QFUEL--Normenn er noen klima sinker.

PHOinvestor
QFUEL 09.09.2020 kl 04:28 4627

Når ser litt objektivt på klima kampen er det ingen tvil om att vi er noen klima sinker.
Grunnen er nok enkel.
Vi er i liten grad påvirket av klimakrisa.
En av grunnene er att vi har mye natur og lite folk,
Tyskere har for eks. blitt mye mer påvirket av denne.
I store deler av tyskland lå industritåka tjukk som graut.
Dette er delvis løst, .men de har ikke glemt.
Vi normenn har jo satsa på olje utvinning, oppdrett av fisk, skipsfart, hvalfangst.
Alle sammen bransjer som er noe miljøsvineri .
Men vi har hat flaks, forurensningen er eksportert til andre land.
I tilegg kjøper vi jo nesten alt vi forbruker fra utlandet, forurensningen skjer i asia.

HUSK PÅ NESTE GANG DU INVESTERER ATT DE SITTER EN MILJØSINKE OPPE I HODET DITT.
Redigert 20.01.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
09.09.2020 kl 06:24 4559

Kan jo legge til att jeg fikk nevnt for min datter att jeg har noen aksjer i oppdrettfirma.
Hun ble fly forbannet .
Att jeg kunne investere i noe sant svineri.
Dette er noe av grunnen til den grønne bølgen som kommer nå.
De unge er mye mer miljøbeviste enn oss og kommer til å sette krav
PHOinvestor
10.09.2020 kl 03:03 4339

Snakket med en som har studert i tyskland de siste årene. Han forteller att det er en helt annen innstilling til mijø kampen. der nede. Spesielt unge folk er mye miljøbeviste.
Det har vært perioder hvor MDG har vært landets største parti.
Og att tyskland styrer mye i EU
bålfreak
10.09.2020 kl 04:30 4280

Uff🙈
nutellut
10.09.2020 kl 09:39 3913

Dette er så bra sagt 😚 Du ser det på all baissingen i denne de siste dager - Avisartikler - klimaskeptikere- Trygve Hegnar! vindmølleterrorister Støre med sin natugasshydrogen og Erna som venter på Equinor sine vindmøller - ingen ordentlig plan! Imens bli våre miljøfyrtårn NEL VOW og QFUEL kjøpt av utlendinger- snart vil de klage over at norsk industri blir solgt til utlandet!
nutellut
10.09.2020 kl 09:41 3893

bålfreak skrev Uff🙈
opp med motet 🏆🚀🚀🤗🤗
Slettet bruker
10.09.2020 kl 10:13 3802

I Tyskland er det per i dag 31.000 vindmøller (61TW) i drift som generer 132 TWh, omtrent 1/4 av strømforbruket i Tyskland, og har skapt 135.000 arbeidsplasser:
https://www.wind-energie.de/themen/zahlen-und-fakten
https://www.wind-energie.de/themen/zahlen-und-fakten/deutschland


Her jeg har bodd siste 23 år, har jeg siden jeg flyttet hit hatt fri utsikt til vindmøller.
http://vxz.eu/2020-08-28__BZ_14__Vanlig-syn-og-strømproduksjon-i-Tyskland
Bildet er ikke fra der jeg bor, men kunne nesten vært det.

Mitt inntrykk er at Norge er en ekstrem sinke på vindenergi, og at nordmenn generelt ikke er klar over hvor utbredt vindmøller/vindenergi er i HELE Europa, bortsett ifra i Norge. Fordi nordmenn er en bortskjemt oljesmurt sutregjeng, som bare er for miljøet og miljøtiltak når:
• Staten gir meg penger/fordeler for det
• Ikke koster meg noe
• Ikke er der jeg bor

Redigert 10.09.2020 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Pih
10.09.2020 kl 10:20 3741

Fint om du PHOinvestor kan opprette mange flere tråder om Qfuel... du har vel ikke startet mer enn 20 tråder så langt bare på denne aksjen, det er jo alt for lite...

Du vet at du kan svare på innlegg i andre tråder? hele forumet blir ødelagt av disse trådene. Alle er vel enige om at det er en veldig spennende aksje, men dette tar helt av. Burde vært regler for hvor mange tråder man kan opprette her inne
Xtrainvestor har 1 tråd, men der sitter vel de som er litt proffere..
Redigert 10.09.2020 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 10:32 3675

PHOinvestor har med alle trådene sine fullstendig ødelagt QFUEL-delen av HO.
Bare dårer, tåper, og ditto tullinger, klarer å innbille seg at det er mulig å påvirke aksjekurser med HO-innlegg.

Redigert 10.09.2020 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Nanoq
10.09.2020 kl 10:43 3596

100% enig i den kommentaren. Har selv bodd mange år i Danmark (har hatt egen virksomhet der i 25 år), og ca. 50% av Danmarks elproduksjon kommer i dag fra vindmøller (og den andelen vokser hvert år), et land hvor også verdens største vindmøllevirksomhet Vestas er skapt og i dag er forankret. Et selskap som har salgsinntekter på ca. 130 milliarder NOK og har nesten 20.000 medarbeidere med mer enn 4000 i Danmark.

Forøvrig er de godt i gang med å starte opp hydrogensselskaper i Danmark sammen med tyske Siemens/Gamesa, nye selskaper som både skal produsere H2-fyllestasjoner til biler m.m., men også elektrolyse-maskineri som skal få strøm fra især havvindmøller, som har mye tomgangsstrøm om natta og når det er ekstra mye vind.

Så pass bare på, NEL, konkurransen framover blir stor på hydrogenområdet.
PHOinvestor
10.09.2020 kl 19:09 3443

dette har ikke forandret seg selv om det er en emisjon
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 19:32 3361

Du er vel ikke særlig belest på emnet eller? Det virker for meg som at du bare har hørt ordet vindkraft, for så å spørre hvorfor Norge har så lite av det. Hvis går inn på Statkraft sine hjemmesider så ser du kanskje hvorfor Norge ikke har behov for å smelle opp masse tapsmøller her til lands. Vi i Norge er ekstremt heldige som har lange flotte elver og vassdrag med perfekte fallhøyder! Det er en grunn til at vi kan selge så mye overprodusert energi til utlandet som vi gjør. Nettopp fordi at vannkraft er den reneste og mest effektive formen for energi produksjon, bortsett fra atomkraft.
I Norge bygde vi det siste vannkraftverket på tidlig 2000-tallet, fordi vårt behov er dekket! Dersom det skulle være behov for mer kraft, så kan vi oppgradere de gamle generatorene og turbinene fra etterkrigstiden. Ikke kom her å krev at Norge skal satse på vindmøller, og syt om at vi kun bryr oss om olje når du overhode ikke aner hva du snakker om, takk!
Fluefiskeren
10.09.2020 kl 19:36 3316

Har du i det hele tatt vært på steder og sett hvor disse vindturbinene står? Jo, stort sett i store åkre hvor det allerede er ødelagt natur med monokultur.

Det er noe helt annet å sette opp vindturbiner i Norge med veier som må sprenges i fjell med veiskjæringer og selvsagt turbinene i seg selv. Det er ikke bare det visuelle heller, men jeg skal ikke gå inn på det.

Vindturbiner i Tyskland er slett ikke så populære som du tror. Masse motstand i spesielt sør i Tyskland hvor det er litt natur igjen.

Danmark tar nå ned mange av vindturbinene sine på land, og satser heller til havs.
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 19:38 3263

En av grunnen til at det satses på vindturbiner i Tyskland er også fordi at alternativetet er kullkraftverk, da er ikke valget så vanskelig. Av en eller annen grunn så er de på vei bort fra atomkraft satsingen.
PHOinvestor
10.09.2020 kl 20:12 3134

Å være miljbevist handler mye om å forbruke mindre, kjøpe mindre, alt er pakket inn i plast, kjøre mindre bil, sortere søppel.
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 20:28 3031

Jada, men å si at Norges energi produksjon ikke er miljøvennlig, bare fordi at vi ikke har satset på vindkraft gjør meg forbanna. Dersom noen her tror at vindkraft er mer effektivt enn vannkraft, så kan dere ta en telefon til Borregaard. Et av Norges største industrianlegg, som har et årlig energi forbruk på nivå med Trondheim by. Vet du hvor all den energien kommer fra? "hele" 6stk vannturbiner, du hørte riktig, 6 vannturbiner. Hvor mange vindmøller måtte ha vært bygd for å oppnå samme resultat tror du? Jeg gidder ikke engang å regne på dett men trolig måtte hele Sarpsborgby vært fylt opp for å oppnå samme resultat.
Marketwatch
10.09.2020 kl 20:55 2920

Får virkelig håpe at oljeutvinning fortsetter, ellers blir det jo ikke laget plast, som er råstoffet
Quantafuel er avhengig av. Alt henger sammen, hvor miljøvennlig aktiviteten til Quantafuel er,
kan også diskuteres. Det kan hende det er like miljøvennlig å brenne plastavfallet direkte gjerne i ovner
med co2rensing, og så bruke varmen til oppvarming. At fiskeoppdrett er miljøsvineri, kan vel også diskuteres, noe må
vi ha å leve av, kjøttproduksjon er vel heller ikke noe å rope hurra for. Problemet er at vi er blitt for mange,
snart dobling i jordens befolkning siden 60 tallet. Det å få befolkningsveksten under kontroll, må derfor være det beste miljøtiltaket.
Slettet bruker
10.09.2020 kl 21:06 2853

Antagelig vil det bli mere miljøvennlig å brenne plasten. Nå skal den sorteres, sendes transport, sorteres og sendes igjen så males opp å kokes til olje så kjøres ut for ev salg.
Alternativet er brennes og bruke energien som fjernvarme.
Slettet bruker
10.09.2020 kl 21:51 2723

 
FiskarenMJ og Fluefiskeren kan lese seg opp.

https://www.dagbladet.no/meninger/kan-miljopartiene-regne/72758039
(KAN LESES UTEN ABONNEMENT)

Artikkelen er skrevet av Thor Egil Braadland, samfunnsgeograf og SV-medlem:  https://twitter.com/Thor_Egil

«Halvparten av norsk energiforbruk er fossil. Mens husholdningen stort sett er drevet på ren, elektrisk strøm, er store deler av kraftforbruket i samferdsel, industri og olje- og gassproduksjon fortsatt fossilt. Til sammen står disse tre for rundt 80 prosent av norske klimautslipp. Skal vi nå nullutslipp, må 143 TWh fossil energi i samferdsel, industri og petroleumsutvinning erstattes med ren strøm. 143 TWh er mer kraft enn vi i dag produserer med vannkraft.»

Redigert 10.09.2020 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 22:03 2625

Jada det er forsovet greit det, men jeg er interessert å høre hvordan satsing på vindkraft ville forandret på noe av denne statistikken. Er det slik at vindmøller kan minimere antall fossile kjøretøy på veiene?
Jeg kunne forøvrig argumentert for hvorvidt elbiler er miljøvennlig eller ikke, ja vi får lavere lokale utslipp, men de globale utslippene blir ikke akuratt noe bedre. Litium er ikke akuratt hyggelig for miljøet det heller. Nok om det, nå håper jeg at du har lært deg noe nytt om vannkraft, og eller får lyst til å lære litt om det. Som sagt vi i Norge er ekstremt heldige med vår natur, og resten av Europa sikler på våre vannkraft anlegg.
junglehash
10.09.2020 kl 22:12 2580

Ett lite regnestykke, sikkert feil, men lite tankekors.
Quantafuel skal ha 4 linjer som vær skal produsere 13000 liter, dvs totalt 52 000 liter = 333 fat olje.
Selger de dette til dagens kurs = kr 120 000,-
Selger de dette som nafta, så er prisen ca 2kr pr liter, som igjen er ca kr 120 000,-
Av de som jobber der, jeg vet ikke hvor mange, men viss vi sier 20 personer jobber ved anlegget, disse koster gjennomsnitt kr 5000,- pr dag ( inklusive arbeidsgiveravgift, etc, samt direktørjobben) dvs 5000 x 20 personer er kr 100 000,- Da er ikke driftskostnadene tatt med. Hvordan, og hvor mye skal de få for produktene de skal selge, slik verdien gjenspeiler verdien til selskapet. Jeg bare lurer?
Nanoq
10.09.2020 kl 22:13 2576

Ja, Danmark tar ned mange av vindturbinene på land, men det er også fordi disse blir erstattet av andre møller som er mye større og mer effektfulle, både høyere og med større vinger. Og som blir satt opp lenger vekk fra boligområder enn de gamle. Og gjerne i nærheten av motorveier og industriområder og ute på bøndenes store markeder hvor disse bøndene også kan tjene en del ekstra penger på utleien av jorda til dette.

Og også riktig: den største vindmølleveksten i dag i Danmark foregår til havs, i store vindmølleparker med mange titalls kjempemøller, hver på opp til 10-12 MW, og som blir plassert så langt fra kysten at man ofte skal bruke kikkert for å se dem fra land.

På tide at Norge våkner opp, både politikerne og befolkningen. Det finns massevis av gode plasseringer for vindmøller i Norge, både til havs og på land.

Olje- og gass-alderen er snart forbi. Den grønne omstillingen er i full gang. Selv i USA begynner de å fatte at dette er en hastesak, så der skjer det også mye positivt på dette området nå.

Redigert 10.09.2020 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
junglehash
10.09.2020 kl 22:13 2570

Ett lite regnestykke, sikkert feil, men lite tankekors.
Quantafuel skal ha 4 linjer som vær skal produsere 13000 liter, dvs totalt 52 000 liter = 333 fat olje.
Selger de dette til dagens kurs = kr 120 000,-
Selger de dette som nafta, så er prisen ca 2kr pr liter, som igjen er ca kr 120 000,-
Av de som jobber der, jeg vet ikke hvor mange, men viss vi sier 20 personer jobber ved anlegget, disse koster gjennomsnitt kr 5000,- pr dag ( inklusive arbeidsgiveravgift, etc, samt direktørjobben) dvs 5000 x 20 personer er kr 100 000,- Da er ikke driftskostnadene tatt med. Hvordan, og hvor mye skal de få for produktene de skal selge, slik verdien gjenspeiler verdien til selskapet. Jeg bare lurer?
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 22:20 2515

Jeg prøver igjen.....


Et av Norges største industrianlegg, som har et årlig energi forbruk på nivå med Trondheim by. Vet du hvor all den energien kommer fra? "hele" 6stk vannturbiner, du hørte riktig, 6 vannturbiner. Hvor mange vindmøller måtte ha vært bygd for å oppnå samme resultat tror du? Jeg gidder ikke engang å regne på dett men trolig måtte hele Sarpsborgby vært fylt opp for å oppnå samme resultat.

Hva i alle dager skal vi med vindkraft?? Alt vi trenger å gjøre er å oppgradere eksisterende generatorer og vannturbiner, eller sette opp et par ekstra vannturbiner her og der på steder som alle er utbygget. I værste fall så kunne vi sluttet å eksportere så mye energi som vi gjør i dag. Hva i all verden har fått deg til å tro at vi har noen som helst behov for vindkraft? Har ho godeste lahn Marie fått dere til å tro at dette er løsningen eller? Dama som knapt kan redegjøre for hvor ku-melk kommer ifra.
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 22:23 2486

På steder som allerede er utbygget*
Nanoq
10.09.2020 kl 22:38 2407

Hva med også å prøve å se litt ut over landegrensa...f. eks, se til Tyskland og store deler av Europa, hvor de nå er avhengig av (brun)kull og russisk olje og gass for å sikre energi-forsyninga.

Norge har ekstremt gode betingelser for å hjelpe Tyskland og resten af Europa med det grønne energiskiftet. I Norge er det massevis av gode vindforhold, og massevis av sterke menneskelige og industrielle kompetanser til dette. Ikke mange steder i verden finns det like attraktive steder for havmølleparker (flytende og faste) som i Norge, og også mange områder på land kan by på gode plasseringer.

Og ja, elektrisitet/strøm er i dag en "commodity" som uten problemer kan eksporteres til andre land.
Redigert 10.09.2020 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 22:50 2320

Åja, så den norske naturen skal ta støyten, og de norske skattebetalere skal ta regninga for at Tyskland, og andre europeiske giganter skal få grønnere energi?
De har altså ikke vind i Tyskland. Nei det stemmer det, det er kun vi i Norge som har dette elementet...
Grunnen til at tyskerne skal ha oss i Norge til å bygge ut vind kraft for dem er ikke på grunn av vindforhold. Det er på grunn av at det tyske folk ikke vil ha slike monstermøller, ei heller tyske politikere. Derfor forsøker de å lure naive nordmenn, som logrer med halen så fort tyskerne ber om hjelp. Noe som desverre ser ut til å fungere...
Nanoq
10.09.2020 kl 23:02 2278

Det kommer til å gå med den norske økonomien som det nå er begynt å skje med den norske krona: Nedover bakke. stille og rolig. Den norske krona har mista ca. 30% av verdien mot EUR og DKK de siste 8 åra. Om nye 8 år snakker vi nok om 50%.

Sjølgodhet og "meg selv nok"- mentalitet vil ikke fremme vekst og velstand i Norge. Heldig for landet at de norske skatteborgerne fremdeles har et oljefond å støtte seg til i noen år.
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 23:14 2216

Da skiftet vi tema igjen, kanskje like greit det.
Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet energi produksjon. Det er et veldig interessant tema. Når du begynner å forstå hvordan ting fungerer, hvor lett det faktisk er å generere energi så forstår du kanskje hvor latterlig hele miljø bevegelsen er. Det dreier seg ikke lengre om miljø når det gjelder "de grønne politikerne". Det dreier seg kun om makt og avgifter, desverre!

Hva er det som backer euroen forresten? Hvilke grunnlag har den for å være så høy som den er? Gull? Olje? Energi? Makt! Hvilke grunnlag har dollaren for sin høye verdi? Gull? Nei rå makt og krigskraft.
FiskarenMJ
10.09.2020 kl 23:16 2207

Da skiftet vi tema igjen, kanskje like greit det.
Jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet energi produksjon. Det er et veldig interessant tema. Når du begynner å forstå hvordan ting fungerer, hvor lett det faktisk er å generere energi så forstår du kanskje hvor latterlig hele miljø bevegelsen er. Det dreier seg ikke lengre om miljø når det gjelder "de grønne politikerne". Det dreier seg kun om makt og avgifter, desverre!

Hva er det som backer euroen forresten? Hvilke grunnlag har den for å være så høy som den er? Gull? Olje? Energi? Makt! Hvilke grunnlag har dollaren for sin høye verdi? Gull? Nei rå makt og krigskraft.
Slettet bruker
11.09.2020 kl 00:43 2060

Husker jeg riktig, har Norge (gjennom Paris-avtalen) forpliktet seg til nullutslipp før 2050. Så langt ikke sett noen plan for hvordan det skal gjøres uten minst å doble produksjonen av fossilfri strøm.
Slettet bruker
11.09.2020 kl 00:55 2032

Hverken jeg, analytikere eller markedet vet mer enn hva QFUEL har sagt offentlig:
http://vxz.eu/2020-01-17__QFUEL_Revenue-and-EBITDA
http://vxz.eu/2020-03-30__QFUEL_Market-Price-Structure
http://vxz.eu/QFUEL_Glossary

Mener du det er feil, så ta det opp med Quanatafuel.

Vil tro at VITOL, verdens største oljetrader, som i 2-3 generasjoner (siden 1966) har drevet oljetrading, og som er eksperter på oljetrading, råolje- og oljeprodukt-priser, lagring og finanser, nøye har kikket over regnestykkene til QFUEL før de inngikk samarbeide med dem.

Redigert 11.09.2020 kl 01:05 Du må logge inn for å svare