REC - Tesla Battery Day 2020 - silicon-anode batteries

ecb
REC 10.09.2020 kl 12:31 26980

"Torvund said REC is in talks with three different battery makers and several large auto makers for pilot projects to test silicon-anode batteries in Moses Lake. If successful, Torvund said a battery maker would need at least 10,000 metric tons of silane gas, and would need to be located in Moses Lake."

Tesla Battery Day 2020: Big Elon Musk EV Announcements Expected On September 22:
“Developed on a patented technology platform that includes a 100% silicon nanowire anode, Amprius Technologies batteries provide significantly more energy and power with less weight and volume than any other lithium-ion battery technology. Amprius Technologies batteries provide up to 50% higher energy density than standard lithium ion batteries with carbon anodes”

https://electrek.co/2020/08/24/tesla-teases-nanowire-technology-battery-day/

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 22:57 4619

"Det får tiden vise", sier du. Og sier at jeg bevisst unnlater å si det som det er. Men det er det du som gjør:

Se link på denne tråden, dag kl 16:55, og hva Tesla sier. Her referert igjen:
Instead of throwing the silicon out, Tesla said it is working with a new treatment method that can take cheap, metallurgical grade silicon and incorporate that into its new battery designs. “What we’re proposing is a step-change in capability and a step-change in cost and to go to the raw metallurgical silicon itself,” said Baglino.

Metallurgisk er billig Si. Samme råmateriale som til FBR. Men til 1/8 av innkjøpspris av foredlet FBR. Hva tror du cost og step-change betyr ordrett fra Tesla?!

Nevn en batteriprodusent som etterspør FBR. Ikke Enevate i hvert fall. For FBR er ikke cheap.

Dette skrev jeg 25.07.2020 kl 10:04. Og jeg kjenner slettes ikke til at Enevate etterspør FBR, som du hevder. Tvert i mot. Kom med kilden og linken du viser til!

We also have to make sure our source is readily available and inexpensive, otherwise it would have zero future in the automotive industry. We’re able to use silicon sources that are much cheaper, and much more eco-friendly, meaning a lower CO2 footprint than other companies. And that is key for the automotive industry.
https://www.enevate.com/category/recent/
https://finansavisen.no/forum/thread/14275/view/2142114

Men det er helt rett som du refererer. Jeg sier det finnes ingen indikasjoner på ML i nær fremtid vil komme igang igjen. Vi vet at VP ev. etterspør 10% av ML's kapasitet om ett år, visstnok. Har du noe mer om indikasjoner i nær fremtid å vise til, så kom med dem.

Den første setningen din stusser jeg på - "...tesla silicon inneholder"... Hva er dette for noe?

Jeg sa du skulle slette nicket ditt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
xray292
23.09.2020 kl 22:58 4621

HVis jeg ikke tar feil, kan silan brukes til å stabilisere silisium i anoden. Mulig du er inne på noe her. Men finner ingen ting om silan...hvilken side? Kan du lime inn teksten?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
xray292
23.09.2020 kl 23:07 4587

https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en

referer til hva grabein har skrevet:

iser til FBR.

What is claimed is:
1. A method of forming a composite material, the method comprising:
providing a byproduct of a Fluidized Bed Reactor, wherein the byproduct comprises a plurality of silicon particles having an average particle size between about 0.1 μm and about 30 μm and a surface comprising nanometer-sized features;
forming a mixture comprising a precursor and the plurality of silicon particles; and
pyrolysing the precursor to convert the precursor into one or more types of carbon phases to form the composite material, wherein the one or more types of carbon phases is a substantially continuous phase comprising hard carbon and holding the composite material together.» - Origo

Gode nyheter der! Så spørs det hvor mange ulike patenter Enevate har rundt batteriproduksjon, og deretter hvilke patenter som gjelder når gigafactory skal bygges.

Men dette virker svært lovende! Igjen, spent på fremleggelsen av tall 13. februar! Kanskje vi får en skikkelig gulrot mtp videre guiding!

....

Resten av posten, som ser ut til å bli et evig rot, under:

..

Jeg fikk et litt skuffende svar fra Mr. Bill Blanning fra Enevate på mitt spørsmål om silisiumet deres er i form av silan. Svaret var negativt:

« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«

På mitt videre spørsmål om når markedet får se batteriene, svarte han:

« To answer your question from your last email, Enevate is currently working with multiple automotive OEMs and EV battery manufacturers to commercialize its technology for mass production of 2024-25 model year EVs. To be clear, we license our battery technology to OEMs and battery makers, and do not manufacture battery cells ourselves. New EV platform development typically takes 4-6 years


Kunne vært tydligere vedr tesla silicon. Ser du på bildet der Tesla illustrerer hvordan silisiumen behandles, brukes det kjemikaler som binder partikkelene sammen, og gjør anoden stabil. Hva dette er sier de ingen ting om.

https://insideevs.com/news/445013/tesla-battery-day/



Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 23:18 4564

Beklager det var feil link, det var denne jeg skulle poste, jeg hadde begge sidene oppe, multitasker i øyeblikket.


fra riktig link:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211285517303658

"Si NP anodes were synthesized via expanding thermal plasma chemical vapour deposition from silane. Si NP depositions were performed on a planar but porous carbon substrate layer by layer; cooling and air exposure were applied in between. In this study 1–4 layers of Si NP depositions were carried out on the carbon substrates. The as-prepared Si NP-C electrodes are tested in a half cell with a Li metal counter electrode, separator and liquid electrolyte.”


her er grei innføring i PECVD: https://www.coursera.org/lecture/nanotechnology/chemical-vapor-deposition-process-demonstration-EWSQl

fra 2:30

ps, jeg er som Nemi selvfølgelig og lekmann på området.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.09.2020 kl 23:20 4564

Nettopp. Alle vi som har fulgt Enevate siden publiseringen på greencarcongress 15.1.2020 vet om Enevates pågående kommersialisering av batterier, og deres såkalte 4. generasjon anoder.

Og ingen batteriprodusenter etterspør FBR. For ellers ville vel REC og ML hatt ordrer til Europa for lenge siden. For REC er jo billigst på pris, og leverer høyest kvalitet. TT sa de ikke hadde noe aktivitet mot Europa. Og han vet - for han er hele Europakontoret.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
23.09.2020 kl 23:24 4547

edit: mono-Silan gass i fastform (minus hydrogenet) ER silisium.

Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
xray292
23.09.2020 kl 23:26 4542

HVorfor det pt ikke etterspøres er fordi teknologien er ikke klar før 2023-24. Ref hva Eenvate kommenterer selv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
økon
24.09.2020 kl 08:35 4288

Det er vel slik at FBR mikrogranuler er mye dyrere i bruk enn smuler av metallurgisk silisium, men det kan jo tenkes at FBR kan pakkes tettere og være mer effektive enn «smulene» av metallurgisk silisium? Anodene kan lages på samme måte som Tesla beskrev: «..stabilize the surface with an elastic ion conducting polymer coating.. and.. integrate them in the anode in a robust network formed of a highly elastic binder.»
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 08:52 4234

Alle Tesla'er som lages i dag kjører rundt med batterier med Si-anoder. Sa Elon Musk. Videre skal kost ytterligere ned, og effekt opp. Dette sa Tesla 22/9:

“What we’re proposing is a step-change in capability and a step-change in cost and to go to the raw metallurgical silicon itself,” said Baglino.

EV-produsenter som ikke kan konkurrere med Tesla på pris og kvalitet forsvinner. Ingen EV-produsenter bruker, eller etterspør, noe REC produserer. Og de som ev. forsøker å utvikle alternativ batteriteknologi må utkonkurrere Tesla. Tesla bruke Si til all anode-produksjon i dag! Og enda bedre Si-anode batterier er på vei!
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 08:55 4237

Bruk av FBR har aldi vært påtenkt av Enevate:

Enevate’s 4th generation is the latest result of over 74 million hours of battery cell testing by Enevate’s scientists, 1 million meters of electrodes produced in the company’s R&D pilot line, and 2 billion test datapoints.

https://www.enevate.com/enevate-announces-new-technology-for-extreme-fast-charging/
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
økon
24.09.2020 kl 09:11 4190

Du legger ut dette som om det er skjebnebestemt at Tesla hele tiden skal lykkes. Dersom de nye batteriene deres, som ikke er langtidstestet, flopper, sitter de i klisteret. Å bytte ut batterier på x tusen 2—3 år gamle biler, batterier som er fullstendig integrert i chassiset, vil knekke ryggen på dem.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 09:29 4305

Herregud. Nye batterer er klare fra 2022. Følger du ikke med?! Inntil videre produserer Tesla dagens Si-batterier.

Regn med at Tesla ikke glemmer å teste.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 09:46 4294

Alt dreier seg ikke om Tesla. REC sitt mål må være å understøtte hele batterisektoren, ikke Tesla alene. Hvorfor Tesla har fått mye fokus nå er på bakgrunn av battery day.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 09:57 4331

Ja, det er jo opplagt at det er REC's mål. Men batteriprodusentenes mål er å kunne konkurrere med Tesla sine batterier. På pris og kvalitet. TT sier "will take time" om alt som skjer i ML. Og det skjer mens Tesla produserer Si-anoder raskere, mer, billligere, og med enda høyere kvalitet.

Når noen batteri-produsenter rigger nye piloter i større skala, er de enda mer avhengig av å lykkes for deres oppdragsgivere skal være villige til å finansiere. Enda bedre resultater kreves for at kommersiell skalering skal bli aktuelt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 09:58 4395

Det medfører ikke riktighet Nemis. Det er feil å si Enevate ikke vurderer FBR. De har i det minste søkt om patent om bruken av FBR, og da må det være grunner til det. Kilden du viser til står ingen ting om at FBR ikke skal tas i bruk. Du må komme med noe bedre motargument som understøtter dine påstander..

Les en gang til:

https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 10:03 4399

Hvem er det som har solgt all FBR til Enevate til dags dato? TT sa " I've never heard of it " da han på sist Q4 ble konfrontert med at FBR de facto var egnet til anode-produksjon. Kilden din sier ingenting om at FBR skal tas i bruk.

Hvem har solgt all FBR'en til Enevate's kilometer med anoder? Når TT sier han aldri har hørt om Enevate, og mens REC fortsatt produserte FBR.

Dere sier REC er best på pris og kvalitet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 10:06 4402

Igjen kommer du med påstander som du ikke har noe dekning for. Hvordan kan du med sikkerhet si ingen EV-produsenter etterspør noe REC produserer? Du har ingen kilde på hvem som gjennomfører testene på ML, og hvem disse aktørene er.

Ja, kanskje du har rett, REC ikke selger til EV-produsenter pt. Men vi har i hvert fall fått indikasjoner på at noe spennende skjer ved ML, der nye batteriteknologi ved bruk av silisium utforskes. Har du kilder på noe som motsier det?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 10:08 4439

Nemis,

se linken igjen. Det er Enevate selv som har søkt om patent. Hvor vanskelig er det å forstå?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2020 kl 10:10 4519

Jeg synes godt REC kunne kommet med en uttalelse etter Battery Day, etter alle spekulasjonene som har vært. "Nei, vi har ikke noe samarbeid med Tesla på nåværende tidspunkt, men batterier ligger an til å bli en viktig del av vår forretningsmodell i fremtiden". Er det så vanskelig?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 10:12 4513

REC har som vane å ikke si en kjeft før fremføring av Q. Veldig irriterende, men slik er det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.09.2020 kl 10:29 4475

Nettopp. Gammelt nytt, dette.

Og det står i patentsøknaden:

Furthermore, the silicon particles may or may not be pure silicon. For example, the silicon particles may be substantially silicon or may be a silicon alloy.

alloy = legering. Kombinasjon av flere grunnstoffer.

Mener du Enevate sitter og venter på at REC skal starte opp ML? Sånn at de på død og liv kan få kjøpe dyrt noe de aldri har hatt bruk for. Av TT som dessuten aldri har hørt om Enevate.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
24.09.2020 kl 10:53 4441

Det er for tidlig å si hva Enevate har tenkt å gjøre. Teknologien de jobber med kommer ikke i drift før 2023-24. FBR graunler de eventuelt etterspør er da ikke tidskritisk. Granuler er i utgangspunktet enklere å behandle, billigere å produsere (ved hjelp av FBR) og høyere renhetsgrad enn simens chunk som du mener er mye billigere.

https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/products/datasheets/NextSi-Blending-datasheet_ENG_web.pdf?ext=.pdf%7C

Og når det er gammel nytt, da mener du var klar over det? Var ikke det du skrev tidligere.
Det du referer til der behøver ikke bety Enevate ikke går til anskaffelse av granuler.


TT er ingen batteriekspert. Han er ekspert på silisium produksjon. Patent på bruken av FBR kan alle søke om uten å forholde seg til leverandøren.

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 10:03 4063

Muppet-gjengen har trukket inn i sitt eget lille ekko-kammer, rigget av den nye Anton Berg.

Siden det er smått med informasjonsdeling blant de enfoldige der inne, får jeg som er kunnskapsrik sørge for informasjonsflyten:

LG Chem eier Enevate og den nye giga battery factory i Polen. LG skal --- IKKE BRUKE --- Si i sine nyutviklede anoder til europeiske bilprodusenter:
2020.09.07
http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=1506

Det forteller en del om hvor lang tid det tar å storskala-utvikle Enevates anoder, og for at Wacker skal kunne starte med miljøvennlig frakt av Si på tog over grensa til Polen.

Og det bekrefter at kun Tesla bruker Si til anoder i kommersiell skala. Billig metallurgisk Si. Superbillig! Til 1/10 av prisen til solar polysil. Og som de gjør det!
"Tesla seeking 56% cut in $/kWh, $25K EV in three years through manufacturing and design innovations"
“Tera is the new Giga”
https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200923-tesla.html

Det finnes for øvrig tusenvis av conductive polymer coating, som Tesla skal bruke. Med eller uten svovel, osv. EV-produsenter som ikke produserer billigere og bedre enn Tesla forsvinner

Tipper Hemlock er og blir stor-leverandør på semi til EV-produsentene i US. Alt tyder på det. Etter Wacker er de nr to i den vestlige verden på semi-grade. Men det vet dere jo... (ref. Bernreuter).
https://www.solarpowerworldonline.com/2020/09/polysilicon-manufacturer-hemlock-semiconductor-acquires-dupont-business/

-----

REC og batterier er ingenting! Det går opp for markedet. Dere synker videre. En knallrød dag, så er dere ned 15%, og kommer ikke opp igjen.
Ingen har forklart dere årsakene bedre enn meg!

Solar polysil kommer aldri igjen til å koste $12/kg! All ledig kapasitet blir utnyttet igjen i Kina så snart ASP overstiger $10/kg. Som jeg har forklart dere i lang tid nå, og som beviselig viser seg å inntreffe.

Absolutt ingen ting tyder på at ML skal starte opp. Et rent tapsprosjekt! Så klart gjør ikke styret det. Derfor er det musestille fra REC. Og derfor har ingen i REC-ledelsen kjøpt aksjer på årevis, kun solgt.

Ingen trenger produkter fra ML til noe som helst. Batteridrømmen deres er slutt. Aldri har det sett mørkere ut!

22/9 forandret alt.

Hva venter dere på ?!

Jo, dere venter på 2.4,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
orhaugen
25.09.2020 kl 10:14 4037

Hva venter du på Nemis? Flytt ut fra promperommet hjemme hos mor, fjern dunbarten og få deg ett ligg. Kommer til å hjelpe vettu!
Se til å kjøpe deg inn igjen i aksjen og vær positiv! Lykke til (mener det altså) og ha en fin helg!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 10:40 3989

Du er forutsigbar, Orhagen. To linjer, og ingen ting om REC i dag heller. Husker du skrev det var spennende med ny semesterstart på BI nylig. Skjønner på språket at du gleder deg til helga. Lykke til, da!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 10:58 3943

Jeg tror det har skjedd et glipp hos thelec.net ... artikkelen deres har blandet katode og anode, sannsynligvis fordi det har vært så mye snakk om anoder i media i det siste...

"...These new anode cathode materials will likely replace its current mainstay NCM622 (nickel, cobalt and manganese in 6 to 2 to 2 ratio) in the next couple of years..."

Følgende materialer som nevnes i artikkelen, er alle katodematerialer:
- NCM111 (nickel, cobalt and manganese in 1 to 1 to 1 ratio)
- NCM622 (nickel, cobalt and manganese in 6 to 2 to 2 ratio)
- NCM711 (nickel, cobalt and manganese in 7 to 1 to 1 ratio)
- NCM811 (nickel, cobalt and manganese in 8 to 1 to 1 ratio)
- NCMA (nickel, cobalt, manganese and aluminum)

Det hadde vært lettere å kjenne igjen at det er snakk om katode-materiale dersom kjemisk angivelse hadde vært i sin 'litium-aktiverte' form
Li1+x(Ni1–y–zCoyMnz)1–xO2 = NCM
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsami.8b04405

LGChem har garantert fortsatt karbon og silisium i sine anoder.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
ecb
25.09.2020 kl 11:04 3922

I notene i 2019 regnskapet ar det nevnt deferred tax assets på usd 487 mill (ca nok 4,5mrd) som ikke er balanseført. dette er jo komplisert stuff, men potensielt store summer gitt dagens mkt cap. er det noen som vet i hvilken grad dette er hensyntatt av analytikere i deres beregninger og evt hvordan dette bør prises.?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 11:40 3860

Jeg tror Røkke må først slå REC sammen med et selskap eller virksomhet (muligens påkrevd at det er USA-basert?) som har for mye inntjening, før han får brukt opp disse skattefordelene...
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
ecb
25.09.2020 kl 11:47 3830

En stor del av det fremførbare underskuddet ligger i de norske selskapene
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.09.2020 kl 11:49 3823

Nå er det vel også slik at REC har en aldri så "liten" skatteregning de også må forholde seg til, og potensialet i den regningen er relativt høyt. Fremførbart underskudd og bruk av dette, er kanskje ikke det som er det først som kommer av disse to.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.09.2020 kl 12:11 3750

Det har du helt rett i, men da må de gjøre noen grep for at de skal kunne utnytte denne situasjonen. Takker ellers for informative innlegg fra deg :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 12:29 3697

Det ser jo riktig ut, som du skriver. Nedenstående får vi tro er korrekt. Og uten Si-anoder når Europas største batterifabrikk er fullt utbygd 2022.

LG Chem said Tuesday that it would receive anode materials from Umicore's plants in China and South Korea from 2020. LG Chem's plant in Poland would receive more than half of the contract volume, beginning in 2021. The South Korean company has expanded production at LG Chem Wroclaw Energy, a Polish subsidiary.
http://www.ajudaily.com/view/20190924104311836

Og dessuten fra Kina:
2019.12.16
http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=648
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 12:52 3647

Nemi var skeptisk til MosesLake sin fremtid. Jeg tror det som kan gi MosesLake håp er den voksende etterspørselen etter bifacial solpaneler... Grunnen til at USA etter 2 år med tariff fortsatt ikke har sin egen waferindustri skyldes at det har vært en importlekkasje for denne nye typen paneler som lages i Kina. Det har foregått en kamp mellom intallatører vs panelprodusenter i USA om å få tariff mot denne typen paneler, som har gjort at tariffen har vært uthullet siden den ble skrudd av og på og av og på flere ganger.

https://www.greentechmedia.com/articles/read/trump-admin-removes-tariff-exemption-for-bifacial-solar-panels-again

VioletPower sin fabrikk skal nettopp produsere denne typen bifacial paneler. VioletPower planlegger i tillegg å ha med noen innovasjoner som dramatisk effektiviserer installasjonsarbeidet (som visst nok skal være 5-10 ganger dyrere enn selve panelkostnaden). Nabofabrikken til MosesLake vil altså være helt på verdenstoppen når det gjelder innovasjon. Rec sin MosesLake med kommende oppgraderte reaktorer vil på sin side også være i toppsjiktet.

Etterhvert når USA endelig har fått sin egen bifacial produksjon til et visst volum, vil de inføre tariffene permanent. Tariffen vil gjøre det lønnsomt for MosesLake å gjenåpne, selv om det skulle være prisforskjeller på polysilisium mellom Kina og USA.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
25.09.2020 kl 13:08 3608

Stemmer det questi. Nemi sluker dette helt rått, og det bare vitner til at vedkommende ikke vet hvordan batteri er bygd opp. Null troverdighet.

Fortsett slik Nemi. Ser du jobber hardt med å fremme dine synspunkter vedr REC. Men ser du har potensialer til å kvalitetssikre din forståelse av saken. Mye du skriver er bare svada. Eksempelvis påstår du Enevate eies av LG Chem. Snakk om skivebom. Det er helt feil,og igjen sprer du usanne fakta! Så jeg er nødt til å korrigere deg igjen. Enevate og LG Chem er samarbeidspartnere, der LG Chem investerer mye i enevate sin teknologiske utvikling.

Du har mista all form for kredibilitet når du sprer usannheter at det hele blir nesten komisk.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.09.2020 kl 13:09 3603

"Etterhvert når USA endelig har fått sin egen bifacial produksjon til et visst volum, vil de inføre tariffene permanent. Tariffen vil gjøre det lønnsomt for MosesLake å gjenåpne....."

Det er vel nettopp dette som er utfordringen - at det kommer til å ta lang tid før ML gjenåpner. I mellomtiden er det svært mye som kan skje, også i forhold til krav mv. som selskapet må håndtere. Hvilke krav som kommer, og hvordan de løser disse, er jo avgjørende for hva slags selskap REC vil være i fremtiden (gitt at de overlever).
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 13:18 3578

Jeg tviler ikke på at VioletPower ønsker å overta MosesLake billig :)
Røkke på sin side vil garantert ikke gi den fra seg for underpris :)
Har det ikke vært ofte slik at partene eier aksjer hos hverandre eller i det nye sammenslåtte selskapet i slike situasjoner?

Jeg synes det er spennende å se hva Røkke tenker å gjøre med TianRec til neste år... Avhengig av om hva han anser vil være langsiktig samarbeidsklima mellom Kina og USA, vil han selge eller kjøpe mer av TianREC... Hvis Røkke kan spå fremtiden rett, vil uansett dette gagne REC.

Jeg tror at verden fremover vil være en verden med globalisert handel MEN med større bruk av tariff som regulatorisk middel - dette for å sikre innenlandsk industri, økonomi og stabilitet. Verden er ikke tjent med hemningsløs polarisering mellom regioner med høy produksjon vs regioner med høyt konsum. USA vil samarbeide godt med Kina, EU og andre verdensdeler, men det vil være opprettet rimelige tariffer på kryss og tvers.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 15:03 3445

Det er utrolig rart at det jeg oppfatter som feil er så gjennomgående hos thelec.net at de har det i flere artikler :O

http://www.ajudaily.com/view/20190924104311836
"...GEM will be supplying precursors for high-nickel battery anode materials that will help raise nickel content for better energy density..."
Nikkel brukes etter det jeg forstår kun i katoden av et Li-ion batteri. Fordelen med å heve nikkel-innholdet (på bekostning av kobolt) er at kobolt fra barnearbeidgruvene i Afrika er den mest kostnadsdrivende komponenten i NCM-blandingen.
https://www.targray.com/li-ion-battery/cathode-materials/cathode-active-materials

Her nevnes ingen grunnstoffer, men de gjentar kostnad på 35-40% av batteriets totalkostnad.. noe som tyder på at det er katoden de snakker om..
http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=648

------

Utviklingen til Li-ion batterie går mot økende nikkel/aluminium i katoden som inntil nå har en god del kobolt,
og høyere andel silisium i anoden som inntil nå har mest grafitt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 15:39 3403

LG Chem said Tuesday that it would receive anode materials from Umicore's plants in China and South Korea from 2020. LG Chem's plant in Poland would receive more than half of the contract volume, beginning in 2021. The South Korean company has expanded production at LG Chem Wroclaw Energy, a Polish subsidiary.
http://www.ajudaily.com/view/20190924104311836
https://ep.umicore.com/en/products/productfinder/platinode-mmo-anodes/

GEM produserer tonnevis med batterier:
https://www.mining.com/web/firms-feeding-chinas-battery-revolution/
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 15:56 3363

GEM-lenken viser hvordan Kina forsøker (og sikker lykkes) med å få større markedsandel i ettertraktede batteri-materialer som Litium og Kobolt. De har sikkert utviklet teknologier for gruvedrift og raffinering som kan konkurrere med low-tech gruvene i Afrika..

I kontrast så er silisium og grafitt ikke ettertraktede materialer, men å kunne forme dem til egnet struktur med høyteknologi blir utfordringen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare