NTS. Hvor går veien videre ?

milk
NTS 27.08.2020 kl 19:04 42559

NTS består nå av en rekke forskjellige selskap som gjør de totalitær i sektoren. De er størst på båt,service og fraktsektoren. Eierandelene tatt i betrakting! Fusjoneringen med Frøy gruppen,gjør at de har eierandeler i NRS. Et av de selskapene som leverte meget gode tall ved Q2. Ice F Farm stormer frem på Island... Jeg tror NTS går under radaren til de fleste hus og analytikere. En reprising av selskapet vil komme. Blir spennende å se Q2 resultatene og guidingen videre. Kommer 01.09.
Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
mofs
29.04.2022 kl 12:12 1059

Akseptfristen går ut snart, r u pulling the trigger.
milk
29.04.2022 kl 18:28 1003

Salmar økte sin aksept til nesten 53% NTS blir et datterselskap. Jeg tenke at verdiene for oss aksjonærer er godt ivaretatt :-)

Ja verdiene blir ivaretatt i et datterselskap med tilnærmet null omsetning av aksjer. Å sitte med aksjer i et selskap med så liten omsetning av aksjer er ikke spesielt gunstig. Salmar vil nå komme med sitt lovpålagte bud på resterende aksjer. Et bud som er mindre gunstig enn det forrige. Den eneste som kan komme gunstig ut av å ikke ha akseptert budet fra Salmar er Gåsø som no kan starte forhandling om å få tilbake Frøy til en fordelaktiv verdsettelse for ham.så her tror jeg det er mange aksjeeiere som vil komme til å angre seg..

At de ikke aksepterte tilbudet med frist på fredag.
milk
01.05.2022 kl 14:47 805

Det kan jeg være enig i! Det kunne se ut som du siktet til aksjonærene i FRØY. Kursen ligger jo langt under notering på 61. Hva kan vi håpe på hvis Gåsø velger å gå for å ta over FRØY??

Gåsø kan jo få NTS sin andel i Frøy til dagens kurs. Da får han Frøy billigere enn verdsettelse da NTS tok inn Frøy som datterselskap. Har aksjer selv i Frøy og forventer relativt liten kursutvikling før eierskapet går over til Gåsø igjen, alternativt at andre byr på selskapet.
milk
01.05.2022 kl 17:23 761

For alt vi vet, så kan Gåsø være en av de som "presser" prisen ned på Frøy ved å by stadig lavere. I så fal har han lyktes. Han har vert forsiktig å holdt seg under 5% for å unngå flagging... Jeg ser ikke helt hvem han skulle kjøpt store poster fra. Jeg tror at andre aktører allerede ser på Frøy og kunne tenkt seg å tatt selskapet inn i sitt eget konsern. Gåsø annonserte tidligere at han hadde foreslått fusjonering med flere andre aktører, men ingen bet på da. Etter at Frøy ble notert på børs, er jo situasjonen en helt annen. Ikke minst med den siste tids hendelser tatt i betraktning! Frøy fremstår som billig i dag......
Redigert 01.05.2022 kl 17:26 Du må logge inn for å svare

Gåsø har vel ikke mer enn 1,5-2% eierandel i Frøy - må helt andre volum til for å flytte kursen.
mofs
01.05.2022 kl 18:34 719

Hvorfor ikke bare akseptere å gå videre. Nå forstår jeg meg ikke helt på deg Mill.
milk
01.05.2022 kl 21:22 671

Hvis det er budet fra SALM du sikter til, så har jeg akseptert det.... Alle går vel videre, om så på hver sin måte :-)
mofs
03.05.2022 kl 13:02 570

Ok, jeg synes bare d virket som det motsatte. My bad. Da er vi på linje
ibyx
13.05.2022 kl 10:32 403

Vært så mye fram og tilbake her. Er det fortsatt slik at 120kr er akseptert og sikker pris for NTS? Lurer bare når jeg ser den selges helt ned i 113 kroner idag?
milk
13.05.2022 kl 14:25 372

