Zenith Energy hvorfor skal man ikke kjøpe denne?

Stiller spørsmålet om Zenith Energy kan være et godt kjøp. Det kan virke som om om Zenith Energy har signert en kjøp og salgsavtale med CNPC Inernational om tillatelse i et oljefelt i Tunisa https://www.nordnet.no/market/stocks/16952978-zenith-energy. Dette kjøpet kan gi adgang til 300 fat olje per dag.

Aksjen er priset til kun ca 5 øre per nå. Så hvorfor skal man ikke slå til på denne mulige vinneren.
Redigert 10.09.2020 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Joffe3
15.09.2020 kl 19:04 2609

Wassa !

Alle firma går på en smell , men det betyr ikke at det er håpløst å reise seg igjen. Tanker. ?

Du oppfører deg som en drittunge når du kjører dette løpet.

Enkelte her burde vel kanskje gå litt i seg selv. Å komme med udokumenterte opplysninger(scam) å presentere dette som faktum er en ekstremt dårlig diskusjonsteknikk. Om man vil diskutere konkrete ting selskapet gjør som man mener er feil, ja da har man en sak. Men når man i tide og utide kommer med udokumenterte påstander, unnviker å svare når man kommer med spørsmål om disse påstandene, da har man en latterlig dårlig sak. Da er det enkelt å gjennomskue at noen her sannsynligvis majoriteten av de som skriver disse negative tingene selv har tapt penger på aksjen å nå har et hat forhold til aksjen fordi de selv tapte penger. Om man ikke har råd til å tape det man investerer i aksjemarkedet kan man like gjerne holde seg unda, det egner seg dårlig på trykk med påstander uten noen form for substans.

Jeg er veldig interessert i konkrete eksempler/bevis på at Zenith er scam, det er ikke en av dere som er negative som klarer å hoste opp et eneste konkret bevis. Det dere har er noen avisartikler med ja dere tenkte riktig PÅSTANDER. Det er ikke bevis. Men kom gjerne med noen konkrete bevis, kursutvikling er somsagt ikke et legitimt bevis.

Ikke bry deg om sånne idioter. Jeg bryr meg katten om slik piss og kjører mitt eget løp.😎
Joffe3
15.09.2020 kl 20:24 2542

Gullhaugen !

Jeg er faktisk helt enig

Til Wassa !

Det eneste du kan gjøre nå om du vil, er å ha troen, og kjøpe deg inn for å dekke ditt tap.

Pessimist !

Jeg kommer tilbake til deg. (unnviker å svare når man kommer med spørsmål om disse påstandene)

Samtidig så er det så fint å ha en kar som dette i staben...

Tunisias produksjon isolert, med dagens oljepris, genererer positiv kontantstrøm. Hvis du starter fra årsrapporten fra til Panoro. Inkl. Mva opex + alle avgifter koster $ 25 per fat. (Merk! Offshore har litt dyrere opex enn land. Profitt kan være større).
Da er overskuddet $ 15 dollar per. Tønne. Grovt sett vil Zenith tjene 14,7 millioner kroner årlig. Så adm. kosthold inkludert.
Dette illustrerer bare hvor god avtale de har gjort i Tunisia!

Flere horisontale oppkjøp rapporteres å komme i nær fremtid.

Så langt i år har selskapet anskaffet, inkl. SOCAR betaling + utstedelser + lån, over60 millioner kroner.

Så lenge oljeprisen er lav og COVID preger verden, har konsernsjefen uttalt at de vil fortsette med oppkjøpsrazziaen i Afrika. Primært på eiendeler som har produksjon.

Kronjuvelen i saken er Tilapia II i Kongo. Lisensforlengelsen forventes i nær fremtid. Lisensen alene kan gjøre selskapet til en mid cap størrelse-spiller!

Spennende sak, som har en markedsverdi på 50 mill

Hilsen Vekst.

Redigert 15.09.2020 kl 20:35 Du må logge inn for å svare

Enig, Tilapia alene er verdt flere hundre millioner. Var vel prisa til det tidligere ihvertfall, la oss si den er verdt 200 million (ikke utenkelig gitt tidligere prising), da kan du plusse på 20 øre på dagens kurs. Oppsidepotensiale er her, i aller høyeste grad.

Er litt i tvil om jeg skal handle mer nå eller vente mot slutten av mnd? Ser at den gikk under 0.05 idag, hvém som selger på disse nivåer?
Herman*
15.09.2020 kl 22:10 2390

Som relativt ny aksjonær har jeg ikke fått med meg alle de negative artiklene. Har googlet meg frem til artikler som hevder at det er syv selskaper som nå konkurrerer om denne lisensen. Ser også at at en annen artikkel hevder at det angivelig har kommet negative signaler som ikke går i selskapets favør. Spørsmålet er bare hvor troverdige disse kildene er. Her er en av flere eksempler som dere sikkert har sett for lenge siden. Hva tror dere? Troverdig?

https://www.africaintelligence.com/oil--gas_state-strategy/2020/08/17/oil-minister-tchicaya-may-stymie-zenith-energy-s-hopes-at-tilapia,109600101-ar1

Africaintelligence (AI) er den minst troverdige kilden jeg noensinne har vært borti. Har prøvd å finne beviser på den påståtte 'tender for licence' fra mer troverdige kilder og også Congos egne sider, men ikke funnet noe. AC hevdet på sin side (Telefonkonferanse) at grunnet Corona var det ingen andre som kunne reise til Congo i forhandlinger utenom Zenith. AC har oppholdstillatelse i Congo og har dermed lov til å reise der.
Redigert 15.09.2020 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Pe9s
15.09.2020 kl 22:39 2329

Jeg hugser at jeg kjøpte 10,000 aksjer for 7,500kr for ca 1 år siden. Kanskje vi vil få oppleve dette igjen? 🤩😇
Yostock
15.09.2020 kl 22:57 2292

Så tolker det dit at det er ulike meninger om denne aksjen. Men firmaet har muligheter i et oljemarkedet i Afrika. Dersom de kjøper rettigheter i ulike områder vil de kunne utvinne olje. Potensialet i Tunisia alene er stort. Så det er rett og slett en vente og se aksje. Men med riktig pågangsmot og forhandlingsteknikk fra ledelsen er det store muligheter for at Zenith gjør en bra inntjening.
Redigert 15.09.2020 kl 23:11 Du må logge inn for å svare

Etter å ha lest på det engelske forumet mener jeg at flere av disse kandidatene ikke var noe å bekymre seg for, da det va delisted etc, finner ikke posten. (så ikke ta det for god fisk), når det er sagt så tror jeg Zenith er i en god posisjon da lisensgiver SNPC sitter med en gjeld til Zenith på 5,3 millioner amerikanske fjelldollar, dette er penger SNPC nødig ønsker å betale på ordinert vis, da kan Zenith gi dem en fleksibel tilbakebetalingsprofil knytt opp i mot produksjonen på feltet, at man fks. sier at 1 million cash til Zenith, resten vil bli betalt på den måten at Zenith får all olje frem til 5,3 millioner dollar er nedbetalt, da trenger SNPC bare å hoste opp 1 million dollar fra egen lomme kontra 5,3. Dette tror jeg gir Zenith en utmerket posisjon i forhandlinger om ny lisens, dette er noe de andre som konkurrerer om lisensen trolig ikke har. Zenith har på den måten et ypperlig pressmiddel for å dra lisensen i havn.
Herman*
15.09.2020 kl 23:32 2221

Jeg er enig i at denne gjelden på 5.3 mill USD kanskje kan sees i sammenheng med lisensforlengelse, men det jeg ikke skjønner er at det skal ha noe å si at mange interessenter ikke kom seg fysisk til Congo i det aktuelle tidsrommet. En slik "lisensrunde" foregår vel i all hovedsak gjennom en skriftlig anbudskonkurranse, og i den grad de trenger lokal representasjon kan jo det ordnes via advokater. En annen ting jeg lurer på, er i hvilken grad et selskap som eier en lisens som utløper, har noen juridiske rettigheter/fortrinn når det gjelder fornyelse. (Eller om alle tilbydere i prinsipp stiller helt likt).

For eksempel så har jeg ikke sett Tilapia her:

Congo to call for oil licence tenders
"It should be noted that all open blocks may be awarded to oil companies on the basis of direct negotiations, subject to meeting the required criteria (see website)."

https://www.congomhc.com/

Ledige blokker;
https://www.congomhc.com/blocks
Redigert 16.09.2020 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Chris85
16.09.2020 kl 08:16 2017

Lykke til. Det er 10 ganger mer aksjer nå enn det var da.. matematikken klarer du regne ut selv!
Pe9s
16.09.2020 kl 08:57 1943

Det er sant. Men om Zenith får noen av kontraktene er det ikke utenkelig at vi vil se gamle høyder 😊
mimer
16.09.2020 kl 14:56 1770

Det hadde vært ekstra moro om Zenith skule få til noe, for å peke litt nese til alle Klugscheisser på XI som kappes om de mest "humoristiske" kommentarene...
wassa
16.09.2020 kl 17:48 1596

Jeg trenger ikke bevise at Zen er scam. Det er bare å lese seg opp på historikken. Start med newsweb fra 1,5 år tilbake. Ang Tunisia, dette kjøpet er ikke gått gjennom enda slik som mange her inne tror. Selskaper som har en ledelese som åpenlyst lyver og ikke børsmelder negative kursdrivende nyheter er svindel. Bare sjekk hvor mange ganger de har kommet med en positiv melding for så å kjøre emisjon noen dager etterpå. Sjekk hvor mange av de positive meldingen som har blitt til noe.

Lykke til
Pe9s
16.09.2020 kl 18:02 1581

Wassa.

Hvorfor bruker du tid her på forumet om dette selskapet når du er så negativ til selskapet? Og at du ikke har aksjer. For meg er det en gåte. Hva er målet ditt? Om det er det at du skal opplyse folk om ditt syn på selskapet, da bør vel du også sjekke andre selskaper på børs som ”svindler” aksjonærer. Da vil du ikke få deg søvn innen året er gått...

Nei du trenger selvsagt ikke bevise noe som helst, det gjør bare at alt du sier ikke kan tas serriøst. Det fører også til at du mister troverdighet i beskyldningene dine som er relativt grove, du mener selskapet bevisst villeder aksjonærene og ikke børsmelder negative nyheter. Vel dette er en ganske drøy påstand, om dette var tilfellet så hadde de nok ikke fått lov å vært på børs. Men jeg er vel bare naiv å teit fordi jeg trenger konkrete beviser før jeg våger å trekke en konklusjon med at ledelsen i et børsnotert selskap driver å bryter verdipapirloven på det groveste.

Oppkjøpet i Tunisia trenger regulatorisk godkjenning ja, det er en forutsetning for at handelen og pengene de skal betale blir betalt.

For meg er det ikke så åpenbart at selskapet lyver, det som er åpenbart er at de var svært uheldige i Aserbajdsjan og senere la om kursen. Da ville de fokusere på å få flere i assets i flere land for å spre risikoen for at noe slikt skal skje igjen. En klok avgjørelse mener nå jeg, så kan vi jo liste opp hva de har fått til da, de har kjøpt 53 millioner for 2 millioner ref(gjelden som SNPC skylder aaog), dette er børsmeldt, en god deal vil jeg si. De forhandler om ny lisens ang. Tilapia som potensielt er verdt flere hundre millioner (børsmeldt og positivt mener nå jeg ihvertfall), de har kjøpt 45 prosent av et oljefelt i Tunisia med forbehold om regulatorisk godkjennelse (børsmeldt, svært positivt mener nå jeg ihvertfall), Tunisia betaler også får seg selv.

Når det kommer til dette med emisjoner er dette en naturlig del av det å være et oljeselskap i denne størrelsen, er vel ikke lenge siden bildelfabrikanten kongsberg automotive hadde en massiv emisjon og utvanna hele aksjonærmassen sin til nærmere null, men fabrikkene til kongsberg og alt sann er vel på samme måte svindel? Når skal du få inn i nøtta di at negativ kursutvikling ikke er synnonymt med svindel? Ja vi forstår du har tapt mye penger her å ønsker å hause folk over i TXP for å pumpe opp din egen investering, det skjønner vi. Det vi ikke skjønner er hvorfor en som åpenbart har tapt mye penger på dette selskapet ønsker å spre falske rykter uten beviser når du selv ikke har noe å tjene på det. Men tilbake til det med emisjoner, for en stund tilbake hadde de et innlegg på lse hvor de sammenligna selskaper i samme str. mtp emisjoner. Da kom Zenith relativt godt ut, jeg regner med du har lignende eksempler for å kunne synliggjøre at Zenith har overdrevent mye emisjoner? Nei det har du nok ikke.

Når alt dette er sagt hva annet taler for at dette er svindel, at CEO har tatt store deler av egen lønn i aksjer å har alt å vinne på at aksjekursen går i taket å selskapet blir en suksess, ja det skriker det virkelig svindel av. Skjerp deg.
Chris85
16.09.2020 kl 18:29 1533

Jeg tror wassa får mer søvn enn deg da han ikke er aksjonær i zena.. mange søvnløse netter på zena aksjonærene!!
Chris85
16.09.2020 kl 18:35 1554

Hvorfor tror du AC har tatt store deler av sinn lønn til aksjer? Har du bevis for dette?? Han har blitt tildelt opsjoner og warrants...dvs LANGT under prisen alle andre betaler...alle de aksjene han har har han kanskje bare betalt 100 000 for.. ingen som vet å jeg gidder ikke spekulere..men han har neppe betalt mye for de.

Uansett hva så betales lønn og bonuser fra emisjone som i sin tur tegnes av lettlurte nordmenn..uten disse emisjonene skulle AC gått på NAV å selskapet vært konk..husk på det

Så man kan nok ikke si at han betalt noe for aksjene sine nei!
Redigert 16.09.2020 kl 18:39 Du må logge inn for å svare

Igjen Chris så blir jeg oppgitt av din uvitenhet. At du ikke har evnen til å klare å lese derimot den var ny. Jeg siterer fra siste årsrapport som ligge tilgjenglig på selskapets nettsider.

" Cattaneo has agreed to swap his full salary for new Common Shares (“Salary Sacrifice Shares”), with effect from 1 April 2018. The new Common Shares are issued on a quarterly basis at a price that is the average price at which the Common Shares traded during the period, based on the mid-market closing price on the London Stock Exchange. "

AC tok her altså hele lønna si i aksjer basert på snittprisen i markedet, ikke som du sier at han har fått de får en slikk å ingenting. Han har betalt snittpris som resten av markedet. Her er du igjen tatt i en løgn. Man kan i aller høyeste grad si at han har tatt lønna si i aksjer, det står jo i rapporten for de som orker å evner å lese den.
Redigert 16.09.2020 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Chris85
16.09.2020 kl 19:22 1524

I realiteten så nei. Uten disse emisjoner som holder selskapet igang så hadde ikke AC hverken fått lønn eller bonuser, hvordan ska AC da få penger til å kjøpe aksjer? Pante flasker? Lønn og bonuser betaler jo de gavmilde investorene
Redigert 16.09.2020 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Chris85
16.09.2020 kl 19:30 1512

Jeg er rimelig sikker på at det er denne norske hemmelige investor som tegnet seg i emisjonene de siste 6 månedene som selger seg ut nå å kveler kursen.. Mulig han fått vett i hodet å skjønt hva som skjer. Bedre seint enn aldri. Han burde få kake. Men problemet er vel nå for AC og finne enda en norsk dumskalle som kan stille opp i emisjons løypa. Ellers kan vel AC ta kontakt med gullhaugen her på forumet. Han biter jo på alt som lukter dritt.

Spekulerer du,eller er du svensk?

Dette gjelder selvsagt alle selskaper som ikke tjener penger. Det er ikke noe unaturlig i det, NEL tjener helder ikke penger å må finansiere vekst med emisjoner m.m det samme gjelder Zenith, det som er saken her lille lille Chris er at du nettopp sa at han ikke tok sin lønn i aksjer, jeg bevisste at han gjorde det, da snur du deg bare unda å finner noe annet tull, poenge her er at det er helt åpenbart hvem som forholder seg til realitetene, siterer rapporter og konkrete kilder, å hvem som har glemt å tatt pillene sine.
Herbius
16.09.2020 kl 20:30 1465

Pessimist 1.

Det er håbløst 👍👍👍.

Selvom vi i fremtiden får 50.000 fat om dagen, kommer den ikke til at stige, da det er alt for mange aktier i omløb 😂😂😂😂😂😂😂😂
HP17
16.09.2020 kl 20:42 1445

Chris85, hvorfor bruker du halve livet ditt på å skrive på ZENA tråder? Barmhjertige samaritan eller?
mimer
16.09.2020 kl 21:26 1379

Mange "barmhjertige" samaritaner på børsforum ja...Men neppe for å "redde" andre. Heller forid a. de har tapt penger og har behov for å uttrykke sin misnøye, b. det skal baisses i håp om at noen selger av den grunn...Så mye mer komplisert er det nok ikke ;-)
Pe9s
16.09.2020 kl 21:31 1373

Det stemmer 😎

Det er ivertfall noen som prøver til den store gullmedalje med å presse ned kursen på siste minutt av handelsdagen. Dette gjentar seg gang på gang. Tydelige spor på manipulering. Kanskje ikke så dumt? Med tanke på om dem vil inn på billig kurs, så får jo disse kjøpt aksjer på billig kurs når denne manipulasjonen gjentar seg gang på gang over flere mnd...
Redigert 16.09.2020 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Joffe3
16.09.2020 kl 21:38 1360

HP 17 !

Jeg personlig, syns at Chris85 er litt søt jeg da. :-)

Men nå er det bare slik, at jeg er skrudd sammen sånn. Happy drink. :-)

P.S. Om det var slik at at du tapte penger sist ( på papiret) ta til vett da mann.

Serriøst, hva vil du at denne " Leder skal gjøre" AC skal gjøre for deg.

Han prøver å bygge stein for stein. ? Han må jo leve han oxo. (Lønning)

Kursen er så lav nå, at jeg forstår ikke hva du driver med. Sorry. ?

Pengene dine ligger i Zenith Energy nå. Om du vil ha di tilbake må du nok investere.

Happy nyheter. :-)
Redigert 16.09.2020 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Joffe3
16.09.2020 kl 23:23 1249

Alle !

Dette ser bra ut .
Vi gikk i pluss i går og i dag. :-)

Ser ut som at tilliten skrapes.

Så får de gamle gnuene, kjøpe seg inn igjen.
:-)

Fin trend, blir fint med noen tall, før 30.09.2020. :-)
Cat349e
17.09.2020 kl 00:35 1196

Han beviser Bare hva vi lenge har vist... at han er en av de dummeste gud har blåst liv i.
Vekst
17.09.2020 kl 07:27 1057

Wassa,

Historikken du henviser til er konkludert av selskapet selv- de forlater Azerbaijan pga. skuffende resultater. At man satser og failer med satsningen betyr ikke man driver med scam. Da er er deler av Equinor en scam ref. utenlandssatsningen i USA.
Kall det heler inkompetanse enn scam!

Ser at du på Xtrainvestor elsker å slenge dritt om AC og selskapet. Legger også merke til du var skråsikker på emisjon før helgen i forrige uke.

Forstår du er bitter på tapet du fikk i Zena, men seriøst be a man an get over it! Nyt heller suksessen du har i TXP og RECCO.
wassa
17.09.2020 kl 07:42 1038

Et ekesempel på løgn ang Tilapia:
Drilling operations are expected to commence during April 2020. Meldt 11.02

The Company can today confirm that it is in advanced negotiations to contract one of the aforementioned drilling rigs, which is currently being used by an international oil major in a neighbouring oilfield and is expected to become available during the next 30 days.

Zenith intends to commence drilling operations during April 2020 following Completion. Meldt 26.02

Drøyt å melde dette når de ikke en gang hadde lisensen. Som dere sikkert har fått med dere er så har Jean-Pierre Thystère Tchicaya kastet under bussen fordi de ikke har penger eller kunnskap til å utvikle lisensen. og at Tilapia lisensen er lagt ut på anbud.

Rart ikke dette har blitt børsmeldt.
wassa
17.09.2020 kl 07:46 1031

Så lurer jeg veldig på hvor lenge denne Final stage varer som er børsmeldt 2 ganger

February 12, 2020

ZENITH ENERGY LTD.

("Zenith" or the "Company")

Potential acquisition of major production asset, West Africa

Zenith Energy Ltd., ("Zenith" or the "Company), (LSE: ZEN; TSX.V: ZEE; OSE: ZENA-ME), the international oil & gas production company, is pleased to announce that it has entered into final stage negotiations with a national oil authority to secure a material oil production license in West Africa. (“Potential Acquisition”)

The Potential Acquisition, formerly operated by a major international oil company, last produced at a rate in excess of 1,000 barrels of oil per day.
Vekst
17.09.2020 kl 08:29 976

Vedr. borrestart i løpet av April.
Du skriver: "Drøyt å melde dette når de ikke en gang hadde lisensen."
Det er feil. Selskapet hadde lisensen frem til Medio Juli. Selskapet kunne frem til da gjøre hva de ville på sitt område.Selskapet var optimistiske og ønsket å sette igang så fort som mulig før lisensen utgikk.
Som du sikkert vet, på dette tidspunktet visste man ikke omfanget av COVID 19. meldingen du referer til kom 12 Februar. Gikk ikke mange ukene før det spredde seg og fikk stempelet som pandemi. Ukene etter kom tiltakene og mange land stengte grensene sine bla. Kongo.

Final stage West Afrika
Du får høre på conference call 20 August. Han ga en fin forklaring der!

Redigert 17.09.2020 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Pe9s
17.09.2020 kl 08:34 966

Wassa: 🤡

Chris85: 🤡