QFUEL-KAN BLI DET NESTE STORE?
Jeg driver denne helgen med DD på denne aksjen. Dette virker meget lovende og jeg avventer om fabrikken på Skive fungerer uten de store barnefeilene. Per nå skal Qfuel lage ny plast fra gammel plast pga at det er høyere inntjening der enn å lage biodiesel. Det er trolig om kun kort tid Qfuel annonserer bygging av nye fabrikker. De kan nå bygges mye raskere og til en kostnad av 250m sier Bøhn.
Dere som er de mest hardbarka troende. Det finnes mange konkurrenter som har holdt på lengre enn Qfuel. Hvorfor skal Qfuel bli blant de største Innenfor dette markedet? Med en prising på over 5 milliarder er ikke allerede strikken strukket langt nok? Hva tror dere er realistisk prising?
En fin trigger er skatt på plast fra nyåret, dette vil være en enorm trigger som ligger i bakhånd.
Lykke til
Dere som er de mest hardbarka troende. Det finnes mange konkurrenter som har holdt på lengre enn Qfuel. Hvorfor skal Qfuel bli blant de største Innenfor dette markedet? Med en prising på over 5 milliarder er ikke allerede strikken strukket langt nok? Hva tror dere er realistisk prising?
En fin trigger er skatt på plast fra nyåret, dette vil være en enorm trigger som ligger i bakhånd.
Lykke til
Redigert 20.01.2021 kl 08:48
Du må logge inn for å svare
Nanoq
06.09.2020 kl 16:01
3291
Den store forskjellen på QFUEL og de andre (som du ikke nevner navnene på), er QFUELs patenterte KATALYSATOR-TEKNOLOGI i produksjonsprosessen,
hvor uønskede stoffer som klor, svovel, oxygen, nitrogen, aske, CO2, metan (CH4) m.m. fjernes før plastgassen i reaktoren blir til grønn nafta (til å produsere ny miljø-/klimavennlig plast av) i raffineriet (evt. diesel, flybensin m.m.).
Her kan du lese deg mye klokere på dette patentet:
https://patents.google.com/patent/WO2020008050A1/en?oq=WO2020008050A1
God arbeidslyst og lykke til.
hvor uønskede stoffer som klor, svovel, oxygen, nitrogen, aske, CO2, metan (CH4) m.m. fjernes før plastgassen i reaktoren blir til grønn nafta (til å produsere ny miljø-/klimavennlig plast av) i raffineriet (evt. diesel, flybensin m.m.).
Her kan du lese deg mye klokere på dette patentet:
https://patents.google.com/patent/WO2020008050A1/en?oq=WO2020008050A1
God arbeidslyst og lykke til.
Redigert 06.09.2020 kl 16:05
Du må logge inn for å svare
Tysla
06.09.2020 kl 16:09
3253
Takk, skal lese litt. For å nevne noen konkurrenter ville jeg nevnt Fuenix, INEOS, agilyx, reoil og Plastics Energy for å nevne noen.
Aaleby
06.09.2020 kl 16:22
3211
Trenger ikke å bli blant de aller største for å likevel bli en gigant i norsk målestokk gitt hvor mye plast som formelig flyter rundt i verden. Avtalen med BASF er uansett en garanti for at dette ikke er et luftslott så lenge selskapet evner å få fabrikken opp å gå.
Nanoq
06.09.2020 kl 16:48
3140
Jeg har i et tidligere innlegg postet dette vedr. produksjonsprosessen:
Selve plast-recycling-prosessen hos Quantafuel består av 3 hovedfaser:
1) En pyrolyse/reaktor prosess ved 420-460 gr. C som gir plast i gassform,
2) En patentert katalysator-prosess hvor uønskede stoffer som klor, svovel, aske, nitrogen, oxygen (inkl. CO2, Metan m.m.) fjernes/utfelles av gassen
3) Destillasjon/raffinering i et eget utviklet mini-raffineri hvor man dermed får nafta (evt. diesel, flybensin, marinefuel m.m.)
Foreløpig er det mest fokus på å fremstille maksimale mengder med såkalt "grønn" ren nafta til storaksjonæren BASF's plastproduksjon til især fødevareindustrien og leketøyindustrien (til bl.a. LEGO, en annen storaksjonær i QFUEL).
Og som en annen deltaker her i forum (synes å huske at det var "Reserven") har postet tidligere (en grafisk illustrasjon av produksjonsprosessen):
http://vxz.eu/2019-01-15__QFUEL-plastavfall-til-ny-energi
Det grønne vertikale rektangelet er den patenterte katalysatoren som gjør kjemi-underverker.
Selve plast-recycling-prosessen hos Quantafuel består av 3 hovedfaser:
1) En pyrolyse/reaktor prosess ved 420-460 gr. C som gir plast i gassform,
2) En patentert katalysator-prosess hvor uønskede stoffer som klor, svovel, aske, nitrogen, oxygen (inkl. CO2, Metan m.m.) fjernes/utfelles av gassen
3) Destillasjon/raffinering i et eget utviklet mini-raffineri hvor man dermed får nafta (evt. diesel, flybensin, marinefuel m.m.)
Foreløpig er det mest fokus på å fremstille maksimale mengder med såkalt "grønn" ren nafta til storaksjonæren BASF's plastproduksjon til især fødevareindustrien og leketøyindustrien (til bl.a. LEGO, en annen storaksjonær i QFUEL).
Og som en annen deltaker her i forum (synes å huske at det var "Reserven") har postet tidligere (en grafisk illustrasjon av produksjonsprosessen):
http://vxz.eu/2019-01-15__QFUEL-plastavfall-til-ny-energi
Det grønne vertikale rektangelet er den patenterte katalysatoren som gjør kjemi-underverker.
Redigert 06.09.2020 kl 16:52
Du må logge inn for å svare
Tysla
06.09.2020 kl 17:56
2966
Jeg leser på ett annet forum at Arctic har nylig kommet med ett kursmål på 120 kr, som skal være nådd i 2030 når 18 fabrikker er oppe å går. Jeg syntes det hørtes veldig lavt ut hvis de får 18 fabrikker som fungerer ville jeg tro prisingen blir mye høyere. Det hadde ikke vært unormalt om Qfuel får lik prising som Nel om kun denne fabrikken fungere optimalt?
Er det kun 16% av den refinerte prosessen som kan bli til nafta? Mener nå på at denne fabrikken KUN skulle levere nafta til BASF. Eller er det bare et eksempel på hva det kunne ha blitt?
Nanoq
06.09.2020 kl 20:46
2674
I dette video-intervjuet med CEO Bøhn, får du svaret på spørsmålet ditt omkring det 13. minuttet i intervjuet
(jeg kan avsløre fra dette intervju at 1 tonn avfallsplast gir ca. 1000 liter nafta/diesel.)
https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:976
PS.: Kan anbefale å se/høre hele intervjuet. Meget interessant og informativt.
Vi får også vite at CO2-reduksjonen i denne produksjonen (her er dieselproduksjon brukt som eksempel) er ca. 90% !!! i forhold til alm. dieselproduksjon.
(jeg kan avsløre fra dette intervju at 1 tonn avfallsplast gir ca. 1000 liter nafta/diesel.)
https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:976
PS.: Kan anbefale å se/høre hele intervjuet. Meget interessant og informativt.
Vi får også vite at CO2-reduksjonen i denne produksjonen (her er dieselproduksjon brukt som eksempel) er ca. 90% !!! i forhold til alm. dieselproduksjon.
Redigert 06.09.2020 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Har sett intervjuet, men det jeg lurte på var om all plastikken kan ende opp som nafta, eller om det er kun "en viss prosent" som blir nafta, og resten ble til feks diesel.
Så bare for meg et standard raffineri torn som har asfalt i bunnen og propan i toppen pga forskjellig koketemperatur.
Men med litt kvalitetstid med google på en søndagskveld ser det ut til at alt kan ende opp som det sluttproduktet man ønsker.
I en raffineritorn vil som sagt de tunge oljene ligge i bunnen og de lette på toppen. Og dersom man ender opp med for mye av et produkt man ikke ønsker, kan man kjøre dette inn i en katolyseprosess hvor man "cracker" det opp til lettere molekyler og kan feks gjøre tungolje til nafta. Om jeg ikke tar helt feil.
https://www.world-petroleum.org/edu/223-how-is-crude-oil-turned-into-finished-product
Var bare en kommentar til denne linken: http://cqz.eu/2019-01-15__QFUEL-plastavfall-til-ny-energi
Hvor de sier at sluttproduktet er 16% nafta, 56% diesel og 8% heating oil. Hvor jeg ikke ser så står fremtid for qfuel om kun 16% av den resirkulerte plastikken ender opp som ny resirkulert plastikk.
Så bare for meg et standard raffineri torn som har asfalt i bunnen og propan i toppen pga forskjellig koketemperatur.
Men med litt kvalitetstid med google på en søndagskveld ser det ut til at alt kan ende opp som det sluttproduktet man ønsker.
I en raffineritorn vil som sagt de tunge oljene ligge i bunnen og de lette på toppen. Og dersom man ender opp med for mye av et produkt man ikke ønsker, kan man kjøre dette inn i en katolyseprosess hvor man "cracker" det opp til lettere molekyler og kan feks gjøre tungolje til nafta. Om jeg ikke tar helt feil.
https://www.world-petroleum.org/edu/223-how-is-crude-oil-turned-into-finished-product
Var bare en kommentar til denne linken: http://cqz.eu/2019-01-15__QFUEL-plastavfall-til-ny-energi
Hvor de sier at sluttproduktet er 16% nafta, 56% diesel og 8% heating oil. Hvor jeg ikke ser så står fremtid for qfuel om kun 16% av den resirkulerte plastikken ender opp som ny resirkulert plastikk.
Redigert 06.09.2020 kl 22:49
Du må logge inn for å svare
http://vxz.eu/2020-03-30__QFUEL-refining_naphtha-for-BASF_vs_diesel-for-VITOL[2019-09-19]_V
Basert på at QFUEL sier at de kan gjenvinne drøyt halvparten av plastavfallet i Danmark, og at det antas at det på verdensbasis i 2030 er over 600 millioner tonn plastavfall per år, gir det et teoretisk potensial for +3000 fabrikker á 100.000 tonn per år:
http://vxz.eu/2020-01-17__QFUEL-potensial_for_3000+_fabrikker
Kalkulatoren for beregning av teoretisk utbytte går varm ;)
Redigert 17.01.2021 kl 21:12
Du må logge inn for å svare