Natto: Strategisk gjennomgang

Herman*
NATTO 04.09.2020 kl 21:05 13790

Opp gjennom årene har undertegnede (og garantert mange andre aksjonærer) bruset litt med fjærene i fortvilelse over ledelsens likegyldighet i forhold til selskapets verdsettelse. Tilbakemeldingen har vært den samme fra flere CEOer: Aksjekursen kommer når resultatene kommer. Dette er beviselig en stor forenkling av virkeligheten. Hvorfor prises Tesla mange ganger høyere enn f eks Toyota? Hvorfor prises NEL til nesten 30 milliarder? Hvorfor prises HBC til nesten 3 milliarder etter mange år med tragiske finansielle resultater? Foruten tillit, handler det om evnen til å selge en langsiktig visjon på en troverdig måte. Tesla tar sikte på å bli verdens ledende bil og batteriprodusent en gang i fremtiden. NEL er og vil forsøke å forbli markedsleder når hydrogenmarkedet tar av, og HBC er verdensledende på foredling av fiskeriavfall. NattoPharma er hovedsakelig en distributør med noen egne produkter, krydret med en liten drøm om farma. De er verdensledende på K2, men mangler en identitet utover dette. Da jeg ikke tror det er interesse for å selge selskapet i nærmeste fremtid, burde de kanskje brukt den strategiske gjennomgang til å skape en særegen identitet/DNA som favner noe bredere enn K2.

Som et eksempel kunne de tatt sikte på å bli verdens ledende nutraceutical selskap innen "anti aging". Her passer K2 allerede inn, og dette er en kategori som ikke akkurat blir mindre aktuell i fremtiden. Ved å satse tungt på egen produktutvikling, samt ta kontroll over hele verdikjeden, kan selskapet både sikre økte marginer og forhåpentligvis også en tydeligere og mer salgbar profil. I en slik sammenheng vil det ofte være smart å linke seg opp mot en "guru" innen det aktuelle fagfeltet. David Sinclair (Harvard) er et eksempel innen anti aging. Et annen område som bare vil vokse med tiden er antiinflammatoriske ingredienser, da flere og flere oppdager inflammasjon som roten til mange alvorlige sykdommer. Alternativene er mange. Sist men ikke minst, bør selskapet gjøre en rettet emisjon på f eks 100 millioner kroner på en aktør med høy integritet og kompetanse. En aktør som kan skape interesse og blest rundt selskapet.Provenyet bør brukes til produktutvikling og markedsføring.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
bj111
04.09.2020 kl 21:27 5640

Tror ikke de er særlig interessert i aksjekursen i dette selskapet, det er kun når de må og det kan vi takke Kappa for. Før det budet viste vel ikke ledelsen at selskapet er børsnotert. De kom plutselig på det men forvent ikke at de skal huske det særlig lenge. Trolig har de allerede glemt det.
Slettet bruker
05.09.2020 kl 00:53 5558

herremann, jeg har kommentert dette mange ganger, men jeg får gjenta d enda en gang. jeg tror ikke ledelsen har kompetansen til og håndtere både budet fra kappa, og være et børsnotert selskap. grunnen til at natto ikke prises høyere enn dagens kurs, er d jeg skriver over, taushet, og alt d rotet som har vært og fremdeles er i selskapet. investorer flykter fra selskaper som natto. når en investor sjekker ut natto, blinker lampene rødt. der igjen pga enkelte i ledelsen har gjort og gjør fremdeles mye rart.

bj111, velkommen etter.
Slettet bruker
05.09.2020 kl 11:08 5469

Ting tar tid, vi ser selskapet vokser, mottar millioner i støtte, og det vil være skadelig for selskapet å gå offentlig ut å fortelle konkurrentene hva som pågår. Tydeligvis er det ikke nødvendig for selskapet å hausse aksjekursen i NATTO på lik linje som 90% av andre selskapene på OSE gjør. 75% av aksjene sitter top 20 på, og blant disse befinner KAPPA seg, dette betyr ikke at top 20 ikke vil ha høyere aksje kurs, men jobber strukturert mot et konkret mål, til KAPPA's forbannelse som selvfølgelig ønsker seg flere aksjer i NATTO til lavest mulig kurs, og helst at det lekker ut noen sensitive opplysninger, til KAPPA's fordel.
Det sier seg nesten selv at selskapet kan ikke gå ut med sensitive opplysninger. har dere ennå ikke fått med dere at selskapet vokser? da er det vel bare å kjøpe aksjer før andre gjør det? Dersom de vil inn noen større aktører er det ikke akser å få kjøpt, selv om robotene drysser ut noen aksjer i ny og ne for å holde kursen nede, ingen blant top 20 som selger, men de kjøper, samtidig som småtassene og hylekoret klager og skjønner ikke en dritt. Jeg kjøper aksjer, kursen kommer når selskapet har noe konkret å meddele.

https://ecommunemagazine.com/2020/08/30/croissance-du-marche-la-vitamine-k2-2020-apercu-de-lindustrie-mondiale-strategie-commerciale-taille-de-lindustrie-part-et-previsions-jusquen-2025/

Redigert 05.09.2020 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2020 kl 11:28 5458

Man klaget på aksjekursen da man kunne få kjøpt på kr. 7,- til 10,- i stede for å kjøpe aksjer på under 10,- var man mer opptatt av å klage på aksjekursen, kursen er idag rundt kr. 18,- og fortsatt klager man tiltross for at top 20 har enkelt klart å sikret seg 75% av utestående aksjer, da den vanlige mann i gata selger til top 20 på kurser rundt og under kr. 10,- og fortsatt ikke skjønner en dritt. Mange "tilbakestående tullinger" som burde holdt seg langt unna aksjehandel.

Redigert 05.09.2020 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.09.2020 kl 12:10 5450

Synes du ikke det er interessant å diskutere hvilke grep selskapet bør ta for å oppnå en prising på samme nivå som «peers»? Det er vel i alles interesse at den mye omtalte «natto rabatten» forsvinner en gang for alle? Når det gjelder de skribentene som hevder at ledelsen er håpløs, så minner jeg bare om at de nå har sikret seg kompetente rådgivere. Dessuten taler resultatene for seg selv, så helt håpløse kan de umulig være.
Slettet bruker
05.09.2020 kl 16:38 5361

Tror top 20 vet hvilke "balle" grep de bør ta på KAPPA og andre konkurrenter, og tror neppe det kan løses på disse trådene. Selvfølgelig kunne jeg ønsket at kursen skulle vært 100,- per aksje, men det er viktigere at innpåslitne og påtrengende konkurrenter holdes på avstand, og kan kanskje være enklere ved å holde kortene tett inntil brystet til konkurrentenes irritasjon, så får hver enkelt sette opp sine meninger rundt dette. Jeg hadde gjort det samme, dersom jeg visste at jeg hadde et produkt jeg vet det er et stort marked for. Her er det full taushet fra både leverandør og kunder, ikke rom for lekkasjer, da mister man kundene, noe enhver bør kunne skjønne. Dette vet jeg skjedde med et produkt som skulle selges inn til Nokia telefonen for et par 10 år tilbake, da gikk Nokia fra det som skulle bli en milliard avtale til null, etter at selskapet lekket ut hemmelige opplysninger, det er ikke rom for slikt. Selskaper med tro, håp og forventninger sender ut børsmeldinger i hytt og pine for å holde kursen oppe mellom emisjonene, men her vokser selskapet jevnt og trutt gjennom avtaler og naturlig vekst uten emisjon. Det trenger ikke sende ut børsmeldinger når det ikke har noe å meddele, man sender ut børsmeldinger, når de har noe å fortelle markedet. Er det problemer å se at NATTO vokser? Det er markedet som er problemet, og er mer opptatt av å belønne selskaper som trenger penger.
Jeg blir kvalm av disse megler anbefalingene og prisingen av selskaper på OSE, NOD varslet en økning av inntektene på ca. 200 MILL, og MC spratt opp med 2 milliarder, i tillegg til et allerede høyt priset selskap, hvor inntektene står langt ifra i forhold til inntekter og inntjening. KIT varslet det samme i forbindelse med resultat fremlegging i Q2, og kursen ble sendt ned, i et selskap som både leverer og betaler utbytte. Det er fa.. så mye rart som skjer i disse meglerhusene for å berike seg selv, at her må man bare følge med i timen selv, og plukke billige aksjer så langt det drysses ut noen "bremseklosser". Er sikker på at top 20 som eier 75% av aksjene er langt ifra fornøyd med dagens aksje kurs, men ser ut som de er fornøyd, da det vet hva som ligger i pipeline som kan sende kursen til værs, uten å måtte gå ut i media å tegne å fortelle dette til "barnehagen" på HO.

