Qfuel: hva skjedde i Mexico. 800 liter olje på 1000 kilo plast?

Sydney
QFUEL 21.08.2020 kl 02:02 2025

https://www.tu.no/artikler/norsk-patent-kan-gjore-plast-til-drivstoff/345799

Mange skriver at skive er første fabrikk. Men her sier de at de har startet i Mexico osv.. kan noen gi meg en forklaring.


Det blir beskrevet som ubeskrivelig av oppfinneren. 30 anlegg i Norge. 50 i Danmark og Sverige. 5000 i USA osv.
Redigert 20.01.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Bruland123
21.08.2020 kl 02:47 1996

Det anlegget i Mexico var vell bare for å teste om teknologien fungerte som den skulle
Nedward
21.08.2020 kl 07:24 1865

Som sagt, det var et pilotanlegg. Ikke fullskala. Ikke gikk det 24/7 heller.

De har testet om teorien fungerte i praksis før de investerte i et fullskala anlegg. Etter Skive er det meningen å skalere videre opp.
Sydney
21.08.2020 kl 10:06 1634

Ja da er de igang med produksjon fra september av ca.
Nanoq
25.08.2020 kl 08:20 1281

Den artikkelen fortjener å bli løftet fram i første rekke.

Og den bør leses langsomt. Og minst 2 ganger.

https://www.tu.no/artikler/norsk-patent-kan-gjøre-plast-til-drivstoff/345799
Richter
25.08.2020 kl 08:32 1228

Manpower fra Ålborg i Danmark

AAU-forskere skal hjælpe Quantafuel

I et projekt i regi af Dansk Materiale Netværk, DMN, skal forskere ved Aalborg Universitet, AAU, hjælpe firmaet Quantafuel med at videreudvikle virksomhedens processer til kemisk genanvendelse af restplast.

Læs artikel i Automatik & Proces >
Nanoq
25.08.2020 kl 08:44 1156

Super. Nord-Jylland med Skiveområdet og Aalborg med Universitet/Høyskolen er blitt Danmarks utviklingssenter innenfor grønn teknologi og sirkulær økonomi. Mange gode og kreative krefter å finne i dette området. Europas Silicon Valley når det gjelder grønn teknologi.
Nanoq
25.08.2020 kl 12:09 934

PS.:
I artikkelen - som er fra 2016 - handler det jo primært om dieselproduksjon, som QFUEL på det tidspunktet hadde fokus på. Nå har de så flyttet fokus fra diesel til nafta, med hjelp fra storaksjonærene BASF og LEGO, og fordi det er en mer profitabel business.

Når man kan produsere diesel av denne avfallsplasten, så kan man også produsere nafta.

Begge deler er jo et oljeprodukt, og raffineringen sørger for resten.

Meget interessante tider venter oss aksjonærer i tiden framover.