2020 BULKERS - 𝗠𝗮𝘀𝘀𝗶𝘃𝗲 𝗗𝗶𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗱 𝗣𝗼𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮l


Oppretter en ny (egen) tråd for 2020 Bulkers. Håper det er flere aksjonærer som kan bidre til mer oppmerksomhet rundt selskapet. Legger ved seneste info.

https://2020bulkers.com/wp-content/uploads/2020/08/2020-Bulkers-Presentation-Results-Q2-2020.pdf

"Rates required for index-linked ships to achieve operating cash breakeven is estimated at US$1,252 per day for the balance of 2020"

Kursmål
Pareto - 72
DNB - 75 NOK
Cleaves - 93 NOK
Artic Sec - 103

Median 85 NOK
Redigert 08.09.2020 kl 11:36 Du må logge inn for å svare

Jeg tror en reprising er rett rundt hjørnet og vil skje når utbyttet hopper fra 1 cent til 7 cent.
JahMason
07.09.2020 kl 13:59 3454

Fikk nettopp utbyttet for juli 2020 på konto nå. Veldig bra at utbyttene er tilbake :)
JahMason
08.09.2020 kl 09:26 3171

Kopierer denne inn fra en annen tråd.

Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning på 2020 Bulkers-aksjen med en kjøpsanbefaling og fremhever rederiet som et toppvalg i sektoren. Kursmålet på Golden Ocean nedjusteres, men en kjøpsanbefaling gjentas.

Det fremgår av en tørrlastsektorrapport, fremlagt mandag kveld.

"FFA-kurven peker mot et ytterligere år med breakeven-aktige markeder i 2021, og selv om våre estimater er høyere, har vi atter en gang gjort negative revideringer", skriver Pareto.

Kull- og jernmalmfartøy som er eksponert mot notorisk sykliske svingninger vil trolig ikke bli investorfavoritter med det første. En rekordlav ordrebok, kombinert med et behov for fornyelse samtidig som at millenniumsgenerasjonen av skip går mot skroting, bør imidlertid den positive etterspørselsveksten gi noen perioder med forhøyde rater, ifølge analytikerne.

"Vi ser momentum på kort sikt, med en lagerpåfyll av kinesiske jernmalmlagre som sannsynlig når prisene går ned, samtidig som at tilbudet økter ut fra både Brasil og Australia", heter det.

Pareto-analytikerne fastholder rateestimatene for capesize-skip i fjerde kvartal 2020 på 18.000 dollar pr dag.

I 2021 ser meglerhuset snittrater for capesize-skip på 15.000 dollar pr dag fra tidligere 18.000 dollar pr dag, stigende til 16.500 dollar pr dag i 2022, fra tidligere estimat på 17.500 dollar pr dag, fremgår det.

Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:

Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Golden Ocean Kjøp USD 4,5 USD 5,0
2020 Bulkers Kjøp 72 N/A
Belships Hold 6,3 6,6
LK finans@tdn.no

Ser lyst og stabilt ut i en bekmørk tid. Nå har 2020bulkers newcastle båter på en rute som sannsynligvis kommer til å bli et sterkere trykk når vi nærmer oss jul. Det ska gå relativt galt med frakten og corona om man misser ok rater ved neste tce-forhandlinger rundt nyåret !?
JahMason
08.09.2020 kl 12:15 3073

Ja, 6 av Newcastlemax skipene er på index TC til 2021-2023. Men selskapet har mulighet til å låse inn fastpris hvis de ønsker dette. Jeg håper de låser inn minst 50% av disse 6 skipene på gode avtaler (fastpris). Så har vi også 2 skip som står i spot - mulig disse burde låses inn på en 1year TC også..

Men er det noen som fikser en god TC eller fastpris så er det 2020 Bulkers :)
JahMason
08.09.2020 kl 12:16 3063

Newcastlemax får opp mot 35% bedre rater enn standar capesize, så burde være grei skuring å ligge et stykke overt BE nivå. Så utbyttene fortsetter å komme :)

Nettopp. Akkurat nå, og tiden fremover, vil newcastleskipene med denne type frakt ligge i øvre sjiktet av bulkindeksen. Det var vel det som var bettet til Trøim. Om ikke det er et "blått hav" så er det generelt lite press av andre aktører i det markedet, og slik kommer det til å være en stund.
JahMason
08.09.2020 kl 15:47 2923

Dollar på 9.07kr er fordel for utbyttene som kommer. Samme gjelder jo ved salg av skip eller hele flåten.. 2020 Bulkers er et "pure play" og kan fort være et asset play også.

Selskapet kjøpte første skipene til 44.5m usd på dollar kurs 8.5 ca. (om ikke lavere). Kan trolig selges for 50m usd med dollarkurs 9kr nå. Det er god butikk :)
JahMason
08.09.2020 kl 16:04 2895

For øyeblikket ligger 2y TC på 19`000usd. Iflg selskapet ligger Newcastlemaxene opp mot 35% premium over capesize.

2020 Bulkers kunne vel egentlig låst inn alle 8 skipene på 2y TC til 21-23K usd/day og gitt ut ca 6-7kr i året i utbytte - 2 år.
Det blir 0,5kr hver måned i 24 måneder.. Samtidig som lånet på skipene betales fortløpende. Så etter 2 år er BE lavere og aksjonærene har fått 24 måneder med utbytte :)
just4fun
09.09.2020 kl 08:27 2738

Utbytte opp til 3 cent for august.

Key information:

Dividend amount: US$0.03 per share

Declared currency: US$

Date of approval: September 8, 2020

Last day including right: September 10, 2020

Ex-date: September 11, 2020

Record date: September 14, 2020

Payment date: On or about October 8, 2020
JahMason
09.09.2020 kl 08:35 2717

Dette er morsomt !! Veldig gøy :)
KJEPET
09.09.2020 kl 09:02 2672

Må se 2020 er litt mer fremoverlent enn et forgubbet GOGL. Ser at 2020 er opp 5% siste måned og utbytte. GOGL er ned 13% i samme periode, og det er stille som østers fra den kanten. Kanskje på tide å se mer på dette selskapet?
Redigert 09.09.2020 kl 09:03 Du må logge inn for å svare

Jeg solgte alt i GOGL og kjøpte 2020. Tror det blir mye missunelse hos aksjonærene i de andre bulk-selskapene når de måentlige utbyttene tikker inn hos 2020-aksjonærer.

Husker de daglige postene dine fra GOGL-trådene, kjepet. Du er hjærtelig velkommen ombord 2020.
Redigert 09.09.2020 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
just4fun
09.09.2020 kl 09:28 2609

F.o.m. inneværende måned skal jo all fri kontantstrøm gis som utbytte, med dagens rater tilsvarer det ca 5-6 cent/mnd. Skal bli spennende å se om de slutter noen av skipene utover høsten på faste rater, de nevnte jo det ifm resultatfremleggelsen at det er noe de vil se på. Da får vi håpe at disse isåfall ligger godt over 20.000/dag (da inkl. scrubber fordelen).
JahMason
09.09.2020 kl 10:55 2552

Ønsker alle GOGL aksjonærer velkommer til 2020 Bulkers. Det er ikke like likvid aksje, så ikke få panikk hvis man ser en tynn kjøperside en dag.. Men utbytter og økt skipsverdi er allerede bevist og på plass. 2020 Bulkers kan virkelig bli en vinner i sektoren, enten som utbyttemaskin eller som et pure asset play.

Kunne vært morsomt for kursen hvis vi fikk inn flere aksjonærer. Nr.17 på topplistene ligger med 75K aksjer.. Så det er kort vei inn til topp50.
Topp 20 sitter på 84% av aksjene. 22 100 000m aksjer ca.
JahMason
10.09.2020 kl 07:58 2398

The Board has approved the payment of a dividend of US$0.03 per share for August 2020.

Last day including right: September 10, 2020

selv om aksjekursen har vært på 40 tallet ligger fremdeles en betydelig rabatt i potten.
JahMason
10.09.2020 kl 08:50 2328

Oslo (TDN Direkt): Kinas neste femårsplan for perioden 2021-2025 vil anmode om å øke landets råvarereserver, skriver flere medier torsdag, som viser til Bloomberg.

Ifølge Bloomberg ønsker Kina å ta hensyn til lærdommer fra viruspandemien, men også at de ser forverrende relasjoner med USA og deres allierte.

Videre fremgår det, med henvisninger til kilder kjent med saken, at Kina vil forsikre seg om tilstrekkelige reserver for å stå imot tilbudsforstyrrelser som kan lamme økonomien.

LK finans@tdn.no
JahMason
10.09.2020 kl 09:08 2288

However, 2020 is only paying out 37% of free cashflow to equity in August on our
estimates (up from 10% in July). We then expect the September-dividend to be
significantly higher, estimating USD 0.21 for Q3 (so USD 0.17 for September)
Pas
JahMason
11.09.2020 kl 09:28 2161

Er ratene på vei opp? Vil gi aksjonærer i 2020 Bulkers større utbytte fremover :)
JahMason
11.09.2020 kl 13:29 2096

Polaris Shipping sent two 1994-built capesizes (~300,000 dwt) to demolition this week
for a price of USD 355/ldt. This brings the total number of scrapped capesize vessels to 55 YTD (removing 11.8m
DWT of supply) – more than 2x the amount removed in 2019

Bra, men hvor mange nye skip har kommet i år? Hvis det også er dobbelt så mange som ifjor så er vi like langt :)
KJEPET
11.09.2020 kl 14:34 2028

Se fra 45 minutter og 15 sekunder i denne ferske videoen fra BIMCO og Peter Sand. Da ser du hvor galt stilt det er :-)
https://www.youtube.com/watch?v=4JwwPzZPgQU
Redigert 11.09.2020 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.09.2020 kl 19:44 1919

Ingen optimist han der... Og de fleste er enig i at det er «oversupply» av tonnasje i markedet. Men tilbudssiden er sterkt så langt, samtidig som nyere skip, spesielt de med scrubber er favoritter til de beste ratene og TC avtalene. De som sitter på slitne capesize skip eller kjører på VLSO vil måtte se lave rater og stor (enorm) konkurranse. Det ender som regel med skraping eller ankres opp uten mannskap i vente på bedre tider.. Med høy skraping, en del skip i tørrdokk og bedre tider i vente ser jeg ingen grunn til å være så negativ.

Vil heller sitte med 8 splitter nye Newcastlemax skip m/scrubber som går på TC med kjente store selskaper, fremfor et selskap med større flåte bestående av eldre capesize.. Er ingen tilfeldighet at 2020 Bulkers betaler utbytte og betjener lån :)
JahMason
13.09.2020 kl 18:57 1695

Selskapet kjøpte 8 Newcastlemax skip til en historisk lav pris og kjøpsprisen i 2018/2019 tilsvarer ca 2.9milliarder NOK / ca 372mill usd i mcap.

Mcap er forøvrig 1.3milliarder per d.d og 2020 Bulkers har levert ca 1.68kr NOK i utbytte allerede (inkl. August utbytte).
Verdien av skipene ( Vessel value) har økt med ca 4-6mill usd per skip. Altså rundt 40mill usd dyrere for alle 8 skipene i ren verdiøkning hvis noen skulle kjøpt tilsvarende skip nå i 2020 for levering i 2021/2022 (!!) I tillegg til dette har dollaren styrket seg ca 0.6usd fra tidspunktet ved kjøp. (Kjøpt i flere omganger over flere år).

Ordrebøkene for nybygg er historisk lave og grunnet miljøkrav og IMO 2030 / 2050 er skipsredere nølende til å bestille nye skip. Samtidig er det mange skip i den globaleflåten så vi ser mye «secondhand» fremover som sikkert vil øke prisene i brukt markedet.. Så får man håpe skrapingen av eldre skip fortsetter i samme tempo som i 2020. Så kan dette bli veldig bra i lengden :)
Redigert 13.09.2020 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 07:34 1498

https://splash247.com/cosco-secures-manganese-ore-shipping-project-with-jiangsu-sunshine/

Jiangsu Sunshine was awarded a 30-year mining rights contract in 2018 for the Kadgame mine which is expected to produce 3m tone of manganese ore annually.
KJEPET
14.09.2020 kl 07:51 1452

Rekorder blir slått og mer er på vei. Caperatene ligger nå på break even nivåer. Når man ikke tjener gode penger i dagens marked, vil man aldri klare det. Og da snakker jeg om GODE penger hvor jeg mener rater på $45.000/d og oppover.
JahMason
14.09.2020 kl 07:57 1441

Hvis et selskapet betaler utbytte for 2 måneden på rad, så tjener selskapet penger.. Det er vanskelig å argumentere mot det, uansett hvor negativ du måtte være.

"GODE" penger som du skriver, med rater opp mot 45`000usd vil vi nok ikke se så lenge det er så mye tonnasje i markedet.. Men plutselig forsvinner en del og ordreboken er lav.. Så har man god tid kan man nyte utbyttene mens man venter på de gode pengene :)
KJEPET
14.09.2020 kl 08:19 1403

Det handler om å være realist i bulk markedet. Ting skjer ikke plutselig her. FFA Q1 ligger fortsatt under $10.000/d eller? Og hva sier FFA for de neste tre årene? Foreløpig kun "hode-over-vannet" rater så langt øye kan se.
JahMason
14.09.2020 kl 08:35 1377

Absolutt, ikke uenig med deg angående å være realist.

Derfor er det godt at 2020 Bulkers sine skip får opp mot 35% premium over FFA (index ratene).

Helt enig med Kjepet at realisme i bulk er en fordel, De siste årene har vært svake greier.
men Kina nå skal offentliggjøre en 5 års plan neste måned, jeg tipper dette vil føre til et forventnings rally i bulk aksjene i forkant og inn mot neste måned.
Jeg tror også dette vil bli reflektert i forward kurven.

Mitt førstevalg i bulk vil alltid være Gogl og Star, 2020 er nok en god 3 er.
Golden Ocean er fortsatt priset som de er i store finansielle problemer, så ille stelt er det ikke.
Redigert 14.09.2020 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 08:57 1323

Både Golden Ocean og Star Bulk er giret mot oppgang og bedre tider.. Så hvis dere har troen på rater mellom 25`000 - 45`000usd vil Gogl og Star være topp valg..

Begge gir et mer realistisk uttrykk her på forumet og med rater mellom 15`000-25`000usd/30`000usd peak ses. mener jeg 2020 Bulker er beste valget.. Det er er litt mer sikkert valg, mindre nedside i lav sesong og mot lave rater, samtidig som de tjener gode penger ved rater på 15`000usd pga premiumen mot capesize indexen opp mot 35%.
Ønsker uansett alle som er investert i bulk en fortjent oppgang både i rater og kurs de neste 10 årene !! :)

For noe tull, du trenger ikke 25`000 - 45`000u rater or å få oppgang i et selskap som prises på 60% til Nav.
Vil du både ha utbytte og kursoppgang skal en kjøpe Gogl nå.
JahMason
14.09.2020 kl 18:10 1086

Usikker på utbyttene til Gogl fremover, men i 2020 Bulkers kommer de hver måned!
Gjelder vel å kjøpe (2020 B.) nå, skal man komme inn under 60kr. Neste stopp er 70kr - pluss utbyttene på veien : )
Redigert 14.09.2020 kl 18:11 Du må logge inn for å svare

Head of Research at Cleaves Securities
Currently ranked #1 Shipping Equity Analyst globally by Bloomberg:

#China #steel production +8.4% y/y in August to a new monthly all-time-high of 95mt. Although backward looking, we expect activity to remain high also in coming months. #Ironore prices the highest since '14. Inventories are low. We remain very positive towards #DryBulk #shipping

Nå dekket jo Gogl opp 70 prosent av flåten for resten av året etter å gå spot inn i året med 90 prosent i spot - så begrenset med inntjening på stigende frakt og tc rater.
Hadde de gjort omvendt hadde de hatt 2 mrd mer i cash med oppside maksimsert...