KECHU BIDCO AS som ble etablet 20.11.2019 eier 100% KAPPA og ser ut som et eierskapet rundt KECHO eies av "eddekopper" som ikke vil dele veksten med den vanlige mann i gata, og vil i tillegg røve til seg "nøkkelen" til Nattopharmas, uten at øvrige aksjonærer i Nattopharma skal få betalt for det. Skjønner veldig godt at Nattopharma holder kortene tett inntil brystet, og fortsett med dette til dere har noe konkret å fortelle, veksten ser vi, og de som ikke ser det, har et stort problem.
Redigert 05.09.2020 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2020 kl 18:59 5311

Ikke missforstå meg Heman* du har mange gode innlegg, og fortsett med det, og du ser det samme som meg, og jeg skjønner som deg også at kursen burde vært langt høyere, men greit nok, plukker aksjer når jeg har ledig kapital, samme har jeg gjort i KIT, før eller senere slippes kursen, og uansett skal KAPPA ha flere aksjer i NATTO, går kursen opp, noe de selv vet, og de får aldri så mye aksjer at de blir noe trussel, men vil tro at de klarer å skremme og psyke ut noen til å selge til seg på en eller flere klient kontoen. Det har vært noe rart med dette svenske "eierskapet" i mange år, som det dryppes ut aksjer fra i ny og ne, men sakte med sikkert tømmes denne posten for å holde kursen nede, og hvor havner disse aksjene, på klientkonto?
livsstil
05.09.2020 kl 23:55 5232

Jeg har vært aksjonær på topp 15 siden 2011 og er enig at det har skjedd mye bra i løpet av de siste årene, men det handler ikke bare om aksjekurs, men hvordan selskapet informerer og oppdaterer aksjonærene. I tilleg går ting for tregt? Hvor lang tid har de nå brukt å lansere et nytt produkt? Selv om ting har blitt bedre må vi som aksjonærerer sette tøffe krav til godt betalte ledere i Natto. Noe informasjon er naturligvis konfidensiell, men vi trenger litt mer offensivitet enn det vi har i dag.
Kursen har beveget seg i riktig retning, men den kom fra sinnsyk lave nivåer grunnet noen håpløse svensker som skulle kvitte seg med aksjer. En fair prising basert på de prognoser selskapet har uttalt burde vært nærmere kr. 30,-
Vi kan ikke hele tiden skylde på at ting tar tid, for dette har pågått i mange år og da må vi forvente konkrete resultater... .
Slettet bruker
06.09.2020 kl 00:49 5210

livsstil, endelig en som har skjønt tegninga. andre lovers skriver kun om fantasikurser og hvor fantastisk natto er. jada, natto har levert noe positivt, men alt grumset har ikke blitt belyst av loversen. loversen må innse at ledelsen ikke er kompetente til og være et børsnotert selskap. hva topp 20 som t.leif ref til, har ingen betydning. natto klarer ikke og tilegne seg de store investorene som besitter grunkersen. markedet liker ikke hva natto holder på med. så lenge ledelsen i selskapet ikke skjønner dette, kommer d ikke andre store tungvektere inn.
livsstil
07.09.2020 kl 10:20 4985

Så lenge det er helt tyst fra selskapet blir det heller ingen omsetning og kursen ligg dønn fast. Jeg fatter ikke med alle de prosesser og aktiviteter selskapet bedriver at det ikke er noe å kommunisere. Argumentet med at de ikke vil røpe noe for konkurrenter holder ikke, de har en aksjonærmasse som fortjener litt mer oppmerksomhet enn de får i dag.
Herman*
07.09.2020 kl 10:28 4972

Om de ikke lanserer ny ingrediens i q3 som guidet, håper og tror jeg de kommer med en operasjonell oppdatering rundt kvartalsslutt.
Computum
07.09.2020 kl 10:34 4955

Det er lett å bli utålmodig når man følger kursen fra dag til dag. Men det er helt normalt at man hører lite fra selskapene mellom kvartalspresetasjonene. Hvis det ikke skjer ting som er meldingspliktig da. Vi har jo vært heldige og fått gode meldinger fra NATTO i første halvår. Neste rapport kommer ikke før om ett par måneder. 11.11.2020
livsstil
07.09.2020 kl 10:58 4944

Jo, men i mellomtiden har de guiden at de vil lansere nytt produkt samt at de har inngått samarbeid med KD Pharma. Hvis man først sier noe, så forventer man at man blir oppdatert hvordan dette samarbeidet fungerer/bidrar med. Man kan ikke bare oppdatere aksjonærene når man leverer tall. Ja, jeg er enig at det var mye bra som skjedde første halvår, men da bør ban benytte det momentumet som er i aksjen, nettopp at det er bra likviditet og stor interesse.
Slettet bruker
07.09.2020 kl 11:07 4931

Er det kundene som ber selskapet holde kortene tett inntil brystet, er det lite selskapet kan gå ut med av opplysninger, som igjen kan koste alle aksjonærene dyrt, grunnet noen utålmodige småtasser. Det er lite rom for lekkasjer som kan velte store avtaler, dette har skjedd før i andre selskaper, og de som ikke skjønner dette, bør heller kjøpe i andre selskaper, helst i selskaper som har null inntjening, som sender meldinger ut i hytt og pine for å holde kursen oppe mellom emisjonene. Her kan det dukke opp en melding når tid som helst, som kan sende kursen himmelhøyt. Hva om det f.eks. jobbes mot et selskap som Nestle, GMC etc. etc. og plutselig er på eiersiden, og hva tror du vil skje med aksjekursen, tror du selskapet går ut og forteller dette til konkurrentene ?
Redigert 07.09.2020 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
livsstil
07.09.2020 kl 12:54 5171

Det er mange kommersielle avtaler som selskapet har inngått uten at de har blitt børsmeldt. Jeg er av den oppfatning at alle avtaler som inngås bør tåle dagens lys. Når en avtale allerede er inngått er man uansett mye lengre enn sine konkurrenter. Det kan dog være lurt at avtalen ikke publiseres før produktet er klar for distribusjon. Hvis et selskap vikler seg inn i et mønster hvor inngåtte avtaler ikke kan publiseres tror jeg man bør snarest endre strategi.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
07.09.2020 kl 13:26 5143

Det er bare å glemme aksjen til det dukker opp nyheter. Omsatt 2,5 tusen aksjer idag, mens det ligger selgere for mer enn det tidobble.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Herman*
07.09.2020 kl 13:50 5122

Enig. Dette har vi jo sagt i årevis, men uten gehør. De trenger jo ikke en gang nevne navnet på kunden. For eksempel: «NattoPharma har inngått en leveranseavtale med ny amerikansk kunde. Avtaleverdi estimeres til MNOK 3 over de neste 12 mnd»... Dette hadde jo vært en stor forbedring, men ledelsen/styret er dessverre ikke enig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2020 kl 15:15 5038

Kan ikke si meg uenig, men går selskapet ut med at de har inngått en avtale med en stor anerkjent aktør til. f.eks. 3 milliarder for å bruke et tall. kan man jo tenke seg hvilket press ledelsen får fra konkurrenter ved hjelp av svært pågående journalister, og da kan man lett lekke noe man ikke skulle gjort. La selskapet og ledelse få arbeidsro, og den tiden de trenger, så får konkurrentene noe å lure på, noe vi ser allerede antydningen tendenser til, når de går til skrittet og kjøper seg inn i selskapet for å fiske ut opplysninger. Enkleste slik de gjør nå. og holde pottetett. Veksten ser vi, og guidingen har vi, det har fått 15 mill, av Norsk forskningsråd, som sikkert ikke deler ut mill. i hytt og pine, vi vet det kommer nytt produkt, og de har inngått samarbeid og avtale med KD Nutra har inngått en partnerskapsavtalen om å promotere KD PüR høykonsentrat Omega-3 og MenaQ7 PharmaPure MK-7 i kombinasjon. Er det nødvendig at selskapet skal lekke ut noe opplysninger som til konkurrentenes fordel, eller kan granske på ? Er det ikke bedre at selskapet holder kortene tett inntil brystet, dersom evnt. kundene har bedt om det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Herman*
07.09.2020 kl 15:22 5037

Det var tre millioner, og jeg tror ikke journalister bryr seg stort om den typen kontrakter. Får de en monsterkontrakt på 50 mill, vil det sikkert være litt pes, men denne typen anonyme avtaler er ikke noe uvanlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
07.09.2020 kl 15:34 5017

Det var ingen på Topp 19 som solgte de 130k til DnB.
Mulig det var VRENNE STEIN OLE som solgte, som lå på nr. 20 med 145k, men nå ligger RBC INVESTOR SERVICES BANK S.A. på den plassen, og Vrenne er ute av Topp 20.
Men hvis noen ser under Topp 20, så er det lett å se.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2020 kl 17:26 4956

troll-leifs, markedet og journalister er ikke intr. i sånne selskaper som natto. de større investorene skyr selskaper som ikke kommuniserer ut til markedet. selskapet har holdt på sånn i alle år, og holder fremdeles på med tausheten. selskapet har knapt nok meldt hvordan ståa er mht qtall osv osv. arbeidsro er vel noe selskapet har hatt og fremdeles har. når et selskap ikke en engang kan melde kontrakter forteller det mye. kontrakter og gode nyheter sender en aksje opp, og et selskap blir mer attraktivt. investorene får gluggene opp og blir nysgjerrige. hva skal journalistene skrive om natto når de er tause?? blir ikke forundret om kappabudet koker vekk. blir sikkert sånn hvis ledelsen i et selskap ikke har kompetansen
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Herman*
07.09.2020 kl 18:03 4924

Kappa budet koker bort? La oss da inderlig håpe at vi aldri hører noe mer fra den kanten. De har dessuten antagelig ikke finansiering til å betale det styret i Natto mener selskapet er verdt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
07.09.2020 kl 22:35 4849

"blir ikke forundret om kappabudet koker vekk"

Det er nok "kokt vekk" for lenge siden:

"26.6.2020, 12:32 · Oslo Børs
NATTO: 1 Expiry of the unconditional offer to acquire up to 11.0% of the shares in NattoPharma ASA and withdrawal of the intention to make a voluntary offer."

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 00:09 4800

h.mann, hva er natto verdt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Jono
08.09.2020 kl 01:01 4766

en stor takk til Herman med sine "dype tanker" og forslag, at kanskje burde fortjent en styre plass med flere, bortsett til en som føler seg "trendi", bare maser om sine egne problemer, lar gå utover alle oss andre, ikke minst en ny og bedre ledelse i Natto, som tross alt kan vise til mye bedre resultater, minner meg om en XYZ, en "svenske" i alt som har med NEL å gjøre, ikke klarer å få start på sin gamle H2 bil, og tror fortsatt på at NEL kommer til å konkurrere med Tesla?
at han som flere andre, burde ta en tur til legen, ikke plage oss andre med dritt om ledelse og oss andre, at heller bør gå i seg selv kanskje ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
holmes
08.09.2020 kl 10:14 4645

Highlights

Vitamin D serum levels above 35 ng/mL seem to correlate with the mortality rate of COVID-19 patients.


The majority of the Western population is deficient in Vitamin D.


Vitamin D3 supplementation also requires additional vitamin K2 intake.


The immunoregulating function of vitamin D is promising and might decrease the global epidemic mortality.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S120197122030624X
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
08.09.2020 kl 10:20 4634

NATTO burde sende ut noen pressemeldinger i skandinavia for å profittere på Covid-19.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Aksjeamatøren
08.09.2020 kl 11:23 4575

Enig, natto bør informere markedet mere. Ellers blir det kun ørkenvandring, folk gidder ikke sitte i flere mnd med lik kurs mens alle andre aksjer svinger litt og øker.
I dag solgte og noen 37k aksjer og dyttet prisen til 17,30 igjen. Uten meldinger fra ledelsen må denne bare gjemmes så man ikke sovner av kjedsomhet og blir frista til å selge litt for å investere andre steder og kjøpe tilbake senere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
08.09.2020 kl 12:04 4549

Ledelsens fokus er ikke aksjekursen fra måned til måned. Men for å øke oppmerksomheten og salget burde de være litt mer synlige i det skandinaviske markedet.
Når det gjelder aksjemarkedet, så er det for tiden ganske surt, slik det ofte er i september. Å selge NATTO nå blir som å "selge høns i regnvær". Det ser vi tydelig idag, da man må ned flere prosenter for å få solgt. "Selg når alle vil kjøpe" og "kjøp når alle vil selge" er det mest lønnsomme i aksjemarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
livsstil
08.09.2020 kl 15:57 4447

Hvis ikke ledelsen og styret er opptatt av aksjekursen da trenger man ikke å være et børsnotert selskap. Alle handler aksjer for å skape merverdier og det samme gjelder for Natto. Jeg tror vi er ganske mange som er litt frustrerte at ting tar fryktelig lang tid og man er dårlig til å oppdatere/informere markedet.
Hvis det er en klar strategi så er det greit, men da må man være forberedt på at folk blir lei og at kursen blir deretter. Kurspleie er faktisk et viktig verktøy for å være på børs og hvis man ikke er opptatt av det bør man avnotere selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
NeitilHijab
08.09.2020 kl 16:08 4435

Helt enig med livsstil!

Det sagt så har jeg kjempe tro på Natto.

Fair price er over det dobbelte av det Natto i dag handles for, jeg vil si basert på det vi nå vet ca burde den vært handlet for kr 40-50,-
Men det kommer :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
08.09.2020 kl 16:19 4420

Ledelsen og styret skal arbeide for å øke selskapsverdien. Det betyr ikke nødvendigvis at dette gjenspeiles i aksjekursen til enhver tid. Heldigvis. For hvis det gjorde det var det vanskelig å finne aksjer som var underpriset. Dersom selskapet har behov for å hente penger i aksjemarkedet har selskapet interesse av aksjekursen. Ellers er aksjekursen noe som stort sett bare interesserer aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
bj111
08.09.2020 kl 16:20 4417

Fortrinnsvis resultater som skaper aksjekursen. Noen selskaper sender ut meldinger i hytt og pine og lover gull og grønne skoger ved guiding men leverer ikke annet enn død skog og gråstein mens aksjekursen er høy. Andre selskaper rapporterer det de leverer og kunne vært flinkere til å guide. Natto er der. Men man må ta med at Natto har en historie som er heller dårlig i forhold til aksjemarkedet med mye tull og tøys tidligere og har vel vært så og si avskrevet blant de fleste investorer. En kan vel si at Trendi som ikke følger med representerer et syn markedet har på Natto. Det er ikke mye til felles med Biotec nå AZT og Natto men markedets tanker om selskapene er ganske like om man spoler tiden 6 til 12 måneder tilbake. AZT måtte bevise at de kan få inntekter og overskudd som vokser ut fra sin portefølje. Guiding ble bare tomme ord i markedet. Jeg tror det samme må skje med Natto. De må rett og slett levere gode kvartaler før kursen går og hva de sier og guider tar markedet med et stort gjesp.
Har selv aksjer i Natto siste to/tre måneder etter mange år med fravær fra selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
surplus
08.09.2020 kl 16:21 4417

Børsen er en markedsplass som gjør det enkelt for selskaper og hente inn ny kapital. Er man i en slik situasjon med et stort kapitalbehov er det et poeng for selskapet å holde en så høy kurs som mulig. Det så vi også var tilfelle i NattoPharma for en tid tilbake. Det kom stadig meldinger av ymse slag. Nå er situasjonen annerledes og selskapet overlater i større grad prisingen av selskapet til markedet. Så er det jo også slik i Natto at enkelte selger på enhver oppgang for så å prøve og komme inn igjen på et lavere nivå. Med en så beskjeden aksjeomsetning som Natto har så bremser det effektiv enhver forsøk aksjen gjør for å komme i en stigende trend (jeg skal ikke nevne navn....)

Kursen har hatt en fin stigning sett over de siste månedene og jeg er overbevist om at alt går nå riktig veien.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Computum
08.09.2020 kl 16:27 4403

Men idag ble en ekstra sur dag. Og det var det ikke bare NATTO som fikk føle på. Er det oppseiling til en markedskorreksjon?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
bj111
08.09.2020 kl 16:42 4391

Kan se slik ut for det var surt i de fleste bip/farma aksjer i tillegg til en rekke andre sektorer. Var vel fall jevnt over og i aksjer som ikke kan karakteriseres som dyre ut fra inntektene som er forventet og som ikke påvirkes av nedstengning. Tyder kanskje på at Corona korreksjon nr 2 har startet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2020 kl 18:13 4358

livsstil, endelig en som har skjønt d. hvis de av dere som mener taushet er gull, da har dere ikke skjønt mye. natto klarer ikke og tiltrekke seg store tunge investorer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
bj111
08.09.2020 kl 18:33 4342

Nattos styre og ledelse kan gjøre hva de vil i forhold til å forsøke å tiltrekke seg investorer. Det eneste som betyr noe nå er inntekter vesentlig høyere enn utgiftene. Viser de dette så kommer investorene.
Legger ingen vekt på hva ledelse i dette selskapet sier for her har det vært så mye humbug de siste 10 årene at de må bevise først.

Og om det å være opptatt av aksjekurs innebærer at selskap skal spytte ut haussemeldinger eller guide i hytt og gevær så kan du stryke 50% av aksjene på OSE, kanskje mer. Foretrekker selskaper som er opptatt av å enten tjene penger eller komme i posisjon til å tjene penger. Alt annet er babbel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Herman*
08.09.2020 kl 19:53 4287

Som jeg skrev i hovedinnlegget: Å tjene penger er ikke nok. To selskaper i samme bransje, med lik inntjening og vekst, kan prises svært forskjellig. Hvordan en posisjonerer selskapet i forhold til trender, hvordan en synliggjør fremtidig potensial, brandbuilding... Jeg er overbevist om at Natto ville vært priset til 30-40 kroner i dagens marked hvis selskapet hadde vært mer opptatt av ovennevnte de siste årene. Vi har en dyktig men svært forsiktig CEO, en dyktig men usynlig styreformann, og et styre som sikkert kunne hatt godt av litt friskt blod. Nå får vi se hva den strategiske gjennomgangen resulterer i. Tipper vi hører noe senest i november.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
08.09.2020 kl 20:01 4275

Men Natto kunne ha kjøpt noen aksjer selv, det hadde gitt et bra signal i markedet.
De har godkjent dette på generalforsamlingen 19. juni, punkt 10, Fullmakt til erverv av egne aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare