Rigg mangel? 4 av 10 rigger er skrapet siden oljekrisen 2014

Skrur
SDRL 27.08.2020 kl 00:31 843

I 2019 ble det skrapet 34 borerigger.
Det var i i januar skrapt totalt 137 borerigger...

Hvor mange rigger skrapes i 2020 med covi 19... tipper 70 stk..

Om det er tilfelle så vil ratene gå igjennom taket....

Hvor mange rigger er skrapt så langt i 2020?
Peter Pan
27.08.2020 kl 04:14 754

Jeg tenker det samme.

Skrapede rigger + prosjekter på hold grunnet Covid og lav oljepris (som henger sammen).

I tillegg en del rigg selskaper som går overende.
Og ja, kanskje er Seadrill en av de som går overende.
Og ja, kjenner til varselet om at refinansiering vil kunne gå hardt ut over aksjonærene.

MEN: Seadrill har 10 milliarder på bok, og taper mindre i siste kvartal enn kvartalet før. Ordrereserven økte. Vi kjenner også til at det ligger minst ett stort prosjekt og lurer i nærmeste fremtid.

Hva om dette snur? Vaksine blir utviklet og oljeprisen stiger. Plutselig skal alle igang med prosjekter igjen. Hva skjer da? Tviler på at kreditorene da har noen interesse av at Seadrill blir et konkursbo. Det er da "enklere" for bankene å la Seadrill begynne å tjene penger igjen slik at de kan betale renter og avdrag.

Mange "hvis" her. Men det er kanskje verdt en tanke. Vi har sett liknende finansielle scenarior igjen og igjen og igjen i historien. Alt ser mørkt ut, bare negative tanker, og så snur det plutselig. Og de som er klare tjener vanvitting.

Joda. Kanskje litt ønsketenkning. Men ikke urealistisk på noen måte slik jeg ser det. Jeg tror signalet fra Seadrill kan ha vært et innspill til bankene. Altså litt taktikkeri. Vi får se. Alt kan skje.
Redigert 27.08.2020 kl 09:33 Du må logge inn for å svare