Ny analyse 35kr

Laon
COV 20.08.2020 kl 00:17 44371

Klipper inn oppsummeringen i analysen
Sparebank1 markets
Petter Kongslie
19 August 2020

Covid-19 push estimates out in time, but investment case unchanged
Buy & NOK35 tp. = 30x 21 EV/EBIT on Medical Imaging + 10% market share in Digital Pathology
Despite negative estimate revisions on the back of Covid-19 related postponements of installations, restriction in access for new sales and reprioritized hospital resources and focus, we reiterate our Buy rec. and NOK35 tp. Central to our view is 1) that COV is a medical technology software company with 35y of experience and solid track-record as debt- free and the demonstrated global market leader in Medical Imaging with and estimated 50% market share. Indeed, the company can point to a 10y organic revenue CAGR of ~7% with an operational scalability where trailing 12m EBIT margin as of 2Q20 stood at +40%. Moreover, 2) with cash flow and know-how from Medical Imaging, the company has invested ~NOK100m the last 3-4y in, and is at the doorstep to launch its first CE-marked Digital Pathology product in a double digit growing and soon to be +USD1bn market. Interestingly, 3) we argue the latter optionality comes at a heavy discount and assuming same valuation as peer Paige, Digital Pathology is worth +NOK30 per share on top of ~NOK20 in value on Medical Imaging, which would represent 100% upside from current level. We believe COV will continue to build brick by brick and we see shareholder remuneration through a combination of sales growth, margin expansion in medical Imaging and gradual de-risking and value creation from near term product installation in Digital Pathology.
Demonstrated and established global market leader within Medical Imaging...; COV has +35y of experience from Medical Imaging and its medical technology software that specialized in image analysis and artificial intelligence for image-based applications, has been installed in +300k systems worldwide – giving the company roughly 50% market share. The company is particularly strong on 2D and 3D ultrasound, a market expected to grow 6% going forward and COV can point to a 10y organic revenue CAGR of 7% with a demonstrated software scalability with a trailing 12m EBIT margin of +40% as of 2Q20.
...at the doorstep to harvest years of investments in Digital Pathology...; Leveraging its experience and the strong FCF in Medical Imaging, COV has over the last 3-4y invested ~NOK80 over the P&L alone, in addition to unallocated capex, within Digital Pathology. This is expected to be a +USD1bn company market before 2030, it grows double digit and COV is at the doorstep to install its first CE-marked product, INIFY, a Prostate Screening tool. Peer valuation put this segment at +NOK30 per share.
...and we argue the latter optionality comes at a heavy discount; Both medtech and software companies are valued at roughly 30x 2021 EV/EBIT with some 12% expected revenue CAGR and 22% EBIT margin. COV’s Medical Imaging segment is expected to grow 9% in the same period (2019-2021e) and delivered 42.5% EBIT margin on a trailing 12m basis as of 2Q20. Thus, applying peer multiples on our 2021 Medical Imaging segment EBIT, we arrive at ~NOK20 per share vs. the current share price of NOK25. Meaning; we argue investors get the Digital Pathology optionality at a heavy discount vs. comparable transactions.
Redigert 21.01.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 14:30 2829

Noe av årsaken til at jeg mener Cov er i "Pole position" er at de har 35 års erfaring og er verdensledende innen Medical Imaging med 300000 installasjoner verden rundt. Nå har de nylig levert to nye topp produkter til dette markedet i tillegg til sitt første DP produkt.Det ene produktet i MI er Rivent som er ultralyd som leverer bilder på MR nivå, det andre er AI baserte Ultimira som er AI basert røntgen som de sier markedet har tatt i mot over all forventning og som viste 38% vekst i Q2.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 14:42 2816

"Prøv å få frem alt av matriale rundt det som legges ut, ikke bare bruddstykker."
Jeg kunne selvsagt lagt link til covs artikkel, men poenget var først og fremst å vise at det er mange om beinet i dette markedet.
Begrepet "first mover" som er flittig brukt, og "pole posisjon" som er nevnt her, kan gjerne gi assosiasjoner til den gamle Freia reklame for melkesjokolade: "ingen over ingen ved siden".
Men det er neppe situasjonen for context vision.
Tror ikke de gir et mer reelt bilde av situasjonen enn mine sitater og kommentarer. Jeg vil heller si jeg opprettet en viss balanse.

