Strongpoint #6 - Blir den siste optimist pessimist, så det snur?

Drister meg til å åpne en ny tråd og gå fra spøk til revolver.
Selv med et skarpladd våpen (Ref hjernen min, ikke revolveren ;) er det likevel langt i fra sikkert at jeg treffer blink.
Forsøker å være objektiv slik at hver enkelt kan gjøre opp sin egen mening.

Lett tilfeldig lektyre om siste år:
Kopiert fra 3. kvartals presentasjonen i fjor:
2017 Summary
Basically “recurring” revenues only.
MNOK 50 in R&D – 13,4 per cent of 2016 proprietary product sales.
MNOK 20 in marketing & branding.

Omsetning i EMEA/APAC
Q217: MNOK 31,5 (Inklusiv Alimerka)
Q218: MNOK 39,7 (Eksklusiv Alimerka)
Endring YOY 26%
Økningen blir høyere dersom man trekker vekk Alimerka fra Q217, men jeg vet ikke nøyaktig hvor mye Alimerka utgjorde per kvartal før utkjøp av avtale.
Jeg finner ikke nøyaktig tall for Q317 ettersom selskapet kun offentliggjorde rullerende (12mrd) omsetning på det daværende tidspunktet. Denne er på 128 mill. Hvis man legger til grunn 30 mill. i Q317 vil en økning på 26% gi 7,8 mill høyere inntekter i år. Samtidig må man hensynta at den kvartalsvise inntekten fra Alimerka faller vekk.

CUB:
I følge Q417 omsatte CUB for MNOK 48,7 i fjor.
Strongpoint formidlet i Q218 av CUB har hatt et svært positivt år så langt. (På tross av at Q2 fremstår som noe svakt) Avdelingen omsatte for 25 mill første halvår.
Ettersom det kan virke som at 2. kvartal er en svak sesong for denne virksomheten håper jeg på over 12 mill i Q3.

Jeg har ikke brukt tid på andre markeder og segmenter nå mitt på natten. Enkelte av disse er også så lite forutsigbar at det er vanskelig å regne på dem. Vi har likevel et utgangspunkt i det som er formidlet av selskapet gjennom rapporter/presentasjoner og børsmeldinger.
HitIT sine tanker fra 31.08 kan være en pekepinn og noe å spille videre på.
(Se også opplistingen på det jeg fant av medelte avtaler fra 22.08)

Oppfordrer til innspill!

Edit x 2:
Først; Tallene fra EMEA/APAC er kun produktsalg og inkluderer ikke service. Tallet på 128 rullerende er muligens villedende.
For det andre; I siste kvartalsrapport finnes et søylediagram som viser omsetning siste 5 kvartal. Denne tyder på at 3. kvartal er godt i disse markedene og vi kan, så langt jeg kan se, legge til grunn en omsetning i Q317, ex service, på +/-38 mill ekslusiv Alimerka for kvartalet. (26% av dette gir en kalkulert økning på 9,9 mill)
Redigert 18.09.2018 kl 02:02 Du må logge inn for å svare
tunktee
18.09.2018 kl 02:46 6083

Faan asså;
Jeg sitter å leser det jeg selv har skrevet og blir nærmest forbløffet over tallene.

Se på dette:
Totalomsetningen i 3. i fjor var MNOK 204,8
Omsetningen i EMEA/APAC inklusiv service var anslagsvis (grunnet kun graf å henvise til) 45-47 mill.
Labels var MNOK 43,5
Disse har henholdsvis sterkt økende og økende trend, og de utgjorde 45% av omsetningen i dette kvartalet i fjor.
Samtidig var vi på bunnen av omsetningskurven for CG i Q317 i Norge og Sverige grunnet all den foregående oppgraderingen som følge av nye sedler.

Det er så sykt. Så sykt.

Ja, dette kan dere få lov til å kalle hausing. Jeg skrev det bare fordi jeg ble elektrisk og veldig positiv. (Ohh shit, der røk hele forhåpningen til overskriften i tråden,)

Takker, tunktee, for tallene og synspunktene. Min magefølelse sier at Q3 vil slå forventingene med behagelig margin. Til alle nattuglene og andre, dette er den typiske atmosfæren i disse dager på den eneste tropiske kysten på det europeiske fastlandet;

https://www.youtube.com/watch?v=CbZm4_6LyR8 ( < 1 min. )
Redigert 18.09.2018 kl 04:31 Du må logge inn for å svare
tunktee
18.09.2018 kl 04:44 6043

Er du våken nå Grantchester kompis? Du er vell ikke så mye morgenfugl?
Får orientalske vibber av videoen :9
Misunner deg litt å være i Almuñécar.

Her går dagene (eller nettene) i det vanlige. Mao regner det.
Nå skal jeg legge meg. Av en eller annen grunn våker jeg noen ganger til en bedre dag når jeg har sittet oppe for å se mørkt på livet om natten... (Men så liker jeg også av og til å se mørkt på livet, bare for å huske på hvor godt man har det :)
Redigert 18.09.2018 kl 04:50 Du må logge inn for å svare

tunktee ! "Men så liker jeg også av og til å se mørkt på livet, bare for å huske på hvor godt man har det" - likte den godt ! Tropenetter inviterer til nattugletilværelsen men jeg vet at i morgen kommer straffen - huff. Jeg bodde i Bergen i 17 år, så jeg vet hva regnværet betyr. Klimaet i Norge, også på Østlandet er hardt - jeg berømmer nordmenn som takler dette klimaet stortsett bra. Selv må jeg flykte i perioder.

Hadde en tanke nå - burde ikke alle STRONG-aksjonærene (spesielt de som reiser en del) blitt utstyrt med et lite slags fint visittkort - gjerne på forskjellig språk med STRONGs nøkkelfakta som vi kunne legge igjen i utvalgte forretninger hvor et eller flere av konseptene kunne passe ? I Sør-Spania er jeg i kontakt med mange som eier og driver hoteller, restauranter, barer og butikker. Til noen utvalgte forklarer jeg for eks. CG-konseptet men jeg tror det stopper etter første samtalen for det fleste. Med å gi de et visittkort vil det kanskje hjelpe de til å gjøre litt mer Research. Jeg sier ikke at man skal dele slike kort ut til alle forretningene og at vi skal markedsføre produktene en-masse, men kun til spesielt utvalgte. En litt crazy tanke midt på natten.
Redigert 18.09.2018 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
bernes
18.09.2018 kl 06:37 5986

Trur ikke aksjonærene trenger å besøke barer, restauranter, hoteller etc for å promotere SP.
SP fokus på matbuttikker, bensinstasjoner, kiosker og apoteker er nok.
Kommer de inn der hvor folk ferdes selger produktene seg selv.

Hovedproblemer er investormarkedet.
Alle jeg prøver å få til å kjøpe er tilbakeholdne pga likviditeten i aksjen.
De fleste er kortsiktige og ønsker muligheten til rask utgang uten å dumpe aksjen på best.
tunktee
18.09.2018 kl 10:32 5880

De fleste her er nordmenn Grantchester - vi liker ikkje å snakke med folk vettu ;)
Heldig du som har kontinentalt blod i årene og tør å prate med folk!
Hadde selv lyst til å foreslå allsang på bussen i går, men turde ikkje....
Det eneste jeg turde var å trykke på STOP-knappen når vi hadde stått stille i to timer. Ikkje en gang det frembringte noen form for reaksjon fra medpasasjerene.

Rart det der bernes, i oppgangstider ser investorfrykten ut til å fordufte.
Psykologien er selvforsterkende, og trend påvirker Strongpoint i større grad enn vi har antatt. Da spesielt når trenden har litt momentum. Fundamentale fakta syns jeg egentlig burde tilsi en oppgang siste tiden.
Det medfører at vi har muligheten til å tjene penger på en tryggere måte med god risk/reward!

Ja tunktee
Trend er en merkelig venn og uvenn
Det er nesten underlig at en post på 40 000 aksjer skal bli en sperre når kursen er såpass attraktiv som det vi her på forumet synes den er .
Ja trend er i dette tilfellet en så dårlig venn at det synes umulig å komme ut av grøfta
Vet snart ikke hva som skal til for å få skuta på rett kjøl jeg men inntil videre så kjøper jeg litt nå og da
18.09.2018 kl 10:52 5852

Jeg er faktisk mett på denne aksjen, og har kjøpt på selger hver eneste gang. Senest på 8,7X et eller annet. Er det de siste 40K vi ser på dette nivået? Det må da snart være tomt av de som vil selge her for å kjøpe BIO som er lik med NONs?
Redigert 18.09.2018 kl 10:53 Du må logge inn for å svare

Du har vel ikke blitt den siste optimisten Collin?

Rettelse
Nest siste !
For jeg er fortsatt optimist jeg ?
Redigert 18.09.2018 kl 12:01 Du må logge inn for å svare

bernes, du misforstår kanskje. i) jeg sier ikke at vi skal prakke CG på folk jeg møter ii) du har kanskje ikke så mye erfaring når det gjelder hvordan å gjøre forretninger i for eks. Sør-Spania - dette er ikke Norge iii) jeg har et konkret eksempel på at en CG-selger har vært innom en restaurant for å forsøke å selge en enhet. Selgeren forlot stedet uten at eieren hadde skjønt konseptet helt. Etter en god stund forklarte jeg CG på noen få minutter til eieren og han forsto med en gang hvordan det fungerte. iv) i et land som for eks. Japan, hvis det kommer en selger med et bra produkt men kunden ikke liker trynet på selgeren får ikke vedkommende solgt produktet sitt. Det meste handler om personlige relasjoner og kontakter mao.

PS: ingen produkter selger seg selv - mange gode eksempler på det

Redigert 18.09.2018 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
bernes
18.09.2018 kl 12:50 5694

Crantchester; Delvis enig. Mener fortsatt beste reklame for slike produkter er installasjonen og service.
Kjøpmenn snakker med hverandre.
Kjenner godt til Asia inkludert Kina, Korea og Japan.
Derfor mener jeg lokale selgere er bedre enn en hvit fra Norden....
Redigert 18.09.2018 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
sulzrox
18.09.2018 kl 12:54 5661

Her er du inne på noe essensielt.
Det er essensielt å forstå og respektere kulturen i dei forskjellige landa. Eller blir det ingen salg.
Og det er ikkje berre berre å virkelig forstå noe ein ikkje forstår. Lett å tru ein forstår men mest sannsynlig så forstår ein ikkje.
Det beste er å bruke lokale folk som er født og oppvokst i landet men gjerne har budd noe år i Norge/Vesten. Da kan vi få ein god selger.
18.09.2018 kl 12:58 5641

På selskapet, nei. På aksjen? Å ja, der er jeg ikke akkurat fornøyd for å si det mildt.
Men, bare å komme ned så blir vi endelig ferdig med køen av selgere?
bernes
18.09.2018 kl 12:58 5610

Sulzrix: 100% enig. Greit å være hvit, men da som kjøper og ikke selger.
18.09.2018 kl 14:02 5488

Fytti h**** for en møkkaaksje eller rettere sagt: aksjonærer. Nå har vi tre selgere på 8,50. Utrolig spør du meg. Hva er begrunnelsen for salg?
bernes
18.09.2018 kl 14:04 5471

Más de 35.000 máquinas Cashguard instaladas en todo el mundo para dar servicio a más de cinco millones de clientes del comercio minorista cada día. Los negocios que gestionan su efectivo con Cashguard disfrutan de un incremento en los ingresos, menores costes, mejor servicio al cliente y mayor seguridad tanto para el trabajador como para los clientes.

Algunas de las mayores cadenas del sector retail utilizan soluciones Cashguard:

McDonalds´s
Carrefour
Kentucky Fried Chicken
Monoprix
Burger King
7-Eleven

Oversatt:
Mer enn 35.000 Cashguard-maskiner installert over hele verden for å betjene mer enn fem millioner privatkunder hver dag. Bedrifter som administrerer kontanter med Cashguard, har en økning i inntekter, lavere kostnader, bedre kundeservice og større sikkerhet for både arbeidstakeren og kundene.

Noen av de største kjedene i detaljhandelen bruker Cashguard-løsninger
Redigert 18.09.2018 kl 14:07 Du må logge inn for å svare

Coop Sverige, er det vår løsning eller noe annet?
18.09.2018 kl 14:09 5416

Det er da ingen konkurrenter som jeg vet om? Ruller på her nå. Piloter og kontrakter over alt på C&C. JA, kontrakter. Omsetning. OG: bare muligheter. Blir så forbanna over de som er i denne evige salgskøen med det bakteppet her.
tunktee
18.09.2018 kl 14:18 5392

Skulle du hatt litt blodtrykksmedisin i dag Collin? ;)
Fokuser på selskapet og ikkje på kursen, vi blir vel rik en dag!
Redigert 18.09.2018 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
18.09.2018 kl 15:00 5349

Blir vel som da jeg begynte å trene for å få ned stress det. Har aldri vært mer stressa.
Skrur av.
LeifH
18.09.2018 kl 15:11 5327

Du skrur ikke av, Collin. Dette var forventet at vi skulle endel ned, eneste som kunne stoppe dette var en veldig pen kontrakt. Fått pene, men ikke veldig pen.. oddsen for at det skulle akkurat komme når vi var på dette nivået var liten. De Kommer, men akkurat nå så har jeg det ikke travelt. Noen vil ut for og tjene kjappe penger i pcib, kanskje smart, men kanskje de sitter igjen som svarte per.
Ols123
18.09.2018 kl 15:33 5304

Coop Sverige är sedan tidigare en av Strongpoint Cub kunder

Skjønner ikke helt stressnivået på tråden nå for fokuset tidligere var jo utbytte og så lenge dere ikke skal selge men bare "nyte" utbytte så spiller da ikke kursen så stor rolle ? Kursen vil helt sikker gå mot gamle høyder etter hvert men den proklamerte veksten må nok vises i praksis før dette blir tilfelle. Prata akk med sønnen til katta og han har tatt styringa over farens økonomi pga kattas helsetilstand. Han må selge 5-6k nå igjen for å betale restskatt og det kan jo være flere som er i den situasjonen i disse dager ( siste termin er vel ca 10.10 )
Katta blir nok ikke å treffe igjen her på tråden da hans tilstand pga flere hjerneslag gjør at han ikke husker mer enn få minutter. Går greit å ringe ham og skøye litt men få min etter samtalen husker han ikke noe . Helt tragisk når du er 66 år.
Ikke glem å nyte livet gutter vi vet ikke mye om morgendagen. Fulgte 2 kompiser til graven sist uke . En på 66 med kreft og en på 60 som ramla ned i Trollveggen ( turløype ved Bruraskaret).
Penger og aksjer betyr så lite når alt kommer til alt.

COLLIN pass på "trykket".

Merkelig at ikke kjøp / salg klarer å matche for få til en handel når spreaden bare er usle 8 øre

Kjøper ca 41 k / 4,42 vs selger ca 42k / 8,50

Det er jo latterlig
18.09.2018 kl 15:45 5278

Ja, det er sant Rus. Gravla selv en venn som fikk diagnosen her i sommer for få uker siden. Det kan gå raskt. Synd med katta. Håper han kommer seg noe mer. Man vet aldri.
Vet ikke hva som er galt i aksjen vår, men at den ikke er sexy er nå helt sikkert. Men men, vi får se hva som blir status etter Q. Jeg vet det jobbes på flere fronter og at nye CEO er travel, så vi får gi det litt tid. Hørt det før? Gi det litt tid? ;) Hehehe.

Der gikk den posten

Skal vi tørre spå at det verste salgspresset er over eller kommer det nye selgere på banen ?
18.09.2018 kl 15:59 5254

Etter min oversikt var vi ferdige forrige uke, men nye meldte seg på tydeligvis. Ja, en gang må det være slutt. Flott med nye aksjonærer!!!

Da har jeg gjort min plikt i dag
Dro oss opp til 8,94 og fikk sjekka at det ikke lå skjulte selgere underveis

Edit:
Merkelige greier
Nå går 8,94 som hakka møkk og posten er nesten tom

Snakk om psykologi ?
Redigert 18.09.2018 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
lynx
18.09.2018 kl 16:37 5190

1000 aksjer a 8.94. Er det hakka møkk?
18.09.2018 kl 16:39 5181

Ja, for oss som er det det. ;)

Så bare at det lå ca 12 000 på 8,94 og dem forsvant
Trenger vel ikke være grinete for det lynx
Det fine er jo at den salgsposten ble borte
Mulig det var en som lå der for å presse ned prisen men så turde ikke vedkommende legge seg lavere
Og fikk litt noia når han så at det begynte å bli spist av posten

Se det litt positivt nå da :)

18.09.2018 kl 17:39 5116

Hurra Viking. Skål til bergenserne og annet godtfolk. Tenk vi gikk OPP i dag. Ikke ned. Opp!!! Utrolig.

Til og med langt oppe på vinnerlista! Det var godt å se!
Plutselig er salget over, da kan vi nok angre på at vi ikke skaffet enda mer penger mens muligheten var der.

Ols123, denne forhandleren har vært på listen en stund.

bernes; diskusjonen har sporet av dessverre.

PSI- Investor :

Når man får 5-6% på investeringen ( via vanlig, ikke ekstraordinært, utbytte ) Det tre-dobbelte av dagens (riktige) bankrente, med en MULIG dobling eller tredobling av innsats innen et år... Da kan man vel angre. ;-)
Kan Strong gå konkurs, eller forskningen feile, - som i f.eks. ?
Lite sannsynlig. Om ikke folk slutter helt å handle, i butikk eller på nett.
Redigert 18.09.2018 kl 23:23 Du må logge inn for å svare