NEL - forutsigbarhet med norske politikere...

Baklengssaldo
NEL 17.09.2018 kl 10:00 2957

Elbil-foreningen og deres lobbyister har utvilsomt gjort en god jobb. Man har nå lykkes i å overtale sentrale politikere til å gå bort fra tidligere løfter om støtte til Hydrogenstasjoner i Norge. De som følger litt med på hva som skjer med Hydrogen i bl.a. Japan, Korea, Kina, Tyskland og USA, ser at det satses både på ren batteridrift og på hydrogen-elektriske drivlinjer. Hva svarer lobbyistene for Hydrogenbransjen, SINTEF og Hydrogenforum?
Redigert 19.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
Ajax1
17.09.2018 kl 11:28 2822

Norge som er nr 1 i verden på elbiler vil ikke nødvendigvis bli nr 1 i utvikling av H2 biler. Men senere en Japan, Korea, Kina, USA osv vil hydrogen som alternativ komme til Norge. Dette fordi det vil komme hydrogen til skip, tungtransport, busser og taxi. Da vil tilgangen til hydrogen bli til et alternativ for privatbiler også.
Kanskje betegnelsen Hybridbil i fremtiden er en elbil/hydrogen bil.
Når det gjelder norske politikere så er det nesten påfallende hvor lite interesse det er for i det hele tatt å nevne ordet hydrogen når det snakkes/debatteres om stortings vedtatt mål om bare utslippsfrie biler i salg i 2025.
Det er nesten sånn at man oppfatter at når vi (stortinget) satset på DAB radio og elbiler, så skal ingen komme å si at vi satset feil, eller for ensporet.
Når det gjelder nedstengning av FM båndet som Norge bare "måte" være første land i verden til å gjøre, så bryr jeg meg ikke så mye om det.
Men at det stort sett bare er lille Venstre på stortinget og i regjeringen som holder "hydrogendøren" åpen er for dårlig ?
Ofte glemmes det i diskusjon om hydrogen hva det egentlig handler om. Det er løsningen på problemet at elektrisk strøm må forbrukes i det øyeblikk det blir produsert, eller lagret på batterier. Hydrogen lagrer overskudds energi som ellers ville gått tapt. Så er det bare fantasien som setter begrensninger for hva denne energi kan brukes til.
Natteravn
17.09.2018 kl 11:34 2794

Man kommer ikke rundt at H2 blir viktig, i fremtiden. Batteri dekker ett behov, men ikke alle behov. Det fine er at de behovene batterier ikke dekker, dekkes av Hydrogen. H2 og batterier vil nok leve side om side, lenge. Det er håpløst av norske politikere å ikke innse at svaret ikke er enten eller, men begge deler. Men om politikerne her til lands er treige, så klarer ikke engang de å stå i mot denne bølgen i lengden. H2 kommer, det er bare ett spørsmål om tid.
Tradinator
17.09.2018 kl 11:50 2708

Har selv el bil men nekter å melde meg inn i en sekt som elbilforeningen. Det er jo helt halleluja tilstander, helt blinde for alternativer.
Ajax1
17.09.2018 kl 12:01 2632

Vi har bestilt Kia Niro EV, får den kanskje mars/april 2019. Lang rekkevidde og ok for vårt behov. Nå er ikke H2 bil et alternativ for oss, men det kan det forhåpentligvis bli ved neste bilvalg.
Jeg har som prinsipp at der hvor halleluja stemning råder skygger jeg banen ?
Natteravn
17.09.2018 kl 12:09 2572

Akkurat. "Det vil det forhåpentligvis bli". Det er mange, som sitter og venter på H2 revolusjonen. Meg selv inkludert. Det blir ingen ELbil, på meg selv om det er både gode og praktiske biler på mange måter. Min neste bil vil være H2. Frem til da kjører jeg på fossiler. Det optimale ville jo vært om H2 stasjonene var på plass allerede, men jeg vet de kommer til sist. Og NEL vil nok bli en viktig aktør i utbyggingen av H2 nettet, også her i Norge.
Mulla3
17.09.2018 kl 12:23 2509

Har du Ajax1 bestilt en KIA Niro EV. Da må du kjøre som en bestefar. Niro sine kjøreegenskaper er svært dårlig på svingete vei i hastigheter over 60 Kmt.
Ajax1
17.09.2018 kl 12:47 2415

Hvilken test har du dette fra ? Meg bekjent så er ikke Kia Niro EV lansert ennå, derfor ikke testet. Den vil komme i Korea i løpet av høsten, men først til Norge like før nytt år. Kia Niro Hybrid er en litt annan bil, selv om Kia Niro EV er mye over samme lest. Men noe større.
Men hvor kommer denne test fra at "Niro sine kjøreegenskaper er svært dårlig på svingete vei i hastigheter over 60 Kmt" ?

Baklengssaldo
17.09.2018 kl 13:18 2311

Det er interessant at batteriene på de store El-bilene som Tesla og nye MBEQ veier hele 600 kg!! Dette prates det eller skrives det aldri noe om. På grunn av tyngden må disse ofte bruke piggdekk om vinteren og da kan man spørre seg om netto miljøeffekt på luftkvaliteten. Svevestøv blir ofte brukt som vektig argument for å bytte til El bil. Små og lette El-biler er selvsagt lettere å forsvare, men å flytte 2.4 tonn med 600 kg. batterier kan vel ikke sies å være helt optimalt? Disse tunge bilene mottar de største subsidiene. Vi blir fortalt at batteriene har lang levetid, men hva gjør vi med disse når de tar slutt? Det kan bli voldsomme antall. Det sier mye om kunnskapsnivået hos norske politikere når de nå velger å avlyse hydrogen som supplement på dette stadiet i utviklingen.
kaliber
17.09.2018 kl 17:34 2018

Piggdekk skal vel ikke brukes om sommeren!!
oppvigår
17.09.2018 kl 17:47 1958

Disse batteriene vil etter hvert bli den nye miljøbomben. Noe å tenke på , for de som skal være såkalt miljøbevisst.