Hydrogen - Dagsnytt18 i dag

profit1
NEL 17.09.2018 kl 23:23 3307

Anbefaler å lytte her.

Ola Elvestuen, selveste klimaministeren sier i NRK2 at det satses fortsatt like mye på å bygge opp infrastrukturen for Hydrogenstasjoner i Norge :)

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv
Redigert 17.09.2018 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
17.09.2018 kl 23:45 3235

Når en politiker kan få seg til å si :
"– KrF mener det er viktig å satse på elbil også i årene som kommer. Hydrogenbilen har ikke vist seg å være like levedyktig i dagens marked, sier han."

I starten på en utvikling!
Da er det lett å skjønne at han ble politiker. Noe annet kunne han vel ikke greie?

Bensinstasjonene drives av fortjeneste på bensin/diesel. Batteri-elbilene får sponsede ladeplasser, men betaler avgift på energien, og vil altså betale seg selv over tid. At Tesla sponset ( altså la det inn i prisen på bilen) ladestasjoner var jo nettopp for å øke bruken/salget..
Det samme gjør Nikola med sine trucker.
Hvis myndighetene vil at all transport skal være uten lokal forurensning ( glem CO2 ), så kan de forskuddsbetale hydrogenstasjoner gjennom landet, og dekke alle områder der bensinstasjoner dekker i dag. Til bruk både for sjøtransport og landtransport. Dette ville koste 20 milliarder. CO2-fangst og lagring vil ellers koste 25 milliarder. Så slipper vi også kostnaden overoppgredering av nettet i boligområder, og kostnaden "smart"-målerene som gjør at alle husstander må betale mer for strøm, med eller uten elbil.
Hydrogenet kunne produseres med el og/eller sol & vind, for å jevne ut kraftproduksjonen. Hydrogenet kunne i stor del produserer på den enkelte drivstoffstasjon, så tank-frakt av drivstoff ville bli kraftig redusert.
Hydrogenprisen vil , selv med stasjons-fortjeneste ( som vil betale tilbake stasjonskostnadene) og avgifter, bli billigere enn dagens bensin/diesel. Uten annen støtte enn forhånds-utlegg til stasjoner, så det kommer i gang.
Og altså ha samme kjøre/fylle- mønster som dagens forurensende forbrenningsbil, men billigere drivstoff og billigere bilhold uten olje og eksos.
Bilprodusentene er jo på banen allerede og venter på etterspørsel. De fleste hydrogenel-bilene vil også komme med batteri stort nok til småkjøring. Husstandene kan altså lade litt hjemme uten at samfunnet trenger å over-utbygge nettet i boligområdene ( spare den utgiften) , fordi hydrogen-elbilister ikke ville få rekkeviddeangst om bilen ikke kunne lades pga. strømbrudd eller andre boligforhold. Og familier ville heller ikke trengt to biler, som ofte er tilfelle når den ene bilen er batteri-el. ( Hytteturer, hengefeste m.m. )
Dvs. med utbygd hydrogen-nett ville ALLE kunne kjøre hydrogen-el, som i dag kjører forbrenningsbil. Antagelig vil også hydrogen-elbilene bli billigere enn batteri-ebiler ( med store/dyre/tunge batterier) etterhvert når produksjonen kommer opp i antall. Og brensel-celle- utviklingen er på kort tid blitt god og vil bli bedre og billgere av samme grunn.
Hydrogen til transport er 2-3 ganger så effektivt som forbrenningsbil. Og det var forbrenningsbilens lokale utslipp som var hovedårsaken til dette skifte til elektrisk transport.
Hva ville folk velge hvis stasjonene ble utbygd?
Forbrenningsbil med dyrere drivstoff og olje & eksosanlegg?
Elbil med forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger og olje & eksosanlegg?
Ren batteri-elbil som gjør at kjøringen ofte må planlegges og begrenses på grunn av tyngde og rekkeviddeangst?
Eller hydrogen-el? - Med alle forbrenningsbilens fordeler, og enda noen fler. Selv med brensel-celle-enhet vil bilholdet bli enklere og billigere.

Hvis politikere ikke bare pratet tull uten kunnskaper ( Jfr. diesel-anbefalingen tidligere), men la ut for stasjoner så lenge, ville så godt som alle velge en hydrogen-el. Både lett og tung transport.
Jono
17.09.2018 kl 23:51 3202

Hva denne personen måtte mene bryr jeg meg lite om, og ikke hvorfor jeg har tro på NEL. Nei, jeg ville aldri kjøpt en hydrogen bil selv, ikke uten muligheter for å kunne fylle like "tett" som for bensin biler, og som jeg har skrevet om -- at El-biler har den fordelen at de kan lade hjemme eller på jobb, trenger bare strøm for å kunne kjøre videre, mens en hydrogen bil må taues til nærmeste H2 stasjon, om ikke en hybrid.
Slik jeg har forstått det, er det busser og transportnæringen som kommer til å begynne å benytte hydrogen en gang om noen år, kanskje 5 år, at hydrogen er ferdig utbygget. Heller ingen grunn for at Norge skal gå i front for dette så lenge vi har nok av strøm til våre egne EL biler, mens andre steder i verden ikke har samme muligheter som oss, vil H2 stasjoner bli som et "batteri" for vind- og solkraft på sikt, slik jeg ser eller tror på det...
Slettet bruker
18.09.2018 kl 00:25 3104

Elvestuen er som mr. 007 har sagt før. Vår H2 mann i regjeringen som trykker H2 frem. Mr. Bond vet noe om dette...
Slettet bruker
18.09.2018 kl 07:49 2719

Jeg skjønner regjeringens politikk når det gjelder hydrogen. De sitter jo som eiere av en av verdens største oljeselskaper og som gir store avkastninger til statskassen. Derfor er Erna å co.veldig negativ når det gjelder utviklingen og snakking av hydrogen fyllestasjoner og ikke er interessert og støtte satsinga på hydrogen jamsides som slik fex. Tyskland og flere andre europeiske land gjør. Med andre ord har de en agenda som ikke er på europeisk nivå.
Slettet bruker
18.09.2018 kl 09:34 2381

can someone explain what Ola Elvestuen said yesterday? they are talking to fast for me..
that would be very nice:-)
thanks in advance
Baklengssaldo
18.09.2018 kl 10:02 2229

Ola Elvestuen confirmed that the Governmental policy stands regarding investment in Hydrogen for cars. Some journalists wrote earlier that Hydrogen will no longer be part of the mix. It was important for Ola Elvestuen to reassure everyone that this is not the case. Perhaps the most important statement came from Marius Holm from the Zero Env. Organization. He is himself an ardent EL-vehicle enthusiast, admitted to the fact that 20-30% of us will have the need for larger cars with longer range capability + pulling power. Hydrogen is ideal for this purpose, he said. Ola Elvestuen also assured everyone that they will stay on the course regarding hydrogen buses, ships, ferries and the heavy transport sector.
Nå gir vi gass
18.09.2018 kl 10:10 2177

Oljeforbruket til transport i Norge er nok ikke utslagsgivende for statskassen. Og har ingen innvirkning på oljeforbruket i verden.
Olje vil det uansett være bruk for til annet morsomt/nyttig enn forbrenning, både i Norge og i andre land.

Men vi vet at oljeforbruket til transport i Norge har vært et problem i forhold til kostbar lokal forurensning i byer og tettsteder, spesielt vinterstid. Og at batteri alene ikke kan avhjelpe dette,
Så manglende utbygging av hydrogenstasjoner kan nok skyldes at det ikke er drevet voksenopplæring i større grad, både overfor politikere og folk flest.
Silver
18.09.2018 kl 10:55 1994

Voldsom tro på NEL og hydrogen her på HO. Deler ikke denne optimismen.
Minner om at hydrogen jevnlig blir lansert som framtidas energibærer, gjennombruddet er fortsatt ikke i sikte.
For å sitere Hr. Musk m. fl. "It's the fuel of the future, and always will be".
Dagens produksjonsmetoder krever alt for mye tiførsel av energi. Prossessen er komplisert med elekrolyse, nedkjøling, komprimering, transport ut til fyllestasjoner. Som et resultat blir dette drivstoffet kostbart, på nivå med fossile alternativer.
Komprimert hydrogen tar mye plass, eksplosjonsfare vil alltid være en x-faktor.
I august ble det her i landet solgt 1 stk. hydrogenbil. Tipper salget blir 0.0 for resten av året.
Eierne av disse kjøretøyene kan nå velge og vrake i hele 2 stk. fyllestasjoner totalt for hele landet. Rekkevidddeangst får en helt ny dimensjon.
Hvem skal betale for evt. opprettelse av nye fyllepunker?
Også skeptisk til Nikola, hvor seriøse er planene, finansiering, hvor står egentlig prosjektet?
Tesla semi har nå hatt ca. 1 år med omfattende testing. Produksjon i 2020 kan være realistisk.
Hvordan skal hydrogen konkurrere på parametere som pris, miljø, tilgjengelighet, sikkerhet?
Vanskelig å se oppside i NEL, hydrogen kan kanskje bli et alternativ for enkelte små nisjer innen tungtransport / shipping. Dette vil imidlertid avhenge av langt mer effektiv produksjonsmetode og dramatisk prisreduksjon.
Slettet bruker
18.09.2018 kl 11:02 1957

@Baklengssaldo

thank you for the very good translation..:-)
⭐⭐⭐?