ADS- ADS Crude Carriers second quarter 2020

NOELLE
ADSC 28.08.2020 kl 07:11 29021

ADS Crude Carriers second quarter 2020
ADS Crude Carriers Plc (“ADS Crude Carriers” or the “Company”) announces the release of its second quarter 2020 report.

28 August 2020

HEADLINES Q2 2020:

• Net revenue of USD 16.52 million for the quarter on average TCE¹ of USD 64,270 per day

• Net profit USD 8.60 million, of which USD 7.75 million to be distributed in cash during Q3 2020 as follows:

o USD 4.25 million dividend to shareholders, or USD 0.18 per share

o USD 3.50 million loan amortization in accordance with the Dividend Amortization clause (including USD 0.75 million repaid under the Cash Sweep clause)

• Backlog estimated for around 70% of vessel days in Q3 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 45,000

Chairman of the Board of Directors, Bjørn Tore Larsen, commented:

“ADS Crude Carriers Plc recorded another strong set of numbers, achieving an average time charter equivalent of USD 64,270 per day and a net profit of USD 8.61 million for the second quarter. Yet again we deliver on our commitment to return a high proportion of earnings and declare a total distribution of USD 7.75 million, meaning this is the second consecutive quarter for which we have distributed over 90% of net profits. Under the terms of the vessel loan, a total amount of USD 3.50 million is required to prepay debt and the remaining USD 4.25 will be paid to shareholders as a dividend, equivalent to USD 0.18 per share.

“During the third quarter the tanker market has come down from the highs seen during the first half of the year, ahead of the historically seasonally strong winter season. We currently have secured backlog for around 70% of available vessel days in Q3 at an estimated TCE of approximately USD 45,000.

”We remain long-term positive and committed to the tanker market beyond the economic lives of our existing fleet. We will pursue investment opportunities in the tanker sector as we continue our focus on cashflow, dividends and operational excellence.”

Contacts
Terje Bodin Larsen, CEO
+47 905 35 543
tbl@ads.no

Ben Boiling, CFO
+47 912 40 945
ben.boiling@ads.no

Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
01.09.2020 kl 13:08 3734

det vil si at om noen kvartaler så er ads i null ? misforstått litt kanskje...
Met1976
01.09.2020 kl 15:45 3633

Den vil gå ned mot "nullpunkt" som da er skrapverdi+siste utbytte-gjeld-burde være enkelt å forstå. Det caset kan dog endre seg fundamentalt om det skjer noe mtp skipene, salg eller kjøp.
tuja
01.09.2020 kl 16:07 3606

Og selvfølgelig rateutvikling i 2021-2022. Mange spår ett sterkere tanksegment fra neste år. Da kan mye forandre seg.

:)
Struts
01.09.2020 kl 16:15 3612

Sukk. Jeg tror den med tid vil korrelere med Eders IQ.
Slettet bruker
01.09.2020 kl 21:01 3457

Dere skulle nok benyttet q2 til å ta exit, som jeg fortalte dere.
Hvor lang tid tar det før verdier på vintage tankers stuper? Må Ads skrive ned rust til skrap q3/q4?
Hvor mye vil Ads tape i q4?/ ingen dividende

2005 on subs ws21- 7261 dollars

Ratene har over den siste uken falt nær 25 prosent over den siste uken og om lag 42 prosent over den siste måneden
Ifølge analytikerne er det for øyeblikket 80 VLCCer som de kategoriserer som flytende lagring
Over tid er dette tilbud som er dømt til å returnere til markedet og konkurrere for begrensede laster i et allerede overfylt VLCC-marked, som forklarer våre utsikter for svake fraktrater over de kommende månedene
Redigert 01.09.2020 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
HP17
01.09.2020 kl 21:20 3422

Hvorfor inngikk ikke ADS lange 12 måneders kontrakter på skipene i vinter/våres når ratene var skyhøye?
Det ser det ut som det kan ha vært en strategisk tappe av ledelsen?
oldgrumpy
02.09.2020 kl 08:07 3221

Korona slår for fullt inn i tank også. Mange som lo godt i våres og skrøyt av "varpene" sine fordi dette er omtrent den eneste bransjen som tjener penger sammen med den noe mer kompliserte IT-verdenen. Tja... vi får se om den svake etterspørselen vedvarer men akkurat nå frykter jeg q4 og q1 blir et eneste langt sukk.
Er ikke helt enig at lave skrapverdier vedvarer fordi det er få nybestillinger av tonnasje de neste årene, og vil anta en økning i etterspørsel etter korona-krisa (som etter sannsynlighet varer til sommeren 2021)... Jeg sa tidligere jeg skulle handle "snart", men tror jeg venter gitt.
Slettet bruker
02.09.2020 kl 09:11 3138

10 nex
Slettet bruker
02.09.2020 kl 09:18 3125

Hva med 8, passer det bedre for deg eller. Jeg tipper og håper 8.
Met1976
02.09.2020 kl 10:14 3047

Er det virkelig nødvendig å spamme tråden med disse intetsigende likelydende innleggene? Fryktelig slitsomt for oss voksne som synes det er interessant å diskutere aksjen.
Slettet bruker
02.09.2020 kl 10:15 3046

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå foregående handelsdag på 28,7 worldscalepoeng, en nedgang på om lag 5,3 prosent på dagsbasis, ifølge data fra Infront
tuja
02.09.2020 kl 10:29 3072

På xi har de estimert ca 7kr pr aksje basert på dagens priser i skrapverdi.

:)
CapitaL
02.09.2020 kl 11:22 3007

Min ukegamle kalkyle viser en skrapverdi på $40,8m for de tre skipene.. trekker man fra gjelda sitter man igjen med en skrapverdi på kr 4,04 .
På XI bommer de derfor mildt sagt grovt med en skrapverdi på kr 7...

Jeg tror fortsatt at aksjen kan falle til ca 12-14 kr med 2 dårlige slutninger i midten av denne mnd..

Struts
02.09.2020 kl 11:30 2986

Det er ingen hemmelighet at annenhåndsmarkedet for VLCC'er har falt i år. Men skrappriser har gått motsatt vei. Per dags dato vil jeg anslå USD 400 per ldt. Ldt pr skip = 41,250, så da blir skrapverdien USD 16.5 mill pr enhet (basis levert)
MorganKane
02.09.2020 kl 11:35 2975

Hvordan kommer du frem til 4 kr? Nettogjeld er 18-19 mill usd (etter utbytte). Det vil si netto skrapverdier er i overkant av 22 mill usd, dvs ca 10 kroner per aksje.

Verdien i dag er imidlertid mye høyere enn skrapverdien. Nærmere det dobbelte tipper jeg. Skrapverdien er også høyere enn du antyder.
Redigert 02.09.2020 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
tuja
02.09.2020 kl 11:39 2970

Spot on- Tviler på de er så hakkande galne å rekne på xi. Det har vært sterk økning på skrapverdi/stål i sommer.
CapitaL
02.09.2020 kl 11:44 2952

Bangla og India ligger på i overkant av $330 pr LDT.. Pakistan 365.. i flg Compass Maritime.. Opp mot disse tallene ligger anslaget ditt i overkant Struts;)

Jeg for min del liker å gjøre nøkterne kalkyler... Dessuten spiller skrapverdien liten rolle for utbyttene de neste 2 årene uansett. Verdsettelsen av shippingaksjer virker forøvrig å ha blitt litt frakoblet skipsverdiene den senere tid.. så det meste av fokuset ligger tydeligvis på dagens rater.
tuja
02.09.2020 kl 11:51 2930

https://www.hellenicshippingnews.com/demolition-market-on-the-rise/

Steel prices have been at the highest point we have seen so far this year across the sub- continent markets, but external factors such as the ongoing Coronavirus pandemic (India has once again recorded daily high Covid cases this week) and a steady supply of containers (in particular) and HKC green vessels have resulted in some form of resistance on prices creeping back up towards the USD 400s/LDT mark once again. Pakistan remains the highest placed recycling destination for yet another week, even though a slowdown in supply of market non-green vessels in recent weeks has seen their progress stall somewhat. A majority of the large Capesize bulkers and VLOCs sold during the year so far, have gone to Bangladesh and many local yards still remain stuffed with tonnage, ahead of an anticipated return to form come / during the fourth quarter of the year”, GMS concluded.
Nikos Roussanoglou, Hellenic Shipping News Worldwide
Struts
02.09.2020 kl 11:55 2926

Jada, men som jeg nevnte forleden - de estimatene er ikke oppdaterte. Jeg har også referert konkrete salg til over USD 400 per ldt (Pakistan), mens India/Bdesh nå ligger rundt USD 370. Skrapverdien spiller naturlig nok ingen rolle akkurat nå, men den er et referansepunkt. Hva den og rater vil ligge på i 2022 vet ingen. Og enig om at fokuset ligger nå på dagens rater, i fjor var det hva anal-ytikere trodde ett år frem i tid, hva de drar frem fra flosshatten neste uke kan være alt fra dommedag til ekstatisk. Realistisk sett vil jeg tvile litt på det siste, men mitt ståsted har vært å bli med til 2022 når en eller annen fasit vil foreligge.
Redigert 02.09.2020 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.09.2020 kl 11:57 2932

Det ser dystert ut for tankaksjer nå med elendige rater og negative meldinger både fra analytikere og CEO i FRO. Har solgt meg gradvis ned i ADS etter resultat og hadde tenkt å selge den siste lille posten i dag, men under 15 gidder jeg ikke å selge. da får den heller ligge der til bedre tider. ser ikke bort ifra at det vil krible i kjøpfingeren hvis det blir mulig å kjøpe enda et par kroner billigere. vanskelig å regne seg fram til noen særlig nedside her på et par års sikt, uansett hvor dårlig markedet blir. hovedgrunnen til at jeg har redusert i det siste er at aksjen er så illikvid og det frister å ha litt mer handlingsrom til å prøve å få med seg svingninger i andre aksjer.
Redigert 02.09.2020 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2020 kl 12:05 2919

Trekk fra skatt ved skraping og utbetaling aksjonærer og du sitter igjen med 2,7 kr, hvis stålet fortsatt holder seg kunstig høyt de neste 2 år.

Skulle raten bli liggende på dagens nivåer over tid, 1 års tid er egenkapitalen tapt, dagens nivå neste 3 måneder/ ingen utbytte.

Larsen kjøper ikke aksjer, slik han vanligvis gjør rundt utbytte, tipper Hannis kommer med en nedgradering snart, mannen som bommer på alt han spår.
Dette caset kan bare gå en veg fremover.
Lykke til Tuja/Struts
Redigert 02.09.2020 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Let it be
02.09.2020 kl 12:16 2891

Kaster meg på med ett verdianslag pr. aksje med utgangspunkt skrap og opphør av driften. Selges skipene til skrap kan jo det bety opphør av drift og avvikling av selskapet. Og siden da alle forpliktelser må gjøres opp og få innbetalt all tilgodehavende. Og betale saldo bank ut til aksjonærene. Benytter 30/9-20 som sluttdato, da inntjeningen frem til denne datoen er grei å beregne. All gjeld 30/6-20 (langsiktig og kortsiktig) ca. MUSD 37,-. Totale tilgodehavende og innestående samme dato MUSD 27,5. Restgjeld MUSD 9,5. Minus utbytte på MUSD 4,2 gir total gjeld MUSD 13,7. Kontantmessig resultat i Q3/20 kan bli i området MUSD 5,0. Det gir restgjeld 30/9-20 på MUSD 8,7. Hvis salg til skrap eller salg til andre rederier pr. 30/9-20 settes til MUSD 15 pr skip blir det MUSD 45,- minus restgjeld på MUSD 8,7 blir det MUSD 36,3. Pr aksje i NOK er det ca NOK 13,3 pr aksje. MUSD 1,0 mindre eller mer på salgsverdien/skrapverdien gir ca. NOK 1,1 mer eller mindre i verdi pr aksje.
tuja
02.09.2020 kl 12:16 2890

ADSC leverte 6kr i utbytte på 6mnd. Kortsiktig vil nok markedet være svakt, men hva som er historien om 6mnd til 2 år fram i tid, kan være snudd helt på hodet(sterkere tankmarked, og ny supersyklus). Da skal det ikke mange kvartal for å gi gode utbytter, da gjeldstaket for romsligere utbytter blir nådd inneværende kvartal.
oldgrumpy
02.09.2020 kl 13:16 2850

ADS aksjonærene er absolutt avhengig at neste opptur starter innen 2022 er ferdig. Dette har vært et romantisk case fra start til ... slutt ? Fordelen er at andre tankaskjer har falt som steiner og man kan flytte pengene sine til oet hunt fro tnk eller noe annet med tilsvarende fall for å hente tilbake det tapte. Hvis det ikke kommer noen lys i tunnellen før sommeren 2021 er min spådom at aksjen kollapser. Ingen tør å sette pengene sine på ads med mindre selskapet kommer med en bedre plan...
fattigstakkar
02.09.2020 kl 13:21 2839

de andre aksjene har ikke falt på langt nær så mye som ADS de siste månedene
Slettet bruker
02.09.2020 kl 13:28 2823

det er ikke fakta, frontline har doblet seg i tidsrommet Ads har vært på børs,ink utbytter fro har man en gevinst på 140-150 prosent.
Ads ink utbytter er vel nær uendret nå, så sett det opp mot tidenes tank rally 2019 ink godt 2018 og investeringen er helt forferdelig.

som sagt, det er SFL /JOHN F som kan gni seg i hendene når denne historien er over.
Redigert 02.09.2020 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.09.2020 kl 14:39 2735

Det tok ikke lang tid før abstinensen tok overhånd. 14,3 ble for fristende.
Struts
02.09.2020 kl 14:46 2747

Haha, ja - det er lov å trade!

Har hatt aksjer i både HUNT/FRO/OET og ADS. Intet vondt å si om noen av dem/eierne. Var faktisk en tid litt «artig å trade» mellom aksjene, ettersom noen av dem faktisk steg og sank samme dag. Steg OET solgte jeg og kjøpte eksempelvis HUNT dersom den sank, i og med at de opererte i samme marked (give or take).

Til slutt endte jeg opp med kun ADS. For meg (rett eller feil) ser jeg (inneværende år) minst nedside i den, gitt mitt tidsperspektiv (2022) og driftsutgiftene. For å betjene gjeld, trengs vel rundt $ 20-24,000 pr dag for moderne skip, for ADS’ aldrende damer (og det er de, noe alle vet) $ 12,900. Faller markedet under dette (og det har vært eksempler på slutninger som viser samme), taper alle tankrederier penger. Selv har jeg har altså TRO på ADS (og skrevet om det deretter). Tro skal man gjøre i kirken? Nja, men er ikke egentlig det meste her i livet basert på tro, om man ikke må dra det sakrale eller profane inn i bildet?

Både i et godt og dårlig marked kommer eldre skuter sist i køen, når skip skal sluttes. Velkjent. Det er mulig olje (som drivstoff) går mot sin slutt, men ennå bygges olje- og gassfelt ut. Og der er horisonten mer 30 enn 2 år. Adnatco (UAE) og andre kontraherer skip (fremdeles få) for levering om 2 år, neppe uten tro på fremtiden. Befraktere er pragmatiske, bransjen er komplett kynisk (det har den alltid vært), det handler kun om en ting, nei to: Betale minst/få betalt mest for et veldig (egentlig) enkelt produkt som skal transporteres fra A til B for videreforedling. Akkurat nå ser jeg ikke særlig positivt på kommende par måneder når det gjelder tank. Som om noen bryr seg om hva jeg mener. Men, og det er min lille og ubetydelige tese; det kommer kvartaler etter inneværende (som uansett vil gi et bra overskudd for ADS), og gitt at vi får minst ETT tilsvarende kvartal (på et eller annet tidspunkt kommende 18 måneder eller så) som tidligere i år, så blir det bra. Mener jeg.
Redigert 02.09.2020 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.09.2020 kl 14:50 2740

Ut fra mine ringe forutsetninger kan jeg ikke skjønne annet enn at ADS har lavest nedside av de norske tankaksjene hvis det blir et elendig tankmarkedt det neste året.
fattigstakkar
02.09.2020 kl 15:07 2720

Håper han har rett. Nå er det skikkelig washout i i ADS. Stor selger på 14,25. Var nok noen som hadde forventet å selge seg ut på høyere priser etter q2. Glad jeg solgte 90% på 17.40 i snitt. Min erfaring er at det er lite å tjene på å sitte over utbytte. Ofte faller den mer enn utbyttet etterpå. Men nå er vel kursen tilsvarende 15,7 før utbytte, så dette virker som en overreaksjen.
tuja
02.09.2020 kl 15:10 2711

Der var det en som fikk 20k på billigsalg.
fattigstakkar
02.09.2020 kl 15:17 2719

godt det var noen som lot seg friste av den. jeg takker for en liten post på 14,15
Redigert 02.09.2020 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2020 kl 15:17 2722

Ja særlig, i morgen så kommer du til å skrive nå fikk en 30K på billigsalg for 13.70 kr. Neste uke blir det billigsalg for 12 kr. Det enste som er riktig her er at alle som selger nå, selger med tap.
Slettet bruker
02.09.2020 kl 15:21 2711

skal under 10 ern nå, der den hører hjemme
ikke annet en tøysebukker som tar i mot her nå.
Redigert 02.09.2020 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
tuja
02.09.2020 kl 15:27 2700

Under 10 ern???? Drukket av nattpotten?
Slettet bruker
02.09.2020 kl 15:40 2674

Du kan holde deg til PGS, TANK kan du ikke, men ser ikke ut som du er noe flinkere med PGS heller.