Når det gjelder hvor mye som skal kopieres inn her, er det begrenset både av forumregler og plasshensyn.
Den artikkelen jeg hadde link til, er på 10 tettskrevne sider.
Jeg kan ikke se at det jeg tok med er misvisende med tanke på poenget mitt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 14:56 2805

Det jeg skrev kan også delvis ses på som et svar på følgende spørsmål som ble stilt i går:
"Er det noen andre aktører som kommer med lignende ferdig produkt som COV har gjort, den nærmeste tiden, fiks ferdig til klinisk bruk og CE-merket?
Noen som har gravd litt på dette?"

Jeg har ikke noe konkret svar, men context vision er nok ikke alene. Kikker man på denne listen får man en ide om hvilke andre firma som utvikler produkter i denne bransjen:
1st User Mugshot shlee (Deep Bio Inc.) 12 Feb. 2019 0.9570
2nd User Mugshot nicolas.pinchaud1 6 Dec. 2019 0.9386
3rd User Mugshot jarveelee3 28 Feb. 2020 0.9243
4th User Mugshot mahendrakhened 6 April 2020 0.9090 RF-Ensemble (V1_10)
5th User Mugshot ozymandias.watchman 25 March 2019 0.9085 Neo4
6th User Mugshot GigapixelAI 12 Sept. 2019 0.9058
7th User Mugshot kvougas_deepmed_io (DeepMed IO) 27 Nov. 2019 0.9052 DeepMed IO 3rd submission
8th User Mugshot ericzz (Imsight Medical Tech Inc. & CUHK) 10 March 2019 0.9046
9th User Mugshot jaylee (Lunit Inc.) 9 April 2018 0.8993
10th User Mugshot amiershiro 22 May 2020 0.8971
11th User Mugshot HUST_WNLO 16 Sept. 2019 0.8927 second submission
12th User Mugshot dr.manhattan.watchman (AIlabs) 25 March 2019 0.8914 Fatman
13th User Mugshot zxzhao (CUHK-MED) 31 Jan. 2019 0.8869
14th User Mugshot ericzz (Imsight Medical Tech Inc. & CUHK) 6 March 2019 0.8860
15th User Mugshot zxzhao (CUHK-MED) 1 Feb. 2019 0.8857
16th User Mugshot dhyoon (Deep Bio Inc. interns) 5 Sept. 2019 0.8853 First submit
17th User Mugshot desuto (ContextVision) 15 May 2018
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
bulleye
24.08.2020 kl 14:59 2821

Din subjektive vurdering om hva legger ut er tilfredsstillende dokumentert er kanskje ikke du den rette til å vurdere. Jeg mener det blir helt feil slik du presenterer det og ikke gidder å se om COV har børsmeldt dette eller om dette ligger på hjemmesiden. Når du på toppen ikke klarer å få med deg at dette gjeldt en konkurranse om brystkreft, mens du setter fortreffeligheten til INIFY (Prostate Screening tool) i tvil og påstår at du legger ut dette for å "opprettet en viss balanse". Siden du føler deg så alene som kritikker av COV kan du tillate deg hva som helst? Gjør oss alle en tjeneste å finn på noe annet i det fine været!
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 15:04 2822

Oivindl
Du stormer inn åpne dører. Hvem har sagt at COV er alene? For egen del har jeg tvert i mot skrevet hvorfor det er en fordel at de ikke er alene. Alle land i hele verden jobber med kreftdiagnoser og gjerne veldig mange steder i hvert enkelt land. Nå er vi altså i startfasen av endring av arbeidsmetodikken til disse laboratorier og sykehus. Ingen kan gjøre dette alene. COV er i veldig god posisjon til å ta sin andel av dette markedet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 15:07 2812

Focuss, nå var det faktisk stilt spørsmål om dette i går, men ingen så ut til å svare på det. Om døren for din del er åpen, kan det jo tenkes at andre lurer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 15:13 2801

"Jeg mener det blir helt feil slik du presenterer det og ikke gidder å se om COV har børsmeldt dette eller om dette ligger på hjemmesiden."

Hvis du skal mene noe mer objektivt om hva jeg legger ut, kan du gjerne være mer konkret og unnlate å poste antydninger du ikke har kunnskap om.
Når du skriver at jeg ikke gidder å sjekke børsmeldinger eller hjemmesiden, blir det litt tøvete. Sitatet er hentet fra hjemmesiden, og joda, jeg er fullt klar over at dette gjaldt brystkreft.

Hvor har du det forøvrig fra at jeg setter "fortreffeligheten til INIFY (Prostate Screening tool) i tvil?
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 15:16 2802

"Siden du føler deg så alene som kritikker av COV kan du tillate deg hva som helst? Gjør oss alle en tjeneste å finn på noe annet i det fine været!"

Hvorfor senke seg ned på dette nivået?
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
bulleye
24.08.2020 kl 16:08 2765

Måten du skrev på tydet på at siden du var eneste kritiker av COV kunne du tillate deg å skrive på måten du gjør, ved å ta ut bruddstykker av noe og ikke skrive hvilken type konkurranse (les kreftform) det gjaldt. Den siste setningen ble lagt inn for å se om du hadde litt humor, noe du tydeligvis ikke er i besittelse av. Nå går jeg iallefall ut i det fine været og lar børs være børs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 16:36 2738

"Den siste setningen ble lagt inn for å se om du hadde litt humor, noe du tydeligvis ikke er i besittelse av."

Siden du tidligere har tenkt at jeg var en kødd, var det kanskje ikke så åpenbart at det var en spøk.
En liten smiley hadde hjulpet.
Litt tynt grunnlag til å trekke konklusjoner om min humor kanskje. Men konklusjoner på tynt grunnlag er jo satsningsområde her inne.

Kan jo legge til at jeg har tenkt mange morsomme tanker om deg også😊
Sånn, kun fleip der altså😊
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 16:41 2731

"Siden du føler deg så alene som kritikker av COV kan du tillate deg hva som helst?"

Ser ikke sånn ut på de kommentarene jeg får.
Men dette sklir glatt gjennom:
"Hvis vi antar at Norne får rett i sine antakelser/estimater bør riktig prising for COV være 5,9 mrd. basert på resultat i 2024, noe som tilsvarer en aksjekurs på 766 kr."
Bare kødder😊
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 17:35 2681

"Når du på toppen ikke klarer å få med deg at dette gjeldt en konkurranse om brystkreft, mens du setter fortreffeligheten til INIFY (Prostate Screening tool) i tvil og påstår at du legger ut dette for å "opprettet en viss balanse"."

Deepbio, som nå har høyest score på nevnte konkurranse, skriver følgende på sin hjemmeside:

"Our first product line, DeepDx-Prostate, uses deep learning to recognize and/or localize acinar adenocarcinoma of the prostate in scanned, H&E-stained histopathology slides."

Sikkert flere firma som jobber parallelt med ulike krefttyper.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 17:42 2678

Herregud. Dette ble en veldig ødelagt tråd og det er ikke første gang. Gratulerer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
kreinh
24.08.2020 kl 17:49 2670

oivindl, tilbake til kverulering igjen? Halv sannheter, klipp og lim med setninger tatt ut av en sammenheng som gir en annen konklusjon enn den du er ut etter, osv. Sett deg skikkelig inn i selskapet og se hva Bulleye skriver, han er helt uten interesse av å smøre på (hause) og kommer med helt nøkterne betraktninger om ContextVision. Han har fulgt selskapet i flere år.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 17:51 2668

Tar med en til fra deepmed.

"Our α-prototype reached an average of 97% accuracy on blind samples and achieved 53% decrease of diagnostic time"

"Having completed the feasibility stage of our project we quickly move forward to produce predictive models for melanoma, as well as lung, colon and prostate cancers..."

https://www.deepmed.io/what-we-do/
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 18:07 2653

Oivindl
Du stormer fortsatt inn åpne dører. Hva er det du egentlig prøver å forklare? At COV ikke blir den eneste i verden til å stille kreftdiagnoser i tiden fremover? Heldigvis så blir de ikke det og mange ser at DP er fremtiden og satser. Mange nye små start ups men få med en bakgrunn som COV Det er derfor jeg har skrevet at i den fasen vi nå går inn i må forventes konsolidering med både oppkjøp og fusjoner. COV spiller i divisjon 1 som markedsleder i Medical Imaging og ferdig utviklet plattform for å legge til stadig nye diagnoser i sin DP portefølje.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 18:13 2663

Hvorfor går da så mange i taket av at jeg nevner det?
Når det til og med ble stilt spørsmål om det?
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 18:13 2667

oivindl
Vet du hva et feasibility study er og hvor det ligger i utviklingsfasen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
focuss
24.08.2020 kl 18:16 2657

Fordi du har en agenda som du sliter med å få noe hold i og derved skaper mye støy.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Normalone
24.08.2020 kl 18:17 2648

Oivindl, jeg har forstått at du har brukt mye tid på å vise eventuell motstrid i skribenters innlegg. Jeg er derimot usikker på hva du ønsker å oppnå med dine siste innlegg/sitater fra artikler/konkurranse mv. Betviler du kompetansen/produktene til COV? Eller ønsker du kun synliggjøre at det er andre selskaper som også driver med det samme?

Det er ubestridt at COV pr i dag er markedsleder innenfor MI (ca 50 %) og er veldig langt fremme i utviklingen av produkter kmyttet til DP (se hjemmesiden/børsmeldingen 29. juni - hva legger du i at COV selv anser seg som "first mover"?). Det er ingen som mener at det ikke finnes andre selskaper som holder på med det samme - men COV sitter med en unik og lang erfaring (35 år), og selv om COV i dag har opparbeidet seg en markedsledende posisjon på MI (50 %) har Sparebank 1 markets i sin analyse (kursmål 35) poengtert at DP markedet alene er verdt kr 30 pr aksje med kun 10 % markedsandel. Det som derimot kan være interessant å diskutere er mere konkret COV, deres produkter og tallene bak analysen til Sp1 markets - herunder størrelsen på DP markedet, hva er realistisk å oppnå av markedsandel mv. Hva er dine synspunkter på dette?

For de av dere som tviler på kvaliteten på det COV leverer, brukervennligheten og om dette vil bli brukt av patologene anbefaler jeg å høre på den siste webcasten fra 29. juni som ligger på hjemmesiden. Der forteller en italiensk patolog med 20 års erfaring om COVs siste godkjente DP produkt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
kreinh
24.08.2020 kl 18:32 2629

Fin link.

Side 42 - 46

Future plans:

"We see the advantages of having digital pathology integrated at
the laboratory not only for primary diagnostic issues
• Solid technical system for share, store and viewing is the core
• Collaboration between IT and pathology knowledge, as well as
laboratory personal, is crucial
• Research and development of diagnostic tools is good for
collaboration (hospital-university-industry)
• Need of established (virtual)networks for facilitating second
opinion"
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Foralldel
24.08.2020 kl 18:46 2620

Folkens, kan vi ikke bare holde opp med denne utmattende kveruleringen, og holde oss til nyheter folk finner om COV? Etter min mening er selskapet ytterst spennende, og det er nesten ingen grenser for hvor kursen kan gå på sikt. Innen få år, i tråd med SWS sin siste oppdatering, tror jeg vi vil se en voldsom ekspansjon i selskapets inntekter og markedsandel (Siste fair value 58kr). I nærmeste fremtid tror jeg vi vil få oppdatering om utvikling i produktporteføljen og kanskje oppkjøp eller konsolideringer. Selskapet tjener penger og er posisjonert for fremtiden, det holder for meg!
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.08.2020 kl 18:46 2625

Takk for et fornuftig og saklig svar. Litt underlig at det skal være behov for å takke for det, forøvrig.

Du spør hva jeg ønsker å oppnå. Svaret er vel ikke vanskeligere enn at det delvis er svar på et konkret spørsmål fra i går, som jeg forøvrig hadde forventet at andre ville svare på.
Delvis er det et forsøk på å balansere synet på hvor cov ligger i konkurransen.
For de som har fulgt cov over lengre tid, er sikkert mye av dette kjent, men da jeg startet å lese her, var inntrykket at COV nærmest var enerådende.

Kanskje ikke så rart, siden jeg åpenbart er den første til å stille kritiske spørsmål, i hvert fall uten å la seg kjeppjage fra tråden.

Debattkulturen blandt enkelte her inne, er i hvert fall ikke i imponerende.
Redigert 20.01.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Normalone
24.08.2020 kl 19:34 2678

Takk for svar Oivindl. Hovedgrunnen til at jeg ble interessert i COV og valgte å investere i selskapet, skyldes i stor grad måten COV har bygget opp sin virksomhet over mange år og blitt ledende innen MI - og ikke minst størrelsen på DP markedet og hvor langt COV har kommet i sin utvikling/"forberedt seg" til dette markedet. Videre sitter de på en unik kompetanse/know how/andre immaterielle verdier/,eiendeler - etter 35 års drift - som vil gjøre selskapet godt rustet for det som skjer fremover - og du har helt rett i at det også finnes andre selskaper som holder på med dette, men COV ligger langt fremme og jeg tror COV med nevnte IP vil være en meget attraktiv oppkjøpskandidat. Når jeg også leser at en av analysene mener at DP markedet for COV alene er verdt kr 30 pr aksje - med kun 10 % eierandel - og CEO fortsetter å kjøpe aksjer, er min oppfatning at COV i dag er "billig". Verdt å nevne at COV, også i Q2 med Covid 19 utfordringene, har blå bunnlinje, ingen gjeld og godt finansiert.

På et anonymt forum er det fryktelig mye støy - og jeg er rimelig sikker på at du på tilnærmet alle HO tråden vil kunne kritisere debattkulturen. Jeg er mer interessert å høre dine faglige synspunkter om COV. Har du noen spørsmål/meninger om selskapet og det som her er skrevet?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.08.2020 kl 08:01 2524

Nok en gang, takk for svar.
Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av debattkultur, da den åpenbart kan være kvelende for en saklig og åpen debatt, men la nå det ligge.
Jeg har i mange år hatt mesteparten av porteføljen i oljeaksjer, men har av flere grunner ønsket å endre på det.
COV var på listen over aktuelle selskap, men ble ikke valgt i denne omgang, mer eller mindre tilfeldig.
Prøver heller ikke å skaffe meg billige aksjer.

Når du spør om mine meninger eller spørsmål, har jeg forsåvidt ett.
Du skrev "Der forteller en italiensk patolog med 20 års erfaring om COVs siste godkjente DP produkt."
Jeg har foreløpig bare sett utsnitt på trykk på hjemmesiden "I can testify that it is really easy to use, saves time and helps highlight suspicious areas for cancer.”
Men hva legger du i det som sies her?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.08.2020 kl 08:28 2500

Jeg har ikke medisinsk ekspertise - men jeg forstår det som du siterer, og det italieneren sier (etter å ha testet dette i 2 år) om at en vil være like avhengig av dette som mobiltelefonen, at dette er med på å revolusjonere jobben til patologi (veldig enkelt å bruke, sparer tid, hjelper til å finne kreft). DP bidrar således til å gjøre patologens jobb mye enklere - samt mer treffsikker diagnose.

Anbefaler deg å høre hele webcasten (14 min) - der redegjør patologen og Palm mer inngående for produktet.


Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
focuss
25.08.2020 kl 08:36 2478

Jeg mener at det som ligger i det som patologen sier er at INIFY virkelig er enkelt å bruke. Det er en kjent sak at det er en viss technophobi knyttet til det å ta i bruk ny teknolog. Hos patologer og leger generelt er det viktig for å oppnå suksess i markedet at produktet ikke er slik at patologer må plundre mye med det før de får under huden hvordan ny teknologi anvendes i praksis. Enkelhet i bruk er sammen med en del andre faktorer en suksessfaktor for produktet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.08.2020 kl 08:37 2469

Hvis du er interessert i TA, kan det også være verdt å vurdere COV nå som den er nede på kr 23...
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Foralldel
25.08.2020 kl 09:13 2431

Er det noen formasjoner på gang, hode-skulder eller dobbel topp? Er ikke så stødig på TA som du sikkert skjønner, men det hadde vært fint med noen innspill her. Sitter long med posten, og har tatt høyde for noen svingninger. Men hvis det skulle komme en dropp, kommer jeg til å kjøpe flere aksjer:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.08.2020 kl 09:31 2412

Jeg skal ikke skryte på meg TA ekspertise, men slik jeg har forstått det (og det jeg har blitt fortalt) - nærmer vi oss støtte på rundt 22/23. Det tatt i betraktning at volumet de siste dagene har blitt (enda) lavere, og aksjen er oversolgt, kan være argumenter i retning av at vi kan få en rekyl. Men her anbefaler jeg å sjekke ut dette nærmere selv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.08.2020 kl 14:07 2314

Er nok ikke så god på TA. Er vel også generelt skeptisk basert på en del "TA-eksperter" på HO.
Men jeg kikker gjerne på kursutviklingen over tid og prøver å ta det med i vurderingen. Men vil ikke kalle det TA akkurat.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.08.2020 kl 15:57 2261

Her kommer min vurdering av det som sies, da basert på teksten på context visions hjemmeside.
Får ta podcasten etter hvert.

1 Det er enkelt å bruke.

Det er selvsagt viktig, og med mindre resultatet langt overgår andre metoder, en forutsetning for å nå frem til brukerne. Men her kan det likevel være forskjell mellom ulike brukere av mange grunner. Interesse for teknologien, erfaring med IT og hvor hyppig man bruker det, vil kunne ha betydning. Min erfaring med introduksjon av ny teknologi, er at selv det enkleste hjelpemiddel kan skape frustrasjon hos enkelte brukere.
Som eksempel kan nevnes at store bedrifter (eks NRK) gjerne hopper over enkelte versjoner av Windows eller Office. Produktene er gjerne bedre, men omkostningene blir for store. At et produkt er enkelt i bruk, betyr heller ikke at man nødvendigvis har bruk for det.

2 Tidsbesparende.

Absolutt positivt, og er forsåvidt et salgsargument i seg selv. Reduserer kostnader og effektiviserer driften. Men igjen er det som nevnt over, svært avhengig av brukeren.

Vurderingene av disse to momentene er gjort på generell basis, og ikke spesielt knyttet til dette produktet. Til det er informasjonen om bruken for begrenset.

3 Oppdaging av flere potensielle kreftsvulster.

Dette er vel hovedargumentet og nøkkelen til suksess. Men det er fortsatt uløste problemer, og det er nyere forskning som setter søkelys på disse utfordringene.
At selskapet selv og aksjonærer uttrykker stor optimisme, er ikke overraskende, og de kan gjerne få rett.
Men ikke alle lovende nyvinninger slår gjennom like raskt eller like omfattende som ønskelig.
"Some of the medical device industry’s most heralded disruptors wound up being its biggest failures. Here’s what we can learn from their mistakes."
https://www.medicaldesignandoutsourcing.com/failure-thrive-lessons-learned-medtech-innovations-missed-mark/


For min del synes jeg det er interessant å se på hva nyere forskning sier, som feks denne artikkelen:
"On instabilities of deep learning in image reconstruction and the potential costs of AI"
https://www.pnas.org/content/early/2020/05/08/1907377117#sec-9
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.08.2020 kl 16:16 2251

Hør på webcasten- der vil patologen, som har testet dette, etter mitt syn gi deg svar på mye av det du tar opp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.08.2020 kl 16:26 2234

Skal gjøre det 👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
focuss
25.08.2020 kl 16:35 2224

Hva er digital patologi?
Digital patologi er prosessen med å digitalisere glassbilder ved å bruke en hel lysbildeskanner og deretter analysere de digitale bildene ved hjelp av en bildevisning, vanligvis på en dataskjerm eller mobil enhet. En bildevisning fungerer på samme måte som det tradisjonelle lysmikroskopet slik at patologer kan flytte lysbilder rundt på samme måte. Selv om den grunnleggende visningsfunksjonaliteten ikke har endret seg drastisk, har digital patologi ført til fantastiske forbedringer for effektivitet, arbeidsflyt og inntektsforbedringer i patologilaboratorier.

Utviklingen av digital patologi, eller hele lysbildebehandling (WSI), har tatt nesten 20 år. Det har gått fra å feste et kamera til linsen til et mikroskop, til utviklingen av de første skannerne, til det vi har i dag: teknologi som raskt blir uunnværlig i det anatomiske laboratoriet ... De første skannerne var klumpete instrumenter som tok opp store fotavtrykk - med lang saksbehandlingstid (opptil 6 minutter) dyr lagring, og begrenset brukstilfeller. Skannere i dag kan skanne lysbilder på så lite som 30 sekunder, konfigureres med flere forstørrelser og håndtere opptil 1 000 lysbilder om gangen. Lagring, nå tilgjengelig i skyen, er rimelig, sikker og tilgjengelig. Programvare som inneholder kunstig intelligens (AI) tilbyr et utall måter å analysere og presentere bilder for patologen.

Utviklingen av digital patologi er ganske lik den for mobiltelefonen. Tidlige versjoner var unødvendig store, eksentriske, og begrenset av dekning, kostnader og behov. Nå er mobiltelefonen like allestedsnærværende som klokken og brukt på måter ingen kunne ha forestilt seg på begynnelsen av 1980-tallet. Med utviklingen av hele lysbildefremvisningsskannere har digital patologi som en praksis tatt av, omtrent som bruken av mobiltelefoner har skyrocketed med kraftigere mobile enheter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
focuss
25.08.2020 kl 16:47 2206

Hvor går digital patologi?
Når AI-applikasjoner fortsetter å vokse, vil AI-drevet digital patologi sannsynligvis følge de fleste teknologikurver; kostnadene vil fortsette å synke, og mangfoldet av applikasjoner vil øke. Det synkende antallet patologer kombinert med økningen i biopsimengde, nødvendiggjør behovet for mer effektive laboratorier. I tillegg vil crossover med andre AI-applikasjoner, som radiologi og MR, gi muligheter til å bruke digitale patologiverktøy som en del av integrert diagnostikk og prognostisk beslutningstaking.

Noen laboratorier har allerede satt opp sitt digitale patologisystem for automatisk å laste inn utvalgte bilder fra radiologi-PACS (Picture Archiving Communication System) ved registrering av tilfeller, slik at behandlende leger kan se og navigere i selve lysbildet som pasientdiagnosen er basert på. Samtidig kan radiologer se røntgenbilder sammen med MR- og CT-skanninger og de tilhørende histologiske lysbildene i en visning.

Med så mange eksempler på at laboratorier gjør gode ting ved å ta i bruk digital patologi, virker plutselig hindringene for å øke serverlagring og omorganisere infrastruktur mindre skremmende enn før. Flere og flere laboratorier vil støve av skannerne sine og gå igjen i samtalen for å utvikle seg til digital patologi. Når adopsjonen av digital patologi og AI vokser, vil patologilaboratorier oppleve mer dramatiske økninger i arbeidsflyteffektiviteten og glede seg over en ny epoke med samarbeid. Det endelige resultatet? Raskere, mer nøyaktige diagnoser for pasienter og et bredere informasjonsvolum til behandlende legers fingertupp.

Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
focuss
25.08.2020 kl 16:51 2193

En ny type patologi er her.
Laboratorier som nøler med å omfavne tiden med datadrevet medisin, vil bli etterlatt. Med AI-drevet patologi hjelper vi laboratorier med å forfølge ubegrensede muligheter for deres virksomhet, kunder og pasienter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
focuss
25.08.2020 kl 17:19 2163

Laboratorier har kunder,mange kunder, som de skal levere resultater til, og pris og kvalitet betyr alt som i alle andre konkurranse utsatte virksomheter. Ett laboratorium som velger gamle metoden med patolog og mikroskop i konkurranse med moderne teknologi vil neppe leve lenge i dette markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare