2020 BULKERS - 𝗠𝗮𝘀𝘀𝗶𝘃𝗲 𝗗𝗶𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗱 𝗣𝗼𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮l
Oppretter en ny (egen) tråd for 2020 Bulkers. Håper det er flere aksjonærer som kan bidre til mer oppmerksomhet rundt selskapet. Legger ved seneste info.
https://2020bulkers.com/wp-content/uploads/2020/08/2020-Bulkers-Presentation-Results-Q2-2020.pdf
"Rates required for index-linked ships to achieve operating cash breakeven is estimated at US$1,252 per day for the balance of 2020"
Kursmål
Pareto - 72
DNB - 75 NOK
Cleaves - 93 NOK
Artic Sec - 103
Median 85 NOK
https://2020bulkers.com/wp-content/uploads/2020/08/2020-Bulkers-Presentation-Results-Q2-2020.pdf
"Rates required for index-linked ships to achieve operating cash breakeven is estimated at US$1,252 per day for the balance of 2020"
Kursmål
Pareto - 72
DNB - 75 NOK
Cleaves - 93 NOK
Artic Sec - 103
Median 85 NOK
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
08.09.2020 kl 09:26
7187
Kopierer denne inn fra en annen tråd.
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning på 2020 Bulkers-aksjen med en kjøpsanbefaling og fremhever rederiet som et toppvalg i sektoren. Kursmålet på Golden Ocean nedjusteres, men en kjøpsanbefaling gjentas.
Det fremgår av en tørrlastsektorrapport, fremlagt mandag kveld.
"FFA-kurven peker mot et ytterligere år med breakeven-aktige markeder i 2021, og selv om våre estimater er høyere, har vi atter en gang gjort negative revideringer", skriver Pareto.
Kull- og jernmalmfartøy som er eksponert mot notorisk sykliske svingninger vil trolig ikke bli investorfavoritter med det første. En rekordlav ordrebok, kombinert med et behov for fornyelse samtidig som at millenniumsgenerasjonen av skip går mot skroting, bør imidlertid den positive etterspørselsveksten gi noen perioder med forhøyde rater, ifølge analytikerne.
"Vi ser momentum på kort sikt, med en lagerpåfyll av kinesiske jernmalmlagre som sannsynlig når prisene går ned, samtidig som at tilbudet økter ut fra både Brasil og Australia", heter det.
Pareto-analytikerne fastholder rateestimatene for capesize-skip i fjerde kvartal 2020 på 18.000 dollar pr dag.
I 2021 ser meglerhuset snittrater for capesize-skip på 15.000 dollar pr dag fra tidligere 18.000 dollar pr dag, stigende til 16.500 dollar pr dag i 2022, fra tidligere estimat på 17.500 dollar pr dag, fremgår det.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Golden Ocean Kjøp USD 4,5 USD 5,0
2020 Bulkers Kjøp 72 N/A
Belships Hold 6,3 6,6
LK finans@tdn.no
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning på 2020 Bulkers-aksjen med en kjøpsanbefaling og fremhever rederiet som et toppvalg i sektoren. Kursmålet på Golden Ocean nedjusteres, men en kjøpsanbefaling gjentas.
Det fremgår av en tørrlastsektorrapport, fremlagt mandag kveld.
"FFA-kurven peker mot et ytterligere år med breakeven-aktige markeder i 2021, og selv om våre estimater er høyere, har vi atter en gang gjort negative revideringer", skriver Pareto.
Kull- og jernmalmfartøy som er eksponert mot notorisk sykliske svingninger vil trolig ikke bli investorfavoritter med det første. En rekordlav ordrebok, kombinert med et behov for fornyelse samtidig som at millenniumsgenerasjonen av skip går mot skroting, bør imidlertid den positive etterspørselsveksten gi noen perioder med forhøyde rater, ifølge analytikerne.
"Vi ser momentum på kort sikt, med en lagerpåfyll av kinesiske jernmalmlagre som sannsynlig når prisene går ned, samtidig som at tilbudet økter ut fra både Brasil og Australia", heter det.
Pareto-analytikerne fastholder rateestimatene for capesize-skip i fjerde kvartal 2020 på 18.000 dollar pr dag.
I 2021 ser meglerhuset snittrater for capesize-skip på 15.000 dollar pr dag fra tidligere 18.000 dollar pr dag, stigende til 16.500 dollar pr dag i 2022, fra tidligere estimat på 17.500 dollar pr dag, fremgår det.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Golden Ocean Kjøp USD 4,5 USD 5,0
2020 Bulkers Kjøp 72 N/A
Belships Hold 6,3 6,6
LK finans@tdn.no
oldgrumpy
08.09.2020 kl 11:55
7081
Ser lyst og stabilt ut i en bekmørk tid. Nå har 2020bulkers newcastle båter på en rute som sannsynligvis kommer til å bli et sterkere trykk når vi nærmer oss jul. Det ska gå relativt galt med frakten og corona om man misser ok rater ved neste tce-forhandlinger rundt nyåret !?
JahMason
08.09.2020 kl 12:15
7089
Ja, 6 av Newcastlemax skipene er på index TC til 2021-2023. Men selskapet har mulighet til å låse inn fastpris hvis de ønsker dette. Jeg håper de låser inn minst 50% av disse 6 skipene på gode avtaler (fastpris). Så har vi også 2 skip som står i spot - mulig disse burde låses inn på en 1year TC også..
Men er det noen som fikser en god TC eller fastpris så er det 2020 Bulkers :)
Men er det noen som fikser en god TC eller fastpris så er det 2020 Bulkers :)
JahMason
08.09.2020 kl 12:16
7080
Newcastlemax får opp mot 35% bedre rater enn standar capesize, så burde være grei skuring å ligge et stykke overt BE nivå. Så utbyttene fortsetter å komme :)
oldgrumpy
08.09.2020 kl 13:43
7002
Nettopp. Akkurat nå, og tiden fremover, vil newcastleskipene med denne type frakt ligge i øvre sjiktet av bulkindeksen. Det var vel det som var bettet til Trøim. Om ikke det er et "blått hav" så er det generelt lite press av andre aktører i det markedet, og slik kommer det til å være en stund.
JahMason
08.09.2020 kl 15:47
6940
Dollar på 9.07kr er fordel for utbyttene som kommer. Samme gjelder jo ved salg av skip eller hele flåten.. 2020 Bulkers er et "pure play" og kan fort være et asset play også.
Selskapet kjøpte første skipene til 44.5m usd på dollar kurs 8.5 ca. (om ikke lavere). Kan trolig selges for 50m usd med dollarkurs 9kr nå. Det er god butikk :)
Selskapet kjøpte første skipene til 44.5m usd på dollar kurs 8.5 ca. (om ikke lavere). Kan trolig selges for 50m usd med dollarkurs 9kr nå. Det er god butikk :)
JahMason
08.09.2020 kl 16:04
6912
For øyeblikket ligger 2y TC på 19`000usd. Iflg selskapet ligger Newcastlemaxene opp mot 35% premium over capesize.
2020 Bulkers kunne vel egentlig låst inn alle 8 skipene på 2y TC til 21-23K usd/day og gitt ut ca 6-7kr i året i utbytte - 2 år.
Det blir 0,5kr hver måned i 24 måneder.. Samtidig som lånet på skipene betales fortløpende. Så etter 2 år er BE lavere og aksjonærene har fått 24 måneder med utbytte :)
2020 Bulkers kunne vel egentlig låst inn alle 8 skipene på 2y TC til 21-23K usd/day og gitt ut ca 6-7kr i året i utbytte - 2 år.
Det blir 0,5kr hver måned i 24 måneder.. Samtidig som lånet på skipene betales fortløpende. Så etter 2 år er BE lavere og aksjonærene har fått 24 måneder med utbytte :)
just4fun
09.09.2020 kl 08:27
7192
Utbytte opp til 3 cent for august.
Key information:
Dividend amount: US$0.03 per share
Declared currency: US$
Date of approval: September 8, 2020
Last day including right: September 10, 2020
Ex-date: September 11, 2020
Record date: September 14, 2020
Payment date: On or about October 8, 2020
Key information:
Dividend amount: US$0.03 per share
Declared currency: US$
Date of approval: September 8, 2020
Last day including right: September 10, 2020
Ex-date: September 11, 2020
Record date: September 14, 2020
Payment date: On or about October 8, 2020
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
09.09.2020 kl 08:35
7171
Dette er morsomt !! Veldig gøy :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
KJEPET
09.09.2020 kl 09:02
7126
Må se 2020 er litt mer fremoverlent enn et forgubbet GOGL. Ser at 2020 er opp 5% siste måned og utbytte. GOGL er ned 13% i samme periode, og det er stille som østers fra den kanten. Kanskje på tide å se mer på dette selskapet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
Sundancer
09.09.2020 kl 09:18
7085
Jeg solgte alt i GOGL og kjøpte 2020. Tror det blir mye missunelse hos aksjonærene i de andre bulk-selskapene når de måentlige utbyttene tikker inn hos 2020-aksjonærer.
Husker de daglige postene dine fra GOGL-trådene, kjepet. Du er hjærtelig velkommen ombord 2020.
Husker de daglige postene dine fra GOGL-trådene, kjepet. Du er hjærtelig velkommen ombord 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
just4fun
09.09.2020 kl 09:28
7060
F.o.m. inneværende måned skal jo all fri kontantstrøm gis som utbytte, med dagens rater tilsvarer det ca 5-6 cent/mnd. Skal bli spennende å se om de slutter noen av skipene utover høsten på faste rater, de nevnte jo det ifm resultatfremleggelsen at det er noe de vil se på. Da får vi håpe at disse isåfall ligger godt over 20.000/dag (da inkl. scrubber fordelen).
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
09.09.2020 kl 10:55
7003
Ønsker alle GOGL aksjonærer velkommer til 2020 Bulkers. Det er ikke like likvid aksje, så ikke få panikk hvis man ser en tynn kjøperside en dag.. Men utbytter og økt skipsverdi er allerede bevist og på plass. 2020 Bulkers kan virkelig bli en vinner i sektoren, enten som utbyttemaskin eller som et pure asset play.
Kunne vært morsomt for kursen hvis vi fikk inn flere aksjonærer. Nr.17 på topplistene ligger med 75K aksjer.. Så det er kort vei inn til topp50.
Topp 20 sitter på 84% av aksjene. 22 100 000m aksjer ca.
Kunne vært morsomt for kursen hvis vi fikk inn flere aksjonærer. Nr.17 på topplistene ligger med 75K aksjer.. Så det er kort vei inn til topp50.
Topp 20 sitter på 84% av aksjene. 22 100 000m aksjer ca.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
10.09.2020 kl 07:58
6848
The Board has approved the payment of a dividend of US$0.03 per share for August 2020.
Last day including right: September 10, 2020
Last day including right: September 10, 2020
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
10.09.2020 kl 08:24
6812
selv om aksjekursen har vært på 40 tallet ligger fremdeles en betydelig rabatt i potten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
10.09.2020 kl 08:50
6778
Oslo (TDN Direkt): Kinas neste femårsplan for perioden 2021-2025 vil anmode om å øke landets råvarereserver, skriver flere medier torsdag, som viser til Bloomberg.
Ifølge Bloomberg ønsker Kina å ta hensyn til lærdommer fra viruspandemien, men også at de ser forverrende relasjoner med USA og deres allierte.
Videre fremgår det, med henvisninger til kilder kjent med saken, at Kina vil forsikre seg om tilstrekkelige reserver for å stå imot tilbudsforstyrrelser som kan lamme økonomien.
LK finans@tdn.no
Ifølge Bloomberg ønsker Kina å ta hensyn til lærdommer fra viruspandemien, men også at de ser forverrende relasjoner med USA og deres allierte.
Videre fremgår det, med henvisninger til kilder kjent med saken, at Kina vil forsikre seg om tilstrekkelige reserver for å stå imot tilbudsforstyrrelser som kan lamme økonomien.
LK finans@tdn.no
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
10.09.2020 kl 09:08
6736
However, 2020 is only paying out 37% of free cashflow to equity in August on our
estimates (up from 10% in July). We then expect the September-dividend to be
significantly higher, estimating USD 0.21 for Q3 (so USD 0.17 for September)
Pas
estimates (up from 10% in July). We then expect the September-dividend to be
significantly higher, estimating USD 0.21 for Q3 (so USD 0.17 for September)
Pas
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
11.09.2020 kl 09:28
6610
Er ratene på vei opp? Vil gi aksjonærer i 2020 Bulkers større utbytte fremover :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
11.09.2020 kl 13:29
6545
Polaris Shipping sent two 1994-built capesizes (~300,000 dwt) to demolition this week
for a price of USD 355/ldt. This brings the total number of scrapped capesize vessels to 55 YTD (removing 11.8m
DWT of supply) – more than 2x the amount removed in 2019
for a price of USD 355/ldt. This brings the total number of scrapped capesize vessels to 55 YTD (removing 11.8m
DWT of supply) – more than 2x the amount removed in 2019
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
Sundancer
11.09.2020 kl 13:36
6526
Bra, men hvor mange nye skip har kommet i år? Hvis det også er dobbelt så mange som ifjor så er vi like langt :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.09.2020 kl 14:34
6477
Se fra 45 minutter og 15 sekunder i denne ferske videoen fra BIMCO og Peter Sand. Da ser du hvor galt stilt det er :-)
https://www.youtube.com/watch?v=4JwwPzZPgQU
https://www.youtube.com/watch?v=4JwwPzZPgQU
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
11.09.2020 kl 19:44
6368
Ingen optimist han der... Og de fleste er enig i at det er «oversupply» av tonnasje i markedet. Men tilbudssiden er sterkt så langt, samtidig som nyere skip, spesielt de med scrubber er favoritter til de beste ratene og TC avtalene. De som sitter på slitne capesize skip eller kjører på VLSO vil måtte se lave rater og stor (enorm) konkurranse. Det ender som regel med skraping eller ankres opp uten mannskap i vente på bedre tider.. Med høy skraping, en del skip i tørrdokk og bedre tider i vente ser jeg ingen grunn til å være så negativ.
Vil heller sitte med 8 splitter nye Newcastlemax skip m/scrubber som går på TC med kjente store selskaper, fremfor et selskap med større flåte bestående av eldre capesize.. Er ingen tilfeldighet at 2020 Bulkers betaler utbytte og betjener lån :)
Vil heller sitte med 8 splitter nye Newcastlemax skip m/scrubber som går på TC med kjente store selskaper, fremfor et selskap med større flåte bestående av eldre capesize.. Er ingen tilfeldighet at 2020 Bulkers betaler utbytte og betjener lån :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
13.09.2020 kl 18:57
6143
Selskapet kjøpte 8 Newcastlemax skip til en historisk lav pris og kjøpsprisen i 2018/2019 tilsvarer ca 2.9milliarder NOK / ca 372mill usd i mcap.
Mcap er forøvrig 1.3milliarder per d.d og 2020 Bulkers har levert ca 1.68kr NOK i utbytte allerede (inkl. August utbytte).
Verdien av skipene ( Vessel value) har økt med ca 4-6mill usd per skip. Altså rundt 40mill usd dyrere for alle 8 skipene i ren verdiøkning hvis noen skulle kjøpt tilsvarende skip nå i 2020 for levering i 2021/2022 (!!) I tillegg til dette har dollaren styrket seg ca 0.6usd fra tidspunktet ved kjøp. (Kjøpt i flere omganger over flere år).
Ordrebøkene for nybygg er historisk lave og grunnet miljøkrav og IMO 2030 / 2050 er skipsredere nølende til å bestille nye skip. Samtidig er det mange skip i den globaleflåten så vi ser mye «secondhand» fremover som sikkert vil øke prisene i brukt markedet.. Så får man håpe skrapingen av eldre skip fortsetter i samme tempo som i 2020. Så kan dette bli veldig bra i lengden :)
Mcap er forøvrig 1.3milliarder per d.d og 2020 Bulkers har levert ca 1.68kr NOK i utbytte allerede (inkl. August utbytte).
Verdien av skipene ( Vessel value) har økt med ca 4-6mill usd per skip. Altså rundt 40mill usd dyrere for alle 8 skipene i ren verdiøkning hvis noen skulle kjøpt tilsvarende skip nå i 2020 for levering i 2021/2022 (!!) I tillegg til dette har dollaren styrket seg ca 0.6usd fra tidspunktet ved kjøp. (Kjøpt i flere omganger over flere år).
Ordrebøkene for nybygg er historisk lave og grunnet miljøkrav og IMO 2030 / 2050 er skipsredere nølende til å bestille nye skip. Samtidig er det mange skip i den globaleflåten så vi ser mye «secondhand» fremover som sikkert vil øke prisene i brukt markedet.. Så får man håpe skrapingen av eldre skip fortsetter i samme tempo som i 2020. Så kan dette bli veldig bra i lengden :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 07:34
5945
https://splash247.com/cosco-secures-manganese-ore-shipping-project-with-jiangsu-sunshine/
Jiangsu Sunshine was awarded a 30-year mining rights contract in 2018 for the Kadgame mine which is expected to produce 3m tone of manganese ore annually.
Jiangsu Sunshine was awarded a 30-year mining rights contract in 2018 for the Kadgame mine which is expected to produce 3m tone of manganese ore annually.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.09.2020 kl 07:51
5899
Rekorder blir slått og mer er på vei. Caperatene ligger nå på break even nivåer. Når man ikke tjener gode penger i dagens marked, vil man aldri klare det. Og da snakker jeg om GODE penger hvor jeg mener rater på $45.000/d og oppover.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 07:57
5888
Hvis et selskapet betaler utbytte for 2 måneden på rad, så tjener selskapet penger.. Det er vanskelig å argumentere mot det, uansett hvor negativ du måtte være.
"GODE" penger som du skriver, med rater opp mot 45`000usd vil vi nok ikke se så lenge det er så mye tonnasje i markedet.. Men plutselig forsvinner en del og ordreboken er lav.. Så har man god tid kan man nyte utbyttene mens man venter på de gode pengene :)
"GODE" penger som du skriver, med rater opp mot 45`000usd vil vi nok ikke se så lenge det er så mye tonnasje i markedet.. Men plutselig forsvinner en del og ordreboken er lav.. Så har man god tid kan man nyte utbyttene mens man venter på de gode pengene :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.09.2020 kl 08:19
5850
Det handler om å være realist i bulk markedet. Ting skjer ikke plutselig her. FFA Q1 ligger fortsatt under $10.000/d eller? Og hva sier FFA for de neste tre årene? Foreløpig kun "hode-over-vannet" rater så langt øye kan se.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 08:35
5823
Absolutt, ikke uenig med deg angående å være realist.
Derfor er det godt at 2020 Bulkers sine skip får opp mot 35% premium over FFA (index ratene).
Derfor er det godt at 2020 Bulkers sine skip får opp mot 35% premium over FFA (index ratene).
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
Helt enig med Kjepet at realisme i bulk er en fordel, De siste årene har vært svake greier.
men Kina nå skal offentliggjøre en 5 års plan neste måned, jeg tipper dette vil føre til et forventnings rally i bulk aksjene i forkant og inn mot neste måned.
Jeg tror også dette vil bli reflektert i forward kurven.
Mitt førstevalg i bulk vil alltid være Gogl og Star, 2020 er nok en god 3 er.
Golden Ocean er fortsatt priset som de er i store finansielle problemer, så ille stelt er det ikke.
men Kina nå skal offentliggjøre en 5 års plan neste måned, jeg tipper dette vil føre til et forventnings rally i bulk aksjene i forkant og inn mot neste måned.
Jeg tror også dette vil bli reflektert i forward kurven.
Mitt førstevalg i bulk vil alltid være Gogl og Star, 2020 er nok en god 3 er.
Golden Ocean er fortsatt priset som de er i store finansielle problemer, så ille stelt er det ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 08:57
5770
Både Golden Ocean og Star Bulk er giret mot oppgang og bedre tider.. Så hvis dere har troen på rater mellom 25`000 - 45`000usd vil Gogl og Star være topp valg..
Begge gir et mer realistisk uttrykk her på forumet og med rater mellom 15`000-25`000usd/30`000usd peak ses. mener jeg 2020 Bulker er beste valget.. Det er er litt mer sikkert valg, mindre nedside i lav sesong og mot lave rater, samtidig som de tjener gode penger ved rater på 15`000usd pga premiumen mot capesize indexen opp mot 35%.
Ønsker uansett alle som er investert i bulk en fortjent oppgang både i rater og kurs de neste 10 årene !! :)
Begge gir et mer realistisk uttrykk her på forumet og med rater mellom 15`000-25`000usd/30`000usd peak ses. mener jeg 2020 Bulker er beste valget.. Det er er litt mer sikkert valg, mindre nedside i lav sesong og mot lave rater, samtidig som de tjener gode penger ved rater på 15`000usd pga premiumen mot capesize indexen opp mot 35%.
Ønsker uansett alle som er investert i bulk en fortjent oppgang både i rater og kurs de neste 10 årene !! :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
For noe tull, du trenger ikke 25`000 - 45`000u rater or å få oppgang i et selskap som prises på 60% til Nav.
Vil du både ha utbytte og kursoppgang skal en kjøpe Gogl nå.
Vil du både ha utbytte og kursoppgang skal en kjøpe Gogl nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.09.2020 kl 18:10
5533
Usikker på utbyttene til Gogl fremover, men i 2020 Bulkers kommer de hver måned!
Gjelder vel å kjøpe (2020 B.) nå, skal man komme inn under 60kr. Neste stopp er 70kr - pluss utbyttene på veien : )
Gjelder vel å kjøpe (2020 B.) nå, skal man komme inn under 60kr. Neste stopp er 70kr - pluss utbyttene på veien : )
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
15.09.2020 kl 07:09
5367
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-on-higher-capesize-demand/
https://www.hellenicshippingnews.com/china-information-infrastructure-key-to-stimulating-new-consumption/
Redigert 20.01.2021 kl 23:27
Du må logge inn for å svare
JahMason
15.09.2020 kl 10:54
5245
Head of Research at Cleaves Securities
Currently ranked #1 Shipping Equity Analyst globally by Bloomberg:
#China #steel production +8.4% y/y in August to a new monthly all-time-high of 95mt. Although backward looking, we expect activity to remain high also in coming months. #Ironore prices the highest since '14. Inventories are low. We remain very positive towards #DryBulk #shipping
Currently ranked #1 Shipping Equity Analyst globally by Bloomberg:
#China #steel production +8.4% y/y in August to a new monthly all-time-high of 95mt. Although backward looking, we expect activity to remain high also in coming months. #Ironore prices the highest since '14. Inventories are low. We remain very positive towards #DryBulk #shipping
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
phantom1
15.09.2020 kl 18:51
5103
Nå dekket jo Gogl opp 70 prosent av flåten for resten av året etter å gå spot inn i året med 90 prosent i spot - så begrenset med inntjening på stigende frakt og tc rater.
Hadde de gjort omvendt hadde de hatt 2 mrd mer i cash med oppside maksimsert...
Hadde de gjort omvendt hadde de hatt 2 mrd mer i cash med oppside maksimsert...
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
KJEPET
15.09.2020 kl 21:05
2368
Ja, det er trist å se hvordan Gogl fremstår om dagen. Binder når ratene er anstendige, og sitter i spot når de er på bunn. Langt unna glansdagene kan man si.
Resultatet er jo også knusende brutalt. Siden både Gogl og Star Bulk bunnet ut februar 2016 har Gogl steget 29%, Star Bulk 225%.
Resultatet er jo også knusende brutalt. Siden både Gogl og Star Bulk bunnet ut februar 2016 har Gogl steget 29%, Star Bulk 225%.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
15.09.2020 kl 21:12
2354
Gogl hadde vel ikke noe valg etter så stort tap i 2 kvartal. Tenker dekningen på TC var nødvendig for å få refinansiert lånet (rundt 450m usd?) til Gogl som enda ikke er på plass. Strategien til selskapet har alltid vært å være vektet størst i spot markedet for maksimal oppside. Derav «giret mot oppside».
2020 Bulkers strategi har vært å utnytte ekstremt lav innkjøpspris på skipene (større skip), lave kostnader, betale ut utbytter og evt. Vurdere salg av skip og selskapet hvis det er mest lønnsomt. 2020 Bulkers er (og var) et spill på økte verdier og tilbakebetale aksjonærer med mer. 2020 Bulkers er ikke et selskap som driftes i 20 år ++. Bruker å si 2020 Bulkers er inspirasjonen til Hunter Group i tank, de bare ikke markedsfører seg så aggressivt. God tid gir best pris :)
2020 Bulkers strategi har vært å utnytte ekstremt lav innkjøpspris på skipene (større skip), lave kostnader, betale ut utbytter og evt. Vurdere salg av skip og selskapet hvis det er mest lønnsomt. 2020 Bulkers er (og var) et spill på økte verdier og tilbakebetale aksjonærer med mer. 2020 Bulkers er ikke et selskap som driftes i 20 år ++. Bruker å si 2020 Bulkers er inspirasjonen til Hunter Group i tank, de bare ikke markedsfører seg så aggressivt. God tid gir best pris :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
16.09.2020 kl 08:16
2257
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-pulls-back-as-china-steel-margins-come-under-pressure/
China’s industrial output rose at the fastest pace in eight months in August, while its crude steel production set a monthly record high, suggesting the economic recovery was gathering pace in the world’s top consumer of metals.
“Fundamentals (are) looking toppish,” said Howie Lee, economist at OCBC Bank in Singapore. “Iron ore inventories in China rose again and…steel stockpiles have continued to stay elevated.”
China’s industrial output rose at the fastest pace in eight months in August, while its crude steel production set a monthly record high, suggesting the economic recovery was gathering pace in the world’s top consumer of metals.
“Fundamentals (are) looking toppish,” said Howie Lee, economist at OCBC Bank in Singapore. “Iron ore inventories in China rose again and…steel stockpiles have continued to stay elevated.”
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.09.2020 kl 07:42
2040
Faller ratene har standar capesize to valg - tape penger eller skrape skip. 2020Bulkers har splitter nye Newcastlermaxer. Breakeven for disse er når std. Capesize ratene ligger rundt 9000-10`000usd. Altså en stor premium for Newcastelmax skip mot capesize.
https://www.hellenicshippingnews.com/demolition-market-in-pre-covid-levels/
https://www.hellenicshippingnews.com/demolition-market-in-pre-covid-levels/
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
just4fun
23.09.2020 kl 09:22
1857
Denne er jeg litt skeptisk til, her forventer de da at selskapet skal utbetale resterende av fri kontantstrøm som ble generert for juli og august i tillegg til september utbytte. Jeg har beregnet at de i september med foreløpig spotrate snitt på 16.174 USD/dag vil kunne gi ut 0.05-0.06 USD/aksje. Beregnet med 35% premium på spotrater og scrubberprofitt på USD 1.500 per dag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 09:46
1819
Får du ikke høyre rate enn 16K med 35% premium på spot? Det hørtes lavt ut når index har ligget mellom 20-15k I SEPTEMBER.
Anslaget er fra Pareto så jeg kan ikke forsvare det med annet enn at utregningen din virker lav. Slik jeg har forstått det er at selskapet regner BE for hele flåten som et årsregnskap. Så BE for året for flåten er vel snart inntjent, slik at selskapet også får free cashflow fra de 6 skipnene på TC.
Fra Q1: • Rates required for unfixed and index-linked
ships to achieve operating cash breakeven is
estimated at USD 5,700 per day for the balance
of 2020
Fra Q2
ates required for index-linked ships to achieve operating cash breakeven is estimated at US$1,252 per day for the balance of 2020
Anslaget er fra Pareto så jeg kan ikke forsvare det med annet enn at utregningen din virker lav. Slik jeg har forstått det er at selskapet regner BE for hele flåten som et årsregnskap. Så BE for året for flåten er vel snart inntjent, slik at selskapet også får free cashflow fra de 6 skipnene på TC.
Fra Q1: • Rates required for unfixed and index-linked
ships to achieve operating cash breakeven is
estimated at USD 5,700 per day for the balance
of 2020
Fra Q2
ates required for index-linked ships to achieve operating cash breakeven is estimated at US$1,252 per day for the balance of 2020
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 09:48
1818
BE synker desto lengre ut i året man kommer grunnet høyere inntjening enn BE nivåer. Slik at index-linked skip er vel 100% netto ? Og de 6 skipene på TC også nærmer seg noen prosenter i netto kanskje...
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
just4fun
23.09.2020 kl 10:00
1799
16.174 er snittet for spotratene så langt i september (Ref: TDN), med 35% premie har jeg ca 21.800 per dag for de to skipene som går på spot rater. Den forenklede regnemåten er jo å ta inntjeningen for disse to skipene som fri kontantstrøm og ender da opp med ca 0.06 cent/aksje.
Har et regneark hvor jeg har lagt inn de øvrige seks skipene på faste rater (3 med scrubber premie) og da 2 på spot med scrubber premie, tidligere oppgitt CashBrekEven er satt til 14.150 USD/dag. Kommer også ut her med ca 0.06 cent/aksje, 35% premie og 1.500 i premie for scrubber er muligens litt i overkant, derav 0.05-0.06 cent/aksje.
Har et regneark hvor jeg har lagt inn de øvrige seks skipene på faste rater (3 med scrubber premie) og da 2 på spot med scrubber premie, tidligere oppgitt CashBrekEven er satt til 14.150 USD/dag. Kommer også ut her med ca 0.06 cent/aksje, 35% premie og 1.500 i premie for scrubber er muligens litt i overkant, derav 0.05-0.06 cent/aksje.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare