REC - Tesla Battery Day 2020 - silicon-anode batteries

ecb
REC 10.09.2020 kl 12:31 26957

"Torvund said REC is in talks with three different battery makers and several large auto makers for pilot projects to test silicon-anode batteries in Moses Lake. If successful, Torvund said a battery maker would need at least 10,000 metric tons of silane gas, and would need to be located in Moses Lake."

Tesla Battery Day 2020: Big Elon Musk EV Announcements Expected On September 22:
“Developed on a patented technology platform that includes a 100% silicon nanowire anode, Amprius Technologies batteries provide significantly more energy and power with less weight and volume than any other lithium-ion battery technology. Amprius Technologies batteries provide up to 50% higher energy density than standard lithium ion batteries with carbon anodes”

https://electrek.co/2020/08/24/tesla-teases-nanowire-technology-battery-day/

Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 16:04 4253

Men her ser du, alt tyder på at de ikke leverer Si anoder til LG i Polen nå.

"Our rechargeable battery materials drive the energy density in today’s and tomorrow’s electrified vehicles. "
"Umicore has developed and is currently qualifying with customers its unique first-generation silicon-based anode material...."

https://annualreport.umicore.com/stories/innovation-for-a-sustainable-future/
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
questi
25.09.2020 kl 16:29 4205

Enig med deg om at LG i Polen sannsynligvis ikke klarer å få særlig mer silisium inn i batteriene sine sammenlignet med dagens batterier. Men det er mange som allerede kan tilby anodematerialer med inkrementelt mer silisium, og som kan integreres i dagens produksjonslinjer og fabrikker uten større modifikasjon :) Pris vs kvalitet må bare forhandles mellom disse anodeleverandørene og batteriprodusenter som LG.

Amprius og andre sikter mot 100% (!) silisium anoder. Disse er dyre, vanskelige, tidkrevende å lage, men bruker garantert silan... Enig med deg om at det ligger noen år frem i tid for å komme opp i en skala som opptar hele MosesLakes produksjon av silan. Men de kommer altså :)
https://www.amprius.com/

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 16:40 4185

Nye Tesla'er produseres med Si-anoder, sa Musk. Og Si-anodene blir bedre og rimeligere. Det er ingenting som heter år frem i tid. Det skjer nå. Bilprodusenter som ikke kan konkurrere med Tesla, får ikke solgt modellene.

What does this mean for future products? EV powertrains that cost less than combustion engines. About three years from now, we can make a compelling $25,000 electric vehicle.
—Elon Musk

https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200923-tesla.html

However, I believe the company is on the right track, and if it can deliver its entry level model in the next 36 months, there may be only one direction for the company from there, and that will be up.
https://www.marketwatch.com/story/disappointed-by-teslas-battery-day-the-electric-car-maker-has-been-winning-by-playing-the-long-game-2020-09-24?mod=mw_latestnews
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 18:01 4091

Jeg så hele presentasjonen. De snakker om å ha batteriene klare i 2022, men hele presentasjonen bar preg av å forsøke å tilfredsstille aksjonærene. De nye anodene er ikke ferdig utviklet, og ikke klare for produksjon. "Det er fortsatt mange hindere," sa Musk. "Simple is hard" sa han også.

Det var ingenting med presentasjonen som ga meg inntrykk av at de nye batteriene er rett rundt hjørnet.

Men, ja, Tesla er nok likevel lengre fremme enn de fleste med teknologien sin. Likevel, 2 år tror jeg er veldig optimistisk. De har en historie for å overselge og underlevere, og det tror jeg gjelder nå og.

Til sammenligning sier både Enevate og Sila Nanotechnologies at deres batterier bør være klare for masseproduksjon til 2024-25-modellene. Det er heller ikke så lenge til.

Jeg tror vi står overfor en batterirevolusjon hvor vi tar et skikkelig kvantesprang, og at det skjer på flere kanter. Både silisium, men også solid state kan være nært fremstående.

Der hvor bilindustrien dreit seg ut og lot Tesla ha enevelde innen EV i 10 år, vil ikke det samme skje i batteribransjen.

Forresten, Tesla søker etter å fjerne koboltet i katoden. Det har BYD allerede gjort, med sitt Blade-batteri som sitter i BYD Tang.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
økon
25.09.2020 kl 18:24 4057

Bra beskrivelse, det var litt den samme følelsen jeg satt igjen med. Jeg lurer også fælt på hvor stabilt silisiumet som er innbakt i gelé vil være. Vil «smulene» vare i 2, 4, 8 år før de sprenges og eventuelt gir en dårligere effekt? Eller vil en fragmentering kunne gi en større overflate og bedre effekt? Ingen vet, og Tesla har umulig kunnet langtidsteste dette ennå, derfor tror jeg de tar en stor risk med å satse stort på dette framover.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 18:41 4036

Samtidig, hadde ikke Tesla tatt risker hadde de ikke vært der de er i dag. De skal jammen ha for at de har drevet utviklingen videre. Men det betyr ikke at de treffer blink med alt de gjør ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 19:20 3987

Gråbein, du bommer kraftig.

A compelling car får pris på $25.000 var budskapet fra Battery Day.

Du skriver "Tesla er nok likevel lengre fremme enn de fleste ...".

Silangass til EV-batterier, og tomt i ML til anode-fabrikk har du hørt om i to år. Men det er ikke testet storskala; ikke på pilotstadiet ennå.

Tesla sa på Battery day om sine EV: det er "silicon in the cars you're all in". Alle dagens batteri-pakker som Tesla produserer selv, eller får produsert, har Si-anoder. I dag.

DET ER FORSKJELLEN.

Tesla har ikke hatt enevelde på EV, som du sier. De har derimot enevelde på bruk av Si-anoder i EV-batteribransjen. Det er noe helt annet. Og der har de flere års forsprang.

Og ja, Tesla skal få Si-anodene enda billigere, og med ytterligere 20% kapasitet frem til den nye $25K entry modellen sin.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 19:30 3972

At Tesla har silisium i batteriene sine har vi visst hele tiden, og skrevet om her på forumet i minst et par år allerede. For eksempel dette innlegget mitt fra 2018 (hvor jeg feilaktig gjettet på at Tesla kunne bli REC-kunde):

https://finansavisen.no/forum/post/244028

Det er ikke noe nytt. Men i de batteriene har de puttet inn så mye silisium de tør før det ekspanderer for mye. Det neste steget de pratet om på presentasjonen er noe nytt. De må lage batteriet slik at det tillater ekspansjon, som er vanskelig. De sa selv at de TROR at de innen 2022 har løst problemene de står overfor. Det er det ingen garanti for.

Det er mulig, sommdu hevder, at jeg "bommer stygt", det vet ingen av oss noe om. Ja, Tesla er langt fremme i forhold til resten av bilindustrien med tanke på batterier. Det betyr ikke at det alltid vil være slik, i hvert fall ikke når de sier seg fornøyd med en 20% bedre anode. Som de selv sa på presentasjonen. Den blir 20% mer effektiv. Ytterligere effektivitet vinner de i elektroden og katoden, samt at de vil i større grad la batteriet bli en del av selve chassiset. Så kan de redusere vekt andre steder, så bilen får tilsvarende vekt til en fossilbil.

Alt dette er genialt, men hvis man kunne gjort alle de tingene i tillegg til å lage en mye bedre anode - som Tesla ikke gidder på nåværende tidspunkt i hvert fall - så er det rom for ytterligere forbedringer.

Uansett, jeg er slettes ikke sikker når det gjelder batterienes fremtid, hva de vil bestå av eller hvem som kommer til å være ledende om 4 år. Men det vet ikke du heller. Er det ikke derfor vi diskuterer her inne da?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.09.2020 kl 20:03 3931

Ja, vi diskuterer. Og så deler vi informasjon.

Jeg hørte ikke at Tesla sa de ikke gidder å lage en bedre anode, slik du sier. Eller diskuterer. De sa derimot at alle andre Si anode-alternativer de hadde testet var for dyre og dårlige. De kunne f.eks. ha presentert Amprius sine Si nanowire anoder, eller annonsert at de hadde kjøpt deres design.

Tesla gidder altså å teste ulike Si-anoder.

Og Tesla sa at nanowire ga "some of the benefits, but not all the benefits of silicon".

Tesla skal fullt ut produsere sine egne Si-anoder inhouse i fremtiden, med metallurgisk Si. Tesla sa det var de beste Si-anodene de hadde testet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2020 kl 20:35 3873

Jeg mener ikke "gidder ikke" som negativt eller at de har vært slappe. Rett og slett at de står over eksotiske anoder, fordi de er et produksjonsselskap og ikke et forskningslaboratorium. De vil ha bedre batterier, men med teknologien som mer eller mindre foreligger nå. Og ikke vente på nanowire osv. Jeg har full respekt for det, men som de selv sa er det mye arbeid som gjenstår også med den konstruksjonen de nå ser for seg.

Der hvor det stadig forskes på bedre anoder, har Tesla funnet ut at for sin egen del er det mer fornuftig å gjøre det billigst mulig. Med råere silisium. Det er fair. Men de teknologiene som lages parallelt er jo ikke noe Tesla i stor grad har fått testet. Fordi de ikke er klare. Så at Tesla har prøvd alle muligheter før de har landet på denne løsningen har jeg mine tvil om. Men, ja, det er smarte folk, og de har selvsagt vurdert teknologiene som ligger på bordet. Vi skal ta Tesla seriøst.

Jeg synes likevel denne var litt interessant, sånn apropos å tekkes aksjonærene fremfor å egentlig ha noe håndfast å komme med:

"Også Teslas partnere på battericeller fikk gjennomgå. Både Panasonic, CATL og LG så røde tall etter presentasjonen. Det virket heller ikke som om alle disse selskapene var bare lykkelig over det de fikk høre. Årsaken er at Tesla lovet markedet priser på fremtidige celler som de vet at de må være med å stå for. Da Panasonic, som er Teslas største samarbeidspartner for batterier ble bedt om en uttalelse var den heller flyktig.

-Vi vurderer alle muligheter, men ingen ting er avgjort på dette tidspunktet, fortalte en talsmann for selskapet til Reuters etter arrangementet, men la til at de verdsatte samarbeidet med Tesla og så frem til å videreføre dette.

Spørsmålet er om Tesla presser samarbeidspartnerne for hardt opp i et hjørne med priser eller teknologi de ikke klarer eller ønsker å tilfredsstille."

https://www.elbil24.no/nyheter/darlig-nytt/72882172
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
xray292
25.09.2020 kl 21:21 3810

Godt reflektert.
Som du sier, Tesla har ikke revolusjonert batteriteknologien enda når det kommer til silisium i anoden. Det kommer tydelig frem at hovedfokuset har vært å kutte ned på kostnader for å øke sin produskjonskapasitet. Dette er vel absolutt en nødvendighet for å kunne ekspandere seg videre i høyere tempo.Tydeligvis er salg av 500 000 el-biler i året ikke godt nok for Tesla. Det kan være en bakenforliggende årsak til hvorfor utvikling av anoden ikke vektlegges så stort. En helhetlig effektivisering av produksjonslinjen som utgjør 56% reduksjon av produksjonskostnaden er viktigere. Tesla har nok et mål om å oppnå 100% silisium i anoden, men er ikke under tidspress ettersom konkurrentene tilsynelatende henger langt etter mht batteriteknologi og utvkling. En full utnyttelse av anoden vil derfor falle lengre ned i prioritetslisten til Tesla.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2020 kl 07:27 3245

En artikkel som beskriver Tesla's bateridag som nærmest en flopp og det hevdes at de nye batteriene hverken overbeviste og ingen håndfaste beviser ble gitt og at utvikling av ny batteriteknologi skjer i stor grad andre steder enn hos Tesla.

https://www.wealthdaily.com/articles/why-tesla-s-battery-day-was-a-major-flop/97241?utm_optipub=email-article&identifier=5d1d1d82328044fe912f9275f1dcdf6a&utm_referrer=7
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.10.2020 kl 23:17 2821

Og mens vi venter på hva som skjer med Tesla, så leder Scania vei med elektriske lastebiler https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/5-companies-future-proofing-their-businesses_uk_5f69ed85c5b655acbc6fec1a?a5j=&utm_source=huffpost&utm_medium=article&utm_campaign=scania&guccounter=1
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 02:55 2127

Er et avtale med Tesla aktuell ?

http://min.e24.no/rec-silicon-kan-fa-tesla-og-samsung-pa-kundelisten/a/Ondavl
Tycho
25.01.2021 kl 07:11 1914

Antagelig. Men det er vel Group14 som sitter på patentene innen batteriproduksjon. Så en evt. avtale med Tesla (og evt andre som trenger silisiumbatterier) vil antagelig være med Group14. Så drypper det på Recsi når G14 kjøper silisium fra dem.
Slettet bruker
25.01.2021 kl 07:21 1847

Uansett utrolig spennende dette her og vi er veldig nærme for å vite mer:)
t3sm
25.01.2021 kl 07:38 1766

Herregud, bare tenk dere hva en avtale med TESLA ville gjort. Hvis, hvis det er slik at det blir en avtale der så er det BULL X10!!!
Slettet bruker
25.01.2021 kl 08:32 1554

Tenkte det samme , Tesla ekspanderer enormt .. det spås fremtidig produksjon på 20 Millionen biler, blir mye Batterier det ..

CEO Elon Musk said Tesla expected to produce 20 million electric vehicles per year before 2030. This is more than 50 times what Tesla produced in 2019. Musk also said he expected the electric vehicle market to produce more than 30 million vehicles annually by 2027. Visit Business Insider's homepage for more stories.

https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-likely-20-million-electric-vehicles-year-2030-2020-9
Redigert 25.01.2021 kl 08:33 Du må logge inn for å svare