Intrinsic Value


Slik jeg forstår denne aksjen er dette både en oppkjøpskandidat eller en aksje som kan fortsette opp basert på egen kontantstrøm. Selskapet driftes tilsynelatende godt og med gode finansielle disponeringer. Må være en av de mest interessante aksjene på Oslo Børs.
Grylls
12.10.2020 kl 15:14 4801

Stiger nok ikke mot 5kr uten at det enten meldes om oppkjøp, eller at det er bedring for tankmarkedet i horisonten.
ks1977
12.10.2020 kl 15:38 4735

Ja, at vi ser 5kr (i år) tviler jeg meget sterkt på vil skje - selv om ryktene om salg bekreftes.

Ser også rykter om at det kan være snakk om 3-4 skip, men tror ikke at det heller vil hjelpe til å nå 5kr (med mindre evt salgsverdi er en del høyere enn det ryktene har det til).

Kan være at kursen skal et stykke opp, men for å nå 5kr så må nok ha en bedring i tankmarkedet som du skriver (i form av asset prices og/eller rater)
Grylls
12.10.2020 kl 15:42 4721

Hvor leser du disse ryktene?

TradeWinds har en artikkel i dag....
ks1977
12.10.2020 kl 17:46 4464

Dette var sitat av Pareto på Twitter; https://twitter.com/EivindEnd/status/1315558194173956097/photo/1

Jeg har dessverre ikke abonnement på Tradewinds, men denne er kanskje interessant å lese for de som har?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-sale-deals-highlight-disconnect-in-tanker-stock-prices/2-1-891281
JahMason
14.10.2020 kl 08:02 4031

Fearnley has Hunter's steel value pegged at NOK 4.20 ($0.46) per share, against an actual price of NOK 3.40 in Oslo on Monday morning

Kursen ligger vel rundt 3.30kr nå - burde klare å klatre opp mot 4kr hvis det skulle være noe hold i ryktene som salg av minst 2 skip.
Det er 21% å hente fra 3.30 til 4kr. Det er likevel under Fearnley, Pareto, DNB og Artic sine estimater :)
JahMason
16.10.2020 kl 12:08 3340

Nå har ryktene svirret i 1 uke. Media publisert 09.Okt. Skip "on subs" kan variere og ofte ta litt tid før bekreftet enten som solgt/ikke solgt.

Nærmer oss uansett en avklaring den ene eller andre veien for hver dag som går. Spennende!!

Vi får håpe de ikke selge båter.

.
Redigert 16.10.2020 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
mimer
16.10.2020 kl 18:04 2909

Hvorfor ikke?

Kanskje AF begynner å bli lei av tank?
Vanskelig å «grønnvaske»?

Freecashflow er vel typen som liker å sitte i et case i åresvis å vente på oppgang.

AF er ikke den typen tror jeg.
Gork
17.10.2020 kl 00:42 2527

Tror ikke at AF er fornøyd med 4,50 pr aksje, ved slakting, når kursen har vært 5,92 i år.

Hjelper ikke at AF er missfornøyd med aksjekursen, når markedet priser denne på 3kr og slik vil det vedvare, historikken viser det.

Han innser at noe må gjøres, så hva kan han gjøre bortsett fra å selge tonnasje? Ikke hyggelig å seile i vinter og neste sommer på 20-25 k rater med splitter ny tonnasje, det er ikke butikk, skipene taper seg mer en du tjener inn.



Redigert 17.10.2020 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
JahMason
17.10.2020 kl 10:03 2262

Fredly tenker penger og ville aldri seilt med 20K rater. Det blir 1yr / 2yr TC på 5-6 av 7 skip.

Går salget gjennom blir det 1yr TC på 3-4 av 5 skip. Selskapet tjener penger og skal tjene penger slik at det blir avkastning. Tipper det jobbes for salg av hele flåten kontenuerlig nå. Enten 2&2 skip eller hele selskapet!

Dette er en fin hedge mot dagens situasjon og usikkerhet i markedene.
Realiseres verdier går den opp.
Stenges samfunnet ned starter Contango markedet igjen og ratene går opp.

Enig, selg hele flåten og AF og de som kjøper på dagens markedskurs har tjent gode penger.
Det finne utallige enklere måter å tjene penger på, en å selge stål med gevinst.

Redigert 17.10.2020 kl 13:28 Du må logge inn for å svare

AF sitter som regel ikke lenge nei i sine case. Men dette caset er litt spesielt da dette er noe han ikke har gjort før. Dette var et bet på imo2020 i egen regi....
Covid 19 satte en stopper for caset dessvere. Men Hunter Group er nok et litt lengere prosjekt enn normalt for AF. Dette er på sett og hvis hans eget børs instrument for bets i diverse bransjer og muligheter
Derfor er jeg long i ordets rette forstand. Hunter Group vil ikke bli oppløst selv om Hunter tankers selger alle skipene. Da tror jeg AF vil gå inn i andre områder/selskaper i regi Hunter Group.
Redigert 18.10.2020 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.10.2020 kl 10:03 1174

Er vel litt tidlig å si at Covid-19 satte en stopper for caset vel? Med mindre tidshorisonten var 2020 da.

Klart, dersom verden går inn i en langvarig DEpresjon og/eller at verdens oljeforbruk på mirakuløst vis tar seg en kraftig permanent knekk (på tross av all innsprøyting inn i verdens økonomier), samtidig som at IMO skroter IMO2030, så vil Covid-19 virkelig ha satt en stopper for caset.

Pr i dag så ser det for meg ut som at Covid-19 har forsinket caset, men sannsynligvis også endret utfallet noe - skjønt om det er i favør eller disfavør de med mellomlang/lang sikt er jeg usikker på (skulle ratene fortsette å skrape bunn så bør det oppmuntre til mer/raskere skraping enn hva vi ellers ville hatt uten Covid-19).

Ellers så virker det som at det er stadig mer snakk om det grønne skiftet fra både EU, IMO, charterer osv, hvilket kan bety at det iverksettes enda flere/raskere regler/avgifter med "tilbakevirkende" kraft i favør ECO (tenker da spesielt på CO2-avgift). Det vil i så fall gjøre caset mer aktuelt enn før Covid-19.

AF har et mål som investor. Avkastning. Hvordan dette kommer tror jeg han har et aktivt forhold til. Fyren er svært oppegående/trolig Norges beste investor. Jeg er overbevist om at han tjener penger på denne handelen. Mener å huske dette er hans største investering (les...vekting av midler rundt det man tror mest på). Caset regnes hjem, og kommer til å gi avkastning!
Gork
19.10.2020 kl 15:04 937

Ifølge Tradewinds, er salg på dette tidspunkt ikke det smarteste:
https://www.tradewindsnews.com/news/shipping-set-for-boom-decade-due-to-under-investment-in-new-ships-says-cleaves/2-1-891595
Heller bestille flere.....

Imo2030 er flaskehalsen, reglene er ikke klare ennu.
Redigert 19.10.2020 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Argus
19.10.2020 kl 16:05 815

Det hender at investeringer ikke ble slik man trodde. Les: Hunter Groups kjøp av skip.

Da kan det være bedre å komme seg ut uten nærmere tidstap for å frigjøre midler. Jeg tenkte dette med en gang jeg så noen skrive om 2030.

Hvem har en slik tidshorisont på sine investeringer i disse usikre tider????
Redigert 19.10.2020 kl 16:06 Du må logge inn for å svare

Ingen i shipping har slik tidshorisnt, selg stålet og ta gevinst.

Fredriksen og alle de andre store rederne har enda lengere tidshorisont i tank, mens så er de milliardærer i dollar da pga det...
Argus
19.10.2020 kl 22:38 493


Det er korrekt. Forskjellen på de store rederne og oss andre er vel at de selv foretar investeringene som de har full kontroll over, kanskje med unntak av långiverne, mens vi investerer i hva andre gjør -og ikke minst hva de ikke gjør. Siden dette er en Hunter-tråd, er det naturlig å vise til at mange har investert i Hunter pga. løftet om utbytte, et utbytte som ikke nevnes lenger. At nedbetaling av lån er bra for selskapet, er ikke vesentlig i denne sammenheng. Uten kursstigning og uten utbytte har Hunter hittil vært lite spennende. Avance og Napatech har gitt helt andre avkastninger på bare kort tid. Lykke til med Hunter, med ønske om snarlig kursoppgang.

Hadde vært rått med melding om salg av 4 båter før fredag.

Ukens drøm. Tror det er et fint tidspunkt å frigjøre litt kapital på. Før valget som "alle" dpår blir turbulent.