Salm har jo kommet med et plikt bud på 120. Det skal mye til før de kan "ro" seg bort fra det! NTS må i så fall vær penger på gata nå....
mofs
13.05.2022 kl 17:06 339

Aksjevederlaget i det såkalte "kontantbudet" har å gjøre med prisingen på salmar en viss børsdag. Faller salmar under denne prisen bør også nts falle tilsvarende og likeledes på opp siden, om markedet er effisient, noe det ikke er full enighet om.
milk
13.05.2022 kl 19:26 311

Godt mulig det bør fungere slik i teorien, selv om jeg synes du drar det litt langt.... Uansett, i praksis er du langt fra sannheten! OSE er en "spillbule" hvor traidere og roboter styrer showet... Heldig vis så går NTS under radaren og det er fremdeles mulig å gjøre noen kroner for oss vanlig dødelige :-)
ibyx
13.05.2022 kl 19:42 303

Takker for svar fra begge. Vet ikke om jeg skjønte så mye av den salmar/nts korrelasjonen. Mulig kanskje er det noe der markedene heller ikke har skjønt? En slags intensjon? Sammenligning i kurs i det siste gir ingen aha opplevelse.. Sjømatindeksen er vel sånn sett bedre.
Redigert 13.05.2022 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.05.2022 kl 19:56 289

Égentlig har jeg undret meg enda mer over LSG/AUSS kræsjtest idag. LSG handles nå på samme nivå som for et år siden. Samtidig er lakseprisen betydelig høyere over relativt lang tid, ihvertfall relatert til q1 vs q1(21). Jeg skjønner at Lerøy har utfordringer med «nedstrøms» segmentet sitt. Men en stor del av dette skyldes jo også økte utgifter som er lik for andre som ikke driver med en del videreforedlng som Lerøy. Hvorfor snakker ikke deres CEO om disse «utfordringene» like eksplisitt? Det ligner litt unødig egenbaissing fra LSG? Grieg som har gått fenomenalt mye sterkere nylig har jo ikke gratis for etc de heller? Hvorfor gni det inn i markedet slik? Jaja. Billigere aksjer blir det jo. Men er redd momentet som er satt har en egenkraft som sender kursen enda lavere før utbytte om en drøy ukes tid. CEO fyrer opp robotene rett og slett. Hva tenker spesialistene om P/E og sånn i sektoren komparativt nå og særlig etter dagens sprell?

Hard bottom line:
Resultat etter skatt q1 22 887,1mnok vs 663,6 21
Ergo samme kurs som nå, men 33,68% bedre etter skatt… (tar vi høyde for inflasjonen er verdien/kursen faktisk lavere nå)

Videre «guides» det:
Lerøy venter nå at inntjeningen i andre kvartal 2022 blir *vesentlig bedre* (min utheving) enn i andre kvartal 2021*, samt at inntjeningen for året 2022 som helhet forventes å bli vesentlig bedre enn den ble i år 2021.

Hva er dette for tøysete vridd kommunikasjon med overfokusering på økte utgifter?

*q2 1 var bedre enn q1 22
Se: https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/9KwPXE/leroey-dobler-nesten-driftsresultatet-i-foerste-kvartal
Redigert 13.05.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
milk
14.05.2022 kl 22:13 176

For å si det enkelt, eller for å forenkle situasjonen... Europa er i krig. utrolig at indeksene holder seg så godt som de gjør. Krakk nissene jobber nå intens for å bevise sine påstander om at krakket endelig vil slå til!!! Mulig at krakknissene får rett, men sjømatsektoren vil holde seg sterk gjennom denne syklusen. Vi vil oppleve svingninger i takt med børsen, men mat vil aldri bli avleggs. Sjømat vil få en stigende etterspørsel år over år. Gode utbytter og stigende verdier gjør denne sektoren til en trygg havn i overskuelig fremtid :-)
Redigert 14.05.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare