT"; Det er først fra 2021 det STORE eventyret starter.
Nå når også den landlige biten er på plass, når ordrene stømmer på i rikt monn og inntjeningen kommer fra ALLE LEDD!

Ikke som i 2020 da SSHIP Prosject måtte dra hele lasset alene og de totale marginene naturlig nok falt pga det.
Det var under oppbyggingsfasen til ETIA. Når frøene ble kjøpt inn og spredt utover åkeren. Ekstra kostnader.
Frøene som nå begynner å spire - og det midt på kalde vinteren! Bare å glede seg til fortsettelsen!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.01.2021 kl 00:28 2388

I kveld har jeg hatt ro til FLERE ganger å lytte gjennom Henrik Badins innlegg på Paretos konferanse.
Her er det ABSOLUTT ulike fakta jeg tidligere hadde gått glipp av.

FOLLUM skal etter planen produsere 10.000 tonn biokull pr år. Fabrikken er lett skalerbar til økte volum.
Det norske markedet er på ca 400.000 tonn biokull.

Det nordiske er "FIVE times larger" i følge Badin. Han snakker om 2.000.000 tonn.
VOW sikter nå for fullt inn mot det nordiske markedet.

Så kommer den stor internasjonale aktøren.
Jeg tror faktisk ikke at jeg har nok gjenværende hjerneceller i behold til å forestille meg hvor stort DET tallet ser ut!
Nei, for når man begynner å summere og tar utgangspunkt i de første 10.000 så genererer dette som tidligere sagt 20-30 mill i EBITDA.
50.000 genererer ca 120-170 mill.

Hvordan tallet blir med 2.000.000 tonn tør ikke jeg tenke på.........
..............og ENDA VERRE blir det når verdenseneren innen stål kommer på banen. Da er det bare å heise "hvitt flagg" og kapitulere.

Ikke noe jeg "hausser" med, men en gjengivelse av hva Henrik Badin selv forteller investorene på Paretos konferanse.
Investorene som takket for foredraget og sendte kursen NED flere % etter innlegget. Utakk er verdens lønn!

Neida, ingen spesiell grunn til å storme til Oslo Børs mandag for å kjøpe i bøtter og spann, for man snakker om en gradvis utvikling fram mot 2030. Likevel kommer det her en RASK og KRAFTIG ekspansjon - for 2030 ligger kun 9 år unna.

Når VOW plutselig har opprettet en egen business (avdeling) som skal BYGGE og DRIVE fabrikker som skal inneholde selskapets egen
kompetanse basert på eget utstyr sier det sitt ang den framtidstroen man har.

Hele verdikjeden blir bevart i VOW - i tillegg til at fabrikkene deretter genererer enorme overskudd til VOW.
Ikke ut fra MIN påstand, men en logisk slutning ut fra de tallene Badin presenterte.
2.000.000 tonn KUN innen Norden.

Et forsiktig regnestykke; Hvis 10.000 genererer 25 mill vil 2 mill tonn generere ca 4-5 MRD - altså tall FØR "den store" som kommer til uka!

Dette er noe jeg har snakket om i lengre tid; Er det EN aksje på Oslo Børs man bør sitte langsiktig med er det VOW.
Ikke en "bloggeraksje med gedigne driftsunderskudd", men det ABSOLUTT motsatte.
Et lønnsomt LAVPRISSELSKAP som kommer til å vokse fantastisk i årene framover!

Det hele vises i VOW's langsiktige tekniske utvikling - utarbeidet for et par dager siden;
https://www.tradingview.com/x/5Ri2iHLV/

Hilsen Hammers.
Redigert 24.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare