Hvor gale er det egentlig?

6750
NEL 11.09.2020 kl 16:04 6346

NEL kjøpte for 5 Mill dollar i Nikola til ca 11 dollar pr. aksje.
I dag leser vi at i åpningsminuttene faller aksjen ytterligere 6,6 prosent 35,09 til dollar. D.V.S at det er fremdeles en gevinst om en ser aksjene isolert på forholdet mellom Nikola og NEL.
Hørte dere på Ernas tale i dag? Høyre vil satse på hydrogen i fremtiden. Og hun er ikke alene om dette på Stortinget. Er det positivt eller negativt for NEL at Norge sammen med flere land i EU ser på hydrogen som en energibærer i fremtiden?
Jeg forstår at Hegnar har liten tro på fremtiden da han har lagt mesteparten av fremtiden bak seg, men resten av verden må forstå at vi må ha flere energibærere enn batteri. Slik det nå fremstår så må NEL legge ned om det er hold i ryktene om Nikola. Om Hindeburg har rett så er det flere store aktører som har inngått avtale med Nikola som ikke har gjort en god nok jobb. Tror vi på det?
(jeg setter stor pris på at svensker IKKE komenterer)
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
oophus
11.09.2020 kl 16:36 6247

Rapporten fokuserer seg på hva man sa i 2016 når enkelte tall var greit optimistiske. Dagens tall for produktene stemmer forsåvidt greit med lastebiler fra f.eks Hyundai, så det ligger ikke noen grunn til å betvile hva en Nikola Two, eller Nikola TRE vil kunne klare å gjøre. Nikola One vil være en modifikasjon av Nikola Two med sleeper cab istedenfor, så den vil ikke ha lagret hydrogen slik man tidligere hadde planlagt. Den vil fremdeles ha 3x3 tanker på 7 kilo hydrogen hver, og rekkevidden vil være lik Nikola Two, og ikke det man reklamerte for i 2016.

Tidligere så ble Nikola One forespeilet å ha H2-tanker bak sleeper-cab'en, og at man da ville kunne ha 81kg hydrogen lagret, og plass til hele 320kWh batterier under hele gulvet.

Idag så er Nikola Two (som er One også) batterier og tankene i gulvet, slik at de fjernet en "etasje" batterier, og har istedenfor 3*3 7 kg tanker med tilsammen 63 kg hydrogen. Rekkevidden er derfor betydelig mindre. Dog det er ekstremt dårlig buisness av dem å ikke forklare dette til alle slik at det er åpenbart at missvisingen er kommet av bedre design for produktet, og ikke løgn og bedrag - noe man lett kan få det til å virke ut som når man sammenligner dagens produkter mot produktet i 2016.

GM og IVECO spesielt vet selvfølgelig om dette, da de har "vettet" firmaet, og de har uansett valgt å gå inn. De (IVECO spesielt) har nok hjulpet med å komme frem til dagens løsning i samarbeid med Steve Girsky som har vært der fra GM ei god stund. De startet å prate sammen allerede i 2017, et godt stykke før VTIQ historien fant sted.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.09.2020 kl 17:03 6167

For Nel er det opplagt positivt at man i EU ser på hydrogen som en energibærer fremover. Våre politikere er nok litt naive i det at de tror de skal få brukt gassen vår til å produsere hydrogen, mens EU vil ha grønn hydrogen. Ved grønn hydrogen vil Nel ha sjans om å levere elektrolysører.
At det er hold i det HR kommer med, bør være avkreftet, når TM legger bevis frem for finanstilsynet i USA. Les denne:

PHOENIX, AZ --- September 11, 2020 — Nikola Corporation (NASDAQ: NKLA) issued the following statement in response to claims made about the Company by an activist short-seller:

“Yesterday, an activist short-seller whose motivation is to manipulate the market and profit from a manufactured decline in our stock price published a so-called “report” replete with misleading information and salacious accusations directed at our founder and executive chairman. To be clear, this was not a research report and it is not accurate. This was a hit job for short sale profit driven by greed.

We have nothing to hide and we will refute these allegations. They have already taken up more time and attention than they deserve. We have retained leading law firm Kirkland & Ellis LLP to evaluate potential legal recourse, including with respect to the activist short seller and any others acting in concert.

Nikola also intends to bring the actions of the activist short-seller, together with evidence and documentation, to the attention of the U.S. Securities and Exchange Commission.

We respect the rights of investors and the integrity of the market and will be back to you after we have advanced the process with the SEC.

Most importantly, Nikola remains focused on delivering on the promises we’ve made to our stakeholders.”

ABOUT NIKOLA CORPORATION:
Nikola Corporation is globally transforming the transportation industry. As a designer and manufacturer of zero-emission battery-electric and hydrogen-electric vehicles, electric vehicle drivetrains, vehicle components, energy storage systems, and hydrogen station infrastructure, Nikola is driven to revolutionize the economic and environmental impact of commerce as we know it today. Founded in 2015, Nikola Corporation is headquartered in Phoenix, Arizona. For more information, visit www.nikolamotor.com or Twitter @nikolamotor.

MEDIA CONTACTS:
Nicole Rose
nicole.rose@nikolamotor.com
602-499-4795

Colleen Robar
crobar@robarpr.com
313-207-5960
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 18:26 5971

Det ble nevnt over at NEL må legge ned om det er hold i ryktene. Selvsagt vil bl. aksjekursen falle betydelig, (50% !) men Nel har 2.5 milliarder i kassa og null gjeld. Mulig at Nikola har ca. 50% av dagens kjente ordrer. NEL vil selvsagt fortsette å få andre store kontrakter. Kan ikke forstå annet en at Nel uansett har en lys fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
11.09.2020 kl 18:29 5940

Det e noe forbanna pisspreik for dei store i kullisane, bare for å få kursen ner
så mange andre store kan få litt billigere inngang. Sånn er børsverden enkelt å greit.
Men eg juble eg for meir billigere NEL kjøp stridsvognå e klar;))))
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Nikko
11.09.2020 kl 19:05 5853

Se på den omsetningen i Nikola i dag! Så langt er det omsatt over 70 millioner aksjer. Kursen er ned over 16%. https://finance.yahoo.com/quote/NKLA?p=NKLA&.tsrc=fin-srch

Det er ufattelig at shortselgeren har klart å presse kursen så langt ned med sine påstander.

I tillegg så faller Wall Street i dag igjen. Skummelt dette her. https://markets.businessinsider.com/index/realtime-chart/nasdaq_100
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
oppvigår
11.09.2020 kl 19:24 5794

Det man kan lure på er hvem som står i ledtog med HR? Det trenger ikke være noen shorter, men noen som vil billig inn. Men det kan være andre grunner også?
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.09.2020 kl 19:39 5727

Det kan være så enkelt at Hindenburg påpeker at det er et stykke mellom visjoner og realiteter i Nikola. De skulle ha prototypen i drift nå, men er blitt avslørt av flere enn Hindenburg at det ikke stemmer. Batteriene han hadde klare, skal nå i stedet kjøpes fra GM.

Uansett et gode at et selskap med stor børsverdi får en realitetessjekk når det mangler et økonomisk fundament.

Hindenburg ser fram til å møte Trevor i retten..
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Joffe3
11.09.2020 kl 19:58 5649

Alle !

Dette bruker vi alle penger på, det er kjempe flaut, ( Se Liste, og les Finansavisen)


TOPP 10AKSJONÆRER INNSIDERE
Ti største eiere Eierandel
CLEARSTREAM BANKING S.A. 44,34%
FOLKETRYGDFONDET 2,07%
JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON 1,56%
SIX SIS AG 1,40%
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 1,40%
NORDNET BANK AB 1,38%
STATE STREET BANK AND TRUST COMP 1,22%
UBS SWITZERLAND AG 1,18%
AVANZA BANK AB 1,00%
STATE STREET BANK AND TRUST COMP 0,90%
SISTE UTBYTTEBETALINGER
Dato Utbytte Valuta
23 mai 2014 - NOK
24 mai 2013 - NOK
27 jun. 2012 - NOK
24 mai 2011 - NOK
04 jun. 2010 -
05 jun. 2009 -
13 jun. 2008 -
01 jun. 2007 -
24 mai 2006 -
26 mai 2005 -


Erna: Du mistet min stemme i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
11.09.2020 kl 20:34 5557

Det kan kanskje tenkes de bærer nag til Nikola, ifm tidligere bravader og noen kom jo i fengsel. Men er bare litt synsing.
Nå har de trolig brukt lang tid på å samle sammen stoff til sin rapport, som er nedslående for Nikola og Trevor'n

De har ventet på den perfekte timing, og nyheten om samarbeidsavtale med GM var en perfekt inntreden for short posisjon, når de satt med sin rapport.
Straks kursen steg på nyheten med GM (som jo ikke relateres til hvordan salget evt blir ennå), så tok de short posisjon på de høye kursene som oppsto,
Etter at de var ferdig med å handle short, 2 dager etter GM nyhet altså, så slapp de sin rapport i markedet. (de så at kursen ikke steg mer, og bikket ned igjen)

https://hindenburgresearch.com/nikola/


Hindenburg founder Nathan Anderson said in a statement on Friday that his firm would welcome a lawsuit by Nikola.
https://www.autoblog.com/2020/09/11/nikola-gm-hindenburg-research-fraud-accusation-2/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAGrl0OnUj5Cnm3CSLTxB8ZHIgcfHITgJ_y5sTz4NNM9o2vLLTB0LRHU_IY4bUd1RnBf1lqd0z4kfMOy6BEHIOKPDKXcDWjh0cQz_PLbzvWADK5wzGQLn7PKzof_FuKbJsZ9-4-nlkLQtawpKZDSFgtiMYmUOang2Hn1iGo2rdkSM
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Sørøya
11.09.2020 kl 21:17 5454

Det blir litt turbulens fremover, men GM sier de er " fully confident" med kjøpet av aksjene i Nikola. Samarbeidet med de andre partnerne består. Hindenburg har klart å skape turbulens og usikkerhet. Om en stund har de dekket inn shorten igjen, tjent en god slump penger og livet går videre. Litt kynisk, men de balanserer vel sannsynligvis akkurat på kanten. Bruken av ordet "fraud" kan muligens gi Hindenburg problemer, men er det verdt en lang rettssak? Neppe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Investor 33
11.09.2020 kl 21:35 5387

Før hørte vi om bankran, men når er det selskaps "ran" på børsen av bekostning fra oss aksjonærer som "investerer". Nei tenk om befolkningen solgte alt av aksjer og fond. Da hadde det vært ramaskrik fra investorer, banker og institusjoner som ikke hadde tjent en krone og børsen hadde så ikke vært liv laget. Mulig dette blir neste ting som befolkningen kommer til å ta et oppgjør på. For slik børsen drives nå er det mer spekulasjon enn investering etter min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 21:51 5322

Firmaer som driver med CFD burde vært forbudt i Norge slik som de er i Belgia og Sveits.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2020 kl 22:09 5250

Det er da vel ingen som lengre tror på at f.eks. alle disse fondene som årlig tjener milliarder, består mest av folk som sitter på sine plasser og handler. Rimeligvis kommer de fleste inntekter direkte fra bruk av datamaskiner som kun er programmert for spekulasjon/manipulering. De kan jo kjøpe/selge mange mange mange tusen handler hver dag uten handelsomkostninger. Flere millioner 10-ører, blir fort store summer av. Short kan jeg til dels forstå hensikten med, men dette anser jeg som ren umoralsk utnyttelse av andre. Det rare er jo at samfunnet hyller disse personene som står bak dette som dyktige.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
11.09.2020 kl 22:58 5110

Det vil bli oppfølging i neste uke :

The company’s CFO Kim Brady told a Cowen & Co industry conference on Friday that Nikola will have a response next week.
https://www.cnbc.com/2020/09/11/nikola-dismisses-short-seller-allegations-calling-them-a-hit-job.html

Er jo råten bransje, mange måter å tjene til livets opphold.

Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.09.2020 kl 02:52 4883

Jeg handler stort sett alltid med CFD'er, utenom når jeg skal sitte long lenge. Noen grunn til at CFD'er burde være forbudt? Det er jo både praktisk, billig og fleksibelt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.09.2020 kl 03:10 4864

Hvor gale det er? Det er veldig galt. Trevor lyver hele tiden, det er jo bevist i rapporten, men noe de fleste visste fra før. Hans største løgn er at han kan få ned prisen på Hydrogen fra typisk 14 eller 15 dollar i dag til 2,5 dollar en gang i fremtiden. Er Hydrogen dyrere enn 4 dollar er hele forretningsmodellen til Trevor null verdt. Problemet er at han ikke har vist på en troverdig måte hvordan han skal komme dit. Alle priser per kg. Det var altså det største problemet, et annet problem er at NIKOLA per i dag bare er et 3d-printer-selskap, med stor videoredigeringsavdeling. De har ingen egen teknologi, hverken hva gjelder hydrogen eller batterier, og på den måten ligner de jo litt på NEL. At de ikke har egen teknologi fikk vi jo demonstrert når de sa at de skulle bruke GM sin teknologi til alt. Det får være nok for denne gang, kos dere med rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2020 kl 07:50 4747

CFDs are complex instruments and come with a high risk of losing money rapidly due to leverage. 75% of retail investor accounts lose money when trading CFDs with this provider. You should consider whether you understand how CFDs work, and whether you can afford to take the high risk of losing your money.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
12.09.2020 kl 08:24 4674

Det finnes stjerne analytikere som har annen oppfatning og fair value på 40 tallet i kurs. HR er kun en side av saken og de er ensidig negative fokusert og har ingen betraktning Bull case vs bear case. Det har som regel et hus med respekt for seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
dotcom
12.09.2020 kl 09:42 4569

Det er ingen tvil om at dette er en drittpakke fra shortere og hvor mye hold det virkelig er i denne rapporten vil nok vise seg etter hvert.
Problemet er at de har lykkes i å så tvil i markedet. Nikola kursen steg fra 35.55 til 50.05 da meldingen om samarbeid med GM kom. Etter drittpakka har den falt ned til 32.13. Det er et ganske dramatisk fall og vanskelig å tolka som annet enn tvil om Nikolas mulighet til å lykkes. Det bør påvirke NEL kursen mandag, men børs er børs, og hvis de utenlandske aksjonærene fortsetter å kjøpe er det ikke sikkert at det blir så ille for NEL. Men hvis Nikola fortsetter å falle på mandag vil det være direkte overraskende om de ikke drar med seg NEL i fallet.
Akkurat nå er jeg glad jeg er ute av NEL, for dette er litt mer risiko enn jeg setter pris på.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.09.2020 kl 11:40 4441

De påpeker jo så mange svakheter ved selskapet, som feks at hydrogen er så dyrt at dette ikke aktuellt for kjøperene, og at selskapet ikke har noen egen teknologi, da ville jeg også slitt med å lage et best case/worst case.

Hvilke "stjerneanalytikere" snakker vi om, og hvor fikk de stjernene sine fra?
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Treidar
12.09.2020 kl 13:30 4290

Jeg tror Nikola er "fake it till you make it", men som "haven't made it". At mange har bitt på kroken er vel ikke overraskende. Tenk hvor lenge Wirecard holdt det gående.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
12.09.2020 kl 13:39 4270

Jeg postet en link på en tråd om Nikola for få dager siden:
“There have been many skeptics around Nikola and its founder Trevor Milton's ambitions over the coming years, which now get thrown out the window with stalwart GM making a major strategic bet on Nikola for the next decade on the EV and fuel cell front,” the 5-star analyst said.

https://finance.yahoo.com/news/nikola-general-motors-deal-lends-195322882.html

Jeg vet ikke hvor stjernene kommer fra, men det er en sjargong innen bransjen, antakelig hva som angår track record.

At det er svakheter vet vi fra før av, det er mange her som har skrevet om det på forumet her faktisk, Trevor er en selvgod skrytepave, det har vel kommet frem.
Jeg skrev dette dagen da melding om GM avtalen ble kjent:
----
omans
08.09.2020 kl 21:14

Markedet tror at prisen på Nikola skal være større enn prising på GM eller noe. Men snart vil dette synke inn, hva hadde alternativet vært? GM er sikkert solid partner, men Blom inngikk også samarbeid med Microsoft og Next inngikk vel samarbeid med Dell. Begge gikk på dunken.

Egentlig ikke store eventen dette, det er salgsvolum som teller. Ser de estimerer å prøve produsere noe mot slutten av 2022.
Redigert 08.09.2020 kl 21:14
--

Jeg vil tro at innen finansbransjen og innen også næringsliv der Trevor opererer er det mange som er litt i grenseland vedr hva man sier og hva som blir realitet.
Alle vil helst mene best case og litt bedre enn virkeligheten, men er det ulovlig? Så lenge det ikke er korrupt eller annen form for bevisst føre bak lyset er ting vel tillatt.
Ikke lenge siden Trevor forøvrig ga bort store andeler av sin aksjebeholdning til ansatte:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-26/nikola-founder-giving-50-employees-233-million-of-his-stock
(det er jo litt raust)

At selskapet er oppskrytt ift selskapets verdi kan sikkert diskuteres, det er høy risiko med selskaper som er fremtidspriset, og ikke tjener penger pr idag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
12.09.2020 kl 14:38 4183

Uansett utfall må man si at NEL har holdt seg veldig godt, viser at aksjonærene har tro på at Nikola ikke er en "scam" slik Hindenburg påstår. Hvis det viser seg at Nikola faktisk bare er smoke and mirrors så kommer nok kursene til begge selskap kollapse med mye mer enn bare 50%, NEL er jo priset til helt vanvittige 29,9 milliarder kroner så nedsiden er jo ekstrem, MEN jeg tror personlig at dette blir bare ord mot ord mtp. hindenburg vs nikola. Videre er det slik at nå som de har fått til et samarbeid med GM og hentet inn mye cash og humankapital så får de nok til å lage fungerende trucks, selv om det ikke er akkurat like høy standard som man først antok.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
eyno
12.09.2020 kl 15:06 4111

Det trenger ikke bli så galt Tyskland endte på 20,99 ( 1,9625) Nicola i USA - på vei opp - det verste er nok tatt der.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Sørøya
12.09.2020 kl 17:17 3957

GM og Bosch har begge gått ut med støtteerklæringer til NEL. IVECO har publisert bilder fra fabrikken i ULM. Når de tre store partnerne som er nøkkelelementer i Nikolas fremtid alle støtter opp om Nikola så skal det mye til at Hindenburg kommer særlig langt. De klarte å krafse til seg en formue, men det spørs hva som skjer når det amerikanske børstilsynet får gransket hendelse. Løkke omtalte også Nikola i udelte positive ordlag selv om han ennå ikke hadde lest Hindenburg rapporten.
Forsøk på å manipulere markedet blir normalt ikke gått mottatt i USA. Hindenburg har og tidligere vist at de er villige til å balansere på kanten.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2020 kl 01:04 3699

Det var jo en leder av et annet EV - bilfirma som skrev en twittermelding på fransk/fransk uttrykk for en ukes tid siden, om at "i krig er alt lov", eller noe sånt. Også kommer dette nå...

Når man ser på Nikolas tidligere pressemeldinger og uttalelser om batteriteknologi, og hvor hinsides den skryten og de påstandene er, når vi vet at batteriteknologien bare var "hot air", så er jeg helt sikker på at vedkommende ble mektig irritert, og at dette er "svaret"..

Så jeg tror det er han.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.09.2020 kl 02:00 3647

Det er greit nok å si det om at man forventer å få ned hydrogenprisene i fremtiden, og selv om ikke jeg tror noe som helst på at det er mulig, så er ikke det ulovlig å si. Men det er ikke lov å si at du har hydrogenproduksjon i ditt hovedkvarter, når du ikke har det, eller at du har taket fullt av solceller, når du ikke har det, eller at dine prototyper er fullt fungerende, når de ikke er det, osv. osv., mannen lyver jo konstant, og mange av hans løgner er ulovlig, og det liker ikke SEC, og da må man svare for ting til dem. Det man sitter igjen med, når alle løgnene fra 2016 og fram til i dag er trukket fra er at NIKOLA er et selskap bestående av noen fancy 3d printere for å lage prototyper, og en fancy videoredigeringsavdeling, men uten en reell teknologi, bare en ide om at hydrogenlastebiler må være kult, og når det nå viser seg at hydrogenlastebiler blir vanvittig dyrt for eier (livsløpskostnader på 2x det av en dieselbil, ved 14 dollar per kg hydrogen) ja da faller korthuset sammen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
13.09.2020 kl 07:10 3532

Det er bare å se hva som skjer ifm påstander mot påstander. Jeg tror få her har bredere innsikt enn det som kommer frem av nettbasert stoff og Twitter meldinger etc.

Realiteten er grei iflg noen med litt innsikt;

https://insideevs.com/news/443711/hydrogen-fuel-cell-cars-complex-costly-impractical/amp/

Mr. Vaughn’s article only deals with questions of range, efficiency and the convenience of fueling. He doesn’t mention the Mirai’s performance, features or other, more subjective factors. Be that is it may, he makes it pretty plain that he won’t be buying another fuel cell vehicle, and that he’s convinced batteries are the better choice. “There’s no denying that hydrogen fuel cells add several layers of complex technology and cost onto what is essentially just an electric car with a fuel cell stack that runs on hydrogen,” Vaughn concludes. “After 9,000 miles I say, let’s just all agree to use batteries. Who’s with me?”

Det er lovet at Nikola skal starte produksjon av sin lastebil mot slutten av 2022 og at Nel vil ha 50% av sine inntekter fra Nikola, fra 2024. Det er god tid å få summet seg og følge utvikling i rolig tempo...
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
13.09.2020 kl 07:28 3496

Har du linker til mange av påstandene/beskyldningene i innlegget ditt?, siden jeg ikke har fått med meg alt dette gjennom nett-artiklene som har florert. En kan sikkert si at diesel er bra, men om myndighetene innfører krav/restriksjoner/regler mhp klimavennligt og diesel ikke inngår under dette, blir situasjonen litt endret.
Nå er det få dieselbiler som selges av nye biler sammenliknet med EV etc, iflg NAF. Men det er "vanskeligere" å få tak i brukte dieselbiler også iflg samme kilde.(mindre til salgs)
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Seriøs
13.09.2020 kl 08:02 3442

Kan nok ikke regne med diesel for den skal ut. Skal man nå klimamålene så MÅ man satse på hydrogen og EL og nå er endelig norge på banen der også. Jeg tror dette smeller opp og at etterspørselen eskalerer for hver dieseldag som går. Bare å glemme fossil sammenligning om få år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
13.09.2020 kl 08:28 3398

Du tror "dette' smeller opp. Hva legger du i "dette"?
Kursen på Nel har jo allerede smellt opp, så det er ikke tro, men facts. Erna har snakket om hydrogenferger og arbeidsplasser.
Hydrogenferger har man allerede igangsatt prosjekter med her til lands, det er intet nytt.. Norled sin ferge kommer i drift fra 2021.


https://www.dn.no/innlegg/hydrogenferge-utloser-ringvirkninger/2-1-872330
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Seriøs
13.09.2020 kl 08:40 3368

Ganske enkelt. Interessen eskalerer og om ikke lenge kommer det flere triggere som gjør at NEl kan få satse ytterligere. Det er bare et tidsspørsmål før fyllestasjoner på vei kommer og da kommer også flere bilprodusenter på banen og det resulterer i stor etterspørsel. Altså det smeller opp!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2020 kl 08:55 3334

Nathan Andersom heter one man showet som kaller seg Hindenburg. Det er en college dropout med ingen meritter på CV. Han er selverklært forsker og har klart å regne seg frem til at hydrogen koster 16 $/kg å produsere. NEL klarer 3$/kg. Jeg kan ikke se annet enn at både Nikola og NEL skal kraftig opp på mandag. SEC har en høne å plukke med short orkesteret nå. Spørs hvordan det går.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
omans
13.09.2020 kl 09:16 3284

Du virker å sveve på en sky, uten noe konkret håndfast. Tro, håp og entusiasme kan ingen ta fra deg, men har du regnet på realiteter og bakgrunnanalyser basert på f.eks. kost nytte, og andre forhold som f.eks EV eskalering etc. Tidsspørsmålet ditt kan ta flere år...
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2020 kl 09:25 3254

Hindenburg mener jeg har et problem der de ikke kan förklara at Nikola körde transporter, og gör det idag (?) för budweisser på hydrogen.

Detta nämner de inget om i rapporten så jeg regner med at lastbilen fungerar till det. Då er det ganska ointressant om lastbilen bara var ett skal på visningen 2016, eller rullade nerför en backe vid filminspelning 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare