REC - Tesla Battery Day 2020 - silicon-anode batteries

ecb
REC 10.09.2020 kl 12:31 26891

"Torvund said REC is in talks with three different battery makers and several large auto makers for pilot projects to test silicon-anode batteries in Moses Lake. If successful, Torvund said a battery maker would need at least 10,000 metric tons of silane gas, and would need to be located in Moses Lake."

Tesla Battery Day 2020: Big Elon Musk EV Announcements Expected On September 22:
“Developed on a patented technology platform that includes a 100% silicon nanowire anode, Amprius Technologies batteries provide significantly more energy and power with less weight and volume than any other lithium-ion battery technology. Amprius Technologies batteries provide up to 50% higher energy density than standard lithium ion batteries with carbon anodes”

https://electrek.co/2020/08/24/tesla-teases-nanowire-technology-battery-day/

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 11:26 13731

Spennende med artikkelen fra USA om at REC Silicon får en ny nabo på nabotomta i Moses Lake, og som nevner at de kan bli en ny samarbeidspartner med REC!!

https://www.google.no/amp/s/www.greentechmedia.com/amp/article/solar-startup-violet-power-plans-wafer-cells-and-module-factory-in-washington

«Neighbors with REC Silicon
The emphasis on local manufacturing may have contributed to Violet Power's decision to locate its plant in Moses Lake, Washington, where the startup may be able to support another part of the solar supply chain: Violet’s factory will be located across the street from REC Silicon’s shuttered polysilicon plant.»

Sitat:
“As we scale toward that size, our requirement for polysilicon should be a good match for what REC Silicon would be able to do in their Moses Lake site,” Gay told Greentech Media. “They are, of course, their own company and can think for themselves, but we’d like to help the process by being a good customer.”

Løfter også denne. Tesla Battery Day 22. september kan bli en trigger for REC. Kommer det en børsmelding fra REC før børsen åpner mandag morgen? REC-aksjen løfter seg kraftig nå. Som vanlig ser det ut til at noen vet noe før andre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
ecb
18.09.2020 kl 09:48 13277

3 handelsdager til Battery day
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
suspekt
18.09.2020 kl 10:34 13125

Kjøpte noe lodd i går til 4. Tror det kan løsne en dag, og da flyr denne høyt.
Dersom rec sine produkter kan brukes i batteriproduksjon, da kan rec bli et eventyr.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Labbetuss360
18.09.2020 kl 10:46 13051

Har litt i REC selv, men noe samarbeid med Tesla er vel egentlig lite trolig om man ser nøkternt på det?
Sitter det mange og tror dette så vi får ett kraftig fall om de ikke blir nevnt av Tesla på tirsdag?
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2020 kl 11:07 12960

Da får vi nesten håpe på det (at Rec ikke blir nevnt). Så får vi en sedvanlig overreaksjon, og vi kan få flere billige aksjer. Det er ikke bare Tesla som trenger batterier.
Litt tolmodighet, som det ikke er for mye av her på forumet, så kan dette bli riktig bra. De som er negative har stort sett fokus på den problematiske historien. Den er som den er, men både sol og batteri kommer til å vokse voldsomt. Så noen lodd i Rec kan være lurt. Ikke sikkert det er vinnerlodd, men spennende er/blir det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Holo
18.09.2020 kl 11:10 12929

Er vel lite trolig at REC skal nevnes uansett? NEL vil vel bare være en (av flere mulige?) underleverandører til leverandør av anoder (mulig de gjør det in-house – jeg kjenner ikke til hva som kommer fra Tesla).

Men nå er ikke Tesla eneste som driver med dette, og det er mange som mener de har forskjellige løsninger på bruk av silisium i anoder (det gjenstår vel kommersialisering og storskala-produksjon). Så at dette KAN bli et bra marked for REC med tiden er jeg overbevist om.

