Skorstad: Børsens billigste aksje? Eller P/E 100?

I fjor høst uttalte en av børsens beste aksjeplukkere at Nekkar var børsens billigste aksje.https://finansavisen.no/nyheter/industri/2019/10/02/7213435/borsens-billigste-aksje

Siden den tid har aksjen steget i verdi etter å ha vært i en dyp dal under Corona-perioden. Selskapet har annonsert en solid økning i ordrereserven i 1H, men skuffet stort med et resultat for første halvår på kun 2 mkr (MCAP NOKM 400)

Kan vi forvente at et av datterselskapene i Nekkar overrasker positivt i 2. halvår? Syncrolift leverte flotte marginer i 1. halvår (EBIT 20%), Intellilift (0 i omsetning?) informerte lite, og havbruksvirksomheten meldte om 10 mkr i støtte fra Innovasjon Norge, men ellers ingen info.

Er dette et selskap å investere i? Kommer Skeie & co med noe info snart?

Sikkert et spennende selskap, men det er få investorer som gidder å følge selskaper med markedsverdi under en halv milliard. Tipper selskapet er konk før jul hvis Koroan fortsetter. Skjønner ikke at du gidder å poste slikt vås. Kjøp Kahoot eller amerikanske IT-aksjer. Norske rigger, verft, skip, stål og betong er game over.
Soj
11.09.2020 kl 22:38 2320

Nekkar er absolutt et godt case. Ordre serve på 1.3 miliard.
Ebita på 2 mill. Etter en kraftig feil av adm. Direktør. De vil absolutt levere

«...konk før jul...» Hvorfor komme med slikt tull? Nekkar går så det suser. Ordrereserven er kjempestor. Stort overskudd på driften. Kursen kryper stadig oppover uten nyheter. Det er et godt tegn. Små selskaper med lavt volum omsettes for tiden med kjemperabatt. Det er her småsparere kan slå markedet. Ikke i blue chip.
Rakken
12.09.2020 kl 07:59 2137

Spennende selskap, men mangler IR evner....rekordhøy ordrebok uten særlig info. Selskapet er for spesielt interesserte og foreløpig heller ingen trading-aksje (for lite volum). Et lite børsnotert selskap med solid vekst(ordrebok) og gode marginer burde jo være det de fleste leter etter, men ser ikke ut til at selskapet selv ønsker noe fokus. Blir nok en ganske kjedelig aksje inntil de evt tar IR på alvor og/eller analyser blir produsert.......teknisk ser den jo fantastisk ut, om den hadde vært likvid da.
Aksje å være long i...men ingen trading kandidat (foreløpig).

Ja, de greide kunststykket å tape 17 mill. på finansiell spekulasjon.Det gjør de nok ikke en gang til, så neste halvårsresultat vil selvfølgelig bli noe helt annet.
DoReMi
12.09.2020 kl 14:07 1970

Skorstad er utspekulert. Følger ikke med på tips fra han!
VCC
12.09.2020 kl 18:50 1837

Dette var svært fornuftig skrevet. Får håpe selskapet endrer IR-fokus!

Han har ihvertfall en imponerende track record. Ser av aksjonærlisten forrige uke at Tigerstaden solgte 250.000 aksjer, mens datterselskaper av Tigerstaden økte med 500.000. Jeg tror fortsatt at selskapet skal ned i kurs. Emisjonsspøkelset ligger over selskapet pga søksmålet fra MacGregor. Anbefaler salg!
Soj
14.09.2020 kl 16:39 1605

Haha. En som syntes kursen er for høy og ønsker billigere aksjer turboneger?
VCC
14.09.2020 kl 20:59 1511

Vet du hvorfor selskapet har endret fra kvartalsvis rapportering til halvårlig? Kjenner du til når selskapet rapporterer neste gang? Q3 eller 2H/2020?

Som regel når selskapene slutter å rapportere er det for å slippe mas og bråk rundt dårlige nyheter eller at fremtidsutsiktene er så som så. Mange på dette forumet som synes jeg kan virke negativ, men vil tro at det er for å gi minst mulig info til Macgregor. Det kan i såfall være klokt.

Anbefaler fortsatt salg. Mitt kursmål 31.12. er kr 3.

Bokført EK = 200
Tap MacGregor = -100

Normal inntjening = 20 mkr etter skatt

P/E 10 = 3 kr pr aksje.

kazynor
15.09.2020 kl 16:01 1287

Skjer med oppgang på 7% idag da?

Merkelig. Virker som aksjen er kraftig overkjøpt. Se på DN Investor. Bra momentum da. Jeg holder på min anbefaling. Kan bli trangt i døra på veien ut her.
Nicosia
15.09.2020 kl 23:10 1055

Blir garantert trangt i døra ja.. Når de begynner å drar inn kontrakter fra andre deler av virksomheten.. Intellilift og fiskemerd..
Rockall
15.09.2020 kl 23:59 1009

Brudd på motstand 4, og 4 kan komme til å fungere som ny støtte. RSI-verdi noe høy, men den kan fortsette å stige før kursen eventuelt får et hvileskjær.

Ser ikke på NEKKAR som noe særlig skalerbart, men noe som kan komme til å vokse jevnt og trutt med bedre resultater. Det er jo ikke tull det de driver med. Er områder som bør ha et godt potensial. Ingen jallaaksje, syns jeg, selv om selskapet har liten markedsverdi per i dag.

Kanskje, ja kanskje, er NEKKAR en liten traust en som man kan gjøre "tradisjonell investering" i, uten at den er for spekulativ, uten at den flyr til himmels og tiltrekker seg en haug med tradere som gjerne bare er egnet til å skape kaos. Først får de kursen til himmels, og så kan det hende at de skal presse seg ut etterpå. Selv om man opprinnelig hadde tenkt å sitte leeenge på aksjene, så blir det nok fristende å selge om kursen åpenbart er på et så høyt nivå at det egentlig ikke kan forsvares etter all sunn fornuft. Selger man seg ut, så kan det hende at en fort ser etter andre kandidater, og aksjen man opprinnelig skulle sitte leeenge i blir avglemt... Ja, bare noen tanker det da. Litt skrivekløe som fikk utløp også.

Og for øvrig bryr jeg meg ikke så mye om hva Skorstad måtte mene eller "mene" gjennom finansmediene. Ser av og til på det han kommer med, men legger ikke så mye vekt på det. En del av det han kommer med virker ganske så spekulativt, og hva som måtte ligger bak er det ikke alltid like lett å ha kontroll på.

Har jeg NEKKAR-aksjer..? Nei, jeg har ikke NEKKAR-aksjer, men ser på caset. Er litt nerd og ser på diverse case som jeg ikke eier i også, for å dele inntrykk og lære mer. Stadig mer å lære. Stopper aldri det.
Redigert 16.09.2020 kl 00:08 Du må logge inn for å svare

Med de forutsetningene du legger til grunn mener jeg dagens kurs er ganske riktig. Grunnen til at jeg eier aksjen og skal vekte meg ytterligere opp er at min oppfatning av tingenes tilstand er helt annerledes en din:
Tap på valutasikring/fx i første halvår reverseres i H2. Det kommer også helt klart frem i rapporten. Ser man bor fra Fx blir ebitda i H1 19 mill. For oss som kjenner selskapet vet vi også at H2 alltid blir mye sterkere enn H1. Dette ligger i naturen til hvordan selskapet fører inntekter.
Mitt anslag er ebitda på 50-60 mill i H2. La oss si totalt total ebitda på 75 mill for 2020. Det gjøres også oppmerksom på at selskapet vokser organisk med 20-25% hvert år og har rekordstor backlog. PE 10 mener jeg derfor blir litt for konservativt.. Når det gjelder McGregor blir dette å spekulere, men de som kjenner saken mener kravet er "nonsense" og vil koste selskapet svært lite. De har 260 mill på bok pr. H1 20.

Min påstand er at et selskap som tjener 75 mill i 2020 og trolig over 100 i 2021 burde være verd mer enn 400 mill. Uavhengig om de har 260 eller 200 på bok etter voldgiftssaken.
Rakken
16.09.2020 kl 10:56 839

Litt enkel analyse det der Turboneger....men for all del så har den kanskje gått litt mye nå kortsiktig. Ser ut som flere tradere har "funnet" aksjen nå, men de skal som kjent ganske fort ut igjen. Kortsiktig salg.......men langsiktig fremdeles et kjøp?
VCC
16.09.2020 kl 20:10 708

Tusen takk for veldig fin analyse.

Virker som du er litt mer grundig og kyndig enn Turboneger!
Soj
17.09.2020 kl 11:18 538

Fin dag idag 👌👌
Lazz
17.09.2020 kl 11:49 483

Blir nye kitron det her.. Fair value på 13.1. Langt igjen dit.

Hei hvor det går. Min analyse har foreløpig slått feil. Det skal jeg innrømme. Merkelig med slik voldsom stigning uten nyheter fra selskapet?!?!