REC - Tesla Battery Day 2020 - silicon-anode batteries

ecb
REC 10.09.2020 kl 12:31 26996

"Torvund said REC is in talks with three different battery makers and several large auto makers for pilot projects to test silicon-anode batteries in Moses Lake. If successful, Torvund said a battery maker would need at least 10,000 metric tons of silane gas, and would need to be located in Moses Lake."

Tesla Battery Day 2020: Big Elon Musk EV Announcements Expected On September 22:
“Developed on a patented technology platform that includes a 100% silicon nanowire anode, Amprius Technologies batteries provide significantly more energy and power with less weight and volume than any other lithium-ion battery technology. Amprius Technologies batteries provide up to 50% higher energy density than standard lithium ion batteries with carbon anodes”

https://electrek.co/2020/08/24/tesla-teases-nanowire-technology-battery-day/

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 15:22 3631

At du gidder. Å være kikker. Flaut. Og det er det eneste du har å bidra med på HO.

Jeg er det eneste REC-nickket som som skriver om selskapet her på HO. Også denne uka. Dere andre fullstendig inkompetente, med kun hersketeknikker i registeret.

Hvordan ser du for deg REC-månedene dine fremover, Tryer? Hva venter du på. Når skjer det du venter på? Utdyp gjerne denne gangen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
23.09.2020 kl 15:33 3593

Et enkelt spørsmål Nemi. Hvorfor så negativ til REC? Det må da være noe mikroskopisk positivt å si en eller annen gang...? Bare så det er sagt, for min del kan du skrive hva du ønsker, skal ikke dømme deg for det for jeg gjør mine egne tanker og betraktninger i alle selskap jeg er inne i. Pt er REC den absolutte taperen for meg, men jeg hiver ikke ut galle og eder til noen for det. Bare litt undrende når det blir 24/7 for enkelte.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 15:43 3567

Utfra dine utsagn tidligere om at det vil ta minst 5-8 år å starte wafer produksjon i USA så stiller jeg meg undrende til dine påstander om å være noen form for autoritet på området.

Alle med litt teknisk kunnskap og materialeforståelse ser at mye av det du skriver er basert på “talking points”.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 15:46 3560

Bare litt undrende: )) vi lever i dataens verden tviler på det er vanskelig og finne ut hvem som sitter bak dette nicket og tror dere vil bli sjokka over hvem som bruker en hel arbeidsdag på en aksje han hater: ))
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 15:49 3547

Som Musk sa i går. Tesla er verdens ledende på produksjon. Ingen kan slå dem. Ingen skal slå dem. Alt handler om manufacturing. Best kvalitet til lavest affordable price.

Anbefaler dere å spille Battery day på nytt. Så får dere se hvordan fremstilling av Si-batterier ser ut, innvendig og utvendig. Her ser dere prisen for metallurgisk Si som ordner Teslas visjon om sustainable future. Forever! Anode materiale til 1/8 av prisen for solar polysil. Fantastisk! The real thing, HER:

https://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=metal+silicon&isPremium=y&secondFlag=true
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 15:53 3521

Bullshit. Jeg sa bygge waferfabrikk greenfield. Akkurat som Francine Sullivan sier VP trenger 5 år på å bygge celle og panelfabrikken til angivelige 5GW. Greenfield. Du får høre med henne om hvorfor.

Du er inkompetent.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 16:13 3455

sitat Nemi 2.8 "Dere venter ivrig på ikke-planlagte fabrikker som angivelig skal komme i US om fem-åtte år, og som liksom skal kunne bli de kundene REC trenger.”

to ting å ta med seg her, stråmanns-taktikk, ingen med aksjer har selvsagt hevdet at det vil ta 5-8 år, ved å snike inn en sånn påstand så underbygger du baisingen på en snedig måte, samt du snakker om fabrikker i flertall.

Når du snakker om flere fabrikker så er det ikke kun VP i Moses Lake du sikter til.

Jeg tviler sterkt på at du er ingeniør, jeg tipper du er jurist?

Jeg spør deg ettersom oppførselen din og hyppigheten av poster (samt googlesøk for å finne info) må ta enormt mye av tiden din i en aksje du ikke har investert i.

Du har heller aldri korrigert noe av det du skriver selv om det ble påvist usannheter (utfri det jeg kan huske)


Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 16:14 3535

Som Elon Musk sa i går, Tesla har nå sluttet å snakke om GW batterikapasitet. Alt handler om nå om terawatt.

Dem som skal kjøpe bedre biler enn Tesla, må utkonkurrere Tesla på pris og (også batteri) kvalitet.

Episk!

https://www.greentechmedia.com/articles/read/tesla-battery-day-cost-reduction-three-years
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 16:16 3537

So what?

Jeg er opptatt av REC. Du kan ingenting om REC. Du har aldri skrevet noe om REC. Du er som ei bikkje som går rundt og lukter andre i rumpa.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 16:23 3510

LOL.

Ser det er 50 000 til salgs på 3kr

Noen som sitter short og skjelver.

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 16:35 3484

Så du har skrevet noe om Rec? : ))))du kopierer klipper og limer som mitt minste barn og koker sammen en suppe. Kunnskapen din er null og nix om Rec, men du har fått en jobb med å holde den nede av dine trader/ shorter venner . Det er liten andel aksjer som løftes opp og ned hele tiden . De fleste sitter helt rolig. Når markedet for alvor begynner og spise dine shorter/trader aksjer tar det av.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 16:51 3412

"kkurat som Francine Sullivan sier VP trenger 5 år på å bygge celle og panelfabrikken til angivelige 5GW. Greenfield”

Har du en link?

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 16:55 3443

Ja, enten er nesevis tjukk i hue eller så er det noen som er tjukke i hue som betaler nesevis for å skrive helt udugelige kommentarer. Jeg vet ikke hva som er værst.
Det som er helt sikkert er at vp skal etablere seg tvers over gata for Rec og at Rec har en plan for oppgradering og forsiktig oppstart mens de forsyner vp med den polysil som de trenger. En annen ting som er sikkert, er at halvleder industrien går så det griner og at Rec får en veldig høy pris for Butte. Det betyr , mine damer og herrer, at aksjonærene ikke trenger å betale for oppgradering av ML og at Rec kan øke sin eierandel i Yulin uten emisjoner. Amen!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 16:55 3482

Det kalles virkeligheten der ute, Takeoff. Du må forstå den. Og det får du med kunnskap. Kunnskap := penger inn. Jeg opprettholder kunnskapsdeling for at ikke flere skal gå i fella dere har gjort := penger ut. Så jeg slipper å slite meg gjennom nettene med taxi-kjøring. Som du. Jeg deler kunnskap av min godhet. Som her:

Instead of throwing the silicon out, Tesla said it is working with a new treatment method that can take cheap, metallurgical grade silicon and incorporate that into its new battery designs.

“What we’re proposing is a step-change in capability and a step-change in cost and to go to the raw metallurgical silicon itself,” said Baglino. “Design for it to expand [and] think of it in the electrode design … If you use simple silicon it is dramatically less than the silicon that is used in batteries today.

Baglino expects that by using new treatment methods, the company could drop the cost to $1.20 a kilowatt hour.

That involves starting with raw, metallurgical silicon that’s stabilized with a low-cost, elastic, ion-conducting polymer that’s integrated into the electrode with a highly elastic binder.

That innovation alone could increase the range of Tesla vehicles by 20%. “When we take that anode cost production, we’re look at a 5% dollar-per-kilowatt reduction at the battery pack level,” Baglino said.

https://techcrunch.com/2020/09/22/tesla-claims-it-can-drive-battery-costs-down-even-lower-with-new-material-science-innovations/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJaO5r-Hbx8uj0XeZ2uhPasNkv2BlzytcaWmcImeWNT7-20DY1q6gO0hX_Ay0dkBBl9HejQSFBerbWhs0N7TWciJ1qiXFT_dWPRNHZ9Sms02LUMA4BidKD8D7l7IVPJG_LolyQcQNf8LI7FKG9Y8ISIIeOxTote__WRyR0jiKS8W
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 17:06 3443

Ikke det at du fortjener den. Tigge om link, og greier. Også av meg som beskyldes for å referere virkelighetens verden med - ja nettopp - noe så HO-fjernt som linker fra verden der ute.

Så også denne kunnskapsdelingen gjør jeg av min godhet. Kun derfor.

https://columbiabasinherald.com/news/2020/jul/09/startup-eyes-moses-lake-for-solar-factory-2/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 17:09 3437

Er du ikke ferdig med Tesla enda? Greier du ikke bedre enn dette? Mener arbeidsgiveren din at du må poste minst 100 innlegg om Tesla for at du skal få lønn. En dette en form for straff du får : ))
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 17:15 3411

Alle EV-produsenter må slå Tesla på kvalitet og pris. Ellers forblir de ikke EV-produsenter. Nå skjønner du for første gang, kanskje, hva som kreves.

REC produserer FBR. Det finnes ingen batteriprodusenter som etterspør FBR. Derfor er det ingen oppstartsplaner for ML. Nå skjønner du for første gang, kanskje, hva som kreves.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
rascal
23.09.2020 kl 17:18 3398

Ja, det er verre enn Anton Berg, bare med motsatt fortegn. Please, spar oss!
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 17:35 3512

Du skjønner ingenting. Vp setter opp fabrikk rett over for Rec i ML og skal kjøpe polysil av Rec.
Dere andre: Blir dere med å diskutere Rec på lukkede tråder og ikke slippe inn nesevis. Jeg er så vanvittig lei det neseviruset!!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 17:37 3509

Her må du ha blingsa Nemi, det står ingenting om at det skal ta 5 år her.

Ville vært rart, de har jo planer om å ha en 500mw fabrikk klar i 2021 og oppskalere derfra.

Du må uansett ha en fin kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 17:37 3513

Det er bare og starte opp tråd det så slipper vi 100 Tesla innlegg: ))
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 17:40 3506

Violet Power is proposing building a plant in Moses Lake that could produce up to 5 gigawatts of solar panels per year — nearly half of current U.S. demand — within five years of construction, according to a company proposal.

“This is really, really exciting,” said Francine Sullivan, vice president for business development at REC Silicon, which has been leading the talks with Violet Power.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 18:01 3603

Ser det nå, du feilsiterte Francine, det er Violet power som snakker om en fabrikk som er klar i 2021 og ferdig oppskalert etter fem år.

Uansett slik jeg har forstått det, så er en fabrikk klar om 1år i Moses Lake lokalisert i et ledig lokale, og de vil senere bygge et større industribygg nærmere Rec.






Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 18:08 3589

Å hvorfor tror man de gjør dette: ) bare å gjette trenger ikke være rakettforsker :))
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 18:14 3564

Kanskje REC har veldig god kantinemat?

Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 18:33 3530

Hehe det er muligheter for det ja: ))
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Compilation20
23.09.2020 kl 19:27 3409

At dere gidder å bruke energi på Nemi,bruk heller tiden på å lete frem ny interessant info vedr REC.....denne vet vi skal videre opp. Les Grabein sine innlegg...han har peiling.
Lykke til alle nye Recere...fremtiden er lys.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 19:44 3362

xray292 skrev Hørt om Enevate?
Ingen har opplyst dere bedre om at det er billig Si til anode-materiale som vil bli brukt. Og advart dere. Som i ukesvis på denne Silisiumbatteri-tråden, der nemi's refererte hva Enevate har publisert:

https://finansavisen.no/forum/thread/14275/view/2142114

25.07.2020 kl 10:04
We also have to make sure our source is readily available and inexpensive, otherwise it would have zero future in the automotive industry. We’re able to use silicon sources that are much cheaper, and much more eco-friendly, meaning a lower CO2 footprint than other companies. And that is key for the automotive industry.
https://www.enevate.com/category/recent/

Samme gjelder Leyden-jar:

24.07.2020 kl 16:12
https://leyden-jar.com/technology/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 19:55 3332

xray292 skrev Hørt om Enevate?
Hadde trodd du ville slettet nicket ditt. Fremfor å gjenoppstå dagen etter Battery Day, som du hadde sett frem til. Her er sist vi hørte fra deg. Jeg sa du kom til å bomme totalt med denne påstanden din:

14.09.2020 kl 17:08
"Teknologien Tesla skal anvende i fremtiden baserer seg på silicon nanowire battery technology. Her stilles det andre krav til renhet på silisium, og ikke minst tilgang på store mengder av silangass for at Si nanowire batteri technology skal fungere. ..... ReC får ikke lov til å komme med avsløringer som vil ødelegge Teslas konkurransefortrinn, eller for øvrige EV produsenter. Forstårlig nok holdes det hemmelig til storaktørene er klare. Ikke omvendt! Dette kalles for markedsstrategi, men du er nok ikke kjent med det begrepet."

https://finansavisen.no/forum/thread/113367/view/0/0?page=2

Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 20:31 3238

Leyden jar bruker “roll to roll PECVD” ,

samme metode som for thinfilm solar, meget sannsynlig at det brukes Silan-gass

http://www.ndsuresearchfoundation.org/rft447

del av beskrivelsen for PECVD "chemical vapor deposition process used to deposit thin films from a gas state “

Og jeg understreker bokstavene CVD står for Chemical Vapour Deposition.










Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 21:05 3161

De er en universitets spinn-off med egen lab. Kun på lab-stadiet.

Amprius har 100% Silicon Nanowire Batteries, og bruker silane. De holder til i Fremont, rett bortenfor Tesla.

Men som sagt og vist av Musk 2:12 ut i presentasjonen på Battery Day, er all Si Nanowire alt for dyr og dårlig materiale for Tesla. Nanowire-prisen ser dere der oppgitt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
økon
23.09.2020 kl 21:14 3139

Dersom nanowire viser seg seg å være overlegent, og derfor etterspørres i store kvanta, er det vel grunn til å tro at prisen på den også vil falle betydelig, eller...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 21:30 3096

For å sitere deg fra 24.7 om Leyden jar:

"Du er nok ute av det. Leydenjar produserer Si-anodene selv i dagens pilotanlegg. Som Enevate har gjort. Nei, det trengs ikke 6-8N granuler fra et FBR-anlegg til 15-20MRD. Her ser du hvordan porøse Si-anoder fremstilles, i en ombygd garasje. Resultat som formfaktor er avgjørende, de utvikles og gror frem fra Si-kjerner.

https://leyden-jar.com/technology/. “





Du har begrenset teknisk innsikt Nemi

“gros frem fra si-kjerne”



Hallo?

chemical VAPOUR deposition

Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 21:42 3077

Ja, så klart er det slik. Spørsmålet er om og når batterier kan løfte større droner. Amprius utvikler batterier til droner (bl.a).

22/9 var oppsiktsvekkende. Tesla sa at alle deres biler som nå produseres, og vil bli produsert, kun vil bruke stadig mer utviklede Si-anoder. Musk pekte da på Cybertruck, pickup'en og alle modellene fremfor seg.

Alle EV-bilprodusenter som skal konkurrere med Tesla, må kunne konkurrere med Tesla på kvalitet og pris. Ellers forsvinner de. Tesla ligger langt foran, og durer på slik Amazon gjør. Utviklingen med Teslas produksjonlinjer pågår døgnet rundt, med enorme ressurser og investeringer. Å være liten på lab'en er dyrt, og oppskalering dyrt. Selvfølgelig kommer andre batteriprodusenter til å søke etter samme teknologiske suksessrike løsninger på EV-markedet som Tesla bruker.

Spekulasjonene før 22/9 gikk på om Amprius da ville bli annonsert kjøpt opp av Tesla, og at Musk ville annonsere Si nanowire anoder. Slik gikk det ikke. Og det betyr at det ser enda mer usannsynlig ut at annet enn billig metallurgisk Si kommer til å bli brukt til EV-batterier.

Lykkes Amprius med ultrahøy energitetthet i nanowire, kommer Tesla på banen og kjøper dem for å starte Uber i lufta :-)

https://cleantechnica.com/2020/08/26/tesla-amprius-what-is-going-on/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 21:56 3041

Du er uhøflig, dum, og inkompetent.

Sånn ser det ut når når Si strukturen har grodd ferdig.

https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200721-leydenjar.html
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 22:10 3002

fra linken din

" The silicon is grown directly on the copper substrate with plasma vapor deposition”


vapour er damp på norsk (edit:fra gass)

deposition er avsetning på Norsk.

Jeg skjønner at det oppfattes som uhøflig å måtte bli matet med teskje.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
xray292
23.09.2020 kl 22:26 2969

Du bare spyr ut halvrette påstander, og bevisst unnlater å skrive det som er.  Skulle tro du er kompisen til Musk, du som vet alt hva tesla silicon inneholder.

Billig silisium som alle kan produsere sier du.  Kostnaden du referer til dreier seg ikke om billig silisium, men prosessen hvordan det produseres og lagres i anoden som er det essensielle her. Du vet ikke mer enn meg hvilken renhetsgrad av silisium Tesla trenger. Det får tiden vise.

Du skrev at ingen batteriprodusenter etterspør FBR. Det er helt feil. Eneavte gjør det, og de har fått godkjent patent på bruken av FBR. Det har vi kilder på  og det kjenner du til!

Du sier det finnes ingen indikasjoner på ML i nær fremtid vil komme igang igjen. Da ignorerer du VP sine planer om å etablere  virksomheten en steinkast unna REC som skal settes i drift ila 2021. De ytrer også ønske om å samarbeide med REC. Det er jo fantastiske nyheter, men ingen ting er avklart enda som du påpeker. Der er vi enige. Men all fornuft tilsier  REC og VP er i dialog om å komme frem til en løsning. Hvem vet, kanskje har de allerede kommet til enighet, men at holdes hemmelig frem til Q3 fremlegges 29 oktober? Så hva får deg til å påstå det ikke finnes noe håp for ML basert på det VP signaliserer?


Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 22:33 2954

Er det "gror fram fra en stadig voksene Si-kjerne under PECVD til å bli en voksende porøs Si struktur", du mener jeg burde ha skrevet presist, så ja gjerne det.

Da sier vi det. Deal. Du har helt rett.

Fint at også du kjenner til Leyden Jar nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 22:40 2935

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsami.9b03931
edit: dette er fra et annet firma, men som bruker PECVD for batteri anoder:


"Shell Nanowire Active Material for High Capacity Li-Ion Battery Anodes Comprised of PECVD Deposited aSi on Directly Grown Ge Nanowires"

søk på “silan" i artikkelen.

Mener du at man bruker silisium i fast form ved hjelp av PECVD?

Hva i all verden er du snakker om?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare