ADS- ADS Crude Carriers second quarter 2020

NOELLE
ADSC 28.08.2020 kl 07:11 29033

ADS Crude Carriers second quarter 2020
ADS Crude Carriers Plc (“ADS Crude Carriers” or the “Company”) announces the release of its second quarter 2020 report.

28 August 2020

HEADLINES Q2 2020:

• Net revenue of USD 16.52 million for the quarter on average TCE¹ of USD 64,270 per day

• Net profit USD 8.60 million, of which USD 7.75 million to be distributed in cash during Q3 2020 as follows:

o USD 4.25 million dividend to shareholders, or USD 0.18 per share

o USD 3.50 million loan amortization in accordance with the Dividend Amortization clause (including USD 0.75 million repaid under the Cash Sweep clause)

• Backlog estimated for around 70% of vessel days in Q3 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 45,000

Chairman of the Board of Directors, Bjørn Tore Larsen, commented:

“ADS Crude Carriers Plc recorded another strong set of numbers, achieving an average time charter equivalent of USD 64,270 per day and a net profit of USD 8.61 million for the second quarter. Yet again we deliver on our commitment to return a high proportion of earnings and declare a total distribution of USD 7.75 million, meaning this is the second consecutive quarter for which we have distributed over 90% of net profits. Under the terms of the vessel loan, a total amount of USD 3.50 million is required to prepay debt and the remaining USD 4.25 will be paid to shareholders as a dividend, equivalent to USD 0.18 per share.

“During the third quarter the tanker market has come down from the highs seen during the first half of the year, ahead of the historically seasonally strong winter season. We currently have secured backlog for around 70% of available vessel days in Q3 at an estimated TCE of approximately USD 45,000.

”We remain long-term positive and committed to the tanker market beyond the economic lives of our existing fleet. We will pursue investment opportunities in the tanker sector as we continue our focus on cashflow, dividends and operational excellence.”

Contacts
Terje Bodin Larsen, CEO
+47 905 35 543
tbl@ads.no

Ben Boiling, CFO
+47 912 40 945
ben.boiling@ads.no

Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.09.2020 kl 14:57 4253

Det er egentlig ingen endring i anbefalingen fra Cleaves. Du tar ned kursmålet til 17 pga utbyttet som er utbetalt, og oppjusterer til kjøp fordi kursen har falt. Samtidig skriver de at nybyggingspriser faller til samme nivå som bunnen 2017 og at vi må tilbake til midten på 80-tall for å finne lavere priser.

Ellers registrerer jeg at ADS gjør det bedre enn FRO kursmessig de siste dagene :)
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2020 kl 15:05 4292

Tror han Longsitingmongo er ikke enig med deg.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
07.09.2020 kl 15:33 4282

Riktig det, men kursen har jo falt så mye at han belyser det hvertfall med kjøps anbefaling
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.09.2020 kl 16:48 4210

Cleaves tok ned kursmålet en krone.. utbyttet var 1,60 kr.. m.a.o er TP økt med 60 øre.. ikke all verden, men som det også nevnes over her så belyser kjøpsanbefalingen at kursen har falt for mye..
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2020 kl 22:01 4005

kanon aksje dette,nå er kursmålet tatt ned fra 56 til 17 av denne figuren, når skal dere slutte å lytte til våset fra den karen?
Selv når fyren tar ned målet med 40kr klarer ikke aksjen å nå målet.
gratuerer med kjempe rally i dag forøvrig og lykke til videre, denne går nok høyt tenker jeg, kursmål 10 , knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.09.2020 kl 23:21 3898

Hvis de ikke skal ha drift etter 2022 er jo kursmålet null. Det har jo vært poenget hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Grylls
07.09.2020 kl 23:47 3836

Ikke om ett år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
08.09.2020 kl 14:52 3624

Spekuleres i at enkelte begynner å chartre tankere til flytende lagring igjen:

https://www.tradewindsnews.com/tankers/trafigura-continues-vlcc-chartering-spree-amid-floating-storage-talk/2-1-871272?utm_term=0_919f152c0d-3f1e03e118-277863555
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.09.2020 kl 15:11 3578

En av båtene på lagring et år til 40k/dag+ hadde vært ok igrunn, tatt bort noe usikkerhet
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.09.2020 kl 15:16 3559

JH:

After the recent fall in prompt dated #crude #oil prices, the contango has widened, now supportive of ~$32k/d for 6mo #VLCC. We hear of renewed interest in floating storage & deals concluded in high $30s
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
08.09.2020 kl 15:21 3544

Nice. :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.09.2020 kl 15:24 3520

Contango er vel ikke så bra for tankmarkedet på mellomlang sikt, fordi det forskyver supersyklusen vi alle venter på, men for ADS, med skip som skal vrakes om to år, vil det kunne bety veldig mye.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
08.09.2020 kl 18:40 3408

Bunnen satt?

#Oil #tanker #shipping spot movements today:

#VLCC (TD3C) +44% to $10.0k/d
#Suezmax +43% to $5.4k/d
#Aframax +6% to $4.5k/d
#LR2 -4% to $16.2k/d
#LR1 -3% to $8.5k/d
#MR -1% to $12.0k/d

Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.09.2020 kl 19:13 3357

Vært flere rater opp mot 30k siste dagene så vi får håpe det, 2-3 uker vel så skal damene trekke på gata igjen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.09.2020 kl 20:59 3267

En "minicontango" akkurat nå kan kanskje være ok. Tenker da på tilfellet hvor båter som er på vei ut av flytende lagring går rett over på nye 6mnd flytende lagring. Med totalt 12mnd flytende lagring så blir det veldig dyrt å ta skipene i drift igjen. Sleng da på SS, ballastvannbehandlingsanlegg, og at båtene kommer rett ut i 6mnd lavsesong, så får vi kanskje en skikkelig runde med skroting om 6mnd (i det scenarioet).
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
08.09.2020 kl 22:06 3190

Tank ble en positiv sektor i USA, med DHT lavest med status quo, og Scorpio best med en oppgang på 12%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 10:37 2977

Opp over 10%, greit det :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
09.09.2020 kl 10:40 2966

9 September 2020

ADS Crude Carriers Plc ("ADS" or the "Company") has entered into a memorandum of
agreement to sell the vessel ADS Stratus for a price of USD 25.5 million. The
vessel will be delivered to the new owners on or around 17 September 2020
following completion of her current spot charter.
ADS selger Stratus for 25.5 mill
går pengene til aksjonærer eller skal de kjøpe andre skip?
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
09.09.2020 kl 10:41 2955

Fy f..., omtrent gjeldfri, og fortsatt 2 "damer" i drift.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 10:44 2933

Tenker de posisjonerer seg for å kjøpe et nyere skip jeg :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 10:44 2928

Tenker de posisjonerer seg for å kjøpe et nyere skip jeg :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
awkward
09.09.2020 kl 10:51 2879

Jeg mener de var klokkeklare på at all cash fra salg av skip skulle ut til aksjonærene.
Skal sies at det er en liten stund siden jeg fulgte dem tett.
Dette var uansett tilsynelatende en særdeles godt salg!

Flott for dere som var inne!
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 10:58 2839

Hvis alt skal ut så er det nesten 10 nok per aksje :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
polakk
09.09.2020 kl 11:00 2820

Ut i fra denne salgsprisen er burde ADS være verdsatt til 65 millioner $ på børsen, er enda langt ditt
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Joppen
09.09.2020 kl 11:02 2795

Alt skal nok ikke ut, husk de har gjeld på skipet. 😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
09.09.2020 kl 11:07 2751

Nå venter jeg bare på en kommentar fra Longshit... :))
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 11:16 2686

He he, nei skal vel ikke det, men det er i grunn det samme. Sletter de gjeld så blir det mer utbytte generelt, uansett kjempebra greie. Fin timing er det og nå som rater er lave. De overrasket meg veldig med denne godbiten av en nyhet altså :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.09.2020 kl 11:16 2684

He he, nei skal vel ikke det, men det er i grunn det samme. Sletter de gjeld så blir det mer utbytte generelt, uansett kjempebra greie. Fin timing er det og nå som rater er lave. De overrasket meg veldig med denne godbiten av en nyhet altså :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Bluewave
09.09.2020 kl 11:18 2665

ADS Stratus ble kjøpt i Q3 2018 for MUSD 22,5. Da var dollarkursen circa 8.15, så kjøpsprisen i MNOK var circa 183.375.000. Siden har hun tjent en bøtte med penger for ADS og selges nå for MNOK 232.853.000.

Vi tar av oss hatten, takker og bukker.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
awkward
09.09.2020 kl 11:22 2635

Rask regnet sammen, med dagens valutakurs får jeg en verdi på selskapet rundt 25-27 NOK, ved full avvikling idag.
Forbehold om tilsvarende pris på søsterskipene.
Har da ikke finregnet på gjenværende kontrakt på ADS Page. Mulig den trekker estimatet nord i det intervallet jeg anga.

Da virker jo dagens prising særs gunstig.
Bør justerer for usikkerhet rundt salg av Page og Serenade, men rabatten fremstår stor nå.

Innspill på dette?





Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Struts
09.09.2020 kl 11:22 2633

Hadde egentlig vært befriende å slippe. Fra mitt ståsted da. Det gjør jeg forresten også, når jeg tenker meg om.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
tuja
09.09.2020 kl 11:23 2620

Ja, uten tvil en meget god deal. Hatten av for ledelsen i selskapet. de virker å ha meget god kontroll. Spennende å se hva som blir utfallet videre. Om det blir re-invistering eller utbytte tilbake til eksisterende aksjonærer. Uansett, godt jobba.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
09.09.2020 kl 11:28 2585

Dette var en god nyhet, og ser ut til at timingen er god. Og prisen er ganske bra. Interessant å se om de handler nyere skip eller om selskapet skal opphøre. Selv mener jeg at det er mye som tyder på at selskapet skal leve og at et nyere skip skal handles inn fortløpende. Det kan også forklare den noe lavere dividenden enn forventet i q2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
09.09.2020 kl 11:32 2556

De som kjøpte til 30nok før utbyttet q1 kan nok puste ut. De kommer nok til å få tilbake pengene sine uten særlig tap - og det selv om selskapet skulle opphøre og selge de to siste skipene etter dagens kontrakter. Vil med all sannsynlighet tjene penger hvis selskapet skal leve fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
polakk
09.09.2020 kl 11:43 2502

Kom til cirka det samme, litt i underkant av 3 dollar per aksje - 68,5 millioner dollar i verdi på selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Grylls
09.09.2020 kl 12:05 2413

Det alene at de sitter på så mye cash burde være fristende i seg selv. Det er ikke oppblåste asset-verdier vi ser her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare