"Fast track" for australske AIE i Port Kembla

Garderobemannen
HLNG 18.09.2018 kl 13:40 1061

En kontrakt som etter mitt syn er interessant, ble kjent i markedet den 20.8.2018. Dette er foreløpig et anbud fra Australian Industrial Energy (AIE) som HLNG har vunnet, men som ennå ikke er børsmeldt. Anbudet gjelder en langvarig FSRU-kontrakt for en LNG-terminal som planlegges forankret i Australias Port Kemblas indre havn, for å levere LNG til Australias marked på østkysten (New South Wales), på et årlig nivå av mer enn 100 petajoule, tilsvarende mer enn 70 % av NSWs energibehov.

AIE er et konsortium etablert av det australske energiselskapet Squadron Energy (ledes av den australske milliardæren Andrew Forrest – en lokal «Røkke»-variant), verdens største innkjøper av LNG-gass - Japanske JERA Co (Tokyo Electric) og den japanske finansgruppen Marubeni Group. Det er derfor svært seriøse aktører som står bak dette prosjektet.

Det gjenstår fortsatt å oppnå lokale godkjennelser av myndighetene i NSW, noe som forklarer hvorfor HLNG ennå ikke har børsmeldt dette. I motsetning til de øvrige landene hvor HLNG tidligere har vunnet anbud, men som så har blitt så vesentlig forsinket at de har rent ut i sanden, representerer Australia en vesentlig lavere politisk risiko. Viktig er det dessuten at tillatelsen AIE trenger fra delstatsmyndighetene i NSW følger en «fast track» siden dette er en «critical state significant infrastructure». Planlagt oppstart er første/andre kvartal i 2020, noe som vil passe som hånd i hanske for når FSRU nr 9 går av sitt 15 mdr time charter med Naturgy i mars 2020. Port Kembla er til orientering Australias største havn for bilimport, og også en av de største eksporthavner for kull og kornfrakt. FSRU’en er tenkt tilknyttet gjennom en rørledning fra havnen, til den eksisterende gasstransportstrukturen som befinner seg på østkysten omtrent 10 km unna.

Årsaken til at HLNG vant dette anbudet var ikke at de leverte det rimeligste anbudet (selv om det var konkurransedyktig). Konsortiet har også lagt stor vekt på at HLNG har verdens største og mest teknologisk avanserte flåte, og at de har et høyt fokus på HMS (HSSEQ). Store aktører i økonomisk utviklede stater som Australia, vet at dette er faktorer de må legge vekt på for å få nødvendige tillatelser fra myndighetene. I Norge har investorer for lett å glemme at HLNG faktisk internasjonalt er å anse som den største og mest teknologisk avanserte FSRU-aktøren. Høegh-gruppen er anerkjent som en pioner i internasjonal shipping, etter å ha påbegynt sine operasjoner for nesten 100 år siden, og har levert høyt spesialiserte tjenester innen LNGC og regasifisering i mer enn 40 år. HLNG er den markedsledende aktøren i FSRU-markedet, og står for en tredjedel av den eksisterende FSRU-flåten. Dette er faktorer som teller mye når velutviklede økonomier som Australia, og senere flere europeiske aktører, herunder Kroatia, skal foreta sine valg.
Redigert 22.09.2018 kl 05:01 Du må logge inn for å svare