Gogl- China's Plan To Stockpile Commodities A Boon For Shipping

Slettet bruker
GOGL 10.09.2020 kl 19:39 3770

Hmm, satt nesten kaffen i vrangstrupen nå

må jeg bite i meg det jeg nylig skrev, at drybulk bare er til trading, at drybulk er fucked inn i evigheten.
Ja blir dette en realitet, noe som kan virke sannsynlig? Ja da bør man hamstre Drybulk på disse nivåene å legge aksjene trygt i kistebunnen.

Noen som har vurdert dette og tenkt over mulighetene dette gir for drybulk først å fremst, kan jo forsåvidt gi rally i all shipping, men kanskje fortrinnsvis i tørt.
Hvis troen på dette begynner å sette seg i markedet og media kan det bli et ellevilt rally om å posisjonere seg i utbombede og rimelige Dry shipping aksjer skal vi tippe.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-10/china-plans-strategic-boost-to-vast-state-commodities-reserves

Bloomberg writes:

“Beijing is keen to heed the lessons of the coronavirus crisis and deteriorating relations with the U.S. and its allies, according to the officials, who participated in the drafting of the plan. That means ensuring the nation’s secretive stockpiles, almost certainly among the world’s largest, are plentiful enough to withstand supply disruptions that could cripple its economy, the officials said, asking not to be identified because the matter is sensitive.

China’s top leadership will next month lay out its strategy for 2021-2025 that will include ramping up domestic consumption and making more critical technology at home, in a bid to insulate the world’s second-biggest economy from worsening geopolitical tensions and fraying supply chains. Securing food supplies, fuel and materials is a precondition of greater self-reliance for the world’s biggest importer of commodities.”




Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
RLB76
10.09.2020 kl 20:10 3698

Kanskje Hannisdal sitt syn på dry bulk ikke er så på jordet allikevel
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 20:13 3684

Hva tenker f.eks FFA trader Phantom1 om dette ?

Kan ikke skjønne annet en at dette er en potensiell game changer som alle har ventet på siden 2008

Når Hannis får satt opp kurvene og regnearkene sine hever han vel kursmålet minst til 200, , knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 20:28 3630

Glad jeg som deg Long lastet opp igjen i dag. Ikke så lavt som deg ned mot 31, men 31,75 får være greit nok. Kr 0,75 er glemt når vi ser 200, knegg, knegg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2020 kl 20:55 3551

Ps lastet også FRO på 64,75 i dag, har tro på FRO fremover med de lave oljepriser vi nå ser.

Forøvrig klarer gogl seg godt i USA i kveld, FRO tror jeg også med fallende oljepris nå slutter i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 08:23 3312

Satt kaffen i halsen sjæl igår da jeg leste denne. Ble en del mindre strassa av å ha et snitt en del høyere enn dagens verdi. Spørsmålet er hvorfor IKKE Kina skulle gjøre dette som nå meldes. Finner ikke noen gode arrgumenter for dette etter hva de\resten av kloden har lært av dette. Dette gjør gogl VESENTLIG mer attraktiv som en long posisjon. Meget spent på ukene fremover. Sit long in bulk! ;) God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.09.2020 kl 08:51 3255

Ja, denne nyheten slo ned som en bombe i shippingmarkedet i går, og sendte kursen videre ned :-)

Og da snakker vi om at kursen allerede flørter med 4-year LOW.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 08:57 3229

Cape
Sep 16125 +325
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 09:27 3166

Nå må du få ut fingern Kjepet, nå skjer det det du har ventet på i flere år.

Hva skjer med shipping aksjer neste måned når china lanserer denne planen tror du?

det er bare å takke markedet for denne muligheten du nå har i sterkt rabbatert Gogl
hva er 32 kr i gogl om en får en supersyklus de neste 3,4 årene, dette innebærer j et totalt annet drybulk marked
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.09.2020 kl 09:31 3142

Enig at det ser spennende ut Longs. Avventer og ser utfallet fra China først. Er ikke første gangen jeg har hørt om slike rykter. Alle har en agenda, også de som selger råvarer til China. Får nok god tid til å gå inn igjen. Kursen er fortsatt veldig lav, om det viser seg at China skal kjøre 2008 på nytt. Men har is i magen foreløpig. Men lykke til med traden din.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
renai
11.09.2020 kl 09:53 3077

Gogl har overskud på driften på både Cape og Panamax.
Før eller senere vågnar marked op til dette.

MEN
Shipping er en volatil investering, som man ikke just i dette mared byder velkommen.
Der er så veldig mye usikkerhed derude på international børser, at Shipping ikke just er i BULL.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 10:10 3021

Hvis dette er reelt, noe de trolig er, er plutselg kursmålet til Hannis høyst reelt, mange husker 2005-2007, har drømt om noe lignende skulle skje igjen, nå kan det skje.
Å avvente å se hva som kommer ut av dette, når kursen er på 32 er ikke en god strategi, flere vil possisjonere seg i forkant av neste måned, på toppen av dette stiger nå raten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 10:11 3016

Denne nyheten + en potensiel turn i ratene nå, så tenker jeg det skal bli action her fremover. Glad jeg lasta opp mer på rett over 31 tidligere i uka. Sist gikk det to uker fra 28 til 40, spent på hva kursen er om et par uker nå. High five til de som tok possisjon på +/- 31. BULL!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 11:37 2883

Litt merkelig at ikke Phantom1 er villig til å komentere dette, han er da utvilsomt stadig opptatt å komentere her på Gogl trådene og er en aktiv FFA trader, og nå endelig når det trolig skjer noe uventet possitivt i segmentet er det stille.
Har ikke du veddet på nedgang Phantom1?

10.09-20 Breakwave
Det er åpenbart at for investorer i råvarer en slik utvikling er gode nyheter, da det skaper en ny, uventet kilde til etterspørsel. Imidlertid er det som er mest utnyttet til et slikt scenario frakt . Med en ordrebok på flere års lavt nivå og med minimal appetitt på nye skipsordrer, er industrien for tiden satt for dempet etterspørselsvekst på mellomlang sikt. Hvis et slikt lagringsscenario virkelig blir en realitet, vil etterspørselen etter skipsfart være sterkere enn forventet, og med en begrenset tilbudstilvekst vil balansen favorisere et sterkere prisnivå i forhold til det som nå er priset inn.

Hvis man vurderer at Capesize fremoverkurve for de neste 3 årene er i 13 000-regionen, noe som er i tråd med det 10-års etterfølgende gjennomsnittet (en periode med betydelig overforsyning og noen få år med flat etterspørselsvekst), er oddsen for strammere marked og dermed høyere realiserte renter de neste 2-5 årene er skjevt opp.

Endelig er incentivene til et slikt potensielt trekk fra Kina noen som gjetter. Geopolitikk kan spille en rolle i tillegg til relative valutabevegelser gitt den nylige volatiliteten i CNY. Den ferske forsuren i forholdet mellom Australia og Kina og den to år lange handelskonflikten med USA er de viktigste eksemplene på hvorfor Beijing kanskje faktisk ønsker å sette i gang en slik strategisk lagring. Uansett Kinas motivasjon ender opp med, er råvarer plassert langt borte fra Kinas bredder, og det vil derfor være behov for flere skip, noe som gir noe sårt tiltrengt håp for rederne som potensielt kan se inntjeningspotensialet bevege seg høyere i en annen stor, Kinas drevne skipssyklus.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
phantom1
18.09.2020 kl 00:38 2523

Phantom1 er ikke FFA trader - bruker det som hedge mot skip og laster - men en kortsiktig kalddusj fra en av de mest aktede jernmalms eksperter - rett fra trykken.

It is about that time again for another iron ore musings. In our last musing we highlighted our view that it was time to start building a cautious short position. So what has happened since then and has our view changed at all?

Well firstly I believe that it is important to talk about the stubborn market that we are currently seeing. For the last 2-3 weeks we have seen iron ore prices stuck in a range where any sell off is quickly replaced with a rally which tends to have no justification other than the people screaming "there's still Chinese demand" but lets realistically break down the fundamentals right now.

Brazilian exports - We have seen an increase in Brazilian iron ore exports which have grown week by week as production increases. This alone is a majorly bearish sign for iron ore prices as it shows that realistically if Brazilian production continues to increase at the levels that we have seen then the Brazilian market can easily feed this apparent ever lasting appetite from China. Last week alone Brazilian iron ore shipments grew 11% or 2.6 million tonnes on week to 26.3 million tonnes.
Chinese stockpiles - These currently sit at a 5 month high and look set to keep increasing from here. As of last week Chinese stockpiles at ports jumped to 118.95 million tonnes, the highest level that we have seen since April. Again in case it is not clear this is a majorly bearish sign and can show several things, that either China is over buying or the pace that they are using the raw material is not as aggressive as they are making out.
Steel margins - Unlike the other two above these are on the decline and whilst we have seen an aggressive rise in iron ore prices, rebar meanwhile has not had as much upside gain and in turn local mills are seeing reduced margins. Again are you noticing the theme.....another bearish sign. If by chance we were to see a continued rally in iron ore prices from here then steel margins will continue to come under further pressure unless we were to see rebar prices rise just as quickly.
So now lets ask ourselves, why aren't we much lower than where prices currently sit? and yes again it comes back to the people screaming "there's Chinese demand". The fact of the matter is that for China it is important for them to look as dominant and strong as they can right now not only out of this Covid crisis but also with the on going trade wars with the US and Australia. If you are trying to represent a strong market then the best thing you can do is to project strong growth and a large part of this comes from increased infrastructure and construction projects and how do you show that this is a reality......buy the raw materials. But you have to ask yourself, how much of this material in reality is actually being used? we are seeing stockpiles grow and margins shrinking so it could very much be the case that a large majority of steel is just sat in warehouses in China rather than being used.

The second part is a point I have touched on before, speculation. We have a country that has a population of roughly 1.4 billion where gambling is prohibited yet anyone can open a trading account and speculate on the price of commodities, stocks currencies etc....explain the logic in that. We have already seen through stocks like Tesla where mass speculation by retail traders on platforms such as Robinhood has over inflated the price to levels that are not sustainable. Iron ore and other commodities on the Chinese exchanges have long been the proxy trade for China growth as has over speculation. You only have to look back at the oil price crash in April where the Bank of China reported that their retail clients in China lost over $1 billion USD speculating on oil prices, this is retail clients not funds, investment managers or trading houses. There is a reason why Chinese commodity futures are known as "China's casino".

So with all that said and in case you cannot tell we are still very bearish on iron ore prices and expect the market to look to re-test the $100 tonne mark with the possibility of prices breaking lower. Be aware that prices can very easily rally after any sharp sell offs so we do advice to be cautious on position sizing and to gradually establish a further short position on any moves to the upside.
.


Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2020 kl 07:06 2409

Takk for at du deler dette Phantom1 - Meget bra og veldig nyttig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.09.2020 kl 07:58 2355

Takk Phantom1.
Her kan dere se utviklingen av lagernivåene på jernmalm i China det siste året.
https://twitter.com/SteelhomeData/status/1306544958573142018
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
18.09.2020 kl 10:09 2203

Viktig å huske på her at "bearish iron ore price" ikke nødvendigvis er det samme som "bearish Capesize freight rates". Det som gjelder for sistnevnte er utelukkende volumene som skipes, så om Kina kjøper mere på lavere jernmalm priser så er det bullish. Økende lagre og lavere marginer for stålverkene kan være negativt, men hvis lavere jernmalmpriser blir drevet av økende volumer ut fra Brazil så er det positivt for Capes. Dagens forelesning....
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
phantom1
18.09.2020 kl 12:57 2111

Så fremst ikke stockpiles er fulle - da må prisene ned slik st de bypasser lagrene - det skjer ofte men nå er frsktelementet så lavt at frakten ikke er en sånn medvirkende faktor som feks i 2003-08 hvor frakten var høyere en malmprisene - med usd 7.50 på aus og usd 16/18 Brazil er det kun ned til om kjøperene/tradere har kreditt nok til å kjøpe mer når lagrene er fulle.
På sidelinjen er jeg med i en gruppe(eneste som operere live) som de siste årene har utviklet AI til å finne trigger punktene for entry/exit - vi har hatt sell på cape siden i sommer og ser ikke ut til å forandre seg ut året.
Dog har AI kartlagt et mønster relatert til Gogl som man kan skygge trade med en treff prosent på 171 av 206 trades slavisk å følge visse punkter i jernmalm og frakt markedet... og med short etter samme formel gir det over årene 1:7 på avkastning..
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
18.09.2020 kl 17:23 1957

Kult - interessert i å høre mer om det. Vi har studenter som holder på med lignende ting.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
phantom1
18.09.2020 kl 19:38 1861

Jeg har fulgt med, min bransje er forgubbet, Jeg var med p digitalisere oljetrading og tank for 15-20 år siden - våt tok tingene raskt og i tørrlast har kun begrepet digitalisering kommet nå - men så det var forsøpling med informasjon - de som slår seg på brøstet nå, som avviste oss 10-15 årsiden har ikke systemer kraftigere en hva ungene mine tar for gitt å finne i tlf sin - og konsulenter har skapt masse dritt internt til millioner sv dollar - nå druknker alle i info og klarer ikke ta en besluttning - alt har et mønster og en rytme - så finn kildene - mer trenger du ikke - men de unge studentene som slo markedet var dyktige dog de overså en ting eller to - jeg har aldri tradet aksjer på resultater og forventninger - kun at jeg har ADD og en dysleksi har gjort jeg gjenkjenner mønstre dog hjerne min kjører 147 prosesser om og om igjen - uten jeg vil eller ikke :-) :-) - får ikke slått av de 47 TV kanalene som står på på likt inne i hodet.

Jeg er veldig interessert å komme i kontakt med disse studentene - hvilken institusjon holder de til ved? Jeg kan ringe og referere til kodeord Hegnar» hehehe - jobber med en professor i rytmisk musikk og en i sosial antropologi om AI og trading .
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare