Høegh Esperanza – hva vet kineserne som vi ikke vet?

Garderobemannen
HLNG 18.09.2018 kl 11:52 2146

Det har vært en ganske gunstig nyhetsstrøm knyttet til FSRU'er og HLNG den senere tid. Spesielt er HLNGs utvikling i Australia og i Kina interessant. Her er noen ord om mulighetene som nå synes å avtegne seg i det kinesiske markedet.

Kina er i ferd med å bli verdens klart største importør av LNG, og står for 40 % av verdens etterspørselsvekst i LNG. Pr i dag har Japan denne statusen, men den ventes å forandres som følge av at Japan blant annet ventes å redusere sin import som følge av oppstart av atomkraftverk igjen. Økningen av importen fra Kina forventes å pågå i en årrekke, ettersom overgangen til den rene energikilden LNG tar mer og mer over for kullkraftverk. Denne økningen forventes på lang sikt å overgå eventuell reduksjon av importen fra Japan. Hertil kommer den kraftige økningen av LNG-import fra en rekke andre asiatiske land, samt europeiske. Et interessant innslag jeg har merket meg er at kinesiske aktører har inngått flere avtaler med HLNG de siste månedene, både på kontraktssiden, og på kredittsiden.

Prisen var MUSD 306 og Esperanza er ifølge børsmelding 24.7.2017 finansiert gjennom en meget gunstig MUSD 230 lånefasilitet (MUSD 150 eksportkredittlån på 12 års nedbetaling fra GIEK + MUSD 80 banklån fra ABN AMRO/Danske Bank/Nordea/Swedbank) til en meget gunstig fast rente på omtrent 4,1 % (etter swap fra flytende rente). Esperanza var opprinnelig tiltenkt å bli benyttet til GNL Penco FSRU-kontrakten i Chile, som HLNG senere valgte å terminere pga forsinkelser med fremdriften på oppnåelse av de nødvendige lokale tillatelsene.

Hoegh Esperanza ble levert HLNG av det Sør-koreanske verftet Hyundai Heavy Industries den 5.4.2018, og var den 8. FSRU’en HLNG har fått bygget. Den har en størrelse tilsvarende FSRU Independence, men har en regasifiseringskapasitet på omtrent det dobbelte (750 MMscf/d mot 384 MMscf/d - 750 million standard cubic feet per day). Skipet er utstyrt med DFDE-fremdriftssystem, og kan operere både som LNGC og FSRU.

I børsmelding 4.6.2018 meldte HLNG at de hadde signert et 3+1 års TCP for FSRU’en Hoegh Esperanza med det kinesiske CNOOC Gas & Power Trading and Marketing Ltd. Kontraktsmotparten til HLNG et et Hong Kong-registrert selskap som inngår i konsernet - China National Offshore Oil Corp – som er statseid og Kinas største offshore olje- og gass-produsent. CNOOC er også den største LNG-importøren i Kina, og er en helt sentral aktør i Kinas overgang fra kull til gass.

TCP’et startet å løpe umiddelbart og innebærer at skipet de neste 3 (+1) årene skal bli benyttet som en FSRU på FSRU-betingelser i terminalen i Tianjin LNG i en periode på minst 6 måneder i året, og resten av perioden som enten FSRU eller LNGC, etter CNOOCs ønske. Dette gir CNOOC den fleksibiliteten de måtte ønske for å sikre sine interesser, herunder å sikre en FSRU i Tianjin etter at GDF Cape Suez Ann, som fungerte som FSRU-terminal vinteren 2017/2018 ble kontrahert til India fra april 2018 av Total.

Siden TCP’et ble inngått har ratene på LNGC steget betydelig, til dagens nivå, som representerer 5 års ATH. For HLNG representerte denne avtalen et viktig strategisk gjennombrudd, og en åpning inn i det enorme Kinesiske markedet. Av de eksisterende FSRU-aktørene er det kun HLNG som har operasjonell erfaring fra drift i Kina (via GDF Suez Cape Ann). Det er derfor liten tvil om at denne første kontrakten direkte med kinesiske aktører representerer en meget interessant kommersiell mulighet for å få en vesentlig del av det enorme Kinesiske markedet.

HLNGs tidligere operasjonelle erfaring i Kina kom via 2010-bygde GDF Suez Cape Ann, som er under et langvarig (20-årig) TCP som løper til juni 2030 med Total, etter at Total kjøpte den børsnoterte franske energikjempen ENGIEs (tidl Gaz De France Suez frem til april 2015) oppstrøms LNG-virksomhet i november 2017. HLNG og HMLP har 50 % økonomisk interesse i denne FSRU’en, etter en drop-down av 50 % den 13.8.2014 (dagens etter IPO’en i HMLP). I HLNG regnskapsføres dennee FSRU’en som en økonomisk interesse i JV’et gjennom overskuddsandelen fra HMLP. I perioden fra 2013-januar 2017 fungerte FSRU’en som en FSRU i Tianjin i China.

Fra oktober 2017 har FSRU’en igjen vært oppankret i Tianjin og har fungert som en FSRU i vinterperioden frem til april 2018. Selv om FSRU’en har litt mindre lagringskapasitet enn øvrige nyere FSRU’ene i konsernet, har den en like omfattende regasifiseringskapasitet på 750 MMscf/d som de øvrige nybygde FSRU’ene. Fra april 2018 ankom FSRU’en havnen i Jaigarh i Maharashtra, India, hvor den skal fungere som en FSRU under et 5 års sub-TCP som ENGIE har inngått med det indiske H-Energy (del av Hiranandani-gruppen).

Hever en blikket litt over den siste direkte kontrakten med CNOOC, er det også andre faktorer som kan tyde på at HLNG er i ferd med å få et ordentlig fotfeste i det kinesiske markedet.

Da HLNG den 4.9.2018 noe overraskende kunne melde at de allerede hadde fått fullfinansiert FSRU nr 10 gjennom en sale-leaseback-avtale på MUSD 206, var det flere som merket seg at kontraktsmotparten var CCB Financial Leasing Co. Ltd. ("CCBFL"), et heleid datterselskap av China Construction Bank ("CCB"). Denne finansieringskilden var ny, og har forpliktet seg til å langsiktig finansiere 70 % av nybyggingskostnaden (som er totalt MUSD 260) før FSRU’en er på kontrakt, og inntil 80 % av FSRU’en tilsvarende MUSD 206 når langsiktig kontrakt er på plass. Og det på svært respektable 6 % over 20 år.

Det som gjorde denne meldingen litt oppsiktsvekkende, var at kontrakten ble inngått lenge før (det i markedet) er kjent at FSRU’en har noen beskjeftigelse, og langt mindre noen langtidsbeskjeftigelse. De som inngår en slik avtale med HLNG skal derfor være ganske så trygge på at dette vil skje, før de på denne måten legger «hodet på blokka». Det skal ikke mye til for å se at et naturlig rasjonale bak en slik lånefasilitet er at de «vet» at FSRU nr 10 snart vil være på kontrakt. De interesserte merket seg også at Støle nettopp viste til at de nå hadde utvidet sine aktiviteter inn i det kinesiske markedet:

"This agreement is also fully in line with HLNG's strategy of expanding our activities in China, where we currently have the FSRU Höegh Esperanza on charter to CNOOC, and are actively pursuing new projects".

Dette etter at Støle hadde sagt følgende i meldingen av 4.6.2018 hvor CNOOC-kontrakten ble annonsert:

«Höegh LNG is the only FSRU operator with operating experience in China, and we see the potential for Höegh LNG to provide additional FSRUs to this large and rapidly growing LNG market.»

Sett med kinesernes øyne er HLNG en markedsledende aktør som ligger lengst fremme hva gjelder teknologiske løsninger, samtidig som de har en meget god track record hva angår HMS (HSSEQ). HLNG er også i ferd med å få fotfeste i det krevende australske markedet, og kinesiske interesser vet at de må være raske for å kunne nyttiggjøre seg de få ledige FSRU’ene HLNG tilbyr. I tillegg til det ennå ikke-børsmeldte anbudet HLNG vant fra Australian Industrial Energy (AIE) for plassering av en FSRU i Port Kemblas indre havn i New South Wales, er det bedre kjent at HLNG ligger i første rekke for å få både FSRU-kontrakten Sharjah National Oil i De forente arabiske emirater vil beslutte i løpet av kort tid, og FSRU’en det Sydney-baserte AGLs planlegger utbygget i den sørøstlige delstaten Victoria i Australia. På Paretos Olje-/offshore-konferanse i forrige uke ble det kjent at HLNG lå i teten også for ytterligere én FSRU i det korte bildet.

Går HLNG seirende ut av disse kontraktene, vil både Esperanza, FSRU nr 9 og FSRU nr 10 bli booket. I så fall har HLNG kun ledig FSRU’en Hoegh Giant, og evt FSRU’en Hoegh Gallant når og hvis den skulle komme av kontrakt med Egas.
Redigert 21.01.2021 kl 03:20 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
20.09.2018 kl 05:16 1981

Ikke glem at 306 MUD er ca 70 MUD over det en tilsvarende FSRU kan bestilles for i dag. HLNG har endel grisedyre units og havner selvfølgelig bakpå hver gang de konkurrerer mot billigere units. Superratene for FSRU's er over. De neste 3 årene vil spot og short/medium term ratene overstige FSRU ratene med god margin.
Redigert 21.01.2021 kl 03:20 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
20.09.2018 kl 05:16 1980

Ikke glem at 306 MUD er ca 70 MUD over det en tilsvarende FSRU kan bestilles for i dag. HLNG har endel grisedyre units og havner selvfølgelig bakpå hver gang de konkurrerer mot billigere units. Superratene for FSRU's er over. De neste 3 årene vil spot og short/medium term ratene overstige FSRU ratene med god margin.
Redigert 21.01.2021 kl 03:20 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
20.09.2018 kl 08:54 1887

Sonatrach,

Det du peker på er at nybyggingsprisene og kostnadsnivået var høyere da disse FSRU'ene ble bestilt. Og det er jo et faktum vi begge er enig i.

Dette ble jo imidlertid oppveid av at TCP-betingelsene var bedre da kontraktene for disse ble inngått. Ettersom HLNG har de fleste av sine FSRU'er på svært langsiktige kontrakter, er jo dette hensyntatt. De fleste kontraktene er jo svært langvarige, som alene mer enn dekker hele kjøpesummen. Og er først den økte prisen nedbetalt, er jo ikke en opprinnelig høy kostpris noe man "drar med seg" inn i nye kontrakter. Det er jo ikke noe som henger ved for all fremtid. Tilsvarende kostpriser måtte jo eksempelvis også Golar LNG, Excelerate Energy mfl betale for enheter bestilt på disse tidspunktene.

Se for eksempel på kontrakten HLNG har inngått for FSRU Independence. Den alene (10 års-kontrakt) gir HLNG en fantastisk inntjening hvor HLNG får inn nominelt mer enn det dobbelte av kostprisen (payback x 2) (!) Ellers de to langvarige kontraktene HLNG har med Total (tidl ENGIE) på hhv FSRU'ene Neptune og Cape Ann, hvor de henter/har hentet inn en EBITDA på MUSD 33 pr år i 20 år. Eller Høegh Grace med et EBITDA-bidrag årlig på MUSD 42 på en 20 års-kontrakt med SPEC (Sociedad Portuaria El Cayao).

For bestillinger idag er prisen lavere, noe naturligvis også HLNG er i stand til å utnytte bedre enn de fleste. Men skal man ha en FSRU levert idag, må den nødvendigvis være bestilt for 2-2,5 år siden pga byggetiden. Og da var prisnivået et annet. De fleste av HLNGs FSRU'er går på langsiktige kontrakter, som er inngått i tider da FSRU-ratene var høyere.

Får HLNG også beskjeftiget FSRU nr 9 og 10, samt sikkerhet for at Høegh Gallant evt får en ny kontrakt den dagen den måtte gå av kontrakt, er HLNG i posisjon til å utnytte nettopp lavere nybyggingspriser for nye prosjekter. Og det er jo dette jeg har forsøkt å belyse, med å vise til at avtaler som den som nylig ble vunnet i Australia.

Husk også at prisen alene ikke er den avgjørende hos velutviklede land. FSRU-virksomheten krever betydelig teknisk og driftsmessig kompetanse, og her er HLNG helt i teten i verden. Kvaliteten på driftsorganisasjonen, LTI-statusen/HSSEQ, og størrelse, er alle faktorer som har betydning. HLNG er bedre posisjonert til å dra nytte av de lavere nybyggingsprisene idag.

Når det gjelder børskursen på HLNG har jo denne falt så vesentlig at svært mye negativitet allerede er innbakt. Og interessant nok har ikke den siste tidens oppgang i LNGC-ratene slått ut i verdsettelsen av HLNG, selv om det også innebærer en styrkelse av FSRU-ratene. Dessuten har jo FSRU'ene den sikkerheten at de kan gå på LNGC-rater i perioder de måtte være uten beskjeftigelse som FSRU. Det motsatte er ikke tilfelle for LNGC'er.
Redigert 21.01.2021 kl 03:20 Du må logge inn for å svare