Qfuel: detaljerte uttalelser for fremtiden

Sydney
QFUEL 09.09.2020 kl 12:12 7448

QFUEL-ME: VIL GJØRE FORSIKTIG OPPSTART, FULL KAPASITET PÅ ANLEGGET KAN TA FLERE MÅNEDER
Oslo (TDN Direkt): På anlegget i Skive har Quantafuel fire reaktorer. Selskapet har nå satt i gang en reaktor og den kjøres ikke på full kapasitet. Ifølge administrerende direktør Kjetil Bøhn vil det gjøres en forsiktig oppstart.
I løpet av de neste ukene håper selskapet å oppnå stabil drift på i hvert fall en reaktorlinje og kunne vise både kapasiteten og kvaliteten, ifølge Bøhn.

- Vi har ikke presset på nå. Typisk vil man heller prøve å kjøre på halv kapasitet en stund for å se at ting funker og deretter gradvis ta det opp til full kapasitet, sier han til TDN Direkt onsdag.

Han opplyser at de fire reaktorlinjene på anlegget er identiske, slik at det å få i gang en, og få den til å fungere, er et større skritt enn å få nummer to til å fungere.

Den totale kapasiteten på anlegget er 60 tonn plast inn i døgnet. Ut av det kommer 48 tonn oljeprodukt pr døgn, tilsvarende om lag 60.000 liter i døgnet. En reaktor har da naturligvis en kapasitet på 15.000 liter i døgnet.

På spørsmål om usikkerhetsmomenter fremover sier Bøhn at det handler om å ikke ha noen uhell.

- At man har systemer som overvåker dette på en god måte og at vi ikke har uhell i oppstarten. Det verste døgnet er bak oss og vi er veldig fornøyde med at det fungerer så bra. Nå må vi jobbe med å ta anlegget til full drift. Det kommer ikke til å bli gjort over natta og kommer sikkert til å ta flere måneder før vi har full kapasitet og full drift, sier Bøhn.

Quantafuel vil nå starte fase to, som blir å etablere storskalaproduksjon.

- Vi jobber nå parallelt med en plan for å rulle ut anlegg med kapasitet på rundt 100.000 tonn og at vi evner å bygge mange av de samtidig. Det er ingen hemmelighet at vi ser på dette sammen med partnerne Vitol og BASF.

Selv ser Quantafuel på å bygge et anlegg nummer to i Danmark som i hvert fall er fire ganger så stort som det første, ifølge Bøhn.

- Vi har som målsetning å ta en investeringsbeslutning på det i hvert fall før jul, sier han.

På spørsmål om hva Quantafuel ser for seg av anlegg fremover sier konsernsjefen at de må sørge for å kunne produsere nok til å være relevante for samarbeidspartneren BASF. Han påpeker at BASF bruker 20 millioner fat NAFTA hvert år.

- For å være relevante for dem må vi legge en plan for å greie å produsere en til to millioner tonn. Vi må nå prøve å legge en plan for å bygge 10 til 15 anlegg over de neste fem til seks årene. Det er det vi må prøve å få til i neste fase, sier Bøhn.

Quantafuel har den siste uken steget over 65 prosent og er opp nesten 190 prosent den siste måneden. På spørsmål om hvordan selskapet vil utnytte kursutviklingen sier Bøhn at det ikke er tatt noen beslutning, men at responsen fra markedet er hyggelig.

- Vi har fått en veldig hyggelig stigning og verdifastsetting og det må vi se om vi kan utnytte naturligvis, sier han.

Det er flere måter å gjøre det på, fortsetter han.

- For det første har man tilgang (access) til kapital på en helt annen måte enn tidligere og det andre er at vi kan se på å kjøpe andre selskaper vi mener passer inn i vår forretningsmodell. Vi må evne å ha en kommersiell og en finansiell strategi. Det er klart at den verdien og interessen vi har gir oss muligheter, sier han avslutningsvis.

perstefan.praesterud@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70




Da kan dere begynne å regne på skikkelige tall.


De har ambisjoner. De har kapitalsterke eiere. Ja sky's the limit.

De må opp i to millioner tonn nafta. 4-10 fabrikker neste 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2020 kl 12:24 5970

Det viktigste her er dette:

..."Det verste døgnet er bak oss og vi er veldig fornøyde med at det fungerer så bra".

Gratulerer til Bøhn, BASF og Co.!!! Dette går rette veien.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Sydney
09.09.2020 kl 12:35 5846

Ja det og at de er så ekspansjonsklare. Veldig spennende. De hviler ikke på laurbæra.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.09.2020 kl 12:46 5749

48 tonn nafta pr døgn, gir ca 50 mill. i salgsinntekter pr. år.
Hva blir kostnaden med å produsere dette, thats the question!
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2020 kl 12:50 5699

Når Bøhn & Co. kan se at dette fungerer som det skal i full produksjon, så tror jeg at ekspansjonen vil skje fortere enn de forteller nå

BASF ønsker mye grønn nafta så fort som mulig, dette markedet er nesten umettelig (tenk bl. a. Nestle). Og VITOL ønsker sikkert også å være med på ekspansjon innenfor især grønn diesel og marinefuel. Og kanskje også flybensin på litt sikt?

Når Skive-fabrikken har fått det store OK-stempelet, så kan denne fabrikken "masseproduseres", og disse 20.000 tonns fabrikkmodulene kan settes opp "vegg-i-vegg" så de behandler opp til minst 200.000 tonn avfallsplast pr. år.

Jeg tror ikke det blir mangel på investorinteresse til disse fabrikkene framover. Direkte-avkastet fra disse blir meget attraktivt.
Ser fram til at QFUEL også melder om utlisensiering/JV framover med store industrielle partnere i bl.a. USA og Asia/India/Kina/Afrika/Syd-Amerika.

Mye avfallsplast å gå i gang med der...
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2020 kl 15:12 5418

For å ta unna alt plastavfallet i Danmark, trengs det 4 anlegg med kapasitet på 100.000 tonn plastavfall per år og anlegg.
http://vxz.eu/2020-01-17__QFUEL-potensial_for_3000+_fabrikker

Med 5,8 millioner innbyggere i Danmark, mot 83,0 millioner innbyggere i Tyskland, gir det at for å ta unna alt plastavfallet i Tyskland, trengs det 14,3 ganger så mange anlegg som i Danmark = 57 anlegg med kapasitet på 100.000 tonn plastavfall per år og anlegg.

For at BASF skal oppfylle lovnadene sine til Tyske myndigheter, bør de anleggene være på plass senest i 2026.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2020 kl 15:15 5355

Spørs vel ikke om de må ha en emi nå vel?
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.09.2020 kl 15:20 5295

Jeg vil anta at det er selvsagt at Quantafuel utnytter muligheten i disse dager, denne uken, til å hente inn arbeidskapital for kommende tider, og argumenterer det inn som vekstkapital basert på at man har oppnådd en slags milepæl ved oppstart siste døgn.
Det vil nesten være tidenes ledelsesglipp om man ikke utnytter markedet nå!
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2020 kl 15:20 5272

Alle som følger med, vet at det kommer en emi senest ifm flytting til "hovedlisten", har CEO Bøhn sagt mange ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.09.2020 kl 15:32 5153

Marketwatch, kostnaden blir vel fordelt på diskontert kost av produksjonslokaler og utstyr, energitilførsel samt destilleringsprosessen.
Med konkurrerende råoljepris under 1,8 kroner pr liter, så er kanskje endog 50 mill for en 60.000 liter døgnproduksjon i høyeste laget.

Min påstand er at fabrikkdriften med 60.000 liter i døgnproduksjon, om den kan gjøres med 15 personer, vil trekke tett oppunder kost på 50 mill all inclusive.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
bj111
09.09.2020 kl 15:38 5091

50 mill pr år gjør vel at dagens mcap er litt for høy eller? Virker som en boble om en ikke kan forvente iallefall 10 ganger mer enn dette for produksjonen er neppe gratis. Jeg vet ikke men dette høres ut som et farlig case å gå inn på med dagens mcap.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
nokia123
09.09.2020 kl 15:42 5055

Hegnar beviser nok en gang på sending at han er helt på trynet - se sending i dag - han får holde seg til Hurtigruta og det som skjer der - herregud for en fyr
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Focus15
09.09.2020 kl 15:43 5041

Matematikken får rett til slutt. Innen den tid kan boblen vokse seg svær.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
bj111
09.09.2020 kl 15:47 5015

Ja bevares det kan være gode penger å hente i en boble så lenge man er klar over at det er akkurat hva det er og ikke forelsker seg i aksjen med den tro at det skal nå Eqinor verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 02:27 Du må logge inn for å svare
Focus15
09.09.2020 kl 15:50 5177

Det gjelder og hoppe av toget i tide hvis man skal realisere gevinst.
Møre75
09.09.2020 kl 15:51 5165

Ser no ut som viljen til å holde den rundt 72 kr er til stede
Herman*
09.09.2020 kl 15:54 5124

Jeg ble skuffet over ambisjonsnivået som Bøhn uttrykker her. Har tatt gevinst (200%), men kjøper meg gjerne inn igjen hvis jeg finner det for godt. 1-2 mill fat i Europa er jo bare en liten del av markedet. Selvsagt kan ambisjonene oppjusteres, og selskapet går uansett en spennende periode i møte. Se på NEL...
bj111
09.09.2020 kl 15:58 5093

Selskapet er spennende men det betyr ikke at de kan forsvare den verdien de har i dag. Jeg syntes det er utrolig spennende med nye måter å bruke avfall på men tar ikke noen inngang i denne nå for ønsker ikke mer skattefradrag.
Slettet bruker
09.09.2020 kl 16:23 4985

Ifølge artikkelen under bruker BASF 20 millioner fat NAFTA hvert år. Med 159 liter i et fat = 3 180 000 000 liter Nafta/år.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/09/09/7565051/quantafuel-starter-driften-forsiktig
(KAN LESES UTEN ABONNEMENT)
https://www.unitjuggler.com/convert-volume-from-bbl-to-l.html

Ifølge samme artikkel, produserer Skive (20.000 tonn plastavfall/år) 60.000 liter olje/dag. Med 50% Nafta = 30.000 liter Nafta/dag.
http://cqz.eu/2020-03-30__QFUEL-refining_naphtha-for-BASF_vs_diesel-for-VITOL[2019-09-19]_V

Et 100.000 tonn plastavfall/år anlegg (5x Skive) = 150.000 liter Nafta/dag = 54 750 000 liter Nafta/år.

3 180 000 000 liter Nafta/år / 54 750 000 liter Nafta/år = 58x 100.000 tonn plastavfall/år anlegg
= det som trengs for å kjemisk resirkulere alt plastavfall i Tyskland.

Redigert 17.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
09.09.2020 kl 16:33 4872

Spot-On,

Det var så og så null interesse i sluttauksjonen legger vi dagens omsetning til grunn. De siste dager har 10 tusenvis av småsparere kjøpt av smarte penger som har tatt en exit.

Nå skal det hentes penger på de små sin bekostning gjennom utvanning - ære være de små som skal bli enda fattigere.... ;)
Redigert 09.09.2020 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Nanoq
09.09.2020 kl 16:37 4820

Han og Spetalen bør holde seg fra - offentlig i media - å kommentere selskaper og markeder som de ikke har innsikt i og forstand på

om et år eller to blir disse to nødt til å innrømme at dette selskapet går en meget profitabel framtid i møte - og med merkbare positive konsekvenser for det globale miljøet og klimaet.

Håper de lager en TV-utsendelse den dagen de går til bekjennelse, det blir en av mine TV-favoritt-programmer.

Noen - som disse to - er bare utrolig arrogante og langsomme til å oppfatte potensialet i en virksomhet.
Redigert 09.09.2020 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Aaleby
09.09.2020 kl 16:42 4786

Hadde vært noe useriøst om det fra selskapets side ble proklamert ambisjoner om å teppebelegge verden med fabrikker de neste ti årene. Tror nok det er smart av Bøhn å gå ut forsiktig heller enn å bidra til å skape en sprekkferdig boble.
Nybraaten
09.09.2020 kl 16:43 4765

Syntes det er ærgeligt at du ikke fik med dig opgangen, forstår godt at du er lidt bitter i dag
TheKurgan
09.09.2020 kl 19:13 4431

Oppsiden her er stor, uten tvil. Jeg er med og gleder meg vilt til fortsettelsen.
Men hvor spennende kan dette bli, hva er Qfuels UNO-X moment? Hvilke generelle «ulykker» var de redde for?
Så er jeg også spent på vår konkurransestilling ift resten av verden. Her har lille Norge allerede to flotte slike grønne selskper (tar med VOW her nå), så det er vel ikke trolig at resten av verden sitter å venter på at vi skal gjøre dette ferdig for å selv bli kunder!?
Herman*
09.09.2020 kl 19:19 4395

Jeg mener ikke at de skal skape falske forhåpninger i forhold til hvor raskt de kan bygge ut kapasiteten, men her snakker han jo om målsettingen langt frem i tid. I fjor sa de 2 mill tonn, og jeg trodde de hadde mye høyere ambisjoner i lys av at BASF har et umettelig behov. Så 1-2 mill tonn er skuffende å ha som målsetting i Europa, men jeg skal ikke snakk ned selskapet bare fordi jeg nå er ute. NEL prises til 30 milliarder, se hva de har av inntekter flere år etter kommersialisering....ikke mye.
Aaleby
09.09.2020 kl 20:05 4240

Handler vel om målsetting basert på de samarbeidspartnerene som allerede er i boks per dag. Ingen selskap ønsker å være bakstreversk hva ekspandering angår og slik jeg har tolket Bøhn er han svært klar over at det vil bli et jag de neste årene om å ta mest mulig markedsandeler mens bransjen fortsatt befinner seg i babyfasen. Enig i din bekymring, men tror man skal være forsiktig med å tenke at noe som helst er skrevet i stein.
europa
09.09.2020 kl 20:21 4184

Vent til i morgen tidlig møregutt.
Møre75
09.09.2020 kl 20:23 4166

Da starter vi på 80 🤣
Sickip
09.09.2020 kl 20:31 4126

Møre75, ja faktisk det tror jeg den gjør :):) Den ligger fint i løypa på Tradegate! Grønn dag etter en slik dag som dette indikerer videre oppgang:D
Slettet bruker
09.09.2020 kl 21:46 3955

DnB kom med ny analyse for to dager siden. Da har de oppdatert forutsetninger for salgspris og input-kostnad. De regner usd 735 per tonn som realistisk pris på output. De regner usd 30 per tonn råvarekostnad, men den kan også bli null eller negativ fordi Qfuel får betalt for å ta i mot plast. Hvis de tar mål av seg til å produsere to millioner tonn så vil salgsinntekten være formidable 2 000 000 * usd 735 = 1 470 000 000, altså nesten 1,5 milliarder usd. Per år!. Jeg må regne videre på Ebitda og overskudd og planene for nybygg, men det er klart at hvis teknologien nå bekreftes, så blir dette en kjempebedrift med mulighet for meget gode overskudd.
Slettet bruker
09.09.2020 kl 21:59 3870

I 2022 regner DNB (analyse 7.9.) med at følgende anlegg produserer: Skive 1:20 000 tonn per år, Replast Norge 15 000 tonn, Skive 2: 80 000 tonn, og et av de store anleggene for Vitol/BASF et halvår: 50 000 tonn. DNB beregner da et overskudd på 237 millioner til Qfuel etter skatt. Qfuel er ikke lenger et luftslott med planer om «en eller annen gang». Nå kan de rulle ut planene anlegg for anlegg og det vil gi overskudd allerede i 2022.
Anywhere
10.09.2020 kl 08:46 3505

Ekstra,
med godt 160.000 tonn kan man regne med omsetning på opp mot 400 mill NOK for det som DNB vurderer for 2022.
Pr kost slik vi kjenner det i dag, klarer man ikke få en resultatgrad på 60%, om man skal bruke DNB sin overskuddsvurdering. Det må være tall som er tatt ut fra regneark der kun to faktorer er brukt; salgspris og kostnaden for den totale raåvareforedlingen....Man har tydeligvis glemt investeringer, driftskost, avskriving, diskonteringer osv. Det er ikke no-cost å bygge hverken fabrikker eller selve produksjonslinjene.....
Slettet bruker
10.09.2020 kl 09:01 3398

Du regner tydeligvis annerledes enn DNB. Hvis vi aksepterer forutsetningen om 735 usd per tonn output og dollarkurs kr 9, så blir ikke det 400 mill NOK som du skriver, men 160 000 *735*9 = 1 058 400, altså over milliarden. For 2022 har DNB NOK 887 mill i inntekt,628 i Ebitda, 555 i Ebit, 511 i overskudd før skatt. Så regner DNB inn skatt og bidragene som partnerne skal ha og ender opp med 237 mill i overskudd etter skatt. DNB og analytiker Jørgen Lian har fulgt selskapet en stund og gjort flere gjennomarbeidede analyser. Jeg stoler på regneferdighetene deres, så usikkerheten er kun knyttet til forutsetningene. Jeg vet bare at de har brukt lengre tid på å studere forutsetningene enn det jeg har gjort.
Anywhere
10.09.2020 kl 09:17 3323

Tja, hvem er det man skal overbevise om å betale dobbel pris for råvarene i forhold til å foreløpig hente overskuddsolje til halvparten av prisen som ligger som forutsetning. Jeg må også minne om at den lille fabrikken i Damark som nå lager noen hundre lite oljer har kostet godt over 450 millioner før så mye som en dråpe er laget, og hva er videre driftskost?? Hva koster nye, og større fabrikker??
DnB mangler mye i sine forutsetninger, og har tatt som forutsetning at markedet betaler ekstrem premium for innsamlet plast og oljeprodukter produsert fra dette. Hvorfor skal markedet egentlig det??
Slettet bruker
10.09.2020 kl 09:21 3287

Hvordan er det med tilskudd fra EU ?
Nanoq
10.09.2020 kl 09:28 3251

Hvorfor skal markedet egentlig det?? spør du...

Markedet/forbrukerne skal/vil betale mer for produkter fra den sirkulære økonomien fordi framtida vår avhenger av det, avhenger av at vi har mye storre fokus på bl.a. klima og miljø og er villige til at det vil koste ekstra. (Tenk CO2/global oppvarming, havstigning, microplast i alle organismer m.m.m.)

Hvis ikke, så kollapser det meste i overskuelig framtid,
Slettet bruker
10.09.2020 kl 09:32 3226

Reguleringer i EU gjør at resirkulerte produkter får høyere pris enn "jomfruproduktene". Bøhn har flere ganger forklart dette, jeg husker spesielt i podcasten fra april. Jeg tar det derfor for god fisk når DNB setter navnet sitt på en rapport som har bygget på disse forutsetningene.
Slettet bruker
10.09.2020 kl 09:36 3193

Jeg har litt QFUEL-aksjer, men det er en ting som skurrer.

Om dette er så forbanna smart og det blir gratis penger til alle, hvorfor har ingen andre lykkes tidligere? Plastprodusentene har alltid visst om denne muligheten, men ikke gjort noe?
Anywhere
10.09.2020 kl 09:36 3188

Vel, nafta ble på det internasjonale markedet ble solgt for 150 USD pr tonn i mai år, i dag ligger prisen på 360. En gang siste 5 år har prisen vært oppunder 700 dollar, men har snittmessig sirkulert omkring 400, og er et resultat av underliggende pris på råolje...Så om markedet er villig til å betale en premium på omkring 100% for nafta fra resirkulert plast fremfor overskuddsolje gjenstår å se.....Det blir i prinsippet den samme slutt-forurensing i atmosfæren...