Intrinsic Value


Slik jeg forstår denne aksjen er dette både en oppkjøpskandidat eller en aksje som kan fortsette opp basert på egen kontantstrøm. Selskapet driftes tilsynelatende godt og med gode finansielle disponeringer. Må være en av de mest interessante aksjene på Oslo Børs.
zomi
09.09.2020 kl 21:19 8461

Det er nok mange på forumet her som støtter alt du nevner. På mellomlang og lang sikt kan dette bli en stor suksess. Spesielt det at det er mange gamle skip på vannet, samtidig som det er få nybygg i ordreboken, gjør at jeg har mer enn god tro på dette caset.
ks1977
10.09.2020 kl 09:34 8182

HUNT er min personlige favoritt, men dette kommer helt an på tidshorisonten din. HUNT er en fin oppkjøpskandidat, og Fredly har ikke tenkt å leke reder så det ligger i kortene etterhvert, men jeg tviler sterkt på at det blir noe salg på kort horisont - vi må nok vente til markedet tar seg opp igjen før det skjer. Tipper tidligst H2/2021, men kanskje senere.

Frem til da så har jeg stor tro på at selskapet vil fortsette å drives godt. Pr i dag så rapporterer HUNT at de har en fordel på 5kUSD/dag for drivstoff (type&forbruk), mens forventningene er økte oljepriser og også økt prisforskjell mellom bunkerstypene, noe som vil gi HUNT enda større fordel (dog er det ikke forventet at fordelen blir langt på nær så stor som den var i Q1).

Ulempen med HUNT er at de, pr i dag, ikke gir utbytte. Den dagen de starter med utbytte så blir det langt mer attraktivt å sitte long her, for selv med (forventede) lave rater i 2021 så bør HUNT kunne inn en hyggelig andel av markedsverdien sin.

Det er iķke sikkert det vil komme kvartalsutbytter. Hunter er egentlig et investeringsselskap som har investert i tankbåter på grunn av imo2020. Hunter er kanskje mere likt et oppkjøpsfond som sitter på assets,videreutvikler så selger og casher inn !.
Jeg tror de vil bruke cashflow til å nedbetale båtene så selge Hunter Tankers og utbetale all likviditeten til eieren dvs Hunter Group. Hunter Group kan du reinvestere i nye asset plays.
Men vi får se. Det er ihvertfall etter min vurdering bare å sitte å vente her til verdiene skal deles ut etterhvert.
Redigert 10.09.2020 kl 13:19 Du må logge inn for å svare

Du har jo ikke forstått stort, oppkjøp skjer ikke når markedet tar seg opp slik du forestiller deg, det skjer når markedet ligger nede.

Ts, hva mener du med videre opp? Denne har ikke gått opp, aksjekursen er akkurat den samme nå som når Fredly solgte inn veftskontraktene i markedet.
nå er skipene motatt og seiler med god inntjening, samtidig som gjelden minsker.
Stabilt sideleie i 2,5 år, bortsett fra et hopp der kjendisene solgte seg ut og etterlot amatørene i saksa.
Fra plan til rederi på samme prising, trolig dukker bjellesau etter bjellesau atter opp på aksjelistene nå i høst.

Fordelen med Hunt er at de ikke betaler utbytte, benytter pengene på nebetaling av gjeld i denne fasen, jo mer gjeld de betaler ned jo mer attraktive er de for oppkjøp.
Oppkjøps kandidat? Vil vel tro det ja ,mer en noen gang forøvrig, de store Vlcc selskapene har bedre balanse nå en noen gang etter den gode inntjeningen de siste 2 år.
Redigert 10.09.2020 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
zomi
10.09.2020 kl 15:39 7764

ks1977 tenker helt riktig! Og han argumenterer hele tiden svært godt for sine innspill. AF vil selvsagt ikke selge i 2020, og sikkert ikke i 2021, slik sett tenker også jeg at 2022 kan være et aktuelt salgsår, ettersom man (JH og flere) ser for seg knallmarked i 2023 og 2024. Det kan jo også tenkes at AF tar med deler av en evt. supersyklus i 2023 før han selger. Jeg ser heller ingen grunn til at Hunt ikke skal betale ut utbytte i 2020/2021. Dette kan være en fin trigger både for å gjøre aksjen mer attraktiv for langsiktige, sterke investorer, og det vil også gi litt næring (kontanter) og fuel (sterkere kursutvikling) for eksisterende aksjonærer,

Problemet med diskusjonen mellom deg og en del andre på forumet, er kanskje at vi har et veldig forskjellig tidsperspektiv på våre investeringer i Hunt.

At amatørene sitter i saksa, og tidligere kommentarer om at AF sitter i gjørma, har ingenting med den virkelige verden å gjøre, men det er vel nivået man kan forvente på innspill fra deg og kameler.
Redigert 10.09.2020 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Argus
10.09.2020 kl 15:56 7796

Jeg skjønner at de som er langsiktige, altså over 2-3 år, har tro på utbytte. Ikke minst fordi Fredly har uttalt det ved minst to anledninger det siste året.

Men fordi han bevisst unngår å si når det vil skje, drar han med seg aksjonærer som ellers ikke ville ha sittet i selskapet. Når du tror at utbytte vil bli utbetalt i 2. kvartal 2020, deretter i 3. kvartal i 2020, uten at noe skjer, mister man tilliten. Derfor vil veldig mye avhenge av om det blir noe utbytte i 3. kvartal. Uten det tror jeg mange vil trekke seg ut. Folk flest er ikke interessert i å sitte i et selskap som enten bare faller i kurs eller ligger flatt over lang tid. Da trekker man seg ut og overlater arenaen til andre, slik som i mitt tilfelle.

Forøvrig ser jeg hovedindeksen har reagert ned og at vi har fått et salgssignal på Oslo Børs. Det passer godt med mitt fundamentale syn på verdensmarkedet: Når vi nærmer oss valget i USA, vil veldig mye avhenge av om Trump faller på meningsmålingene. Siger skeptikerne, vil det slå ut negativt for børsen. Det rare er at invevstorer flest i USA og i resten av verden har klokketro på ham fordi han støtter mer opp om børsen enn andre presidenter har gjort. Selvom personene i de store selskapene kanskje ikke har sympati for ham personlig. For mange amerikanere kan Biden fremstå som eneste alternativ nå etter virusskandalen i går, men samtidig vil man ikke ha så stor tro på Biden som positiv børspåvirker. Biden som president er så absolutt å ønske, men som investor bør man være klar over at tiden frem til - og etter valget - kan gi store nagtive utslag. Derfor har jeg solgt meg ut av alle selskaper og avventer sitasjonen.

Men også fordi pandemien MÅ slå negativt ut på børsen. I GB er opptil 90% av restaurantene nesten uten gjester. Og lignende tilstander har man over hele fjøla. Når resultatene strømmer inn til børsene i oktober/november, vil det være så mye negativt at alle aksjer mer eller mindre vil bli påvirket.

Derfor: Mitt råd er: Ligg unna børsen i tiden fremover!
Redigert 10.09.2020 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
kavala
10.09.2020 kl 16:13 7748

Hunter er et investeringsselskap i fölge deres hjemmeside, inget annet. Gruppen så muligheter og kjöpte VLCC'er vel vitende om at tank markedet etter IMO 2020 ville före til scrapping av gammel tonnasje og vips så har gruppen "by coincident" nye skip og selge. Smart, men det tar kapital og komme dit. Utbytte?, det tar tid för vi er der tror jeg, mitt håp er oppkjöp.
kamelen
10.09.2020 kl 22:03 7490

Det er ganske hysterisk måten de same personene om igjen og om igjen har behov for å overbevise seg selv eller hva det er men morsomt er det allikevel.

Går ut ifra måten dere skriver på at dere begge jobber og sitter høgt innad i shipping sektoren, da dere til tross for skivebom på skivebom gjentatte ganger vett alt enda. (Hvordan har det påvirket kontoen om jeg ydmykt kan spør om det) siden dere vett alt og hvordan ting går så er det vel det enkleste i verden det for dere å tjene penger på dette her.
Redigert 10.09.2020 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
zomi
10.09.2020 kl 22:43 7375

Kontoen har det helt fint takk, og den forventer storinnrykk av cash fra Hunt om 2-3 år :) Det jeg/vi gjør, er kun å synligjøre at Hunt caset ser ut til å være i rute, med dertil tilhørende begrunnelser og siste nytt om marked og annet.
Det er nok andre på forumet som fremstår langt mer hysterisk :)
Redigert 10.09.2020 kl 22:44 Du må logge inn for å svare

My rart en leser Kamelen, og dette er fra skrikhalser som har skreket hele vegen ned fra 6 kr om hvor rimelig det hele tiden var.
At enkelte av disse nå også har blitt skeptiske, og noen også solgt seg ut er et godt tegn for aksjen.

Jeg tenker AF hadde vert rask på labben om et Vlcc selskap nå hadde klasket 1/2 parten cashen på bordet og tilbudt resten i aksjer i et stort vlcc selskap.
Kjenner i alle fall til et Vlcc selskap som har mandat til å trykke opp et godt antall egne aksjer, men det er en annen historie.

De som tror at Hunt event blir spist når aksjekursen stiger til 6 tror jeg tar grundige feil, det ville i så fall vøre helt høl i hue og dårlig forretning for en kjøper,
helt koko egentlig.
Redigert 10.09.2020 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Ole86
11.09.2020 kl 07:16 7064

VLCC pris på ca 105 mill Dollar tilsier en kurs på 6kr. Det ble solgt VLCC for høyere pris enn dette i fjor. Spetalen og flere andre betalte 106 mill dollar for et skip som er identisk med Hunter sine.

Vil ikke si at et salg på kurs 6kr er helt umulig. Spesielt om man tar høyde for at det stadig seiles inn mer cash i selskapet.

Du skjønte sikkert hva jeg mente Ole85,
En eventuell oppkjøper venter ikke til selskapet stiger i verdi og markedet blir hot, de vil selvf prøve seg når selskapet ligger i dvale og selskapet fortsatt prises av markedet som 7 langt frem i tid leverte DSME vlcc skip.

Dette sa forøvrig Fedly ang pris på Hunter for en tid tilbake da Frontline sto i ca 100kr.
– Det ser veldig bra ut, men hvis Hunter skulle prises som Frontline, ville kursen stått i 8 kroner, selv om jeg vet at Frontline er tankmarkedets eneste blue-chip-aksje, sier Fredly til FA.

Redigert 11.09.2020 kl 08:08 Du må logge inn for å svare

Kursen er som den er. For de som prøver å hoppe inn og ut spiller ikke det noen rolle da det er svingningene opp og ned som betyr noe, ikke verdien på selskapet.
Det fine er at man ikke må selge til alle de tusenvis av kjøpstilbud børsen gir hver dag man kan bestemme å takke nei til dårlige tilbud. Ingen kan spå kursen i Hunter,. Under finanskrisen kunne man også kjøpe DNB til 35 kr noen måneder. Mange solgte seg ut da også, Tiden får vise hva Hunter blir verdt når vi er ute av pandemien. i mellomtiden tjener de uhorvelige mye penger.
zomi
11.09.2020 kl 09:23 6764

Dagens historisk svake krone vil vedvare de neste tre årene, ifølge SSB. Her er det bare å håpe at SSB får rett!
Ole86
11.09.2020 kl 10:20 6644

Om en reder kunne kjøpt skipene til Hunter på NAV tilsvarende dagens kurs så hadde de vært solgt allerede, for da hadde de vært solgt med en enorm rabatt.

Historien viser at når ratene er veldig gode så handler rederne for å utnytte dette. (Dessverre ofte litt for mye nybygg) Når ratene tar seg opp igjen tror jeg at det samme vil skje igjen, bare at denne gangen vil det være tonnasje som er tilgjengelig i markedet som handles i størst grad. (Lite nybygg pga IMO2030.)

Et rederi som Frontline som handles på et premium kan fint betale NAV for skipene og komme godt ut av det om de betaler en andel i egne aksjer, da aksjen deres ofte handles 20% over NAV i et godt marked.

Hele poenget mitt er at jeg synes Hunter er billig nå og har veldig vanskelig for å se for meg at man ikke sitter godt i penga om 1-2 år om man handler på dagens nivåer.

Hva dere tradere gjør og synes er for meg helt uinteressant. Forumet burde helst være delt i tradere og investorer for min del.
kamelen
11.09.2020 kl 10:30 6612

''Det er på grunn av high risk. Vi sprer oss. Jeg tenker på jentene. Jeg vil ikke at de skal oppleve det samme som jeg har vært igjennom. Sånne svingninger hele tiden. Vi har nesten ikke tjent penger på shipping og offshore de siste årene, tro det eller ei. Det er en farlig bransje altså. Livsfarlig.''

Fra Mr shipping himself, Mr fredriksen, merk deg ordet - livsfarlig. Mon tro han tenker om det er så enkelt å regne frem 2+2 på kalkulatoren, skulle tro han har litt kunnskap om hva de går i.
Redigert 11.09.2020 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
kamelen
11.09.2020 kl 10:32 6606

Du har skjønt det, de same personene har skreket at dette er kjempe billig fordi de har regnet og plusset 2+2 på kalkulatoren siden den stod i 6 kr. Nå står den såvidt over 3 kr og de skriker enda om det same som om inntjening fra dag til dag baserer kursen, det er ganske morsomt, enkelte bare vil ikke lære tror jeg konklusjonen må være.
ks1977
11.09.2020 kl 11:02 6614

Artig å se at kommentar om skivebom kommer fra han som skulle skrive når kursen gikk under 3, noe den fortsatt ikke har gjort...

Ellers så har jeg ikke en eneste gang prøvd å spå kortsiktig kursutvikling på HUNT, tvert imot så har jeg sagt at det er utenfor mitt felt og tidshorisont.
Kortsiktig kursutvikling er ditt felt, og vi venter fortsatt på at kursen skal under 3 slik at du kan starte å skrive om HUNT igjen...

Ut over det så er investeringscaset inntakt for min tidshorisont (minst 1-3 år). Corona klusset til tidslinjen litt, men IMO2020 er fortsatt i spill og IMO2030 kommer stadig nærmere. HUNT har forøvrig navigert veldig godt så langt, og ligger an til å tjene penger i 2021 nærmest "uansett" marked - i motsetning til sine konkurrenter. Du må nok vente til tidshorisonten min er over før du kan oppsummere om caset virket eller ikke - ikke prakk din tradinghorisont på min investeringshorisont.

Jeg eier bare et selskap på OSE og det er Hunter. Posisjonen har blitt større jo rimeligere selskapet er blitt. Altså jeg kjøper flere aksjer når kursen går ned og ikke selger..
Jeg kommer aldri på mine investeringer og har pt ikke solgt en eierpost med tap. Jeg girer heller aldri og har aldri stop loss i mitt eierskap på selskapet.
Ole86
11.09.2020 kl 11:30 6536

Må si meg enig i alt ks1977 sier her.

Kamelen, det er kanskje greit å ha i bakhodet at Fredriksens forhold til risk har gått fra å seile i krigssoner og ha enorm gearing til å sitte med en spredd portefølje i en rekke selskaper. Han sitter fortsatt med en enorm posisjon i tank.
Jeg antar at de fleste på forumet eier flere aksjer enn kun tank og derfor også har spredd risiko.

Om man har lånt opp porteføljen sin for å daytrade Hunt, ja da sitter man med en ekstrem risiko. (Noe man gjør i de fleste selskaper som man velger å daytrade)
Sitter man med en tidshorisont på 1-3 år så er nedsiderisikoen veldig liten og oppsiden veldig stor. Alle fundamentale forhold tilsier at vi får en supersyklus i tank, kanskje den beste noen sinne. Slik jeg ser det kan caset kun ødelegges om rederne begynner å bestille mye nybygg, noe som er veldig lite sannsynlig pga IMO2030.

Jeg jobber selv i shippingsektoren. Var involvert under byggingen av Hunt sine skip, både med reder og DSME. Jobber daglig med IMO2020 og IMO2030 problemstillingen.

Kamelen, du må gjerne tro at jeg er en av de som står med 2+2 på kalkulatoren, men jeg har til gode å høre bra argumenter som er en reell trussel mot 1-3 år caset Hunter. Kom gjerne med de, for jeg vil høre alle sider.

Jeg kjøpte forøvrig Hunter lenge før de hadde et eneste skip på vannet, så jeg er heller ikke en av de som sitter med tap.
Reserven
09.10.2020 kl 13:25 5470

Siden dette er 100% klart meldepliktig insideinfo, og HUNT ikke har meldt noe, har jeg null tro på det. TradeWinds er dessverre blitt stadig mer som søsteravisen DN, en spekulativ klikk- & rykte-blekke med lite sannhetsgehalt, og et moderkonsern NHST Media Group som skriver stadig mer blodrøde tall.
https://no.wikipedia.org/wiki/NHST_Media_Group

Redigert 09.10.2020 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Reserven
09.10.2020 kl 13:31 5379

I begynnelsen av 2020 meldte TradeWinds også at Fredly hadde kjøpt en gammel VLCC privat som skulle innlemmes i HUNT, noe som viste seg å være 100% #FakeNews.
Null
09.10.2020 kl 13:32 5348

Jeg har også sett etter informasjon på meldepliktige sider finner ikke noe
Og sett inn på FA og E24 de har heller ikke tatt opp denne.

Håper som jeg skrev på en annen side at dette ikke er tilfelle, hverken med salg nå eller pris på 84.
Reserven hva vil du sette pris pr aksje på om 84 er rett pri spå alle 7 skip?

Pareto ute med oppdatering til kundene sine.. Tviler på at de ville gått ut med dette dersom det ikke lå noe bak.
Reserven
09.10.2020 kl 13:38 5266

(USD 84 mill * 7) - USD 343[restgjeld] = USD 245 mill
= NOK 2 256 450 000 (+ en del kontanter) / 575 362 013[antall aksjer] ≈ NOK 4 per aksje.
Se også:  https://finansavisen.no/forum/thread/113631/view/2524113

Redigert 09.10.2020 kl 13:46 Du må logge inn for å svare

Salget er "on Subs" det betyr at pris er avtalt og andre betingelser er avtalt, men salg ikke effektuert enda, sansynligvis er 10% innbetalt. Det som gjenstår er Buyers/sellers subjects som vanligvis inneholder Managment & Board approval og kanskje tilfredstillende innspeksjon av skip.
Redigert 09.10.2020 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Hydrant
09.10.2020 kl 13:49 5170

Det er vel nettopp rykter og ikke meldepliktig kontrakt. Men som noen sier pleier ryktene i shipping miljøet å stemme ganske godt. Blir spennende å se utover dagen på kursutvikling, og til uka om de lander en deal.
Reserven
09.10.2020 kl 13:55 5118

"on Subs" er også 100% klart meldepliktig ifølge Verdipapirhandelloven.
Jfr første melding om salg av et skip:  https://newsweb.oslobors.no/message/479509
Reserven
09.10.2020 kl 13:58 5079

Eneste som er fritatt for melding, er rene forhandlinger hvor ingenting er fastlagt skriftlig.
Reserven
09.10.2020 kl 14:00 5037

Uansett, HUNT stiger kraftig på ryktene.
RT:  3,47   +0,24   +7,43%
ks1977
09.10.2020 kl 14:17 4935

Finner timingen rar, spesielt siden HUNT har finansene på plass og ikke trenger å selge noe, men man vet jo aldri; HUNT er jo opportunistiske, og Mr Market har godt av en liten lærepenge en gang i blant (skjønt jeg personlig håper at dette er fake news - vent et år eller tre med å selge skip)

Dette minner meg om da Bergesen var "opportunistiske" rundt 2003, da de flippet endel tankskip de hadde handlet for rekordlave ca $67 millioner videre til bl.a. Fredriksen for en profit på $8-10 millioner dollar pr skip. Alle vet hva som skjedde etterpå? Markedet gikk til himmels og og skipene ble inntjent flere ganger. AF har ikke engang tjent på disse to skipene som nå selges grisebillig.
MrBurns
09.10.2020 kl 15:09 4748

Dette stikker definitivt hull på "boblen" om at Hunter-eventyret skulle være/bli så fantastisk... Elendig avkastning i forhold til risikoen...
Reserven
09.10.2020 kl 16:00 4616

Early birds har 60% avkastning  :)
Redigert 09.10.2020 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
MrBurns
10.10.2020 kl 12:53 4031

Fortsatt ikke sensasjonelt i forhold til tidsperspektiv og risiko.

Her tar du feil. Stor forskjell på å ha signert MoA og salg av skip "on subjects".

Gitt at ryktene om salg av to skip er riktige, er det fortsatt nok verdi igjen her. Om det kommer i form av utbytte er det Ok, antar denne er priset altfor lavt og at vi ser 5 kroner. Spennende!!!!!!