PLCS – Tidenes avtale til halv pris

Slettet bruker
PLCS 11.09.2020 kl 13:59 3024

Mange vil nok påstå at dagens melding fra Polarcus er en tapsavtale siden selskapet annonserer kontrakten til «halv pris». Mange tenker som så at dette er et tapsprosjekt. Her er imidlertid noen fakta.

En «bereboat avtale er som følger: Totalbefraktning (engelsk: bareboat charter) er et certeparti for sjøfartøy, hvor utleier ikke står for mannskap eller annen bistand i kontrakten. Leietaker (som regel befrakter) av skipet er ansvarlig for bunkersolje og andre driftskostnader, og leier i praksis bare et tomt skip.

Det må sies at i dagens pressede marked er denne avtalen gull. I stede for å få tilbake et VT for så å legge denne i bøyer med dertil «store utgifter» velger man en rabatert løsning som gir netto cash. Et sjakk trekk spør dere meg. Eller en noe uventet «kanin ut av hatten».

I praksis betyr dette at inntekten fra denne avtalen er netto på bunnlinjen. Hva er så kontraktens verdi. Børsverdien på Polarcus er i skrivende stund NOK 159.000.000,- Kontraktsverdien annonsert i dag er NOK 184.000.000,- (netto bunnlinje) Trenger man å si noe mer?
Vell.. Man bør vel kanskje også ta med cash beholdning NOK 406.784.000,- Back log NOK 1.280.280.000,-

Avslutningsvis vil jeg konkludere med at de som selger nå må mildt sagt være evneveike.

PS. Kontraktsverdi er beregnet ut fra total «contract revenue» «Bare boat charter Year ended 31.Dec.2019. som man finner i Q2 presentasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Julsken
12.09.2020 kl 08:18 2870

Ganske innformerende innlegg , skal tenke litt på denne !
Julsken
12.09.2020 kl 12:30 2732

Hva er eventuelt gjelden oppi disse tallene ? Og hva er egentlig verdien på skipene ? Verdien på selskapet må da være totalt ute av kurs om jeg ikke har misforstått fullstendig ??
Slettet bruker
12.09.2020 kl 14:33 2651

Polacus eier syv moderne fartøyer mer eller mindre fult utstyrt slik jeg har forstått. Skipsverdien i dagens marked er et "wild card" og antatt relativt lave. Pantsatt asset ut fra det jeg kan se er NOK 3.199.000.000,-.Bokført gjeld NOK 2.975.000.000. Net asset blir i så fall NOK 222.000.000,- som jeg antar DnB har lagt til grunn med fratrekk av risiko.Verdi på multi klient bibliotek er bokført til NOK 133.000.000,-

Legger man imidlertid net asset eksklusive bibliotek til grunn for beregning av aksjeverdi får vi NOK 0,37 pr. aksje.Det som imidlertid ikke er tatt ed i betrakting eller implementert i aksjekursen er Back log og fredagens annonserte avtale. Avtalen alene representerer en aksjeverdi på NOK 0,306. Vi er i så fall oppe i en aksjeverdi på NOK 0,67. Om vi så benytter PGS/TGS versjonen på biblioteket, bokført verdi,representerer dette NOK 0,2213.Selskapet skulle derfor lett forsvare en aksjekurs på NOK 0,89 og vel så det i dagens marked.

Skulle seismikk markedet bedre utover 2021 og 2022 vil skipsverdier raskt skrives opp og back log styrkes sammen med ratene. Et så gearet selskap som Polarcus vil i så fall få den "nå så godt kjente" steroid effekten kjent fra analytiker Morten Astrup når kursen lå på NOK 2,40. Den gang snakket vi 10 gangeren.

Questerre
12.09.2020 kl 14:44 2631

Hvis båtverdiene i PLCS skrives ned med bare 15% så er vel egenkapitalen borte etter hva jeg forstår av Q2 rapporten.
Julsken
12.09.2020 kl 14:59 2608

Tusen takk for svar ! Om ikke verden går fullstendig av hengslene så bur de det være noen muligheter her da forstår jeg
princes
15.09.2020 kl 10:26 2287

https://www.tgs.com/press-releases/tgs-secures-rights-to-new-3d-project-in-prolific-malay-basin

Skal de blåse liv i denne igjen ??
Polarcus Asima ligger nå utenfor Malysia Singapore for å hente forsyninger og utstyr.
Slettet bruker
15.09.2020 kl 10:44 2241

Synes fredagens avtale er meget tvetydig og som et tveegget sverd. Mulig terminering og tilbakelevering av IG ligger som "en klam hånd" over aksjekursen- Vi får håpe vi får noe mer avklart under olje og offshore konferansen til Pareto i morgen..

Pareto Securities’ 27th Energy Conference
16 Sep 2020

With over 100 presenting companies and some 1,500 investors and industry professionals attending, it is the largest oil, offshore and energy investor conference in Europe.Participating companies represent the full breadth of the energy space from the traditional oil & gas value chain to wind power and energy transportation.

Last year, the combined market cap of presenting companies topped USD 150bn. We aim to continue to develop the conference in line with changes in the industry landscape.Polarcus CEO, Duncan Eley will be presenting at the event. A copy of the presentation will be available here after the event.
princes
15.09.2020 kl 13:14 2146

Polarcus Asimia står oppført videre seiling til Singaporestredet så jeg regner med at det er her hun skal arbeide om ikke alt for lenge.


https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264817214001603


(8 November 2019) – TGS today announced that it has signed a contract with Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS) awarding TGS and partners the exclusive rights to seek pre-funding for a project to deliver to industry a contiguous broadband 3D volume of over 40,000 sq km covering the Malay Basin. The resulting Peninsular Malaysia Mega-Merge seismic dataset will comprise both broadband reprocessing of existing legacy 3D data from field tapes, as well as new broadband 3D acquisition
Redigert 15.09.2020 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2020 kl 14:20 2076

Etter en nærmere gjennomgang av avtalen mellom Polarcus og Sovcomflot kan det virke som om noe mer er "på gang". Hva dette kan være er vanskelig å si. At Ivan Gubkin nå frigis fra bereboat avtalen som en del av avtalen for VT er på mange måter «forvirrende» med stort spørsmålstegn rundt agenda. At Sovcomflot nå står fritt til å tilbakeføre IG etter 21 september i år er «noe uforståelig» etter annonsert 3 års avtale for VT. Uten ytterligere informasjon rundt dette skapes det på nytt en stor usikkerhet. Det fremkommer for meg fem ulike mulige senarioer i dette caset.

Senario 1: Avtalene for IG fortsetter å løpe med nåværende annonserte rater. Dette er bull men hvor mulig tilbakelevering av IG legger «en klam hånd» over caset med mindre man får avklart kontrakter inngått for IG og løpetid for disse.

Senario 2: Ny avtale for IG etter 21 september som blir lik avtalen for VT. Dette innebærer fall i de totale nåværende bereboat inntekter til Polarcus med ca. 33% beregnet ut fra nåværende rater for VT og IG. Dette vil allikevel være positivt for Polarcus da to av selskapets fartøyer vil gi netto inntekter og være i full drift.

Senario 3: Avtalen for IG termineres og båten går i opplag. Veldig negativt med store fall i bereboat inntekter og i kombinasjon med økte utgifter for Polarcus.

Senario 4: Polarcus har tatt initiativet til frigjøring av fartøyet (IG) for bruk av fartøyet i kontrakt med større inntekts potensiale. Dette må i så fall være Brasil som ligger i «kulissene» med to års varighet. Tidsrammen korresponderer i så fall godt med kontraktstid for Brasil. Enklere løsning en å ta ut skip fra kalt opplag. Dog.. IG kommer nettopp fra Brasil så dette er kanskje usansynlig.

Senario 5: Et kommende oppkjøp fra Sovcomflot. Selskapet er representert i nær sakt hele verdikjeden innen de ulike skipping segmentene med egne skip. Innen seismikk har selskapet kun to fartøy, VT og IG som begge er leaset.

Totalt sett fremstår fredagens melding fra Polarcus som positiv men åpner dessverre for fortsatt stor usikkerhet og spekulasjoner knyttet til fremtidige bereboat inntekter. Dessverre tror jeg analytikere vil legge vekt på senario 3 som sannsynlig, noe som i så fall vil begrense kursmål og hvor det legges stor vekt på risiko. I øyeblikket kan det se ut som om mange tolker det slikt gjennom press på aksjekurs.
Jeg oppfordrer ledelsen i Polarcus til større åpenhet om dette men vil også påpeke at om IG blir tilbakelevert vitner fredagens avtale om «slett arbeid» fra ledelsen sin side.
Redigert 15.09.2020 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
lopogkjop
15.09.2020 kl 15:00 2008

Ja tipper på noe slikt. Særtrengt, akkurat nå er alle båter i transit eller venter, Alima skal til Viernam, Adira til Gabon, Naila skal begynne utenfor Brasil. Blir ikke mye penger av å steame rundt, men om noen uker ser det etter alle forventninger veldig annerledes ut.
PGS har kun Hyperion ute for tiden, Tethys er på vei til Shetlands. Atlas og Sovereign ligger stille. Shearwater ligger nok mest foran med 5 crew ute på oppdrag og noe mere på vei.
Redigert 15.09.2020 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 08:01 1841

Vi får se om dagens presentasjon på Pareto konferansen får noe å si på kursutviklingen. Presentasjonen synes jeg er meget bra. For egen del synes jeg et uavklart forhold til IG er den "stor elefanten" i det berømmelige rommet. Her er presentasjonen.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/406b2fba-0113-4f66-9b35-cf421f92666c
Stubben
16.09.2020 kl 09:28 1748

Ned skal vi. Det sørger 17500 for.
Haamann
16.09.2020 kl 11:27 1665

Ja så lenge det er "lov" å resirkulere aksjer vil denne fortsette ned på moderat omsetning. Trenger jo heller ikke å låne mange aksjer til shorting, når man kan holde på sånn.Tydelig at lovverket på denne suspekte virksomheten ikke er regulert, og finanstilsynet er som vanlig fraværende....
Julsken
16.09.2020 kl 11:52 1636

Om bare alle holder seg unna en periode så kanskje roboten går lei.. Men den handler kanskje med seg selv og forde jeg veit ?
Slettet bruker
16.09.2020 kl 11:59 1620

Problemet nå slik jeg ser det er den "talentløse avtalen" fra fredag. Kontrakten for VT er i og for seg grei og ville vert kursdrivende om ikke ledelsen "slang på" "mulig tilbakeføring" av IG. Hva er hensikten?.. IG skulle gå for full rate i to år til. Nå vet jo ingen noe som helst. Klart investorer holder seg unna til tross for gode utsikter fra 2021. Forøvrig viser jeg til mitt første innlegg og må bare krype til korset å innrømme at det er undertegnede som er evneveik, hehe.. Nei her må ledelsen på banen med mer transparent informasjon om hva vi kan forvente oss. DETTE HOLDER IKKE MÅL.
Haamann
16.09.2020 kl 13:07 1566

17500 roboten ble nevnt, og når den operere på begge sidene av ordredybden (tidvis sammen med andre beløp) så er nok det hovedproblemet. Ikke vanskelig å se at den handler med seg selv. Det ser jeg jo når jeg legger ordre, og på generell respons på andres ordre. Tidvis går det også ordre som ikke synes i ordredybden da algoritme programvaren legger ut en ordre som kun ligger i 1/100 sekund før den blir kjøpt og da høyst sannsynlig av samme aktør. Så tror ikke avtalen fra fredag er hovedgjørende for fortsatt nedgang. Har bedt ledelsen om at de gjennomfører en aksje spleis (eks 1 ny mot 20 gamle) Da ville disse robotene få mindre spillerom. I alle fall må de gjennomføre det innen mars neste år, da de da har ligget under 1 kr i over 1 år.
Redigert 16.09.2020 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 13:28 1535

Tja.. Kjøpsinteressen er i alle fall "totalt fraværende".. Når det er sakt er vel denne artikkelen en "indikasjon" på fremtiden. Og i følge prospektet til Polarcus er de med..
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/09/16/7567767/venter-massiv-vekst
Haamann
16.09.2020 kl 13:35 1521

Ja dessverre, men nå er vel kjøpsinteressen generelt laber i det meste som har med olje å gjøre. Tålmodighet som gjelder her. Blir nok bedring på slutten av året og utover i 2021