Er det nå vi starter ferden mot 60kr


Oppløftende rater fra Avance.98 $/ton Houston-Chiba.Baltic er noe ned.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare

Ikke la dere lure av en foreløpig svak oppgang idag,for Avance er i en seriøs Shorter-skvis..
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
JanOrge
13.10.2020 kl 10:17 5147

Ekstreme utslag både opp og ned i dag. Det er spennende å følge med på. Det fundamentale er helt på plass. Jeg leste en analyse som sa at Frontline ville gå til 150 dersom ratene for VLCC skulle ligge over 40000 dollar over tid. Det kan jo se ut som om samme ratebilde er i ferd med å feste seg i VLGC, og med en lik verdsettelse ville i så fall Avance stå i 120, dvs. 2x bokført EK. På futures så ser det ut til at snittraten vil ligge rundt 45000 hvertfall et halvt år fremover, samt at den allerede har ligget i samme territorium i tre måneder. Det er ingenting som er sikkert på børs, men dette regnestykket blir gøy å følge med på fremover. Å sitte short her nå er ikke bare vågalt. Det er feil.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Tung handel på nedadgående i dag....?! Er det en idiot som har satt en ny short? For å avhjelpe de gamle?
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
JanOrge
13.10.2020 kl 13:22 4788

Synes strengt tatt aksjen viser styrke i forhold til tidligere større oppganger, hvor kursen gjerne har falt dagen etter dag med stor oppgang. Pust med magen. Det fundamentale vil bringe kursen langt oppover de nærmeste ukene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
utkant
13.10.2020 kl 13:32 4758

Nå er vel alle tradere opptatt med rec i dag så dette er vel en rimelig bunn. Og det kan fort bli fart når de kommer tilbake igjen med gevinsten...
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Høyt volum og flat utvikling indikerer at vi skal litt ned de nærmeste dagene,men sånn er det i stigende trender.Bare å vente litt før neste rykk kommer
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Lakabodl
13.10.2020 kl 14:26 4658

VLGC rates leaping 4.5% - tight market with FFAs in contango
Following the initial signs of both spot and FFA gains on Friday, we saw another
marked move upwards yesterday, with the spot market up 4.5% to around USD
49,000/day on our estimates. What is more, the FFA-curve made similar moves in the
near term, with November-paper trading some 10% above the spot market, and the
whole curve through to April now trades above USD 45,000/day
Based on preliminary loading figures we would expect all-time-high US exports in
October, which coupled with port congestion in China/India and drydockings will tie
up the fleet into 2021. Asian LPG demand appears strong at present, and the arbitrage
is wide open as US inventories also remain close to all time high. We continue to
believe that the equities do not reflect the underlying strength, and expecting positive
estimate revisions for both Q4 and 2021 where we remain far above consensus

🔥🔥🔥
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Arctic:

LPG – Spot continues to strengthen; ARB widening
Yesterday, the Baltic LPG Index gained USD ~2.6/ton (or 5%) from the close on Friday. On our calculations, this equates to USD ~46.6k/d, up from USD ~43.7k/d. As such, the VLGC spot market continues to strengthen, as the Middle Eastern market is showing healthy spot supply ahead of ADNOC’s acceptances of November nominations this week and Saudi Aramco by next week at the latest.

In the western market, it is worth noting that the spread between Asian and US propane prices (the ARB) has surged lately. Asian prices have strengthened considerably on higher oil prices and supply worries, and the AFE2 is currently trading USD ~165/ton higher than the Mt. Belvieu.

On our calculations, this equates to an implied arbitrage rate of more than USD 45k/d, up from below USD 30k/d as of the beginning of October (we keep terminal fees flat in our calculations).

The expectation among several market participants is that rates out of the US will climb from the low to mid USD 90s to above the USD 100/ton (USD ~51k/d) mark within the next couple of weeks.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Just me
13.10.2020 kl 15:53 4511

Trodde at shorterne hadde dekket inn noe, men nei de øker. Det kommer til å bli tidenes short skvis mot Q3. Ser man på ratene som har vært de siste mnd og utsiktene for nov og des, så tror jeg på 2 kr i utbytte. Fredriksen er lur som låner ut til short og kjøper billig selv.. Tror Shorterne ble tatt på sengen i forrige uke av når JF/ Hemen kjøpte aksjer. Hold på aksjene folkens, 40 kr innen Q3
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Absurd at det ikke ble dekket noe i går og fortsatt solid volum og +8%
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Baltic LPG indeksen stiger nye 5% i dag. Ratene nå over USD 50.000/dag
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Poten :48.247
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Just me
13.10.2020 kl 18:46 4132

Jokke innrømmer at han tok feil. Det er bedre å innrømme feil enn å justere kursmålet ned;
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1315982825112383495?s=21

Når starter tidenes shortskvis?
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Baltic #LPG #shipping index +5% to $62/t (TCE $51k/d)
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Han legg skulda på: "fleet inefficiencies"... Så dersom reiarlaga hadde vore meir effektive så hadde ratene vore lågare.... håpe i så tilfelle at dei held fram med det dei drive med no i overskueleg framtid!
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
awkward
14.10.2020 kl 07:29 3470


Det er en syltynn forklaring på de høye ratene vi har nå.
Jeg kan gå med på at den kan være en forklaringsvariabel, men hovedforklaringen på ratene er pris differansen mellom US - SA.
Behøver ikke å komplisere ting unødig.

Men det er nok lettere å skjule seg bak en halvtynn unnskyldning, når man har bommet så til de grader.

Burde ikke gi godeste Hannisdahl så altfor mye fokus.
Det enkle er ofte det beste - god arbitrasje -> gode rater.
Betydelig økt import i Kina -> ytterlige positivt press på ratene
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Vi kan med trygghet si at det lille motstandsnivået på 30kr er sprengt og glemt.40kr om litt👍🏻
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
JanOrge
14.10.2020 kl 09:59 3217

Det er mange selskaper på Oslo børs som har fått enorme kursløft på mer eller mindre luftige scenarioer. Avance generer omlag 50 MUSD i fri kontantstrøm (utover ordinær nedbetaling av gjeld!!) for hver 10kusd/d ratene er over cashbreak-even-nivå. Dagens ratenivå gir altså 150 MUSD i frie kontanter på et år, og det kommer i tillegg til ordinær nedbetaling av gjeld på oppunder 50 MUSD per år. Slike multipler forteller at det bare er å hoppe ombord på LPG-skuta. Skulle dette fortsette i lengre tid så snakker vi tresifret kurs. Og det er ingen overdrivelse.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Men han senker jo kursestimatene på Avance til 24 (SELL), og til BWLPG til 45 (HOLD), så det er jo ikke mye realisme å spore her da, eller er det det det faktisk er, sett i fohold til Keplers enorme økning for begge??
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Borret
14.10.2020 kl 11:27 2983

Det er nyttig med litt is i magen? Kepler er vel ikke dumme og det er et faktum at noen institusjoner fremdeles shorter aksjen. Likevel, når man ser på futures og markedsaktiviteten innen LPG ser det meget lyst ut. Jeg velger å beholde aksjene her.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Sandum skrev Innlegget er slettet
Var Fredriksen koselig å snakke med? :-))

Håper han gledelig låner ut mer aksjer til amøbene, så vi hele tiden får høyere aksje kurs, squeezen kommer nok snart, aksje går opp 20-30% på en dag.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Springer
14.10.2020 kl 13:56 2578

Sandum skrev Innlegget er slettet
--"Klaffer alt de neste månedene står kursen langt over 100,- nedsiden er 0,-"

Lov og håpe. Det som hindrer dette scenariet er at mellom Mars og April 2021 er det et solid gap ned i de lange ratene hos Baltic. Dersom future-ratene øker litt resten av 2021, så er det mulig at drømmen din blir virkelighet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Argus
14.10.2020 kl 14:18 2516

Sandum skrev Innlegget er slettet

Det er jo blitt slik at BI-folk dominerer i samfunnet på godt og vondt, og mest det siste.
Samtidig så blir jo ikke regnestykkene preget av om du er kledd i dress eller badebukse.......

Jeg er overveldet av den raske kursstigningen og sitter musestille......
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Voleon vet å brenne penger på sitt Avance veddemål. Ref
2.
Voleon Capital Management Lp
1.76 % 36.29 M -2.83 M 25.94 NOK -6.69 M
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

Kursstigningen er ikke overraskende. Den er kraftig forsinket. Men nå kommer den!
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
JanOrge
14.10.2020 kl 15:32 2285

Shorten øker......

ssr.finanstilsynet.no

Dette blir virkelig en thriller!!
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Springer
14.10.2020 kl 16:13 2180

Måten nedgangen i går skjedde på, tydet på at shorteraksjer ble solgt.
Når skal de begynne å kjøpe ???
Redigert 20.01.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare

De har kanskje kjøpt i dag da ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Springer
14.10.2020 kl 16:17 2167

Mye mulig, men vi får se om en dag eller to
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
isolon
14.10.2020 kl 16:32 2110

Fearnpulse,månedlig rate 53,333$/dag. Opp fra 1400.000$ pr måned til 1600.000 pr måned
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare

Herlig, 3 prosent short, 5 kr dividende for q3 og q4 ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
cold
14.10.2020 kl 17:22 1961

Det er altfor mange lpg-skip i sving og det pøses stadig inn ned nye fra verft omkring i Asia. LPG er et biprodukt i destilleringen av petroliumsprodukt. Dette er veldig forurensende og er ikke en del av det grønne skiftet. Det vi ser er et klassisk suckers rally der fingeren sitter dypt plantet samtidig som sugeren gliser bredt. Verdien på avance burde ikke overstige 22 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Just me
14.10.2020 kl 17:24 1952

Shipping Quarterly (4Q20) - A Mixed Picture
Dry Bulk is still our top pick, with all other segments still affected by the disarray in global energy markets


Dry Bulk: Our earlier outlined Base Case is playing out before our eyes, with strong Chinese demand for dry bulk as the economy is normalizing and authorities are adding stimuli. Chinese steel production has reached a new all-time-highs, and inventories of steel and iron ore have fallen. With Brazil exporting iron ore at all-time-high levels, our only near-term concern is a potential Chinese import ban on Australian coal. We expect seasonal factors could weigh on dry bulk in 1Q21E, but nevertheless see consecutive annual gains until at least 2023E amidst the lowest orderbook on record. The segment remains our top pick within shipping, and we forecast our share index +126% over the next year & +190% over two years.



Oil Tankers: The year has so far been in the spirit of the Greek god Janus, with oil supply far outpacing demand from January to April, before reversing the roles thereafter. As expected, oil tanker spot rates are now hovering around opex amidst a rout in oil supply concurrent with an oil inventory destocking cycle. We look towards 3Q21E for the cyclical trough and see significant improvements thereafter, supported by the lowest orderbook since 1996 and strong demand growth. Before then, we could see some short-lived gains during 4Q20E. We forecast our oil tanker share index +10% in 4Q20E -17% by 3Q21E and potentially +160% by 2024E



LNG Carriers: An active Hurricane season has impacted US LNG exports negatively in 3Q20, but rising natural gas prices at import destinations and contango in the natural gas future curves leave us optimistic towards 4Q20E. Thereafter, we expect LNG Carrier earnings to stay low amidst healthy fleet growth and limited demand growth until a potential super-cycle develops from 2024E.



LPG Carriers: VLGC earnings came in far above our forecast for 3Q20, mainly due to fleet inefficiencies tying up tonnage. We do however see downside risk to earnings as we enter 1Q21E amidst lower US LPG exports and subdued volumes from other export sources. Fleet growth is though expected to become negligible from 2021E, supporting rising fleet utilization into 2022E and beyond. We see our VLGC share index -30% by 1Q21E, but +144% by year end 2022E.



Capital allocation: We do limited changes to our optimal portfolio since our last Shipping Quarterly. We now allocate 50% towards Dry Bulk (50%), 8% towards Oil Tankers (0%), 12% towards LNG Carriers (11%), 0% towards VLGCs (18%) & 30% held in cash / balanced against short positions (21%). Our recommendations have outperformed the shipping market by 521% since 2014, returning 105%. We are still ranked #1 globally on shipping equity research by Bloomberg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare

Hahaha.. nå lo jeg godt.

30% av LPG går til bruk i husholdningen. India subsidierer LPG for å få folk til å bytte fra vedfyring til gass. Dette for å redusere forurensning. Hvilket alternativ er grønnere ?

70% av LPG går til produksjon av plastikk. Du tror plastikk forsvinner med det første ?


Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare

LoL!

Suckers rally er jo alt i shipping.

Dersom du ikkje tenker at lpg er betre enn kull, som er alternativet for mange som nyttar lpg, så er du håplaust ute og sykla!

Om noko så er lpg eit fint produkt i overgangsfasen
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
cold
14.10.2020 kl 17:41 1908

LPG er ikke en del av det grønne skiftet. LPG er et biprodukt av destillering av petrolium. Dette er ikke LNG som er noe helt annet og langt mer miljøvennlig. Det er alle skipene som er på vei inn i markedet som er det mest skremmende. Fraktratene vil stupe. Det vi ser er et klassisk sucker spill med kosefinger og glis. Kursen kommer garantert til å kollapse når folk forstår hvor mange skip som er på vei ut av verftene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare