FSRU Independence - leietakeren klar til å kjøpe FSRU'en?

Garderobemannen
HLNG 17.09.2018 kl 16:49 2042

Det har i flere år vært omtalt i utenlandsk presse at leietakeren av FSRU Independence har vurdert å kjøpe FSRU'en av HLNG. Saken har imidlertid ikke vært omtalt i særlig grad i norsk finanspresse. Dette er en opsjon Klaipeda har under den ganske spesielle leieavtalen. FSRU'en er meget god butikk for HLNG, med en dagrate på USD 146.050 og genererer et årlig EBITDA-bidrag på MUSD 47, dvs det høyeste av samtlige FSRU'er som idag ligger i HLNG. Utkjøpsvilkårene ble inngått på en tid hvor FSRU-leverandørene satt med de beste kortene, og er nok meget gode for HLNG, selv om detaljene ikke er offentliggjort. Dette er relevant informasjon for alle som vurderer HLNG som investeringsobjekt.

Samtidig som den er god butikk for HLNG, er dette en strategisk og geopolitisk meget viktig avtale for Litauen. Formålet med denne FSRU'en var å frigjøre Litauen fra den tidligere totale avhengigheten av det russiske Gazprom, som frem til 2014 hadde være eneste leverandør av den livsviktige gassen gjennom en enkelt rørledning via Hvite-Russland. Latvia hadde stengt ned Ignalina Nuclear Power Plant den 31.12.2009, noe som hadde gjort dem ekstra sårbare for slikt press. Russiske myndigheter/Gazprom hadde benyttet sin monopolleverandør-makt og presset Litauen til å betale den høyeste prisen av samtlige medlemsland i EU. I de første 4 månedene av 2014 betalte eksempelvis Litauen 36 % høyere pris enn grenseprisen i Tyskland. Dette prosjektet (Klaipeda Nafta) vant faktisk prisen som Årets gassprosjekt på den 8. årlige gasskonferansen i Wien i 2015.

FSRU’en har en lengde på ca tre fotballbaner, og erstattet hele den tidligere leveransen som Gazprom hadde stått for, og ga også Litauen anledning til å dekke inntil 75 % av gassbehovet til hele Baltikum (Latvia og Estland, i tillegg tli Litauen). FSRU'en har en kapasitet på 3.76 milliarder m³ naturgass pr år (10.24 million m³ per dag). FSRU'en er knyttet til AB Amber Grid sitt gassrørledningsnettverk via en 18 km lang rørledning. Equinor (tidl Statoil) inngikk en ikke-eksklusiv avtale om å levere den flytende LNG-gassen fra Snøhvit-feltet i den første 5 års-perioden. Etter en reforhandling mellom Equinor og Klaipeda i slutten av 2015 som følge av protester på høy gasspris fra Litauen, reduserte Equinor gassprisen med anslagsvis 25 %, mot å få forlenget kontrakten til 10 år. I 2017 ble det imidlertid også levert LNG fra Cheniere, Koch and Gas Natural Fenosa. Denne gassimportterminalen er en av de mest effektive og veldrevne i Europa, og hadde pr mai 2018 over drøye 3,5 år mottatt 50 laster med LNG.

Siden november 2014 har FSRU’en Independence vært på en 10 års TCP i benevnt BOT-kontrakt (Build, Operate and Transfer) med det Litauiske statsdominerte (72,32 %) og AB NASDAQ Vilnius-børsnoterte selskapet AB Klaipédos Nafta. HLNGs dagrate på FSRU'en utgjør mellom MEUR 47-51 i året, tilsvarende mellom MUSD 55-60 i årlig leieinntekt. For 2017 betalte Klaipeda MUSD 51,4 (MEUR 44,30) for å leie FSRU'en.

I kontrakten mellom HLNG og Klaipeda er leasingbeløpet bestemt til USD 146 050 pr dag (charter hire, opex, samt management fee). Pr 31.12.2017 gjenstod det en minimumsleie for Klaipeda å betale til HLNG på MUSD 338 i nominelt beløp i resterende del av leieperioden. Dette viser noe av den fantastiske inntjeningen HLNG har på denne kontrakten. Når de i tillegg får en betydelig sum for at Klaipeda benytter opsjonen og kjøper ut skipet for anslagsvis MUSD 170 (se nederst), viser det en meget sterk inntjening for HLNG. HLNG har fått en garanti på maksimum MUSD 50 pr år fra morselskapet Klaipeda på at datterselskapet (leietakeren) betaler FSRU-leien.

FSRU’en fungerer som en gassimport-terminal i den isfrie havnen i Klaipeda, Litauen og kan derfor operere året rundt. HLNG har organisert sitt eierskap i FSRU Independence i det heleide Singapore-baserte datterselskapet Hoegh LNG Klaipeda Pte. Ltd., mens driften av FSRU’en utføres gjennom det Litauisk-baserte datterselskapet Hoegh LNG Klaipeda, UAB. Da det allerede i 2015 ble klart for HLNG at Klaipeda kunne komme til å kjøpe ut FSRU Independence, har HLNG gjort visse forberedelser for dette. I 2015 ble det opprettet et heleid Marshall Island-basert datterselskap - Hoegh LNG Klaipeda LLC – som siden den gang har ligget i bero uten drift.

HLNG ble i sin tid informert at de hadde vunnet kontrakten allerede 23.1.2012, Time Charter Party (TCP) ble inngått 2.3.2012 (Lease of a Floating Storage and Regasification Unit in conjunction with maintenance and operation services), FSRU Independence ble levert fra verftet i mai 2014, og gikk en kort periode som LNGC, før TCP’et med Klaipeda ble påbegynt 27.10.2014, og mottok sin første LNG-last den 28.10.2014.

Kontrakten for FSRU Independence løper til november 2024. Kontrakten ligger i det børsnoterte morselskapet HLNG, og ikke i datterselskapet HMLP.

HLNG hadde en total kostpris på Independence på MUSD 330, slik at dette må sies å være en svært gunstig inntjening. HLNG rapporterer selv at FSRU’en Independence bidrar med en årlig EBITDA på MUSD 47, noe som er meget bra. Avtalen ble inngått på et tidspunkt hvor FSRU-ratene lå høyere enn i dag.

HLNG har finansiert FSRU Independence gjennom en lånefasilitet på MUSD 250 til en fastrente på 5,3 % (etter swap av flytende rente), hvor det gjenstod ca MUSD 183 pr 30.6.2018. Leieavtalen løper ennå i 6 år, hvor store deler av lånefasiliteten vil være nedbetalt gjennom HLNGs løpende inntjening. Da HLNG presenterte 2Q-resultatene 23.8.2018, ble det uten ytterligere kommentarer kort nevnt at gjeldsforfallet på lånefasiliteten knyttet til FSRU Independence som forfalt i mai 2019 var utsatt i 12 måneder til mai 2020. Dette har nok å gjøre med at HLNG ser at de sannsynligvis vil få frigjort betydelige midler når det blir klart at Klaipeda erklærer opsjonen.

Det ble ikke inngått noen opsjonsavtale om å forlenge denne avtalen, eller noen rett til førtidig terminering (utover den ordinære retten til dette man har i ethvert TCP), men derimot det noe uvanlige i at Klaipeda fikk en opsjon til å kjøpe ut skipet. Dette er eneste skip/FSRU hvor HLNG har gitt sin motpart en rett til å kjøpe.

Allerede i 2016 ble det kjent at Klaipeda kunne ønske å kjøpe ut FSRU Independence, men HLNG ga da klar beskjed om at dette først kunne bli aktuelt i desember 2024, dvs etter utløpet av den faste 10 års kontraktstiden på TCP’et.

Diskusjonene og vurderingene gjennom det siste året har ledet frem til at den Lithauiske regjeringen har funnet ut at det vil være rimeligere å kjøpe en FSRU, fremfor å fortsette å leie. I henhold til opsjonsavtalen må Klaipeda erklære opsjonen på å kjøpe ut Independence senest 2 år før utløpet av 10 års-kontrakten, med mindre de benytter seg av den alminnelige anledningen til en tidligere terminering av TCP’et. Sistnevnte alternativ faller så mye dyrere ut for Klaipeda at det har vært uaktuelt.

Den 21.08.2018 ble det kjent i mediaomtale at det samme dag var tatt en beslutning å kjøpe fremfor å leie videre. Energiministeren Zygimantas Vaiciunas har imidlertid uttalt at det ikke er sikkert at det blir denne FSRU’en man kjøper, da man holder åpent muligheten for å kjøpe inn andre brukte FSRU’er som måtte egne seg, gitt at dette faller rimeligere ut. (Kilde: http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=142526)

Det skal nok imidlertid litt til før man velger en annen FSRU, og dette antar jeg mer er et forhandlingsutspill. Betingelsene for opsjonen på å kjøpe ut FSRU’en er ikke avslørt av noen av partene, men medieomtale antyder at prisen vil bli et sted mellom 120-160 millioner EURO, dvs mellom MUSD 155-186.
Redigert 19.01.2021 kl 05:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2018 kl 23:47 1858

Bullebajas sier at dette er en dårlig deal og et elendig selskap, så hvem av dere to skal jeg tro på ?
specc
18.09.2018 kl 00:47 1831

Hvis du er avhengig av å ta en beslutning av andre sine synspunkter på selskaper, så lever du farlig.

Det er din jobb på bakgrunn av offentlig informasjon å finne ut om selskapet skal tjene penger eller ikke i fremtiden.


Den verdijusterte egenkapitalen er ikke enda positiv i denne aksjen. Men av å til skal man sitte i dårlige tider for å få med en stor oppgang.
specc
18.09.2018 kl 00:48 1830

Det jeg mener med det, er å få med hele oppgangen, og ikke halve.