På generelt grunnlag så tar ting ofte lengre tid enn man både ønsker og anslår – så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
ecb
18.09.2020 kl 11:48 12832

rec blir selvsagt ikke nevnt av Tesla, men det vil være meget positivt om silisium/silan nevnes som en del av fremtidig batteriteknologi.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Gulene
18.09.2020 kl 15:00 12623

Dersom batteridagen skal benyttes til å repetere gammelt nytt kan de la det være. Alle som prøver å lese litt om batterier og fremtiden vet st silisium er endel av det. Spørsmålet er ikke om den eller den leverandøren skal levere her eller der men mer om hvor og når starter produksjon for fremtidens batterier opp og hvor mye silisium produseres da? Har vi tilstrekkelig produksjon fra underleverandører generelt?
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 18:07 11964

Fra CNN for o timer siden.... og forventingene sette høyt :)

https://edition.cnn.com/2020/09/22/cars/tesla-battery-day-preview/index.html

".....
Yi Cui, a Stanford professor who still sits on the board of Amprius, a battery startup he founded, thinks Musk's prediction is accurate. Cui said that Amprius is already testing a battery with 400 Watt-hours per kilogram. He thinks that innovations, such as using silicon in batteries, can lead to major breakthroughs.
"It's the gift that God sent to us," Cui said. "This material is so powerful."
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 18:51 11746

Herlig høres veldig spennende ut dette her: ))
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Janusen88
22.09.2020 kl 19:24 11568

Dette e jo gode nyheter for elkem og REC hvis slår inn, så la oss håpe det🤗
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
22.09.2020 kl 19:53 11453

Beste innlegget på lenge. Vi må slutte å bare se i bakspeilet men heller mulighetene som ligger der foran oss. Om jeg ikke liker en biltype, så håner jeg ikke naboen dag ut og dag inn om han velger den. Det blir hans valg. Hverken han eller de som har designet - produsert bilen er idioter av den grunn. Go REC🤠
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:15 10901

Der kom Musk med silicon!
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
23.09.2020 kl 00:18 10920

Så det👍 TT sa det, nå skjer det👏
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:19 10909

Det er det sier ja, og vekk med kobolt også
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
23.09.2020 kl 00:19 10881

Og hva kalte de Silicon - this wonderful material:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 00:21 10865

Utrolig.

Elon Musk sa netopp på Battery Day at Tesla kun skal bruke superbillig Silisium til anodene sine!
Akkurat som jeg har forespeilet dere! Akkurat som Enevate gjør.
Som Musk sa og viste, dette er sand. Jordas best vanligste grunnstoff, etter oksygen.
Ikke polysil.
Ikke silangass.

DET VAR ANODE SESJONEN PÅ BATTERY DAY. Mens celler og katoder har vart i 40 minutter, varte anode-sesjonen 1 minutt.

Ikke granuler, men metallurgisk superbilling Si.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:21 10837

awesome:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
23.09.2020 kl 00:29 10841

🤓 Velkommen etter, men du har ikke forstått det🤓 Det poenget du later til å tro er ødeleggende er jo det geniale; det er ubegrenset med tilgang på billig råstoffer. Verdien ligger i produksjon.

Forøvrig sa han ikke noe om renheten, men det faktum at Silicon er billig per kwt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Janusen88
23.09.2020 kl 00:35 10773

Gratulerer karer, blir fort en god dag for REC og elkem imorgen får vi håpe🤗
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 00:40 10718

Du er jo stokk idiot. Alle som produserer Si til smøremidler og fugemasse er overkvalifisert til levere Si til Tesla. Hele verden kan det, og derfor er ikke Tesla kunde av solar polysil fra REC til dagens Si anoder heller.

Og silangass hos Tesla kan dere legge bak dere. Hos alle andre også, fra nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
23.09.2020 kl 00:45 10657

...Og det begrunner du med den presentasjonen vi begge akkurat så? 🤓
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:45 10656

Nei, nemi, du har feil igjen. Det som ble sagt var at silisium var et av det vanligste grunnstoff på jorden. Man kan finne silisium i sand, var det som ble sagt. Men dette må jo utvinnes og foredles. Har du egentlig skjønt hva Rec Silicon holder på med???
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:48 10598

skuff
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 00:50 10572

Elon Musk ga deg nettopp anode prisen. Spill opp igjen. REC produserer polysil til $10/kg. Og med en helt uinteressant formfaktor, grunuler!

Hvorfor er ikke Tesla kunde av FBR i dag?? Svaret fikk du nettopp.

Silangass. HELT UTE. ALDRI VÆRT AKTUELT.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 00:57 10497

Dette var et stunt av Tesla. Ingenting var revolusjonerende med batteridagen. Musk har selv tonet ned forventningene. Egentlig var dette bare tull og tøys. One million milse battery, kyss meg i ræva!
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 04:25 10211

Geologi er heller ikke din sterke side skjønner jeg. Ren kvarts er ikke det samme som sand.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 06:07 10079


Tesla gjør også endringer i anodedesignen. Anoden er den positive elektroden i en celle.

Det skal brukes mer silisium, i stedet for grafitt. Det brukes til en viss grad silisium i cellene i dag, men problemet er at silisium endrer volum når cellen lades opp og ut.

Når silisium i anoden tar opp litium, ekspanderer det. I verste fall pulveriseres silisiumet over tid. Man må finne en metode som tillater ekspansjon uten at anoden skades. Tesla hevder å ha funnet en slik løsning. Dette får de angivelig til ved å bruke et elastisk bindemiddel.

https://www.tu.no/artikler/tesla-lover-mer-enn-halvert-batteripris/499796
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 06:07 10061

Nemis

Er du bare stokk dum ? Eller kun en kranglefant ?
Tapt mye ? Nå short ?

Du snakker 1 kr kursmål. Vi er 4.16.

Garantert short du. For ellers er din oppførsel unormal....
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 07:30 9718

Sier som Bertheussen økt bruk av silisium gjør ingenting:-)



-Det er ikke tvil om at det kan være forventninger om økt bruk av silisium i batterier, og at Rec kan være leverandør av silangass til batterier i fremtiden, sier Bertheussen.

I invitasjonen til batteridagen på selskapets hjemmeside lå et bilde at det flere mente så ut som silisium nanotråder i bakgrunnen. Tesla og Panasonic har gravis bruk mer silisium i anodene sine for å øke energitettheten, men for mye silisium kan gi problemer med at batteriet utvider seg og sprekker opp, skriver The Street.

James Frith, leder for energilagring hos Bloomberg New Energy Finance, tror det er mulig at Musk vil annonsere at selskapet har funnet en måte å øke mengden silisium i grafittanodene, men tror ikke han vil annonsere en ren silisiumanode ettersom det fortsatt er et par år unna kommersiell bruk i elektriske biler.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 07:38 9638

Så må vi heller ikke glemme nyhetene om den nye solcelleprodusent naboen rett i nærheten av Moses Lake, som har ambisjoner om å bli et integrert solcellepanelselskap og lage panelene fra start til slutt. I teorien kan dette på sikt bli stort nok til at Recs fabrikk i Moses Lake kan driftes med de som kunde, som Bertheussen sier.

Om ikke det er nok har vi også knall nyheten
- https://twitter.com/davidfickling/status/1308196924294537216 Endelig slutter Kina å bygge kullkraftverk og satser på sol og vind.
- I tillegg fortsetter poly prisene oppover: https://www.bernreuter.com/polysilicon/price-trend/

.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 07:52 9534

Jeg synes at det er positivt at Tesla er en driver i teknologiutviklingen på vei mot fornybarsamfunnet, og batteriteknologi er en viktig del i dette. Nå er det jo ikke slik at hele verden legger seg flat og lar Tesla alene styre utviklingen i batterier. Mange forskningsmiljøer og bedrifter forsker intenst på dette og jeg er overbevist at denne generasjonen batterier som Tesla presenterte i går er bare et steg på veien. Angående REC, vet vi i grunnen bare at det er et par batteriprodusenter som er i et slags samarbeid med tanke på å bruke REC-produsert silikon/silan. Hvorvidt REC blir leverandør til batteriproduksjon i en større skala vet man enda ikke, men jeg vil i allefall tippe på at det fra nå av og framover vil komme flere som melder seg på i "kampen" om batterier. Det man kan ta med seg fra Tesla's show i går et at silikon blir viktig framover. For å ta opp kampen om et batterimarked, som er mye større enn det man kan forestille seg, er det ganske sannsynlig at flere vil snart presentere andre batteriløsninger - og mange som ganske sikkert anvender silikon i en eller annen form. Jeg gleder meg til fortsettelsen, forhåpentligvis med REC i en rolle. Uansett, vi vet at REC, som de selv har signalisert, har sitt hovedmarked knyttet til solpanelproduksjon selv om leveranser til batteriproduksjon meget vel kan komme til å materialisere seg og bli meget viktig i nær framtid.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 08:13 9376

Tesla sine anoder kommer til å være referanse for alt arbeid med Si anoder.

De trenger ikke REC sine produkter til noen ting. Derfor har de aldri vært kunde av REC, og kommer aldri til å bli det. Det samme gjelder alle andre bilprodusenter. Når ikke Tesla trenger REC's produkter i sine lav-kost superbatterier, trenger ingen andre batteriprodusenter FBR eller silangass heller.

Dere skulle tatt signalet da Enevate fortalte akkurat det samme. Og ikke minst hørt på TT som aldri har lovet dere noe som helst.

REC og Si-batterier er og blir ingenting.

Verdien av REC er redusert til det halve. Kanskje klarer aksjen seg bedre, for den er i en mye sunnere forfatning enn selskapet. Selskapet er helt uinteressant som teknologiselskap. REC = noen ansatte på prærien som lever av statsstøtte fra Trump for å klamre seg til ulønnsom industriproduksjon.

Få penga deres inn i norsk teknologi og industri. Ta signalet mens det ennå er tid.

Dere fyker ned 40% ila kort tid. Det er å forvente. Shorterne tar stålgrep her.

Luftslottet som sprakk. Ren humbug.

Heldigvis ble dere advart.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:13 9376

Enig i det Trier, har på følelsen at Nemi jobber iherdig for å skrive et innlegg før børsstart. Hans fulle jobb over flere år med å skrive innlegg her på hegnar går mot slutten og dette liker han neppe: )))
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:14 9367

Å der kom det jaggu : )))))))
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:17 9330

Hvor mye faller REC i dag? 10-15-20%?
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:22 9283

Å det som er bra Nemi at det ikke er bare bil produsentene som blir spennende fremover, men en haug av muligheter som feks Samsung, Panasonic og LG er mulige kunder som har blitt nevnt tidligere av selskapet o.s.v o.s.v .
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:25 9247

Du er liksom så enkel garanja lite kunnskap osv.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Zorin
23.09.2020 kl 08:28 9207

Maks 15% fall, men det kommer jo ann på hvordan folk oppfattet råmaterialet som vil bli benyttet i de nye batteriene. For utfra denne tråden så er det tydeligvis noe forskjellig mening om det. (Jeg fikk desverre ikke sett live-sendingen.). Det som er sikkert er at aksjeeierne i Tesla var skuffet sidn aksjen gikk ned i verdi i etterhandelen. Men endelig svar på det må vi vel vente til etter arbeidstid her i Norge for å finne svaret på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 08:35 9121

Det kom klart frem at Tesla har kommet opp med en løsning som på ingen måte inkluderer RECs produkter. Som før ble mange aksjonærer lurt inn i aksjen i går og disse vil rømme skipet mens de kan. At 2-3 stk her på forumet mener de sitter med fasiten hjelper lite. Det er intet nytt fra selskspet som skulle tilsi noe kurs over 3 kr.

Og Falco1, du trenger ikke skrive mer om meg nå. Bruk heller tiden din på alle disse srtiklene dine som visstnok slår fast at REC blir en gullgruve.
Redigert 20.01.2021 kl 23:53 Du må logge inn for å svare