Next analyser og presentasjoner

harris73
NEXT 18.09.2018 kl 11:15 11417

NEXT Biometrics (NEXT) this morning published its Q4’17 results and Capital Markets Day (CMD) presentation material. The EBITDA adj. loss for Q4 was NOK 37m, in line with our estimate, while revenues of NOK 25m were slightly lower. Gross margin at negative 4% was below our anticipation around 0%, but reached positive territory in January and 20% in February (Q1’18 est. 10%). Cash balance at year-end of NOK 80m is somewhat lower than our NOK 87m estimate due to a NOK 9m investment in a new cutting machine made in Q4. Reported earnings impacted by NOK 11m write-down of intangibles in Q4. In its CMD material, the company forecasts a serviceable market for Government ID and Smartcard totaling USD ~520m in 2020. Targeting 25% market shares in these segments combined with some contribution from Notebook and Access Control, 2020 revenue ambition amounts to NOK 1.2bn, in line with our estimate. In sum, supportive market outlook relative to our estimates, and positive to see gross margin ramping up at this speed, though new volume contract wins are necessary to reach break-even. We have a Buy recommendation and a target price of NOK 110 for NEXT.

Pas analyse fra ifjor. Idex ser mot 750-1000mUSD i 2020, Next mot 520mUSD. Mcap er nå bare en tredjedel av Idex. Store muligheter for begge to. Doblingskandidater.
Redigert 21.01.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
HitIT
31.10.2018 kl 08:04 4428

31/10-2018 07:50:09: (NEXT) NEXT Biometrics Fingerprint Sensors Selected for Three Smart Card Pilots
https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20181031.OBI.20181031S12
Slettet bruker
31.10.2018 kl 10:45 4395

Tar inn meldingen på Hegnar.no idag:

Ny avtale til Next Biometrics:

Next Biometrics' smartkortpartner Tactilis har signert en intensjonsavtale med en uidentifisert global organisasjon for tre pilotprosjekter med smartkort i Asia, Tar inn ifølge en børsmelding onsdag.

Avtalen påbegynnes i første kvartal 2019, opplyses det.

- Vi er veldig fornøyde med at samarbeidet vårt med Tactilis åpner opp nye markedssegmenter som vil hjelpe til å akselerere den globale bruken av biometriske smartkort, sier konsernsjef Ritu Favre i meldingen.
Redigert 31.10.2018 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
31.10.2018 kl 11:37 4355

Kanskje de kunne kommentert leveransen av governmentavtalen i samme slengen, så aksjonærene for en gangs skyld kunne fått noe konkret fra dette tulleselskapet.

Eventuelt hvordan det går med det første betalingskortet i USA - i regi av First Biometrics.
Slettet bruker
31.10.2018 kl 15:42 4321


Foreløpig går det akkurat slik jeg prediket pr. 25.10. Bunnen var på kr. 43, nå er kursen sterk stigende, og RSI har igjen passert de 50.


Det er ikke noe å bry seg om at Møyfrid slenger ut eder og galle når selskapet for en gangs skyld melder noe hyggelig. Men en intensjonsavtale er en intensjonsavtale; den i seg selv gir ikke penger i kassa.

Én ting skal Møyfrid ha rett i: Selskapet kan gjerne bli bedre til å informere om fremdriften i forskjellige prosjekter.

Så Next:

Hold tett kontakt med aksjonærene og andre i markedet. Det er den beste måten å bli suksessrik i lengden.
Møyfrid
31.10.2018 kl 16:54 4295

Penger i kassa betyr jo ingenting i disse luftslottene. Hvor mange intensjonsavtaler har NEXT meldt de siste årene, og hvor mange har gitt penger i kassa? NADA! Selv de reelle avtalene har gått med dundrende minus. Eder og galle. Javel, men heller det enn løgn og bedrag.
HitIT
01.11.2018 kl 08:06 4226

01/11-2018 07:50:00: (NEXT) NEXT Biometrics Receives New Order for Fingerprint Sensors to be Integrated into Point-of-Sale Terminals for India Market
https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20181101.Cision.20181031:BIT:8110:0
Møyfrid
01.11.2018 kl 08:49 4197

Helt kanon!

Det kan jo bli flere 10-tusen sensorer pr kvartal!

Er det dette de fikk ut av Aaadhaar?
Slettet bruker
01.11.2018 kl 16:21 4141

Morsomt å lese Møyfrid det siste døgnet.

Først langer han ut mot intensjonsavtaler. Kanskje med rette, men det er aldri bra noenting for ham, selv ikke kontrakter.

Men så kom en konkret ordreavtale bare noen timer senere, med leveranse av kanskje flere hundre tusen enheter begynnende fra fjerdekvartal 2018, altså nå! Merk dere dette, folkens, det er patetisk å lese at Møyfrid er misfornøyd også med denne ordren!

Hva skal en bedrift melde som tilfredsstiller Møyfrid? Det må kanskje være at Shaen av Persia forærer selskapet 1000 tonn gull uten gjengjeldelse.

Jeg vil ellers bare få minne de ærede lesere om gårsdagens innlegg av undertegnede. Der skrev jeg at bunnen var nådd på kr. 43 og at RSI var over 50. Idag er kursen økende og vi befinner oss igjen godt over kr. 50. Og med høyt volum!


Redigert 01.11.2018 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
01.11.2018 kl 16:48 4123

Dagens melding bekrefter bare hvor dårlig det står til. Svak stigning på lavt volum forteller meg at markedet mener det samme. Ser man på dagens handlemønster har overvekten vært smarte og solgt seg ned. Men for all del, kom gjerne med en skikkelig melding, eller en status på alt som er meldt siden 2016 så skal jeg gladelig applaudere! Så langt lever Tore Klovns ånd over selskapet.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 17:09 4106

Unnskyld, men gikk jeg glipp av noe i den siste timen i klubben for de sinte?

Møyfrid: Forklar hva som konkret er galt med dagens offentliggjorte avtale? Ikke skriv om noe annet, men kommentér kun hva selskapet kan klandres for ved denne avtalen?
Redigert 01.11.2018 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
01.11.2018 kl 17:53 3778

Som meldingen sier, kanskje noen få hundretusen sensorer spredd utover x antall kvartaler. Dette til et selskap notert på hovedlisten, som brenner 50 mill i kvartalet. Det blir som om Yara skulle meldt en ekstra pall kunstgjødsel til Felleskjøpet. Tror du dette er hva aksjonærene som har vært med på x antall emisjoner, etter å ha trodd på selskapets visjoner, forventer seg? Men, kom gjerne med en slik melding daglig. Da holder jeg kjeft og tar av meg hatten. Men dette er vås.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 20:54 3742

Vås at et norsk selskap mottar en ordre på opptil flere hundre tusen enheter som skal benyttes i India??

Dette er vel den første ordren Next har fått etter Adahar-godkjennelsen og vil være en unik referanse i det videre arbeidet med å selge seg inn i det indiske markedet med avanserte sensorer.

Jeg er ingen ekspert innenfor biometric, men ser av meldingen at det er tale om bruk av sensorer i terminaler. Altså, flere hundre tusen terminaler skal benytte selskapets sensorer. Jeg sier ikke mer. Dette er stort!
Møyfrid
01.11.2018 kl 21:11 3733

Nei, de sier ikke at flere hundre tusen terminaler skal benytte NEXT sensor, men de håper på det. Altså en vesentlig forskjell. Vær så snill å ikke gå helt Idex her.

Jeg husker man regnet på hvor mange laptoper de skulle levere til etter DELL avtalen m.fler. De håpet da, men vi ser i dag hvor det gikk - enda de både var billigst og ga best sikkerhet...
Laptoper selges som varmt hvetebrød enda....

Jeg ønsker meg først og fremst en update på den sagnomsuste government-avtalen, som er hausset av Tore Klovn siden 2016(?) og gjentatt på Q4 av Tactillis. Var det ikke test på 650.000 og deretter "in the millions" som Don Quijote predikerte?
Gjerne også en oversikt over Arrow avtalen og ikke minst First Biometrics.
Det er vel et vell av andre tulleavtaler, men disse er såpass tungt frontet at det ville vært hyggelig med en statusoppdatering fra selskapet.

Frem til det velger jeg å tolke dagens melding motsatt av deg.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 21:18 3726

Nå må du lese hva andre skriver: Både her og i andre innlegg før idag har jeg benyttet uttrykket " ordre opptil flere hundre tusen enheter". Det betyr etter alminnelig ordfortolkning at man får ordre fra null til opptil flere hundre tusen enheter". Uttrykket "opptil" sier at det tallet som følger etter er et maksimumstall, men ikke et konsist tall!

Møyfrid
01.11.2018 kl 22:27 3701

Riktig. Konsise tall finnes ikke i noen av disse selskapene. "Vertikalene" har trynet som dominobrikkker, men nåde den som stiller kritiske spørsmål, eller er negative.
Møyfrid
02.11.2018 kl 08:59 3633

På ingen måte bitter! Tvert i mot! Liker bare å følge disse selskapene og mulig sette en short i ny og ne.
Slettet bruker
02.11.2018 kl 10:20 3617

Hva skjer før en short?

Jo, da snakker man først aksjen og selskapet ned så mye som mulig.

Noen som kjenner igjen en person her inne som har en tendens til å snakke ned Next? Nettopp, dete er ham!
Møyfrid
02.11.2018 kl 10:24 3613

Troverdigheten til selskapet har ledelsen selv klart å snakke ned, uten hjelp fra idioterklærte skribenter på HO.

Både på dårlig og flytende engelsk.
Slettet bruker
02.11.2018 kl 11:15 3598


Se, der dukket han opp som troll i eske, gitt! Rett frem og avslørte derved sitt sanne jeg.

Møyfrid er altså en shorter, han skrev ikke noe om å kjøpe aksjer, så derfor kan han klart og tydelig erklæres som uinteressert i god drift, kun skittkasting som vil gavne hans shorting. Det er slik det fungerer i praksis, ofte ved at flere slår seg sammen og kaster skitt samtidig. Da blir virkningen større.

Men Møyfrid klarer det også fint alene. Så herved er dere advart

For meg vil Møyfrid heretter anses som en mygg i soloppgang! Liten og puslete, uten betydning!

Slettet bruker
05.11.2018 kl 13:03 3529

Møyfrid: Du bedriver ren desinformasjon her inne. Den 01.11.2018 skrev du blant annet:

"Dagens melding bekrefter bare hvor dårlig det står til. Svak stigning på lavt volum forteller meg at markedet mener det samme."

Dersom du undersøker nærmere, ble det omsatt vel 81.000 aksjer den 01.11. Det er et relativt høyt volum til Next å være. Siden du skrev innlegget kl. 16.48, var børsen stengt og volumet var klart.

De siste par ukene har det gjennomgående vært høyt volum på stigende kurser og lavere volum på fallende kurser. Dette er stikk i strid med hva du har hevdet.

Det er også feil at Next har hatt svak stigning, slik du anfører. Kursen har økt fra kr. 44 den 25.10. til kr. 52 den 01.11. da du skrev ditt innlegg. Det er en økning på 18, 2 % i løpet av en uke. Det er bedre enn de fleste andre sleskaper i samme periode. Med andre ord var det også en feilopplysning fra din side.

Du er med andre ord en desinformatør. Hensikten med slike påstander som dette, er gjerne å påvirke kursen i en annen retning enn den naturlige.

Møyfrid: Dersom du skulle gjenta lignende forsøk på desinformasjon, vil du bli meldt til Administrator.
Redigert 05.11.2018 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.11.2018 kl 13:27 3517

Meld meg hvor du vil, jeg har ikke skrevet noe usant.

Det du heller bør dykke ned i er alt som er meldt av selskapet og ikke minst prognosert av Herr Idsøe gjennom media.
Når skal aksjonærene få oppdatering på dette?

Forøvrig er det tullevolum for et selskap på hovedbørsen. Det burde vært unotert.


Møyfrid
05.11.2018 kl 13:32 3513

Argus.

Du er klar over at shorting er lov?

Shorting skjer i hovedsak av investorer som har et negativt syn på selskapet de velger å shorte, selv om du er positiv og vil løpe til administrator for å sutre om at noen er slemme mot deg.

De som solgte ut NEXT på 170-180 kr kunne lært deg litt om dette.
Slettet bruker
05.11.2018 kl 15:21 3484

..."jeg har ikke skrevet noe usant", skriver du.

Jo, det er nettopp det du har gjort. Og det var svært enkelt å ta deg i en klar løgn siden tallene kan verifiseres.
Du har forsøkt å manipulere markedet ved å skrive at det er en liten økning på lavt volum, mens det motsatte var tilfelle.

Og du er ikke mann / kvinne nok til å innrømme det.

I ditt svar skriver du om noe annet, nemlig at volumet i et børsnotert selskap er altfor lavt.
Det der er bare tull i denne sammenhengen. Man må sammenligne volumet i spesifikt dette selskapet i opp-og nedganger.
Ikke med andre selskaper. Det er en helt annen diskusjon.

MEN, når du er inne på andre selskaper: Jeg synes salg av 81.000 aksjer på én dag ikke er så verst. Særlig når det skjer når kursen stiger, men volumet kan være f.eks. 10.000 når kursen faller. Det sier jo ganske mye om situasjonen.

Dersom du shortet samme dag som du skrev usant på HO, risikerer du ubetinget fengselsstraff. Men det vil du selvsagt bagatellisere.
Når du i tillegg stadig viser til shorting og later som du er verdensmester sammenlignet med oss andre tomskaller, blir jo mistanken mot deg ytterligere styrket.

Man kan skrive negativt om et selskap man ikke liker; det er jo styrken i et demokrati.
Men man kan ikke ustraffet skrive bevisst negativt med usanne fakta om et selskap i den hensikt å få ned kursen etter en short.
Redigert 05.11.2018 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.11.2018 kl 15:46 3468

"Dersom du shortet samme dag som du skrev usant på HO, risikerer du ubetinget fengselsstraff."

Si meg, har det rablet for dem?

81.000 aksjer i NEXT er kanskje en stor sum i forhold til pengene (Studielån?) du har investert, men for et selskap på hovedbørsen er det dessverre marginalt, nærmest som flaskepant å regne. På en dag med "god-melding" er det enda verre.

Ro deg ned og svar heller på det fundamentale rundt selskapet istedenfor å bare fylle trådene med støy. For eksempel en oppdatering på governmentavtalen ville vært fint, eller dine tanker om denne?

bokaj70
05.11.2018 kl 15:51 3464

Slap nu af. Møyfrid er ikke i nærheden af at skrive noget som kan foranlede fængselsstraf.

Bortset fra det har de sidste meldinger selvfølgeligt været positive. NEXT brænder penge og ordrene vil ikke ændre meget på dette. Men det er ikke pointen.
NEXT har fulgt en strategi og hverken analytikere, selskab eller markedet har forventet positive kvartaler indtil nu. Man må sætte sig lidt ind i casen og ikke bare se på bundlinjer, hvis man vil bidrage konstruktivt til diskussionen.

De sidste meldinger betyder ikke at NEXT endeligt er i mål eller vil gå i plus, men de understøtter den udmeldte strategi og tidslinje og giver øget tro på selskabet vil lykkes.

Derfor er det også naturligt at kursen reagere positivt, ligesom det er naturligt at det ikke bliver rally.

Edit:
Helt afgørende er det selvfølgeligt at meldingerne ikke bare er et par enkelte svaler men bliver fulgt op med stadigt hyppigere aftaler og ordrer.
Redigert 05.11.2018 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
bokaj70
05.11.2018 kl 15:51 3462

Slap nu af. Møyfrid er ikke i nærheden af at skrive noget som kan foranlede fængselsstraf.

Bortset fra det har de sidste meldinger selvfølgeligt været positive. NEXT brænder penge og ordrene vil ikke ændre meget på dette. Men det er ikke pointen.
NEXT har fulgt en strategi og hverken analytikere, selskab eller markedet har forventet positive kvartaler indtil nu. Man må sætte sig lidt ind i casen og ikke bare se på bundlinjer, hvis man vil bidrage konstruktivt til diskussionen.

De sidste meldinger betyder ikke at NEXT endeligt er i mål eller vil gå i plus, men de understøtter den udmeldte strategi og tidslinje og giver øget tro på selskabet vil lykkes.

Derfor er det også naturligt at kursen reagere positivt, ligesom det er naturligt at det ikke bliver rally.
Møyfrid
05.11.2018 kl 15:57 3456

Du er inne på noe, bokaj70, men du er dessverre ikke kritisk nok, slik jeg ser det.

Det du skriver kunne vært postet hver dag siden 2014, det er problemet.
Sett bort fra Rollens inntreden, "The Jupiter Lauch" med DELL og governmentavtalen som både Tore og Tactilis har hausset i plenum. Avtalen med "First Biometrics" er det vel egentlig ikke noe å kommentere i det hele tatt, bortsett fra selskapets eget gangsyn.

Det er på tide å få svar på noe av dette som er meldt. Konkrete oppdateringer på konkrete ting som er lovet.

Frem til det, og med dagens "vi må melde noe vi også - melding" fremstår caset mer og mer som en farse.

Men, ønsker man å sette en short kan det snart være modent for det. Neste emisjon kan komme langt unner forrige - som alle de andre har vært.
Slettet bruker
05.11.2018 kl 16:34 3443

"Møyfrid er ikke i nærheden af at skrive noget som kan foranlede fængselsstraf."


Hvem uttaler dette? Måten du skriver på., indikerer at du ikke har den kompetansen som skal til for å vurdere straffbarheten.

Det var bevisst fra min side å skrive som jeg gjorde. Etter å ha opplevet flere forhold som aksjonær på Oslo Børs med kriminelle aksjonærer i samme selskap som jeg har investert, får man noen erfaringer gjennom årene. F.eks. Crew. Jeg vil påstå at Møyfrids fremgangsmåte kan tolkes som en irregulær og kanskje straffbar handling. Det kommer an på i hvilken sammenheng han skriver, men jeg gjentar: Dersom man fremskaffer og offentliggjør gal og usann informasjon om et selskap i den hensikt å få ned aksjekursen etter å ha shortet, er det en straffbar handling.
bokaj70
05.11.2018 kl 16:53 3431

@Argus
Det er idiotisk. Stop nu dit spam

@Møyfrid
Lad os se bort fra Tore æraen. Han var jo helt væk og misinformerede markedet i den grad. Efterfølgende har NEXT faktisk leveret i forhold til deres strategi. Her får vi konkrete opdateringer hvert kvartal.
Jeg er enig i at nogle børsmeldinger har været ret ligegyldige men de sidste to er absolut interessante og temmelig konkrete. Ikke dermed sagt at man skal tillægge dem stor økonomisk værdi, men for aktionærerne er det relevant information.

Jeg er såmænd kritisk og ser absolut endnu en emission som en mulighed. I hvert fald har jeg svært ved at se hvordan NEXT skal klare sig uden yderligere kapitaltilførsel, og hvis de skal ind på lånemarkedet, kræver det et langt større backlog i ordrebogen som sikkerhed.
Så en Short kan sikkert være udmærket.

Selv har jeg en ret lille post og vil hverken købe op eller gå short. Både EMI og større ordrer er sandsynlige i løbet af de næste par måneder - jeg har ikke tænkt mig at gamble på nogen af delene.
Redigert 05.11.2018 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 17:07 3422

Det du kaller idiotisk og spam, er egentlig en meget alvorlig sak.

Siden du støtter Møyfrid her, må du ses på som medsammensvoren.

bokaj70: Mener du at det er i orden at noen her på HO lyver og så til de grader leverer usanne opplysninger?

Er det korrekt at aksjekursen steg på litt og at volumet sank i perioden 25.10.-01.11.?

Jeg er spent på ditt svar. Og ikke forsøk å sverte meg som et forsøk på å slippe unna og kalle innlegget for spam!
Redigert 05.11.2018 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.11.2018 kl 17:36 3408

Nå roter du fælt, Argus, eller tror du vi er insidere? :-)

Hvilke villedende informasjon er plantet, bortsett fra egne meninger, som dette forumet er ment å brukes som?
Der etterlyses kun oppdateringer på meldt avtaler fra selskapet selv.

Pust med maven og ta deg ett glass vann, eventuelt ei bolle.
bokaj70
05.11.2018 kl 17:51 3400

@Argus

Der bliver skrevet masser af usandheder herinde. Du kan lyve om opgange, volumener, dine salg og køb mm så meget du vil. Det er ikke kurssensitiv information og det er ikke strafbart. I bedste fald kan du overbevise Admin om at lukke et nick. Jeg har ikke undersøgt om det du hentyder til (25.10 - 1.11) er korrekt - det interesserer mig overhovedet ikke.

Det er rent spam det du driver med. Jeg melder dig ikke til administrator, hvis du ikke strammer op - nøjes med at blokere dig så jeg slipper for dine indlæg.

Redigert 05.11.2018 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
05.11.2018 kl 18:42 3387

Endelig et innlegg som faktisk er edruelig. Jeg er langt på veg enig med alt du skriver, men ordrene må ikke bare være store, men de må komme tett.

Det brennes godt av penger i bunn, så her er det kun volum og stabile avtaler som vil gjøre selskapet attraktivt.

Om ikke det skjer ser jeg ingen problem med en halvering av kursen, i første omgang.