NTS. Hvor går veien videre ?
NTS består nå av en rekke forskjellige selskap som gjør de totalitær i sektoren. De er størst på båt,service og fraktsektoren. Eierandelene tatt i betrakting! Fusjoneringen med Frøy gruppen,gjør at de har eierandeler i NRS. Et av de selskapene som leverte meget gode tall ved Q2. Ice F Farm stormer frem på Island... Jeg tror NTS går under radaren til de fleste hus og analytikere. En reprising av selskapet vil komme. Blir spennende å se Q2 resultatene og guidingen videre. Kommer 01.09.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14
Du må logge inn for å svare
milk
25.01.2022 kl 06:32
3582
Til orientering, det er flere som handler aksjer og nye aksjonærer kommer til.... ;-)
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 07:25
3568
Akkurat som sist - begynte med støtteinnlegg til deg selv med semiaktive profiler. Skryt av deg selv en gang med dem så skjønner ingen det, flere ganger….så ser man det.
Når det er sagt - synes jeg det er morsomt :-)
Når det er sagt - synes jeg det er morsomt :-)
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 07:27
3573
Det kommer sikkert 1-2 bud til, og kanskje 3. Glem ikke hva som skjedde i NRS. Her har vi en aksje som til vanlig er lite likvid.
ruslebiffen1234
25.01.2022 kl 11:23
3421
Hvor sterke er SinkabergHansen? Kan de alliere seg med noen venner og kjøpe NTS?
Hobbykailn
25.01.2022 kl 11:33
3412
Er jo mulig at Sinkaberg tar over alt utenom NRS. NRS går til Salmar. Litt interesangt at Finansdirektøren til NTS kommer fra Sinkaberg..
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 12:03
3391
Jeg er usikker på om det er enighet nok innad i familien Sinkaberg til å løfte ett slikt prosjekt. Jeg tviler på det...
Hobbykailn
25.01.2022 kl 12:16
3369
Men at det kan være fornuftig å bli et børsnotert selskap tror jeg Sinkabergfamilien forstår. eller de bør det...
mofs
25.01.2022 kl 12:52
3389
Ja, alle aktører bør tenke børs pga. det nye skatteregiment, men nei, Sinkaberg kan ikke sluke NTS.
milk
25.01.2022 kl 15:25
3292
mofs" Jeg er vel ikke akkurat noen profet, men takk for avklaring :-) Så får vi bare håpe at Benny roer litt ned på dette området :-D
Bennyfyfasan
25.01.2022 kl 15:42
3271
For meg må du bare snakke så mye du vil med deg selv - da får du i alle fall nok komplimenter og de svarene du vil ha ;-)
milk
25.01.2022 kl 18:16
3420
Sinkaberg har investert tungt og blir ikke så hardt rammet av de nye skattereglene i år, men de er helt sikkert i tenkeboksen. Det hadde vert ideelt med et "samarbeid" med NTS, men så lenge NTS er i spill kommer de nok ikke i betraktning alene... Det er tross alt flere løsninger. Det kommer minst en ny interessent på Fredag. Bare å sitte rolig i sjarken enda ;-)
mofs
25.01.2022 kl 18:29
3420
ruslebiffen1234 skrev Men de har vel et nært samarbeid med Lerøy på salgssiden?
Ja, hva så? - Lang vei derfra til å komme med et felles bud vel? - Eller vet du noe som vi andre ikke vet.
milk
26.01.2022 kl 05:48
3244
Utbryter gruppen har gjort en kjempejobb for å få fart i et selskap som har gått sideveis på børsen, med en forholdsvis dårlig omsetning. Det var bare et tidsspørsmål før selskapet ville bli re priset. Selvfølgelig frir de til Mowi for å smi mens jernet er varmt. Men om selskapet blir solgt til Mowi, er en helt annen sak.. Det sitter to stk Gustav å teller på knappene. Dialogen med utbrytergruppen er i full gang. Gåsø og Witzøe har vert i "klinsj" før. Når Witzøe grupperingen kommer å banker på døra til NTS, vil de banke hardt. Kanskje tar de med seg hele døra!!! :-) Løsningen ligger i korta, men en grundig jobb skal gjøres, historie skal skrives og formuer skal økes :-D
Hobbykailn
26.01.2022 kl 10:13
3156
Hva er status i forhold til ekstraordinær generalforsamling. Er kravet kanselert pga budet??
mofs
26.01.2022 kl 10:44
3152
Nydelig å høre at Gustav vil dra opp den store lommeboka. Milk var en stor profet når han dro opp et kursmål på 150,- like før budkampen startet. Men om Milk er en profet, så er vel Harry et geni, som lastet opp jevnt og trutt i NTS, mens alle tittet på NRS. Harry må jo ha visualisert seg et eller annet, så hva mener Harry og hvilke løsninger jobber han mot? Kanskje det er Harry vi skal følge med på for å se hvor dette ender.
ibyx
26.01.2022 kl 12:42
3083
Først i køen står nå Mowi. Like bak ligger navn som SalMar, Lerøy og Cermaq. Skriver iLaks.
Så hvem har størst muskler og passer best med NTS?
MOWI kan sikkert bla opp, men får de lov? Hvor store kan de bli i markedet? Kan myndighetene stikker kjepper i det hjulet?
Og Salmar har vel nylig brukt masse penger, men de har saktens mer..?
Hva med Lerøy? De er jo ikke like flinke til å optimere seg på børs som Salmar. Det er kanskje uheldig dersom de kaster seg på og har råd?
Forresten, hvis dette er en trend at de mellomstore kjøpes opp. Hva da med fx Grieg? De er lavere priset enn NTS og er slik sett et mindre løft å kjøpe. Bra med ekspansjonsmuligheter har de visst også: Er billig nå dessuten!
Så hvem har størst muskler og passer best med NTS?
MOWI kan sikkert bla opp, men får de lov? Hvor store kan de bli i markedet? Kan myndighetene stikker kjepper i det hjulet?
Og Salmar har vel nylig brukt masse penger, men de har saktens mer..?
Hva med Lerøy? De er jo ikke like flinke til å optimere seg på børs som Salmar. Det er kanskje uheldig dersom de kaster seg på og har råd?
Forresten, hvis dette er en trend at de mellomstore kjøpes opp. Hva da med fx Grieg? De er lavere priset enn NTS og er slik sett et mindre løft å kjøpe. Bra med ekspansjonsmuligheter har de visst også: Er billig nå dessuten!
Redigert 26.01.2022 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Sparern
26.01.2022 kl 18:17
2983
Gustav er fremdeles interesert: Laksegründer Gustav Witzøe om en sammenslåing mellom hans Salmar og NRS: – Vil være en god match
Sparern
26.01.2022 kl 18:25
2992
Blir spennende dette..
Redigert 26.01.2022 kl 18:27
Du må logge inn for å svare
milk
26.01.2022 kl 18:35
2991
23.12 skrev jeg at Harry hamstret aksjer og jeg hadde en sterk kjøpsanbefaling på NTS. Problemet er bare at det ikke er helt enkelt å følge med på hva en adm.dir gjør av investeringer, naturlig nok ;-) Jeg må bare innrømme at jeg er en liten smule spent på Fredagens utfall :-) Kjenner jeg ledelsen rett, noe jeg tror jeg gjør, så ligger det en aldri så liten overraskelse i luften... Uansett utfall, så er jeg sikker på at det vil styrke selskapet og kursutviklingen. Om ikke på Fredag, så på lang sikt. Det er min "profeti" :-DD "ibyx" Lerøy er prisgitt Møgster familien. Tviler sterkt på at de forbarmer seg over NTS. De har mer en nok med familieselskapet DOF.....
Redigert 26.01.2022 kl 18:47
Du må logge inn for å svare
Var det ikke også din profeti at Frøy skulle bli en kjempeinvestering da de gikk på børs til 61 ? Må si at din treffsikkerhet, fagkunnskap, kontaktnett og profetier i beste fall er svært tvilsom milk.
Redigert 26.01.2022 kl 20:34
Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.01.2022 kl 20:43
2930
Kutt ut da, Liso.
Frøy kan fortsatt bli en kanoninvestering, men man må ha litt tålmodighet og ikke bare klage som du gjør hver eneste dag. Man setter seg inn i selskapet, og om man har tro på det er man glad for at kursen faller, for da akkumulerer man.
Har anbefalt deg før å kutte ut aksjer og heller satse på fond. Gjentar den anbefalingen da du ikke kan forholde deg til enkeltaksjer Liso
Frøy kan fortsatt bli en kanoninvestering, men man må ha litt tålmodighet og ikke bare klage som du gjør hver eneste dag. Man setter seg inn i selskapet, og om man har tro på det er man glad for at kursen faller, for da akkumulerer man.
Har anbefalt deg før å kutte ut aksjer og heller satse på fond. Gjentar den anbefalingen da du ikke kan forholde deg til enkeltaksjer Liso
milk
26.01.2022 kl 21:08
2894
Det er helt klart at unoterte selskap nå vurderer å notere seg på børs etter de nye skattereglene.... Når det gjelder Sinkaberg Hansen, så "leter" de helt sikkert etter en god løsning før de eventuelt går på børs. Dette er verdt å ta i betraktning før man danner seg et bilde av hvordan NTS vil se ut neste år på denne tiden.. Det er også service selskap i Ytre Namdal som kanskje vil melde sin interesse om å bli involvert... "Liso" Frøy vil bli re priset når vi går inn i smulere farvann og større enheter blir mer avhengig av båter og vil skrive langtids kontrakter. Kanskje kommer Frøy i spill! Hva blir kursen da? Sølvtrans driver vel enda så vidt jeg vet ;-) Ingen grunn til panikk.... Ingen grunn til å stå på rekka å kaste seg i havet. Sitt rolig på tofta å slå floke når det blir kaldt og tvilen kommer. Dette skal vi ro i land ,med god fortjeneste. :-D
keisam
26.01.2022 kl 21:46
2873
ruslebiffen1234 skrev Hvor sterke er SinkabergHansen? Kan de alliere seg med noen venner og kjøpe NTS?
Er neppe sterke nok finansielt. De siste årene har de investert mye i nytt smoltanlegg i Bindal og slakteri/hovedkontor på Marøya. Virker som samarbeidet mellom familiene Sinkaberg og Berg-Hansen fungerer bra og ser ikke for meg at de vil bli mindre eiere i et større selskap nå. Med tanke på diversifisering så er det muligens ikke lurt med lite geografisk spredning av merdene, som algeoppblomstringen rundt Tjeldsundet i 2019.
milk
26.01.2022 kl 21:51
2911
Det kan så være!! :-) Ingen har nevnt Moen marin" Norges største tørrdokk!! Ligger midt i smørøyet og kommer til å bli en faktor for "utbryter"styret i NTS. Frøy har kontrakter med Moen på fire skip..... Det er ikke helt enkelt å holde tunga i riktig munn når flere selskap blir implisert i hverandre :-D
Bennyfyfasan
26.01.2022 kl 22:38
2879
Alle som har aksjer i NRS, Frøy eller NTS skal prise seg lykkelig for utbrytergruppen. Hvis ikke ville dere ALDRI ha fått realisert verdier i selskapene. Det var bare NRS som var likvid nok til egentlig å bli kalt for ett skikkelig børsnotert selskap. De andre har ikke mer omsetning på børsen enn det jeg bruker på julegaver. Det ville heller ALDRI ha blitt høye nok utbytter til å legitimere å være fast i en aksje uten omsetning.
Nå kan det mest lønnsomme på kort sikt faktisk være NRS aksjer. HVIS Salmar gjør alvor ut av denne flørtingen kan det bli ett ganske sykt bud. MEN - gjør han dette for å visualisere for utbryterne at det er større underliggende verdier i NTS enn det kursene pr i dag tilsier? Gjør han det for å påvirke valget ved en evt neste generalforsamling?
Jeg blir ikke overrasket om det kommer en annen industriell part på banen som ikke vanligvis driver innen oppdrett. Selv staten solgte jo Cermaq ut av Norge til mitsubishi. Det er nå mange med ENORMT med penger av de superrike - og det er sjelden kost at ett slikt selskap som dette er i spill. Det er som regel umulig med ett total oppkjøp.
Den langsiktige skjebnen til FRØY kan bli interessant. Det er pr nå underskudd av brønnbåter, men mange oppdrettere er iferd med å bygge opp egne rederi. Uten de 120k+ tonnene i året (hvis NTS blir slaktet) - kan gjøre at FRØY over tid går inn i hardere konkurranse. Hvis man ser på sykluser i annen shipping - vel den kan bli brutal for FRØY. Når det er sagt kan det bli morsomt på kort sikt i slaktingen av NTS også for FRØY aksjonærer.
Nå kan det mest lønnsomme på kort sikt faktisk være NRS aksjer. HVIS Salmar gjør alvor ut av denne flørtingen kan det bli ett ganske sykt bud. MEN - gjør han dette for å visualisere for utbryterne at det er større underliggende verdier i NTS enn det kursene pr i dag tilsier? Gjør han det for å påvirke valget ved en evt neste generalforsamling?
Jeg blir ikke overrasket om det kommer en annen industriell part på banen som ikke vanligvis driver innen oppdrett. Selv staten solgte jo Cermaq ut av Norge til mitsubishi. Det er nå mange med ENORMT med penger av de superrike - og det er sjelden kost at ett slikt selskap som dette er i spill. Det er som regel umulig med ett total oppkjøp.
Den langsiktige skjebnen til FRØY kan bli interessant. Det er pr nå underskudd av brønnbåter, men mange oppdrettere er iferd med å bygge opp egne rederi. Uten de 120k+ tonnene i året (hvis NTS blir slaktet) - kan gjøre at FRØY over tid går inn i hardere konkurranse. Hvis man ser på sykluser i annen shipping - vel den kan bli brutal for FRØY. Når det er sagt kan det bli morsomt på kort sikt i slaktingen av NTS også for FRØY aksjonærer.
milk
26.01.2022 kl 23:09
2854
Jeg tror ikke ledelsen i Sølvtrans er helt enig i ditt resonnement ang FRØY... Jeg tror heller ikke vi vil se en "slakting" av NTS.... NTS vil ligge på 130 kr i medi Mars.. PS. Jeg tenker å selge meg litt ut av NTS å ta ut den skattefrie delen av ASK. Jeg skal kjøpe meg SUV.Diesel... Det blir Merse eller BMW. Hva mener du Benny er det beste valget?
mofs
26.01.2022 kl 23:18
2841
Her bommer du fatalt Benny. Fundamentale verdier og utsikter for selskaper trumfer spørsmålet om likviditet. Milk nevnte Sølvtrans her. Sølvtrans var et ilikvid selskap på børs. Det var nesten ingen interesse, men verdiene i Sølvtrans var fantastiske og langt fra kjedelige. Det var superprofitabelt, men tradet på børsen på smått utrolige P/E=6. Selskapet betalte også gode utbytter. 3 måneder etter at jeg kjøpte aksjer i selskapet, kom en gruppe med utspring fra styret og kjøpte hele selskapet. De var lei av de lave kursene og stupide finansanalytikere som ikke kunne regne og snakket selskapet ned. I løpet av 3 måneder fikk jeg rundt regnet 50 % avkastning, men jeg var ikke glad, selv om Giskeødegård (Nordea/noen som husker han) mente at aksjonærene måtte le hele veien til banken med et slikt bud. Å selge et selskap med en P/E på ca. 10 i en så sterk bransje som brønnbåt, gjorde meg langt fra happy, for jeg visste at det var verdt det dobbelte, men hva skal en gjøre når en befinner seg i omstendigheter hvor stakeholders åpenbart mangler kalkulator. Heldigvis gikk Norsk Fisketransport inn i NTS omtrent samtidig, og da fikk Sølvtranspenga mine et godt hjem i samme fantastiske bransje. Jeg fikk NTS billig, fordi ingen skjønte hvor sterk bransjen var og hvor mye potensiale som var i selskapet. Resten er historie. Verdi trumfer alltid likviditet. En må bare være tålmodig og være i stand til å bruke kalkulatoren med omhu.
Bennyfyfasan
26.01.2022 kl 23:24
2826
Skal du tjene penger innen oppdrett over tid må du ha kontroll på det som genererer alt - laks i sjø. Du kan eie settefiskanlegg, slakteri, brønnbåter og servicebåter og bli uten jobb på ett øyeblikk. Sølvtrans, Rostein og Frøy + flere vet dette meget godt - selv om ikke du ser det. Det er bare å se mot supply, tank, tørrbulk osv osv.
De reine privateide settefiskanleggene er nå nesten utradert. De er blitt valgt bort - og oppdretterne har bygd egne. Nå som vi går inn i en ny periode med superprofitt - og oppdretterne ikke kan kjøpe så mye lisenser de ønsker - vil de sikre seg andre deler av verdikjeden. Vent å se!
Jeg unner alle å tjene penger - inkl deg selv om du har flere profiler og svarer og skryter av deg selv. Du klarer ikke å trigge en cm misunnelse av meg uten at jeg trenger gå innpå det i denne settingen. Jeg lar som vanlig deg stå for skrytet - og spesielt nå som du ikke vet hvor heldig du er.
MILK - gled deg over situasjonen du har snublet opp i. Har Gåsø (som du hadde tro på) fått styre showet har dere ikke endt opp med merverdi.
De reine privateide settefiskanleggene er nå nesten utradert. De er blitt valgt bort - og oppdretterne har bygd egne. Nå som vi går inn i en ny periode med superprofitt - og oppdretterne ikke kan kjøpe så mye lisenser de ønsker - vil de sikre seg andre deler av verdikjeden. Vent å se!
Jeg unner alle å tjene penger - inkl deg selv om du har flere profiler og svarer og skryter av deg selv. Du klarer ikke å trigge en cm misunnelse av meg uten at jeg trenger gå innpå det i denne settingen. Jeg lar som vanlig deg stå for skrytet - og spesielt nå som du ikke vet hvor heldig du er.
MILK - gled deg over situasjonen du har snublet opp i. Har Gåsø (som du hadde tro på) fått styre showet har dere ikke endt opp med merverdi.
Bennyfyfasan
27.01.2022 kl 00:04
2798
mofs...som egentlig er milk. Svar med en profil så tar jeg deg mer seriøst. Dette er lavmål - og du gjør nå det samme som sist du spammet hvert eneste oppdrettsforum.
Du understreker jo poenget mitt. For å komme seg helskinnet ut av ett selskap uten likviditet er du avhengig av noen som vil selge eller kjøpe store deler av selskapet. Det kan ta år - eller tiår. Det vet man aldri. I en aksje så er det tilbud og etterspørsel som rår - og når et selskap er så dominert av store eiere som i NTS er det en guds lykke at utbryterne kom på banen. Gåsø har aldri brydd seg om småaksjonærene.
Du understreker jo poenget mitt. For å komme seg helskinnet ut av ett selskap uten likviditet er du avhengig av noen som vil selge eller kjøpe store deler av selskapet. Det kan ta år - eller tiår. Det vet man aldri. I en aksje så er det tilbud og etterspørsel som rår - og når et selskap er så dominert av store eiere som i NTS er det en guds lykke at utbryterne kom på banen. Gåsø har aldri brydd seg om småaksjonærene.
milk
27.01.2022 kl 05:51
2720
Jeg har en betroelse å komme med! Bennyfyfasan" er mitt alias. Med andre ord, milk og Bennyfyfasan er samme profil :-D
mofs
27.01.2022 kl 11:16
2609
Du vet Benny: aksjemarkedet er en stemmemaskin på kort sikt, men en vektingsmekanisme på lang sikt. Det hjelper lite med masse stemmer, når det ikke er underliggende verdier i et selskap (ta NEL for eksempel). Min identifisering av brønnbåter som en bransje med utrolige marginer og enormt vekstpotensiale handler ikke om keynesiansk skjønnhetskonkurranse (hva andre er interessert i = likviditet), men om fundamentale forhold. At ingen er interessert, er bare bra, for da kan en erhverve seg assets billig. Når penga renner inn, Milk kjører Merse over Nærøysundbrua, og ting blir synlig for de som deltar i skjønnhetskonkurransen, ja da stiger interessen hos allmenheten og kursen stiger. Det er rart med det, før eller siden kommer realverdiene frem på den ene eller den andre måten.
Benny synes du ikke det er rart at 2 av de beste selskapene på børsen det siste tiåret startet som ilikvide (og er det fortsatt i tråd med ditt syn). Jeg tenker på NTS og Bouvet, og ja jeg er dypt inne i begge, utgjør 40 % av porteføljen min nå. De var ikke det første gang jeg kjøpte dem for å si det sånn. Det blir aldri feil å investere i billige og misforståtte aksjer.
Jeg er heller ikke helt enig med deg i dine betraktninger om eierstrukturen i NTS. Det er mange store eiere ja, men mer diversifisert enn mange andre, tenk bare på aktører som staten, Røkke, Fredriksen, Witsøe o.s.v.
Benny synes du ikke det er rart at 2 av de beste selskapene på børsen det siste tiåret startet som ilikvide (og er det fortsatt i tråd med ditt syn). Jeg tenker på NTS og Bouvet, og ja jeg er dypt inne i begge, utgjør 40 % av porteføljen min nå. De var ikke det første gang jeg kjøpte dem for å si det sånn. Det blir aldri feil å investere i billige og misforståtte aksjer.
Jeg er heller ikke helt enig med deg i dine betraktninger om eierstrukturen i NTS. Det er mange store eiere ja, men mer diversifisert enn mange andre, tenk bare på aktører som staten, Røkke, Fredriksen, Witsøe o.s.v.
Bennyfyfasan
27.01.2022 kl 12:29
2571
Det er greit å være uenig - det er lov. Det er mer enn en måte å tjene penger på innen aksjer, det er helt klart. Jeg har samme avkastning i GSF i samme periode som om man kjøpte NTS på beste tidspunkt og solgte på 120 ish kroner. Jeg har kjøpt og solgt 4-5 ganger, som ikke jeg synes er ekstremt. Forskjellen er at det har vært umulig uten oppkjøpet for en NTS aksjonær. Du er avhengig av en 3 part eller flere. Det er ikke nødvendigvis slik at en aksje oppnår den kursen den fortjener. NRS er ett eksempel at oppkjøp er nødvendig, det samme gjelder NTS.
Nel og den grønne bølge generelt er en annen ende av skalaen jeg ikke tror vi skal dra inn her. For det er 70% luftslott inntil videre. Om 2-3 år vil en del av dem være selskap man ønsket man satte penger i.
Du har rett i at en aksje kan starte lite likvid og så arbeide seg til å bli en aksje med omsetning. Jeg tror ikke det kommer til å skje med den typen struktur og eiere som er i NTS for tiden.
Shipping - inkl brønnbåter er sårbare. Jeg vet bedre enn de fleste om timeprisen på de forskjellige størrelsene og mellom de forskjellige rederiene. Jeg vet også hva det koster å chartre og hva det koster å eie. Dermed vet jeg hva som er neste skritt for de fleste oppdretterne som driver sånn ok. Hvorfor gi Sølvtrans 35-40% avanse på noe man kan gjøre selv? Jeg kjenner redere som er nervøs for fremtiden. Da snakker jeg ikke om neste år, men litt lengre frem i tid.
På servicebåtene er lønnsomheten allerede redusert. Opptrappingen fra næringa selv er kommet lenger enn på brønnbåter.
I dag er store deler av overskuddet i brønnbåtrederiene tuftet på avlusninger og karantenetider. Endringer på de to tingene kan slå enormt ut i totalkapasiteten. Det jobbes med nye mediakamenter og teknologier som gjør at man skal redusere mekaniske og termisk avlusning. Det vil slå rett inn på bunnlinja til rederiene.
MEN - NTS er en perfekt partner for FRØY. Rederiet vil alltid ha en grunnaktivitet så lenge det ekteskapet varer. Det er en av de beste tingene som kan stå igjen etter Gåsø om imperiet består.
Nel og den grønne bølge generelt er en annen ende av skalaen jeg ikke tror vi skal dra inn her. For det er 70% luftslott inntil videre. Om 2-3 år vil en del av dem være selskap man ønsket man satte penger i.
Du har rett i at en aksje kan starte lite likvid og så arbeide seg til å bli en aksje med omsetning. Jeg tror ikke det kommer til å skje med den typen struktur og eiere som er i NTS for tiden.
Shipping - inkl brønnbåter er sårbare. Jeg vet bedre enn de fleste om timeprisen på de forskjellige størrelsene og mellom de forskjellige rederiene. Jeg vet også hva det koster å chartre og hva det koster å eie. Dermed vet jeg hva som er neste skritt for de fleste oppdretterne som driver sånn ok. Hvorfor gi Sølvtrans 35-40% avanse på noe man kan gjøre selv? Jeg kjenner redere som er nervøs for fremtiden. Da snakker jeg ikke om neste år, men litt lengre frem i tid.
På servicebåtene er lønnsomheten allerede redusert. Opptrappingen fra næringa selv er kommet lenger enn på brønnbåter.
I dag er store deler av overskuddet i brønnbåtrederiene tuftet på avlusninger og karantenetider. Endringer på de to tingene kan slå enormt ut i totalkapasiteten. Det jobbes med nye mediakamenter og teknologier som gjør at man skal redusere mekaniske og termisk avlusning. Det vil slå rett inn på bunnlinja til rederiene.
MEN - NTS er en perfekt partner for FRØY. Rederiet vil alltid ha en grunnaktivitet så lenge det ekteskapet varer. Det er en av de beste tingene som kan stå igjen etter Gåsø om imperiet består.
Sparern
27.01.2022 kl 15:39
2506
Flere løsninger
– Nå kan alle regne på det, uten forbehold, understreker han.
Han peker på at det ikke er gitt at det blir en løsning hvor en byder får 100 prosent.
– Det kan være flere løsninger. En kan kjøpe 100 prosent av NTS, en kan kjøpe majoritet eller en kan kjøpe en mindre del. Mange har balanse til å kjøpe noe, men kun noen få har råd til alt, sier han, og viser til mulige kjøpere, av større eller mindre deler av virksomheten, som SalMar, Lerøy, Cermaq, Bakkafrost og Grieg Seafood. Mowi har, som kjent, allerede meldt sin interesse gjennom et bud på 110 kroner per aksje.
Poenget med oppkjøperens balanse er særlig sentralt, siden NTS (inkludert dattereselskaper) har en betydelig gjeldsbyrde.
– Nå kan alle regne på det, uten forbehold, understreker han.
Han peker på at det ikke er gitt at det blir en løsning hvor en byder får 100 prosent.
– Det kan være flere løsninger. En kan kjøpe 100 prosent av NTS, en kan kjøpe majoritet eller en kan kjøpe en mindre del. Mange har balanse til å kjøpe noe, men kun noen få har råd til alt, sier han, og viser til mulige kjøpere, av større eller mindre deler av virksomheten, som SalMar, Lerøy, Cermaq, Bakkafrost og Grieg Seafood. Mowi har, som kjent, allerede meldt sin interesse gjennom et bud på 110 kroner per aksje.
Poenget med oppkjøperens balanse er særlig sentralt, siden NTS (inkludert dattereselskaper) har en betydelig gjeldsbyrde.
milk
27.01.2022 kl 16:25
2958
Ferskvanns avlusing vil aldri gå av moten. Det er også mye flytting av fisk. Både til slakteri og mellom lokaliteter. Mye av dette vil aldri oppdretterne selv prioritere! Det er alt for ressurskrevende å drifte et rederi sammen med produksjon av mat i stor skala. La de forskjellige selskapene drive med det de er spesialisert på. Det er da det blir penger i kassa. De fleste oppdretterne velger å være medeier i aktuelle service selskap.
Bennyfyfasan
27.01.2022 kl 16:52
4820
Disse to småoppdretterne hører nok ikke på deg - skal tipse dem om forumet neste gang jeg har dem i prat ;-)
Det er mange flere eksempler - og flere har spurt om tilbud
Alsaker
https://www.kyst.no/article/alsakers-nye-broennbaat-utstyres-med-verdens-stoerste-optilicer/
Nordlaks
https://www.nordlaks.no/nyheter-fra-nordlaks/2021/10/14/nordlaks-har-overtatt-ms-harald-martin
Mindre oppdrettere inngår samarbeid. Klokt
https://www.salaks.no/bronnbat-nord-as
Det er mange flere eksempler - og flere har spurt om tilbud
Alsaker
https://www.kyst.no/article/alsakers-nye-broennbaat-utstyres-med-verdens-stoerste-optilicer/
Nordlaks
https://www.nordlaks.no/nyheter-fra-nordlaks/2021/10/14/nordlaks-har-overtatt-ms-harald-martin
Mindre oppdrettere inngår samarbeid. Klokt
https://www.salaks.no/bronnbat-nord-as
Redigert 27.01.2022 kl 16:56
Du må logge inn for å svare
milk
27.01.2022 kl 18:47
4755
Jeg ser og leser hva du skriver og deler!! Næringen er i forandring og utvikling. Oppdrett er tross alt en ny næring i Europa. Jeg lever å ånder midt i næringens hjerte.. :-) Intet er spikret hva fremtiden gjelder!!! Uavhengige synspunkter og vinklinger er det som bringer verden videre. Stå på!! Men hva tror du om Mercedes vs BMW?
milk
27.01.2022 kl 19:02
4743
Aldri har vel teksten på tråden jeg startet vert mer gjeldende " NTS. Hvor går veien videre? ;-)
Sparern
27.01.2022 kl 19:05
4730
No mistet jeg trua på deg. De over 60 er så.sedate at de kan kjøpe Mercedes. Fremadstormede børsvinnere foretrekker BMW. Det burde du vite..
milk
27.01.2022 kl 19:29
4710
Ok. må vel ta en runde å prøve Beemer. De er da så voldsomt fokusert på El. Jeg går for diesel..... ;-)
Bennyfyfasan
27.01.2022 kl 20:49
4662
Hvis profitten blir for høy i ett leverandørledd - som det var i servicebåt tar næringa grep. Det samme gjelder brønnbåt for tiden - og oppdretterne er uredde selskapsbyggere. Dermed, de tar grep nå. Rederiene er litt nervøs.
Jeg er fryktelig lite opptatt av bil. Eide en gang en GLS bare for å få det ut av systemet. I dag kjører jeg en gjennomsnittlig bil + at jeg har en pickup til å dra båten.
Jeg er fryktelig lite opptatt av bil. Eide en gang en GLS bare for å få det ut av systemet. I dag kjører jeg en gjennomsnittlig bil + at jeg har en pickup til å dra båten.
milk
27.01.2022 kl 21:08
4671
Pickup til å dra brønnbåten :-D .. Vel vel. Jeg er spent på morgendagen. Gutta boys bruker helgene til å forhandle....
Bennyfyfasan
27.01.2022 kl 21:39
4648
Det blir spennende for hele sektoren fremover!
For NTS håper jeg at arbeiderne og småaksjonærene kommer godt ut av det - at det ikke blir en ny NRS runde
For NTS håper jeg at arbeiderne og småaksjonærene kommer godt ut av det - at det ikke blir en ny NRS runde
mofs
27.01.2022 kl 21:40
4666
Du har rett i at likviditet blir alfa og omega om en trader en aksje hyppig, så vi blir nok aldri enig om dette, siden jeg trader så lite som mulig, og du definerer deg som trader så vidt jeg kan lese.
Jeg er også delvis enig med deg i hvordan du beskriver "fiskeservice" som næring i dag. Risk/reward er ikke like gunstig i dag som den gang jeg gikk inn som aksjonær for 10 år siden. Derfor har jeg ikke kjøpt noe i Frøy, men lever veldig godt med å eie det som del av et konglomerat.
Ellers var presentasjonen fra NTS i dag et ekstremt bullish signal. Detta blir spennende folkens!
Jeg er også delvis enig med deg i hvordan du beskriver "fiskeservice" som næring i dag. Risk/reward er ikke like gunstig i dag som den gang jeg gikk inn som aksjonær for 10 år siden. Derfor har jeg ikke kjøpt noe i Frøy, men lever veldig godt med å eie det som del av et konglomerat.
Ellers var presentasjonen fra NTS i dag et ekstremt bullish signal. Detta blir spennende folkens!
ibyx
28.01.2022 kl 13:28
4549
NTS ASA - Innkalling til ekstraordinær generalforsamling
Det innkalles til ekstraordinær generalforsamling i NTS ASA fredag 18. februar 2022 kl. 10:00 ved hovedkontoret i Fjordgata 8, 7900 Rørvik.
https://newsweb.oslobors.no/message/552176
Det innkalles til ekstraordinær generalforsamling i NTS ASA fredag 18. februar 2022 kl. 10:00 ved hovedkontoret i Fjordgata 8, 7900 Rørvik.
https://newsweb.oslobors.no/message/552176