Crazy oppgang i Quantafuel.

bålfreak
QFUEL 01.09.2020 kl 19:08 9490

Jeg solgte alt av aksjer i Quantafuel. Selskapet er en boble skapt av Mr Bøhn. Han er veltalende og har klart å få med seg mange.
Hele prosjektet er ganske enkelt å gjennomskue . De har ikke klart å få igang produksjonen og vil heller ikke klare å produsere noe annet enn plastpellets
I beste fall.

Bøhn har faktisk forstått dette selv. Derfor har han kjøpt et plastsorteringsanlegg på Møre. Her vil man sortere plasten mekanisk og deretter smelte/omdanne den reneste plasten.
Maskinen de har utviklet klarer ikke mer enn det.

Mulig de kan tjene noe på dette ved å levere plastpelletsen til BASF , men ikke på langt nær det man har forespeilet markedet dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Mr Big
03.09.2020 kl 13:58 2828

Minner meg veldig på starten av NEL og se hvor NEL er Idag. Her gjelder det bare å ha tålmodighet så kommer dagen med en fin avkastning.
europa
03.09.2020 kl 14:36 2733

Blir en fin inngang før kvelden!
Nanoq
03.09.2020 kl 15:29 2585

Reserven:

Som jeg har forstått det, så er det en EU-skatt på (engangs-emballasje-)plast som nå ender på søppelfyllinga, i forbrenningsanlegg eller på havet som avfall.

...Den foreslåede afgift udregnes på grundlag af den mængde af plastemballage, der ikke genanvendes i hver medlemsstat. Den bliver på 0,8 euro pr. kilo.
https://www.plastfokus.dk/danmark-rammes-haardt-af-plastskat/
Silicon Valley
03.09.2020 kl 15:31 2575

Er det noen som har sett Folkeupplysningen sitt program om resirkulering?

Det går ikke så enkelt at det bare er å rebruke plast til å lage ny plast. Det er betydelig vanskeligere enn hva folk tror. Idag tror folk flest at det er en masse gjenbruk av plast i butikkene. Den eneste typen av plast som rebrukes til å gjøre nye plastprodukter er sånn der sort/gråaktiv hard plast. Som da brukes til ting som hinker og lignende produkter. De øvrige 99% plast som i for eks shampoflasker er lagt fra olje.

Det finnes en ufattelig masse blandninger av plaster så jeg er lite skeptisk. Det kan ikke bare være så enkelt at en bedrift som aldri har gjort noe innen plastbehandling skal kunne starte opp en fabrikk og måke inn penger. Det tror jeg ingenting på. Hvis det hadde vært så enkelt så hadde de store aktørene vært på banen for lengst hvis de har alle hestene i stallen.
Nanoq
03.09.2020 kl 15:34 2563

Les deg opp på teknologien og på selskapet

du trenger åpenbart til å oppgradere dine kunnskaper om emnet og selskapet.
Redigert 03.09.2020 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Silicon Valley
03.09.2020 kl 15:42 2519

Jeg har ikke noen inngående kunnskaper om Quantafuel, har ikke hevdet det heller. Det er bare det at ting kan høres bra ut på papiret, men virkeligheten er en annen, oftest vanskligere. Er det noen her inne som virkelig har pejling på plast og resirkulering, kostnader for dette og hvilke inntekter det blir av det? Personlig tviler jeg på att Quantafuel har kontroll på hele ekvasjonen. Man har jo ikke ens en gang solgt noen produkter. Det er en ting hva man forteller til investorer så er det en ting hva som sen skjer i virkeligheten.
Redigert 03.09.2020 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.09.2020 kl 15:47 2487

Jeg synes at du skal lytte til noen av selskapets presentasjons-videoer, og ellers lese mange av de innleggene som bl.a. kan finnes i dette forum, hvor det også er postet mye god og seriøs info - og veldig mye misvisende og dårlig info. Det er en OK start. Lykke til.
Nanoq
03.09.2020 kl 16:31 2374

PS.:
Selve plast-recycling-prosessen hos Quantafuel består av 3 hovedfaser:

1) En pyrolyse/reaktor prosess ved 420-460 gr. C som gir plast i gassform,
2) En patentert katalysator-prosess hvor uønskede stoffer som klor, svovel, aske, nitrogen, oxygen m.m. fjernes/utfelles av gassen
3) Destillasjon/raffinering i et eget utviklet mini-raffineri hvor man dermed får nafta (evt. diesel, flybensin, marinefuel m.m.)

Foreløpig er det mest fokus på å fremstille maksimale mengder med såkalt "grønn" ren nafta til storaksjonæren BASF's plastproduksjon til især fødevareindustrien og leketøyindustrien (til bl.a. LEGO, en annen storaksjonær i QFUEL).
Redigert 03.09.2020 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2020 kl 16:44 2333

Kan informere om at selv forskere i minst to store offentlige institusjoner som forsker på plastproblematikken har kjøpt aksjer i qfuel så vil tro at teknologien og businesscasen da er på høyde med våre forventninger.
Likevel må man selvfølgelig ta alt med en klype salt og tåle et eventuelt tap, som med alle andre aksjer...
Nanoq
03.09.2020 kl 16:48 2318

Takk for den info...(håper at det dreier seg om mer enn 100 aksjer ;) )
Slettet bruker
03.09.2020 kl 16:51 2299

Det hørtes ut som at det var en del mer ja.

Quote: "hvis noen får denne teknologien til å fungere så er det quantafuel".

Ikke ment som hausing, kun opplysning :)
Slettet bruker
03.09.2020 kl 17:15 2244

Du har rett. I FA artikkelen linket til under, sier Danske Bank analytiker Christian Yggeseth oppsummert:
«Skatt på ikke-materialgjenvunnet plastavfall vil utgjøre 0,8 euro pr. kilo, eller litt over 8.300 norske kroner pr. tonn.»
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/09/01/7561955/danske-bank-spar-videre-fest-i-quantafuel

Redigert 03.09.2020 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.09.2020 kl 17:19 2228

Takk for det! Så er vi så kloke...bortsett fra at vi ikke kan være sikre på at denne skatten blir endelig vedtatt i EU som den er lagt fram nå...dog tror jeg at den vil bli innført, men sikkert med stor rabatt til de fattigste EU-land (evt. med div. ekstra EU-tilskudd til disse).
Redigert 03.09.2020 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2020 kl 17:29 2200

Fin oppsummering du gjør over. Det som gjør QFUEL verdensledende, er den patenterte katalysator-prosessen hvor uønskede stoffer fjernes/utfelles av gassen.

Varme opp plast til gass UTEN oksygen, så oljen (flytende stadium) ikke antennes og sotes, kan "hvem som helst". Ikke mye mer komplisert enn å varme opp is til først vann og så damp.

Da jeg på 1970-tallet studerte tunge realfag (matte, fysikk, statistikk og informatikk) ble jeg på felles matematikk-studium kjent med en jente som studerte kjemi, og da jeg oppsøkte henne på institutt for kjemi en dag, fikk jeg tilfeldigvis se pyrolyse i praksis da hun og et par andre studenter gjorde pyrolyse som gruppeoppgave.

Redigert 03.09.2020 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.09.2020 kl 17:46 2159

Takk. Også for den interessante kommentaren du kommer med her. Jeg har selv lest kjemi på uni for mange år siden, men uten å ha opplevet pyrolyse i funksjon...det skyldes nok at jeg underveis skiftet til ingeniør, hvor det for meg har handlet mest om energi/fjernvarme-forsyning hvor jeg har hatt eget firma i 25 år (ikke i Norge).
Hvis/når det en dag "post corona" blir "åpent hus" på Quantafuel-fabrikken i Skive, så ville jeg elske å se hele anlegget i drift. Håper det vil skje en vakker dag - og at vi aksjonærer blir invitert i god tid.
Slettet bruker
03.09.2020 kl 17:50 2148

Er norsk statsborger, bosatt i Tyskland, men født og delvis oppvokst i København, så jeg kan så bra dansk (og norsk) at jeg gjenkjenner en danske på sproget ;)

Redigert 03.09.2020 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.09.2020 kl 18:03 2108

Ja, disse to "sprogene" er ikke lett å holde adskilte - i hvert fall ikke på skrift...

så er det "etwas einfacher" med tysk og norsk.
bålfreak
04.09.2020 kl 08:38 1750

Er det noen på forumet her som kan forklare litt om katalysatoren som Bøhn snakker om. Den er jo viktig og samtidig litt hemmelig har jeg inntrykk av.
Pyrolysen er forsåvidt grei. Der har Vow en bedre utviklet pyrolyse uten at det behøver bety all verden. Men katalysatoren til Quantafuel er det essensielle for at "raffineringen" skal bli vellykket.
Katalysatoren er eller kan bli en nyvinning innen plastgjenvinning på verdensbasis. lykkes de med den er den verdt sin vekt i gull/diamanter og mere til.
Den teknologien kan Quantafuel selge for milliardbeløp eller kan bety at Quantafuel blir kjøpt opp til en astronomisk pris. Da ser vi lett 10 ganger,n