Er OSE blitt en internasjonal vekstfabrikk for ESG selskaper?

OnkelSkrue73
ESG 11.09.2020 kl 21:34 1587

Jeg kjenner ikke godt nok til ESG selskaper på andre børser men registrerer at der er mange ESG selskaper som er notert eller planlegger notering på OSE/ME i år. Både Tyskere, Dansker og Svensker handler som gale i Norske ESG selskaper. Der det fordi prisen på norske ESG aksjer er generelt sett lav eller er utvalget lite andre steder? Nå kommer også amerikanske Agilyx med en etablering på OSE. Hvorfor det? Har vi så mye plast i Norge som må gjennvinnes eller har OSE's opnådd en så sterk ESG profil som gir grobunn for en ny internasjonal mega-industry slik OSE har vært for oljen? Der er i alle fall mange å velge mellom, ACC, AOW, CLOUD, HEX, MGN, QFUEL, REC, SSO, VOW, FKRAFT, og AFK for å nevne noen. Blir spennended å se hvor de er om 6 mnd!
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2020 kl 22:37 1430

Ja, interessant perspektiv. Det beste kan kanskje være om man oppdager tidlige tegn på omstilling mot grønt i en aksje som er noe under radaren, for flere av de som er mer enn oppdaget, har vanvittige verdier på P/E og P/B. Jeg tror at flere kan komme til å brenne seg ved å ha gått inn «i blinde» på eufori. Misforstå meg rett... Noen av de som er overprisede så det holder per i dag vil nok vise seg å bli vesentlig mer verdt ut ifra det fundamentale i framtida, men det gjelder nok ikke alle. Det er litt av et spill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
12.09.2020 kl 23:01 1383

Fokus endrer seg raskt i aksjemarkedet, og for de som kjøper seg inn nå på skyhøye kurser, kan resultatet fort bli
at de blir sittende med skyhøye papirtap, når trenden snur. Jeg sier når, for all min erfaring sier at det vil skje.
Sitter selv med mye ESG, men med en levelig lav inngang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
OnkelSkrue73
12.09.2020 kl 23:36 1346

Enig i at fokus skifter fra himmel til helvete på minutter spesielt for enkelt-aksjer ( ref QFUEL..) Men, som segment tror ikke jeg den grønne bølgen har vist mer enn krusning på overflaten enda. Jeg lurer også på hvorfor enkelte ESG aksjer prises så høyt? Er tilbudet av ESG aksjer rett og slett for lite slik at etterspørselen går helt bananas ref Tesla og NEL. I motsetning til dot.com boblen så er det substans i de ESG selskapene jeg kjenner til i alle fall så helt luftslott er det ikke. Foruten QFUEL og NEL, er der andre selskaper du mener er ekstremt overpriset akkurat nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
12.09.2020 kl 23:52 1315

Vi er desverre ikke der at det er eventyrlig inntjening på ESG
selskapene som sådan. De store gevinstene finnes derfor inne i hodet på folk som stemmer MDG.
Gevinstene er fortsatt i de selskaper de tunge energier er, og som verden ikke kan klare uten, nemlig olje og frakten av denne. Som alltid er ressursene ulikt fordelt. Så mine ESG er fortsatt å betrakte som en liten hobby ved siden av tekno, olje, tank og medisin. Så tidlig potensialet i Vow fordi de hadde beinet innenfor de store innen cruise.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
OnkelSkrue73
14.09.2020 kl 14:51 1016

Da kommer det enda et nytt og utenlandsk ESG selskap som velger å bruke OSE som finansieringsplattform for videre vekst i Europa.
MPC Energy Solutions; https://www.dn.no/energi/oslo-bors/mpc-energy-solutions/enda-et-fornybarselskap-har-sokt-om-borsnotering/2-1-874020. Slik jeg ser det tror jeg de tenker å ta opp konkurransen med MGN, AOW og Cloud. De satser vel alle på å vinner nye utbyggings-kontrakter i nordsjøen i første halvår 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2020 kl 15:04 998

Det er nok litt for latt å snakke en aksje opp i skyene her på OSE. Spesielt om den har grønne motiver. Småsparere som utgjør en stor del av oppgangene står ofte igjen med tapene når snakkissene velger å gå ut. Tenker at de store selskapene ikke er kommet på banen for fullt ennå. Lar nok spekulantene vise vei hvordan det ikke skal gjøres.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare